käynnistys/kalvojen puhkaisu

Huomenna aamulla mulla on aika synnärille viikkoja sitten tasan 42, jännittää!!! nyt olisi erittäin mukavaa lukea muitten kokemuksia. Mun kalvot kuulemma puhkaistaan et lapsvesi tulee ulos ja sit ootellaan et syntyy.. sanoivat et kohdunsuu on erittäin kypsä ja hyvännäköinen ensisynnyttäjäks.. kauanko teillä muilla on mennyt aikaa kunnes pikkainen on sit syntynyt maailmaan? oliko synnytys kovin pitkä ja kivulias? ym..

9

6295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noona

Minulla käynnistettiin kun raskaus oli 8 päivää yli. Kalvojen puhkaisusta meni 5 h kun poitsu oli sylissä.. samantien kalvojen puhkaisusta alkoi kovat supistukset, kivut oli kovat, mutta epiduraalin saatuani en tuntenut mitään.. Ponnistusvaihe kesti hieman alle 30min. Silloin tulivat kivut takaisin, kun kätilö otti puudutuksen pois. Kuulemma oli parempi sillä tavoin, tietää minne päin ponnistaa.
      Ainoa asia mikä synnytyksessä jäi harmittamaan on tuo kun kätilö otti puudutuksen pois kun piti alkaa ponnistamaan, siinä vaiheessa kivut olivat todella kovat. Mutta kyllä ne kaikki kivut unohtuu kun saat vaavin syliin! :)
      Nyt on toinen raskaus, viikkoja 32. Toisessa synnytyksessä toivottavasti on hieman "helläkätisempi" kätilö..

• 4:n äiti

" Ponnistusvaihe kesti hieman alle 30min. Silloin tulivat kivut takaisin, kun kätilö otti puudutuksen pois. Kuulemma oli parempi sillä tavoin, tietää minne päin ponnistaa."

Minä olen elänyt yhden ponnistusvaiheen niin että epiduraali oli koko ajan päällä, enkä todellakaan suosittele. Siinä ei tosiaankaan ole puhettakaan mistään ponnistamisesta, kun ei ole minkäänlaista tuntumaa niihin lihaksiin joilla pitäisi ponnistaa.

Olin siis tuntenut kipeitä supistuksia epiduraalin läpi jo puoli tuntia, ja pyytänyt kätilöä tarkistamaan kohdunsuun tilanteen, mutta hänen mielestään ei ollut mitään syytä katsoa sitä kun oli alle tunti aikaa siitä kun edellisen kerran katsottiin. Kun huusin että nyt se tulee, niin kätilö lopulta suostui katsomaan, ja silloin oli jo pää näkyvissä. Käski sitten pidätellä, mutta milläs pidättelet kun ei ole tuntumaa lihaksiin. Sitten olisi pitänyt ponnistaa, mutta eipä onnistunut sekään. Onneksi ei ollut ensimmäinen alatiesynnytys ja vauva oli pieni (3,1 kg), niin tuli vaikka en ponnistanutkaan.

Seuraavassa synnytyksessa epiduraali otettiin pois juuri ennen ponnistusvaihetta ja ponnistin kahdekka sypistuksella 4 minuutissa 4,4 kiloisen pojan. Oli sen verran tiukkaa ponnistamista, ettei varmaan olisi tullut ikinä ulos jos olisi epiduraali ollut päällä.

• Noona
        4:n äiti kirjoitti:

" Ponnistusvaihe kesti hieman alle 30min. Silloin tulivat kivut takaisin, kun kätilö otti puudutuksen pois. Kuulemma oli parempi sillä tavoin, tietää minne päin ponnistaa."

Minä olen elänyt yhden ponnistusvaiheen niin että epiduraali oli koko ajan päällä, enkä todellakaan suosittele. Siinä ei tosiaankaan ole puhettakaan mistään ponnistamisesta, kun ei ole minkäänlaista tuntumaa niihin lihaksiin joilla pitäisi ponnistaa.

Olin siis tuntenut kipeitä supistuksia epiduraalin läpi jo puoli tuntia, ja pyytänyt kätilöä tarkistamaan kohdunsuun tilanteen, mutta hänen mielestään ei ollut mitään syytä katsoa sitä kun oli alle tunti aikaa siitä kun edellisen kerran katsottiin. Kun huusin että nyt se tulee, niin kätilö lopulta suostui katsomaan, ja silloin oli jo pää näkyvissä. Käski sitten pidätellä, mutta milläs pidättelet kun ei ole tuntumaa lihaksiin. Sitten olisi pitänyt ponnistaa, mutta eipä onnistunut sekään. Onneksi ei ollut ensimmäinen alatiesynnytys ja vauva oli pieni (3,1 kg), niin tuli vaikka en ponnistanutkaan.

Seuraavassa synnytyksessa epiduraali otettiin pois juuri ennen ponnistusvaihetta ja ponnistin kahdekka sypistuksella 4 minuutissa 4,4 kiloisen pojan. Oli sen verran tiukkaa ponnistamista, ettei varmaan olisi tullut ikinä ulos jos olisi epiduraali ollut päällä.

Varmasti asia on näinkin, että ilman epiduraalia on parempi ponnistaa kun tuntee omat lihaksensa. Mutta lähinnä tarkoitin sitä, kun kätilö näppäs puudutuksen pois ennenkuin ehdin kertaakaan edes yrittää ponnistamista, eikä tosiaankaan kysellyt mielipidettäni asiasta..
        Ponnistaminen meni ihan luomuna ja välillä kävi niin kipeää ettei uskaltanut täysillä ponnistaa, joka ei sekään ole hyvä asia..

• -----
        Noona kirjoitti:

Varmasti asia on näinkin, että ilman epiduraalia on parempi ponnistaa kun tuntee omat lihaksensa. Mutta lähinnä tarkoitin sitä, kun kätilö näppäs puudutuksen pois ennenkuin ehdin kertaakaan edes yrittää ponnistamista, eikä tosiaankaan kysellyt mielipidettäni asiasta..
        Ponnistaminen meni ihan luomuna ja välillä kävi niin kipeää ettei uskaltanut täysillä ponnistaa, joka ei sekään ole hyvä asia..

No eihän sitä kyselläkään. Se on käytäntö, että epiduraali otetaan pois kun ponnistusvaihe alkaa, koska siitä on todettu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä ponnistusvaiheessa. Se ei ensinnäkään auta juuri lainkaan ponnistusvaiheen kipuihin, ja lisäksi se pitkittää ponnistusvaihetta, koska sinä et saa ponnistamiseen juuri lainkaan tehoa puudutetuilla lihaksilla.

Sun kannattaa ihan oikeasti jutella kätilön kanssa tuosta epiduraalin vaikutuksesta ponnistusvaiheen aikana, viimeistään sitten kun menet synnyttämään. Tiedät sitten, mistä olet jäänyt paitsi tai miltä säästynyt kun se epiduraali nykäistiin pois ennen ponnistusvaihetta.

• synnyttäminen

Minulla kesti 15h kalvojen puhkomisesta että vauva oli sylissäni. Kalvojen puhkaisu ei tuonut supistuksia vaan laittoivat oksitosiini tipan. Sitten alkoivat kovat supistukset. 3epiduraalia kerkesivät laittamaan ja enemmänkin olisin halunnut kun eivät auttaneet kuin 1h kerrallaan. Hurjaa oli mutta sen kestää kyllä kun palkinto on niin suuri.

• Sariella

Jasmin83, kirjoittelepa tänne, kun koitos on ohi ja voimat saatu takaisin.
      Toivottavasti kaikki meni hyvin ja pikkuinen nyt vieressä. Onnea paljon!

• sain sitten pillereitä 4h välein ja yöllä tuli sit lapsivedet.. 13h synnytys kesti kunnes sit jouduttiin tekee hätäsektio ku vauvan sydänäänet laski. kivut oli ihan kamalia :( sain epiduraalin, eka annos vaikutti ja kivut hävis... mut sit ku se vaikutus lakkas ja laitettiin uus satsi ni ei enää auttanut, oli niin iso helpotus kun leikattiin kun kivut hävis :) aika kammottava kokemus oli, mutta kyllä mä viellä joskus lapsia viellä haluan. Pitää vaan toivoa pikkasen helpompaa synnytystä!! :)

• oli vk 39

ja supistukset oli kestäny jo vuorokauden, kalvot puhkaistiin ja se oli menoa sit, ei ehtiny puudutuksia laittaa. Alle kaks tuntia kalvojen puhkaisusta lapsi sylissä. Kivuliasta se oli kyllä, mutta nyt odotan toista ja luomuna aion synnyttää, ei se niin kauheeta ollu etteikö siitä selviäisi.

• ..

Kaikki synnytykset käynnistetty ja kalvojen puhkaisujen jälkeen vauvat olleet maailmassa 20-40min sisään.. eli hurjan nopeasti. Se onkin ollut niin järkyttävän kivuliasta että en muista juurikaan mitään ennen kun pääsin ponnistamaan (joka ollut joka kerta suuri helpotus). Mitään kivunlievitystä en ole ehtinyt saamaan missään synnytyksessä, joita siis kolme.
        Mutta mitään kammoa tms. ei ole jäänyt. Ihania kokemuksia kaikki :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8257
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      112
      5774
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      56
      5246
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5206
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3861
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3041
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2757
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2558
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2532
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2501
    Aihe