Mikä on turhin keittiöön ostamasi väline? Minulla ehdottomasti shampanjavispilä, oli ihan pakko ostaa se! Kuvittelin mielessäni käyttäväni sitä pienten juttujen kuten munakokkelimassan vatkaukseen, mutta sellaisissa tilanteissa tulee automaattisesti otettua käteen haarukka! Eli kirpparille meni shampanjavispilä. Toinen melko turha on omenapora, joka sekin oli ihan pakko ostaa niille kerroille kun joskus tekee omenapaistosta tai -piirakkaa. Mutta silloinkin tulee käytettyä siemenkodan poistoon sitä samaa veistä mikä on jo pilkkomisen takia kädessä :) Entäs muilla?
GALLUP: Turhin keittiövälineesti
66
6501
Vastaukset
- murmeli-
Tarkoitan tietenkin "keittiövälineesi", ilman ylimääräistä t:tä...
- Panhandle
Toistaiseksi käyttämättä on jäänyt Jamie Oliverin "Flavour Shaker" - sellainen keilanmallinen kädessä ravistettava purkki, jonka sisällä olevan pallon pitäisi murskata ja sekoittaa sinne laitettavat ainekset. Sain sen lahjaksi noin kuukausi sitten, enkä tähän mennessä ole keksinyt, mihin sitä käyttäisin. Minulla on mortteli ja pippurimylly, salaatinkastikkeen hölskytän pienessä kannellisessa lasipurkissa ja yrtit pilkon veitsellä, joten...
Vehje maksaa kaupassa hämmästyttävät 30 euroa.
Monitoimikoneen lisälaitteena oleva (en enää muista, tuliko koneen mukana vai hankittiinko jälkikäteen) mehulinko on jäänyt myös aika vähälle käytölle, koska siihen mahtuu kerralla aika vähän mehustettavaa, ja sen puhdistaminen on koko lailla työlästä. kun ihminen lukee tekstiä niin, että kun suurin osa kirjaimista tai edes alkukirjaimet sanassa ovat oikein, kääntävät aivot kaiken siansaksankin kelvolliselle kielelle :)))
Tämä on ihana kysymys, vastaan antaumuksella:
Oma turhin ostokseni on ehdottomasti tomaatinkannanpoistaja. Se on turhake, ja ostettu juuri siksi äidilleni. (myös kyseinen shampanjavispilä kuuluu varustukseen)
Äitini harrasti aikanaan "täyden palvelun keittiötä" ja vitsinä ostelimme sitten synttärilahjoiksi kaikenmaailman vimputtimia, joiden käyttötarkoitus on vaipunut unholaan.
Itselläni on lusikka, jossa on reikä. Olen saanut sen äidiltäni. Isäni oli saanut sen lahjaksi, jotta voisi ottaa jäitä astiasta grogiinsa. Hän kun ei koskaan juonut ainuttakaan grogia vaan silloin tällöin pelkän konjakin, emme tienneet pentuina mikä se lusikka on. Se on suolakurkkupurkissa. Pojilleni olen markkinoinut sitä suursyömärivieraan keittolusikaksi.
Myöskin omistan kananmunakeltuaisenerottelijan, joka on ollut käytössä tasan ziro. Jos olen ehkä joutunut erottelemaan keltuaisia, olen tehnyt sen laittamalla rikotun kananmunan sormieni päälle jolloin valkuainen valuu mukavasti pois. Kuinka ollakaan äitini on rikastuttanut minua moisella vempeleellä kostoksi kaikista turhakkeistaan.
Lisäksi perin mummoltani pienen suorakulmion tapaisen välineen, jossa on varsi ja pieniä sahanteriä kehikossa. Sillä on kai tarkoitus leikellä punajuuria viipaleiksi sahaamalla yksi pyöreä punajuuri kerallaan viipaleiksi. Suolakurkuille se on liian pieni. Sotketaan samalla leikkuulauta, tiskipöytä punajuuriliemeen ja kädet. Kätevää.
Lisäksi sain aikanaan äidiltäni säkkökäyttöisen perunankuorimakoneen. Sillä ei tehnyt mitään talviperunoiden kuorimisessa, kun niitä olisi pitänyt jyryyttää siinä noin tunti ja lisäksi perunoiden olisi pitänyt olla pyöreitä, täsmälleen samankokoisia. Kesäperunoista taas kuoret irtoavat vain altaassa pyöräyttämällä. En tiedä, missä sekin laite tällä hetkellä ilahduttaa käyttäjäänsä.
Jättimäinen mehulinko (ei tarvitse kertoa keneltä saatu) jonka ääni oli kuin rikkinäinen sirkkeli jäi jonnekin matkan varrelle muutoissa. Terveelliset porkkana- ja sellerimehut jäivät siten myös nauttimatta.
Viinipullontyhjäksi-imijälaite, jonka siskoni osti minulle lahjaksi, on edelleen käyttämättä. Minulla ei koskaan ole ollut niin suurta viinipulloa avattuna, että olisi ollut tarvetta säästää se yksi lasillinen ilmatyhjiöpullossa seuraavaan nauttimiskertaan tuoreen ja raikkaan oloisena.
Lisäksi olen kertonut äidilleni ja sisarelleni, etten missään olosuhteissa enää tarvitse telinettä, joka voi sijaita pöydässä, pitää samalla viinipulloa sievästi hiukan etukenossa ja samalla siinä voi polttaaa kynttilää. Kun se keikkuu pöydässä, on glamuur huipussaan. Sekin ikävä kyllä katosi muutossa. Harmittaa vieläkin :))
Siinä joitakin, ehkä niitä on lisää, mutta ensin tulleet nyt mainittu kerran kysyit. Pistääkö joku paremmaksi?
Tinskutinsku64 kirjoitti:
kun ihminen lukee tekstiä niin, että kun suurin osa kirjaimista tai edes alkukirjaimet sanassa ovat oikein, kääntävät aivot kaiken siansaksankin kelvolliselle kielelle :)))
Tämä on ihana kysymys, vastaan antaumuksella:
Oma turhin ostokseni on ehdottomasti tomaatinkannanpoistaja. Se on turhake, ja ostettu juuri siksi äidilleni. (myös kyseinen shampanjavispilä kuuluu varustukseen)
Äitini harrasti aikanaan "täyden palvelun keittiötä" ja vitsinä ostelimme sitten synttärilahjoiksi kaikenmaailman vimputtimia, joiden käyttötarkoitus on vaipunut unholaan.
Itselläni on lusikka, jossa on reikä. Olen saanut sen äidiltäni. Isäni oli saanut sen lahjaksi, jotta voisi ottaa jäitä astiasta grogiinsa. Hän kun ei koskaan juonut ainuttakaan grogia vaan silloin tällöin pelkän konjakin, emme tienneet pentuina mikä se lusikka on. Se on suolakurkkupurkissa. Pojilleni olen markkinoinut sitä suursyömärivieraan keittolusikaksi.
Myöskin omistan kananmunakeltuaisenerottelijan, joka on ollut käytössä tasan ziro. Jos olen ehkä joutunut erottelemaan keltuaisia, olen tehnyt sen laittamalla rikotun kananmunan sormieni päälle jolloin valkuainen valuu mukavasti pois. Kuinka ollakaan äitini on rikastuttanut minua moisella vempeleellä kostoksi kaikista turhakkeistaan.
Lisäksi perin mummoltani pienen suorakulmion tapaisen välineen, jossa on varsi ja pieniä sahanteriä kehikossa. Sillä on kai tarkoitus leikellä punajuuria viipaleiksi sahaamalla yksi pyöreä punajuuri kerallaan viipaleiksi. Suolakurkuille se on liian pieni. Sotketaan samalla leikkuulauta, tiskipöytä punajuuriliemeen ja kädet. Kätevää.
Lisäksi sain aikanaan äidiltäni säkkökäyttöisen perunankuorimakoneen. Sillä ei tehnyt mitään talviperunoiden kuorimisessa, kun niitä olisi pitänyt jyryyttää siinä noin tunti ja lisäksi perunoiden olisi pitänyt olla pyöreitä, täsmälleen samankokoisia. Kesäperunoista taas kuoret irtoavat vain altaassa pyöräyttämällä. En tiedä, missä sekin laite tällä hetkellä ilahduttaa käyttäjäänsä.
Jättimäinen mehulinko (ei tarvitse kertoa keneltä saatu) jonka ääni oli kuin rikkinäinen sirkkeli jäi jonnekin matkan varrelle muutoissa. Terveelliset porkkana- ja sellerimehut jäivät siten myös nauttimatta.
Viinipullontyhjäksi-imijälaite, jonka siskoni osti minulle lahjaksi, on edelleen käyttämättä. Minulla ei koskaan ole ollut niin suurta viinipulloa avattuna, että olisi ollut tarvetta säästää se yksi lasillinen ilmatyhjiöpullossa seuraavaan nauttimiskertaan tuoreen ja raikkaan oloisena.
Lisäksi olen kertonut äidilleni ja sisarelleni, etten missään olosuhteissa enää tarvitse telinettä, joka voi sijaita pöydässä, pitää samalla viinipulloa sievästi hiukan etukenossa ja samalla siinä voi polttaaa kynttilää. Kun se keikkuu pöydässä, on glamuur huipussaan. Sekin ikävä kyllä katosi muutossa. Harmittaa vieläkin :))
Siinä joitakin, ehkä niitä on lisää, mutta ensin tulleet nyt mainittu kerran kysyit. Pistääkö joku paremmaksi?
TinskuAi niin, vielä oli äidiltäni saatu saksalainen salaattilinko jota en oppinut hyödyntämään. Tein salaatit niinkuin aina ennenkin pilkkomalla ne kuppiin, en lingonnut niitä mihinkään siinä välissä. Uskoin, että ne eivät halua tulla takaisin kerran vauhtiin päästyään, jos alan veivaamaan niitä hurjaa vauhtia ympäri ämpäri veden roiskuessa pitkin keittiön seiniä. Olisivat pian linkoutuneet avaruuksiin ennen kulhoon päätymistään.
- ns. yleiskone
joka hankittiin joskus 80-luvulla, käytetty pääasiassa avomaankurkkujen ja sipulin pilkkomiseen, kun tehtiin kurkkusalaattia. Joskus jotain murotaikinaa ja semmosta. Braunin vehje ja toimii vieläkin, mutten viitsi sitä pikku pilkkomiseen ottaa esille. Mieluummin teen käsin.
Toinen turha vehje on mikroaaltouuni, koska sen paikka on liian korkealla, nakkaan sillä kohta kuikkaa. Olen lyhyt ja pitäisi aina nousta jonku jakkaran päälle. Keittiösuunnittelijat ei sitte tajua mitään. Kaksi kertaa on pudonnut kuumat ruuat työtasolle. Sen koommin en ole sitä käyttänyt. Oikee uuni on parempi ja nykyuunit lämpiää nopeesti.
Käsikäyttösistä semmonen pallovispilä, johan oli hankala putsattava. Lahjaksi saatu. Siinä oli joku metallinen pallo josta irtosi ilmeisesti kromipäällyste. Kiinasta tuontitavaraa, joissa vain kolmasosa on myyntikelpoista. Että kaikkee turhaa krääsää tänne rahdataan. - reiällisellä...
tinsku64 kirjoitti:
Ai niin, vielä oli äidiltäni saatu saksalainen salaattilinko jota en oppinut hyödyntämään. Tein salaatit niinkuin aina ennenkin pilkkomalla ne kuppiin, en lingonnut niitä mihinkään siinä välissä. Uskoin, että ne eivät halua tulla takaisin kerran vauhtiin päästyään, jos alan veivaamaan niitä hurjaa vauhtia ympäri ämpäri veden roiskuessa pitkin keittiön seiniä. Olisivat pian linkoutuneet avaruuksiin ennen kulhoon päätymistään.
...lusikalla on hyvä ottaa kananmunat kattilasta keittämisen jälkeen, niin ei tule ylimääräistä vettä mukana. En tiedä onko tämä oikea käyttätarkoitus tuolle reikälusikalle, mutta itse käytän sitä kananmunalusikkana.
Salaattilinkokin on oikeasti kätevä. Alunperin hankin sen siksi, kun ranskalainen mieheni aina valitti salaatin olevan märkää :) (Turha varmaan sanoakaan, että minua moinen vain nauratti...) Nyt olen kuitenkin tottunut linkoamaan salaatin, ja se kyllä pysyy tuoreen oloisena pidempään, kun se ei ole märkää huuhtelun jäljiltä. Ainut harmi tuosta lingosta on, että se vie kamalasti tilaa keittiön kaapissa/pöydällä.
Minun ehkä turhin keittiövälineeni, jota kyllä joskus tulee ihan huvin vuoksi käytettyä, on yrttileikkuri. Se on rullamainen, moniteräinen leikkuri, jolla on tarkoitus silputa yrtit leikkuulautaa vasten. Tavallinen veitsi on mielestäni ihan yhtä tehokas, silloin harvoin kun tulee tuoreita yrttejä edes käytettyä... - ykaa koo
reiällisellä... kirjoitti:
...lusikalla on hyvä ottaa kananmunat kattilasta keittämisen jälkeen, niin ei tule ylimääräistä vettä mukana. En tiedä onko tämä oikea käyttätarkoitus tuolle reikälusikalle, mutta itse käytän sitä kananmunalusikkana.
Salaattilinkokin on oikeasti kätevä. Alunperin hankin sen siksi, kun ranskalainen mieheni aina valitti salaatin olevan märkää :) (Turha varmaan sanoakaan, että minua moinen vain nauratti...) Nyt olen kuitenkin tottunut linkoamaan salaatin, ja se kyllä pysyy tuoreen oloisena pidempään, kun se ei ole märkää huuhtelun jäljiltä. Ainut harmi tuosta lingosta on, että se vie kamalasti tilaa keittiön kaapissa/pöydällä.
Minun ehkä turhin keittiövälineeni, jota kyllä joskus tulee ihan huvin vuoksi käytettyä, on yrttileikkuri. Se on rullamainen, moniteräinen leikkuri, jolla on tarkoitus silputa yrtit leikkuulautaa vasten. Tavallinen veitsi on mielestäni ihan yhtä tehokas, silloin harvoin kun tulee tuoreita yrttejä edes käytettyä...salaattilinko on yksi käytetyimpiä keittövälineitä saa salaatin rapeaksi ja säilyy kauemmin hyvänä. ainoa huono puoli on sen säilyttämine vie tilaa kaapissa.
munankeitin on minun keittiön turhin väline. anoppi sen joskus osti joululahjaksi enkä ole sitä montaa kertaa käyttäny. munien keittäminen kattilassa on paljon kätevämpää - voi käyttää...
reiällisellä... kirjoitti:
Minun ehkä turhin keittiövälineeni, jota kyllä joskus tulee ihan huvin vuoksi käytettyä, on yrttileikkuri. Se on rullamainen, moniteräinen leikkuri, jolla on tarkoitus silputa yrtit leikkuulautaa vasten. Tavallinen veitsi on mielestäni ihan yhtä tehokas, silloin harvoin kun tulee tuoreita yrttejä edes käytettyä...kuten minä pinaatin sekä nokkosten hienontamiseen ryöppäyksen jälkeen...nopeampaa kuin veitsellä.
Turhakkeena minulla lojuu kaapissa varrellinen teline, johon mahtuu kuusi kananmunaa ja jonka voi asettaa kattilaan....saa sitten varresta nykästyä keitetyt kananmunat kerralla pois kattilasta. Kuulostaa hyvältä, mutta eipä ole tullut otettua käyttöön.
- on se
valkosipulipuristin. Sen putsaamiseen menee moninverroin aikaa käyttöaikaan verrattuna - eikä kaikkea sipulia meinaa saada pois niistä koloista.
Jo vuosia olen ne pari valkosipulinkynttä (harvoin tarvitsee enempää) ensin silpunnut pikkuveitsellä ja sitten puristellut leivinpaperin välissä. Tulee yhtä hyvää paljon vähemmällä työllä.- Panhandle
Minäkin käytän valkosipulinpuristinta aika vähän, juuri siksi, että sen puhdistaminen on aika työlästä.
Valkosipulinkynnet voi myös raastaa kuorimatta tavallisen raastinraudan pienireikäisellä sivulla. Tulos on ihan samanlaista kuin puristimella, ja kuoret jäävät käteen. - pilkota
Panhandle kirjoitti:
Minäkin käytän valkosipulinpuristinta aika vähän, juuri siksi, että sen puhdistaminen on aika työlästä.
Valkosipulinkynnet voi myös raastaa kuorimatta tavallisen raastinraudan pienireikäisellä sivulla. Tulos on ihan samanlaista kuin puristimella, ja kuoret jäävät käteen.pieneksi.
Minä en koskaan puserra valkosipulin kynsiä, vaan todellakin leikkaan ne pieniksi paloiksi. - Jos valmistat
pilkota kirjoitti:
pieneksi.
Minä en koskaan puserra valkosipulin kynsiä, vaan todellakin leikkaan ne pieniksi paloiksi.Valkosipulivoita, on parempi puristaa kynsi pusertimen läpi kuin pilkkoa se. Pilkotusta ei tahdo irrota mehua, kun puristamalla se tapahtuu, jolloin voikin maustuu paremmin. Valkosipulisakset (puserrin) siis puolustaa paikkaansa ainakin silloin. Ja ottaen puhdistusajankin huomioon, se tapahtuu nopeammin kuin pilkkomalla, kokeile vaikka.
Muuten on todella totta, että useat ns. kodin keittiökoneet ovat suurelta osin statusvälineitä, eivätkä tosiasiassa säästä ainakaan aikaa, jos työvaihekäykin nopsaan, niin aika kuluu laitteen irto-osien ja muitteen pikkukolojen ja lokeroiden puhdistamiseen.
Bama sauvasekoitin on tehty siten että sen saa nopeasti puhtaaksi, mutta onkomuita laitteita? ...niin sen kynnen voi laittaa ihan kuorimatta sinne pesään ja puristaa, sen jälkeen vain kaapaisee tyhjän kuoren pois, eikä reikiinkään juuri jää putsattavaa tällä tekniikalla. Mutta täytyy tosiaan olla hyvä puristin, parin euron kalikalla ei yleensä saa tarpeeksi voimaa puristukseen tai se särkyy, kuorineen kynsi kun on hiukan sitkeämpi puristettava :)
- puristin
Hei vaan. Valkosipulin puristimia on erilaisia. Yksi parhaista on Röslen valmistama
se on ruostumatonta terästä ja siinä se puristin osa helposti pestävä koska se
tulee ulos sieltä puristimesta!
- löytyy juu
Ostin tänä vuonna HeiRolin silikonisen kauhanpidikkeen, kerran kokeilin sitä ja ei kauha siinä pysynyt ! Kerran käytin sitä sentään korppupussin sulkijana. Siinäkin meni 5 € hukkaan. Ajattelin ennen ostoa, että seon pakko saada, kauha ei enää sotkisi pöytää. Nykyään lasken kauhan pikkulautaselle.
Positiivista on, että en ostanut kuin tuon yhden! Onko muut sortuneet tähän kauhanpidikkeeseen??
Keltuaisenerotinkin seisoi laatikossani turhaan 3 vuotta ennenkuin sitäkin päätin kokeilla, onneksi olin ostanut sen alennusmyynnistä (Kokki-merkkinen) joskus ja hintaa oli vaivaiset 0,30€ !
Ja sit noi suklaakonvehti-välineet. Ei niitä tuu oikeesti käytettyä (erilaisia suklaamuotteja, annostelupullo jonka putsaus on tosi ärsyttävää).
Ostin jopa sellaisen digitaalisen lämpömittarin ja silti suklaat ei koskaan onnistuneet vaikka koitinkin temparoida moneen kertaan eri suklailla. Sentään simaa tehdessä päätin kokeilla taas lämpömittaria.
T: N87- ilmoittaudun
MINÄ olen ostanut kyseisen kauhapidikkeen joltain Siljan laivalta. Kyllä meikäläisen kauhat siinä pysyy ihan hyvin...?
Keltuaisen erotin on kyllä melkomoisen turha vempele. Keltuaisen saa eroteltua ihan hyvin tosiaan kädessä tai sitten kallistelemalla sitä munankuoren toisesta osasta toiseen. - erotin on
ilmoittaudun kirjoitti:
MINÄ olen ostanut kyseisen kauhapidikkeen joltain Siljan laivalta. Kyllä meikäläisen kauhat siinä pysyy ihan hyvin...?
Keltuaisen erotin on kyllä melkomoisen turha vempele. Keltuaisen saa eroteltua ihan hyvin tosiaan kädessä tai sitten kallistelemalla sitä munankuoren toisesta osasta toiseen.hyvä muottina, käytän sitä pasteijan tekoon, tulee kivat nypyreunat. Ja joskus piparimuottina. Koskaan en ole erottellut keltuaista sillä, liian monimutkaista.
- ruotsin make
Ehdottomasti kananmunankeittäjä jota olen käyttänyt vain yhden kerran huonolla tuloksella. Ensi pitää tökkiä reikä munan päähän ja sit asettaa sievästi koneeseen ja tulos on ei löysä, ei kova, eikä siltä väliltä!
Paras tapa vesi kattilaan ja munat likoon ja kun kiehuu niin 8 minuutin jälkeen on just sopivia.- Yks äiti vaan...
Kananmunan keitin ja riisikeitin ovat turhakkeita...
Kattilat on sitä varten. - ei turha.
Yks äiti vaan... kirjoitti:
Kananmunan keitin ja riisikeitin ovat turhakkeita...
Kattilat on sitä varten.meillä riisikeitin noin 5 krt /vko käytössä, ja riisi on paljon parempaa ja varmasti kypsää!(tosin en suosittele semmoista missä lasi kansi, kun kuumat vedet roiskuu ja kansi hyppii ja pomppii)
mutta turhin väline mikä keittiöstä löytyy on sähkökäyttöinen veitsi!
suhisee kun saha ja johto roikkuu edessä,mikä on vielä älyttömän lyhyt!kerran käytetty, vaikka oli iiiihan pakko semmonen saada = ) - riittää
Kananmunankeitin on kyllä yksi turhimmista.
Meillä on kanssa kokeiltu kaikenlaisia hilavitkuttimia.
Nyt kiinnostaisi "Robottipölynimuri"
Sanokaa nyt, hyvät ystävät, onko sillä mitään virkaa.
Vempele on kuitenkin aika kallis, en mielelläni laittaisi rahoja turhuuteen.
- ----------------
Ehdottomasti turhin on hiilidioksidipatruunalla toimiva viinipullonkorkinavaaja.
Zydeemi toimiin niin, että laitteessa on piikki, joka työnnetään korkin läpi, sitten piikistä tulee paineella kaasua, jonka työntämänä korkin pitäisi nousta pois. Kokeiltaessa korkki ei liikahtanut yhtään. Jatkeessani hommaa korkkiruuvilla paine työnsi korkin irti ja kolmasosa pulloa purskahti hervottomana suihkuna keittiön kattoon. Viini tietysti roiskui ympäri keittiötä. Loppu viinistä oli muuttunut hiilihappoiseksi viinilimonaadiksi, siis pilalla. - nainen 29
...mutta kaikki nauravat sille.
Sain ystävältä lahjaksi sellaisen säilykepurkinavaajan, jolla avataan niitä säilykepurkkeja, joissa ON valmiina se vetorinkula avaamista varten.
Mulla katkeaa kynnet aina niihin rinkuloihin ja onnistun jostain syystä muutenkin katkomaan ne ja avaamaan aina lopulta sillä tavallisella purkinavaajalla, joten tää on mulle erinomainen apuväline. Mutta kukaan ei voi käsittää. Niin paitsi se ystävä, jolta tuon lahjaksi sain... Taidettiin tehdä kerran kookoskanaa ja jälkkäriksi hedelmäsalaattia ja minä taisin onnistua katkomaan jokikisestä purkista jokikisen rinkulan ja pian tuon jälkeen sain tämän kätevän apuvälineen... *punastelee* - ja tämä
laakatason kurkun,sipulin, tomaayin siivutusjuttu..eik äyttöö.
- ja tämä
laakatason kurkun,sipulin, tomaayin siivutusjuttu..eik äyttöö.
- Nimittäin aivan samat
Siis shampanjavispilä ja omenapora. Kumpaakaan en ole koskaan käyttänyt.
Perheen yhteiselle mökille ulkomaalaisilla sukulaisilla on tapana tuoda pari bemarillista (eivät he mitään ökyjä tai öykkäreitä ole) keittiötavaraa ja jopa kalusteita. Kalamajan tapaisen saaristomökin pikkuruisessakeittiössä seisovat siis siistissä rivissä mm. espressokone, cappucinokone, lattekeitin - kaikki eri vempaimia... kahden viikon visiitin ajan. Joskus on kyllä huvittanut, mutta mikäpä siinä: jokainen tavallaan.
Junttisuomalaisena keitän maalla pannukahvia lommoisessa pannussa. Ehkä nostalgiaa, mutta jotenkin mukavan ja oikean tuntuista. - keittiössäni
Ehdottomasti vedenkeitin!
Keitän teeveteni kahvipannussa ja muut vedet kattilassa.- Meitzi vaan
Kaffekeittimestä jää makua veteen ja mulla on kohtalaisen vanha hella, joten kestää ikuisuus keittäessä... Tosin sain kapineen ilmaiseksi, joten miksikäs sitä ei käyttäisi. Mitään kanamunakeitintä en kyllä tarttis, ihan normaalisti munat kattilaan niin kyllä ne sieltä ajallaan tulevat valmiiksi. Pikapuuroja (sellaset annospussit) teen niin ,että keitän vedenkeittimessä vettä ja sekotan puurohiutaleitten sekaan, tulee vähemmän tiskiä, kun ei tartte kattilaa sotkea.
Suhteellisen vähälle käytölle on jäänyt säilykepurkinavaaja, sellanen vanhanaikanen pieni avaaja on toiminut ihan hyvin, en edes osaa käyttää sitä isoa härpäkettä. Itselleni ei ole vielä päässyt kertymään kovin paljon turhaa kamaa, mutta erilaisia muovikippoja on jo huolestuttava määrä...Sitä luulee tarvitsevansa kaikemaailman suolakurkuille, kinkuille, kurkkuviipaleille yms. omat kipponsa, mutta omissa myyntipaketeissaan ne lopulta lojuvat kaapissa. Tupperwarekutsut ovat siis kohtalaisen hasardeja paikkoja sortua heräteostoksiin. :D - Kahvipannussa
Meitzi vaan kirjoitti:
Kaffekeittimestä jää makua veteen ja mulla on kohtalaisen vanha hella, joten kestää ikuisuus keittäessä... Tosin sain kapineen ilmaiseksi, joten miksikäs sitä ei käyttäisi. Mitään kanamunakeitintä en kyllä tarttis, ihan normaalisti munat kattilaan niin kyllä ne sieltä ajallaan tulevat valmiiksi. Pikapuuroja (sellaset annospussit) teen niin ,että keitän vedenkeittimessä vettä ja sekotan puurohiutaleitten sekaan, tulee vähemmän tiskiä, kun ei tartte kattilaa sotkea.
Suhteellisen vähälle käytölle on jäänyt säilykepurkinavaaja, sellanen vanhanaikanen pieni avaaja on toiminut ihan hyvin, en edes osaa käyttää sitä isoa härpäkettä. Itselleni ei ole vielä päässyt kertymään kovin paljon turhaa kamaa, mutta erilaisia muovikippoja on jo huolestuttava määrä...Sitä luulee tarvitsevansa kaikemaailman suolakurkuille, kinkuille, kurkkuviipaleille yms. omat kipponsa, mutta omissa myyntipaketeissaan ne lopulta lojuvat kaapissa. Tupperwarekutsut ovat siis kohtalaisen hasardeja paikkoja sortua heräteostoksiin. :DVeden keitin on hankala ja miten sitä kunnolla pesee, ei mitenkään. "Pannukahvi" pannun voi pestä vaikka astianpesukoneessa. helppo kaataa vettä kuppiin ja kuumenee nopeesti :) Suosittelen toisillekin...
- uoip
Kahvipannussa kirjoitti:
Veden keitin on hankala ja miten sitä kunnolla pesee, ei mitenkään. "Pannukahvi" pannun voi pestä vaikka astianpesukoneessa. helppo kaataa vettä kuppiin ja kuumenee nopeesti :) Suosittelen toisillekin...
...vedenkeitin pestä? Tuopa huolestuttavaa. Kertoisiko, joku, onko se todella tarpeen, ja kuinka usein?
Vedenkeittimellä on hyvät puolensa. Virta katkeaa, kun vesi on hetken kiehunut. Kattila taas voi unohtua liedelle, jolloin vesi voi haihtua kokonaan ja kattikla palaa pilalle. Luullakseni keitin kuluttaa vähemmän sähköä.
Oma turhakkeeni oli käsikäyttöinen raastemylly (noin 15 euroa). Tavallinen riivinrauta on paljon helpompi käyttää ja puhdistaa. - ihmeessä
Kahvipannussa kirjoitti:
Veden keitin on hankala ja miten sitä kunnolla pesee, ei mitenkään. "Pannukahvi" pannun voi pestä vaikka astianpesukoneessa. helppo kaataa vettä kuppiin ja kuumenee nopeesti :) Suosittelen toisillekin...
vedenkeitin pitää pestä? o_O
- olisi hyvä
ihmeessä kirjoitti:
vedenkeitin pitää pestä? o_O
pestä etikkavedellä (siis kiehauttaa sitä) pari kolme kertaa vuoteen - muutoin voi tulla "ällöputkia"! Etikkaveden jälkeen on tietysti keitettävä muutama kerta siinä vedenkeittimessä tavallista vettä ennen juomavettä - muutoin jää sekä haju että maku! Asiasta on kokemusta, itselläni on ollut vedenkeitin jo kymmenkunta vuotta ;) En sanoisi että se on turhake (vaikka olenkin saanut sen), mutta se on totta että vettä voi keittää esim. kattilassa ;)
Jos sitten mietin alkuperäistä asiaa niin en sanoisi että itselläni on varsinaisesti yhtään turhaketta, vaikka kaikkee mahollista ja mahotonta onkin vuosien myötä kertynyt...;) - riittää
Teehommat ovat alkaneet meilläkin sujumaan.
Vaimo keittää illalla veden, niin ei minun tarvitse, kun aamulla lämmittää. - ;-)
riittää kirjoitti:
Teehommat ovat alkaneet meilläkin sujumaan.
Vaimo keittää illalla veden, niin ei minun tarvitse, kun aamulla lämmittää.:-D
- Etikan taika?
olisi hyvä kirjoitti:
pestä etikkavedellä (siis kiehauttaa sitä) pari kolme kertaa vuoteen - muutoin voi tulla "ällöputkia"! Etikkaveden jälkeen on tietysti keitettävä muutama kerta siinä vedenkeittimessä tavallista vettä ennen juomavettä - muutoin jää sekä haju että maku! Asiasta on kokemusta, itselläni on ollut vedenkeitin jo kymmenkunta vuotta ;) En sanoisi että se on turhake (vaikka olenkin saanut sen), mutta se on totta että vettä voi keittää esim. kattilassa ;)
Jos sitten mietin alkuperäistä asiaa niin en sanoisi että itselläni on varsinaisesti yhtään turhaketta, vaikka kaikkee mahollista ja mahotonta onkin vuosien myötä kertynyt...;)Oli kyllä uutinen, että vedenkeitinkin on putsattava, vaikka tarkemmin ajatellen...
Kyllä keitin kätevä on, mutta jos on teefriikki, ehkä sittenkin kattila. Vesi ei kai ainakaan oikeaoppisessa teenvalmistuksessa saisi kiehua; kiehuminen muuttaa veden koostumusta tavalla, joka estää teenlehtien avautumisen. Hienostelua tai ei, eron ihan oikeasti huomaa.
Ainakin kahvinkeitin on meillä putsattu etikkavedellä aina, turha kalliita puhistusaineita kai on ostaa? Vai syövyttääkö etikka pitemmän päälle?
Vöyräämmällä ystävällä käy siivooja, joka käyttää keittiökalujen (ja muunkin lukaalin) puhdistukseen etikkaa - ja vain etikkaa. Kämpän tuulettamiseen ja pistävästä hajusta eroon pääseminen kestää useamman päivän. Ystävä on niin kohtelias ja arka, ettei halua loukata vanhaa naista sanomalla että muitakin luonnonmukaisia aineita on...
Tämä nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tietääkö joku, mikä etikan taika oikein on? Muualla kuin säilömisessä tai ruoanlaitossa? Meinaan että jos vanhalle rouvalle voisi nätisti vihjata, että se esimerkiksi "syö" puulattiaa... - putsaan
Etikan taika? kirjoitti:
Oli kyllä uutinen, että vedenkeitinkin on putsattava, vaikka tarkemmin ajatellen...
Kyllä keitin kätevä on, mutta jos on teefriikki, ehkä sittenkin kattila. Vesi ei kai ainakaan oikeaoppisessa teenvalmistuksessa saisi kiehua; kiehuminen muuttaa veden koostumusta tavalla, joka estää teenlehtien avautumisen. Hienostelua tai ei, eron ihan oikeasti huomaa.
Ainakin kahvinkeitin on meillä putsattu etikkavedellä aina, turha kalliita puhistusaineita kai on ostaa? Vai syövyttääkö etikka pitemmän päälle?
Vöyräämmällä ystävällä käy siivooja, joka käyttää keittiökalujen (ja muunkin lukaalin) puhdistukseen etikkaa - ja vain etikkaa. Kämpän tuulettamiseen ja pistävästä hajusta eroon pääseminen kestää useamman päivän. Ystävä on niin kohtelias ja arka, ettei halua loukata vanhaa naista sanomalla että muitakin luonnonmukaisia aineita on...
Tämä nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tietääkö joku, mikä etikan taika oikein on? Muualla kuin säilömisessä tai ruoanlaitossa? Meinaan että jos vanhalle rouvalle voisi nätisti vihjata, että se esimerkiksi "syö" puulattiaa...kaffematin (Moccamaster) ensin säiliö täyteen vettä ja perään ripotellaan ruokalusikallinen ruokasoodaa, keitetään ja ilman soodaaan vielä 3-4 kertaa annetaan veden mennä läpi.
Etikkaa käytän siivouksessa vain ikkunanpesuun, ei lattioille.
Etikka poistaa rasvan, se kai on se taika.
- Oikea kokki
Turhin keittiöväline on ehdottomasti sellainen valkosipuliraastinkortti. Se luottokortin kokoinen turhake maksaa maltaita, eikä toimi ollenkaan. Siinä saa hampaat irvessä raastaa valkosipulia ja tuloksena on epämääräisen näköinen kynsi ja valkosipulimehua. Tullut kokeiltua kerran. Itse käytän normaalia puristinta ja se pesu on ihan kätevää kun tyhjentää veitsenterällä kaiken siitä ja tiskiharjan harjaksilla putsaa reiät.
Toinen turhake on lihahaarukka, en itse edes paista kinkkua tms. isoa lihaklönttiä. Mummilta lahjaksi saatu...
Kolmas käyttämätön vehje on jäätelökauha. Kenties joskus tulevaisuudessa ko. tavaraa tulee käytettyä, mutta ei kyllä tällä hetkellä.
Suklaafondue-setti on myöskin kerran käytetty ja sen jälkeen hautautunut kaappiin pölyttymään! Tosin voishan tuota kokeilla taas... =)- Panhandle
Jos teillä ei jäätelökauhaa käytetä, ilmeisesti ette syö juurikaan jäätelöä. Kunnollisella jäätelökauhalla, jonka "pesä" (vai miksi sitä oikein sanotaan?) on ruostumatonta terästä, saa kivikovasta jäätelöstä paljon helpommin paloja (hiukan pehmeämmästä jopa kauniita palloja) kuin vaikkapa veitsellä tai lusikalla, varsinkin kun sen käyttää nopeasti kuumavesihanan alla ennen käyttöä. Jostain arpajaisista voitin vuosia sitten muovisen vempulan, jolla ei todellakaan tehnyt mitään.
Tosin, jos jäätelö ostetaan tavallisissa pakkauksissa, jotka käytetään kokonaan kerralla, silloin ymmärrän, ettei jäätelökauhalla ole käyttöä. Meillä jäätelö on aina kannellisissa rasioissa juuri siksi, että niistä on helpoin ottaa kerta-annos, kun syöjiä ei ole kuin kaksi. - Jädekauha
Panhandle kirjoitti:
Jos teillä ei jäätelökauhaa käytetä, ilmeisesti ette syö juurikaan jäätelöä. Kunnollisella jäätelökauhalla, jonka "pesä" (vai miksi sitä oikein sanotaan?) on ruostumatonta terästä, saa kivikovasta jäätelöstä paljon helpommin paloja (hiukan pehmeämmästä jopa kauniita palloja) kuin vaikkapa veitsellä tai lusikalla, varsinkin kun sen käyttää nopeasti kuumavesihanan alla ennen käyttöä. Jostain arpajaisista voitin vuosia sitten muovisen vempulan, jolla ei todellakaan tehnyt mitään.
Tosin, jos jäätelö ostetaan tavallisissa pakkauksissa, jotka käytetään kokonaan kerralla, silloin ymmärrän, ettei jäätelökauhalla ole käyttöä. Meillä jäätelö on aina kannellisissa rasioissa juuri siksi, että niistä on helpoin ottaa kerta-annos, kun syöjiä ei ole kuin kaksi.Minulla on sellainen metallinen jäätelökauha ja varsi kumia että pysyy kädessä hyvin. Kastan sen kuumaan veteen ennen jäätelön ottoa ja tulee hyviä palloja!
- jäätelökauha!
Jädekauha kirjoitti:
Minulla on sellainen metallinen jäätelökauha ja varsi kumia että pysyy kädessä hyvin. Kastan sen kuumaan veteen ennen jäätelön ottoa ja tulee hyviä palloja!
Minulla on amerikantuliaisina vuodelta aatami todella toimiva metallinen jäätelökauha muovikahvalla. Lisävarusteena mekanismi, joka pyyhkäisee jäätelön kauhasta irti (sellainen metallinen terä). Todella näppärä!
- rikkaimuri...
Joskus ajatellut että keittiöstä saa helposti murut pois...mutta tämä kyseinen rikkaimuri ei ole mitenkään tehokas, joten se on siinä seinässä roikkunut.
- piiuz
on ehdottomasti kauhan pidike. se on posliinia, ja niin pieni ettei mikään kauha mahdu siihen kunnolla, eikä sitten pysykään siinä.
- ja luulin käteväksi
Lihapullapihdit,ihanat ja söpöt,mutta tosi kömpelöt.Olen kerran käyttänyt lihapullien pyöritykseen mutta nykyään ihailen niitä laatikossa.
tämä lihapullaturhake. Voin kuvitella, kuinka se lihamössö vaan pysyy ja pysyy siinä pihtien välissä, muttei irtoa pellille ravistamallakaan ja taikinaa tippuilee sinne tänne pellin ja kulhon välimaastoon. Tai sitten se ehkäpä täytyy öljytä jokaisen pullan välissä. Taidan harkita äidilleni vastalahjaksi kun saan häneltä seuravan vempeleen jonka käytöstä minulla ei ole hajuakaan...
Löysin kaappien uumenista sellaisen muovisen äitini antaman höyrymatkasilitysraudan. Suolaa pitää annostella pienestä kupista veden sekaan juuri oikea ripaus. Varmaan jokin kätevä messutuote. Siinä on ideana se, että voi siltellä verhot ikkunoissa ja takit henkareissa. Ja kitinkontit. Se on liian pieni, koska se on tarkoitettu myös siis kätevästi matkakäyttöön. (matkoilla kuljetetaan sitten rasiassa suolaa mukana ja se pikkuinen annostelukippo joka ei saa kadota)
Yhden verhon silittämiseen ikkunassa siis mukavasti käsi pystyssä kuluu jotain kolmekin tuntia. Lisäksi käydään lisäämässä vettä minisäiliöön kahden minuutin välein, lisätään sitä suolaa veden joukkoon erillisestä aukosta, etsitään jatkojohto (1m johto mukana, sekin siististi irrotettava eli tipahtelee laitteesta alituiseen), ja pyllistellään kun silitetään verhon alalaitaa. Liikunta hoituu näppärästi siinä samalla. Voisinkin antaa sen jo äidilleni takaisin... voin mainostaa, että voi silittää patalapun suoraan seinällä...- Panhandle
tinsku64 kirjoitti:
tämä lihapullaturhake. Voin kuvitella, kuinka se lihamössö vaan pysyy ja pysyy siinä pihtien välissä, muttei irtoa pellille ravistamallakaan ja taikinaa tippuilee sinne tänne pellin ja kulhon välimaastoon. Tai sitten se ehkäpä täytyy öljytä jokaisen pullan välissä. Taidan harkita äidilleni vastalahjaksi kun saan häneltä seuravan vempeleen jonka käytöstä minulla ei ole hajuakaan...
Löysin kaappien uumenista sellaisen muovisen äitini antaman höyrymatkasilitysraudan. Suolaa pitää annostella pienestä kupista veden sekaan juuri oikea ripaus. Varmaan jokin kätevä messutuote. Siinä on ideana se, että voi siltellä verhot ikkunoissa ja takit henkareissa. Ja kitinkontit. Se on liian pieni, koska se on tarkoitettu myös siis kätevästi matkakäyttöön. (matkoilla kuljetetaan sitten rasiassa suolaa mukana ja se pikkuinen annostelukippo joka ei saa kadota)
Yhden verhon silittämiseen ikkunassa siis mukavasti käsi pystyssä kuluu jotain kolmekin tuntia. Lisäksi käydään lisäämässä vettä minisäiliöön kahden minuutin välein, lisätään sitä suolaa veden joukkoon erillisestä aukosta, etsitään jatkojohto (1m johto mukana, sekin siististi irrotettava eli tipahtelee laitteesta alituiseen), ja pyllistellään kun silitetään verhon alalaitaa. Liikunta hoituu näppärästi siinä samalla. Voisinkin antaa sen jo äidilleni takaisin... voin mainostaa, että voi silittää patalapun suoraan seinällä...Taas löytyi aukko sivistyksestä, en nimittäin ole koskaan kuullutkaan, että höyrysilitysrautaan laitetaan veden lisäksi suolaa! Minä olen käyttänyt pelkkää vettä sekä kotona olevassa että matkalaitteessa.
Matkasilitysraudalla saisi kyllä kätevästi laukussa rypistyneet menovaatteet sileäksi, jos olisi silitysLAUTA, jonka päällä sitä käyttää. Monista hotellihuoneistahan tällainen jo nykyisin löytyy, mutta olen minä joskus silittänyt lattiallakin pyyheliinan päällä. Panhandle kirjoitti:
Taas löytyi aukko sivistyksestä, en nimittäin ole koskaan kuullutkaan, että höyrysilitysrautaan laitetaan veden lisäksi suolaa! Minä olen käyttänyt pelkkää vettä sekä kotona olevassa että matkalaitteessa.
Matkasilitysraudalla saisi kyllä kätevästi laukussa rypistyneet menovaatteet sileäksi, jos olisi silitysLAUTA, jonka päällä sitä käyttää. Monista hotellihuoneistahan tällainen jo nykyisin löytyy, mutta olen minä joskus silittänyt lattiallakin pyyheliinan päällä.siis se hullu silitysrauta oli sellainen esittelytuote. Sitä aikanaan esiteltiin Foorumin aulassa (ja ostos TV:ssä). Se oli MUOVIA, mikä kaheli juttu, ja siis siihen piti jostain hämärästä syystä laittaa suolaa. Ihan oikein. Siis suolaa. Älkää vaan hyvät toverit laittako suolaa hyviin silitysrautoihinne.
Sitten se kone puski höyryä. Ja käyttö oli nimenomaan pystyasennossa. Muistaakseni höyryä ei tullut ulos vaakatasossa laisinkaan, jonka esittelijä sai naamioitua hyväksi ja turvalliseksi asiaksi. Se itsessään ei kuumennut lainkaan, vain sitä höyryä puski ulos epätasaisina puuskina. Ihan pimeä vehje, käytin kai kerran ja yritin kaupata kavereille sitä. Kukaan ei esittelyn jälkeen halunnut muuta kuin nauraa äitini kahelille vimmalle hankkia minulle käteviä laitteita.
Se meni pois markkinoilta nopeasti. Esittelijät siirtyivät kai muihin hommiin (joka heille sallittakoon). Terveisiä vaan, äitini oli yksi hyvän esittelytaitonne uhreista! :)
- se on ollut
kaapissa jo vuosia. Muutaman leivän tein ja niistä ei tullut mitään, vaikka ohjeen mukaan tein ne.
- nimetön65
Minun turhin on perunoiden suikalointilaite. Aikoinaan mieheni ei suostunut syömään kiusauksia, joissa oli peruna-sipulisekoitusta, joten hän osti (muistaakseni aika kalliin) vempeleen, johon laitetaaan peruna ja painetaan kammesta se suikaleiksi. Näin saatiin tehtyä perunasuikaleita ilman sipulia. Sitten kyllästyin moiseen säätämiseen ja aloin käyttää sipulisekoistusta. Nykyisin osaa jo syödä sipulia, joten laite on jossain yläkaapin perukoilla. Siinä vempeleessä oli aika paljon puhdistettavia osia, terät yms. eikä tietenkään mitään konepesun kestäviä, joten joutaisi pois.
Kyllä vedenkeitin muuten kannattaa välillä ainakin tyhjentää ja antaa kuivua. Puhdistus käy helposti lorauttamalla vähän etikkaa veteen ja kiehauttamalla sen. Voi antaa hetken seisoa ennen sitä. Ja sitten tietysti pitää huuhtoa muutamaan kertaan. Lähtee tummentumat pois. Etikka ajaa saman asian kuin varsinaiset kalkinpoistoaineet.Se järkevämpi jäseneni perheessä osti joskus Ranskasta croissantinlämpimänäpitämiskorin - ts. kaunis sähkövastuksin varustettu leipäkori aamiaispöytään. Täysin turhake meidän taloudessamme - pari kertaa väänsin jatkojohdon koriin kiinni ja siihen se jäi. Harvan pöydän viereen on sijoitettu pistoke sopivaan paikkaan ja korin oma johto ei ollut pariakymmentä senttiä pitempi.
Eivätkä ne croissantitkaan lämpiminä pysyneet.
Roskiin heitin.- Vanha kokki
crudo kirjoitti:
Se järkevämpi jäseneni perheessä osti joskus Ranskasta croissantinlämpimänäpitämiskorin - ts. kaunis sähkövastuksin varustettu leipäkori aamiaispöytään. Täysin turhake meidän taloudessamme - pari kertaa väänsin jatkojohdon koriin kiinni ja siihen se jäi. Harvan pöydän viereen on sijoitettu pistoke sopivaan paikkaan ja korin oma johto ei ollut pariakymmentä senttiä pitempi.
Roskiin heitin.Kyselen, kuinka moni omistaa fonduepadan tai raclettegrillin, tai oikeastaan moniko niitä käyttää säännöllisesti tai edes epäsäännöllisesti? Noita vempaimia kun tuppaa kertymään talouteen kuin talouteen, jäätelökoneista alkaen.
Muuten en enää omista valitettavasti sitä ensimmäistä jätskimyllyäkään, jonka joskus 60 luvulla sain. Se saattaisikin olla sangen säväyttävä näky kun vanha lihava paappa veivaa kammesta puusaaviin kiinnitettyä eräänlaista "separaattoria" hikikarpalot otsalta noruen ja jääpalojen ja suolan rahistessa pytyn reunoilla. Tuolla laitteella tehty jäätelö oli todellakin palkka vaivasta, eikä omana aikanaan lähelläkään turhaketta. Sillä sellaisella valmistettiin monissa ravintoloissa talon oma jäätelö.
Nykyään kun kaikkea saa niin kovin helposti niin moiselle kapistukselle ei ole kuin museoarvo.
Kaiholla muistelen tuota "konetta". crudo kirjoitti:
Se järkevämpi jäseneni perheessä osti joskus Ranskasta croissantinlämpimänäpitämiskorin - ts. kaunis sähkövastuksin varustettu leipäkori aamiaispöytään. Täysin turhake meidän taloudessamme - pari kertaa väänsin jatkojohdon koriin kiinni ja siihen se jäi. Harvan pöydän viereen on sijoitettu pistoke sopivaan paikkaan ja korin oma johto ei ollut pariakymmentä senttiä pitempi.
Roskiin heitin.ei olisi heittänyt sitä croissanttikoria roskiin... sitä olisi voinut kierrättää loputtomiin! En ole ikinä kuullut moisesta. Varmaan turhakkeiden aateilia! :)
Pistokkeenhan olisi voinut sähkömies asentaa kaikkien pöytien viereen.... edullisesti tukkuhintaan useampia kerralla. Viis muutaman satkun tai tonnin laskusta, kun saadaan vaan lämpimänäpitämiskori kytkettyä!
Tai vaihtoehtoisesti: kori olisi voinut sijaita mikroaaltouunin paikalla, ja jokainen vieras sitten hakenut haalean croissantin aina keittiöstä, kun sellaisen haluaa - kerrassaan upea keksintö ja hankinta - harmi ettet ymmärtänyt hyvän päälle!- välineet.
tinsku64 kirjoitti:
ei olisi heittänyt sitä croissanttikoria roskiin... sitä olisi voinut kierrättää loputtomiin! En ole ikinä kuullut moisesta. Varmaan turhakkeiden aateilia! :)
Pistokkeenhan olisi voinut sähkömies asentaa kaikkien pöytien viereen.... edullisesti tukkuhintaan useampia kerralla. Viis muutaman satkun tai tonnin laskusta, kun saadaan vaan lämpimänäpitämiskori kytkettyä!
Tai vaihtoehtoisesti: kori olisi voinut sijaita mikroaaltouunin paikalla, ja jokainen vieras sitten hakenut haalean croissantin aina keittiöstä, kun sellaisen haluaa - kerrassaan upea keksintö ja hankinta - harmi ettet ymmärtänyt hyvän päälle!keittiössäni on tarpeellisia,en harrasta tarpeettomien tavaroiden ostamista.
- itse suikaleiksi!
Itse käytän laitetta, jolla perunat saa joko suikaleiksi tai viipaleiksi...riippuu tekeekö valkosipuliperunoita tai vaikka kiusauksia. En pidä pakastetun perunan mausta.
Turhakkeena taas kaapissa lojuu erilaiset karkkimuotit. - Tulevaisuuden hankinta
Vanha kokki kirjoitti:
Kyselen, kuinka moni omistaa fonduepadan tai raclettegrillin, tai oikeastaan moniko niitä käyttää säännöllisesti tai edes epäsäännöllisesti? Noita vempaimia kun tuppaa kertymään talouteen kuin talouteen, jäätelökoneista alkaen.
Muuten en enää omista valitettavasti sitä ensimmäistä jätskimyllyäkään, jonka joskus 60 luvulla sain. Se saattaisikin olla sangen säväyttävä näky kun vanha lihava paappa veivaa kammesta puusaaviin kiinnitettyä eräänlaista "separaattoria" hikikarpalot otsalta noruen ja jääpalojen ja suolan rahistessa pytyn reunoilla. Tuolla laitteella tehty jäätelö oli todellakin palkka vaivasta, eikä omana aikanaan lähelläkään turhaketta. Sillä sellaisella valmistettiin monissa ravintoloissa talon oma jäätelö.
Nykyään kun kaikkea saa niin kovin helposti niin moiselle kapistukselle ei ole kuin museoarvo.
Kaiholla muistelen tuota "konetta"....tai se se alun alkaen muistaakseni keltainen härveli on, tai oli. Nykyään se on kai harmaa, paksun pölyn peitossa oleva möhkäle jossain keittiön yläkaappien perukoilla. Se raijattiin viitisentoista vuotta sitten joltain ulkomaanreissulta ihanana vermeenä, jonka ympärille perhe ja ystävät rattoisasti kokoontuvat.
Sitä ei ole käytetty kertaakaan, mutta HUOM., se on sentään purettu paketista, seurauksena härvelin monien osien aiheuttama apeus ja lamaannus. Se muistetaan hajamielisesti, kun mietitään, mihin (muka) ongelmajätteet pitäisi raahata, ja unohdetaan sitten taas. Muka.
Ehkä siis joskus vielä...tai jälkipolvi. Paitsi ettei niiden omaatuntoa tällainen kolkuta, tai sitten ne retroavat tai tuunaavat sen johonkin malliin. Tarkemmin ajatellen f-pata taitaa OLLA perheen entisten nuorten huono omatunto, tai ainakin muistustus haaveiden haihtuvuudesta ja laiskuuden luonnollisuudesta.
Croissantinlämmittimestä (jopa sellaisen muistosta) olen syvästi ja aidosti kateellinen. Sen hävittäminen on rikos ihmiskuntaa kohtaan. Jospa sellaisen vielä jostain löytäisi - vaikka näinä älyvapaina energiansäästövouhotusaikoina taitaa olla herrah huave! Vanha kokki kirjoitti:
Kyselen, kuinka moni omistaa fonduepadan tai raclettegrillin, tai oikeastaan moniko niitä käyttää säännöllisesti tai edes epäsäännöllisesti? Noita vempaimia kun tuppaa kertymään talouteen kuin talouteen, jäätelökoneista alkaen.
Kaiholla muistelen tuota "konetta".siis fonduepata. Severin-merkkinen sähkökäyttöinen pata, jossa termostaatti. Tämä on ihme kyllä se laite, joka on useita kertoja vuodessa käytössäkin.
Poikani pitävät siitä hääräämisestä. Omistin aikanaan perinteisen mallin, mutta tämä sähköjuttu on aika kätevä. Tietenkin pitää olla jatkojohtoa sun muuta, muttei se menoa ole haitannut.
Aina ei ole ostettu sisäfileetäkään nuorten juttuihin niin paljoa, vaan lisänä on ollut nuggetteja, prinssinakkeja ja kasviksia sun muuta. Nuoret ainakin tuntuvat viihtyvän. :)
- Kokki nelonen
Turhin täytyy kyllä olla tomaattileikkuri. Ostaessa tuntui hyvin järkevältä, mutta niinhän siinä kävi että veistä meillä käytetään. :)
Tuollaiseen en olekaan vielä törmännyt - tomaattileikkuri?
Oikein tarkkaan ajatellen, jos sellainen toimii kypsään tomaattiin, ei se voi olla aivan mölö. Olen itse siinä mielessä hölmö, että tykkään leikata tomaatista ohuita, kauniita siivuja - yhtä paksuja joka osastaan. Jos lautaselleni ilmestyy paksuja kiiloja lillua valuen tulee mieleen, että leikkaaja ei ole osannut asiaansa.
Leikkaan itse tomaatit tuollaisella Mandoliinilla - vihannes/juuresleikkurilla, jolla saa millintarkkoja siipuja. Tai veitsellä - juuri teroitetulla.- Panhandle
crudo kirjoitti:
Tuollaiseen en olekaan vielä törmännyt - tomaattileikkuri?
Oikein tarkkaan ajatellen, jos sellainen toimii kypsään tomaattiin, ei se voi olla aivan mölö. Olen itse siinä mielessä hölmö, että tykkään leikata tomaatista ohuita, kauniita siivuja - yhtä paksuja joka osastaan. Jos lautaselleni ilmestyy paksuja kiiloja lillua valuen tulee mieleen, että leikkaaja ei ole osannut asiaansa.
Leikkaan itse tomaatit tuollaisella Mandoliinilla - vihannes/juuresleikkurilla, jolla saa millintarkkoja siipuja. Tai veitsellä - juuri teroitetulla.Tomaatti onkin oiva veitsen terävyyden mittari. Jos terä on vähänkään tylsä, leikattava litistyy veitsen alla ja tuloksena on epämääräisiä, vuotavia lötköjä napakoiden, siistien viipaleiden sijaan.
Rakastan tomaatteja, ja syön niitä paljon sekä kokonaisina että pilkottuina. Yksi HYVÄ keittiövimpain, joka ei ollut kallis ja jota käytän paljon, on Fiskarsin veitsenteroitin.
- keittiössäni
On rasvakeitin,sitä ei juurikaan tule käytettyä ja todella työläs aina tyhjentää öljyt käytön jälkeen ja muutenkin aika pelottava härveli kun laittaa pakasteesta ranskalaiset härveliin niin kuulostaa ja näyttää siltä että koko härveli räjähtää...
- iineshuopatossu
miusta ehkäisyvälineet o turhimpia mittee koti tarvii..
- turhin...
keittiövempele on polttomoottorikäyttöinen kananmunankohotin.
Ei mitään virkaa!- niin turhaa
lahjaksi saatu pitkävartinen lusikka mikä on tarkoitettu viimeisten ketsuppitippojen ottoon, sillä ei muutakun sotke jokapaikan.
80-luvun limsakone, en koskaan oikein syttynyt siihen
- lidlistä
Minun oli pakko saada maidonvaahdotin koska se oli jo lapsuudenaikainen haaveeni, aikaan jolloin tulivat markkinoille ensimmäiset tehosekoittimet. Naapurin pikkulikka kun kertoi siitä, että sillä saa vaikka maidosta vaahtoa. Minä uskoin koska meillä ei sellaista vielä ollut. Nyt on, vasta lähes 40 vuotta tuon viattoman tokaisun jälkeen.
Yhtenä päivänä vaahdottelin uudella ihmeelläni maitoa, ihmettelin makua, lisäsin vaniljasokeria ja sinne se sitten jäi kököttämään keittiön hyllylle. Tupperware-kutsuilta joskus voitin arvonnassa nämä vempeleet.
Miehen korvike on 10 x 10 cm kuminen läppyrä, jolla saa säilyketölkit auki.
Munan kohotin on tavallaan lusikka, jossa on vaan reunat.
Sillä nostellaan keitetyt kananmunat pois kattilasta.
Ei oo tullut juuri kumpaistakaan käytettyä...- Ei käytössä ikinä
Pasteijamuotti-sarja, jolla saa "näppärästi" pasteijat kiinni.. Eih! Aivan onnettomat. No, maksoi kai jotain 3€ ja höpsähtänyt olin kun ne ostin. Taikinaa on tosi hankala saada muottien väliin, siinä ajassa olis tehnyt perinteisiä pasteijoita jo aika monta. Pienin muotti on n. postimerkin kokoinen, että vaatii jo kärsivällisyyttä, että sinne väliin saa edes ripauksen täytettä..
- Tsuikku
Ehdottomasti! Siihen kun etsin sen mokoman vehkeen kaapista ja käytön jälkeen taas pesen ja kaivelen puhtaaksi, olen jo monta monituista sipulia pilkkonut käsin terävällä veitsellä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565320Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212357- 1131582
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2281529- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2911085- 721047