Minicollie turkki ja muuta

Jeepulis

Laitan tän tänne, kun pk colliella on aika lailla samanlainen turkki kuin sheltillä. Eli kysymys: Voiko koiran pyllykarvoja leikellä? Pylly on minun koirani arka paikka (raukka on joutunut anaalirakkojen tyhjennykseen) ja on todella vaikeeta saada sitä pysymään paikoillaan kun harjaan takkuja. Sen pyllykarvat ovat vieläpä harmaantuneet ja ovat sellaista karvaa, joka on melkeimpä aina takussa. Ajattelin, että ehkäpä leikkaamalla hiukan sen pyllykarvoja saisin ne pahimmat takut poies ja ei tarvitsisi piinata sitä joka toinen viikko harjalla pyllytakkuja selvitellessä. Onko tuosta edes mitään hyötyä? Ja olen kuullut, että jotku rodut masentuvat, jos sen turkkia leikataan. Onko parempia ehdotuksia? Koirani turkki on muuten ihan kunnossa. Laitan naksuihin rypsiöljyä hiukan ja harjaan joka toinen viikko. Suihku-suihkussa käydään yhdesti tai kahdesti vuodessa.

Myös: onko harmaantunut turkki merkki siitä, että pitäisi ottaa rauhallisemmin? Koirani on vasta 8-vuotta ja se on aika aktiivinen koira (käydään mettälenkillä ja nyt parin vuoden tauon jälkeen päästään taas agilityä harrastamaan) eikä näytä vanhenneen muuten kuin karvoista. Onko tämä luonnollista, että se saa jo 8-vuotiaana harmaita? Vai onko koirani kenties stessaanutnut jostakin (en kylläkään keksi mitään syytä stressata)?

Sitten vielä ihan collieta koskeva kysymys. Ajattelin hankkia toisen koiran koiralle seuraksi, kun se on erittäin leikkisä toista koiraa kohtaan ja siten sillä olisi seuraa puistossa ja kotona silloin kun opiskelen. Ajattelin siihen collieta ja ajattelin kysyä sukupuolesta (EI ainut syy. Haluan myös kokeilla kisata agilityssa tai tokossa. Shelttini kanssa ihan vain huvikseni olen harrastanut agilityä). Koirani on näitä urosegoilijoita, mutta pidän enemmän urkoksesta kuin naaraista. Voisiko collieen pentu olla uros ja niin, että ne tulee toimeen vai pitäisikö minun hankkia suosiolla narttu? Ei sillä niin iso ero ole, mutta juoksuajat on minulle hiukan rasittavia. Ja sheltti on leikattu syöpäriskin takia, joten ei edes väkisin voisi tulla mitään vahinkopentuja. Sheltti on ollut urospennun kanssa tekemisissä aikaisemmin, mutta tämä oli sellainen ylivilkas snautseri, joka yritti ottaa sitä hännästä kiinni, jolloin se komentelee koko ajan pentua ja ei rauhoitu pennun ollessa lähettyvillä. Osaa leikkiä sen kanssa pihalla, mutta sisällä pitää koko ajan paimentaa.

2

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja

Olkaa kilttejä ja voisitteko laittaa jotakin kommenttia?

• kiinni

leikkaatko koiran karvoja, ei kai sillä ole merkitystä, jos et näyttelyissä käy, tai sitten sinun täytyy harjata useammin. Karvan laatuun vaikuttaa myös ruuan laatu.
      Koirakohtaista milloin rupeaa harmaantumaan, voi kyllä jo harmaantua.
      Jos koiralla on virtaa ja se on itse innokas menemään, en ymmärrä miksi sitä pitäisi rajoittaa, kunhan liikunta on säännöllistä.
      Ei kukaan voi varmuudella sanoa tuleeko kaksi urosta keskenään toimeen, on paljon kiinni myös tulevan koiran luonteesta.
      Itsellä collieita, niillä juoksut 8kk välein, ei tämä varmaankaan katastrofi ole.
      Nämä on vaan niitä asioita jotka on itse mietittävä, valmista vastausta ei ole.
      Onnea uuden perheenjäsenen etsintään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      101
      3184
    2. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      147
      1993
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      35
      1962
    4. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1951
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      121
      1763
    6. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1679
    7. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1607
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      287
      1433
    9. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      123
      1351
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1210
    Aihe