Kalasääksi, kalasääski vai sääksi?

tietämätön

Mikä on linnun oikea/virallinen nimi ja miten se taipuu eli lähinnä genetiivi ja monikko haussa???
Internetistä löytyy kaikkea kolmea vaihtoehtoa...sekä myös joillain sivuilla sääski tarkoittaa kyseistä lintua vaikka tämän sanan miellän tarkoittavan hyttystä.

13

13348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipu

Kalasääski eli sääksi on lintu. Sääski on hyttynen ja kalasääksi vain väärä muoto.

• kalasääski
    • sääksi

Sääksen seuranta alkaa huutikuun piolivälissä 2008. Paikka on Hailuoto. Hailuodon luototalossa on suora lähetys pesältä. www.saaksi.fi ole hyvä

• Junnuprkle

Kyllähän se ainakin mun nuoruudessa miellettiin kalasääkseksi ja semmosena muistaakseni biologian tunnilla opetetettiin mutta näin kun ajat muuttuu niin eihän ne enää ees tavaa oikein...

• josta on todella kauan

kyseisen linnun nimeksi opetettiin bilsan tunneilla sääksi eli kalasääski ja näin sen sanotaan olevan myös Nyky suomen sanakirjassa ja parissa omistamassani lintukirjassa. Taisi opesi levittää väärää tietoa tai muistat väärin.

• Anonyymi

Kalasääksi on oikea ja järjellinen nimitys, kalasääski taas lukihäiriö pihjalan ja epyktiläisen tai viitakkeen tapaan. Kieltäydytään käyttämästä jarjenvastaista nimitystä. Koulukirjat korjattava!

• Mikäs

On kalasääksi englanniksi? Tietääkö kukaan? Vai onko sillä olleskaan enkunkiälistä vastinetta?

• Kalasääksi

on pandion ;)
        Löysin kun kaivelin googlesta vähän syvemmin.

• SFneito

Englanniksi se on Osprey

• R. Salminen

Viiden pisteen kysymys, siis viiden pisteen kysymys: Minä vuonna kalasääksi on rauhoitettu? Siis minä vuonna kalasääksi on rauhoitettu?

• bongaaja

Kalasääksi oli eilen Uljualla, Vornan puoleisella penkalla saalis kynsissään. Olen aiemminkin sen nähnyt siellä pyytämässä.

• MolemmatKäy

Meiän ope sanoi tossa joku aikaa sitten kun meillä alko bilsa, että sitä voi kutsua molemmilla nimillä...

• Parempiko

Muistelen myös että molempia käytetään eri murrealueilla. Se pienempi varianttihan voi olla myös itikka, paitsi Pohjanmalla, jossa se on nauta.
      Etunsahan siitä on jos sääksi vakiintuu, kun kirjat sen niin nimeävät

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3052
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2921
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1772
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1681
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1640
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1293
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    Aihe