Autotallin mitoitus

KPy

Sekä itselläni että eräällä kaverillani on liian pienet autotallit, joten istuimme eräänä kesäiltana pihanurmella ja mietimme mikä olisi riittävä:

Otetaan suurin auto, jota voisi kuvitella haluavansa. Hyviä referenssejä voisi olla Volvon farmari tai lestadiolaisperheessä VW:n bussi. Otetaan autosta toinen etuovi auki, jonka jälkeen lisätään joka puolelle autoa 50 cm kulkutilaa (eteen, taakse ja molemmille sivuille. Tämän jälkeen lisätään molemmille sivuille ja eteen 60 cm hylly tai työtasotilaa.

Näin saadaan _pienin_ järkevä autotalli. Viimeksi kun hain asuntoa, näin vain pari tuon kokoista autotallia, asunnot eivaät sitten valitettavasti olleet sopivia tai sopivan hintaisia.

44

45366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rak.inssi

      -autotallin oven leveys 2400-2500 => talliin oven sivuille lisäleveyttä 600mm/puoli => tallin leveys minimissään 3600.
      Pituus auton pituus (farkku-volvo) ja eteen ja taakse liikkumatilaa 400-500 mm => tallin pituus minimissäään noin 6000 mm.
      Autotallin varustet:
      -lattialämmitys
      -lämminvesihana
      -sähkötoiminen kanavapuhallin sähkökellolla
      -pistoke imurille ja painepesurille
      -pistoke voimavirralle
      -betonilattiian MasterTop-pinnoite /ei ole liukas, mutta hylkii likaa)
      -lattiakaivo lattiaan kaatoa kaivon kohdalle
      -kunnon valaisu kattoon
      -seiniin riittää maalaus remonttimaalilla => kestää kosteutta (lattialämmitys)..auton mahtuu pesemään myös sisällä seiniä kastelematta.

      Itsellä tälläinen talli ja sisällä S60 Volvo..pesut sujuu tallissa lämpimällä vedellä.
      ja auto kuivuu

      • Hanski

        Täytyy myöntää, että kovin pieniä talleja usein rakennetaan - ainakin minun makuuni.

        Tallissa pitäisi pystyä mielestäni vaihtamaan autoon talvirenkaat, ja tekemään jopa pientä remonttia. Useissa talleissa ei edes saa kaikkia auton ovia täysin auki, eikä auton ympärillä pysty liikkumaan. Talli on lopuksi niin täynnä muuta romua, ettei sinne auto edes mahdukaan.

        Omaan talliini pitää mahtua hyvä työpöytä, kompura, migi, penkkipora, ja nurkkaan moponraato. On siinä sitten pimeisiin talvi-iltoihin vähän askarreltavaa.

        Jos tallista aikoo tehdä kovin pienen, eikö pelkkä autokatos riittäisi?


      • AaPee
        Hanski kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että kovin pieniä talleja usein rakennetaan - ainakin minun makuuni.

        Tallissa pitäisi pystyä mielestäni vaihtamaan autoon talvirenkaat, ja tekemään jopa pientä remonttia. Useissa talleissa ei edes saa kaikkia auton ovia täysin auki, eikä auton ympärillä pysty liikkumaan. Talli on lopuksi niin täynnä muuta romua, ettei sinne auto edes mahdukaan.

        Omaan talliini pitää mahtua hyvä työpöytä, kompura, migi, penkkipora, ja nurkkaan moponraato. On siinä sitten pimeisiin talvi-iltoihin vähän askarreltavaa.

        Jos tallista aikoo tehdä kovin pienen, eikö pelkkä autokatos riittäisi?

        Molemmille, sekä autotallille, että -katokselle löytyvät omat kannattajansa. Kyse lienee pitkälti käyttötarkoituksesta. Jos tosiaan harrastaa mopon ropaamista vuoden ympäri, niin talli on ok. Autokatoksen kannattajana arvostan lähinnä suojaa auringolta, sateelta ja ikkunoiden rapaamiselta. Tosin em. estää auton sisälämppäri. Eikä ole pelkoa jumittavista autotallinovista. Renkaat vaihdan katoksessa, pikku näpertelyt lämpimässä varastossa ja isommat korjaukset hoitaa autokorjaamo. Jos lumi oikein tuiskuaa, joudun tarttumaan lumiharjaan, ehkä muutaman kerran talvessa.


      • MMV
        AaPee kirjoitti:

        Molemmille, sekä autotallille, että -katokselle löytyvät omat kannattajansa. Kyse lienee pitkälti käyttötarkoituksesta. Jos tosiaan harrastaa mopon ropaamista vuoden ympäri, niin talli on ok. Autokatoksen kannattajana arvostan lähinnä suojaa auringolta, sateelta ja ikkunoiden rapaamiselta. Tosin em. estää auton sisälämppäri. Eikä ole pelkoa jumittavista autotallinovista. Renkaat vaihdan katoksessa, pikku näpertelyt lämpimässä varastossa ja isommat korjaukset hoitaa autokorjaamo. Jos lumi oikein tuiskuaa, joudun tarttumaan lumiharjaan, ehkä muutaman kerran talvessa.

        Minulle on tulossa sekä autotalli, että katos. Talli on kooltaan noin 30 m2 ja täysin lämmin (vesikiertoinen lattialämmitys). Rassaaminen tehdään tallissa (kisa-auto(t)) ja siviilipirssi saa värjötellä katoksessa.


      • juuso
        MMV kirjoitti:

        Minulle on tulossa sekä autotalli, että katos. Talli on kooltaan noin 30 m2 ja täysin lämmin (vesikiertoinen lattialämmitys). Rassaaminen tehdään tallissa (kisa-auto(t)) ja siviilipirssi saa värjötellä katoksessa.

        Meillä erillinen tallirakennus n. 80m2 lattialämmityksellä.


      • KPy
        AaPee kirjoitti:

        Molemmille, sekä autotallille, että -katokselle löytyvät omat kannattajansa. Kyse lienee pitkälti käyttötarkoituksesta. Jos tosiaan harrastaa mopon ropaamista vuoden ympäri, niin talli on ok. Autokatoksen kannattajana arvostan lähinnä suojaa auringolta, sateelta ja ikkunoiden rapaamiselta. Tosin em. estää auton sisälämppäri. Eikä ole pelkoa jumittavista autotallinovista. Renkaat vaihdan katoksessa, pikku näpertelyt lämpimässä varastossa ja isommat korjaukset hoitaa autokorjaamo. Jos lumi oikein tuiskuaa, joudun tarttumaan lumiharjaan, ehkä muutaman kerran talvessa.

        Autokatoksen huonona puolena on se, etteivät ne anna näkösuojaa eivätkä hidasta autovarkaita. Itse asiassa ne väärinpäin tehtyinä usein antavat työrauhan varkaille. Asiasta on tutkittuakin tietoa Tanskasta ja Ruotsista. Olen itse ollut Suomessa koulutustilaisuuksissa, joissa poliisi on viitannut Tanskalaisiin tutkimuksiin, joten viranomaisilla on olemassa tarvittava tieto. Tanskassa kaavamääräykset ohjaavat tallien tekoon, eli katokset ja myös autohallit ovat pannassa.

        Ainakin Espoo yhä suosii mm rivitaloyhtiöissä autokatoksia, jotka ovat kaiken lisäksi vakuutusyhtiön ehtojen mukaan ongelmallisia palotilanteissa. Olisi kiva nähdä ensimmäinen tapaus, jossa alun perin on haettu tallia ja kaavaviranomaisen epäpätevyyden takia on jouduttu tekemään katos. Saattaisi olla ihan hyvät vahingonkorvausperusteet ;-)

        Täysin toinen asia on sitten kylmä vs lämmin autotalli. Tiedän yhden todelisen autoammattilaisen tallin, jonka hän pääsi tekemään täysin omien vaatimustensa mukaan. Talli on eristetty ja varustettu lämmityksellä, mutta pidetään normaalisti kylmänä. Lämmitys taisi olla ipuna katossa.

        Muuten tuo aikaisemmassa jutussa ollut inssin varustelista oli mielestäni erinomainen.


      • Stade
        KPy kirjoitti:

        Autokatoksen huonona puolena on se, etteivät ne anna näkösuojaa eivätkä hidasta autovarkaita. Itse asiassa ne väärinpäin tehtyinä usein antavat työrauhan varkaille. Asiasta on tutkittuakin tietoa Tanskasta ja Ruotsista. Olen itse ollut Suomessa koulutustilaisuuksissa, joissa poliisi on viitannut Tanskalaisiin tutkimuksiin, joten viranomaisilla on olemassa tarvittava tieto. Tanskassa kaavamääräykset ohjaavat tallien tekoon, eli katokset ja myös autohallit ovat pannassa.

        Ainakin Espoo yhä suosii mm rivitaloyhtiöissä autokatoksia, jotka ovat kaiken lisäksi vakuutusyhtiön ehtojen mukaan ongelmallisia palotilanteissa. Olisi kiva nähdä ensimmäinen tapaus, jossa alun perin on haettu tallia ja kaavaviranomaisen epäpätevyyden takia on jouduttu tekemään katos. Saattaisi olla ihan hyvät vahingonkorvausperusteet ;-)

        Täysin toinen asia on sitten kylmä vs lämmin autotalli. Tiedän yhden todelisen autoammattilaisen tallin, jonka hän pääsi tekemään täysin omien vaatimustensa mukaan. Talli on eristetty ja varustettu lämmityksellä, mutta pidetään normaalisti kylmänä. Lämmitys taisi olla ipuna katossa.

        Muuten tuo aikaisemmassa jutussa ollut inssin varustelista oli mielestäni erinomainen.

        Eikös talli anna vielä paremman työrauhan varkaalle!! Saa askarrella lämpimässä ja kuivassa, täysin katseilta suojassa. Katoksessa on ainakin yksi seinä auki, joten sisään näkee.


      • -PK
        Stade kirjoitti:

        Eikös talli anna vielä paremman työrauhan varkaalle!! Saa askarrella lämpimässä ja kuivassa, täysin katseilta suojassa. Katoksessa on ainakin yksi seinä auki, joten sisään näkee.

        "Eikös talli anna vielä paremman työrauhan varkaalle!! Saa askarrella lämpimässä ja kuivassa, täysin katseilta suojassa. Katoksessa on ainakin yksi seinä auki, joten sisään näkee."

        Kai siellä tallissa nyt jokaisella liiketunnistimet on ja hälyttimet päällä?


      • KPy
        Stade kirjoitti:

        Eikös talli anna vielä paremman työrauhan varkaalle!! Saa askarrella lämpimässä ja kuivassa, täysin katseilta suojassa. Katoksessa on ainakin yksi seinä auki, joten sisään näkee.

        ... on Tanskalaisten tutkimusten tulos. Joutuivat ensimmäisen huumeaallon aikana -70 luvulla tutkimaan asiaa valitettavasti perinpohjaisemmin kuin me suomalaiset.

        Sinänsä asiaa tuo toinen huomautus, eli tokihan tallissa on hälyttimet.


      • Pasanen
        KPy kirjoitti:

        ... on Tanskalaisten tutkimusten tulos. Joutuivat ensimmäisen huumeaallon aikana -70 luvulla tutkimaan asiaa valitettavasti perinpohjaisemmin kuin me suomalaiset.

        Sinänsä asiaa tuo toinen huomautus, eli tokihan tallissa on hälyttimet.

        "Sinänsä asiaa tuo toinen huomautus, eli tokihan tallissa on hälyttimet."

        :)


      • KPy
        Pasanen kirjoitti:

        "Sinänsä asiaa tuo toinen huomautus, eli tokihan tallissa on hälyttimet."

        :)

        Olen minäkin asunut aikoinaan paikassa missä auton avaimia säilytettiin yleensä virtalukossa ja kodin avaimia ulko-ovessa :-)

        Nyt on rattilukko, turvalukko jne. Maalla asumisessa on kieltämättä hyvät puolensa, mutta on tässä melkein kaupunkielämässäkin omat hyvät puolensa.


      • r-insinööri

        ... älä hullu pese autoasi autotallissa. Ellei se ole pesulaksi suunniteltu?


      • kunnossa on
        r-insinööri kirjoitti:

        ... älä hullu pese autoasi autotallissa. Ellei se ole pesulaksi suunniteltu?

        vai meinaatko että ilmanvaihto ei ole kunnossa?


      • Mudan

        Erotin kaivo on nykyään lisättävä, muuten ei auton pesu ole ympäristöystävällistä. Painepesurilla varmaan lahottaa tallin äkkiä.


      • rakennusfysiikkaa
        kunnossa on kirjoitti:

        vai meinaatko että ilmanvaihto ei ole kunnossa?

        Koska jos sitä ei ole pesuhalliksi suunniteltu ei se todennäköisesti kestä sellaista kosteusrasitusta.

        Taannoin eräs taksikuski pesi menopelejään asuinrakennuksessa olevassa autotallissa; rakenne oli seuraava:

        -maanvarainen peruslaatta, jonka päällä oli kantava puurunko
        -lämmöneriste (eps tms.) ja tasaushiekka
        -pintalaatta valettu sisäseiniä päin

        Kävi niin, että vesi pääsi (kantavan) väliseinän ja pintalaatan liittymästä aina peruslaattaan asti. Sitä kautta vesi kasteli talon rungon kaikki aluspuut. Vesi liikkuu sukkelaan siellä eristetilassa (horisontaalinen kapillaari).


      • Anonyymi

        Liian pieni. Minusta autotallin oven leveys 2800mm ja 700 mm leveyttä kummallekin puolelle, siis 4200 mm ja pituus vähintään 8000 mm, , korkeus niin , että voi mennä myös MB sprinter sisään


    • Hese

      Rakennamme ensi kesänä ja tulossa on 7m leveä talli (sisämitta). Taloudessa vain yksi auto mutta onpahan tilaa siinä ympärillä.

      Ja tallista on käynti kodinhoitohuoneeseen ja edelleen keittiöön...eipä tarvitse pihan kautta kuljeskella ostoskassien kanssa...

      • junnu

        Ovi toimii sähköllä ja kauko-ohjauksella ? Muuten ideaa tuossa että tallista pääsee suoraan sisälle .


      • Hese
        junnu kirjoitti:

        Ovi toimii sähköllä ja kauko-ohjauksella ? Muuten ideaa tuossa että tallista pääsee suoraan sisälle .

        Kauko-ohjauksella toimii, laskeskelin että tulee yksi leveä ovi hieman halvemmaksi kun kaksi pienepää, jos siis olisi joutunut kahteen asentamaan moottorin.

        Voin sanoa että on äärimmäisen kätevää tuo tallista suoraan sisälle. Väliin täytyy rakentaa sulkutila, mutta sinne on vaan hyvä jättää kengät niin ei kuraannu koko kodinhoitohuone...Eikä tarvitse räntäsateessa kantaa kauppakasseja pitkin pihaa...


      • Iskä×2
        Hese kirjoitti:

        Kauko-ohjauksella toimii, laskeskelin että tulee yksi leveä ovi hieman halvemmaksi kun kaksi pienepää, jos siis olisi joutunut kahteen asentamaan moottorin.

        Voin sanoa että on äärimmäisen kätevää tuo tallista suoraan sisälle. Väliin täytyy rakentaa sulkutila, mutta sinne on vaan hyvä jättää kengät niin ei kuraannu koko kodinhoitohuone...Eikä tarvitse räntäsateessa kantaa kauppakasseja pitkin pihaa...

        Meillä on erillinen tilava talli, mutta moottoreita en ole ainakaan vielä saanut hankittua. Kyllä se varsinkin kahden pienen lapsen (ja lisäksi ostokset) kanssa kotiutessa olisi kätevä. Ja kun vielä saisi kävellä suoraan sisälle pihalla pyryssä käymättä. Olis se kyllä amerikkaa.
        Onnittelen.


      • Wilperi...
        Hese kirjoitti:

        Kauko-ohjauksella toimii, laskeskelin että tulee yksi leveä ovi hieman halvemmaksi kun kaksi pienepää, jos siis olisi joutunut kahteen asentamaan moottorin.

        Voin sanoa että on äärimmäisen kätevää tuo tallista suoraan sisälle. Väliin täytyy rakentaa sulkutila, mutta sinne on vaan hyvä jättää kengät niin ei kuraannu koko kodinhoitohuone...Eikä tarvitse räntäsateessa kantaa kauppakasseja pitkin pihaa...

        varmasti ihmisille joille autotalli ei ole mikään muu kuin auton säilytyspaikka. minulla kun on autotallissa sorvit, sirkkelit, tasohöylät, rälläkät ja muut härvelit ja kun niitä vielä käytänkin niin ei ole mitään järkeä rakentaa autotallia taloon kiinni... kaikki se meteli ja käryt kun kuitenkin kulkeutuisivat sisälle..


      • Iskä×2
        Wilperi... kirjoitti:

        varmasti ihmisille joille autotalli ei ole mikään muu kuin auton säilytyspaikka. minulla kun on autotallissa sorvit, sirkkelit, tasohöylät, rälläkät ja muut härvelit ja kun niitä vielä käytänkin niin ei ole mitään järkeä rakentaa autotallia taloon kiinni... kaikki se meteli ja käryt kun kuitenkin kulkeutuisivat sisälle..

        Aiheena oli AUTOtalli. Sinä taas kerrot pajasta, verstaasta tai jostain muusta tonttujen luolasta. Se on oikein mukava paikka useimpien miesten ja poikien mielestä, mutta ihan oman otsikkonsa paikka.
        Eipä silti kyllä minäkin sinne työ-pöydän laitoin ja aijon siihen kiinnittää ruuvipenkinkin. Erillinen askarteluhuone on oven takana, mutta eihän sellaisessa pienessä kopissa kaikkea mahdu tekemään, jotain pientä näpräämistä vain.
        Mun autotallissa on myös nyrkkeilysäkki ja kaksi pakastetta. Niitä kun vähän järjestellään tässä joskus, niin sopii toinenkin auto sinne. :-)


      • terve09
        junnu kirjoitti:

        Ovi toimii sähköllä ja kauko-ohjauksella ? Muuten ideaa tuossa että tallista pääsee suoraan sisälle .

        ja niin pääsee sitten pakokaasutkin. Autotallista sisään menevä ovi falskaa aina hieman joten siellä sisätilassa kun autoa käynnistät ja porukka lappaa ovesta taloon niin kyllä pakokaasutkin leviävät jollei ole isoa tuulikaappia ja poistotuulettimia autotallissa.


      • turhuuksia
        Iskä×2 kirjoitti:

        Aiheena oli AUTOtalli. Sinä taas kerrot pajasta, verstaasta tai jostain muusta tonttujen luolasta. Se on oikein mukava paikka useimpien miesten ja poikien mielestä, mutta ihan oman otsikkonsa paikka.
        Eipä silti kyllä minäkin sinne työ-pöydän laitoin ja aijon siihen kiinnittää ruuvipenkinkin. Erillinen askarteluhuone on oven takana, mutta eihän sellaisessa pienessä kopissa kaikkea mahdu tekemään, jotain pientä näpräämistä vain.
        Mun autotallissa on myös nyrkkeilysäkki ja kaksi pakastetta. Niitä kun vähän järjestellään tässä joskus, niin sopii toinenkin auto sinne. :-)

        jätä ne nyt ekana pois


    • Sagittarius
      • Repe

        Komee on talli ja vehkeet.
        Tuon kaatopaikan kyllä siivoaisin kaatopaikalle omien ja naapurin(?) silmien iloksi.


      • A.K

        Onko huoltomontusta hyvät kokemukset? Jos tekisit uuden niin tekisitkö samanlaisen. Kannattaako huoltomontun olla noin leveä? Omassani on vielä lattia valamatta ja mietin kuinka leveän aukon jätän. Myös avattavan kannen ajattelin tehdä monttuun.

        Näillä näkymin verstaaseen tulee monttu
        -pituus 5m
        -leveys 1m
        -syvyys 1.7m
        -tuloilmaputki
        -Öljynerotuskaivo
        -kansi pienistä betonielementeistä.

        Mekaanikkojen kommentit tervetulleita.


      • Sagittarius
        A.K kirjoitti:

        Onko huoltomontusta hyvät kokemukset? Jos tekisit uuden niin tekisitkö samanlaisen. Kannattaako huoltomontun olla noin leveä? Omassani on vielä lattia valamatta ja mietin kuinka leveän aukon jätän. Myös avattavan kannen ajattelin tehdä monttuun.

        Näillä näkymin verstaaseen tulee monttu
        -pituus 5m
        -leveys 1m
        -syvyys 1.7m
        -tuloilmaputki
        -Öljynerotuskaivo
        -kansi pienistä betonielementeistä.

        Mekaanikkojen kommentit tervetulleita.

        Teeppä vielä automaattiuppopumpulle sopiva kolo siltä varalta jos kevätvedet sattuu tulvimaan montun pohjalle. Muista myös laittaa muutama tyhjä varaputki sähköliitäntöjä varten jos vaikka valot asennat.

        Montun mittoihin olen ollut tyytyväinen kuten myös koko monttuun.


      • A.K
        Sagittarius kirjoitti:

        Teeppä vielä automaattiuppopumpulle sopiva kolo siltä varalta jos kevätvedet sattuu tulvimaan montun pohjalle. Muista myös laittaa muutama tyhjä varaputki sähköliitäntöjä varten jos vaikka valot asennat.

        Montun mittoihin olen ollut tyytyväinen kuten myös koko monttuun.

        Kiitoksia vain kommenteista.
        Ne sähköputket tosiaan kannattaa laittaa. Uppopumpulle ei pitäisi olla tarvetta, kun salaojituksesta on hyvin huoledittu ja laskukaivon padotuskorkeus ei rajoita. Toivottavasti vaan ei mene putket tukkoon (salaojan tarkistusputkissa säästin).

        Halli on eristetty ja voidaan pitää täysin kylmänä tarvittaessa kun hallilla ei käyttöä. Seinät tehty niin että sisällä voi hyvin hitsailla sekä myös pestä koneita. Kaikki pitäisi olla ajateltu, mutta silti vähän veikkaan että joitain parannuksia tulee vuosien mittaan tehtyä.


      • varjoon, suojaan...
        A.K kirjoitti:

        Kiitoksia vain kommenteista.
        Ne sähköputket tosiaan kannattaa laittaa. Uppopumpulle ei pitäisi olla tarvetta, kun salaojituksesta on hyvin huoledittu ja laskukaivon padotuskorkeus ei rajoita. Toivottavasti vaan ei mene putket tukkoon (salaojan tarkistusputkissa säästin).

        Halli on eristetty ja voidaan pitää täysin kylmänä tarvittaessa kun hallilla ei käyttöä. Seinät tehty niin että sisällä voi hyvin hitsailla sekä myös pestä koneita. Kaikki pitäisi olla ajateltu, mutta silti vähän veikkaan että joitain parannuksia tulee vuosien mittaan tehtyä.

        syvyys 8m ja päädyssä on työpöytä sekä hyllyköt. Samoin katososuus on n 4m leveä mutta syvyydestä vie varasto 2m. Mielestäni yhtään kapeampaa tallia tai katosta ei kannata tehdä, ei toimisi ainakaan meillä.


    • Yualle

      mistään autotallin pohjapiirroksia, joissa esitetty miten pelit ja vehkeet sinne sijoitettu toimivimmalla tavalla. Näitä olisi jotakuinkin jykevä ruuvipenkillä varustettu työpöytä, pylväsporakone, kompura, hitsausapparaatti ja hylly/kaappi-systeemit... ja autokin vielä pitäisi mahtua talliin :)

      Ei huvittaisi montaa kertaa alkaa vaihtamaan näiden paikkaa, vaan yrittäisin kerralla saada kohdilleen. Tietty asia riippuu vähän autotallin mitoista, mutta niitä pääsee sitten soveltamaan.

      • JH

        Tee erillinen verstas. Ei ole mitään järkeä tehdä autotallia verstaaksi ja vielä säilyttää siellä autoa. Naarmutat vain auton kyljet ja rikot ikkunat nikkaroidessasi.


    • Eppu3

      Onko kenelläkään kokemusta kellarissa olevan autotallin lämmittämisestä? Lähinnä siitä, että riittääkö asuinkerroksesta tuleva lämpö autotallin pitämiseen puolilämpimänä (n 10 ... 15-asteisena) talvellakin? Omakotitalo-hankkeessani autotallin kattona olisi 20 cm paksun otelolaatta ja sen päällä asuinkerroksen lattiavalu, jossa lattialämmitysputket, johon johdetaan n 55-asteinen lämmitysvesi maalämpöpumpusta. Autotallin kattoon ei tule lämpöeristettä, seinät ja ovi on tarkoitus eristää oikein hyvin. Vai tarvitaanko autotalliin myös lämmityspatterit?

      • Aika hemmetin pienillä tehoilla nuo kellarit pysyy puolilämpiminä, mutta ilman lämmityslaitteita en usko, että toimisi. Taustalla kokemusta lähinnä kellarillissa sijaitsevien asuintilojen lattialämmityksen jakotukkien säädöistä suhteessa yläkerran vastaaviin.


    • Eppu3

      Ei toimi ilman lämmityslaitetta, mutta pelkään että autotalli pikemminkin lämpiää liaaksi. koska sen kattona on sama, lähes 30 cm paksu betonikerros joka muodostaa yläpuolella olevien makuuhuoneiden lattian. Kun siinä on lattialämmitys, eikö lähes puolet lämmitystehosta säteile autotallii? Tällainen on tarkoitus rakentaa, saapa nähdä miten käy. Jos autotalli lämpiää liiaksi, lisään autotallin katto lämmöneristyslevyt, ehkä 5 cm paksut. Lisälämpöä kehittävät autotallin yhteydessä olevan teknisen tilan laitteet, mm vesivaraaja ja ilmastointikone sekä maalämpökone (mikäli siihen päädyn; luulen ettei sitä tarvita jos päädyn passiivitaloon).

      • Eikös välipohjan runkolaatan ja pintalaatan väliin laiteta yleensä eristekerros?


      • Eppu3
        rauno_kangas kirjoitti:

        Eikös välipohjan runkolaatan ja pintalaatan väliin laiteta yleensä eristekerros?

        Muutamissa harkkovalmistajien rakennekuvisssa on kantavan laatan ja pintalaatan väliin piirretty vain ohut askeläänet vaimentava eristekerros. Mutta omaktotalossa sille ei ole tarvetta varsinkaan autotallin ja asuinhuoneiden välissä. Ja minulle soäii, ettei eristeitä oke, koska pystysuunnassa tekee tiukkaa (kallio liian lähellä ym). Kustannuksiltaa tuollainen yhdistetty lattialämmitys/kattolämmitys olisi edullinen (korkeintaan hieman tihennetty putkitus tarpeen). Jos ei osoittaudu hyväksi, sitten lisään eristelevyt autotallin kattoon (esim jäykkä mineraalivilla). Kuvailin asian tähän viestiketjuun siltä varalta, että jollakin on kokemusta.


      • Itse laitan ton 25mm
        Eppu3 kirjoitti:

        Muutamissa harkkovalmistajien rakennekuvisssa on kantavan laatan ja pintalaatan väliin piirretty vain ohut askeläänet vaimentava eristekerros. Mutta omaktotalossa sille ei ole tarvetta varsinkaan autotallin ja asuinhuoneiden välissä. Ja minulle soäii, ettei eristeitä oke, koska pystysuunnassa tekee tiukkaa (kallio liian lähellä ym). Kustannuksiltaa tuollainen yhdistetty lattialämmitys/kattolämmitys olisi edullinen (korkeintaan hieman tihennetty putkitus tarpeen). Jos ei osoittaudu hyväksi, sitten lisään eristelevyt autotallin kattoon (esim jäykkä mineraalivilla). Kuvailin asian tähän viestiketjuun siltä varalta, että jollakin on kokemusta.

        Onpas kumma, ihan samaa pohdin itsekin.
        Luulen että taidan päätyä siihen, että autotalliin tulee patteri seinälle kauaksi ovesta (ikävä kyllä). Koneellinen ilmastointi tallin perältä oville päin levittäisi sitten lämpöä oville päin sen, mitä pystyy.

        Lattialämmityksen laittaisin, JOS olisin varma, että vesi ei jäädy putkissa.
        Jäätymättömiä nesteitä harkitsen sitten, kun joku tietävä sitä ehdottaa, miten se hoidetaan. (kohtuukustannuksin)

        Se 25 tai 30 mm eps kerros kannattanee kuitenkin laittaa.
        Ihan sen takia että se sallii asuintilojen lattian lämpötilan _nopeamman_ reagoimisen ulkolämpötilaan.
        Kun täytyy yhtäkkiä reilusti lisätä lämpöä, niin se 25 mm eps kerros auttaa että se lattialaatta lämpenee nopeasti.
        Sen jälkeen kun se lämpötilaero 25 mm eps:n eri puolilla on kasvanut nollasta vaikka 5 asteeseen, niin se lämpötilaero rupeaa tasaantumaan.


    • teenmitähaluan

      Rakennan nyt ulkorakennusta jossa 2 auton talli, 2 auton katos, varasto, lämmönjakohuone ja pellettisiilohuone.
      Koko 18 x7 m. Tallissa tulee olemaan jenkki ja vanha mp. Katoksessa 2 käyttöautoa, joita joutuu välillä fiksaamaan tallissa. Talli on tekevälle miehelle rentoutumispaikka.

    • raksaaja

      Meillä on n. 4mx5.5m kokoinen autotalli, tässä kokemukset:
      -Sivuseinillä ei ole "romulle tilaa" eli täytyy pitää talli sistinä jos siellä aikoo autoa huoltaa.
      -pituussuunnassa tilaa on ok esim lyhyelle coupe malliselle VWgolf:lle.
      -pituussuunnassa on liian vähän tilaa esim. farmari tyyliselle autolle, pakettiautolle tai lava-autolle. ( ei mahdu kiertämään autoa ympäri, ei mahdu avaamaan takaluukkua jos samaan aikaan pitää päästä konepellin alle)

      Siksi, mielestäni EHDOTON minimi on 4x6m autotallin sisämitoiksi.
      (5x6m sallii hyllyjä/kaappeja sivu seinille, 4x7m sallii niitä päätyseinälle)

      • raksaaja

        Ja pariovet pakko olla jos haluaa että talvella vois lämpöisessä harrastella.

        (tsellä nosto-ovi jonka ulkopuolelle pitänee rakentaa pariovet.


    • Fubbre

      Paras (minun mielestäni) autotalli on sellainen, että siinä edessä on kahden auton katos, ja perällä sitten autotalli, ja päädyssä käytävämäinen varasto. Toki tämä ei välttämättä mahdu postimerkkitontille.

      Eli rakennuksen leveys noin 8m. Autokatos siis leveys 8m x pituus 7m. Sen jatkeena autotalli samoin leveys 8m x pituus 7m. Ja tämän yhdistelmän päädyssä varasto 8m x 2,5m. Varastoon käydään sivulta päin siis.

      Koko rakennuksen leveys on siis 8m ja pituus noin 17m. Mutta kun on iso tontti, niin ei se niin kovin valtavalta näytä.

      Autotalliin menee siis katoksesta nosto-ovi. Nosto-ovi ei ole keskellä, vaan toisessa reunassa. Näin auton voi ajaa sisään, ja sivulle jää paljon tilaa (4x7m) kaikenlaiselle tavaralle, kompressori, polkypyörät, ruohonleikkuri, painepesuri, jne. Lisäksi mulla on siinä teräksinen pesuallas ja letkukela. Autopaikan alla on pitkä vesikouru, jossa ritilä päällä. Voi pestä auton sisätiloissa ja vesi valuu kiltisti vesikouruun. Lisäksi sisäkorkeutta on 3m, joten kattoon voi laittaa roikkumaan kaikenlaista (esim suksiboksi), eikä lyö heti päätä siihen. Useinhan vakiosisäkorkeus taitaa olla se 2,5m, joka on mun mielestä aivan liian matala.

      Varasto on hyvä olla käytävämallinen, koska hyllymetrit on se mikä ratkaisee. Lattiatilalla ei varastossa tee oikein mitään, pääasia että on hyllyä tarpeeksi. Toki jää 2,5m leveään ja 8m pitkään varastoon keskelle reilu metrin levyinen kulkuväylä. Hyllyä on neljässä kerroksessa, joten hyllymetrejä tulee noin 64m.

      Autokatoksessa mahtuu hyvin olla kaksi autoa, eikä ovet kolise kun leveyttä on 8m, sekä sinne etupuolelle jää vielä tilaa, esim kaikenlaiset pihalelut, talvella pulkat, yms. Ja saa ajaa auton kunnolla sisään, ei jää "perä pitkälle" vaikka olisi vähän pidempikin auto. Ja varsinkaan talvella, ei tarvi raapia takalasiakaan niin paljon, kun auto on syvällä katoksessa. Toki tietyillä keleillä autot jäätyy umpijäähän, mutta talliin on sitten kätevä viedä sulamaan.

      Nosto-ovi on käsikäyttöinen, mutta kaukosäätö ei kuulostaisi pahalta. Toisaalta kun tallia ei käytä kuin satunnaisesti autolle, niin ei sitä kaukosäätöä tarvitsekaan. Että tämmöinen, mutta tosiaan vaatii ison tontin.

    • mennyttä.aikaa

      Pitääkö joku oikeasti vielä nykyään autoaan tallissa...? Meillä on ollut talli kohta 20 vuotta, auto on tainnut olla siellä yhden kerran kuivumassa sisäpesun jälkeen.
      Katos on ihan ok, mutta talli on liian hankala. Ei ole tallin koosta kiinni, neliöitä on 35, mutta lähteä nyt illalla laittamaan autoa talliin. Töiden jälkeen kun tulee kuitenkin aina jotain menoa, johon tarvitaan autoa.
      Onhan tallille parempaakin käyttöä, ainakin minulla..

      • Fubbre

        Joo mutta kun on molemmat, eli katos kahdelle autolle, sekä tarpeeksi suuri talli, niin kyllä kelpaa. Tottakai talli on hyvä harrastustila, mutta kun on tilaa, niin voi sinne autonkin aina välillä ajaa vaikka pesuun. Tuo 35 neliötä on aika pieni talliksi, sinne kun ajaa auton, niin eihän sinne paljoa muuta mahdukaan. Mulla on talli 7x8m, eli 56 neliötä noin suunnilleen. Ei tarvi romuja erikseen siirrellä, että saisi auton sisään. Myös katos on 7x8m, mahtuu autot ja ulkoromut sinne. Ei tallin tarkoitus minullakaan ole autoa säilyttää joka yö siellä. Mutta on se mukava, jos sinne voi ajaa ilman lisäjärjestelyjä.

        Älkää hyvät ihmiset rakentako liian pientä autotallia. Lisäksi, älkää antako akkojen pitää sitä kaatopaikkanaan. Näitä tapauksia olen nähnyt liian monta, että autot lojuu ulkona, eikä miehellä ole harrastustilaakaan, kun pieni talli on muuttunut rouvan romunkeräyspisteeksi, varaston ollessa täynnä jo aikapäiviä sitten. Asettakaa akoille porttikielto autotalleihin, sekä tehkää niille tarpeeksi varastotilaa, erinäistä romunkeräystä varten. Autotalli on miesten PYHÄ paikka, jonne akoilla ei pitäisi olla mitään asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4875
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      498
      1541
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      717
    Aihe