Mitä mieltä olet Varkaudessa asuvista maahanmuuttajista?
Tunnetko maahanmuuttajia?
Pitäisikö heitä olla enemmän, vai ehkä vähemmän?
Maahanmuuttajat Varkaudessa
66
2709
Vastaukset
- Mamuja lissää?
maahanmuuttajat, jotka minä tunnen ovat ihan tavallisia, kivoja ihmisiä. Ehkä keskimääräistä iloisempia ja avoimempia kuin me varkautelaiset. Niin se vain on, että kun vierasmaalaisiin tutustuu, heihin alkaa suhtautuakin suvaitsevaisemmin.
- Hullu Jussi
Minä en ole tavannut vielä yhtäkään ! Mistä heitä voisi löytää ?
- nimierkki 76
Olen samaa mieltä, että kyllä tännekkin perähipiälle muutama ulkolainen mahtuis!
Vaan totuus on, että en minä ainakaan halua olla ketään tuomassa.
En siksi että olisin rasisti tai mts vaan koska itselläni on ulkomaalainen nainen ja hänellä on ollut vaikeuksia esim. kun tääl ei kukaan edes puhu englantia tai sitten muitakaan kieliä!
niin ja voin nyt kaikillesuoraan sanoa että kyseessä on nainen venäjältä joka puhuu 5kieltä sujuvasti! eli miun käyp kateeksi viisaus rajan takaa!!! nimierkki 76 kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että kyllä tännekkin perähipiälle muutama ulkolainen mahtuis!
En siksi että olisin rasisti tai mts vaan koska itselläni on ulkomaalainen nainen ja hänellä on ollut vaikeuksia esim. kun tääl ei kukaan edes puhu englantia tai sitten muitakaan kieliä!
niin ja voin nyt kaikillesuoraan sanoa että kyseessä on nainen venäjältä joka puhuu 5kieltä sujuvasti! eli miun käyp kateeksi viisaus rajan takaa!!!Varkaus on kaunis ja turvallinen paikka asua. Keskimäärin aivan kärjessä joka alueella, kun verrataan kaupunkeja yli koko tämän meidän yhteisen pallon. Erilaisuus on valtava rikkaus ja kun opimme sitä hyödyntämään ja siitä nauttimaan saadaan Varkauskin uuteen nousuun. Täällä asuvat opiskelijat ja varsinaiset maahanmuuttajat ovat hienoa ja ystävällistä väkeä. En usko paikkakunnan Sheriffinkään olevan asiasta eri mieltä. Varkaudessa on paljon "reissu-lasseja" , jotka ovat nähneet maailmaa laajemmaltikin, ja heillä on pitkälti sama näkemys tähän paikkakunnan kansainvälistymiseen.
Sopivassa suhteessa maahanmuuttajia mahtuu vielä Varauteenkin. Heidän sopeutumisensa yhteiskuntaa on sitä helpompaa, mitä enemmän on "kohtalotoverita". Ei Varkauteen ole varmaan "muukaisen" helppoa asettua asumaan.- Kielimuuri
nimierkki 76 kirjoitti:
niin ja voin nyt kaikillesuoraan sanoa että kyseessä on nainen venäjältä joka puhuu 5kieltä sujuvasti! eli miun käyp kateeksi viisaus rajan takaa!!!Takaan että Varkaudessa on keskivertoa kielitaitoisempaa joukkoa. Peruskoulussa opetetaan samoja kieliä ympäri suomen. Varkaus vientivetoisena teollisuuskaupunkina käy maailmanlaajuista kauppaa ja vahvuutena on ollut kielitaito. Joten jos ei pärjää englannilla tai ruotsilla Varkaudessa on syytä tarkistaa oma kielitaito. Kielitaidon puuttesta varkautelaisia ei voi missääntapauksessa moittia. Taitaa muuten olla niin että Varkaus on itäsuomen kansainvälisin kaupunki.
- Haloo Pronto
nimierkki 76 kirjoitti:
niin ja voin nyt kaikillesuoraan sanoa että kyseessä on nainen venäjältä joka puhuu 5kieltä sujuvasti! eli miun käyp kateeksi viisaus rajan takaa!!!Mielenkiintoinen näkökanta, josta kiitos.
Englantia suomalaiset puhuvat yllättävän hyvin - jos vertaa miten hyvin englanninkieliset puhuvat muita kieliä.
Monasti juuri kielen oppiminen auttaa kotoutumisessa ja ei kukaan odota että sitä " viikossa " oppii.
Monasti englannin kielisille tulee yllätyksenä että maailmassa on muitakin kieliä ? Joten ei kai ole suomalaisten vika jos muualla ei opeteta kieliä kouluissa ? - mummi minäkin
kysäseeppä meidän kaupungin
johtajalta,jospa vaikka ylimääräset rahat käytetäänkin niin,kuin ajattelet. - Justiinsa Juu
Onpa ihmettelevalla mummolla ihmeelliset ajatukset, luuletko tosissaan etta kaikki maahanmuuttajat on ensimmaisena siella sossun luukulla, osa ehka tuo tyopaikkoja varkauteen tai tulevat tyoperassa, monella on luultavasti enemman rahaa kun talla keskiverto mummelilla.... Mutta sitten iskee taas se supisuomalainen kateus mummeliin kun tajuaa etta hei noillahan on rahaa... Nyt varmaan seuraavana vaitat etta et ole rasisti. Mutta tuo on juuri sita mista tallainen typeryys ilmaantuu ja miten se tuodaan esille ja opetetaan sukupolvelta toiselle... Pakolaiset on erikseen kun tyonperassa muuttavat ulkomaalaiset, pakolaisista en niin valita ainaskaan kiintio pakolaisista jotka voi olla 20-40 vuotiaita miehiakin joille tuskin on oikeasti mitaan uhkaa kotimaassaan ennen toisin lapset ja vanhukset sielta maista missa tarvitaan apua.
Tyoperaisessa maahanmuutossa ei ole vikaa...
Unohdatte varmaan hyvan esimerkin Jurgen Kempf joka on maahan muuttaja, tuo turismia varkauteen mutta kasittaakseni han on tyoperainen maahan muuttaja ja minun mielesta hieno ihminen kun on varkaudessa kestanyt pitkaan ja tuonut matkailijoita ja joillekin ihmisille toita ja varmasti maksanut veroja muutaman muunkin edesta. - se mummeli
Justiinsa Juu kirjoitti:
Onpa ihmettelevalla mummolla ihmeelliset ajatukset, luuletko tosissaan etta kaikki maahanmuuttajat on ensimmaisena siella sossun luukulla, osa ehka tuo tyopaikkoja varkauteen tai tulevat tyoperassa, monella on luultavasti enemman rahaa kun talla keskiverto mummelilla.... Mutta sitten iskee taas se supisuomalainen kateus mummeliin kun tajuaa etta hei noillahan on rahaa... Nyt varmaan seuraavana vaitat etta et ole rasisti. Mutta tuo on juuri sita mista tallainen typeryys ilmaantuu ja miten se tuodaan esille ja opetetaan sukupolvelta toiselle... Pakolaiset on erikseen kun tyonperassa muuttavat ulkomaalaiset, pakolaisista en niin valita ainaskaan kiintio pakolaisista jotka voi olla 20-40 vuotiaita miehiakin joille tuskin on oikeasti mitaan uhkaa kotimaassaan ennen toisin lapset ja vanhukset sielta maista missa tarvitaan apua.
Unohdatte varmaan hyvan esimerkin Jurgen Kempf joka on maahan muuttaja, tuo turismia varkauteen mutta kasittaakseni han on tyoperainen maahan muuttaja ja minun mielesta hieno ihminen kun on varkaudessa kestanyt pitkaan ja tuonut matkailijoita ja joillekin ihmisille toita ja varmasti maksanut veroja muutaman muunkin edesta.suurin osa ainakin näistä tummahipiäisistä eivät ole töissä, vaan nauttivat ilmaisesta rahasta. Ja en nyt pitäisi itseäni kuitenkaan rasistina. Jos aito syntyperäinen suomalainen saisi saman kohtelun kuin nämä maahan muuttajat (kaikki ilmaiseksi, autotkin), en arvostelisi yhtään. Mutta kun näistä tummahipiäisistä näkee heti, etteivät ole suomalaisia, niin totta kai heitä haukutaan. Minulla ei ole itse ihmisen väriä mitään vastaan. Jos joku tummaihoinen on töissä ja maksaa veroja, niin se on ihan oikei. Mutta mistä esimerkiksi minä tiedän kun tulee tumnmaihoinen vastaan , että hän on töissä? En sitten mistään. Totta kai oletan, että hän on veronmaksajien elätettävänä. Ja jos he edes opettelisivat suomenkieltä, että heitä ymmärtäisi ja he ymmärtäisivät minua. Asuin kerran toisella paikkakunnalla talossa, jossa asui kosovolaisia. Jonkin verran puhuivat suomea, mutta eivät ymmärtäneet. Kuitenkin olivat asuneet Suomessa jo 13 vuotta. Luulisi siinä ajassa jo oppivan vaikka mitä. Vaan kun haluja ei ole, ovat vain toisten passattavina! Sitten asia, joka sivuaa vierestä: kerran näytettiin uutisissa, olisikohan ollut Afganistanista. Oli naistoimittaja. Hänellä oli huivi päässä maan tavan mukaan. Miksi sitten nämä Suomeen tulevat maahanmuuttajat eivät pukeudu maan tavan mukaan, suomalaisittain. Miksi pitää olla naama peitoissa, huivi päässä? Ei taida enää pitää paikkaansa tuo "maassa maan tavalla".
- dodiin ja sillälailla
se mummeli kirjoitti:
suurin osa ainakin näistä tummahipiäisistä eivät ole töissä, vaan nauttivat ilmaisesta rahasta. Ja en nyt pitäisi itseäni kuitenkaan rasistina. Jos aito syntyperäinen suomalainen saisi saman kohtelun kuin nämä maahan muuttajat (kaikki ilmaiseksi, autotkin), en arvostelisi yhtään. Mutta kun näistä tummahipiäisistä näkee heti, etteivät ole suomalaisia, niin totta kai heitä haukutaan. Minulla ei ole itse ihmisen väriä mitään vastaan. Jos joku tummaihoinen on töissä ja maksaa veroja, niin se on ihan oikei. Mutta mistä esimerkiksi minä tiedän kun tulee tumnmaihoinen vastaan , että hän on töissä? En sitten mistään. Totta kai oletan, että hän on veronmaksajien elätettävänä. Ja jos he edes opettelisivat suomenkieltä, että heitä ymmärtäisi ja he ymmärtäisivät minua. Asuin kerran toisella paikkakunnalla talossa, jossa asui kosovolaisia. Jonkin verran puhuivat suomea, mutta eivät ymmärtäneet. Kuitenkin olivat asuneet Suomessa jo 13 vuotta. Luulisi siinä ajassa jo oppivan vaikka mitä. Vaan kun haluja ei ole, ovat vain toisten passattavina! Sitten asia, joka sivuaa vierestä: kerran näytettiin uutisissa, olisikohan ollut Afganistanista. Oli naistoimittaja. Hänellä oli huivi päässä maan tavan mukaan. Miksi sitten nämä Suomeen tulevat maahanmuuttajat eivät pukeudu maan tavan mukaan, suomalaisittain. Miksi pitää olla naama peitoissa, huivi päässä? Ei taida enää pitää paikkaansa tuo "maassa maan tavalla".
Tummahipiäisiä ja myös aasialaisperäisiä ihmisiä on ihan opiskelijoina Savonia amk:ssa. Kivoja nuoria ihmisiä! Tuon kielen opettelun suhteen voisin sanoa, että vaikka haluja suomen kielen opiskeluun olisikin, kaikki eivät suomen kursseille pääse! Työkkärin työvoimapoliittisille suomen kursseille on tunkua, usko tai älä, ja valitettavasti kaikki eivät kursseille pääse. Kukaan tapaamistani ulkomaalaisista ei ole sanonut, ettei kielen opiskelu kiinnosta. Taitaa mummeli vedellä nyt ihan sitä mutu-tietoa lonkalta.
se mummeli kirjoitti:
suurin osa ainakin näistä tummahipiäisistä eivät ole töissä, vaan nauttivat ilmaisesta rahasta. Ja en nyt pitäisi itseäni kuitenkaan rasistina. Jos aito syntyperäinen suomalainen saisi saman kohtelun kuin nämä maahan muuttajat (kaikki ilmaiseksi, autotkin), en arvostelisi yhtään. Mutta kun näistä tummahipiäisistä näkee heti, etteivät ole suomalaisia, niin totta kai heitä haukutaan. Minulla ei ole itse ihmisen väriä mitään vastaan. Jos joku tummaihoinen on töissä ja maksaa veroja, niin se on ihan oikei. Mutta mistä esimerkiksi minä tiedän kun tulee tumnmaihoinen vastaan , että hän on töissä? En sitten mistään. Totta kai oletan, että hän on veronmaksajien elätettävänä. Ja jos he edes opettelisivat suomenkieltä, että heitä ymmärtäisi ja he ymmärtäisivät minua. Asuin kerran toisella paikkakunnalla talossa, jossa asui kosovolaisia. Jonkin verran puhuivat suomea, mutta eivät ymmärtäneet. Kuitenkin olivat asuneet Suomessa jo 13 vuotta. Luulisi siinä ajassa jo oppivan vaikka mitä. Vaan kun haluja ei ole, ovat vain toisten passattavina! Sitten asia, joka sivuaa vierestä: kerran näytettiin uutisissa, olisikohan ollut Afganistanista. Oli naistoimittaja. Hänellä oli huivi päässä maan tavan mukaan. Miksi sitten nämä Suomeen tulevat maahanmuuttajat eivät pukeudu maan tavan mukaan, suomalaisittain. Miksi pitää olla naama peitoissa, huivi päässä? Ei taida enää pitää paikkaansa tuo "maassa maan tavalla".
Heippa Mummeli,
sinä oletat, että vastaan tuleva tummaihoinen on sosaaliluukun asiakas, ja sen perässä kävelevä "suomalaisen" näköinen on kunnon veronsa maksa kansalainen. Monesti tuo oletuksesi menee päälaelleen. Kyllä meistä suomalaisistakin näkee vuosien maassa oleskelun jälkeen , että olemme suomalaisia, vaikka emme burkaan pukeudukkaan.
Ennakkoluulot ovat vain niin syvässä.
Maahanmuuttajat ja pakolais-stuksella olevat ihmiset saavat erilaiset avustukset ja soiaalisen tuen. Varkaudessa ei tietääkseni vielä ole pakolaisia. Eipä haittaisi minua vaikka heitäkin tulisi.
Veroni olen iloisella mielellä maksanut.- ......
Mr.Manu kirjoitti:
Varkaus on kaunis ja turvallinen paikka asua. Keskimäärin aivan kärjessä joka alueella, kun verrataan kaupunkeja yli koko tämän meidän yhteisen pallon. Erilaisuus on valtava rikkaus ja kun opimme sitä hyödyntämään ja siitä nauttimaan saadaan Varkauskin uuteen nousuun. Täällä asuvat opiskelijat ja varsinaiset maahanmuuttajat ovat hienoa ja ystävällistä väkeä. En usko paikkakunnan Sheriffinkään olevan asiasta eri mieltä. Varkaudessa on paljon "reissu-lasseja" , jotka ovat nähneet maailmaa laajemmaltikin, ja heillä on pitkälti sama näkemys tähän paikkakunnan kansainvälistymiseen.
Sopivassa suhteessa maahanmuuttajia mahtuu vielä Varauteenkin. Heidän sopeutumisensa yhteiskuntaa on sitä helpompaa, mitä enemmän on "kohtalotoverita". Ei Varkauteen ole varmaan "muukaisen" helppoa asettua asumaan."Heidän sopeutumisensa yhteiskuntaa on sitä helpompaa, mitä enemmän on "kohtalotoverita"."
Itse asiassa homma menee juuri päinvastoin, ainakin jos puhutaan suuremmista määristä. Suurissa ryhmissä maahanmuuttajat vetäytyvät omaan yhteisöönsä ja muuttavat samoille alueille asumaan. Seurauksena on gettoja, syrjäytymistä, työttömyyttä... Esimerkkejä tällaisista lähiöistä löytyy ympäri Eurooppaa, kohta myös Suomesta. Historiallisesti tulijamäärät ovat olleet pienempiä ja sopeutuminen on tapahtunut pakon edessä. Nykyisin yhteiskunta ei sellaista vaadi vaan mahdollistaa kotia jäännin ja jopa rohkaisee säilyttämään omat tavat ja tottumukset vaikka ne olisivat ristiriidassa yhteiskunnan ja kantaväestön etujen kanssa. - lisää vierasmaalaisia
Justiinsa Juu kirjoitti:
Unohdatte varmaan hyvan esimerkin Jurgen Kempf joka on maahan muuttaja, tuo turismia varkauteen mutta kasittaakseni han on tyoperainen maahan muuttaja ja minun mielesta hieno ihminen kun on varkaudessa kestanyt pitkaan ja tuonut matkailijoita ja joillekin ihmisille toita ja varmasti maksanut veroja muutaman muunkin edesta.Täällä Varkaudessa on myös saksalainen tv-tuottaja. Maksaa verot Suomeen jne. ja tekee kuulemma paljon tv-juttuja eri kanaville Saksaan ja vie monipuolista suomitietoa maailmalle. Näitä esimerkkejä pitäisi olla enemmän.
Tietysti on erilaista tulla vapaaehtoisesti maahan ja tarkoituksena hankkia itse elantonsa, kuin joutua pakolaisena pois omasta maastaan. Lähtökohdat ovat erilaiset.
Toivoisin lisää erilaisia kulttuureja Varkauteen... vaikkapa kreikkalaisia, sitten saisimme ehkä kivan kreikkalaisen ravintolan tänne. - työn iloa!
lisää vierasmaalaisia kirjoitti:
Täällä Varkaudessa on myös saksalainen tv-tuottaja. Maksaa verot Suomeen jne. ja tekee kuulemma paljon tv-juttuja eri kanaville Saksaan ja vie monipuolista suomitietoa maailmalle. Näitä esimerkkejä pitäisi olla enemmän.
Tietysti on erilaista tulla vapaaehtoisesti maahan ja tarkoituksena hankkia itse elantonsa, kuin joutua pakolaisena pois omasta maastaan. Lähtökohdat ovat erilaiset.
Toivoisin lisää erilaisia kulttuureja Varkauteen... vaikkapa kreikkalaisia, sitten saisimme ehkä kivan kreikkalaisen ravintolan tänne.ei kukaan tänne pakolaisena joudu kotimaastaan lähtemään! He maksavat maltaita joillekin, että pääsevät Suomen oloihin ilmaiseksi makoilemaan! Ei saksalainen ole mikään maahanmuuttaja! Maahanmuuttajalla ymmärrän sellaista, että tulee tänne Suomeen loisimaan. Kaikki TYÖTÄ tekevät niin saksalaiset ja muut suomalaisen rodun näköiset, tervetuloa vaan!
- lisää vierasmaalaisia
työn iloa! kirjoitti:
ei kukaan tänne pakolaisena joudu kotimaastaan lähtemään! He maksavat maltaita joillekin, että pääsevät Suomen oloihin ilmaiseksi makoilemaan! Ei saksalainen ole mikään maahanmuuttaja! Maahanmuuttajalla ymmärrän sellaista, että tulee tänne Suomeen loisimaan. Kaikki TYÖTÄ tekevät niin saksalaiset ja muut suomalaisen rodun näköiset, tervetuloa vaan!
...nimmikkeen mamu = maahanmuuttaja. Nimi kertoo sen, että tämä henkilö muuttaa maasta Onko mamu siis joku halventava nimike?
Kyllä näitä oikeista syistä tänne tulevia mamuja on, valitettavasti. En tahtoisi olla heidän pöksyissään, sillä kotimaa on aina kotimaa, sen he huomaavat viimeistään silloin, kun heitä aletaan nimittelemään vaikkapa mamuiksi / jos se on halventava nimike.
En kiellä sitä, etteikö olisi myös elintasopakolaisia, muttei kaikkia vierasmaalaisia voi nimitellä VAIN ulkonäön perusteella. Historiassa on tarpeeksi esimerkkejä siitä, että näitä "oman rodun näköisiä" on suosittu ja toisia sorrettu VAIN rodun ja uskon vuoksi. Näitä virheitä ei pitäisi toistaa.
Ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan. - kommila2011
Hullu Jussi kirjoitti:
kommilassa on ainakin
- almut jaettu
Täällä Varkaudessa on myös saksalainen tv-tuottaja. Maksaa verot Suomeen jne. ja tekee kuulemma paljon tv-juttuja eri kanaville Saksaan ja vie monipuolista suomitietoa maailmalle. Näitä esimerkkejä pitäisi olla enemmän.
Toivoisin lisää erilaisia kulttuureja Varkauteen... vaikkapa kreikkalaisia, sitten saisimme ehkä kivan kreikkalaisen ravintolan tänne.Saksalaisethan on OK,
Kreikkalaisillahan on jo pääoma Suomesta, kun Juttis jakoi, muistatteko? Eikun vaan , krikkalaisia työmaaruokaloita. - Anonyymi
Justiinsa Juu kirjoitti:
Unohdatte varmaan hyvan esimerkin Jurgen Kempf joka on maahan muuttaja, tuo turismia varkauteen mutta kasittaakseni han on tyoperainen maahan muuttaja ja minun mielesta hieno ihminen kun on varkaudessa kestanyt pitkaan ja tuonut matkailijoita ja joillekin ihmisille toita ja varmasti maksanut veroja muutaman muunkin edesta.Opiskelevat kelan tuilla ja pizzahommia pimeästi.
- Anonyymi
Hullu Jussi kirjoitti:
Tha-hierojat Kauppakalulla!
- Hannu Hanhi
Eikö Varkauteen voitasi perustaa joku International Club - ja siten kartoittaa että mistä maista ja mitä kieliä täällä puhutaan ?
Varmasti olisi hyvä tapa päästä " Varkauteteen " sisään ja siten kotoutua !- nostan hattua
Esim. ruokapaikat Iskender ja kiinalaiset nam.nam pistäkää vetelät musit paremmaksi.
- soomalainen
nostan hattua kirjoitti:
Esim. ruokapaikat Iskender ja kiinalaiset nam.nam pistäkää vetelät musit paremmaksi.
Maahanmuuttajia on joka lähtöön ihan niinkuin meitä suomalaisiakin. Sellaisia ihmisiä jotka tulevat tekemään tänne töitä ja elävät suomen tapojen ja lakien mukaan ei mulla ole mitään vastaan. Toki niitä hyväksikäyttäjiäkin on mutta ei kaikki.
- kotimaista!
nostan hattua kirjoitti:
olla hygienista? Mahtavatko mamut ymmärtää sen perään yhtään mitään? Olen nähnyt Helsingissä asuessani yhdessä kebab-paikassa kuinka maahan pudonneet ruokatarvikkeet laitettiin takaisin tiskiin. Myös nenän kaivamisen jälkeen samoilla sormilla käsiteltiin ruoka-aineita. Näin siis Helsingissä! Varkaudessa noissa mainitsemissasi paikoissa en ole käynyt, joten en tiedä tarkalleen niiden "puhtautta". Enkä kyllä menekään Helsingin "opista" viisastuneena. Maahanmuuttajilla kun on aivan toisenlaiset kriteerit hygienisuuden alalla!
- pahoinvointi
kotimaista! kirjoitti:
olla hygienista? Mahtavatko mamut ymmärtää sen perään yhtään mitään? Olen nähnyt Helsingissä asuessani yhdessä kebab-paikassa kuinka maahan pudonneet ruokatarvikkeet laitettiin takaisin tiskiin. Myös nenän kaivamisen jälkeen samoilla sormilla käsiteltiin ruoka-aineita. Näin siis Helsingissä! Varkaudessa noissa mainitsemissasi paikoissa en ole käynyt, joten en tiedä tarkalleen niiden "puhtautta". Enkä kyllä menekään Helsingin "opista" viisastuneena. Maahanmuuttajilla kun on aivan toisenlaiset kriteerit hygienisuuden alalla!
savonmäen tai savontien grilleille(yööööök)niin näet sitä hygienian tasoa ja vertaappaas esim. iskenderiin .(tämä ei ole ihan oikeesti provo).
- lisää vierasmaalaisia
International Club olisi hieno idea - kaikenikäisille. Kuka tekee työn?
- lisää vierasmaalaisia
kotimaista! kirjoitti:
Olen nähnyt Varkaudessa, supi suomalaisessa ravintolassa pizzanpaistajan puristelevan välillä finnejään - näytti varmaan yhtä "houkuttelevalta" kuin tuo sun tapauksesi. Sen koomin en ole käynyt siinä ravintolassa. Yäk... emme ole sen parempia tai huonompia kuin mamut!
- 90 vuotta Varkautta
International Club olisi hieno idea - kaikenikäisille. Kuka tekee työn?
Club toiminta on yleensä vapaaehtoista. Ei siitä siis makseta palkaa... vaan on tapa markkinoida ja saada asioita esille paremmin.
Kaikki jotka haluavat puhua kieliä taikka joilla on jotakin erikois osaamista ! - Deutsch
90 vuotta Varkautta kirjoitti:
Club toiminta on yleensä vapaaehtoista. Ei siitä siis makseta palkaa... vaan on tapa markkinoida ja saada asioita esille paremmin.
Kaikki jotka haluavat puhua kieliä taikka joilla on jotakin erikois osaamista !Erikoisosaamista olisi: saksan puhuminen... ehkä voisi olla yhtenä osana Club Internaitonalessa.
- sarleen
tunnen vain yhden maahanmuuttajan ja hän on ihana ihminen.Hän on tuntenut yksinäisyyttä varkaudessa ennakkoluulojentähden.Maahanmuuttajat ovat olleet ystävällisiä minuakohtaa.Eläkäämme sovussa.
- kansainvälinen kieli
Muutamia Vietnamilaisia aikuisia opiskelijoita ollut täällä iltaisin WJK:n juniorijalkapallojoukkueen treeneissä. He osaavat kohtuullisesti englantia ja ovat kohteliaita, iloisia ja olleet myös hyvin urheilullisella asenteella mukana. Harjoitukset pidetään osin Englanninkielellä ja tämä on auttanut myös paikallisia nuoria käyttämään Englanninkielen taitojaan.
- gioihkjdb
Onko Varkaudessa järjestetty ystävätoimintaa maahanmuuttajille? Minua kiinnostaisi, voisin olla vapaaehtoinen ystävä jollekin joka sellaista tarvitsisi/haluaisi.
- Boca Raton
Varkauteeen tarvitaan jokin Klubi jossa tavallinen ihminen voi jutustella vieraiden kanssa ja siten saada ennokkoluulot karisemaan pois kokoneen !
Olisiko joku kiinnostunut oppimaan kieliä ja siten myös auttamaan kotoutumisessa ? - Ciao bella
Tuo kerho tosi hyvä idea. Itse osallistuin joskus vastaavaan toimintaan, kerhon nimi oli/on Club/Cafe Polyglotte. Tarkoituksena oli parantaa kieltenosaamista ja tutustua uusiin ihmisiin. Osallistujat kokoontuvat johonkin tilaan, jonne saadaan useita erillisiä pöytiä laitettua. Kussakin pöydässä on yksi ks. kieltä äidinkielenään puhuva henkilö, joka ylläpitää ja johdattelee keskustelua. Jos paikalla on monta esim espanjaa puhuvaa, niin silloin voi olla aloittelijoille oma pöytänsä ja sujuvasti puhuville omansa. Tässä ei siis ole mitään suorituspakkoa eikä koulumaisuutta, vaan hauskaa yhdessäoloa.
- Doma Home
Todella hyvä idea Ciao bella...
Kerrankin joku ehdottaa jotakin uutta jossa saadaa kosketusta paikallisten ja junantuomien välille !
Tässä voisi olla jonkinlainen Varkauden Nokia jos oikein halutaan ?
- aöö
Pidetään vaan Varkaus Savolaisten asuinpaikkana(Suomalaisten),eihän Minulla mittää ulkomaalaisia vastaan ole,mutta????????
- No Water
Varkaus tarvitsee sellaisia ihmisiä jotka näkee että meillä on kaikki perkeleen hyvin...
monessa paikassa on nimittäin asiat päin... sanonko mitä ?
- haloooo mummeli
kuulehan mummeli...sanoit että miksi ei naiset jotka käyttävät huivia sitten ole suomessa ilman huivia.se on sellainen homma että he uskovat jumalaan ja olivat he missä tahansa he haluatvat itse omasta sydämestään pitää huivia päässä vaikka islam ei sitä pakota niin naiset kokevat sen heille itse tärkeiksi. ota ensin asiosta selvää ennen kun rupeat puhumaan.vielä kun olet mummo niin luulisi siihen ikään jo tietävän miten toimitaan.????
- Open Club
Olisi kiva tietää mitä kaikkia kieliä Varkaudessa puhutaan - jotka voisivat osallistua ?
Itseä kiinnostaa saksa - espanja - venäjä ! - Booking Faces
Saisiko esim Facebookissa aloittaa Klubin jossa saisi selville että kuinka moni haluaa opetella natiivin kanssa kieliä ja miten äännettään kielioppia ?
- häh??
Öö, miten äännetään kielioppia?
- Antiracism
häh?? kirjoitti:
Avarakatseisempia ja suvaitsevaisempia soisi savolaisten olevan. Vaan ei vanhat koirat opi.
- Pahvin Kaveri
häh?? kirjoitti:
Väännetään kielioppia - Pahvi
- Kissamee
häh?? kirjoitti:
Monen tarvitsee vaihtaa oman murteen kun alkaa puhumaan vierailla kielillä !
Ne ajat on jo takana kuin kaikki eläimet olivat TANKEROUS !
- Tietääkö joku?
Mikäs on maahanmuuttajatilanne Varkaudessa vuonna 2013?
Opiskelijoita on ainakin runsaasti.Se tilanne ei liene muuttunut.
Muutoin kai ei ryntäystä ole ollut?- Valtti Puntonen
Warkauden Lehdessä oli että Varkaudessa asuu 500 ulkomailla syntynytää / käynyttä varkautelaista.
% en osaa laskea mutta 20.000 se olisi - laskekoot joku muu - Kiitos - Anonyymi
Valtti Puntonen kirjoitti:
Warkauden Lehdessä oli että Varkaudessa asuu 500 ulkomailla syntynytää / käynyttä varkautelaista.
% en osaa laskea mutta 20.000 se olisi - laskekoot joku muu - Kiitos2,5 prossaa.
- hertta.
jopelle 1 tai 33..kaikki on SAMANLAISIA VAIKKA joskus tuleekin saakurin niitä kirjoutusvirhetäkin...
lääkitse ja pää tyynyyn.. - Open City
Olisko kukaan maahanmuuttajan kaveri kiinnostunut muuttamaan Varkauteen ?
https://www.flickr.com/photos/timoheinonen/sets/72157626449133374/
Eli historiaa on sekä asuntoja tarjolla - jos vain tuot oman panoksesi. - Anonyymi
Vähemmän. Törkeitä ovat.
- Anonyymi
Ahdistelevat alaikäisiä.
- Anonyymi
Suosikaa iskenderiä.
- Anonyymi
Vasalla vauhti piällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasalla vauhti piällä.
Kellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kellä?
Elä laittele yhtään mitään nimiä.yksi on jo syytteessä.sinne vaan jonon jatkoksi.Enääette keplottele.
- Anonyymi
no ei ainakaan karvarannepizza ole maistunut sen jälkeen kun kävin yhden matukioskin takahuoneessa keikalla
- Anonyymi
paremmin maistuukun reppana örinä zone pikkujoulussa tai ksienläpsytys köpenbaarissa
- Anonyymi
Varkaus tuntuu olevan maahanmuuttajien luvattu kaupunki.
Vietnamilaisten ravintolassa on aina täyttä, ihmiset ahtaa kanaa kungpo ja imelä härkää naamansa ja joka päivä samaa kuraa, tietysti jänteineen ja kaikkineen. Pitsaa kuluu enemmän kuin kahvia.- Anonyymi
Aina kun käyn Varkaudessa, aina ahdan Aasian ravintoloissa Kuappakavulla !
Tuskin jaksaa ulos kävellä maukkaan, ravitsevan hyvämakuisen aterian jälkeen,
ylensyöntiä, ylensyöntiä vuan.
Kiitos. - Anonyymi
Kyllä me suomalaisetkin osaa jänteistä ja suolenpätkistä ruokaa tehdä, jauhavat vaan makkaran joukkoon kaiken ja hyvin kelpaa kantistolloille jotka haukkuu maahanmuuttajien ruokia
- Anonyymi
WARKAUS TARTTEE MAMUJA TÄÄ ON SISÄÄNSIKIÄVÄ KYLÄ. TERVETULOO KAIKKI LÄHI IDÄN KAVERIT TÄNNE TEKEEN TÖITÄ JA PERUSTAAN KEPAPPILOITA.
- Anonyymi
Koko Suomi tarvitsee uutta verta. Esim. Englannin hovissa aina puoliso haettu kuninkaallisille jostain kauempaa eri valtiosta nimenomaan siksi että geeniperimä tulee lapselle hyvä.
Suomi niin pieni väestöltään että jos ei saada uutta verta niin useamman sadan vuoden kuluttua lähes kaikki sukua keskenään.
- Anonyymi
nahka
- Anonyymi
teemu selänne
- Anonyymi
kääpiö kani
- Anonyymi
kissa salimies
ropposen kissa
kissi
kiss - Anonyymi
jauhelihakeitto
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565640Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691812- 1141707
- 941546
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos241464Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121291Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3341260Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3431242Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681235