...vasemmalle kaistalle.
Poliisi on sakottanut tästä raskaalla kädellä - ja paljon! Itsekin sain juuri kovat mätkyt ja pitkän luennon aiheesta. Vasta sitten itsekin tajusin kuinka vaarallista tämä vasemmalle kaistalle laittomasti siirtyminen on.
Milloinkohan ihmiset tajuavat lopettaa tämän vaarallisen leikin!!!! Moottoritiellä ajavilla on etuajo-oikeus elikkäs moottoritielle TULIJA väistää. Näin se menee oikein.
Toinen varoituksen sana "ohitusmerkin" näyttämisestä vilkulla! Se on ehdottomasti kiellettyä ja poliisi puuttu tähän. OHITTAJA itse ottaa vastuun ohituspaikan turvallisuudesta eikä ohitettava.
Poliisi muistuttaa: moottoritielle tuleville ei saa antaa tilaa
154
7267
Vastaukset
- vasenta kaistaa
Siksi ajankin yleensä sitä vasenta (=ohitus) kaistaa. Ei tarvitse ihmetellä hitaiden moottoritielle tulijoiden kanssa. Eikä sitten myöskään pelätä poliisin sakotusta.
Pienellä ylinopeudella olen kaiken aikaa ohittamassa oikeata kaistaa ajavia.- teiden tukkoko
Siellä vasemmalla kaistalla roikkuminen, millä nopeudella tahansa on laitonta toimintaa. Tieliikennelaissa on selvä maininta asiasta.
Kaiken lisäksi olet tukkona siellä vasemmalla kaistalla. - ohittaja
teiden tukkoko kirjoitti:
Siellä vasemmalla kaistalla roikkuminen, millä nopeudella tahansa on laitonta toimintaa. Tieliikennelaissa on selvä maininta asiasta.
Kaiken lisäksi olet tukkona siellä vasemmalla kaistalla.miten olet tukkona jos ajat ylinopeutta
- Anonyymi
teiden tukkoko kirjoitti:
Kaiken lisäksi olet tukkona siellä vasemmalla kaistalla.jos ajaa vasenta kaistaa 100kmh alueella 102 kmh...niin kukaan ei mene edelle.... mihin
sana tientuokkosi perustuu,,??
- hhhhhhh.
Sakottanut mistä? Siitä, että vaihtanut kaistaa?
>Moottoritiellä ajavilla on etuajo-oikeus elikkäs moottoritielle TULIJA väistää
Juu, ja jos kiihdytyskaista loppuu, eikä tilaa ole, niin tulija hidastaa ja siirtyy sitten moottoritielle 30km/h nopeudella. Ja moottoritiellä ajavat joutuvat jarruttamaan, tämä on sitten parempi.
>Toinen varoituksen sana "ohitusmerkin" näyttämisestä vilkulla!
Mitä tuo tarkoittaa? Pitäisikö ohittaa ilman vilkkua?Ohitusmerkki on joidenkin (varsinkin raskaan liikenteen) kuskien käyttämä tapa ilmoittaa, että edessä on nyt tyhjää... Kohteliasta, mutta kaiken kaikkiaan aika turhaa. Jos ei itse näe, että tilaa on, ei pidä ohittaa. Ja jos näkee, ei hirveästi merkistä hyödy.
- sieltä poistumatta
Siellä kuskin jalkatilassa on sellainen läpyskä, jota painamalla auto kiihtyy. Ja kas kummaa, kun auton nopeuden nostaa yhtä suureksi kuin moottoritien liikennevirran nopeus, auto mahtuu jo sellaiseen normaaliin 40 m "koloon" peräkkäin ajavien autojen välissä.
Mutku sä et vaan osaa, vaan haluat välttämättä torpata sekaan 60 km/h nopeudella, jolloin tarvit sen 500 m tyhjän tilan. - ...turvaväli
sieltä poistumatta kirjoitti:
Siellä kuskin jalkatilassa on sellainen läpyskä, jota painamalla auto kiihtyy. Ja kas kummaa, kun auton nopeuden nostaa yhtä suureksi kuin moottoritien liikennevirran nopeus, auto mahtuu jo sellaiseen normaaliin 40 m "koloon" peräkkäin ajavien autojen välissä.
Mutku sä et vaan osaa, vaan haluat välttämättä torpata sekaan 60 km/h nopeudella, jolloin tarvit sen 500 m tyhjän tilan."kun auton nopeuden nostaa yhtä suureksi kuin moottoritien liikennevirran nopeus, auto mahtuu jo sellaiseen normaaliin 40 m "koloon" peräkkäin ajavien autojen välissä."
Ja moottoritienopeuksissahan liikutaan n.30m/s, eli 2 sekunnin mukaan turvaväli olisi 60m.
http://www.iltalehti.fi/autot/200603304316375_ae.shtml
Tuolla Esko sanoo 3 sekunttia riittäväksi turvaväliksi, joka tekee jo noin 90 metriä. Alle sekunnin turvaväli on jo sakotettava, joka tekee noin 30m. Pitämällä siis edellämenijään 40m:n välin, saattaa tuo välillä kutistua alle 30m:n väliksi. ...turvaväli kirjoitti:
"kun auton nopeuden nostaa yhtä suureksi kuin moottoritien liikennevirran nopeus, auto mahtuu jo sellaiseen normaaliin 40 m "koloon" peräkkäin ajavien autojen välissä."
Ja moottoritienopeuksissahan liikutaan n.30m/s, eli 2 sekunnin mukaan turvaväli olisi 60m.
Tuolla Esko sanoo 3 sekunttia riittäväksi turvaväliksi, joka tekee jo noin 90 metriä. Alle sekunnin turvaväli on jo sakotettava, joka tekee noin 30m. Pitämällä siis edellämenijään 40m:n välin, saattaa tuo välillä kutistua alle 30m:n väliksi.> moottoritienopeuksissahan liikutaan n.30m/s, eli 2 sekunnin
> mukaan turvaväli olisi 60m.
Käytännön turvaväli on todellakin tuo ~40 metriä, mikä riittää hyvin liittymiseen. Liittymisen jälkeen turvaväli sitten hoidetaan kuntoon edellämenijään.
Eikä kellään pitäisi olla mitään ongelmia - varsinkaan hupiveikko Riihelällä. :)
Mitä sakotettavuuteen tulee, ei poliisia turvaväli kiinnosta. Itse en juurikaan alle sekunnin turvavälillä normaalisti ajele, joskin se tietysti sellaiseksi välillä kutistuu, kun moottoritiellä jotkut jumppaavat jarrun kanssa (itse en yleensä jaksa). Ei se ole vielä vaarallista, kunhan kuski on hereillä.- ohitusmerkistä
The_Rat kirjoitti:
Ohitusmerkki on joidenkin (varsinkin raskaan liikenteen) kuskien käyttämä tapa ilmoittaa, että edessä on nyt tyhjää... Kohteliasta, mutta kaiken kaikkiaan aika turhaa. Jos ei itse näe, että tilaa on, ei pidä ohittaa. Ja jos näkee, ei hirveästi merkistä hyödy.
on valtavasti hyötyä jos alla on hitaasti kiihtyvä kulkine kuten "vapaastihengittävä" hiace ja varsinkin jos maasto on kumpuilevaa.
Nimittäin ohitettava näkee, etenkin korkealla istuva rekkakuski, kumpareen taakse huomattavasti ennen kuin ohittaja ja merkistä ohitukseen vaadittavan vauhdin kelaamisen voi omalla kaistallaan aloittaa jo hyvissä ajoin ja turvallisen kaistanvaihdon varmistuttua nopeus on jo valmiiksi lähes riittävä turvallisen ohituksen suorittamiseen näkyvällä esteettömällä tieosuudella.
Luonnollisesti kaikki tämä edellyttäen ettei roiku ohitettavan puskurissa. - jickfani
The_Rat kirjoitti:
Ohitusmerkki on joidenkin (varsinkin raskaan liikenteen) kuskien käyttämä tapa ilmoittaa, että edessä on nyt tyhjää... Kohteliasta, mutta kaiken kaikkiaan aika turhaa. Jos ei itse näe, että tilaa on, ei pidä ohittaa. Ja jos näkee, ei hirveästi merkistä hyödy.
entäpä jos rekkakuski on lopeensa vittuuntunut ja näyttää vilkkua vasemmalle ihan vittuuksissa ja ohittava ajaakin kunnon nokkakolarin vastaantulijan kanssa.
Suomessa on sen verran erikoista porukaa että en sulkisi tätä mahdollisuutta pois.
Siksi en ikinä luota ohitusmerkkeihin ellen itse näe.
Pimeällä kyllä vilkautan pitkiä että rekkakuski tietää että ohitan hänet. Väsyneenä kun joskus ajetaan nääs jickfani kirjoitti:
entäpä jos rekkakuski on lopeensa vittuuntunut ja näyttää vilkkua vasemmalle ihan vittuuksissa ja ohittava ajaakin kunnon nokkakolarin vastaantulijan kanssa.
Suomessa on sen verran erikoista porukaa että en sulkisi tätä mahdollisuutta pois.
Pimeällä kyllä vilkautan pitkiä että rekkakuski tietää että ohitan hänet. Väsyneenä kun joskus ajetaan nääsTarkoitit kai oikealle.
Ohitushan tehdään vähänkin tehottomammalla (alle 300 kaakkia) vehkeellä siten, että ensin kelataan tarvittava vauhti ja sitten siirrytään ohitusta varten vastaantulijoiden kaistalle. Ennen siirtymää vielä tarkistetaan, että tilaa sieltä löytyy.
Jos ei löydy, ei siirrytä. Hidastetaan vaikka...
Todellkin tuo pitää paikkansa, että jos ei jokaisessa potentiaalisessa kohdassa viitsi kiihdytellä, niin tuosta merkistä tietää, että voi alkaa valmistelemaan sitä ohitusta...- kolakolako
The_Rat kirjoitti:
"Kohteliasta, mutta kaiken kaikkiaan aika turhaa. Jos ei itse näe, että tilaa on, ei pidä ohittaa. Ja jos näkee, ei hirveästi merkistä hyödy."
Hieman eri mieltä tästä. Olen toisinaan näyttänyt takana kärkkyjälle ohitusvinkkiä, ja joskus siitä on kovastikin kiitelty, joskus kyllä osoittautunut turhaksi, kerran jopa virheelliseksikin. Kaikki eivät ole harjaantuneita ohittajia ja (ennakkoluuloisesti) veikkaan, että erityisesti naisilla on paljon liiallistakin varovaisuutta.
Esimerkki 1: Vedin hlöautolla kuomullista, n 2 metriä korkeaa peräkärryä ja ajoin lakia mukaillen n. 85 km/h 100:n tiellä. Väylä edessä oli vapaana useita satoja metrejä, mutta tie kaarsi hivenen oikealle. Ajoin oikeassa reunassa kuten kuuluu, mutta se ehkä peitti liikaa ohitusaikeissa olevan hlöautoilijan näkyvyyttä. Yksi vilaus vilkulla ja tuli kummasti uskallusta yrittää. Ohitus tapahtui helposti ja turvallisesti.
Esimerkki 2: Ajoin hlöautolla jonossa kumpuilevalla tieosuudella, jossa ei ollut riittävästi näkyvyyttä ohittamiseen normaaleilla kulkupeleillä. Havaitsin peileistä muutaman moottoripyörän, jotka ohittelivat takanani ajavia autoja 1-2 kpl kerrallaan. Kun ensimmäinen tuli taakseni, eteen aukesi mp:lle riittävä pikku ohituspaikka. Vilautin heti vilkkua ja siirsin autoni selvästi havaittavalla ohjausliikkeellä oikeaan reunaan, jolloin mp syöksähti ohi. Palasin takaisin keskelle kaistaa ja motoristi heilautti kättään.
Ystävällistä, sekä turvallisuutta ja sujuvuutta lisäävää toimintaa, sanon minä. Täytyy toki jokaisen ymmärtää, ettei suuntamerkkivinkin antaja ole vastuussa ohituksesta, vaan jokainen ohittaa omalla vastuulla.
Jk. Kakkos-esimerkissä asiaan liittyy vielä se, että vilkulla ja ohjausliikkeellä tiedotin motoristille myös havainneeni tämän. Kokeneet m-pyöräilijät tietävät, ettei tuota kapeaa ja nopealiikkeistä kulkuvälinettä aina havaita ja peiliin vilkaisut eivät valitettavasti kuulu joidenkin tielläkulkijoiden käyttäytymiseen. - Ja ohittajat
kolakolako kirjoitti:
"Kohteliasta, mutta kaiken kaikkiaan aika turhaa. Jos ei itse näe, että tilaa on, ei pidä ohittaa. Ja jos näkee, ei hirveästi merkistä hyödy."
Hieman eri mieltä tästä. Olen toisinaan näyttänyt takana kärkkyjälle ohitusvinkkiä, ja joskus siitä on kovastikin kiitelty, joskus kyllä osoittautunut turhaksi, kerran jopa virheelliseksikin. Kaikki eivät ole harjaantuneita ohittajia ja (ennakkoluuloisesti) veikkaan, että erityisesti naisilla on paljon liiallistakin varovaisuutta.
Esimerkki 1: Vedin hlöautolla kuomullista, n 2 metriä korkeaa peräkärryä ja ajoin lakia mukaillen n. 85 km/h 100:n tiellä. Väylä edessä oli vapaana useita satoja metrejä, mutta tie kaarsi hivenen oikealle. Ajoin oikeassa reunassa kuten kuuluu, mutta se ehkä peitti liikaa ohitusaikeissa olevan hlöautoilijan näkyvyyttä. Yksi vilaus vilkulla ja tuli kummasti uskallusta yrittää. Ohitus tapahtui helposti ja turvallisesti.
Esimerkki 2: Ajoin hlöautolla jonossa kumpuilevalla tieosuudella, jossa ei ollut riittävästi näkyvyyttä ohittamiseen normaaleilla kulkupeleillä. Havaitsin peileistä muutaman moottoripyörän, jotka ohittelivat takanani ajavia autoja 1-2 kpl kerrallaan. Kun ensimmäinen tuli taakseni, eteen aukesi mp:lle riittävä pikku ohituspaikka. Vilautin heti vilkkua ja siirsin autoni selvästi havaittavalla ohjausliikkeellä oikeaan reunaan, jolloin mp syöksähti ohi. Palasin takaisin keskelle kaistaa ja motoristi heilautti kättään.
Ystävällistä, sekä turvallisuutta ja sujuvuutta lisäävää toimintaa, sanon minä. Täytyy toki jokaisen ymmärtää, ettei suuntamerkkivinkin antaja ole vastuussa ohituksesta, vaan jokainen ohittaa omalla vastuulla.
Jk. Kakkos-esimerkissä asiaan liittyy vielä se, että vilkulla ja ohjausliikkeellä tiedotin motoristille myös havainneeni tämän. Kokeneet m-pyöräilijät tietävät, ettei tuota kapeaa ja nopealiikkeistä kulkuvälinettä aina havaita ja peiliin vilkaisut eivät valitettavasti kuulu joidenkin tielläkulkijoiden käyttäytymiseen.Ohitusmerkkiä ei kannata näyttää. Miksikö? Ohittajalla on vastuu ohituksen turvallisuudesta, sinulla vain vastuu auttaa ohituksessa. Merkin näyttö ei kuulu velvollisuuksiisi, jolloin ohitusmerkki saattaa sekoittaa tilannetta liikaa. Ikinä et tiedä millainen etana sieltä on tulossa ohi, joten parempi on jättää ohitusvälin arviointi ohittajalle itselleen. Toiset voivat sitten reagoida merkkin liian myöhään, toiset taas aivan sokeina eli eivät sitten katso itse ollenkaan... Tosin kaikilla ei aina ole kiire eikä ne mene ohi vaikka miten vilkuttaisit.
Parhaiten saat kärryä vetäessä jonon pois perästä pysähtymällä linja-auto pysäkille. Tasaista nopeutta ajamalla helpotat myös ohittamista. Ohitusmerkki on jäänyt vähän vanhanaikaiseksi, eikä sitä tulisi käyttää liikenteessä. Kohteliaisuus on hyväksi, mutta sitä kannattaa osoittaa muulla tavalla. - ja onnea
jickfani kirjoitti:
Pimeällä kyllä vilkautan pitkiä että rekkakuski tietää että ohitan hänet. Väsyneenä kun joskus ajetaan nääs70- luvulta on kokemus, missä kuorma-auto antoi oikealla vilkulla merkin, ja lähdin ohittamaan. Lähellä oli, että ehdin takaisin kaistalleni, kun vastaatuleva sujahti ohi. Kuski morjensti ilmeisesti tuttua vastaantulevaa kuorma-autoa väärällä vilkulla.Enpä ole sen jälkeen luottanut kuin omiin silmiin.
- kolakolako
Ja ohittajat kirjoitti:
Ohitusmerkkiä ei kannata näyttää. Miksikö? Ohittajalla on vastuu ohituksen turvallisuudesta, sinulla vain vastuu auttaa ohituksessa. Merkin näyttö ei kuulu velvollisuuksiisi, jolloin ohitusmerkki saattaa sekoittaa tilannetta liikaa. Ikinä et tiedä millainen etana sieltä on tulossa ohi, joten parempi on jättää ohitusvälin arviointi ohittajalle itselleen. Toiset voivat sitten reagoida merkkin liian myöhään, toiset taas aivan sokeina eli eivät sitten katso itse ollenkaan... Tosin kaikilla ei aina ole kiire eikä ne mene ohi vaikka miten vilkuttaisit.
Parhaiten saat kärryä vetäessä jonon pois perästä pysähtymällä linja-auto pysäkille. Tasaista nopeutta ajamalla helpotat myös ohittamista. Ohitusmerkki on jäänyt vähän vanhanaikaiseksi, eikä sitä tulisi käyttää liikenteessä. Kohteliaisuus on hyväksi, mutta sitä kannattaa osoittaa muulla tavalla."Ikinä et tiedä millainen etana sieltä on tulossa ohi, joten parempi on jättää ohitusvälin arviointi ohittajalle itselleen."
Kerron tarkennukseksi vielä sen, että enhän toki jatkuvasti vilauttele ohitusmerkkiä. Käyttäessäni vilkkua tilanne alkaa yleensä siitä, että havaitsen perässä tulevan kulkuneuvon ajavan vaarallisen lähellä pitemmän aikaa, josta (ja toisinaan myös sen sivusuuntaisista liikkeistä) päättelen, että ohitusaikeita olisi. Joillekin on kertynyt myös hukattuja ohituspaikkoja ennen vilkautusta. Kokemuksistani oppineena näytän nykyään vilkun vain hyvin selvissä ohituspaikoissa.
"Tosin kaikilla ei aina ole kiire eikä ne mene ohi vaikka miten vilkuttaisit."
Ei niin, mutta (edelliseen vastaukseen viitaten) yleensä ne ajavat selvästi kauempana. Toisinaan on käynyt niin, että vilkauttamisen jälkeen takana ajava on huomannut olevansa liian lähellä ilman ohitusaikeita ja älynnyt jättää enemmän väliä autooni. Tämäkin on parantanut turvallisuustilannetta, kun turvaväliä on syntynyt.
Myös liikenteen sujuvuus saattaa lisääntyä, kun takanani ajavan takana tulevat havaitsevat selvemmin, ettei se aiokaan ohittaa ja voivat alkaa valmistella omaa ohitustaan. Kun välimme on kasvanut isommaksi, taaempaa ohittava mahtuu helpommin poikkeamaan siinä, eikä hänen tarvitse odottaa paikkaa, jossa pääsee molemmista ohi yhtä aikaa.
Joskus - tosin harvemmin - vilkautuksen motiivina on ollut etukäteistietoni siitä, että aion hetken kuluttua kääntyä risteyksestä paikassa, jossa ei ole kääntymiskaistoja eikä ohituslevennyksiä tai ohittaminen on muutoin hankalaa. Tällöin takanatulijan kannattaa tehdä ohituksensa aiemmin.
"Parhaiten saat kärryä vetäessä jonon pois perästä pysähtymällä linja-auto pysäkille. Tasaista nopeutta ajamalla helpotat myös ohittamista."
Samaa mieltä. Tosin sanottakoon väärien mielikuvien välttämiseksi, että itse olen vetänyt kärryä perässä vain muutaman kerran elämässäni. The_Rat kirjoitti:
se on myös merkki siitä että seuraan peileihin ja tiedän mitä takana tapahtuu ja se on myös sen merkki että jos nyt lähdet ohittamaan teen kaikkeni jotta voit tehdä sen turvallisesti esim. hidastan vähän.
Se EI tarkoita vain sitä että mee ohi nyt- 5054
kolakolako kirjoitti:
"Ikinä et tiedä millainen etana sieltä on tulossa ohi, joten parempi on jättää ohitusvälin arviointi ohittajalle itselleen."
Kerron tarkennukseksi vielä sen, että enhän toki jatkuvasti vilauttele ohitusmerkkiä. Käyttäessäni vilkkua tilanne alkaa yleensä siitä, että havaitsen perässä tulevan kulkuneuvon ajavan vaarallisen lähellä pitemmän aikaa, josta (ja toisinaan myös sen sivusuuntaisista liikkeistä) päättelen, että ohitusaikeita olisi. Joillekin on kertynyt myös hukattuja ohituspaikkoja ennen vilkautusta. Kokemuksistani oppineena näytän nykyään vilkun vain hyvin selvissä ohituspaikoissa.
"Tosin kaikilla ei aina ole kiire eikä ne mene ohi vaikka miten vilkuttaisit."
Ei niin, mutta (edelliseen vastaukseen viitaten) yleensä ne ajavat selvästi kauempana. Toisinaan on käynyt niin, että vilkauttamisen jälkeen takana ajava on huomannut olevansa liian lähellä ilman ohitusaikeita ja älynnyt jättää enemmän väliä autooni. Tämäkin on parantanut turvallisuustilannetta, kun turvaväliä on syntynyt.
Myös liikenteen sujuvuus saattaa lisääntyä, kun takanani ajavan takana tulevat havaitsevat selvemmin, ettei se aiokaan ohittaa ja voivat alkaa valmistella omaa ohitustaan. Kun välimme on kasvanut isommaksi, taaempaa ohittava mahtuu helpommin poikkeamaan siinä, eikä hänen tarvitse odottaa paikkaa, jossa pääsee molemmista ohi yhtä aikaa.
Joskus - tosin harvemmin - vilkautuksen motiivina on ollut etukäteistietoni siitä, että aion hetken kuluttua kääntyä risteyksestä paikassa, jossa ei ole kääntymiskaistoja eikä ohituslevennyksiä tai ohittaminen on muutoin hankalaa. Tällöin takanatulijan kannattaa tehdä ohituksensa aiemmin.
"Parhaiten saat kärryä vetäessä jonon pois perästä pysähtymällä linja-auto pysäkille. Tasaista nopeutta ajamalla helpotat myös ohittamista."
Samaa mieltä. Tosin sanottakoon väärien mielikuvien välttämiseksi, että itse olen vetänyt kärryä perässä vain muutaman kerran elämässäni."Kerron tarkennukseksi vielä sen, että enhän toki jatkuvasti vilauttele ohitusmerkkiä. Käyttäessäni vilkkua tilanne alkaa yleensä siitä, että havaitsen perässä tulevan kulkuneuvon ajavan vaarallisen lähellä pitemmän aikaa, josta (ja toisinaan myös sen sivusuuntaisista liikkeistä) päättelen, että ohitusaikeita olisi. Joillekin on kertynyt myös hukattuja ohituspaikkoja ennen vilkautusta. Kokemuksistani oppineena näytän nykyään vilkun vain hyvin selvissä ohituspaikoissa."
-Viisainta se onkin näyttää se vain satavarmoissa paikoissa. Kyllä minullekin käy tilanteita, joissa joku ajaa metrin päässä puskurista mutta ei lähde ohi. Olen päättänyt olla välittämättä niistä, koska se on heidän oma murhe jos tökkäävät puskuriini. Ajan kuitenkin rajoitusten mukaan ja jos joku haluaa mennä lujempaa niin ohittaa saa. En toki sano olevani aivan piittaamaton, mutta jos ei osaa ohittaa, niin en halua siitä omaa vastuuta vilkkumerkkiä näyttämällä ja ne ketkä osaavat ohituksen, niille ei merkkiä tarvitse näyttää.
Suurin ongema tässä ohitusmerkissä on, että kaikki eivät sitä ymmärrä, tai sitten se ymmärretään kymmenen sekunnin päästä jolloin tilanne on ohi ja ohitus alkaakin sitten... Siinä on riskinsä, ne on hyvä tietää jos näyttää ohitusmerkkiä itse tai ohittaa sen merkin mukaan- käsittääkseni virallinen kanta on kuitenkin ettei sitä saisi käyttää?
Mitenhän menee lainopillisesti ohitusmerkin kanssa, että jos näytät ohitusmerkin ja ohittaja kolaroi - kenelle tulee syyt? Löytyykö ennakkotapauksia tai kokemusta keneltäkään? - mek.1981
Muutama vilkautus oikealle. Tarkoittaa että nyt olisi turvallista ohittaa mutta ENNENKAIKKEA se tarkoittaa sitä että ohitus tarpeesi/aikeesi on huomioitu ja näin ollen se TARKOITTAA ainakin omalta kohdalta sitä että olen itse valmis hidastamaan jos turvallinen ohitus sitä vaatii.
- nykyisin
ohitusmerkistä kirjoitti:
on valtavasti hyötyä jos alla on hitaasti kiihtyvä kulkine kuten "vapaastihengittävä" hiace ja varsinkin jos maasto on kumpuilevaa.
Nimittäin ohitettava näkee, etenkin korkealla istuva rekkakuski, kumpareen taakse huomattavasti ennen kuin ohittaja ja merkistä ohitukseen vaadittavan vauhdin kelaamisen voi omalla kaistallaan aloittaa jo hyvissä ajoin ja turvallisen kaistanvaihdon varmistuttua nopeus on jo valmiiksi lähes riittävä turvallisen ohituksen suorittamiseen näkyvällä esteettömällä tieosuudella.
Luonnollisesti kaikki tämä edellyttäen ettei roiku ohitettavan puskurissa.kiitosta saa edes kädenheilautuksen muodossa. Ajat ovat nykyisin sellaiset että kiittäminen ei enää kuulu käytöstapoihin liikenteessä. Annan ohitusmerkin silti aina kun siitä olisi perässätulijalle hyötyä mutta eihän ihmiset enää uskalla lähteä ohittamaan merkistä ja usein onkin jo liian myöhäistä lähteä silloin kun ohittaja itsekin näkee. Mutta omapahan on asiansa. Toista kertaa en merkkiä yleensä viitsi samalle autoilijalle näyttää.
- Anonyymi
sieltä poistumatta kirjoitti:
Mutku sä et vaan osaa, vaan haluat välttämättä torpata sekaan 60 km/h nopeudella, jolloin tarvit sen 500 m tyhjän tilan.Se kolo on joskus 5 metriä ja allekin ainakin oulussa
- Anonyymi
...turvaväli kirjoitti:
"kun auton nopeuden nostaa yhtä suureksi kuin moottoritien liikennevirran nopeus, auto mahtuu jo sellaiseen normaaliin 40 m "koloon" peräkkäin ajavien autojen välissä."
Tuolla Esko sanoo 3 sekunttia riittäväksi turvaväliksi, joka tekee jo noin 90 metriä. Alle sekunnin turvaväli on jo sakotettava, joka tekee noin 30m. Pitämällä siis edellämenijään 40m:n välin, saattaa tuo välillä kutistua alle 30m:n väliksi.Talvella Moottoritiellä on turvaväli 200 metriä
- Anonyymi
Ja ohittajat kirjoitti:
Ohitusmerkkiä ei kannata näyttää. Miksikö? Ohittajalla on vastuu ohituksen turvallisuudesta, sinulla vain vastuu auttaa ohituksessa. Merkin näyttö ei kuulu velvollisuuksiisi, jolloin ohitusmerkki saattaa sekoittaa tilannetta liikaa. Ikinä et tiedä millainen etana sieltä on tulossa ohi, joten parempi on jättää ohitusvälin arviointi ohittajalle itselleen. Toiset voivat sitten reagoida merkkin liian myöhään, toiset taas aivan sokeina eli eivät sitten katso itse ollenkaan... Tosin kaikilla ei aina ole kiire eikä ne mene ohi vaikka miten vilkuttaisit.
Parhaiten saat kärryä vetäessä jonon pois perästä pysähtymällä linja-auto pysäkille. Tasaista nopeutta ajamalla helpotat myös ohittamista. Ohitusmerkki on jäänyt vähän vanhanaikaiseksi, eikä sitä tulisi käyttää liikenteessä. Kohteliaisuus on hyväksi, mutta sitä kannattaa osoittaa muulla tavalla.Linja-auto pysäkille ei saa pysähtyä, muuten kuin matkustajan ottamista varten, ei ole tarkoitettu väistö-alueeksi
- Anonyymi
Sen on tarvittaessa pysähtyä niin sanoi poliisi
- Laillista vaiko laitonta
Määrittele mikä on sakotettavaa laitonta vasemmalle kaistalle siirtymistä?
Jos siirryt vasemmalle kaistalle ohittaaksesi oikealle kaistalle hitaasti juuri tulossa olevan auton niin onko siinä jotain laitonta? Pitääkö ensi siis ajaa tuon oikealle kaistalle tulevan takaluukkuun kiinni, jarruttaa jarrut kirskuen kun tulija ei kuitenkaan saa autoansta kiihdytettyä kuin 60km/h nopeuteen ja sitten vasta saa lähteä ohittamaan tuon auton - vai mitä oikein höriset?
Ja mitä vaaraa tuossa oikein aiheutettiin lähtemällä ohittamaan 'ajoissa' eikä vasta kun ollaan takaluukkua 'haistelemassa'?
Jos toisaalta on sitten 'laillista' ohittaa auto joka on juuri tulossa moottoritielle, niin mihin vedät rajan laillisen ja laittoman välille? Ja jos estät tuolla ohittamisella vaaratilanteen niin miten sitä voidaan pitää laittomana toimenpiteenä sinun toimesta? Vaaran aiheuttajaahan tuossa pitäisi rankaista eli sitä moottoritielle varomattomasti tullutta?
Mihin siis vedät rajan mikä on laitonta ja mikä laillista tuossa?- löytyy
helposti, se on maalattu siihen tienpintaan ja se raja erottaa moottoritien ajokaistat ja liittymärampin toisistaan.
Kun ajat moottoritietä sinun ei tarvitse, eikä pidä huomioida rampilla ajavia ajoneuvoja. Niiden velvollisuus on nimenomaan sovittaa nopeutensa ja väistää kaikkia moottoritiellä ajavia. Sitä varten ramppi on olemassa, että ajoneuvon vauhtia on mahdollista pudottaa tai lisätä tarpeen mukaan, jotta ei häiritä moottoritiellä jo ajavia.
Rampilta tuleva väistää aina, moottoritiellä ajava vain todellisessa vaaratilanteessa. - ei saa ajaa
löytyy kirjoitti:
helposti, se on maalattu siihen tienpintaan ja se raja erottaa moottoritien ajokaistat ja liittymärampin toisistaan.
Kun ajat moottoritietä sinun ei tarvitse, eikä pidä huomioida rampilla ajavia ajoneuvoja. Niiden velvollisuus on nimenomaan sovittaa nopeutensa ja väistää kaikkia moottoritiellä ajavia. Sitä varten ramppi on olemassa, että ajoneuvon vauhtia on mahdollista pudottaa tai lisätä tarpeen mukaan, jotta ei häiritä moottoritiellä jo ajavia.
Rampilta tuleva väistää aina, moottoritiellä ajava vain todellisessa vaaratilanteessa.muistakaas sekin vaikka itsepäisesti ette koskaan missään tilanteessa jousta niin ette myöskään sitten aja ylinopeuttakaan. Koska se haittaa liittymästä tulevaa liikennettä myös.
No ei tätä aihetta jaksa jauhaa enempää, laki on laki. - edellä olevaan..
ei saa ajaa kirjoitti:
muistakaas sekin vaikka itsepäisesti ette koskaan missään tilanteessa jousta niin ette myöskään sitten aja ylinopeuttakaan. Koska se haittaa liittymästä tulevaa liikennettä myös.
No ei tätä aihetta jaksa jauhaa enempää, laki on laki....pidettävä myös että sieltä liittymästä tuleva mahtuu jouhevasti ajamaan moottoritielle.
Laki on laki.
Kaiken tekee vaikeaksi loppujenlopuksi liikenteessä se että liian monet soveltaa tieliikennelakeja ilman että ymmärtää mitä siitä myös seuraa erilaisissa tilanteissa.
Monihan antaa tilaa ihan turhaan liittymästä tulevalle, vaikka ei ole mitään liikennemäärällistä syytä niin silti vaihdetaan ohituskaistalle.
Sitten ne jää ihmettelemään sinne ohituskaistalle kun kiihdytän samantien suurimpaan sallittuun vaikka ne kai ajatteli että menevänsä ohi ohituskaistaa. - Laillista vaiko laitonta
löytyy kirjoitti:
Rampilta tuleva väistää aina, moottoritiellä ajava vain todellisessa vaaratilanteessa.Eli rekankin pitää siis moottoritielle tullessa kiihdyttää muun liikenteen vauhtiin 120km/h - sitähän sinä tuossa sanot kun oikein luet kirjoituksesi.
Ymmärräthän, ettei laki velvoita ketään ajamaan suurinta sallittua nopeutta moottoritiellä, joten jos joku hitaampaa tulee moottoritielle niin miksei häntä saisi ohittaa? No eihän tuohon mitään kieltoa olekaan, mutta kysymys olikin, miten määritellään missä kohtaa saat tuon ohi mennä? Jos lähden ohi kun rampista tulija on puoliksi jo mooottoritiellä, niin onko ohitus silloin turha? Vai pitääkö aina hidastaa tuon rampista tulijan perään ja vasta sitten lähteä ohi?
Eikö liikenteessä saa ennakoida? Jos tiedät, että rekka tulee rampista eteesi ja joudut sen ohittamaan joka tapauksessa niin eikö sitä saa lähteä jo ajoissa ohittamaan jolloin rekka pääsee moottoritielle sitä sille suurinta sallittua nopeutta ilman että joutuu etsimään 'rakoa' autojen välistä?
Ymmärsitkö nyt miksi kysyin miten määrittelet mikä on laillista ja mikä laitonta? - luetun ymmärtämisessä??
Laillista vaiko laitonta kirjoitti:
Eli rekankin pitää siis moottoritielle tullessa kiihdyttää muun liikenteen vauhtiin 120km/h - sitähän sinä tuossa sanot kun oikein luet kirjoituksesi.
Ymmärräthän, ettei laki velvoita ketään ajamaan suurinta sallittua nopeutta moottoritiellä, joten jos joku hitaampaa tulee moottoritielle niin miksei häntä saisi ohittaa? No eihän tuohon mitään kieltoa olekaan, mutta kysymys olikin, miten määritellään missä kohtaa saat tuon ohi mennä? Jos lähden ohi kun rampista tulija on puoliksi jo mooottoritiellä, niin onko ohitus silloin turha? Vai pitääkö aina hidastaa tuon rampista tulijan perään ja vasta sitten lähteä ohi?
Eikö liikenteessä saa ennakoida? Jos tiedät, että rekka tulee rampista eteesi ja joudut sen ohittamaan joka tapauksessa niin eikö sitä saa lähteä jo ajoissa ohittamaan jolloin rekka pääsee moottoritielle sitä sille suurinta sallittua nopeutta ilman että joutuu etsimään 'rakoa' autojen välistä?
Ymmärsitkö nyt miksi kysyin miten määrittelet mikä on laillista ja mikä laitonta?"Sitä varten ramppi on olemassa, että ajoneuvon vauhtia on mahdollista pudottaa tai lisätä tarpeen mukaan, jotta ei häiritä moottoritiellä jo ajavia."
Mikä tässä on epäselvää?? - Laillista vaiko laitonta
luetun ymmärtämisessä?? kirjoitti:
"Sitä varten ramppi on olemassa, että ajoneuvon vauhtia on mahdollista pudottaa tai lisätä tarpeen mukaan, jotta ei häiritä moottoritiellä jo ajavia."
Mikä tässä on epäselvää??Jos oikein pinnistät niin en tuosta mitään kirjoittanut ja 'taitavasti' jätit vastaamatta siihen mitä minä kysyin. No kiitos taas antoisasta keskustelusta kuitenkin :)
Ja jos satut lukemaan tähän asti niin tuossa lauseessa ei ole mitään epäselvää, mutta se ei mitenkään liity siihen minun kirjoitukseeni ja siihen ongelmaa josta kirjoitin. - kdjglkfdglkjfdlkjgflkjgl
löytyy kirjoitti:
Rampilta tuleva väistää aina, moottoritiellä ajava vain todellisessa vaaratilanteessa.Asia vaan on niin, että moottoritiellä ajellaan 70-140km/h nopeudella. Ei todellakaan ole liittyjän tehtävä kiihdyttää samaan nopeuteen kuin moottoritiellä jo ajava. Liittyjän pitää vain kiihdyttää oma nopeutensa, ja vaihtaa kaistaa sitten kun vierellä ei ole ketään. Jos takaa tulee joku nopeampi, hänen on ohitettava eteensä tullut. Ohitusta on hyvä ennakoida, niin vältetään turhat vaaratilanteet.
Sellaistakin näkee kyllä että vaihdetaan tarpeettomasti vasemmalle. Mutta ohittaminen ennakoiden vasemman kautta on ok. kdjglkfdglkjfdlkjgflkjgl kirjoitti:
Asia vaan on niin, että moottoritiellä ajellaan 70-140km/h nopeudella. Ei todellakaan ole liittyjän tehtävä kiihdyttää samaan nopeuteen kuin moottoritiellä jo ajava. Liittyjän pitää vain kiihdyttää oma nopeutensa, ja vaihtaa kaistaa sitten kun vierellä ei ole ketään. Jos takaa tulee joku nopeampi, hänen on ohitettava eteensä tullut. Ohitusta on hyvä ennakoida, niin vältetään turhat vaaratilanteet.
Sellaistakin näkee kyllä että vaihdetaan tarpeettomasti vasemmalle. Mutta ohittaminen ennakoiden vasemman kautta on ok.> Asia vaan on niin, että moottoritiellä ajellaan 70-140km/h nopeudella.
Kokeile vaikka 20 - 140 km/h. Tosin hyyyyvin harvoin oikealla kaistalla mennään edes 120 km/h nopeuksia. Ehkä öisin...
> Ei todellakaan ole liittyjän tehtävä kiihdyttää samaan nopeuteen kuin
> moottoritiellä jo ajava
Todellakin on.
> Liittyjän pitää vain kiihdyttää oma nopeutensa, ja vaihtaa kaistaa sitten kun
> vierellä ei ole ketään.
Toivottavasti saat sakot, jos noita ohjeita noudatat. Kaistaahan ei saa vaihtaa siten, että siitä oli muille haittaa - ja jos joku joutuu sinun takiasi siirtymään vasemmalle, jarruttamaan tai koukkaamaan vaikka oikealta ohi, on siitä aivan varmasti haittaa - puhumattakaan siitä, että mikään noista ei välttämättä onnistu, vaan kolina alkaa...
> Mutta ohittaminen ennakoiden vasemman kautta on ok.
Mutta kun se oikeaa kaistaa ajavakaan ei saa noin vaan siirtyä sinne vasemmalle.
Eikä se "ennakoiva ohittaminenkaan" itse asiassa ole ok, koska silloin on vaarana jäädä ajelemaan rinnakkain. Ohittaja luulee pääsevänsä ohi, mutta ohitettava kiihdyttääkin vielä moottoritiellä (miksi?)
Raskas liikenne erikseen.- sinun kanssasi..
Jos oikein pinnistät niin en tuosta mitään kirjoittanut ja 'taitavasti' jätit vastaamatta siihen mitä minä kysyin. No kiitos taas antoisasta keskustelusta kuitenkin :)
Ja jos satut lukemaan tähän asti niin tuossa lauseessa ei ole mitään epäselvää, mutta se ei mitenkään liity siihen minun kirjoitukseeni ja siihen ongelmaa josta kirjoitin."Eli rekankin pitää siis moottoritielle tullessa kiihdyttää muun liikenteen vauhtiin 120km/h - sitähän sinä tuossa sanot kun oikein luet kirjoituksesi."
Jos oikein pinnistät niin en tuosta mitään kirjoittanut... No kiitos taas antoisasta keskustelusta kuitenkin :)
Jos sinulla on selvässä väistämistilanteessa joku ongelma niin älä pura pahaa oloasi kommentoimalla viestiä, jota et selvästi ymmärtänyt. - tuulipuku AE92
The_Rat kirjoitti:
> Asia vaan on niin, että moottoritiellä ajellaan 70-140km/h nopeudella.
Kokeile vaikka 20 - 140 km/h. Tosin hyyyyvin harvoin oikealla kaistalla mennään edes 120 km/h nopeuksia. Ehkä öisin...
> Ei todellakaan ole liittyjän tehtävä kiihdyttää samaan nopeuteen kuin
> moottoritiellä jo ajava
Todellakin on.
> Liittyjän pitää vain kiihdyttää oma nopeutensa, ja vaihtaa kaistaa sitten kun
> vierellä ei ole ketään.
Toivottavasti saat sakot, jos noita ohjeita noudatat. Kaistaahan ei saa vaihtaa siten, että siitä oli muille haittaa - ja jos joku joutuu sinun takiasi siirtymään vasemmalle, jarruttamaan tai koukkaamaan vaikka oikealta ohi, on siitä aivan varmasti haittaa - puhumattakaan siitä, että mikään noista ei välttämättä onnistu, vaan kolina alkaa...
> Mutta ohittaminen ennakoiden vasemman kautta on ok.
Mutta kun se oikeaa kaistaa ajavakaan ei saa noin vaan siirtyä sinne vasemmalle.
Eikä se "ennakoiva ohittaminenkaan" itse asiassa ole ok, koska silloin on vaarana jäädä ajelemaan rinnakkain. Ohittaja luulee pääsevänsä ohi, mutta ohitettava kiihdyttääkin vielä moottoritiellä (miksi?)
Raskas liikenne erikseen.moottoritielle liittyjän pitää kiihdyttää sellaiseen nopeuteen, että pystyy vaihtamaan kaistaa häiritsemättä etuajo-oikeutettuja. Se nopeus tietysti riippuu suuresti tilanteesta, mutta suurimman sallitun pitäisi aina riittää. Sitä, millainen on häiritsemättä tehty liittyminen, on tietysti vaikea määritellä aivan tarkasti. Hyvin vilkkaassa liikenteessä (ns. ruuhka) ei täysin häiritsemättä välttämättä pääse, vaikka ajaisi miten kovaa, koska siellä ei ole sellaisia välejä ole mihin voisi häiritsemättä mennä.
>>Ohittaja luulee pääsevänsä ohi, mutta ohitettava kiihdyttääkin vielä moottoritiellä (miksi?)>Raskas liikenne erikseen. - Käytännössä
tuulipuku AE92 kirjoitti:
moottoritielle liittyjän pitää kiihdyttää sellaiseen nopeuteen, että pystyy vaihtamaan kaistaa häiritsemättä etuajo-oikeutettuja. Se nopeus tietysti riippuu suuresti tilanteesta, mutta suurimman sallitun pitäisi aina riittää. Sitä, millainen on häiritsemättä tehty liittyminen, on tietysti vaikea määritellä aivan tarkasti. Hyvin vilkkaassa liikenteessä (ns. ruuhka) ei täysin häiritsemättä välttämättä pääse, vaikka ajaisi miten kovaa, koska siellä ei ole sellaisia välejä ole mihin voisi häiritsemättä mennä.
>>Ohittaja luulee pääsevänsä ohi, mutta ohitettava kiihdyttääkin vielä moottoritiellä (miksi?)>Raskas liikenne erikseen.Tulen moottoritielle n. 80 km/h. Tänäänkin kaikki väistivät kiltisti. Tyhmäähän se olisi jarrutella.
sinun kanssasi.. kirjoitti:
"Eli rekankin pitää siis moottoritielle tullessa kiihdyttää muun liikenteen vauhtiin 120km/h - sitähän sinä tuossa sanot kun oikein luet kirjoituksesi."
Jos oikein pinnistät niin en tuosta mitään kirjoittanut... No kiitos taas antoisasta keskustelusta kuitenkin :)
Jos sinulla on selvässä väistämistilanteessa joku ongelma niin älä pura pahaa oloasi kommentoimalla viestiä, jota et selvästi ymmärtänyt.Vaikeata joillekin luetun ymmärtäminen. En missään ole väistämistilanteesta tehnyt ongelmaa, kannattaisi lukea se mitä kirjoitin ja kysyin.
Kirjoitin siitä, että missä määritellään se milloin ohitus on 'turha' eli laiton - tuossahan aiemmin väitettiin ettei siinäkään ole mitään epäselvää, sitä mitenkään perustelematta. Väistämistilanteeseen tuo ei sinällään liity, että kysehän on siitä joka ajaa moottoritiellä hänellä ei ole velvollisuutta väistää. Miksi siis puhut koko ajan väistämistilanteesta tai ongelmasta siinä? Kyse oli siitä, että jos rekka tulee moottoritielle 80km/h, niin onko sinulla moottoritiellä ajajalla 'velvollisuus' ajaa ensin renkan perään 'kiinni' ja sitten vasta ohittaa tämä, vai saako ennakoida ja lähteä ohittamaan rekka esim. kun se on puoliksi moottoritiellä tms? Kun oikein koitat pinnistää niin en kirjoita rekan tekemästä väistämisestä mitään, mutta sinä taas siitä jahkaat kun et nähtävästi ymmärrä mitä edes kysytään.
Ja tuo lainaus edellisessä tekstissä oli päätelmä sinun väitteestäsi, että moottoritielle pitää tulla sovittamalla nopeus muuhun liikenteeseen eli tarkoitat tuolla siis että rekkakin tulee 120km/h nopeudella moottoritielle. - idiootit ei
kdjglkfdglkjfdlkjgflkjgl kirjoitti:
Asia vaan on niin, että moottoritiellä ajellaan 70-140km/h nopeudella. Ei todellakaan ole liittyjän tehtävä kiihdyttää samaan nopeuteen kuin moottoritiellä jo ajava. Liittyjän pitää vain kiihdyttää oma nopeutensa, ja vaihtaa kaistaa sitten kun vierellä ei ole ketään. Jos takaa tulee joku nopeampi, hänen on ohitettava eteensä tullut. Ohitusta on hyvä ennakoida, niin vältetään turhat vaaratilanteet.
Sellaistakin näkee kyllä että vaihdetaan tarpeettomasti vasemmalle. Mutta ohittaminen ennakoiden vasemman kautta on ok.Kyllä siellä liittymiskaistan alussa aina on kolmio...
eli sinä, arvon tientukko, rikot törkeästi liikennesääntöjä kiilatessasi takanatulijoiden eteen, pakottaen heidät tekemään kaistanvaihdon tai rajun jarrutuksen.
Et taida, reppana, edes tietää, että auton liike-energia on verrannollinen ajonopeuden toiseen potenssiin. Tämän vuoksi kiilauksesi pakottamana tehty jarrutus 100 -> 60 on paljon rajumpi kuin esim. auton pysäyttäminen 40 km/h vauhdista. Tosiasiassa 100->60 jarrutuksessa auton liike-energia muuttuu yhtä paljon kuin 80->0 km/h jarrutuksessa!
Eli tuolla "pienellä" nopeuden hidastamisella (jos kaistan vaihto ei onnistu heti) & uudella kiihdytyksellä rajoituksen mukaiseen nopeuteen on iso vaikutus bensankulutukseen. Sinä säästät 0,01 litraa, mutta aiheutat parille muulle autolle 0,1 litran ylimääräisen kulutuksen. Mutta eihän sekään kaltaistasi, säännöistä piittaamatonta omaan napaan tuijottajaa haittaa. - juuri näin???
idiootit ei kirjoitti:
Kyllä siellä liittymiskaistan alussa aina on kolmio...
eli sinä, arvon tientukko, rikot törkeästi liikennesääntöjä kiilatessasi takanatulijoiden eteen, pakottaen heidät tekemään kaistanvaihdon tai rajun jarrutuksen.
Et taida, reppana, edes tietää, että auton liike-energia on verrannollinen ajonopeuden toiseen potenssiin. Tämän vuoksi kiilauksesi pakottamana tehty jarrutus 100 -> 60 on paljon rajumpi kuin esim. auton pysäyttäminen 40 km/h vauhdista. Tosiasiassa 100->60 jarrutuksessa auton liike-energia muuttuu yhtä paljon kuin 80->0 km/h jarrutuksessa!
Eli tuolla "pienellä" nopeuden hidastamisella (jos kaistan vaihto ei onnistu heti) & uudella kiihdytyksellä rajoituksen mukaiseen nopeuteen on iso vaikutus bensankulutukseen. Sinä säästät 0,01 litraa, mutta aiheutat parille muulle autolle 0,1 litran ylimääräisen kulutuksen. Mutta eihän sekään kaltaistasi, säännöistä piittaamatonta omaan napaan tuijottajaa haittaa.Itse olen monasti hidastanut hieman, jotta liittymästä on päässy tulemaan eteeni. Tämä hidastus on yleensä ollut 100km/h->95km/h. Ainoastaan rekan takia olen joutunut hidastamaan enemmän, noin 80km/h:een. Silloin en voinut vaihtaa kaistaa, koska ohituskaistalla oli jo autoja.
- mie mie
Eli rekankin pitää siis moottoritielle tullessa kiihdyttää muun liikenteen vauhtiin 120km/h - sitähän sinä tuossa sanot kun oikein luet kirjoituksesi.
Ymmärsitkö nyt miksi kysyin miten määrittelet mikä on laillista ja mikä laitonta?oliskohan maalais järjen käyttö tässä aiheessa sallittua. Eniten vituttaa kaikki jatkuvasta vasenta kaistaa kokoajan ajavat varsinkin ne jotka nuhjaavat alle sallitun ja moottoritiellä missä eisaa ohittaa oikealta. Eiköhän kaikenlainen dominointi liikenteessä ole liikaa kaahaamalla tai sit hidastamalla tahallaan kun paukut ei riitä toisen laiseen dominointiin. Ylinopeus on liian valvottu/mainostettu vaaran aiheuttaja kun nykyisellä joustamattomalla ja välinpitämätömällä asenteella iso osa ihmisista aiheuttaisi mopoautollakin vaaraa ympäristölle ja kanssa ihmisille
- sideview
löytyy kirjoitti:
Rampilta tuleva väistää aina, moottoritiellä ajava vain todellisessa vaaratilanteessa.Raja löytyy kirjoitat:
"Kun ajat moottoritietä sinun ei tarvitse, eikä pidä huomioida rampilla ajavia ajoneuvoja. "
Asenteesi voi olla jopa lainmukainen mutta todella vaarallinen, olet tyypillinen 'minä olin oikeassa'-tyyppi, kun jotain tapahtuu.
- ja auto kylkeen
Jo pelkästään tänä kesänä on tampereen ja turun motareilla käynyt kolmesti näin:
Ajan tasanopeussäädin päällä oikeaa kaistaa jokseenkin tyhjällä moottoritiellä ts. sekä edessä että takana on vähintään satoja metrejä tyhjää tilaa tai kerran olin ainoa auto koko motarilla.
Niinikään tyhjältä rampilta tulee yksi auto ja seuraan pitkän matkaa miten se kiihdyttää nopeutensa täsmälleen samaksi kuin minulla ja vieläpä niin että auto päätyy täsmälleen rinnalleni kun kiihdytyskaista alkaa.
Toinen kuljettaja katsoo jo rampilla useita kertoja selvästi suuntaani joten hän tietää kauan ennen kiihdytyskaistalle tuloa minun sijaintini ja nopeuteni joka ei muutu koko aikana koska tasanopeussäädin pysyy päällä.
Olen ajanut edelleen tasanopeussäädin päällä oikeaa kaistaa ja odottanut että rampilta tulija joko kiihdyttäisi eteeni tai jarruttaisi kevyesti ja jäisi taakseni. Mitä vielä. Tämä sovittaa nopeutensa niin että pysyy täsmälleen rinnallani ja kiihdytyskaistan alettua kapenemaan lopussa tämä kääntää kylmästi rattia vasemmalle kunnes kyljet lähes koskettavat.
En suostu väistämään vasemmalle kaistalle vaikka toinen on ajamassa kirjaimellisesti kyljestä sisään vaan käännän muka katseen vasemmalle aivan kun en näkisi tätä.
Tämän jälkeen torvet alkavat soida, nyrkkiä ja keskisormea heristetään (en siis minä) ja paniikkijarrutuksen tehnyt auto ajaa joko 10km takaluukussa kiinni pitkiä vilkutellen ja torvea soittaen tai kaahaa ohi torvet soiden ja keskisormea heristäen.- olet malliesimerkki
tyypillisestä kusipäisestä kotipoliisista!
Kun kerran sinulla ei ole estettä siirtyä vasemmalle kaistalle niin sitä et tee koska haluat että kusipäisyytesi tulee varmasti esille...
Jos kaikki ajaisivat kuten sinä niin kolaritilastot ja kaikki henkiäkin vievät liikenneonnettomuudet lisääntyisivät hillittömästi! - vaan koittamaan
puskurin korkeus määrää ojojärjestyksen, olen joka päivä motarilla.
- näitä lisää liikenteesee
olet malliesimerkki kirjoitti:
tyypillisestä kusipäisestä kotipoliisista!
Kun kerran sinulla ei ole estettä siirtyä vasemmalle kaistalle niin sitä et tee koska haluat että kusipäisyytesi tulee varmasti esille...
Jos kaikki ajaisivat kuten sinä niin kolaritilastot ja kaikki henkiäkin vievät liikenneonnettomuudet lisääntyisivät hillittömästi!Se onkin niin vaikeaa sovitaa autoaan kaksi metriä motarilla kulkevan kärryn eteen tai taakse kun kyvyt ovat kolmivuotiaan tasolla ja pitäisi tyytyä kolmipyörän polkemiseen puistotädin valvonnassa.
Aijuu mutta ne muuthan ne niitä kusipäitä ovat kun eivät väistä Minua. Ettekö te tiedä kuka Minä olen? - että....
näitä lisää liikenteesee kirjoitti:
Se onkin niin vaikeaa sovitaa autoaan kaksi metriä motarilla kulkevan kärryn eteen tai taakse kun kyvyt ovat kolmivuotiaan tasolla ja pitäisi tyytyä kolmipyörän polkemiseen puistotädin valvonnassa.
Aijuu mutta ne muuthan ne niitä kusipäitä ovat kun eivät väistä Minua. Ettekö te tiedä kuka Minä olen?En todellakaan haluaisi, että joku tulisi 2m edelleni kun ajan 120km/h nopeudella moottoritiellä.
- Sinä olet
näitä lisää liikenteesee kirjoitti:
Se onkin niin vaikeaa sovitaa autoaan kaksi metriä motarilla kulkevan kärryn eteen tai taakse kun kyvyt ovat kolmivuotiaan tasolla ja pitäisi tyytyä kolmipyörän polkemiseen puistotädin valvonnassa.
Aijuu mutta ne muuthan ne niitä kusipäitä ovat kun eivät väistä Minua. Ettekö te tiedä kuka Minä olen?tyypillinen kusipäinen tientukko kotipoliisi jolla ei ole munaa edes seisaaltaan kusemiseen!
Oikein toimittu. Eivät ihmiset opi ajamaan, jos aina tehdään tilaa heidän törppöillessään...
Raskaalle liikenteelle kyllä itse annan tilaa vaikka vasemmalle siirtyen (jos siitä ei ole haittaa takaa tulijoille). Mutta henkilöautot kiihtyvät helposti 99% rampeista vaadittuun nopeuteen... Tai siis kiihtyisivät, jos kuskit painaisivat vähän kaasua.- jj78
The_Rat kirjoitti:
Oikein toimittu. Eivät ihmiset opi ajamaan, jos aina tehdään tilaa heidän törppöillessään...
Raskaalle liikenteelle kyllä itse annan tilaa vaikka vasemmalle siirtyen (jos siitä ei ole haittaa takaa tulijoille). Mutta henkilöautot kiihtyvät helposti 99% rampeista vaadittuun nopeuteen... Tai siis kiihtyisivät, jos kuskit painaisivat vähän kaasua.jotka eivät löydä kaasua lainkaa tullessaan kiihdytyskaistalle.
- sakot?
Voitko täsmentää mistä sait sakot. En löydä tieliikennelaista mitään kohtaa minkä perusteella sakkoa voisi kirjoittaa. Antaisitko nyt tarkempaa tietoa ettei sinua syyttä suotta haukuta paskanpuhujaksi.
- lakipykälä
Tieliikennelain 21 § mukaan ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Vaihdat kaistaa tarpeettomasti ja muita mahdollisesti estäen, koska moottoritielle liittyvä on väistämisvelvollinen. Vaikka olisitkin yksin liikenteessä, se on tarpeeton kaistanvaihto. - Viisaampi väistää
lakipykälä kirjoitti:
Tieliikennelain 21 § mukaan ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Vaihdat kaistaa tarpeettomasti ja muita mahdollisesti estäen, koska moottoritielle liittyvä on väistämisvelvollinen. Vaikka olisitkin yksin liikenteessä, se on tarpeeton kaistanvaihto.Mikäs pakko siinä on estää muita tai aiheuttaa vaaraa? Tarpeellisesta kaistanvaihdosta nimenomaan on kysymys, jos näyttää siltä ettei toinen ehdi alta pois. Etkai sinä puupää jarruta moottoritiellä ja vaaranna siten liikenneturvallisuutta?
- sanovat
Viisaampi väistää kirjoitti:
Mikäs pakko siinä on estää muita tai aiheuttaa vaaraa? Tarpeellisesta kaistanvaihdosta nimenomaan on kysymys, jos näyttää siltä ettei toinen ehdi alta pois. Etkai sinä puupää jarruta moottoritiellä ja vaaranna siten liikenneturvallisuutta?
että se luokitellaan tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi, vaikka joskus voikin olla järkevämpää väistää vasemmalle kaistalle sen sijaan että alkaisi hidastamaan (kuten voi olla jos rekka tulee rampista moottoritielle). kaistanvaihto on kuitenkin turvallinen, oli sitten muita autoja tai ei, niin aina pitää katsoa ympärilleen ja näin "turha" kaistanvaihto on aivan yhtä turvallinen kuin tarpeellinenkin... se mikä on tarpeen ja mikä ei niin onkin sitten ajurista kiinni
Luulisin, että kyse on siitä, että moottoritiellä tulisi ajaa sitä oikeanpuoleista kaissa, lukuunottamatta ryhmittymistä ja ohitustilanteita, yms.
Liittymässä ajava auto ei ole moottoritiellä, siksipä sitä ei voi ohittaa ohituskaistan kautta.
Hieman kyllä epäilen, ettei alkuperäinen ole tuosta sakkoja saanut. Ei poliisia tuollainen liikenteen vaarantaminen kiinnosta, niin kauan kun ei aja ylinopeutta.
- kielletty?
"Poliisi muistuttaa: moottoritielle tuleville ei saa antaa tilaa"
Tuo lienee vähän tapauskohtaista. Jos rampilta on tulossa kuorma-auto, bussi tai vanha mustaa savua putkesta työntävä paku, joka ei selvästikään saa nopeutta kiihdytettyä lähellekään 120:ä ennen rampin loppumista, niin tuskinpa siitä sakkoja saa jos vasemmalle siirtyy vaaraa aiheuttamatta ja vilkulla aikeistaan asianmukaisesti ja ajoissa ilmoittaen. Tosiasiahan on se, että jos moottoritiellä ajavat eivät raskaalle kalustolle tilaa antaisi, niin kuorma-autot tukkisivat kaikki liittymisrampit aamun ja iltäpäivän työmatkaliikenteen aikana.
"Toinen varoituksen sana "ohitusmerkin" näyttämisestä vilkulla! Se on ehdottomasti kiellettyä ja poliisi puuttu tähän. OHITTAJA itse ottaa vastuun ohituspaikan turvallisuudesta eikä ohitettava."
No mitenkäs sitten pitäisi menetellä niiden nysväreiden kanssa, jotka ovat roikkuneet persiissä kiinni keskiviivalla kuikuillen jo monen mahdollisen ja muutaman erittäin hyvän ohitustilaisuuden ohi, koska eivät vaan uskalla ohittaa vaikka mieli tekisi?
Kun noille näyttää hyvässä paikassa vilkulla merkin ja nostaa jalan kaasulta, niin yleensä kyllä pienen harkinta-ajan jälkeen lähtevät ohi. Muuten jatkettaisiin ruotsalaistunnelmissa kymmeniä tai jopa satoja kilometrejä. Minä ainakin arvostan omaa terveyttäni sen verran, että mieluummin päästän nysvärit suosiolla ohi kuin ajan joku pelle autonmitan päässä takapuskurista roikkuen. Ohitusmerkillä ei tietenkään pidä takanatulevaa yllyttää huonossa paikassa ohittamaan, vaan merkki annettaan ainoastaan silloin kun näkyvyyttä ja tyhjää tietä on edessä niin paljon, että ohitus varmasti onnistuu myös sillä 1.6 primeralla suurimmalla vaihteella kiihdyttäen vielä sen kymmenen sekunnin harkinnankin jälkeen...
Ja ihmettelen kyllä, jos poliisi viitsii ohitusmerkin näyttäjiä pysäytellä, kun ei mielenkiinto riitä olemattomiin turvaväleihin puuttumiseenkaan.- provikat ittelleen
tuollaisella tyhjänpäiväisestä sakottamisella..
On tosi typerää olla antamatta rampilta tuleville tilaa jos suinkin vain vasemmalle kaistalle turvallisesti siirtyminen on mahdollista.
Tuollainen älytön lakipykälä pitäisi ehdottomasti poistaa sillä jos todellakin kaikki noudattaisivat tuota järjenvastaista lakia niin niillä kiihdytysrampeilla seisoisi varsinkin aamu- ja iltaruuhkissa rekat jonossa ja perässä tietenkin aivan hillittömän pitkät jonot ties minne asti lie.
Itse aina ennen moottoritielle tulevaa liittymää katselen sivupeiliin ja olan yli että onko saumaa vetäistä hetkeksi vasemmalle kaistalle ja jos on ja liittymästä on tulijoita joiden liikennevirtaan liittymistä voin helpottaa niin sen myös teen, olipa se muka kuinka laitonta hyvänsä.
Näkee kyllä niitäkin vähä-älyisiä kotipoliiseja jotka eivät vittuillessaan anna tilaa vaikka mahdollisuus olisi ja sellaiset ääliöt pitäisi pistää täyteen lastatun rekan puikkoihin muutamaksi päiväksi ajelemaan niin alkaisivat nekin tollot tajuamaan että kuinka kusipäitä ovatkaan olleet... - vaan poliisi
kaverini antoi tietä lähes tyhjällä moottoritiellä rampilta tulevalle autolle. Poliisit sattuivat ajamaan kaverinin takana näköyhteyden päässä ja ajoivat sitten kaverini kiinni ja antoivat sakot tarpeettomasta kaistanvaihdosta. Kaverini ei aiheuttanut kaistanvaihdolla mitään vaaratilannetta tms, vaan sakko tuli nimenomaan tarpeettomasta kaistanvaihdosta, eikä selitys tien antamisesta rampilta tulijalle auttanut. Tämän jälkeen en ole kaistaa vaihtanut itsekkään rampilta tulijalle. Kiittäkäämme poliiseja tästäkin ilosta.
- pykälät
vaan poliisi kirjoitti:
kaverini antoi tietä lähes tyhjällä moottoritiellä rampilta tulevalle autolle. Poliisit sattuivat ajamaan kaverinin takana näköyhteyden päässä ja ajoivat sitten kaverini kiinni ja antoivat sakot tarpeettomasta kaistanvaihdosta. Kaverini ei aiheuttanut kaistanvaihdolla mitään vaaratilannetta tms, vaan sakko tuli nimenomaan tarpeettomasta kaistanvaihdosta, eikä selitys tien antamisesta rampilta tulijalle auttanut. Tämän jälkeen en ole kaistaa vaihtanut itsekkään rampilta tulijalle. Kiittäkäämme poliiseja tästäkin ilosta.
löytyvät Tieliikenneasetuksesta.
5§
...
Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
...
7 §
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Eli suomeksi sanoen, rampilta liittyvän on väistettävä aina ja moottoritiellä ajavan on pysyttävä oikeanpuoleisella kaistalla.
Kaista on vapaa vaikka rampilla olisikin tulijoita, joilla on väistämisvelvollisuus. - ei sinulla kuitenkaan
pykälät kirjoitti:
löytyvät Tieliikenneasetuksesta.
5§
...
Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
...
7 §
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Eli suomeksi sanoen, rampilta liittyvän on väistettävä aina ja moottoritiellä ajavan on pysyttävä oikeanpuoleisella kaistalla.
Kaista on vapaa vaikka rampilla olisikin tulijoita, joilla on väistämisvelvollisuus.ole tullut mieleen että jos joskus itse hieroisit tulemaan sieltä rampilta vaikka täysperällä täydessä lastissa millaista sellaisen yhdistelmän kiihdyttäminen on?
Tuollaiset kotipoliisit pilkunnussijat pitäisi oikeasti istuttaa raskaan yhdistelämän puikkoihin niin alkaisi pikkuhiljaa mennä jakeluun tuon älyttömän lain soveltaminen käytäntöön.. - sssssssssss
"Jos rampilta on tulossa kuorma-auto, bussi tai vanha mustaa savua putkesta työntävä paku, joka ei selvästikään saa nopeutta kiihdytettyä lähellekään 120:ä ennen rampin loppumista, niin tuskinpa siitä sakkoja saa jos vasemmalle siirtyy vaaraa aiheuttamatta ja vilkulla aikeistaan asianmukaisesti ja ajoissa ilmoittaen."
olen saanut kyseisessä tilanteessa sakon, kun väistin rampilta päälletulevaa rekkaa... Enää en väistele. - Et sä mitään
sssssssssss kirjoitti:
"Jos rampilta on tulossa kuorma-auto, bussi tai vanha mustaa savua putkesta työntävä paku, joka ei selvästikään saa nopeutta kiihdytettyä lähellekään 120:ä ennen rampin loppumista, niin tuskinpa siitä sakkoja saa jos vasemmalle siirtyy vaaraa aiheuttamatta ja vilkulla aikeistaan asianmukaisesti ja ajoissa ilmoittaen."
olen saanut kyseisessä tilanteessa sakon, kun väistin rampilta päälletulevaa rekkaa... Enää en väistele.sakkoja oo saanu, yrität vaan selitellä kusipäistä kotipoliisiuttasi!
- munkin mielestä
ei sinulla kuitenkaan kirjoitti:
ole tullut mieleen että jos joskus itse hieroisit tulemaan sieltä rampilta vaikka täysperällä täydessä lastissa millaista sellaisen yhdistelmän kiihdyttäminen on?
Tuollaiset kotipoliisit pilkunnussijat pitäisi oikeasti istuttaa raskaan yhdistelämän puikkoihin niin alkaisi pikkuhiljaa mennä jakeluun tuon älyttömän lain soveltaminen käytäntöön..kaikki liikennesäännöt sais tunkea kotipoliisien mustaan aukkoon. Kaikenmaailman kärkikolmioita ja pakollisia pysähdyksiä sirotellaan pitkin risteyksiä. Kun tulet täysperällä lastin kanssa risteykseen niin millä vitulla sitä jarruttelee yhden liikennemerkin takia. Kun on päässyt riittävän painaviin puikkoihin niin alkaa ymmärtää kuinka älytöntä tuo lakien soveltaminen voi olla.
Vittu, isommat menee ja pienemmät voi väistellä, mikä siinä on niin vaikeaa?? - että tuo sun
munkin mielestä kirjoitti:
kaikki liikennesäännöt sais tunkea kotipoliisien mustaan aukkoon. Kaikenmaailman kärkikolmioita ja pakollisia pysähdyksiä sirotellaan pitkin risteyksiä. Kun tulet täysperällä lastin kanssa risteykseen niin millä vitulla sitä jarruttelee yhden liikennemerkin takia. Kun on päässyt riittävän painaviin puikkoihin niin alkaa ymmärtää kuinka älytöntä tuo lakien soveltaminen voi olla.
Vittu, isommat menee ja pienemmät voi väistellä, mikä siinä on niin vaikeaa??kärjistely muuttais sitä tosiasiaa että sinä olet kusipäinen kotipoliisi jolla ei ole munaa!
- munille...
että tuo sun kirjoitti:
kärjistely muuttais sitä tosiasiaa että sinä olet kusipäinen kotipoliisi jolla ei ole munaa!
Niinhän sä luulet, mutta mulla on kaksikin munaa ja sen lisäksi vielä heppi. Sä et tiedä edes mitä munat ovat!
- tramppien kohdalla.
Oletko oikeasti noin tyhmä vai leikitkö vain tyhmää.
- ja vieraat
ajallaan.
Eipäs ole poliisit sakottaneet ohitusmerkin näytöstä, päinvastoin ovat keltavilkulla kiittäneet. Kyseessähän ei ole ohituspaikan näyttö, vaan siitä että ohittavan aikeet on huomattu.
Motarille liittyvälle saa antaa tilaa, ja se on jopa suotavaa, ja se onnistuu pitämällä turvaväli VALMIIKSI riittävänä jolloin liittyjällä on mahdollisuus siihen väliin itsensä siirtää. Jos taas liittyjällä ei riitä näkemys oman vauhtinsa sovittamiseen muiden vauhtiin, se on sitten hänen voi-voi. Vasemmalle väistän vain välttääkseni onnettomuuden.- tulemas.
Kokeiles arkiaamuna klo 8 paikkeilla etelän suuntaan mennessä klaukkalan rampin kohdalla miten käy kun pysyt joka aamu oikealla kaistalla...
- Kokemusta on...
tulemas. kirjoitti:
Kokeiles arkiaamuna klo 8 paikkeilla etelän suuntaan mennessä klaukkalan rampin kohdalla miten käy kun pysyt joka aamu oikealla kaistalla...
Tuskin näillä pilkunviilaajilla on edes ajokorttia. Ei kannata aiheuttaa tahallaan ketjukolaria.
- on saanut
sakkoa tästä rikoksesta.
- aina.
Taas yksi metsäläisääliö vauhdissa. Sinunlaisiasi tolloja saisi sakottaa aina, kun istuvat auton ratin taakse.
- on niin,
että poliisi sakottaa juuri sinun kaltaisiasia turhan väistelijöitä. Rampista tulija sovittaa nopeutensa ja väistää. Piste.
- uhujhvjfdnv
on niin, kirjoitti:
että poliisi sakottaa juuri sinun kaltaisiasia turhan väistelijöitä. Rampista tulija sovittaa nopeutensa ja väistää. Piste.
Jos joku yksinkertainen poliisi tulkitsee lakia noin perverssisti, niin kannattaa valittaa sakosta.
- jos...
on niin, kirjoitti:
Entäs jos rampista tulija ei ajoneuvon tehonpuutteen vuoksi yksinkertaisesti pysty sovittamaan nopeuttaan moottoritien liikenteen nopeuteen?
Pitäisikö sen rekkakuskin pistää autonsa rampille parkkiin, ja odotella pari tuntia, että moottoritien liikenne hiljenee?
Henkilöautolla sen sijaan ei moottoritien liikennevirtaan liittymisen pitäisi olla mikään ongelma, joten niitä on turha väistellä ellei rampilta tulija meinaa kylkeen ajaa... - Kun...
jos... kirjoitti:
Entäs jos rampista tulija ei ajoneuvon tehonpuutteen vuoksi yksinkertaisesti pysty sovittamaan nopeuttaan moottoritien liikenteen nopeuteen?
Pitäisikö sen rekkakuskin pistää autonsa rampille parkkiin, ja odotella pari tuntia, että moottoritien liikenne hiljenee?
Henkilöautolla sen sijaan ei moottoritien liikennevirtaan liittymisen pitäisi olla mikään ongelma, joten niitä on turha väistellä ellei rampilta tulija meinaa kylkeen ajaa...Litrainen moottori ja täysi kuorma -ja hyvin kiihtyy? "Turha väistellä" on vähintäänkin kyseenalainen asenne liikenteessä. Onneksi jääräpäihin törmää harvoin.
- jos...
Kun... kirjoitti:
Litrainen moottori ja täysi kuorma -ja hyvin kiihtyy? "Turha väistellä" on vähintäänkin kyseenalainen asenne liikenteessä. Onneksi jääräpäihin törmää harvoin.
Kiihtyy, kiihtyy. Rampille kääntyessä kakkosta silmään ja pedaali lattiaan, 80 km/h:n nopeudessa vaihto kolmoselle ja taas talla pohjaan niin pitäisi onnistua. Kysehän on vaan siitä, että pikkukoneilla pittää ottaa koneen tehoreservit hyötykäyttöön. Ei voi hissutella samalla tavalla puolella kaasulla ja pienillä kierroksilla kuten isommilla.
Tai no, omassa kiesissänihän on jopa 1,1 litrainen 55 hp isolohko, joten ehkä en vaan osaa kuvitella kuinka laiska tuollainen litrainen olisi... - kolakolako
Kun... kirjoitti:
Litrainen moottori ja täysi kuorma -ja hyvin kiihtyy? "Turha väistellä" on vähintäänkin kyseenalainen asenne liikenteessä. Onneksi jääräpäihin törmää harvoin.
Minä olen ongelmia havainnut väistämättömyyteni vuoksi vain sellaisessa tilanteessa, kun rampilta tulija on kiihdyttänyt ihan kevyesti samaan, tasaiseen nopeuteen (100 km/h). Sekä autoni edessä että takana on ollut tyhjää satoja metrejä, mutta jostain syystä hän on päättänyt pyrkiä tielle juuri sille viiden metrin kaistaleelle, joka on jo minun käytössäni. Siinä sitä sitten ajellaan vierekkäin, kunnes hän saa älynväläyksen ja laittaa vilkun päälle, ihan niin kuin se siirtäisi väistämisvelvollisuuden minulle. Lopulta hän sitten jarruttaa voimakkaasti kun kiihdytyskaista loppuu, ja siirtyy motarille välkyttämään pitkiä valoja.
- Onnistuu
jos... kirjoitti:
Kiihtyy, kiihtyy. Rampille kääntyessä kakkosta silmään ja pedaali lattiaan, 80 km/h:n nopeudessa vaihto kolmoselle ja taas talla pohjaan niin pitäisi onnistua. Kysehän on vaan siitä, että pikkukoneilla pittää ottaa koneen tehoreservit hyötykäyttöön. Ei voi hissutella samalla tavalla puolella kaasulla ja pienillä kierroksilla kuten isommilla.
Tai no, omassa kiesissänihän on jopa 1,1 litrainen 55 hp isolohko, joten ehkä en vaan osaa kuvitella kuinka laiska tuollainen litrainen olisi...Jossakin Kuopiossa. Enemmän liikennettä ja vedetään normaalisti 130 lasissa, niin kaikki kyllä vaihtavat kaistaa.
- Jokupäivä
kolakolako kirjoitti:
Minä olen ongelmia havainnut väistämättömyyteni vuoksi vain sellaisessa tilanteessa, kun rampilta tulija on kiihdyttänyt ihan kevyesti samaan, tasaiseen nopeuteen (100 km/h). Sekä autoni edessä että takana on ollut tyhjää satoja metrejä, mutta jostain syystä hän on päättänyt pyrkiä tielle juuri sille viiden metrin kaistaleelle, joka on jo minun käytössäni. Siinä sitä sitten ajellaan vierekkäin, kunnes hän saa älynväläyksen ja laittaa vilkun päälle, ihan niin kuin se siirtäisi väistämisvelvollisuuden minulle. Lopulta hän sitten jarruttaa voimakkaasti kun kiihdytyskaista loppuu, ja siirtyy motarille välkyttämään pitkiä valoja.
Aiheutat pahan onnettomuuden.
- kolakolako
Jokupäivä kirjoitti:
Aiheutat pahan onnettomuuden.
Millä tavalla olisin onnettomuuden aiheuttaja, kun ajan nimenomaan siten kuin liikennesäännöissä ohjataan tekemään?
Jos sen sijaan rampilta liittyvällä ajoneuvolla on havaittavasti tai oletettavasti tavallista vaikeampaa siirtyä moottoritien liikennevirtaan, joustan säännöistä. Silloin on kyse poikkeustapauksesta, jolloin tulkitsen olevan turvallisempaa ja sujuvampaa antaa tilaa rikkomalla perussääntöä.
- puhetta
Tarpeeton kaistanvaihto lähes tyhjällä moottoritiellä ei voi olla sakon arvoinen rikkomus. Poliisi voi kirjoittaa rangaistusvaatimuksen, mutta valittakaa.Älkääkä tietenkään missään vaiheessa myöntäkö mitään poliisiautossa istuessanne. Jos alistumme vajavaisten poliisien mielivaltaan, niin omapa on vikamme.
- että, jos
haluamme ajaa joustavasti liikenteessä. Kiihdytetään vauhti rampilla moottoritien nopeuteen sopivaksi, jos ajoneuvo jota kuljetetaan tehoiltaan sen mahdollistaa.
Tämä jos jokin lisää onnettomuusriskiä kun rampilta yritetään sekaan neljääkymppiä. Tällaiset tientukkijat uudelleen autokouluun.
Toinen on vikunkäyttö. Siellä yleensä ohjauspyörän keskiön vasemmalla puolella, on sellainen viiksi, jota ylös tai alas kääntämällä näytetään suuntamerkkiä muille liikenteessä liikkuville tiedoksi mihin ollaan menossa.
Tätä varustetta eivät monetkaan tiedä autossaan olevan. Jos tätä suuntavilkuksi kutsuttavaa viikseä opittaisiin käyttämään tehokkaammin, muuttuisi liikennekin joustavammaksi.
Mitä siihen tilaa antamiseen kaistan vaihdolla tulee, niin minä ainakin annan tilaa rampilta tuleville väistämällä vasemmalle kaistalle, jos sen pystyy tekemään liikennettä vaarantamatta.
Jos virkavalta muistuttaa minua tästä suuresta rikoksesta sakolla. Vien sen henkilökohtaisesti poliisimestarin pöydälle, (sakon uhalla) ja käsken miettimään asiaa. Jos häviän jutun, (todennäköistä) kirjoitan mahdollisimman moneen julkiseen tahoon asiasta. Juuri tuollaiset lakipykälät sopivat Aku Ankkaan paremmin kuin suomen tieliikennelakiin !
- ...
...rampilta tuleville, jos se ei aiheuta haittaa muulle liikenteelle, ja näin tuntuvat muutkin tekevän minulle.
Oikeustajuni ei mitenkään anna minun usko sitä, että poliisi voisi sakottaa tuollaisessa tilanteessa - jos kaistanvaihto aiheuttaa haittaa jollekulle, eli vasemmalla kaistalla takaa tuleva joutuu hidastamaan, niin sitten ymmärrän. Mutta se että pelkän tarpeettomuuden perusteella sakotettaisiin kaistanvaihdosta, kun oikeasti hyvinkin vaarallista liikennekäyttäytymistä katsotaan läpi sormien, ei vain uppoa.
Mitä jos jalankulkijana joskus pysähdyn suojatien eteen ja annan lähestyvän auton mennä ensin, vaikka se oikeastaan olisikin väistämisvelvollinen, voinko minä siitäkin saada sakot..?Ajelin tuossa ehkä vuosi sitten turunväylää länteen päin Kehä II:n kohdilla. Melko tyhjä tie, minulla mittarissa vain noin 110 (rajoitus 100, eli ei käytännössä ylinopeutta). Edelläni ajeli joku ehkä 85 km/h todellista nopeutta - saavutin siis jatkuvasti. Olipa joku tulossa kehältä moottoritiellekin.
Juuri kun päätin siirtyä ohituskaistalle ohittamista varten, edellämenijä teki saman. Siis väisti liittymästä tulijaa. Kohotin kulmakarvojani ja jatkoin omaa ajoani suoraan. Liittymästä tulija yritti tulla myöskin noin 85 km/h nopeudella moottoritielle. Tietysti heti liittymän alusta ja ilman vilkkua. Olin kohdilla, joten tämä suoritti jotain slalomliikkeitä yrittäessään väistää...
Samaan aikaan vasemmalla kaistalla ajellut kuski alkoi jarruttamaan. Tämän tempun logiikka jäi minulle täysin hämäräksi, mutta kai siinä oli ideana se, että jos minäkin jarruttaisin vähän, voisimme ajella kolme rinnan pidemmän matkaa.
Ajettuani sitten liittyjän ohi, tämä tuli taakseni. Jäivät ajelemaan rinnakkain tyhjälle moottoritielle...
Ei näin.- sitten tulin järkiini
Joo, minullakin oli aikanaan tapana antaa tilaa rampilta tuleville velttoperseille, jotka eivät kyenneet nostamaan edes puolen kilometrin mittaisella rampilla autonsa nopeutta yli 60 km/h.
Mutta siperia opetti... kun tarpeeksi monta kertaa velttoperse yritti kyljestä sisään = vaihtoi kaistaa aivan surutta, sivulleen/peiliin katsomatta silloin, kun en vasemmalla kaistalla ajavan tai takaa vaudilla lähestyvän auton vuoksi voinut antaa tilaa...
...alkoi vaikuttaa pahasti siltä kuin velttoperseet olisivat oppineet luottamaan aivan sokeasti tähän tilan antamiseen. Koska kolari oli pariin otteeseen ollut todella lähellä, päätin, etten enää ikipäivänä halua olla tukemassa velttoperseiden virheellisiä ajotottumuksia!
- °-°?
Motaihan alkaa siitä missä on se tieliikennemerkki vai eikö? Yleensähän tuo on siinä rampin puolessavälissä tai ainakin niissä joissa itse ajelen. En kyllä ole sitä katsonut, että onko motarien rapeilla kolmiota jos on niin silloin ei tarvisi omanjärkeilynmukaan.. mutta eikös se mennyt, et oikealta tulevaa väistetään vai olikohan se väistää... ei leikkaa, pitäs ajaa tasa-arvosee risteyksee et muistais... 18h ajoreissu takana ja väsyttää
Aina olen tilaa antanut vasemmalle siirtyessä, eikä ole pollet koskaa sakottan vaikka ovat perseessä ajaneetkin. Olen myös polleille antanut tilaa rampilta tullessaan, eikä tullut sakkoja.- romuttamo kutsuu
Enpä sit taidakkaa enää katsella motarilla ollenkaan oikealle... vasen sivu riittää silloin ku lähtee ohittelee. Eli rampilta tulijan vika on silloin, jos kylkeen kolahtaa. Saapahan helpolla tavalla auton lunastukseen, keskimäärin siihen riittää 2 ovea kurttuun ja tottakai tuosta sitten roima korjaus ja kaiteeseen toinen kylki
- ajaja""
romuttamo kutsuu kirjoitti:
Enpä sit taidakkaa enää katsella motarilla ollenkaan oikealle... vasen sivu riittää silloin ku lähtee ohittelee. Eli rampilta tulijan vika on silloin, jos kylkeen kolahtaa. Saapahan helpolla tavalla auton lunastukseen, keskimäärin siihen riittää 2 ovea kurttuun ja tottakai tuosta sitten roima korjaus ja kaiteeseen toinen kylki
EI VITTU TEIDÄN KANSSA, MITÄHÄN VAARALLISTA SIINÄ ON, ETTÄ ANTAA TILAA MOTARILLE TULIJOILLE? SAMA ASIA KUN LÄHTEE OHITTMAAN MOTARILLA! KUNHAN VAAN TAJUU KÄÄNTÄÄ SITÄ PÄÄTÄ VASEMMALLE, KOSKA PEILEISSÄ ON AINA KUOLLUT KULMA!!! MUTTA TÄTÄKÄÄN PÄÄN KÄÄNTÄMISTÄ SUURIN OSA AUTOILIJOISTA EI TAJUA!! VARSINKAAN KAIKKI VANHAT PAARMAT JA MUMMELIT JOTKA AJAVAT MUTTA EI KÄÄNNY. VITTU ET TEKIS MIELI LEIPOA NIIT LÄTTYYN JOTKA EI SAATANA TAJUU KÄÄNTÄÄ SITÄ PÄÄTÄ!!!
- ko?
ajaja"" kirjoitti:
EI VITTU TEIDÄN KANSSA, MITÄHÄN VAARALLISTA SIINÄ ON, ETTÄ ANTAA TILAA MOTARILLE TULIJOILLE? SAMA ASIA KUN LÄHTEE OHITTMAAN MOTARILLA! KUNHAN VAAN TAJUU KÄÄNTÄÄ SITÄ PÄÄTÄ VASEMMALLE, KOSKA PEILEISSÄ ON AINA KUOLLUT KULMA!!! MUTTA TÄTÄKÄÄN PÄÄN KÄÄNTÄMISTÄ SUURIN OSA AUTOILIJOISTA EI TAJUA!! VARSINKAAN KAIKKI VANHAT PAARMAT JA MUMMELIT JOTKA AJAVAT MUTTA EI KÄÄNNY. VITTU ET TEKIS MIELI LEIPOA NIIT LÄTTYYN JOTKA EI SAATANA TAJUU KÄÄNTÄÄ SITÄ PÄÄTÄ!!!
Kiukkuisen pikkumiehen pitää huutaa, jotta tehoaisi paremmin?
Nääs mitään kuollutta kulmaa ei jää peilien näyttämään jos penkki on ajajan mukaisesti taka-asennossa. Pitkältä mieheltä se onnistuu kun näkökulma sivupeileihin tulee taempaa. Pikkumiehet kääntelevät päätään ja huutavat sitten suureen ääneen jos muiden ei tarvitse käännellä. - pieni mies
ko? kirjoitti:
Nääs mitään kuollutta kulmaa ei jää peilien näyttämään jos penkki on ajajan mukaisesti taka-asennossa. Pitkältä mieheltä se onnistuu kun näkökulma sivupeileihin tulee taempaa. Pikkumiehet kääntelevät päätään ja huutavat sitten suureen ääneen jos muiden ei tarvitse käännellä.Pitkillä miehillä silmät harittaa niin pahasti, ettei tartte kääntää päätään, nähdäkseen taka viistoon:)
Mitä pienempi mies sitä suuremmat munat!!! - oivaltaa
pieni mies kirjoitti:
Pitkillä miehillä silmät harittaa niin pahasti, ettei tartte kääntää päätään, nähdäkseen taka viistoon:)
Mitä pienempi mies sitä suuremmat munat!!!kun vielä tajuat peilien merkityksen takaviistoon katsomisessa, niin olet jo pitkällä.
Onhan ne munat isot pienelläkin miehellä, mutta pieni pippeli!!! - pieni mies
oivaltaa kirjoitti:
kun vielä tajuat peilien merkityksen takaviistoon katsomisessa, niin olet jo pitkällä.
Onhan ne munat isot pienelläkin miehellä, mutta pieni pippeli!!!Kerros nyt vielä auto merkki ja malli, omassa autossani
en saa sellaisia penkin/peilin säätöjä.
Penkki siis niin takana kun saa, edelleenkään en näe sivupeilistä
tavasemmalla olevaa olevaa autoa. (ison auton kyllä, muttei esim rellu clioa)
Moottoripyöristä puhumattakaan. - Olenko tyhmä??
ko? kirjoitti:
Nääs mitään kuollutta kulmaa ei jää peilien näyttämään jos penkki on ajajan mukaisesti taka-asennossa. Pitkältä mieheltä se onnistuu kun näkökulma sivupeileihin tulee taempaa. Pikkumiehet kääntelevät päätään ja huutavat sitten suureen ääneen jos muiden ei tarvitse käännellä.Siis koitas nyt testata kyseistäsi teoriaa oikeen käytännössä.
Laita äitisi peili pöydälle... (älä ota äidin autosta)
ota joku kiinto piste vaikka juoma pullo kun olet peilistä noin 2 metrin päässä.
sit mene vaikka puolen metrin päähän peilistä ja kuinka paljon sitten näät.
Uskoisin että enemmän kuin sen juoma pullon.
Ps. eli et nää peilistä hyvin vaikka istuisit farmariauton takarontissa.
siksi tämä temppu kannattaa tehdä sinun jossain muualla kun autossa koska et ole sitä huomannut ennenkään tuskin kykenet siihen nytkään.
joten ole siellä takarontissa kun äiti ajelee. - hyvä, että tiedostat
Olenko tyhmä?? kirjoitti:
Siis koitas nyt testata kyseistäsi teoriaa oikeen käytännössä.
Laita äitisi peili pöydälle... (älä ota äidin autosta)
ota joku kiinto piste vaikka juoma pullo kun olet peilistä noin 2 metrin päässä.
sit mene vaikka puolen metrin päähän peilistä ja kuinka paljon sitten näät.
Uskoisin että enemmän kuin sen juoma pullon.
Ps. eli et nää peilistä hyvin vaikka istuisit farmariauton takarontissa.
siksi tämä temppu kannattaa tehdä sinun jossain muualla kun autossa koska et ole sitä huomannut ennenkään tuskin kykenet siihen nytkään.
joten ole siellä takarontissa kun äiti ajelee.Istupa siihen ihan oikeaan autoon (kysy lupa äidiltä) ja säädä penkki taka-asentoon. Sitten säädät tuulilasin yläosassa olevan taustapeilin niin, että peilistä näkyy paitsi takaikkunan näkymä kokonaan, niin myös kaista molemmista takasivulaseista. Sitten säädät molemmat sivupeilit niin, että näkymä on yhtenäinen taustapeilin jo näyttämistä reuna-alueista ulospäin kummallekin sivulle.
Sinulla on nyt yhtenäinen panoraama siten, että takaa tulevan auton täytyy olla jo rinnallasi, ennenkuin se on pois peilinäkymästä. Tämä on onnistunut kaikissa omistamissani autoissa, joita on ollut pitkälti toistakymmentä.
- fghfghjfg
Tähän palstaan vastanneille ei varmaan kellekkään ole juolahtanut mieleen esimerkiksi sellainen, että jos ruuhka-aikana joku tulee rampilta motarille, niin sitä tilaa voi antaa myös pituussuunnassa leveyssuunnan sijaan. Eli ei väistetä sinne vasemmalle kaistalle, vaan moottoritiellä liikkuja, joka huomaa rampilla selvästi edellään olevan, voi vaikka nostaa sen verran jalkaa kaasulta, että edellä on riittävästi rakoa. Siihen normaaliin kymmenen metrin rakoon kun on erittäin ikävä tulla. Toisaalta, jos rampilta tulija on vain noin auton mitan edellä tai kohdalla, olisi hänen syytä hieman himmata vauhtia. Onhan sieltä rampilta paljon helpompi liittyä motarille jonkun perään kuin jonkun eteen.
Joo ja tiedän että rampilta tulijalla on väistämisvelvollisuus, mutta sitä tilaa voi silti motarilla ajava tehdä (ikäänkuin luopua omista oikeuksistaan?).
Ja ruuhka-aikana ajosta vielä: Kun sitä tilaa motarilla tekee, että rampilta pääsee auto liikenteeseen, ei se tarkoita, että sieltä olisi tarkoitus päästää 6-8 autoa samaan väliin. Jos vain kaikki tajuaisivat, että sieltä tulee kerrallaan vain yksi auto, niin liikenne sujuisi paljon paremmin.- nääin juuri
Jos rampilla on kiihdytetty hyvin, eikä sieltä mahdu tulemaan, vika on jo moottoritietä ajavassa. On kuskeja, jotka ajavat ihan toisen perässä kiinni, eitävkä väistä kun joku tulee eteensä. Rampista ON OIKEUS tulla vierellä ajavan taaksi. Ei sinne voi pysähtyä odottamaan liikenteen laantumista.
Kerran ajettiin yhtä liittymää rinnakkain toisen auton kanssa. Sen kuljettaja ei oiekin ymmärtänyt vetoketjuperiaatetta. No ei se minua häirinnyt, molemmat mahduttiin kyllä siihen. Kaistat on aika leveitä ja piennartakin on. - Jos...
Moottoritielle tulee selvästi hitaampi ajoneuvo, niin enpä ala kovin voimakkaasti jarruttamaan, vaan suoritan tyylipuhtaan ohituksen. Ei sitä vasenta kaistaa ole tehty kiusaukseksi ja sakkorysäksi.
- ajokouluun???
nääin juuri kirjoitti:
Jos rampilla on kiihdytetty hyvin, eikä sieltä mahdu tulemaan, vika on jo moottoritietä ajavassa. On kuskeja, jotka ajavat ihan toisen perässä kiinni, eitävkä väistä kun joku tulee eteensä. Rampista ON OIKEUS tulla vierellä ajavan taaksi. Ei sinne voi pysähtyä odottamaan liikenteen laantumista.
Kerran ajettiin yhtä liittymää rinnakkain toisen auton kanssa. Sen kuljettaja ei oiekin ymmärtänyt vetoketjuperiaatetta. No ei se minua häirinnyt, molemmat mahduttiin kyllä siihen. Kaistat on aika leveitä ja piennartakin on.Vika on rampilta tulijassa.
Kaistaa ei vaihdeta toisen kylkeen.
Ei moottoritiellä eikä muualla!
Jos kaistaa ajava auto ei siirry toiselle kaistalle,
niin silloin et voi ajaa kylkeen.
Itse kysisessä tapauksessa, jos vasen kaista varattu,
olisin ajanut tien vasenta reunaa, että sinäkin ymmärrät
vetoketjuperiaatteen.
Suomennettuna. Kaistan vaihtaja on väistämis velvollinen,
se hidastaa tai kiihdyttää vauhtiaan niin että voi vaihtaa kaistaa. - ykgftf
ajokouluun??? kirjoitti:
Vika on rampilta tulijassa.
Kaistaa ei vaihdeta toisen kylkeen.
Ei moottoritiellä eikä muualla!
Jos kaistaa ajava auto ei siirry toiselle kaistalle,
niin silloin et voi ajaa kylkeen.
Itse kysisessä tapauksessa, jos vasen kaista varattu,
olisin ajanut tien vasenta reunaa, että sinäkin ymmärrät
vetoketjuperiaatteen.
Suomennettuna. Kaistan vaihtaja on väistämis velvollinen,
se hidastaa tai kiihdyttää vauhtiaan niin että voi vaihtaa kaistaa.Rampilta ei ole mikään ongelma liittyä moottoritielle, jos turvavälit ovat oikeita. Valitettavan usein näkee tilanteita, jossa rako vedetään umpeen, että minun eteeni et ainakaan sieltä rampilta tule. Valitettavasti jos on vilkkaampi liikenne, sieltä rampilta joutuu tulemaan aina myös jonkun eteen. Itse ainakin pyrin moottoritiellä ajaessani huomioimaan rampilta tulijat jättämällä riittävän välin edellä ajajaan, jotta tilaa tielle liittymiselle olisi (60-80 metriä on jo ihan riittävästi). Toki näitäkin tielle liittyjiä näkee päivittäin, että tiellä on 500 metriä tyhjää tilaa, ja itse ajan oikeaa kaistaa, liittyjä rampissa n. 200 metriä edellä (normaalisti tulisi ajotiellekin n. 200 metriä eteeni) -> ramppi alkaa loppua, liittyjä on vieläkin rampilla, nyt enää 40-50 metriä edellä -> ramppi loppuu, liittyjä ajaa pienarta pitkin, kun ei uskalla liittyä eteeni, matkaa 10-20metriä, on pakko vaihtaa kaistaa (kun ei tiedä milloin kyseinen kuski sitten vetää vasempaan, yleisimmin vähintään 70-vuotias kuski). Onpa pari kertaa tullut eteen myös tapaus, missä moottoritielle liittyjä ei pääse (uskalla tulla) tielle, ja on pysähtynyt rampin loppuun. Erään kerran lyhyehköllä rampilla, josta itse jouduin liittymään moottoritielle. Oli muuten kolari enemmän kuin lähellä...
- ei edelleenkään
Jos... kirjoitti:
Moottoritielle tulee selvästi hitaampi ajoneuvo, niin enpä ala kovin voimakkaasti jarruttamaan, vaan suoritan tyylipuhtaan ohituksen. Ei sitä vasenta kaistaa ole tehty kiusaukseksi ja sakkorysäksi.
osaa perustella, miten se on liikenteem vaarantamista, jos vaihtaa kaistaa vasemmalle rampin kohdalla? Vastaus: EI MITENKÄÄN. Sama asia kuin tehdä ohitus muualla motarilla. Eli taas turhaa väittelyä päivänselvästä asiasta.
- jickfani
ykgftf kirjoitti:
Rampilta ei ole mikään ongelma liittyä moottoritielle, jos turvavälit ovat oikeita. Valitettavan usein näkee tilanteita, jossa rako vedetään umpeen, että minun eteeni et ainakaan sieltä rampilta tule. Valitettavasti jos on vilkkaampi liikenne, sieltä rampilta joutuu tulemaan aina myös jonkun eteen. Itse ainakin pyrin moottoritiellä ajaessani huomioimaan rampilta tulijat jättämällä riittävän välin edellä ajajaan, jotta tilaa tielle liittymiselle olisi (60-80 metriä on jo ihan riittävästi). Toki näitäkin tielle liittyjiä näkee päivittäin, että tiellä on 500 metriä tyhjää tilaa, ja itse ajan oikeaa kaistaa, liittyjä rampissa n. 200 metriä edellä (normaalisti tulisi ajotiellekin n. 200 metriä eteeni) -> ramppi alkaa loppua, liittyjä on vieläkin rampilla, nyt enää 40-50 metriä edellä -> ramppi loppuu, liittyjä ajaa pienarta pitkin, kun ei uskalla liittyä eteeni, matkaa 10-20metriä, on pakko vaihtaa kaistaa (kun ei tiedä milloin kyseinen kuski sitten vetää vasempaan, yleisimmin vähintään 70-vuotias kuski). Onpa pari kertaa tullut eteen myös tapaus, missä moottoritielle liittyjä ei pääse (uskalla tulla) tielle, ja on pysähtynyt rampin loppuun. Erään kerran lyhyehköllä rampilla, josta itse jouduin liittymään moottoritielle. Oli muuten kolari enemmän kuin lähellä...
Odotinkin milloin joku kertoo rampin päähän pysähtyneestä autosta. Joillekkin moottoritie ajo on vaikeaa ja silloin kannattaa ottaa vaikka pari ajotuntia, jolloin oppii moottoritielle liittymisen.
- kolakolako
ei edelleenkään kirjoitti:
osaa perustella, miten se on liikenteem vaarantamista, jos vaihtaa kaistaa vasemmalle rampin kohdalla? Vastaus: EI MITENKÄÄN. Sama asia kuin tehdä ohitus muualla motarilla. Eli taas turhaa väittelyä päivänselvästä asiasta.
Minusta asiaa olisi hyvä katsoa laajemmin kuin yksittäistä tapausta tuijottamalla. Kuten aiemmin kertomani (1.8. 14:59) eräs tapaus vihjaa, jatkuva rampilta tulijan väistely muodostaa vähitellen ns. maan tavan, joka on ristiriidassa vallitsevan lainsäädännön kanssa. Kun kaikki eivät käytä samoja sääntöjä, vaan osa noudattaa lakia ja osa "maan tapaa", on tuloksena kohonnut onnettomuusriski. Näin voisin kuvitella poliisin asiaa tulkitsevan; tosin "liikenteen vaarantaminen" -nimikkeen käyttö yksittäisessä tapauksessa ei ole kovin osuvaa.
Pidetään mieluummin turvavälejä liikenteessä. - Jee jee...
kolakolako kirjoitti:
Minusta asiaa olisi hyvä katsoa laajemmin kuin yksittäistä tapausta tuijottamalla. Kuten aiemmin kertomani (1.8. 14:59) eräs tapaus vihjaa, jatkuva rampilta tulijan väistely muodostaa vähitellen ns. maan tavan, joka on ristiriidassa vallitsevan lainsäädännön kanssa. Kun kaikki eivät käytä samoja sääntöjä, vaan osa noudattaa lakia ja osa "maan tapaa", on tuloksena kohonnut onnettomuusriski. Näin voisin kuvitella poliisin asiaa tulkitsevan; tosin "liikenteen vaarantaminen" -nimikkeen käyttö yksittäisessä tapauksessa ei ole kovin osuvaa.
Pidetään mieluummin turvavälejä liikenteessä.Ideaalimaailmassa se turvaväli osuu aina kohdalle. Tämä ketju osoittaa kiistattomasti, että miten joustamattomia idiootteja jotkut ovat myös liikenteessä. Ei ihme, että onnettomuuksia syntyy.
- kolakolako
Jee jee... kirjoitti:
Ideaalimaailmassa se turvaväli osuu aina kohdalle. Tämä ketju osoittaa kiistattomasti, että miten joustamattomia idiootteja jotkut ovat myös liikenteessä. Ei ihme, että onnettomuuksia syntyy.
Minä taas katson, että jatkuva "joustaminen" ilman erityistä syytä lähinnä hämärtää liikennesääntöjen tuntemusta ja lisää kolarivaaraa. Ympäri vuoden tiellä voi olla vettä urissa ja talviolosuhteissa myös loskaa tai kaistojen välissä jääpolannetta.
Ehkäpä ne kuljettajat ovat myös erityisen kolarialttiita, jotka katsovat tarpeelliseksi nimitellä muita idiooteiksi? - justiinsa juu
kolakolako kirjoitti:
Minä taas katson, että jatkuva "joustaminen" ilman erityistä syytä lähinnä hämärtää liikennesääntöjen tuntemusta ja lisää kolarivaaraa. Ympäri vuoden tiellä voi olla vettä urissa ja talviolosuhteissa myös loskaa tai kaistojen välissä jääpolannetta.
Ehkäpä ne kuljettajat ovat myös erityisen kolarialttiita, jotka katsovat tarpeelliseksi nimitellä muita idiooteiksi?Ehkäpä sinä olet todellakin fakki-idiootti joka viihdyttää itseään täällä provoilemalla. Ei tuollaisia voi olla oikeasti?
- kolakolako
justiinsa juu kirjoitti:
Ehkäpä sinä olet todellakin fakki-idiootti joka viihdyttää itseään täällä provoilemalla. Ei tuollaisia voi olla oikeasti?
Viestiketjun aloittajan ja minun lisäkseni täällä näkyi kyllä olevan muitakin samanmielisiä keskustelijoita. Näyttäisi olevan niin, että vastapuolelle ovat asettautuneet ne, joiden keskustelutaidossa painottuu toisten solvaaminen (mm. ääliö, kusipää, idiootti) ilman varsinaista asiaa.
Onneksi sentään joitakin mielekkäitäkin vastakommentteja on ollut luettavissa, kiitos niiden kirjoittajille. - velttoperseille
> Tähän palstaan vastanneille ei varmaan kellekkään ole juolahtanut mieleen esimerkiksi sellainen, että jos ruuhka-aikana joku tulee rampilta motarille, niin sitä tilaa voi antaa myös pituussuunnassa leveyssuunnan sijaan.
On tullut mieleen, muttei tämäkään toimi käytännössä. Ongelmahan on siinä, ettei suurin osa rampilta sekaan puskevista velttoperseistä VAIVAUDU kiihdyttämään kotteroaan edes sen ruuhkaliikenteen 80 tjsp. nopeuden mukaiseksi, vaan sieltä pyritään poukkaamaan eteen 40-60 vauhdilla ... ja sitä herkemmin, mitä isompi väli on.
Jos rampilta tulijat toimisivat oikein eli kiihdyttäisivät kunnolla, ei tarvittaisi mitään kaistanvaihto / hidastuspoukkoiluja, vaan autot sopisivat mainiosti niihin turvaväleihin ... ja pilkunviilaajille tiedoksi, että ne välit sitten olisivat tosiaan muutaman pienen hetken suosituksia pienemmät, kunnes välit & ajonopeus saataisiin soviteltua uusiksi.
Mutta etukäteen en tosiaan ala mitään välejä tai kaistanvaihtoja valmistelemaan, koska en halua enää ylläpitää yhdenkään velttoperseen käsitystä siitä, että on ihan OK poukata kiihdytyskaistalta motarille tms. valtaväylälle 30 km/h liikennevirran nopeutta pienemmällä nopeudella ja PEILIIN KATSOMATTA
Jos on aikaa körötellä motarilla (kaistanvaihdon jälkeen) 60 km/h, niin silloin on varmaan yhtä hyvin aikaa odotella siellä rampin päässä ruuhka-ajan loppumista... - velttoperse?
velttoperseille kirjoitti:
> Tähän palstaan vastanneille ei varmaan kellekkään ole juolahtanut mieleen esimerkiksi sellainen, että jos ruuhka-aikana joku tulee rampilta motarille, niin sitä tilaa voi antaa myös pituussuunnassa leveyssuunnan sijaan.
On tullut mieleen, muttei tämäkään toimi käytännössä. Ongelmahan on siinä, ettei suurin osa rampilta sekaan puskevista velttoperseistä VAIVAUDU kiihdyttämään kotteroaan edes sen ruuhkaliikenteen 80 tjsp. nopeuden mukaiseksi, vaan sieltä pyritään poukkaamaan eteen 40-60 vauhdilla ... ja sitä herkemmin, mitä isompi väli on.
Jos rampilta tulijat toimisivat oikein eli kiihdyttäisivät kunnolla, ei tarvittaisi mitään kaistanvaihto / hidastuspoukkoiluja, vaan autot sopisivat mainiosti niihin turvaväleihin ... ja pilkunviilaajille tiedoksi, että ne välit sitten olisivat tosiaan muutaman pienen hetken suosituksia pienemmät, kunnes välit & ajonopeus saataisiin soviteltua uusiksi.
Mutta etukäteen en tosiaan ala mitään välejä tai kaistanvaihtoja valmistelemaan, koska en halua enää ylläpitää yhdenkään velttoperseen käsitystä siitä, että on ihan OK poukata kiihdytyskaistalta motarille tms. valtaväylälle 30 km/h liikennevirran nopeutta pienemmällä nopeudella ja PEILIIN KATSOMATTA
Jos on aikaa körötellä motarilla (kaistanvaihdon jälkeen) 60 km/h, niin silloin on varmaan yhtä hyvin aikaa odotella siellä rampin päässä ruuhka-ajan loppumista...Aina ei ole helppoa liittyä moottoritielle 100km/h vauhdilla, kun rajoitus on 100 km/h. Helppoahan tämä olisi, jos todellakin kaikki ajaisivat sitä 100 km/h, mutta ei. Joku ajaa siellä motarilla 80 km/h ja toinen sitten 130 km/h. Kristallipallo pitäisi varmaan hankkia, jotta arvaa mitä ihmiset siellä tekevät. Ja sitten on vielä nämä jäykät mul*ut, jotka kiihdyttävät, että heidän eteensä ei tulla. Yritä siinä sitten arpoa väli johon menet, jos tällaisia idiootteja on motarilla useampi peräkkäin.
- kyllä, pitää paikkansa
velttoperse? kirjoitti:
Aina ei ole helppoa liittyä moottoritielle 100km/h vauhdilla, kun rajoitus on 100 km/h. Helppoahan tämä olisi, jos todellakin kaikki ajaisivat sitä 100 km/h, mutta ei. Joku ajaa siellä motarilla 80 km/h ja toinen sitten 130 km/h. Kristallipallo pitäisi varmaan hankkia, jotta arvaa mitä ihmiset siellä tekevät. Ja sitten on vielä nämä jäykät mul*ut, jotka kiihdyttävät, että heidän eteensä ei tulla. Yritä siinä sitten arpoa väli johon menet, jos tällaisia idiootteja on motarilla useampi peräkkäin.
"Aina ei ole helppoa liittyä moottoritielle 100km/h vauhdilla, kun rajoitus on 100 km/h."
---
Ymmärrän. Se kaasupoljin on NIIN kauhean raskas painaa pohjaan.
---
"Helppoahan tämä olisi, jos todellakin kaikki ajaisivat sitä 100 km/h, mutta ei. Joku ajaa siellä motarilla 80 km/h ja toinen sitten 130 km/h."
---
Joo, tämähän on juurikin se ongelma silloin, kun puhutaan runsaasta liikenteestä. Tälläinhän autot totta tosiaankin ajavat 40 m välein ja juurikin siten, että etummaisen nopeus on aina 80 ja jälkimmäisen 130 ....vai miten se nyt meni?
---
"Ja sitten on vielä nämä jäykät mul*ut, jotka kiihdyttävät, että heidän eteensä ei tulla."
---
On kyllä harvinainen ilmiö .... tuo kutistuvan välin tunne on ihan itseaiheuttamasi. tottakai se takanatulija tuntuu tulevan päälle, kun itse nysväät 30 knm/h pienemmällä nopeudella.
---
PS. mikä tätä suoli24 -pellefoorumia nyt vaivaa? Kappalejaot häviää taivaan tuuliin.... - kjfnhgfrdh
kyllä, pitää paikkansa kirjoitti:
"Aina ei ole helppoa liittyä moottoritielle 100km/h vauhdilla, kun rajoitus on 100 km/h."
---
Ymmärrän. Se kaasupoljin on NIIN kauhean raskas painaa pohjaan.
---
"Helppoahan tämä olisi, jos todellakin kaikki ajaisivat sitä 100 km/h, mutta ei. Joku ajaa siellä motarilla 80 km/h ja toinen sitten 130 km/h."
---
Joo, tämähän on juurikin se ongelma silloin, kun puhutaan runsaasta liikenteestä. Tälläinhän autot totta tosiaankin ajavat 40 m välein ja juurikin siten, että etummaisen nopeus on aina 80 ja jälkimmäisen 130 ....vai miten se nyt meni?
---
"Ja sitten on vielä nämä jäykät mul*ut, jotka kiihdyttävät, että heidän eteensä ei tulla."
---
On kyllä harvinainen ilmiö .... tuo kutistuvan välin tunne on ihan itseaiheuttamasi. tottakai se takanatulija tuntuu tulevan päälle, kun itse nysväät 30 knm/h pienemmällä nopeudella.
---
PS. mikä tätä suoli24 -pellefoorumia nyt vaivaa? Kappalejaot häviää taivaan tuuliin...."On kyllä harvinainen ilmiö .... tuo kutistuvan välin tunne on ihan itseaiheuttamasi. tottakai se takanatulija tuntuu tulevan päälle, kun itse nysväät 30 knm/h pienemmällä nopeudella."
Niin, ajan itse 100 km/h, mikä on rajoitus, ja nysvään koska en aja 30km/h ylinopeutta, kuten sinä maanteiden ritari...
- jickfani
Olen ajellut pk seudulla työajoa 6v ja jokaisena työpäivänä liityn joko motarille ja kehäteille. Ei ole kertaakaan tullut vaikeuksia liittyä liikenteen mukaan... Ajelen pakettiautolla, joka kiihtyy hyvin, mutta ei sillä 2.0l autoille pärjää.
Jos koen että kaistanvaihtoni helpottaa toisen liittymistä motarille niin teen sen. Sanokoot laki mitä sanoo. Laki sanoo että yleisillä paikoilla ei saa nauttia alkoholia ja silti sitä tehdään... Tämä on vain elämää... ei herneitä nenään niin liikenteessä, kuin sen ulkopuolella!- tapio55
Kuulin että esim Norjassa ei ole kärkikolmiota moottoritien trampissa, jolloin moottoritiellä ajava väistää oikealta eli liittymästä tulevaa ajoneuvoa. Näppärää eikö totta?
- yhtenäiset
tapio55 kirjoitti:
Kuulin että esim Norjassa ei ole kärkikolmiota moottoritien trampissa, jolloin moottoritiellä ajava väistää oikealta eli liittymästä tulevaa ajoneuvoa. Näppärää eikö totta?
liikennesäännöt, joita myös Suomi noudattaa. Norja voi tehdä merenkulkukalustolleen, mitä sääntöjä haluaa. En tosin ymmärrä, miten moottoritiet siihen liittyvät.
" Hakurahtilaiva, tramppi. Rahtilaiva, joka kuljettaa rahtia kysynnän ja tarjonnan mukaan."
- Swedu.
No tiedossahan tuo olikin, että suomessa ei liikenne suju, kun sitä virkavallan toimesta jo rajoitetaan. Joten Enska ja Hannu poika voivat tulevaisuudessa pitää turpansa kiinni moisesta vouhotuksesta kuten joustavuus liikenteessä. Perseestä koko liikenne kulttuuri noissa autoilun kehitysmaissa. Hanuria vaan.
- Suomessa ..
ei liikenne sujuisi!? Eihän meillä ole tietoakaan mistään liikenneruuhkista, ei moottoriteillä tai muuallakaan. Joillekin vain mikään kotimainen ei ole kyllin hyvää, onhan se aina hienompaa jossakin muualla. Yleensä nämä nurisijat eivät ulkomailla ole käyneetkään.
Suomalainen liikenne on todella sujuvaa, tyhjillä moottoriteillä väistellään rampista tulijatkin!
- valtio
Autokoulu 10 vuotiseksi ja naiset pois ratista!!!
- väistämisestä vasemmalle
enpä ollut edes tajunnut että teen väärin. kyllähän se liikenne sujuu parhaiten kun pidetään kiinni niistä yhteisistä pelisäännöistä mitä laki sanoo.
ENÄÄ EN VÄISTÄ! PISTE!- ++++
Kerropa nyt meille kaikille, miten VITUSSA SE ON LIIKENTEEN VAARANTAMISTA, jos motarilla väistää vasemmalle oikeelta tulevia??? Sama asia kuin ohittaminen!!
- nimeltään
++++ kirjoitti:
Kerropa nyt meille kaikille, miten VITUSSA SE ON LIIKENTEEN VAARANTAMISTA, jos motarilla väistää vasemmalle oikeelta tulevia??? Sama asia kuin ohittaminen!!
tarpeeton kaistanvaihto. motari toimii niin, että rampilta tulija väistää motarilla olevia ja menee vilkulla johonkin väliin sitten. sen jälkeen korjataan turvavälit kiihdyttämällä / hidastamalla, ei kaistaa vaihtamalla.
nimeltään kirjoitti:
tarpeeton kaistanvaihto. motari toimii niin, että rampilta tulija väistää motarilla olevia ja menee vilkulla johonkin väliin sitten. sen jälkeen korjataan turvavälit kiihdyttämällä / hidastamalla, ei kaistaa vaihtamalla.
Vastaapa tuonne miksi tuolla oleva esimerkki olisi laiton?
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8343473/39307321
Ja tuo lauseesi, ettei turvaväliä 'korjata' ohittamallahan tarkoittaa sitä, että jos moottoritielle tulee rekka niin sitten siellä ajavan tulee aina jäädä rekan perään. Ohihan ei saanut mennä tuon sinun ohjeesi mukaan.
Miten hitaamman kulkijan ohittaminen moottoritiellä on milloinkaan turha eli laiton? Ja jos sen tekee ennakoiden niin miten se silloin muuttuu laittomaksi eli turhaksi? - on murheet
Ja tuo lauseesi, ettei turvaväliä 'korjata' ohittamallahan tarkoittaa sitä, että jos moottoritielle tulee rekka niin sitten siellä ajavan tulee aina jäädä rekan perään. Ohihan ei saanut mennä tuon sinun ohjeesi mukaan.
Miten hitaamman kulkijan ohittaminen moottoritiellä on milloinkaan turha eli laiton? Ja jos sen tekee ennakoiden niin miten se silloin muuttuu laittomaksi eli turhaksi?meikäläisillä motareilla!
http://www.snotr.com/video/2636 - tuonkin voi
Miten hitaamman kulkijan ohittaminen moottoritiellä on milloinkaan turha eli laiton? Ja jos sen tekee ennakoiden niin miten se silloin muuttuu laittomaksi eli turhaksi?tulkita turhaksi kaistanvaihdoksi, jos väistät liittyvää rekkaa. ja näin käykin jos ajat esim autokoulun insinööriajoa - hylkäys napsahtaa. niin se vaan on. moottoritielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus ja et voi ohittaa sellaista joka ei ole vielä motarilla :D tällainen "ennakointi" johtaa hylkyyn autokoulussa välittömästi.
käytännössä liittyvää rekkaa voi, ja kannattaa väistää jos tilaa on, sillä se sujuvoittaa yleensä liikennevirtaa. toissijaisesti rekan kanssa on sitten turvavälin korjaus omalla kaistalla pysyen. henkilöautoja ajatellen tilanne on juuri päinvastoin. uskon, että poliisitkin käyttävät asiassa maalaisjärkeä, eivätkä tarkerru pikkuseikkoihin... - Laillista vaiko laitonta
tuonkin voi kirjoitti:
tulkita turhaksi kaistanvaihdoksi, jos väistät liittyvää rekkaa. ja näin käykin jos ajat esim autokoulun insinööriajoa - hylkäys napsahtaa. niin se vaan on. moottoritielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus ja et voi ohittaa sellaista joka ei ole vielä motarilla :D tällainen "ennakointi" johtaa hylkyyn autokoulussa välittömästi.
käytännössä liittyvää rekkaa voi, ja kannattaa väistää jos tilaa on, sillä se sujuvoittaa yleensä liikennevirtaa. toissijaisesti rekan kanssa on sitten turvavälin korjaus omalla kaistalla pysyen. henkilöautoja ajatellen tilanne on juuri päinvastoin. uskon, että poliisitkin käyttävät asiassa maalaisjärkeä, eivätkä tarkerru pikkuseikkoihin...No entä jos rekka on jo puoliksi moottoritiellä - onko silloinkin ohitus turha eli laiton?
Ja onko vaaran välttäminen rangaistavaa? Käsittääkseni ei vaikka silloin rikkoisikin lakia tietyiltä osin. Eli jos rekka päättää piittaamatta väistämisvelvollisuudestaan tulla moottoritielle ja sinä moottoritiellä olija väistät rekkaa välttääksesi onnettomuuden niin eikö se ole silloin 'oikeutettu' teko?
Tuo oli se pointti tuolla jo aiemmin mutta se ei uponnut noiden jankkaajien ajatusmaailmaan millään.
Vaikka lain silmissä moinen teko voi olla laitonta, on se usein vaikeata tulkita sakotettavaksi rikkeeksi jos siinä on vaikka em. tilanteeseen vaikuttavia seikkoja mukana. Rampilta tulijan väistämistä ei voi mielestäni siis tulkita automaattisesti laittomaksi ja sakotettaksi vain sen perusteella, että sieltä tulijalla on väistämisvelvollisuus. - kolmio..
tuonkin voi kirjoitti:
tulkita turhaksi kaistanvaihdoksi, jos väistät liittyvää rekkaa. ja näin käykin jos ajat esim autokoulun insinööriajoa - hylkäys napsahtaa. niin se vaan on. moottoritielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus ja et voi ohittaa sellaista joka ei ole vielä motarilla :D tällainen "ennakointi" johtaa hylkyyn autokoulussa välittömästi.
käytännössä liittyvää rekkaa voi, ja kannattaa väistää jos tilaa on, sillä se sujuvoittaa yleensä liikennevirtaa. toissijaisesti rekan kanssa on sitten turvavälin korjaus omalla kaistalla pysyen. henkilöautoja ajatellen tilanne on juuri päinvastoin. uskon, että poliisitkin käyttävät asiassa maalaisjärkeä, eivätkä tarkerru pikkuseikkoihin...Rekka pysähtyy kolmion eteen ja odottaa, kunnes voi turvallisesti siirtyä moottoritielle. Näin se menee. Ei kolmion takaa saa puskea kylkeen.
- on yksinkertainen.
No entä jos rekka on jo puoliksi moottoritiellä - onko silloinkin ohitus turha eli laiton?
Ja onko vaaran välttäminen rangaistavaa? Käsittääkseni ei vaikka silloin rikkoisikin lakia tietyiltä osin. Eli jos rekka päättää piittaamatta väistämisvelvollisuudestaan tulla moottoritielle ja sinä moottoritiellä olija väistät rekkaa välttääksesi onnettomuuden niin eikö se ole silloin 'oikeutettu' teko?
Tuo oli se pointti tuolla jo aiemmin mutta se ei uponnut noiden jankkaajien ajatusmaailmaan millään.
Vaikka lain silmissä moinen teko voi olla laitonta, on se usein vaikeata tulkita sakotettavaksi rikkeeksi jos siinä on vaikka em. tilanteeseen vaikuttavia seikkoja mukana. Rampilta tulijan väistämistä ei voi mielestäni siis tulkita automaattisesti laittomaksi ja sakotettaksi vain sen perusteella, että sieltä tulijalla on väistämisvelvollisuus.Kannattavaa ainakin vaaran välttäminen on, nimittäin jos rekka kiilaa kylkeesi, voi olla että autosi raahautuu mukana rekan kyljessä. Rekka siinä tekee virheen jos tunkee kaistallesi. Jos tällainen tilanne tapahtuisi, todennäköisesti sakotettavana olisi rekka joka tuli kolmion takaa päälle.
En tiedä tunteeko laki "puoliksi tiellä" määritelmää...se joko on tai ei. Käsittääkseni sen katsotaan olevan kaistallasi jos se ylittää katkoviivan ja toimitaan sen mukaan sitten.
Minulle kävi juuri kuvailemasi tilanne motarilla kerran, jolloin henkilöauto alkoi kiilaamaan minun kylkeeni - vaikka edessä ja takana olisi ollut paljon tilaa. Ilmeisesti tämä kuljettaja ei katsonut sivulleen rampilta tullessaan, huomasin hänen lähestyvän sivusilmällä ja tein nopean väistön tyhjälle vasemmalle kaistalle. - enskahanski
++++ kirjoitti:
Teeppäs toi sama Saksassa autobahnalla, olet onnillen jos pystyt keräilemään hampaitasi kojelaudalta sen suuren pamauksen jälkeen, minkä toiminnallasi tulet aiheuttamaan. Siis todellakaan ei saa antaa tilaa rampilta tuleville vaihtamalla kaistaa, nopeuttasi kasvattamalla tai hidastamalla voit tilaa antaa rampilta tulevalle. Tästä asiasta oli muuten Turun Sanomissa juttua pari kuukautta sitten ja tuossa artikkelissa oli selitetty erittäin hyvin miksi lain mukaan näin ei saa toimia ja syyt miksi poliisit sakottavat tästä. Nyt en enää muista miten se oli siinä perusteltu, koska luin artikkelin vain nopeasti läpi, ehkä juuri siksi että näin olen aina ajanut ja tulen ajamaan, ellei lakia muuteta. En siis anna tilaa kaistaa vaihtamalla vaan joko hidastamalla tai kiihdyttämällä.
- ohittamista?
enskahanski kirjoitti:
Teeppäs toi sama Saksassa autobahnalla, olet onnillen jos pystyt keräilemään hampaitasi kojelaudalta sen suuren pamauksen jälkeen, minkä toiminnallasi tulet aiheuttamaan. Siis todellakaan ei saa antaa tilaa rampilta tuleville vaihtamalla kaistaa, nopeuttasi kasvattamalla tai hidastamalla voit tilaa antaa rampilta tulevalle. Tästä asiasta oli muuten Turun Sanomissa juttua pari kuukautta sitten ja tuossa artikkelissa oli selitetty erittäin hyvin miksi lain mukaan näin ei saa toimia ja syyt miksi poliisit sakottavat tästä. Nyt en enää muista miten se oli siinä perusteltu, koska luin artikkelin vain nopeasti läpi, ehkä juuri siksi että näin olen aina ajanut ja tulen ajamaan, ellei lakia muuteta. En siis anna tilaa kaistaa vaihtamalla vaan joko hidastamalla tai kiihdyttämällä.
Mitenkäs tälläinen tilanne: 25 metrinen moduulirekka junnaa kuuttakymppiä ylämäkeen nousevalla rampilla, vilkku päällä ja on selvästi tulossa eteesi. Tajuat, että kiihdyttämällä et enää ehdi rekan eteen, joten ainoa vaihtoehto on hidastaa. Missä vaiheessa tämän eteen tulleen rekan saa ohittaa? Ja miten määritellään se, mikä on ohittamista ja mikä tilan antamista?
- Anonyymi
ohittamista? kirjoitti:
Mitenkäs tälläinen tilanne: 25 metrinen moduulirekka junnaa kuuttakymppiä ylämäkeen nousevalla rampilla, vilkku päällä ja on selvästi tulossa eteesi. Tajuat, että kiihdyttämällä et enää ehdi rekan eteen, joten ainoa vaihtoehto on hidastaa. Missä vaiheessa tämän eteen tulleen rekan saa ohittaa? Ja miten määritellään se, mikä on ohittamista ja mikä tilan antamista?
Itse vaihdan tuossa tapauksessa turvallisuuteen vedoten kaistaa, jos sen voi turvallisesti tehdä, koska en halua aiheuttaa enempää haittaa ja vaarallista tilannetta jäämällä siihen junnaamaan.
- VELTTOPERSEET
ja muut arkajalat poissa liittymistä, jos ette uskalla suositusnopeuksiin niillä kiihdyttää ja sääntöjen mukaan liittyä muuhun liikenteeseen sitä haittaamatta. Monille on tosi vaikeaa painaa sitä kaasupoljinta. Siirtykää käyttämään joukkoliikennettä!!!!!!!!!!!!!!!
- sideview
Poliisn sivuilt akopioitu teksti:
Äkkiä ajateltuna tuntuisi kohteliaalta sekä joustavalta tavalta siirtyä vasemmalle kaistalle helpottaakseen kiihdytyskaistalta tulevien liittymistä moottoritielle. Tämä saattaisi kuitenkin johtaa vaaratilanteisiin, koska kuljettaja ei useinkaan tällaisissa tilanteissa ehdi seurata riittävän pitkään takaa tulevaa liikennettä varmistuakseen turvallisesta kaistanvaihdosta.
Tämä kuuluu mielestäni niihin täysin käsittämättömiin tulkintoihin, jota on jankutettu jo vuosia, silti käytäntö jatkuu toisenlaisena, pääosin sujuvana yhteispelinä. Jollei kuljettajalla ole moottoritiellä selvillä niin edessä kuin takanakin oleva liikennetilanne, hän on mielestäni aika kelvoton kuljettaja. Siksi jatkan tilan antamista tulijoille kuten olen tehnyt sitä viimeiset 30 vuotta. - ...
Kävin keskiuudenmaan poliisiasemalla hakemassa sakon ja samalla kysäsin tätä.
Hän totesi että sitä kaistanvaihtoa väistämistarkoituksessa tehdään paljon ja ei ole kuullut että ainakaan he olisivat ikinä kirjoittanut sakkoa siitä. Laillisuuteen hän ei sanan tarkasti ottanut hirveästi kantaa, mutta totesi että riippuu tilanteesta. Eli jos yhtäkkiä vaihdetaan kaistaa toisen eteen niin se on liikenteen vaarantamista. Eli mulle jäi sellanen käsitys että maalaisjärjellä ja turvallisesti eikä viilata joka ainoata pykälää ja pilkkua.
Jos ajan 125 motarilla ja rekka liittyy motarille niin on satakertaa fiksumpaa väistää kaistaa vaihtamalla jos se on turvallista, kun että pudottaa 125kmh--->80kmh.
Kysykää paikallisilta poliiseilta mikä on heidän kanta asiaan.- Anonyymi
Niinpä. Se juttu vaan on siinä että ei saa olettaa että toinen siirtyisi motarilla vasemmalle antaakseen tilaa. Jos joku antaa haittaamatta muita niin kaippa se on ok mutta se että ns. vaaditaan antamaan tilaa on lain vastaista.
Ei sieltä rampilta tullessa saa olettaa että kyllä sitä tilaa tulee. - Anonyymi
Motarilla suurin sallittu nopeus on 120 km/h. Rikot siis tietoisesti lakia jo pelkstään yli sallittua nopeutta ajamalla.
- ihan ite
Aika mahdoton tehottomalla autolla sujuvasti rampilta kiihdyttää liikenteen sekaan.
Itselläni 1.2l, jossa uutena 55hv ollu. Nykyään koneessa jotain vikaa, kun huippunopeus on 108km/h piiiittkääään kiihdytyksen jälkeen.
Rampeilla saa kelattua vauhtia korkeintaan 80km/h parhaimmillaan, vaikka ihan kaikki teho koneesta vingutetaan irti.
Aika härskisti joutuu alinopeudella jonoon tunkemaan kun tietä ei anneta vaikka tilaa ois.
Ei viitsisi kiihdytyskaistan päähänkään autoa parkkeerata, siitä se vasta vaikea onkin lähteä kiihdyttämään liikenteen sekaan. - Anonyymi
Tilaa kannattaa antaa rampilta hitaammin kiihtyville jos kaistanvaihdon voi tehdä turvallisesti. Olen muutaman kerran joutunut rampilla tilanteeseen jossa on peräänajo ollut lähellä. Raskas ajoneuvo tai muuten hitaasti kiihtyvä auto on pysähtynyt rampille kun jono oikealla kaistalla on katkeamaton ja turvavälit olemattomia. Vasen kaista voi olla tyhjä tai autoja menee niin harvassa että joustavasti vasemmalle siirtyminen olisi mahdollista. Liikennekäyttäytymisen tulee olla kaikkia liikennetilateessa huomioivaa ja joustavaa. Itsekkäästi " oikeuksistaan" pitävät ja joustamattomat aiheuttavat pahimmat vaaratilanteet ja onnettomuudet.
Liikenteen tulee olla yhteispeliä.- Anonyymi
Mikä milloinkin kannattaa ja mikä ei. Kyllä se tulija on se, joka tulee katsoa sopiva väli johon itsensä sovittaa. Itse väistän vasemmalle vain silloin, ettei synny kolaria. Ei pidä opettaa ihmisiä väärille tavoille. Saattavat tottua siihen, että annetaan tilaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä milloinkin kannattaa ja mikä ei. Kyllä se tulija on se, joka tulee katsoa sopiva väli johon itsensä sovittaa. Itse väistän vasemmalle vain silloin, ettei synny kolaria. Ei pidä opettaa ihmisiä väärille tavoille. Saattavat tottua siihen, että annetaan tilaa.
Minua ainakin tulee kaikkien muiden väistää, koska olen suurin veronmaksaja, mitä maanteiltä valtio veroja yleensä autoilusta kerää. Kyllä noilla köyhillä on aikaa sitten nysvätä siellä minun takana, mitä nysväävät, kunhan antavat minun mennä kuitenkin ensin. Aika reilu peli kuitenkin, eikös vaan?
Audi King
-Teiden King- 💪 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua ainakin tulee kaikkien muiden väistää, koska olen suurin veronmaksaja, mitä maanteiltä valtio veroja yleensä autoilusta kerää. Kyllä noilla köyhillä on aikaa sitten nysvätä siellä minun takana, mitä nysväävät, kunhan antavat minun mennä kuitenkin ensin. Aika reilu peli kuitenkin, eikös vaan?
Audi King
-Teiden King- 💪Heh... vai että suurin veronmaksaja. Jotkut yrittävät pönkittää egoaan sitten kaikenlaisin keinoin. Silkkaa viihdettä tuollaiset kirjoitukset. Todellisuudessa autonakin taitaa olla vanha Lada, eikä mikään Audi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Audi King
-Teiden King- 💪Valtion elätti ei omista valtiota vaikka audin omistaisikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Audi King
-Teiden King- 💪Mka Moring, Audi KIng :D
- Anonyymi
Vuotuinen tasa-arvopamppu on yhä jakamatta https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eef7e0d0-617c-4e0a-84a9-2e52fe4131e8
- Anonyymi
Minä ajan aina 20-30 yli rajoitusten, niin voi ajella vasemmalla, näin tehnyt jo 40 vuotta.
- Anonyymi
Siis et ole mies etkä mikään ellet aja 40 täyttäneenä vähintään 40 km/h ylinopeutta.
- Anonyymi
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
Kyttien ammatti tosiaan periytyy suvussa hyvin usein.
- Anonyymi
Järjetöntä. Jos vasen kaista on vapaa niin miksi ei saisi sujuvouttaa liikennettä?
Esim Ruotsissa tajutaan olla joustavia liikenteessä ja kehotankin jos ajatte Ruotsissa, älkää missään tapauksessa ajako jääräpäisesti kuten suomessa vaan liikenteen mukaan siis annetaa kaistaa jos se on mahdollista.
Joustavuus, liikenteen sujuminen näyttää olevan vieraslaji suomessa, miksi?- Anonyymi
Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos se oikea kaista on vapaa, niin siellä pitää ajaa. Mikä on sitten kenenkäkin mielestä "vapaa" kaista, niin se onkin sitten se asian ydin. - Anonyymi
Voi myös hiukan hidastaa tai lisätä omaa vauhtia että rampilta pääsee helpommin väliin, mutta ainakin jos itse ajaa kovempaa kuin muut niin sama ajaa valmiiksi vasemmalle kaistalle, samoin rampita tullessa usein pitää ajaa heti vasemmalle kaistalle. Pääasia ettei aja vasemmalle muiden eteen, niinkin monet tekee kun antaa tietä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos se oikea kaista on vapaa, niin siellä pitää ajaa. Mikä on sitten kenenkäkin mielestä "vapaa" kaista, niin se onkin sitten se asian ydin.Oikeaa kaistaa saa käyttää vain ohittamiseen, ei siinä ole mitään epäselvää, jossittelet aivan turhaan!
- Anonyymi
Pysähdyn moottoritien ramppiin ja odotan keräten jonon taakseni kun en pääse liikennevirtaan ja toimin siten oikein mutta takanani merkinantolaitteet soi vaikka olen oikeassa.
- Anonyymi
No anna soida. Kyllähän tähän maailmaan ääntä mahtuu.
- Anonyymi
No voi kamalaa
- Anonyymi
Minne moottoritielle tulevat menevät ellei niille ole tilaa eikä anneta tilaa, jatkaako ne suoraan sinne läheiselle pellolle vai pitääkö niiden jarruttaa ja peräti pysähtyä?
- Anonyymi
Aloittaja tuskin on koskaan ajanut autoa...sakotkin ovat mielikuvitussakkoja kun vielä oikein "koviakin" ovat, ikään kuin olisi kyse suurituloisesta ajelijasta...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742972
- 682847
- 681832
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171689- 241657
- 261612
- 201610
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91269