Kuka sen masennuksen toteaa?

vittumainen äiti

Kaikki ärsyttää, väsyttää, mikään ei huvita... Olen muuttunu aika paskamaiseksi ihmiseksi. Tai sitten olen masentunu.

Mutta kuka sen masennuksen toteaa? Asun oikeastaan ulkomailla, joten olen neuvolasysteemistä ulkona. Kukaan ei ole tainnut synnytyksen jälkeen kysellä, että kuinka minulla itselläni menee. Nyt Suomessa lomalla voisin mennä vaikka yksityiselle lääkärille, mutta kenelle? Yleislääkärille, psykiatrille...? Ja kuinka kauan siinä diagnosoinnissa kestää? Ottaako ne jotain kokeita?

Vauva on jo vuoden, ja onhan tässä ollut kaikenmaailman elämänmuutosta, mutta kun tuntuu ettei saa oikein elämänpäästä kiinni. Ja sitten syyttää kaikkia läheisiä ja kadehtii kavereita.

3

380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jsiuus

lääkärille taikka perheneuvola ehkä vielä parempi, ne laittaa sieltä sitten psykiatrille tms. ei oteta kokeita täytät vaan muutaman lapun missä arvioit itseäsi ja lääkäri lukee ne ja sanoo minkä asteen masennus on kyseessä. ite kävin n. puoli vuotta sitten ja oli papereiden mukaan vakava masennus. sain reseptit lääkkeisiin, jotka eivät tehonnut ja väsyttivät ihan hirveästi. sain uuden reseptin vahvempiin ja ne auttoi ehkä vähän, mutta jätin kuurin kesken koska mieleni pikkaisen koheni enkä kokenut lääkkeitä hyväksi koska olin jo ennestään väsynyt ja ne väsytti vielä enemmän ja piti hoitaa puolivuotiasta poikaani. ja lääkkeet vievät sen todellisuuden tajun ja niihin voi jäädä koukuun. nykyään otan lääkkeen silloin tällöin jos ei meinaa saada nukutuksi.

• Apua saa

Men mielenterveystoimistoon tai soita sinne ensin ja varaa aika. Kerro siellä huolesi niin he miettivät sinun kanssa yhdessä mitä kannattaa tehdä.

On hyvä jos itse tunnistaa tarvitsevansa apua. Joskus se vain voi vaikuttaa työntekijöihin ja he saattavat vähätellä tilannettasi mutta ole vahvana vaadi apua.

• hanzq

Omaan terveyskeskukseen otat yhteyttä, sieltä saat ajan lääkärille/hoitajalle, joka ohjaa eteenpäin.

Kovasti jaksamista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2862
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1619
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1454
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1253
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe