Mitä viiniä tuliaiseksi Toscanasta?

A.a.K.

Olen lähdössä tänä kesänä Toscanaan - te, jotka siellä olette jo matkailleet, mitä paikallista viiniä suosittelisitte tuliaiseksi koti-Suomeen?

2

955

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asia riippuu kovasti siitä milllaisesta viinistä pidät ja mihin päin Toscanaa olet menossa - se on viinialueena melko iso. Toscanassa kasvatetaan eräät Italian parhaista - ja kalleimmmista - viineistä, Piemonten ohella.

Hinta ei ole kuitenkaan välttämättä laadun tae, koska hinta on kivunnut ylös tehokkaan markkinoinnin ansiosta ja Toscanan suosion kasvun myötä. Moni melko mitätön viini maksaa maltaita kun nimi on saatu riittävän moneen reklaamiin. Tässä mielessä Italian viinit ovat tuottaneet ainakin minulle useammin pettymyksiä kuin minkään muun maan.

Yleisesti ottaen kannattaa ostaa punaviinejä ja Chiantihan on se Toscanan klassikkoviini. Chiantista löytyy ihan mitä vain - huonoa bulkia, mutta myös joitakin oikein hyviä viinejä.

Tignanello ja Sassicaia ovat hyviä ja helppoja ostaa - eivät kuitenkaan ihan halvimmasta päästä. Montepulcianon viinejä olen itse tuonut useinkin; Brunello di Montalcino on hyvää, mutta vähän hintavaa.

Morellino di Scansano on tuomisen arvoinen viini - tosin vähän vaikeata löytää.

Ylipäänsä viiniä kannattaa maistaa ennen kuin ostaa ja siihen Toscanassa on yllin kyllin tilaisuuksia. Vieraile viinitiloilla - kyllä ne ottavat todennäköisen ostajan vastaan. Osta keskihintaluokan yläpään viinejä; silloin petyt harvemmin. Bulkiviinejä ei kannata kantaa kotiin vaikka hinta tuntuisikin halvalta - sisältö maistuu myös tosi halvalta.

Toscanalaisiin viineihin pätee myös yksi asia: ne ovat parhaita toscanalaisen ruoan kanssa Toscanassa nautittuina. Kotiin kannettuna ja kotoisen ruokamme kanssa et ikävä kyllä pääse samaan elämykseen. Toscanan auringossa huonokin viini saa pienen glorian kylkeensä.

• Huomaa, että noiden mainitsemieni viinien hintahaitari on todella laaja. Tästä voit katsella hintoja http://shopping.kelkoo.it/ssc-128801-brunello-montalcino-banfi.html ja täältä ehkä lisää tietoa Toscanan viineistä - tosin sieltä paremmasta päästä
        http://www.castellobanfi.com/ ja kalliimmasta.

Jos Toscanan hyviä viinejä haluaa ostaa, joutuu maksamaan melko paljon. Halvalla saa taas vain huonoa - ikävä kyllä. Ja sitä huonoa ei taasen kannata kuskata kotiin, koska Alkosta saa halvemmalla parempaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2653
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2592
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe