Tärppejä Tekniikan pääsykokeisiin?!!

Epätoivoinen lukija

Morjens!! Oisko kellään Heittää ilmoille mitään hyviä tärppejä matematiikan ja fysiikan koetta ajatellen? Eli toistuuko jotkut tietyt aihepiirit joka kokeessa jne jne..? Muistan kun lukio aikoina fysiikan ope anto muutaman tärpin kirjotuksia varten ja ne osu kaikki ;)

7

1112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaafasa

http://www.dia.fi/materiaalia.html Yksi aihepiiri mikä näyttää toistuvan vuodesta toiseen on fysiikassa aine ja säteily. On siellä muitakin, mutta vertaile vanhoja kokeita toisiinsa.

• puu puu pukari

Jep, matematiikassakin samankaltaisuutta on paljon, alussa yksi prosenttilasku, yksi todennäköisyys jne - no, laaja.alaista tietoa: toisaalta ei tule mieleen että mikään mat. osa-alue puuttuisikaan. Geometrisen sarjan summa näyttää toistuvan ...

• ABI90
        puu puu pukari kirjoitti:

Jep, matematiikassakin samankaltaisuutta on paljon, alussa yksi prosenttilasku, yksi todennäköisyys jne - no, laaja.alaista tietoa: toisaalta ei tule mieleen että mikään mat. osa-alue puuttuisikaan. Geometrisen sarjan summa näyttää toistuvan ...

Olenko ainoa jolle prosenttilaskut ovat vaikeita?

• aaafasa
        ABI90 kirjoitti:

Olenko ainoa jolle prosenttilaskut ovat vaikeita?

Prosenttilaskuissa ei sinäänsä ole mitään vaikeata, kunhan mietit rauhassa mitä kysytään. Itse joudun usein kirjoittamaan suttupaperille ajatuksen jatkeeksi ensimmäisen asteen yhtälöitä selvittääkseni miten minkäkin prosenttimäärän sai laskettua.

• xvc
        aaafasa kirjoitti:

Prosenttilaskuissa ei sinäänsä ole mitään vaikeata, kunhan mietit rauhassa mitä kysytään. Itse joudun usein kirjoittamaan suttupaperille ajatuksen jatkeeksi ensimmäisen asteen yhtälöitä selvittääkseni miten minkäkin prosenttimäärän sai laskettua.

Fysiikassa tuntuu lisäksi olevan melkein aina jonkinlainen kaarevan lentoradan lasku tosin kaltevatasojuttujakin on ollut. Virtapiirit tuntuvat myös olevan kuumaa kaavaa. Ja matikassa on melkein poikkeuksetta integrointitehtävä ja vieläpä usein itseisarvofunktion integraaliin liittyen. Vektoreita puolestaan ei ole kysystty ikuisuuksiin.

• epäoivoinen lukija
        xvc kirjoitti:

Fysiikassa tuntuu lisäksi olevan melkein aina jonkinlainen kaarevan lentoradan lasku tosin kaltevatasojuttujakin on ollut. Virtapiirit tuntuvat myös olevan kuumaa kaavaa. Ja matikassa on melkein poikkeuksetta integrointitehtävä ja vieläpä usein itseisarvofunktion integraaliin liittyen. Vektoreita puolestaan ei ole kysystty ikuisuuksiin.

Juu noit vanhoja kokeita selailemalla huomaa kyllä ton prosentti- ja todennäköisyys laskennan toistumisen. joten treenaan niitä kun ei mullakaan toi prosentti homma aina luonnistu. Fysiikka menee onneks paremmin. Kiitoksia vinkeistä kuitenkin.

• Teekkarirenttu

Muistan itse aikanaan havainneeni, että joka kokeessa olisi ollut jossain muodossa tehtävä, joka käsittelee ääriarvojen määritystä. Ymmärtääkseni vastaava tehtävä on derivaatan sovelluksena eräs keskeisimpiä pitkän matematiikan asioita, joten yo-kokeissakin tehtävätyyppiä on nähty paljon. Pääsykokeen tehtävät ovat usein olleet perinteistä "määritä kartion sisällä olevan pallon suurin mahdollinen tilavuus" -tyyppiä soveltavampia ja haastavampia, mutta perusidea on kuitenkin sama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2962
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2837
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1679
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1602
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1269
    Aihe