Kohtuujuomisesta.

Kohtuujuominen on luullakseni jokaisen alkoholistin toive: voisipa palata siihen auvoisaan tilaan, kun juominen oli kivaa, virikkeitä antavaa, sosiaalistuttavaa ja huumorillista. Sensijaan että se on fyysistä ja henkistä tuskaa, alituista häpeää, nöyryytystä ja atavistista pelkoa. Lukemattomat ovat erimittaisten raittiuskausien jälkeen uskoneet voivansa palata kohtuujuojiksi ja aloittaneet. Yksikään ei ole hankkeessaan onnistunut; joko juominen on loppunut uuteen raittiuteen tai paaden alle. Oletetaan kuitenkin, että joku alkoholisti olisi niin kovaluontoinen, että hän pystyisi jatkuvasti juomaan vain 2-3 ryyppyä ja lopettamaan siihen, tahdonvoimallaan. Olisiko, tai onko se aitoa kohtuujuomista, jos on juomatta kylmä hiki otsalla, hampaita kiristellen ja mielettömästi viinaa himoiten? Eikö aito kohtuujuominen ole sitä, että lopettaa juomisen niihin 2-3 ryyppyyn, koska ei halua eikä tarvitse enempää? Kohtuujuominen on siis suurimmaksi osaksi itsekunkin päänsisäinen asia. Vain itse tietää onko kohtuukäyttäjä vaiko eikö. Oma mielipiteeni on, että sellaista prosessia ei ole joka muuttaisi alkoholistin viinanhimon kohtuulliseksi.

4

485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

Jos alkoholiriippuvuus on edennyt riittävän voimakkaaksi, se on ja pysyy aivorakenteissa ja keskushermostossa, vaikka olisi juomatta kuinka kauan. Kohtuukäyttökokeilut johtavat pitkänkin juomattomuuden jälkeen ennemmin tai myöhemmin juomiseen, joka kirkkaasti rikkoo entiset ennätykset määrissä ja kestossa. Alkoholistilla. Tällaiset mielipiteet aiheuttavat tietysti protesteja ja todistuksia siitä, miten on onnistuneesti siirrytty suurkulutuksesta kohtuukäyttöön. Se voi olla mahdollista, jos ei ole ylitetty jotain maagista rajaa, jolloin alkoholiriippuvuus on muodostunut pakonomaiseksi, ja piilevänäkin pysyväksi.

• Spriten_voimalla

siis, että onko toive. Siitä on jo niin pitkä aika, kun juominen vielä oli nautinnollista. Minulla se on ollut jo niin pitkään pakkojuomista, että ei ole muistijälkeä siitä, että viinalla jotakin hyvää olisi saanut. Viime toukokuun jälkeen ei mieleeni ole tullut ajatusta kohtuukäytön ihanuudesta. Tiedän, että sellaista ei ole olemassa. Yhtä hyvin voisin haikailla kuuta taivaalta tai elämästäni viimeiset 20 vuotta pois. Koko kohtuukäyttökin on niin väljästi ymmärrettävä asia, että se tosiaankin taitaa kummitella jokaisen (myös monen alkoholistin) päässä. Onhan meillä määritelty suurkulutuksen rajat ja jotkut pitävät terveellisenä yhden tai kahden naukun ottamista päivittäin, mutta juuri eilen saimme lehdestä lukea, että sairaaloissa on runsaasti potilaita, jotka eivät koe olevansa alkoholisteja ja silti heiltä on maksa mennyt noiden "terveellisten", suositusten mukaisten annosten kanssa. Minä olen on/off - toivon, että loppuelämäni saisin olla off :). Elämä ilman alkoholia on todellakin elämisen arvoista. Ne nuoruuden alkoholikokeilutkin jättäisin mielellään väliin, mutta kun elämää ei voi kelata taaksepäin. Siksi on vain nautittava siitä, mitä meillä tänä päivänä on. Raittius on minulle lääke alkohlismiin.

• Oolofi

Onko se raittiutta, että kyrvistelee hampaat irvessä vuositolkulla absolutistina, vaikka viinaa tekee koko ajan mieli?

• Juomattomuus viinaa himoiten, hampaat irvessä ja hermot kireällä ei ole raittiutta, se on kuivilla oloa. Siihen sisältyy suuri retkahduksen riski ja se on psyykkisesti muutenkin kovaa. Valitettavasti ei ole luotettavaa tapaa, jolla kuivilla olon voisi muuttaa aidoksi raittiudeksi. Minun kokemuspiirissäni parhaan analyysin tekee Raimo O. Kojo teoksessaan "Eroon viinasta".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5120
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      513
      1679
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      793
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe