Osaako joku sanoa milloin pitää viimeistään ilmoittaa verottajalle, kun on myynyt kiinteää omaisuutta, josta koituu myyntivoittoveroa. kauppa on tehty nyt kesäkuussa. tuleeko sanktiota, jos ilmoitus myöhästyy. Miten ilmoitus tapahtuu???
Saakohan asiakas itse valita, miten verotetaan, hankintameno-olettaman mukaan vai sen toisen tavan, jossa vähennellään myynnistä aiheutuneita kuluja.
kaikki tieto tarpeen. Vastatkaa ystävällisesti!!!
milloin ilmoitan
13
8735
Vastaukset
- veromies
Verottaja saa tietoonsa kiinteistömyynnin ostajan varainsiirtoveroilmoitukselta siitä huolimatta, ettet sitä itse ilmoita.
Ennakonkanto luovutusvoitoista toimitetaan ennakkoverolla. Kaikkein helpoin, selkein ja edullisin tapa hoitaa asia on ottaa yhteyttä verotoimistoosi saman tien ja ilmoittaa luovutusvoitosta. Tällöin sinulle määrätään ennakkovero joka maksetaan yhtenä tai useampana kuukautena luovutusvuonna riippuen kannettavan veron määrästä.
Luovutusvoittoa laskettaessa voit vähentää luovutusvoitosta joko hankintameno olettaman 20% (tai 40% jos omistettu yli 10v), tai vaihtoehtoisesti vähentämällä luovutushinnasta poistamattoman hankintamenon ja myynnistä aiheutuneet kulut. Huomaathan myös että myytäessä omaa vakituista asuntoa saattaa luovutusvoitto olla kokonaan verosta vapaa.- kiitti
Kiitos tiedosta
Näin minäkin uskoisin. Toinen lukija vastasi, että asia hoituu normaalin veroilmoituksen myötä. Mulla on kuitenkin sellainen tytinä, että jos sen jättää sinne asti, niin verottaja laskee maksettavalle summalle jonkinlaista korkoa.
Kun ei minulla ole paljon kuluja myynnistä ollut, niin kerronko verotoimistoon, että haluan käytettävän tuota hankintameno-olettamaa, vai käyttöökä verottaja sitä automaattisesti. - Veromies
Luovutusvoitoista ei kanneta mitään ennakkoja varainsiirtoveroilmoitusten perusteella.
Luovutusvoitot verotetaan säännönmukaista verotusta toimitettaessa - ja näiden verot kannetaan verotusvuoden (ei siis verovuoden) loppupuolella.
Hankintameno-olettamaa käytetään automaattisesti a) aina jos se on verovelvolliselle edullisempi vaihtoehto b) jos verovelvollinen ei osoita todellista hankintamenoa. (Ainoan poikkeuksen tähän sääntöön muodostaa termiinisopimuksesta syntynyt voitto.) - verotettava
Tuo hankintameno- olettama vähennetään myyntihinnasta, ei luovutusvoiton määrästä. Oletko samaa mieltä.
Vastaapas mulle kun jo itsekin epäilen itseäni! - Veromies
verotettava kirjoitti:
Tuo hankintameno- olettama vähennetään myyntihinnasta, ei luovutusvoiton määrästä. Oletko samaa mieltä.
Vastaapas mulle kun jo itsekin epäilen itseäni!Hankintameno-olettama vähennetään luovutushinnasta (käytännössä siis myyntihinnasta). Voiton hankkimisesta aiheutuneita kuluja ei hankintameno-olettamaa käytettäessä saa vähentää.
- vasta...
verovuodelta tehtävän veroilmoituksen myötä.
Ei pienintäkään kiirettä vielä!
Luovutusvoitot verotetaan jo viran puolesta verovelvolliselle edullisemmalla tavalla (hankintameno-olettamalla tai todellisella luovutusvoitolla). - sen viimeistään
ensikievään veroehdotuksessa.
- köyhäkaula
jos on isoista summista kysymys, kannattaa ilmoittaa jo samana vuonna kuin voittoa on tullut, Muutoin verottaja saattaa määrätä maksettavalle korkoa. Toisaalta verottaja kyllä kyselee voiton perään. Siitä ei tarvitse itse mihinkään erikseen ilmoitella. Vallankaan jos voitto on alle 10 donaa, niin siitä ei mene edes korkoa.
- myyntivoittoverosta
Pääsääntöisesti verottajalta tulee esitäytetty myyntivoittoveroilmoitus parin kuukauden kuluttua myynnistä. Siihen on hankintahintana merkitty vähennettäväksi se summa, mikä verottajan tietojen mukaan on ihmiselle edullisempi. Jos lomaketta ei palautta siihen merkittyyn määräaikaan, tulee sen lomakkeen mukainen maksulappu. Jos lomakkeen palauttaa esim. hankintahintaan lisättävien myyntikulujen osalta, tulee niiden perusteella maksulappu.
Mikäli kauppa on ollut pienempi (eli veroa vain vähän) ei verottaja välttämättä lähetä mitään ilmoituksia. Tällöin ihmisen tulee täyttää myyntivoittoveroilmoitus seuraavan vuoden keväällä kun tulee veroehdotuskin. Tällöin vero peritään yhdessä muiden verojen kanssa, eli tulee maksuun joulukuun alussa ja seuraavan vuoden helmikuun alussa. Eli käytännössä maksuaikaa on vähintään vuosi. Lisäveroista perittävän koron voi välttää maksamalla oma-aloitteisesti ennakontäydennyksen. Tämä maksu pitää hoitaa tämän vuoden verotuksen osalta ensi vuoden tammikuun aikana.
Eli odotat vain rauhassa. Jos verottajalta ei tule mitään verolomakkeita nyt, muistat vain ilmoittaa kyseisen myynnin ensi vuoden keväällä veroehdotuksen yhteydessä. - Salainenn
Hei. Myin talon 8kk sitten, eikä ole vieläkään kuulunut verottajalta mitään.. Mietin vaan että koskahan sieltä tulee? Voitto oli kylläkin iso, yli 50tuhatta euroa.
Samalla mietin että voiko siihen saada maksujärjestelyä vai pitääkö se kerralla maksaa?- Anonyymi
Oman asunnon luovutuksesta saatu voitto on verovapaata tuloa.
- Tankanswer
Ei kannata myydä lypsävää lehmää. Missä asut jos ei ole taloa?
- Anonyymi
Viime vuoden veroilmoitukselle pitää myynti ilmoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395100Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5111660Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53911- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738