Kouluahdistus

vapina3

Olen menossa nyt amikseen. Yläaste oli minulle yhtä tuskaa. Tunneilla istuminen ahdisti niin että tärisin ja tuntui että oksennan jos en pääse pois. Iltaisin ja öisin pelkäsin tulevaa päivää niin etten nukutuksi saanut. Olin myös hyvin masentunut. Kaikki tuo pelko ja masennut saivat minut niin väsyneeksi ettei mikään tuntunut enää onnistuvan. Kävin juttelemassa koulupsykologille mutta ei siitäkää tuntunut mitään apua olevan.

Nyt kesälomalla olin todella onnellinen. Osasin kerranki nauttia elämästä. Johtui siitä ettei tarvinnut pelätä ahdistavaa oloa koulussa. Mutta nyt pitäs taas lähtee koulun penkille. Tuntuu etten pysty siihen. Sama homma alkaa taas alusta. Kaikki onnellisuus katoaa heti ko astun koulun ovesta sisään. En enään tiedä mitä pitäisi tehdä !

Oisko kukaan kokenut samaa ? Miten tästä voisi päästä eroon ? mikä ees vähän auttaisi ? Oisin kiitollinen jos joku osais auttaa jotenkin.

9

2329

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoja kokemuksia

Siis pelottaako sinua kiusaaminen vai sinun kustannuksellasi päteminen vai mikä? Itsellä samoja tuntemuksia

Ja kouluhan alkaa ihan pian :(

• vapina3

Siis ei mua pelota mikää kiusaamine tai muu vastaava. Vaan niinkun tunneilla istuminen on ahdistavaa. Varsinki jos pitää tehdä hiljaa jotain tehtäviä yksin. Tekee mieli vaan juosta pois. Ahdistaa niin että on todella huono olo. Siksi sinne meneminen pelottaa ja on vaikeaa. En tiiä miten pääsisin siitä eroon.

• Neifion

Mä kärsin tuasta koko peruskoulun ajan. Hei, amiksessa voit aloittaa puhtaalta pöydältä. Tutustut vaan rohkeasti ihmisiin. Miettii että mäkin olen ollut tosi arka tyyppi puhumaan tuntemattomille niin...
      Ihan totta, päätät että nyt teen tän ja näytän kaikille että mä olenkin rohkea! Ei kaikki ymmärrä millainen suoritus se on, mut ei kannata muiden masentaa.

Itsekin jännittää huomenna alkava koulu mut miäpähän näytän muille että pystyn siihen ja uskallan mennä sinne vaikka mut tunnetaan siellä ja ihmiset pitää mua minä sitten pitääkin.
      Antaa niitten ajatella mitä huvittaa.

Tsemppiä, hyvin se menee! Muistat vaan hengittää ja astut rohkeasti ovesta sisään, sen jälkeen se alkaa sujumaan. Tärkeintä on vaan päästä paikan päälle : )

• vapina3

Kiitos kannustavasta viestistä !(: tosta voisi ottaa vähän oppia. Jos koittais ees vähän ilosemmalla mielellä mennä sinne niin kai ne tunnit ja päivät siitä alkais rullaa omalla painollaan.

• lonely1993

Ihan kuin olisin ite kirjottanut. Mulla on koulu pelkoa ja ahdistusta. Tiedän tunteen tosi hyvin.

Tänään oli mun ensimmäinen koulu päivä uudessa koulussa ja jännitin ja pelkäsin sairaasti. Päivä oli pitkä ja nihkeäkun pääsin viimein kotiin itkin vaan.

Itse en ole löytänyt apua. Olen käynyt läpi koulupsykologit, laitoksen ja terapeutit. Mutta mikään ei vaan tunnu auttavan. Mutta sen olen oppinut että pitää mennä vain päivä kerrallaan.

Suosittelen kuitenkin että menisit psykologille tai kirjottaisit pahaa oloa vaikkapa päiväkirjaan. Minulla se on hieman auttanut, mutta toivottavasti löydät apua. =)

• ei ole normaalia.

Ei tuollainen ole normaalia, että ahdistaa ilman mitään järkevää syytä. "Tunneilla istuminen ja yksin tehtävien tekeminen" ei voi olla oikea syy.

• ●●●

Ja mistäs ihmeestä sinä sen voit tietää..?

• äitix
        ●●● kirjoitti:

Ja mistäs ihmeestä sinä sen voit tietää..?

Ahdistus ilman mitään syytä ei ole normaalia vaan kyseessä on lievä mielenterveysongelma, joka saattaa hoitamattomana pahentua. Tämmöiseen tilanteeseen kannattaa ilman muuta hakea apua, koska se tuottaa kärsimystä ja varmasti haittaa opiskelua. Pahimmassa tapauksessa ahdistus kasvaa fobiaksi, joka estää koulunkäynnin kokonaan.

Koulussa tätä asiaa ei voi auttaa paljonkaan, koska ei ole paljoa tehtävissä, jos ihan tavalliset asiat kuten itsenäinen tehtävien teko saa ahdistuksen puhkeamaan. Vika ei silloin yleensä ole koulussa vaan oppilaan psyykessä. Toki sen taustalla saattaa olla aikaisempia ikäviä koulukokemuksia, mutta toisaalta ahdistus saattaa kummuta jostain aivan muualtakin.

• Anonyymi

Sinun pitää lknnoittautua sinne kotiin. Oletan, että luulet, että se on parasta terapiaa.
      Sinun on jo korkea aika ymmärtää, että kotisohvalta ei voi opiskella ammattiin, eikä töitä voi tehdä kotoa käsin.
      Älä odota valmista, vaan altista itsesi ihmisten kohtaamiseen. Viskaa puhelin ja some järveen ja kohtaa ihmiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2922
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2773
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1659
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1508
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe