Magiaa

Minanoita

kristallipallo haluaa valottaa
natisevan tuvan tarinaa

lasisella pinnalla
rakkaus on raidoittanut
hiuksesi harmaalla

silmänurkkasi ehtymättömässä
kosteudessa
asuu ihmisen näköinen ikävä

kuva vaihtuu kivisiin portaisiin
äänettömyys opastaa
jyrkkää matkaa alaspäin

pölyiseen kellariin
jonka hyllyillä
on kaunis rivistö
hämähäkinseitteihin
verhoutuneita pulloja

jokainen niistä
täynnä
nimettömiä kyyneleitä

24

413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zakus

Musta tällaiset asunnossa harhailut on erittäin jännittäviä. Aina olen pitänyt siitä että kiivetään joko ullakolle tai sitten livahdetaan ummehtuneeseen kellariin. Tässä tällaisessa toiminnassa oli jokin psykologinen ulottuvuus, sillä talo kuvastaa aina ihmistä itseään, ja huoneet muistoja eri tasoissa. Kaikella on merkityksensä kuvauksessa: ikkunoilla, ovilla, katolla ja kerroksilla. Jopa talon piha kuvattaessa on kuin tila ihmisen pään sisältä.

Joten näitä on kiva lukea, vaikka saikin keltaisen kumiankan punaisilla pilkuilla. Herraisä! EI kai se ole sitä sikainflua?

Tää täältä tälleen =)

• toisin sanoen

Tästä sinun sanomastasi sain kiinni yhteenlaskun välilaskunloppusumman, joka oli samanaikaisesti kuin tuulahdus taivaasta, hentoa huokailua kesäniityn kukkakedoilta ja vaiennutta vaikerrusta kellarin uumenista ja se selitti sitä kuinka olemmekaan jokainen koostuneet kuin sisarusparvesta, jossa tärkeimmillä paikoilla jokapäiväisessä ruokapöydässämme istuvat sydän, järki ja mieli ihan kuin ne perheen lellilapsi, sisko ja sen veli, keskustelemassa mieliaiheestaan olenko minä, tulisiko minun sittenkään vai pitäsikö minun ehkä kuitenkin olla se veljeni vartija ja kaiken huipuksi paikalle jostain kummasta syystä kesken keskustelun saapuu aina se liehuhelmainen kaikenkukkurainen kummitäti, joka heittää sen ikuisuuskysymyksen pöytään, mutta entäs jos....

• zakus
        toisin sanoen kirjoitti:

Tästä sinun sanomastasi sain kiinni yhteenlaskun välilaskunloppusumman, joka oli samanaikaisesti kuin tuulahdus taivaasta, hentoa huokailua kesäniityn kukkakedoilta ja vaiennutta vaikerrusta kellarin uumenista ja se selitti sitä kuinka olemmekaan jokainen koostuneet kuin sisarusparvesta, jossa tärkeimmillä paikoilla jokapäiväisessä ruokapöydässämme istuvat sydän, järki ja mieli ihan kuin ne perheen lellilapsi, sisko ja sen veli, keskustelemassa mieliaiheestaan olenko minä, tulisiko minun sittenkään vai pitäsikö minun ehkä kuitenkin olla se veljeni vartija ja kaiken huipuksi paikalle jostain kummasta syystä kesken keskustelun saapuu aina se liehuhelmainen kaikenkukkurainen kummitäti, joka heittää sen ikuisuuskysymyksen pöytään, mutta entäs jos....

Musta kummisetä kuulostaa jotenkin Puzomaiselta, ihan kuulee aseiden paukkeen ja kaikenmaailman intriigit kihisemässä olkivasuissa, paksut raharullat ja viulukotelot, damaskit ja mustat autot kaahamassa pitkin syrjäisiä satamakatuja.

Ehkä tämän vuoksi kummitäti on parempi sanana ja ilmaisee siten enenmmän kuin ehkä äkkisiltään huomaisikaan. Mulla on tässä kasa kylmiä mantsikoita ja sellainen pullokermavaahto, jolla suhauttelen valkoisen ja makean hatun punaposken pään päälle ja pitelen sen vihreistä kauluksista kiinni.

Luonto on ihme.

• toisin sanoen
        zakus kirjoitti:

Musta kummisetä kuulostaa jotenkin Puzomaiselta, ihan kuulee aseiden paukkeen ja kaikenmaailman intriigit kihisemässä olkivasuissa, paksut raharullat ja viulukotelot, damaskit ja mustat autot kaahamassa pitkin syrjäisiä satamakatuja.

Ehkä tämän vuoksi kummitäti on parempi sanana ja ilmaisee siten enenmmän kuin ehkä äkkisiltään huomaisikaan. Mulla on tässä kasa kylmiä mantsikoita ja sellainen pullokermavaahto, jolla suhauttelen valkoisen ja makean hatun punaposken pään päälle ja pitelen sen vihreistä kauluksista kiinni.

Luonto on ihme.

Kesäherkkua parhaimmillaan mansikoita ja mannapuuroa, äähh...eikun sehän oli sitä kermavaahtoa...sisimpa minäkin vähän

Elämää, kesää ja kaunista luontoa sekä sen herkkuantimia on ilo katsella, kuunnella, nuuhkia ja tietysti myös maistella, mutta aina pitää muistaa, ettei makiaa mahan täydeltä sitten kumminkaan kun tuota mansikkakuumettakin kesäaikaan kuulemma ilmenee monelle yllättäen ja se voi olla jopa sitä flunssaakin vaarallisempi tauti. Mutta olisipa oma mansikkamaa niin voisi napostella sillä tavalla päivittäin sitä mukaa kun niitä kypsyy eikä tarvitsisi aina kertarutinalla ahmia niitä koppatolkulla.

Nyt mars mars katselemaan sitä kaunista kesäpäivää, ettei mene hyvä päivä hukkaan tässä taas vaan tietokoneella istuskellessa.

• Minanoita

Olen monta kertaa miettinyt innostustani tyhjiin hylättyihin taloihin ja tehnyt johtopäätöksen että mahtaakohan olla metafooraa omaan elämääni...tiedä häntä=)Minua viehättää muinainen arkkitehtuuri jolla ei ole arkkitehtuurin kanssa oikeastaan mitään tekemistä, on vain ollut käsistään taitavia nikkareita jotka ovat veistelleet koristeellisia ikkunanpuitteita ja ovenkarmeja.

Ja salvokset, niihin olen oikeastaan eniten jäänyt koukkuun, kokoelmasta puuttuu tykkänään lohenpyrstösellaiset, mutta kunhan aikani jahtaan hirsimökkejä eiköhän moisetkin pärähdä vastaan kunhan vaan jaksan toivoa.Ja hioa tilaa kameran filmille:)

Mitä enemmän olen kiipeillyt rotiskojen katoilla ja haurailla ullakkolankuilla tai samoillut ruusupensaiden syleilyssä oleviin taloihin sitä enemmän nälkäni niihin on kasvanut, joka kerta löytyy jotakin uutta joka kertoo senhetkisen talon historiasta, toisinaan hyvinkin murheellisia asioita, enimmäkseen kuitenkin onnellisista ajoista kertovaa materiaalia on kertynyt päiväkirjani sormenjälkisille sivustoille.

Unohda se ankka, sillä ei ole enään minkäänlaista uutisarvoa.Väsäsin sinulle autioituneen nukkekodin, pölyisine kalusteineen, sinun tehtäväsi on hankkia sinne asukkaat.Äläkä nyt vaan sano että annat sen lemmikkifretillesi, nyplää mielummin vaikka voodoonukke neula päässä makoilemaan pirtin puusohvalle:)))

Aurinkoa sinulle sinne jonnekkin ja noitamaisin kiitokseni =)

"noita-akka hymiö"

• Tuntuu hyvältä lukea Sinun kertomuksiasi luonnon
      kuin vanhojen esineiden kuin mökkien kuluttamasta
      elämästä koettuine tunteineen.

On hienoa että tämänlaatuisia tekstejäsi tuot
      luettaviksi,sillä niillä on tärkeä paikka kaiken
      muun keskellä antamaan väriä niiltäkin osin.

Sinulla on tämä taito hyppisissäsi !

Hyviä suven löytöjä Sinulle.

• Minanoita

En tiedä taidosta, mutta kyllä nämä mökit vaan ovat vieneet minut mukanaan, vapaa-aika tuppaa menemään niitä etsiskellessä ja kuvatessa....Eikä vieläkään kyllästytä vaikka vuosi jo kohta on tullut rämmittyä viidakoituneita pihateitä.
        No, tämä on se minun juttuni, siitä saan potkua arjen jaksamiseen=)

Sinulle kiitoksia Dolan ja aurinkoista päivää!

• Ruosteinen Rutinoffi

Mää paiskasin ne pullot Rutikan takapaksiin,
      eivät ole enää seiteissä:)

Ja runosta sanon, notta; ei ole kynästäsi kärki katkennut;)
      Päihität 101-1 vähän usseemmankin riipustelijan!

• Minanoita

Juu ei oo kynän kärki katkennut mutta kameran muistikortti on kyllä jo monta kertaa täyttynyt....Ai niin katosi mulla kerran lyijykynän terotin jonkin tönöpahasen ulkorappusten rakoseen kun kirjoittelin niitänäitä tuntemuksiani..ei siinä mitään, ostin uuen=)))
        Ja oon kerännyt sinulle lisää puteleita, vuodelt -54, tuuhan Rutikalla hakemaan=)

Sinua kiittäen!

• ...Olet sinä noitiz...
      Etten sanois palstan täys 10 .
      Huokailee huh huh =)

• Minanoita

En mie nyt sentään kymppi ole, kunhan
        pitkästä aikaa kirjoittelin...
        Nyt tulee taas pitkän pitkä tauko tähän,
        koska mulle on ilmaantunut aivan muuta
        hommaa loppukesäks=)Kerron joskus=)

Mutta Santroista löydät minut kyllä,
        olen vienyt taas jopa kuvien kera
        runojani sinne....

Hupsista huijaa ja kiitosta
        Linnanneidolle=)))

• *MURUKULTA*

Murukullan ihka oikea rystallipallo näyttää tuossa että Utsjoki Kevo ohutta yläpilveä 10 ja sun runos on kertoo jotta oha...
      Ja ku oikein vielä tiiraan palloa, niin näkkyypi vielä jotaki yllätystäkin tulevan,,
      ja kaatupi ne pölyset pullot ja muuttuu Murukullalta saatuihin vuosikerta ihme litkuihin - ...;))

• Minanoita

Kääk mitä se sinun pallo onkaan mahtanut
        näyttää, yllätyksiä, jopas jotakin, täytyy ruveta
        valmistautumaan...Pittää pyntätä pyhäkleninki
        päälle, taian laittaa sen seittihamosen joka oli siskon
        häissä vuonna 1876..puhallan vaan enimmät pölyt pois
        ja karkotan koit!

Ja oikein juhlaputelit, IHANAA, niit mie oonki kaivant!
        Ja lähetä sitten tarpeeks monta litraa, kärsin nääs
        nestehukast=)

Töttörjöö Muru kiitosten kera=)))

• kaaru

Kop...kop
      arkaillen aukaisen tämän huoneen
      tulin katsoon upeaa runoasi

Aurinkoista kesäpäivää

• Minanoita

Iloinen kiitokseni sinulle!

• kaalinpää

Tulin,näin ja tykkäsin!

• Minanoita

Tulin, palautteesi luin
        ja ilahduin=))

Sinulle kiitokseni!

• eräs lukija vain

Upea runo! Sykähdyttävä ja aidon tuntuinen.

Yllättävä loppu!

" jokainen niistä
      täynnä
      nimettömiä kyyneleitä ".

Tää on Runo!

• Minanoita

Olen sanoistasi kovin otettu,
        kiittäen nöyrästi kumarran=)))

• Yyber fanisi

en vaan tajua
      mistä kaivat näitä tuntoja
      jotka saavat lukijansa värisemään ihastuksesta

(toisin, kuin eräät runot, jotka saavat
      värisemään, mutta toisenlaisista tuntemuksista)

• Minanoita

Sinulle kiitokseni kommentistasi=)))

• verditti

Olen monta kerta pitänyt runoistasi, tästä en
      Tämä voisi olla Yamahan maahantuojan varaosaluettelo.
      Et ole läsnä.
      Rankalta lomalta palattuani en vain jaksa analysoida vaadittavalla tarkkuudella.

• Minanoita

Tiedätkö, tämä on niitä harvoja
        runojani joissa oikeasti olen *läsnä*,
        niin läsnä kuin ylipäätään missään voin olla,
        tämähän perustuu tositapahtumiin...
        Pullojen todellinen sisältö tosin jäi arvoitukseksi:)

Yamahan maahantuojan varaosaluettelo,
        kuulostaa muuten helkkarin hyvältä,
        kansainvälistä meninkiä siis=)

Sinulle kritiikistä kiitokseni,
        todellakin ilahduin vierailustasi!

• Laudi

Sitä se on :)

..

mutta taito hyppysissäsi on tätä päivää!

t. mansikkasuu

lämmin halaukseni ystäväiseni :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3807
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2576
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      2005
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1751
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1546
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1331
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      82
      1262
    Aihe