Moi,
Joo kyllä meinaa hermo mennä 2000vm Octaviaan. Puhallin ei näytä toimivan mikäli pakkanen laskee 15:n asteen kieppeille --> ikkunat menee niin huuruun, että ajamisesta ei tule mitään.
Onko vastaavia kokemuksia ja kenties ratkaisuehdotuksia ongelmaan?
Puhallin jäässä - tyyppivika?
23
13576
Vastaukset
- Nerd
Tästä aiheesta on ollut juttua jo aikaisemmin, mutta tässäpä vielä vihjeitä:
1. Raitisilmasuodatin. Onko kastunut? Jos on niin kuivumaan. Onko roskaantunut (lehtiä tms.)? Jos on niin puhdistus.
2. Ilmankierto. Liikkuuko poistoilma vapaasti? Poistoilman aukko on muistaakseni tavaratilassa oikeanpuoleisessa lokerossa. Joillakin on kuulemma tapana käyttää lokeroa säilytystilana, jolloin ilmankierto vaikeutuu - ikkunat huurtuvat.
3. Lunta ilmanottoaukossa?
4. Oikea käyttötapa? Siis heti käynnistyksen jälkeen lämmöt täysille, puhallus tuulilasille ja kojelaudan keskisuuttimet kiinni (tämä on tärkeää!).
Nämä vihjeet eivät tietenkään päde, jos itse moottori ei toimi (=pyöri). Huurteenpoisto ei ehkä ole Ocun vahvimpia puolia, mutta kun huomioi yllämainitut seikat, niin kyllä näkyvyysasiat ovat kunnossa pakkasellakin.- Tommi
...jos se puhallin vai pelaisi. Itselläni ei tosiaan ole mitään ongelmia tuon huurteen poiston kanssa ollut aiemmin. Nyt on sitäkin enemmän, kun ei tosiaan puhallus pelaa lainkaan.
Kiitos kuitenkin noista vinkeistä, ehkä niille on käyttöä joskus myöhemmin kuhan saa puhaltimen taas pelaamaan :) - Huurre
Tommi kirjoitti:
...jos se puhallin vai pelaisi. Itselläni ei tosiaan ole mitään ongelmia tuon huurteen poiston kanssa ollut aiemmin. Nyt on sitäkin enemmän, kun ei tosiaan puhallus pelaa lainkaan.
Kiitos kuitenkin noista vinkeistä, ehkä niille on käyttöä joskus myöhemmin kuhan saa puhaltimen taas pelaamaan :)Itselläni kävi kerran samalla tavalla,puhallin ei pyörinyt lainkaan.Ensin tietysti tarkistin sulakkeen,kunnossa.Soitin huoltoon jossa sanoivat,että se on lämpötilojen vaihtelun takia jäätynyt sen verran,ettei pyöri.Auto sulamaan vartiks ovet auki lämpöseen ja sitten vaan virrat ja puhallin päälle,muutama reilu kopautus hanskalokeron alle sivuun jossa puhaltimen moottori sijaitsee.Vika parani sillä eikä ihme kyllä ole sen koommin vaivannut.
- Tommi
Huurre kirjoitti:
Itselläni kävi kerran samalla tavalla,puhallin ei pyörinyt lainkaan.Ensin tietysti tarkistin sulakkeen,kunnossa.Soitin huoltoon jossa sanoivat,että se on lämpötilojen vaihtelun takia jäätynyt sen verran,ettei pyöri.Auto sulamaan vartiks ovet auki lämpöseen ja sitten vaan virrat ja puhallin päälle,muutama reilu kopautus hanskalokeron alle sivuun jossa puhaltimen moottori sijaitsee.Vika parani sillä eikä ihme kyllä ole sen koommin vaivannut.
Kiitos vinkistä! Missä tuo puhaltimen moottori tarkalleen sijaitsee? Rupesin miettimään, että auttaisko sisätilalämmitin asiaa? Tuottaisiko moinen riittävästi lämpöä tuon moottorin sulattamiseen?
- Octavisti
Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?
Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)
Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain? - stimo
Octavisti kirjoitti:
Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?
Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)
Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?vain silloin, mikäli antaa auton ensin lämmitä ja sitten vasta kohdistaa lämpimän ilman tuulilasiin. Silloin kuuma ilma kylmään lasiin on huono yhdistelmä.
Jos käynnistettäessä kohdistaa ilman tuulilasiin, lämpenee se vähitellen ja varmasti säilyy ehjänä. Vaikka en kyllä tiennytkään että olisi octavian tuulilasissa moisia ongelmia sen enempää kuin muissakaan. Eiköhän näissä aina löydy vika peilistä. - tt.t
stimo kirjoitti:
vain silloin, mikäli antaa auton ensin lämmitä ja sitten vasta kohdistaa lämpimän ilman tuulilasiin. Silloin kuuma ilma kylmään lasiin on huono yhdistelmä.
Jos käynnistettäessä kohdistaa ilman tuulilasiin, lämpenee se vähitellen ja varmasti säilyy ehjänä. Vaikka en kyllä tiennytkään että olisi octavian tuulilasissa moisia ongelmia sen enempää kuin muissakaan. Eiköhän näissä aina löydy vika peilistä.puhallin löytyy hansikas lokeron alta, viisi ruuvia irti ja vetää lokero ulos ,siellä se on.
- kitinä
Octavisti kirjoitti:
Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?
Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)
Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?Ocun ja muidenkin VAG-autojen puhaltimen jatkuva pieni kitinä kovalla pakkasella johtuu entisen Skodakauppiaan mukaan moottorin hiilien materiaalista. Siis jos ilmiö esiintyy vain kylmässä eikä ole ääneltään hirveän voimakas. Puhaltimen vaihto auttaa hetkeksi, mutta on kai suhteellisen kallis hoitokeino. Itse olen vääntänyt stereoita kovemmalle.
- Jare
Tommi kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Missä tuo puhaltimen moottori tarkalleen sijaitsee? Rupesin miettimään, että auttaisko sisätilalämmitin asiaa? Tuottaisiko moinen riittävästi lämpöä tuon moottorin sulattamiseen?
Itselläni Ocu vm -98. Vastaavaalaista tapahtuu pari kolme kertaa talvessa ja asiaa on puitu aikaisempina vuosina, joten vika lienee Ocun tyyppivika. Puhaltimen moottori tosiaankin jumittuu lämpötilojen vaihteluiden vuoksi. Moottori sijaitsee hanskalokeron kohdalla alhaalla ja kopautus sinne voi auttaa. Sisätilan lämmittimen käyttö auttaa tilannetta ja saa moottorin sulamaan ja tulee toimintakuntoon. Aluksi, kun ei tiennyt homman nimeä, otti tosiaan pannuun, mutta nyt kun tietää mistä vika johtuu osaa suhtautua asiaan rauhallisemmin.
- entinen skodailija
stimo kirjoitti:
vain silloin, mikäli antaa auton ensin lämmitä ja sitten vasta kohdistaa lämpimän ilman tuulilasiin. Silloin kuuma ilma kylmään lasiin on huono yhdistelmä.
Jos käynnistettäessä kohdistaa ilman tuulilasiin, lämpenee se vähitellen ja varmasti säilyy ehjänä. Vaikka en kyllä tiennytkään että olisi octavian tuulilasissa moisia ongelmia sen enempää kuin muissakaan. Eiköhän näissä aina löydy vika peilistä.Tosiaan octavian tuulilasi pamahti yhtäkkiä ajettaessa.Sikäli outoa että autolla oli jo ajettu 15 kilometriä ja auton sekä lasin piti olla lämmenneet.
Liekö joku moka ollut tehtaalla asennuksessa. - Subrban
Octavisti kirjoitti:
Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?
Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)
Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?Octavian tuulilasien särkyminen on urbaanilegenda. Joitakin takalaseja sen sijaan meni aikoinaan aivan ensimmäisistä Ocuista.
- Nykyinen skodisti
entinen skodailija kirjoitti:
Tosiaan octavian tuulilasi pamahti yhtäkkiä ajettaessa.Sikäli outoa että autolla oli jo ajettu 15 kilometriä ja auton sekä lasin piti olla lämmenneet.
Liekö joku moka ollut tehtaalla asennuksessa.Lauantain Hesarissa oli juttu noista poksahtelevista tuulilaseista. Jutun perusteella tuo näyttäisi olevan enemmän ns. premiumautojen (Mercedes Benz ym.) ongelma, mutta voihan joku tekovikainen yksilö varmaan Skodistakin löytyä...
- halkeiluun
Octavisti kirjoitti:
Kannattaako laittaa täyttä lämpöpuhallusta tuulilasiin, jos ulkona pakkasta -20? Eikös Ocun tuulilasi ole muutenkin herkkä pamahtamaan?
Mulla on climatronic, ja se hoitelee ihan kiitettävästi ilmanvaihdot ja lämmitykset. Tuulilasikaan ei ole pamahtanut, vaikka yläreunasta onkin 10cm:n halkeama alaspäin (lähti kiveniskemästä.. lasikorjaamo ei halunnut korjata, vaan suositteli rahojen säästämistä ja koko lasin vaihtoa sitten kun se hajoaa täysin)
Mutta kovemmilla pakkasilla, yli -10 ast., puhallin vinkuu paitsi jos pakottaa kovan tai ihan hitaan puhalluksen. Onko laakeri kuiva / menossa rikki? Oliskohan helppo päästä puh.moottoriin käsiksi ja tehdä jotain?Syy siihen, miksi tuulilasit paukkuvat talvella, on lasin heikko kyky kestää vetorasitusta. Kun kylmällä tuulilasia lämmitetään, niin laminoidun lasin sisempi kerros tietenkin lämpiää enemmän kuin ulkopinta. Lämmetessään lasi laajenee ja synnyttää ulkopintaan vetojänitystilan, jolloin pienikin kiveniskemästä tms. syntynyt halkeamanalku kasvaa ja lasi rikkoutuu. Kiveniskemän ei siis tarvitse olla tuore vaan kesällä alkunsa saanut särö usein leviää lämpöjännitysten vuoksi.
Nykyisissä autoissa, joissa tuulilasi on liimattu kiinni, myös liimauspinnan, liiman ominaisuudet kuin rungon jäykkyys/jännitykset yms. vaikuttavat halkeiluun. Olettaisin, että mitä jäykemmin lasi on kiinni rungossa ja mitä löysempi runko, niin helpomin halkeama leviää. Sikäli halkeiluherkkyys voisi olla malli tai merkkikohtaista. - Skodafani
Jare kirjoitti:
Itselläni Ocu vm -98. Vastaavaalaista tapahtuu pari kolme kertaa talvessa ja asiaa on puitu aikaisempina vuosina, joten vika lienee Ocun tyyppivika. Puhaltimen moottori tosiaankin jumittuu lämpötilojen vaihteluiden vuoksi. Moottori sijaitsee hanskalokeron kohdalla alhaalla ja kopautus sinne voi auttaa. Sisätilan lämmittimen käyttö auttaa tilannetta ja saa moottorin sulamaan ja tulee toimintakuntoon. Aluksi, kun ei tiennyt homman nimeä, otti tosiaan pannuun, mutta nyt kun tietää mistä vika johtuu osaa suhtautua asiaan rauhallisemmin.
Oman kokemukseni mukaan Ocu-98 mallissa on tosiaan tyyppivika sillä itselläni on samanlainen kokemus.Puhaltimen moottori ei käynnistynyt kovalla pakkasella.Maahantuoja kertoi kyseisessä autossa olevan pohjoisiin olosuhteisiin sopimattoman puhaltimen moottorin,jonka hiilien jouset "kuoleutuvat" kovassa pakkasessa.Puhallin vaihdettiin takuuna uuteen, mikä on toiminut häiriöittä.
- jare
Skodafani kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan Ocu-98 mallissa on tosiaan tyyppivika sillä itselläni on samanlainen kokemus.Puhaltimen moottori ei käynnistynyt kovalla pakkasella.Maahantuoja kertoi kyseisessä autossa olevan pohjoisiin olosuhteisiin sopimattoman puhaltimen moottorin,jonka hiilien jouset "kuoleutuvat" kovassa pakkasessa.Puhallin vaihdettiin takuuna uuteen, mikä on toiminut häiriöittä.
Kuten alkuperäisessä kysymyksessä kysyjällä on vm. 2000 Ocu ja samaa vikaa ilmenee kuin vm. -98. Ei näköjään Skodan tehdas ole tehnyt parannuksia puhaltimeen pohjoisen oloja varten.
- Skodamäni
Omassa skodassa sama vika. Oli kylmä.~15C . Defan sisäpuhallinta ei oltu käytetty sinä aamuna. Puhallin ei startannut. Ajoin auton parkkiin 3km, kävin kahvilla, auto lämpesi auringossa ja puhallin alkoi toimia. Purin tallissa hanskalokeron , irroitin ja puhdistin puhaltimen, irroitin myös puhaltimen moottorin pesästään näytti hyväkuntoiselta, suihkasin vähän CRCtä. Nyt toiminut mutten aio jättää Defaa pois päältä aamulla, sen verran epämukava kokemus.
Eikös noin vanha skoda pitäisi olla paalattuna jo 10 vuotta?
- RistoJalmari
Toki näin. Mutta vilkaise milloin aloitus on tehty. Se on siis paalattu vasta joskus vuonna 2008.
- saharamallin.moottori
Skodaa mulla ei ole (ollut), mutta ongelma kuulostaa tutulta. Itse otin puhaltimen pois sijoiltaan, irrotin akselin laakereistaan (paskamainen homma), pesin bensalla ja voitelin uudelleen molybdeenirasvalla. Kaikesta väitetystä kestovoitelusta välittämättä.
- ws34r
Skoda on halutuimpien käytettyjen autojen listalla kärjessä. Kestävyys ja kaikinpuolinen laadukkuus on tähän syynä. Sen jälleenmyyntiarvo on korkeampi, kuin yleensä.
- Toyota_Hybrid1
Voi vittu! Päivästä toiseen yritän kumota tosiasioita, mutta tämä yksi julli ei vain usko.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89934Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883