Kimalaisen pisto

Myrkky vai happo

Onko kimalaisella pistimessään myrkkyä (kuten mehiläisellä) vai muurahaishappoa ( kuten ampiaisella)?

...Kävelin kimalaisen yli ja se pisti, mehiläiselle olen yliherkkä mutten ampiaiselle... veikkaisin happoa kun ei kurkkua vieläkään (15min) ahdista...

Onko kellään tietoa, en kuukkelilla löytäny.

5

3401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekisteröitymätön**

Kimalaisilla on myrkkyä.

Voi olla, ettet saanut kuin "kuivapiston", eli ihan pinnallisen tökkäisyn: kimalaisella, kuten mehiläiselläkin piikki on väkäsekäs ja se jää kiinni ihoon, jos pisto on kunnollinen, ja tämä taas merkitsee eläimen kuolemaa, joten ne eivät välttämättä pistä kunnolla vaan antavat eräänlaisia varoituspistoja. Ja jos se liiskaantuu jalan alle, se ei välttämättä ehdi pistää kunnolla.

Ja vaikka myrkkyä olisi pistoon mennytkin, se ei ole samanlaista kuin mehiläisillä tai ampiaisilla ( eikä niidenkään myrkyt ole keskenään samanlaisia). Riippuu ihan siitä, mille myrkyn kymmenistä proteiineista olet herkistynyt, että saatko oireita kaikkien vai vain muutamien pistiäisten myrkystä. Sama juttu kuin vaikka koivuallergian kanssa - ristiallergioita saa sen mukaan, mikä koivun siitepölyn proteiini on sattunut herkistyttämään.

• pistimessä

Ei ole väkäsiä eikä se tartu kiinni niinkuin mehiläisen pistin. Testattu sekä omaan nahkaan että nahkahanskaan. Kimalainen saa pistimensä aina irti. Mehiläisen pistin tarttuu ja myrkkyrauhaset repeävät irti ja jatkavat myrkyn pumppausta.

• Neulatyyny

Moro.

Tuossa reilu viikko sitten pisti mehiläinen kun tiputin reilun 50 pörriäisen pesän. Pisto oli useamman tunnin toki kipee, mutta ei varsinaisia reaktioita tuonut.

No tänään sitten kylppärin lattialla hääräsi kimalainen, en sitä huomnnut ja pisti varpaaseen. Outoa sinänsä mutta kipu lähti kohtuu nopeasti pois, mutta sydän alkoi tykyttää aika villisti ja tuntui ettei nähnyt kunnolla. Oireet kesti noin 2h ja ei mitään.

Hassua sinänsä koska olen aina luullut että kimalaisen pistos (kyllä, tunnistan mehiläisen ja kimalaisen sekä ampiaisen toisistaan) olisi ”miedompi”? Tää oli eka kerta kun kimalainen pääsi pistämään.

• ainakin_yhden

Ampiaisen pisto tappoi Suomessa viime v. ainakin yhden ihmisen.

• kekek-kekek

Kyllä varmaan on kimalaisella myrkkyä. Lapsena pisti kimalainen ja tuntui paljon pahemmalta kuin ampiaisen pisto. Kimalainen kun on paljon isompikin. Isompi, siis enemmän myrkkyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2932
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2773
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1659
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1518
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe