MS-taudissa näköhäiriöitä

Mistähän tämä johtuu?

Kuuluuko näköhäiriöt ms-tautiin? Voisiko viitata ms-tautiin seuraavanlaiset näköhäiriöt: tv:tä katsoessa valkoinen teksti mustalla pohjalla näkyy epäselvästi, kirjainten ääriviivat epäselvät - näkö saattaa yht äkkiä kirkastua (jolloin häikäikee katsoa) tai himmentyä - kun katsoo jotain raita- tai ruutukuvioita viivat sekoittuvat ja tulee melkeinpä oksettava olo - esineiden ääriviivoista jää näkökenttään aivan kuin jälkikuvia hetkeksi aikaa, joskus vaalean sinisiä tai punaisia palloja/läiskiä näkökentässä häivähtää. Näitä ei ole koko aikaa, osan aikaa päivästä esim. näen normaalisti, paitsi testitelkkarista valk. tekstin lukeminen mustalta pohjalta tuottaa vaikeuksia koko ajan. Silmälääkäri ei löytänyt mitään sairautta silmistäni.

4

1073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeppeli74

Mulla on just samoja oireita. Olisi kiva tietää josko mulla olisi ms koska lisäksi elohiiriä ja purentalihasten jäykkyyttä.

• Jepulis*

mutta aika kepeiltä oireenne kuullostavat. Noilla oireilla ei taida päästä kunnallisen puolen tutkimuksiin, saatikka että saisi ms-tautidiagnoosin. Voihan toki tilata ajan yksityissektorin neurologille ja katsoa, mitä se tuo tullessaan.

• piikkuli
        Jepulis* kirjoitti:

mutta aika kepeiltä oireenne kuullostavat. Noilla oireilla ei taida päästä kunnallisen puolen tutkimuksiin, saatikka että saisi ms-tautidiagnoosin. Voihan toki tilata ajan yksityissektorin neurologille ja katsoa, mitä se tuo tullessaan.

kyllä pelkällä elohiirioireella pääsee kunnalliselle puolelle tutkimuksiin. On ihan omakohtaista kokemusta ja kaupan päälle tuli MS-diagnoosi. Tietenkin se lääkärillä käynti poiki lähetteen neurolle ja sitä kautta MRI, lumbaalipunktio jne..

• näkösotku

hankkisit silmälasit? Minulla on vastaavanlaisia näköhäiriöitä, jotka korjaantuvat silmälaseilla. Liekkö ikänäköä ja silmien rasittumista silloin tällöin. Myös kuivasilmäisyys saattaa olla häiriön takana, tähän auttaa kostutustipat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2663
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe