Susi maailmalla?

suu-su-si

Suomen susipopulaatio luokitellaan uhanalaiseksi, mutta luokitellaanko maailman susipopulaatio?

14

488

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on aivan

elinvoimainen ja itämailta tulee koko ajan lisää.varsinkin tihentymä alueilta pitäisi joko ampua tai sitten siirtoistuttaa eteläsuomeen jos kanta kerran halutaan pitää nykyisen kokoisena.

• eläin.

joten se joutaa lopettaa. Susi tappaa valtaosan nykyisistä porokuolemista. En tiedä kumpi saa enemmän poronlihaa, poromiehet vai sudet. Sudet ovat erikoistuneet myös vasojen tappamiseen, joilta ne syövät sisäelimet mutta jättävät paljon muuta syömättä.
      Luonnon tasapaino ei vaadi sutta. Niinkuin ei tarvinnut dinosauruksiaan, jotka kuolivat sukupuuttoon.

• vaarallinen.

Luonnon tasapaino ei vaadi nimenomaan ihmistä.
        Ja ilves on nykyään number one poroalueilla saalistavista suurpedoista.

• Hukka-Musti

..muun muassa hirvien kannalta. Hirvethän ovat kuulemma käyneet aivan mahdottomaksi uhaksa liikenteessä sekä metsien taimille. Sudet pitävät hirvikannat aisoissa

• sinäkin
        vaarallinen. kirjoitti:

Luonnon tasapaino ei vaadi nimenomaan ihmistä.
        Ja ilves on nykyään number one poroalueilla saalistavista suurpedoista.

olet aivan tarpeeton.

• voidaan
        Hukka-Musti kirjoitti:

..muun muassa hirvien kannalta. Hirvethän ovat kuulemma käyneet aivan mahdottomaksi uhaksa liikenteessä sekä metsien taimille. Sudet pitävät hirvikannat aisoissa

pitää kurissa myös lisäämällä metsästyslupia.eli susi on viraton kapine myös tässä asiassa.

• naureskelija

Susi tappaa porokuoleman? Nyt on ulosanti sitä luokkaa, että sivistystasosi ei taida olla edes alempaa keskitasoa.

Ja poro on turha eläin joka ei kuulu Suomen luontoon. Ahneet poroisännät laajentavat poronhoitoaluetta jatkuvasti. Tästä syystä esim. alkuperäislaji metsäpeura on ahdingossa ja metsänpohjat kaluttu paljaaksi. Revipä punaniska siitä.

• taloutta
        naureskelija kirjoitti:

Susi tappaa porokuoleman? Nyt on ulosanti sitä luokkaa, että sivistystasosi ei taida olla edes alempaa keskitasoa.

Ja poro on turha eläin joka ei kuulu Suomen luontoon. Ahneet poroisännät laajentavat poronhoitoaluetta jatkuvasti. Tästä syystä esim. alkuperäislaji metsäpeura on ahdingossa ja metsänpohjat kaluttu paljaaksi. Revipä punaniska siitä.

Oikeassa olet. Poronhoitoalueen eteläraja taitaa kohta olla Jyväskylän korkeudella. Poronhoito ei ole mitään muuta kuin veronmaksajien rahoilla ylläpidetty maatalouden muoto. Vielä suhteessa erittäin kallis sellainen. Koko elinkeinoa pitäisi supistaa rajusti ja poronhoitoaluetta pienentää reilusti.

• Xorrox

mikään eläin ei ole tarpeeton paitsi ihminen!

• naureskelija

Lähdekriittisesti todistettuja suden surmia ei ole yhtään. Kuolinsyyt merkitsi ylös paikallisen seurakunnan pappi – vanhempien antaman selityksen mukaan. Erityisesti sairaat tai vammaiset lapset vietiin metsään, mistä "susi" heidät vei. Kun kuolinsyitä alettiin tutkia, suden tekemiä surmia ei havaittu yhtäkään, mikä antaa aiheen epäillä, onko niitä koskaan ollutkaan.

Siinäpä taas kerran totuus kakkapoöksyisten metsäläisten suuresti pelkäämästä sudesta. Kyllä teillä resupekoilla on oikeasti syytä pelätä sitä kiljupäissään kirveen kanssa heiluvaa perheen päätä tai naapurin rappiotilan setämiestä. Ei voi kuin naureskella.

• sivistystasosi

on kyllä naurettavan alhaisella tasolla. Samoilla huitteilla kun tietämyksesi asioista joista kirjoitat. Itse jos sen tajuaisit niin eipä paljoa naurattaisi, mutta onneksesi se on sinun älynlahjoilla tavoittamattomissa oleva tieto.

• naureskelija
        sivistystasosi kirjoitti:

on kyllä naurettavan alhaisella tasolla. Samoilla huitteilla kun tietämyksesi asioista joista kirjoitat. Itse jos sen tajuaisit niin eipä paljoa naurattaisi, mutta onneksesi se on sinun älynlahjoilla tavoittamattomissa oleva tieto.

Tapanani ei ole typeryksille vastata, mutta minä olen oikeassa ja sinä olet väärässä. Niin yksinkertaista se on. Luulisi menevän talikollekin jakeluun..

• kun kerran
        naureskelija kirjoitti:

Tapanani ei ole typeryksille vastata, mutta minä olen oikeassa ja sinä olet väärässä. Niin yksinkertaista se on. Luulisi menevän talikollekin jakeluun..

talikoksi tituleeraat?
        Vastasit kun kerran faktaa luit, menikö talikko jakeluun?

• runkkariroope

on jäänyt ilman viikkorahaa, kun noin on katkera. Äiti kertoi että sossu ei maksanut viikkorahaa äiskälle, niin ei roopekaan saa nyt mitään..
        runkkariroope ja roopen elättiäiti ovat kummallisia valittajia, aika ällöttävää..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe