Talonrakennusta ja erimielisyyksiä

Yllätetty

Rakennamme mieheni kanssa taloa. Tontti on mieheni monta vuotta sitten ostama ja siis hänen nimissään. Kokoa tilalla on aika paljon, mistä minä olen todella iloinen. Meille oli tärkeää että saisimme nauttia tilasta ja omasta rauhasta ilman että naapuri vahtaa koko ajan tekemisiä (lähin naapuri on kuitenkin parinsadan metrin päässä, mutta siinä paljon puita välissä eli suoraa näköyhteyttä ei ole). Emme siis mihinkään korpeen ole rakentamassa, vaikka haja-asutusaluetta onkin. Kaupunkiinkin (keskustaan) on matkaa vain 3 km. Alusta asti olemme olleet mieheni kanssa täpinöissämme siitä, että vihdoinkin pääsemme asumaan tilavasti ja luonnon lähelle, pois kaupungista ärsyttävien naapurien valvovien silmien alta. Nykyisessä rivitaloyhtiössä ei todellakaan voi avata terassilla edes saunakaljaa ilman, että joku naapureista siitä huomauttaa tai v..tuilee.

No, talonrakennus on vauhdissa ja kaikki on mennyt muuten hyvin.. Kunnes eräänä päivänä mieheni ilmoitti, että on tarjonnut tontiltamme lohkottavaksi toista asuintonttia myyntiin! Siis ihan meidän tulevan talomme vierestä! Tilalla ei ole pystyssä ainoatakaan puuta, eli näköyhteys naapuriin on täysin esteetön. Juuri tätä kyttäyskulttuuria halusimme pakoon, ja nyt mies tahtoo sen seuraavan perässämme. Lisäksi oma tonttimme jää nyt tosi pieneksi. Syy:Raha. Tätä ihmettelen, sillä meillä ei ole ollut ongelmia talon rahoittamisen kanssa.

Minä olin aika tyrmistynyt kun tämän ilmoitti, varsinkin kun oli tehnyt tarjouksensa täysin minun mielipidettäni kuuntelematta. Sain siis tietää tästä vasta ihan äskettäin, kun äijä oli jo tarjonnut tonttia jo muutamalle. Mies perustelee asiaa sillä, että tontti on hänen nimissään ja hän tekee sillä mitä haluaa.. Mikä on toki totta, mutta olisin jotenkin olettanut että minulle olisi edes etukäteen ilmoitettu asiasta. Jos olisin tiennyt että miehellä onkin vaan raha mielessä, en olisi tälle paikalle edes halunnut omaa taloamme. Miehen kanssa puhuimme aina ennen, että alle 1000 neliön omakotitalotontti on ihan liian pieni meille luonnon rakastajille, mutta nyt meillä sitten on itsellämme sellainen. Minulta meni innostus koko talosta ja ukosta.

Olenko mielestänne kohtuuton suuttuessani? Löytyykö täältä kohtalotovereita?

126

9105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • msda

siihen niitä puita eteen. Itse olisin ainakin onnellinen jo pelkästä siitä että on omakotitalo. Käytännössähän naapurilla ei ole sanomista siihen avaatko sen saunakaljan vai et. Tässä tulee kyseeseen molempien naapurin niinkuin sinunkin asenne. Luulisi että ratkaisevaa on se mihin talon ikkunat osottaa. Eikä ne kaikki naapurit mitään mörköjä ole, voihan siihen sattua mukavakin ihminen. Raha on aika hyvä syy myyntiin. Oletko oikeasti perillä teidän budjetista?

Minusta tuntuu että olet tehnyt kärpäsestä härkäsen. Ole onnellinen uudesta kodista äläkä ala nipottamaan. Joillakin ei ole mahdollista ikään saada omakotitaloa.

• Yllätetty

Olen perillä budjetista, minä sitä enemmän hoitelenkin, ja myönnän kyllä sen että raha on hyvä syy.. Mutta kun meillä ei siitä ole kauheasti pulaa vaikka pitäsimme koko tilan itsellämme. Kyseessä on enemmänkin miehen bisneaikeet, rahaa pitää saada lisää ja lisää vaikka sitä jo on. Enemmän minua tässä nyppiikin se, että mies ei kertonut minulle mitään. Luulisi että tässä vaiheessa liittoa olisin jo kertomisen arvoinen. Ja jos asia ei vahingossa olisi lupa-asioiden yhteydessä tullut minulle ilmi, olisin todenäköisesti saaunt tietää vasta siinä vaiheessa kun naapuri alkaa pykäämään sitä taloaan meidän viereen.

Olen todellakin onnellinen, ollaan vielä aika nuoriakin ja on aivan mahtavaa että meille on valmistumassa oma talo. Harmittaa vaan kun tarkoitus oli laittaa pihaa ja saada siihen mahtumaan kunnon mansikka, peruna ym. viljelyksiä, kolmen auton talli ja muita piharakennuksia. Nyt saadaan se autotalli justiinsa ja sitäkin pitää pienentää, eikä todellakaan mitään muuta. Olen maaseudulta kotoisin ja meillä lapsuudenkodissa oli tilaa vaikka millä mitalla, nyt sitten asutaan pienellä tilkulla kun mies uhraa suurimman osan tontistamme bisneksille. Tottakai se harmittaa!

• felista
        Yllätetty kirjoitti:

Olen perillä budjetista, minä sitä enemmän hoitelenkin, ja myönnän kyllä sen että raha on hyvä syy.. Mutta kun meillä ei siitä ole kauheasti pulaa vaikka pitäsimme koko tilan itsellämme. Kyseessä on enemmänkin miehen bisneaikeet, rahaa pitää saada lisää ja lisää vaikka sitä jo on. Enemmän minua tässä nyppiikin se, että mies ei kertonut minulle mitään. Luulisi että tässä vaiheessa liittoa olisin jo kertomisen arvoinen. Ja jos asia ei vahingossa olisi lupa-asioiden yhteydessä tullut minulle ilmi, olisin todenäköisesti saaunt tietää vasta siinä vaiheessa kun naapuri alkaa pykäämään sitä taloaan meidän viereen.

Olen todellakin onnellinen, ollaan vielä aika nuoriakin ja on aivan mahtavaa että meille on valmistumassa oma talo. Harmittaa vaan kun tarkoitus oli laittaa pihaa ja saada siihen mahtumaan kunnon mansikka, peruna ym. viljelyksiä, kolmen auton talli ja muita piharakennuksia. Nyt saadaan se autotalli justiinsa ja sitäkin pitää pienentää, eikä todellakaan mitään muuta. Olen maaseudulta kotoisin ja meillä lapsuudenkodissa oli tilaa vaikka millä mitalla, nyt sitten asutaan pienellä tilkulla kun mies uhraa suurimman osan tontistamme bisneksille. Tottakai se harmittaa!

nimenomaan siitä ettei mies kertonut etukäteen. Ja vielä tuosta "minunhan tämä on joten minä päätän" asenteesta. Aika vaikeaa on yhteistä elämää elää jos toinen osapuoli ei miellä asioita yhteiseksi..

• huu haa

kuullosti siltä että menee tämä nainen minne tahansa niin siellä on aina kyttääjiä odottamassa, häntä kytätään eikä itsessä ole mitään vikaa. Pian hän huomaa että jokainen joka kävelee samaan suuntaan on häntä vahtimassa. Olisikohan aika katsoa peiliin ja aloittaa muutos sieltä..........ihan vaan naapurisovun vuoksi.

Mitä tonttikauppaan tulee niin pitää ottaa huomioon että rakentaminen ei todellakaan ole ilmaista. Vaikka oma rauhakin on korvamatonta.

• oma tupa ja lupa
        Yllätetty kirjoitti:

Suren myös tonttisi pienenemistä, maalaistyttö minäkin. Myös se olisi tärkeää selvittää, että miten jatkossa, jos tulee vaikka kaksi porukkaa- jota ei kukaan toivo. Tontin omistajalla taitaa olla aikamoinen valta vaikka tuleva talonne onkin yhteinen. Otahan selvää, mitä tällainen omistussuhdesysteemi pitää sisällään, ettet joudu mitenkään "maanomistajan höynäyttämäksi" epäselvässä tilanteessa- miten otat puoli taloa mukaasi toisen tontilta... Jos puoliso myy nyt puolet tontista, pistä jalkasi oven väliin toisen puoliskan omistusoikeuden kanssa ja vaadi saada "ostaa" oma osuutesi.
        En lakia tiedä mutta mutkia on vaikea oikoa jäljestäpäin.

• harmittaa pulestasi

Harmittaa puolestasi millaiseen tilanteeseen olet joutunut. Ensinnäkin ei ole oikein että mies paljastaa vasta nyt tontin myynti aikeista, se olisi pitänyt kertoa ennen talon rakennusta eikä vasta nyt!!!
      Et todellakaan ole nipottaja!!!

Ei milään pahalla mutta miehesi vaikuttaa itsekeskeiseltä ja omahyväiseltä joka tavoittelee vaan omia etuja välittämättä toisen toiveista ja haaveista, vaikka miehesi tasan tietää että sinulle on äärimmäisen tärkeätä juuri se että tontilla olisi omaa rauhaa ja jota nyt sitten ei tulisi olemaan jos naapuri asuisi vieressä.

Mitäköhän kauheaa seuraavaksi on tiedossa kun näinkin tärkeässä asiassa miehesi toimii noin törkeästi???

Koita jaksaa!! ja mieti kaksi kertaa haluatko jakaa ainutlaatuisen elämäsi tuollaisen ihmisen kanssa?

• Yllätetty

..rohkaisevista viesteistä, en ole siis ihan pimeä kun olen tilanteeseen tyytymätön.
      Mies on muuten tähän asti ollut aivan ihana puoliso, ja siksi olenkin nyt nin yllättynyt. Epäilen vähän että tässä voi olla taustalla jotain näyttämisenhalua, ehkä työkavereille, kun ovat koko sakki kovan luokan bisnesmiehiä. Yrittääkö se jotenkin todistella että "kyllä täälläkin osataan".

Toisaalta, juuri eilen tuli ilmi toinenkin ikävä asia. Nimittäin kodin sisustamisesta: Mies ei suostu suunnittelemaan sitä kanssani tippaakaan etukäteen, vaan sanoo että valitaan sitten kaikki kerralla kaupassa. No ei se nyt aivan niin taida mennä, itse haluaisin vähän miettiä esim. värimaailmaa ja materiaaleja, mitkä sopivat yhteen ym. Mielestäni on mahdoton tehtävä valita kaupassa siltä seisomalta sellaiset materiaalit ja värit, jotka miellyttävät molempia. Pakkohan niitä on etukäteen miettiä että edes tiedetään mitä esim. toinen inhoaa! Ja kaikista ikävin asia tässä on se, että vaikuttaa siltä että miestä ei kiinnosta/hänelle käy kaikki. Haluaisin silti tietää hänen mielipiteensä, mitä hän ei sano millään. Sehän on meidän molempien koti eli molempien pitää viihtyä. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, tehtyäni päätöksiä valittaa ukko sitte jälkeenpäin ja haukkuu minut tyranniksi ja yksinvaltiaaksi kun ei ole itse päättänyt mitään.

• ,,,,,,,,,,

Ukkosi on näyttänyt siis jo aiemminkin "oikean karvansa". Tuo tilan lohkominen oli siis vain loogista jatkoa. Minusta hälytyskellojen pitäisi viimeistään nyt soida. Ikävät yllärit tulevat varmasti jatkumaan, koko sen ajan kun yhdesä olette. Mieti tarkkaan haluatko TODELLA jakaa elämäsi tuon kaltaisen ihmisen kanssa. Jos päätät haluta, älä sitten valita jälkeen päin, sillä sinulla on jo nyt kaikki edellytykset tietää mitä tuleman pitää.

Ps. Olitteko te oikeasti molemmat täpinöissänne isosta tontista, vai luuletko vain? Kävikö siinä niin, että miehesi vain myötäili sinun täpinääsi, ja laskeskeli koko ajan euroja mielessään?

• voi voi miehiä

Ettei vaan myisi taloakin, kun on saanut sen valmiiksi? Jos kerta haluaa sisustuksen valita sitten kerralla kaupassa? Ja se toinen tonttikin / talo siihen ihan viereen..

• Kortit pöytään

Kerrot perusteeksi "Nyppimisen" ja suhtautumiseen sinun asenteisiin eli vaatimuksiin asettua asioiden yläpuolelle pelkkien omien tuntemustesi eli henkilökohtaisten arvovaltakysymysten vuoksi.

Olet vaikuttamassa ja hakemassa vertaistukea päästäksesi "nyppisen" johdosta vaikuttamaan toisen omaisuuteen ja avioliiton avulla mustamaalaamalla puolisoasi. Oletko toimimassa vastuullisesti ja rehelliseti itsekkään japuhumattakaan avoimesti?.
        Todella etukäteen pitäisi saada pohtia ja olla tietoinen mutta mikään parisuhde ei kehity kantamaan ja onnistumaan toiminnassaan etsimällä ja löytämällä vikoja sekä luulemalla toisen tarkoitusperiä sekä levittämällä huhua hänestä. Oman kuvitelman pönkittämminen verkkosivuilla tai "tyttöporukoissa" ei anna vastuullista kuvaa halusta kohdata parisuhteen kehittämis ja kunioitus perusteet sille kodille ym ym .

Naisella on täysin samat vastuut myös kehittyää onnistukseen jakamaan arjen eli tapahtumat ja täten olla osallisena itse rakentamassa luottamusta erheiden ja virheidenkin kautta.

Miehesi toimet ovat yhtä oikeutettuja olkoon ne vaikka takaperin puuhun nousemista, kuin omasikin toiveet. Kyse on yhteensovittamisen taidosta ja tahdosta. Välytit myös tämän suuren "nyppimisen" lisäksi tympääntymistä ja maun menetystä ukkoon ja rakantamiseen?

Eli todelliset syyt ovat kai sitten lyhytnäköisyydessä ja ehkäpä jo ukonvaihdossa ja avioliiton hyväksikäytöstä omaisuuden haalimiseksi toisen omaisuudesta.? Jota on lliikkeellä. Rakentaminen on reilua puuhaa niin fyysinen kuin sosiallinen sekä emotionaalinenkin.

• suvanto79

Tuo tontin myminen ilman sinulle kertomista on outoa. Ehkä hän ei uskaltanut kertoa asiasta sinulle ja siksi salasi sen?

Tuo sisustamiskysymys on mielestäni ihan normaalia. Miehiä ei kiinnosta sisustaminen samalla tavalla kuin naisia ja on hyvin ymmärrettävää että mies haluaa suunittella sisutuksen sitten kerralla kun talo on valmis. Näin pieniä asioita ei pidä nähdä ikävinä asioina. Jos näkee, niin sitten edessä on vielä paljon paljon ikävämpiä asioita. Mies ei käyttäydy aina juuri niinkuin nainen toivoo ja se pitää naisen hyväksyä. Pari suhde toimii silloin kun hyväksyy toisen sellaisena kuin se on. Ei niin että jokaisen eriävän asian näkee toisessa vikana ja virheenä joka pitää muuttaa tai ainakin jättää hyäksymättä.

Tuota sisutukysymystä ei mielestäni pidä ajatella ikävänä asiana. Suunnittele sinä alustavasti sisustusta ja kerro hänelle sitten kun se on pääpiirteittäin valmis. Mis varmaan haluaa tehdä siihen joitakinkorjauksia mutta hyväksyne siittä ison osan. Talonrakentaminen vie varmasti hänen ajatuksiaa tällähetkellä sen verran ettei jaksa ajatella vielä sisustamista.

Itse rakennan työkseni taloja ja usein se menee niin että jo perustusvaheessa rakentaja pariskunnan nainen pohtii tuskissaan minkä väriset verhot sopisivat parhaiten pihan tammen väriin. Mies yrittää keskittyä suuriin linjoihin ja saada projektin vedettyä kunnialla läpi.

Talonrakennus on useimmiten parisuhteen suurin stressi. Hermot on kireällä ja pienetkin asiat toiessa alkaa ärsyttämään helposti. Rakentamisaika pitää elää hyvin kylmäkiskoisesti ja olla valmis ottamaan paljon iskuja vastaan. Kaikki ei todellakaan mene niinkuin on unemissaan olettanut.

Onnea projektiin. Puhu asioista miehesi kanssa mutta ystävälliseen sävyyn. Älä syytä hänt vaan kerro ystävällisesti ilman syyttämitä mikä sinusta tuntuisi hyvältä kyseisten asoiden suhteen.

t: mies 30 v.

• Viihtyisä koti ja ilmapiiri

Miehet eivät ole useinkaan kiinnostuneita sisustuksesta.
        Mikään ei varmaan estä sinua tekemästä sisustus suunnitelmia ja mieleisiäsi värimaailmoja. Mene kauppaan ja suunnittele! Esittele valmiit suunnitelmat miehellesi ja yllätä positiivisella asenteella valmiiksi tehdyllä suunnitelmalla tai usemmalla.
        Itse olen ollut yhteisessä rakennusprojektissa mukana vasta ja suunnitellut koko talon sisustusmateriaalit sekä värit ulos ja sisään. Miehelle riitti puuhaa työn ohella itse rakennustöiden ja -materiaalien hoidossa. Kalustevalinnoissa vedin miehen puoliväkisin katsomaan muutamaa vaihtoehtoa että ne tyydyttäisivät myös häntä.
        Rakennusprojekti on iso ja vaatii paljon myös suhteelta... Kanna kortesi kekoon positiivisella asenteella ja näytä mitä osaat!
        Parasta kiitosta olen saanut tekemästäni työstä ja onnistumisesta kun talossa vierailevat ovat kehuneet ratkaisujani ja mieheni kehuu tyytyväisenä kenen käden jälkeä se on.

• Kaapin paikka
        Kortit pöytään kirjoitti:

Kerrot perusteeksi "Nyppimisen" ja suhtautumiseen sinun asenteisiin eli vaatimuksiin asettua asioiden yläpuolelle pelkkien omien tuntemustesi eli henkilökohtaisten arvovaltakysymysten vuoksi.

Olet vaikuttamassa ja hakemassa vertaistukea päästäksesi "nyppisen" johdosta vaikuttamaan toisen omaisuuteen ja avioliiton avulla mustamaalaamalla puolisoasi. Oletko toimimassa vastuullisesti ja rehelliseti itsekkään japuhumattakaan avoimesti?.
        Todella etukäteen pitäisi saada pohtia ja olla tietoinen mutta mikään parisuhde ei kehity kantamaan ja onnistumaan toiminnassaan etsimällä ja löytämällä vikoja sekä luulemalla toisen tarkoitusperiä sekä levittämällä huhua hänestä. Oman kuvitelman pönkittämminen verkkosivuilla tai "tyttöporukoissa" ei anna vastuullista kuvaa halusta kohdata parisuhteen kehittämis ja kunioitus perusteet sille kodille ym ym .

Naisella on täysin samat vastuut myös kehittyää onnistukseen jakamaan arjen eli tapahtumat ja täten olla osallisena itse rakentamassa luottamusta erheiden ja virheidenkin kautta.

Miehesi toimet ovat yhtä oikeutettuja olkoon ne vaikka takaperin puuhun nousemista, kuin omasikin toiveet. Kyse on yhteensovittamisen taidosta ja tahdosta. Välytit myös tämän suuren "nyppimisen" lisäksi tympääntymistä ja maun menetystä ukkoon ja rakantamiseen?

Eli todelliset syyt ovat kai sitten lyhytnäköisyydessä ja ehkäpä jo ukonvaihdossa ja avioliiton hyväksikäytöstä omaisuuden haalimiseksi toisen omaisuudesta.? Jota on lliikkeellä. Rakentaminen on reilua puuhaa niin fyysinen kuin sosiallinen sekä emotionaalinenkin.

Niinpä. Olisihan hän voinut tarjoutua ostamaan mieheltään osan tontista ja katsoa miehen reaktion... Olisi mieskin saanut jonkin kuvan siitä onko VAIMO tosissaan mukana vai ei.

• jäk
        Kortit pöytään kirjoitti:

Oletpa pelottava ihminen (oikeasti). Onneksi et koskaan tule sattumaan tielleni. Ole omine hyvines. Hyi paska!

• kuulostaa aika ärsyttävältä

mä varmaan ite sanoisin tuohon jotain sen tyylistä, et minäkin saan päättää mihin taloni (puolikkaan?) rakennan ja se ei taatusti ole tuo sinun pieni tilkkusi... siis tosi törkeetä tehdä noin!!! vaikka kuinka on toisen oma niin ei siitä saa osaa mennä pois kauppaamaan ku kuitenki YHTEISTÄ taloa ollaan rakentamassa!! mä en kyllä varmaan tosin tulis muutenkaa tollasen ihmisen kans toimeen... suosittelisin kyllä miettimään koko talon rakentamista tollasen tyypin kanssa.. luin siis sun kirjoittaman toisenki viestin. mulla on myös kokemusta vastaavasti, tosin oltiin jo naimisiski ja lapsi... samaan jamaan en enää toista kertaa itteäni pistä. mutta siis siksi kärkäs mielipiteeni.

• Pontto

Kyllä tuosta varmaan jokainen suuttuisi. Toisaalta, sinäkin tulet muuttamaan mielipidettäsi elämän aikana, jostakin asiasta, joten kanattaako tontin koosta tehdä suhteen jatkumis kysymys. Itselle tärkeät asiat kannattaa varmistaa aina itse, eikä jättää toisen varaan, joten voisit ostaa mieheltäsi sen tontin. Ikävää oli myös se, ettei miehesi ilmoittanut etukäteen, mutta toisaalta päälimmäinen ongelma tuntui olevan kirjoituksesi perusteella se tontin koko.

• Naisten hommia

Kokemuksesta tiedän, että miehen raahaaminen esim verho-ostoksille on silkkaa kidutusta molemmille osapuolille. En muutenkaan ymmärrä näitä pariskuntia, joiden tarttee yhdessä valita jopa vessapaperin väri. Mies miettii ihan muita asioita talon rakentamisessa kuin sitä sisustusta. Ja raha ei toki ole pienin niistä. Ettei tulisi sanomista sisustuksesta, voit toki keräillä mieltymyksiäsi ja ideoitasi esim. leikekirjaan ja esitellä niitä siitä hänelle sopivana hetkenä. Toki suuret linjat on päätettävä yhdessä, mutta ei missään nimessä se onnistu kauppareissulla!

• tim

sinulta alkaa vaatimaa ukkosi omaisuutta ja päättämään mitä hän sillä tekee. ensin hän oli sinulle mies ja nyt äijä??? Haloo herää Ruususen unestasi ja kerää kimpsusi ja kampsusi ja lähde lätkimään, kun et ansaitse sitä sun miestä!!!!!

• ei kohtakotoveri...

Aika oudolta tuntuu. Tavallaan voisit olla tyytväinen, kun omakoti on teille valmisteilla, mutta... Jos kerran kumpikin halusitte tilaa ja rauhaa, eikä naapuri katsele keittiöön tms. niin tuntuu kummalta miehesi ominpäin tekemä ratkaisu. Kyllähän talon voi pystyttää mihin vaan, missä tilaa on, joten tuo iso tila ja rauhallisuus oli koko jutun pointti ja nyt miehesi haluaakin ihan muuta. Vaikka tontti onkin hänen, niin kyllä tuollasesta päätöksestä olisi pitänyt puhua yhdessä. Minulla tulee nyt pakostakin mieleen,että onko hänellä edes aikomuksena teidän muutto siihen vai myykö heti kun se on valmis. Ja sitten jos siihen todella itse muutatte, niin jos myöhemmin tulee erimielisyyksiä ja esim eroatte, niin miten on asumisen laita silloin? Talo voi olla teidän yhteinen, mutta se on hänen tontillaan. Joten kaiken järjen mukaan sinä saat luvan poistua silloin. Koita kuulostella mieheltä todellisia suunnitelmia ja oisko se koko tila mahdollista pitää sittenkin itse. Perustele asia sillä, että se oli teidän yhteinen haave ja suunnitelma ja nyt se on päälaellaan. Jos mies taas rupeaa sanomaan, että hän tekee mitä tahtoo tilallaan jne. niin mieti vakavasti, että haluatko asua hänen kanssaan. Joudut vielä ongelmiin noin itsekkään ihmisen kanssa!

• HO HO HA HA

niin panisin akankin vaihtoon. Teidän liikekumppanuus on loppusuoralla ja ukko vie kaiken. HA HA

• ei olemassa

avioehtoa, niin vaimolle kuuluu puolet eron sattuessa. vaikka tontti olisi alkujaan miehen, niin yhteistä siitä tulee avioliiton kautta.

• santtu41
        ei olemassa kirjoitti:

avioehtoa, niin vaimolle kuuluu puolet eron sattuessa. vaikka tontti olisi alkujaan miehen, niin yhteistä siitä tulee avioliiton kautta.

Ei kuulu puolet automaattisesti,avioehdolla määrätään lisä tai pois sulkevia asioita avioparien erotessa.Kumpikin omistaa oman omaisuutensa hamaan hautaan asti,näin sanoo lain kirja.T:Kaksi avioeroa kokenut

• santtu41
        ei olemassa kirjoitti:

Jos puolisoilla on selvästi eritelty omaisuus ,joka tulee ilmi ositussopimuksen yhteydessä,ei toisella puolisolla ole mitään oikeutta toisen omaan henkilökohtaiseen omaisuuteen.Yhteisesti hankitut irtaimet ja ynnä muu omaisuus on yhteistä jos ne on hankittu yhdessä.Tosin on "köyhemmällä"puolisolla oikeus kohtuullistamiseen ,mutta sekin vaatii tiettyä aikaa naimisissaoloa tietääkseni.Ei varmaan kuukauden avioliitolla saa toisen omaisuudesta puolia itelleen.

• -m

Lähde vielä, ennen kuin sinulla on enemmän rahaa kiinni suhteessanne.
      Mies on jo tyylinsä näyttänyt EIKÄ tule muuttumaan. Sama meno jatkuu, vaikka välillä sanoisi mitä.
      Huonot asiat unohtaa, kun toinen oikein kauniisti puhuu, mutta ei ne puheet paikkaansa pidä.
      Seuraavassa riidassa on taas esillä samat asiat.
      Kyllä se näin on, että itse pitää kaikki omistaa, että saa olla ja asua.
      Tee siis itsellesi oma hyvä tulevaisuus, äläkä tuhlaa rahojasi ukon menoihin.
      Hän myy talon varmasti tai jää siihen yksin asumaan ja käskee sinua lähtemään.
      Jotkut ajattelevat vain itseään. Parisuhteessa täytyy ajatella toistakin.
      Asuminen ja talonrakennus eivät kuitenkaan ole mitään pikkujuttuja.

• kuunauta

Osta itse se tontinpuolikas siltä, jos ei kerran ole rahasta pulaa :)

• It-insinööri

Jos kantatilalla on kiinnityksiä (niin kuin on ilmeistä), niin aika harva haluaa siitä ostaa määräalaa. Tontin lohkominen ja myyminen ei sekään onnistu ilman pankin suostumusta.

Tonttihan on velan vakuutena. Jos tontti pienenee, vakuus pienenee. Toki mies saa vastaavan summan käteistä, mutta pankki voi vaatia tämän vakuudeksi eli tilanne ei muuten muutu paitsi tontti pienenee.

Itse tuossa tilanteessa yrittäisin selvitä vaikka polkupyörällä töihin tai hakea lisää lainaa tai muuttaa rakennusbudjettia mm. pihan tai viimeistelyn suhteen.

Nimittäin isosta tontista voi sitten myydä lapsilleen määräalan, kun on itse vanha ja haluaa lapset lähelle.

Ja jos tontti on kuuluisassa Mäntsälä-nimisessä kunnassa, rakennuslupaa ei 99%:n todennäköisyydellä tipu.

• kulkumies52

taidat muija parka orra niitä huono hermosia ja silleen
        toivottavasti sun ukkos tajuu viheltää pelin poikki
        eihän tommosen riivin raudan kanssa asu ja elä pirukaan,
        reissumies.

• on..

vailla vertaa. Miehesi oli niin kauan ok,kun hän alkoi rakentaa taloa isolle tontille,mutta kun hän päättikin myydä tontista osan,hän muuttui silmissäsi arvottomaksi. Arvomaailmasi on täysin vääristynyt,arvotat ihmisiä materiaalisesti. Annan sinulle hyvän neuvon,eroa miehestäsi,silloin et pilaa hänenkin elämää ja tulevaisuutta.
        Luojan kiitos,että sinunlaisia naisia on kuitenkin marginaalisen vähän.

• säilytä omat kuittisi=maksettu sinun rahallasi talosta

Jos kiinteistöä ei ole käytetty yhteisenä asuntona, todistettavasti, voi omistaja, lainhuuto kunnossa, myydä tontin puolikkaan ja lohkoa sen. Toisena vaihtoehtona on hallinnanjakosopimus. Mikäli pankilla on panttivelkakirjoja kiinteistöön = tontti ja rakennettavaan rakennukseen, tulevaa kauppahintaa käytetään joko lisävakuutena tai sitten sillä maksetaan osaa lainasta pois. Pankilla tuskin mtään tuollaista menettelyä vastaan.
        Veikkaisinpa, että talon valmistumisen jälkeen, kiinteistön myyntiin (osaan pihasta) tarvitaan puolison lupa. Silloin ainakin, jos talossa on ehditty asua yhdessä ja se on ollut yhteinen koti. Kaupasta mahdollisesti syntyvä voitto on puolisollesi verotettavaa tuloa. Määräalan ostaminen on Suomessa turvllista, jos käyttää vaikka oman pankkinsa lakiasiain palvelua ostossa apunaan.. Ei pidä sooloilla yksin ilman osaamista.
        Kysymys, kumman nimissä laina on? Kuka maksaa rakentamisen? Mitä muita mahdollisia velkoja puolisoilla on yhteisinä tai henkilökohtaisina? Onko toisessa talossa kyse sivuasunnosta (80-100m2 suuruinen talo ja ei voida lohkoa omaksi kiinteistökseen) ? Onko teillä avioehto? Asian pohtiminenkin vaatii paljon faktatietoa tilanteestanne. En jaksa uskoa asioiden selviävän Sinulle tällä sivustolla. Menet vain sekaisin luuloista ja jäät paitsi todellista tietoa. Ehkä puolisollasi on unelma, johon hän haluaa käyttää omaa rahaansa sen toteukseen haaveensa. Vaikeita asioita... Kenpä sen tietäisi...

• elämä on sun ja mun
        säilytä omat kuittisi=maksettu sinun rahallasi talosta kirjoitti:

Jos kiinteistöä ei ole käytetty yhteisenä asuntona, todistettavasti, voi omistaja, lainhuuto kunnossa, myydä tontin puolikkaan ja lohkoa sen. Toisena vaihtoehtona on hallinnanjakosopimus. Mikäli pankilla on panttivelkakirjoja kiinteistöön = tontti ja rakennettavaan rakennukseen, tulevaa kauppahintaa käytetään joko lisävakuutena tai sitten sillä maksetaan osaa lainasta pois. Pankilla tuskin mtään tuollaista menettelyä vastaan.
        Veikkaisinpa, että talon valmistumisen jälkeen, kiinteistön myyntiin (osaan pihasta) tarvitaan puolison lupa. Silloin ainakin, jos talossa on ehditty asua yhdessä ja se on ollut yhteinen koti. Kaupasta mahdollisesti syntyvä voitto on puolisollesi verotettavaa tuloa. Määräalan ostaminen on Suomessa turvllista, jos käyttää vaikka oman pankkinsa lakiasiain palvelua ostossa apunaan.. Ei pidä sooloilla yksin ilman osaamista.
        Kysymys, kumman nimissä laina on? Kuka maksaa rakentamisen? Mitä muita mahdollisia velkoja puolisoilla on yhteisinä tai henkilökohtaisina? Onko toisessa talossa kyse sivuasunnosta (80-100m2 suuruinen talo ja ei voida lohkoa omaksi kiinteistökseen) ? Onko teillä avioehto? Asian pohtiminenkin vaatii paljon faktatietoa tilanteestanne. En jaksa uskoa asioiden selviävän Sinulle tällä sivustolla. Menet vain sekaisin luuloista ja jäät paitsi todellista tietoa. Ehkä puolisollasi on unelma, johon hän haluaa käyttää omaa rahaansa sen toteukseen haaveensa. Vaikeita asioita... Kenpä sen tietäisi...

Määräalaa ostettaessa panttivelkakirjat sovitaan kuoletettaviksi myydyltä osalta... Sen osaa hoitaa ostajan pankki turvallisesti. Mikäli panttivelkakirjoja on haettu yli käyvän arvon, myyjän pankki pantinhaltijana kertoo kaupan sopivan tai sitten. Osa panttivelkakirjoista voidaan siirtää ostajille kiinteistökaupan yhteydessä. Kiinteistökaupassa on läsnä AINA myös virallinen kaupanvahvista. Heiltä voi kysyä ohjeita ja neuvoja.

• tosi on
        elämä on sun ja mun kirjoitti:

Määräalaa ostettaessa panttivelkakirjat sovitaan kuoletettaviksi myydyltä osalta... Sen osaa hoitaa ostajan pankki turvallisesti. Mikäli panttivelkakirjoja on haettu yli käyvän arvon, myyjän pankki pantinhaltijana kertoo kaupan sopivan tai sitten. Osa panttivelkakirjoista voidaan siirtää ostajille kiinteistökaupan yhteydessä. Kiinteistökaupassa on läsnä AINA myös virallinen kaupanvahvista. Heiltä voi kysyä ohjeita ja neuvoja.

... jos kiinteitö on ollut yhteisenä asuntona, kauppaan tarvitaan puolison suostumus... vaikka myytäisiin vain osaa pihasta pois... Ja veroa on maksettava myyntivoitosta.. Tämä miehesi vika tilaisuus myydä pihaa pois, jos hän tietää sinun vastustavan kauppaa...

• Yllätetty

Varmaan ihan totta, ei vaan päde meidän kohdalla. Tontti ei ole miehellä minkään lainan vakuutena, se on maksettu kerralla aikoinaan pois. Oli alunperin matsätalousmaata ja hän sai siitä hyvät tulot hakkauttamalla puut. Tuota olen itsekin koittanut miehelle sanoa, että mukava olisi vaikka omille lapsille sitten joskus myydä pala, vaikka kesäpaikalle tai jollekin.

• nainen,.,.,.,.,

Oletko muuten kysynyt miten tuo talon "omistajuus" menee. Kun jostain olisi jäänyt mieleen, että se kenen tontille rakennetaan käytännössä "omistaisi" tontille rakennetun talon. Vaikka kuinka itse tontille rakennettava talo oliskin yhteisomistuksessa. Maallikkona tuo tuntuu oudolta mutta näin olisin asian ymmärtänyt. Kysyppä vaikka lakimieheltä ja pankissakin voivat tietää asiasta.

Kun vaikuttaa hieman siltä, että miehesi on ottanut asioista perin juurin selvää ja määrää mitä tontille tapahtuu. Kysy ihmeessä nyt ensin jostain ennen kuin laitat rahaa kiinni taloon, jos tuo talon määräysvalta onkin miehelläsi, joka omistaa tontin.

• Ellimaaria

tuon sain karvaasti kokea. Tontii miehen mutta yhteinen talonrakennuslaina mutta kaikki mitä tontille rakennetaan on maanomistajan... ettäs tälleen

• Kohtalotoveri

..mitä oikeasti on menossa ja mitä haluat ja mihin suostut. Itselleni kävi niin että juuri kun talo alkoi olla valmis, niin puolisoni kertoikin ettei halua samoja asioita kuin minä. Häät olisivat olleet parin kuukauden sisällä. Talo meni myyntiin, koska en antanut hänen lunastaa sitä pilkka hintaan. Hän suuttui kun ei saanut kaikkea omaisuutta "ilmaiseksi" itselleen. Irtaimisto ja kaikki asiat tuottivat vain vihaa. Se ihana mies, jonka tunsin muuttui hetkessä, enkä saanut koskaan selitystä miksi tai mitä tapahtui. Onnekseni emme ehtineet naimisiin, koska en olisi tehnyt avioehtoa ja itse olin se hieman varakkaampi osapuoli. Jäi vain surullinen ja hyväksi käytetyn olotila. Joten jotain lienee teilläkin menossa. Nuo jutut vaikuttaa siltä että miehesi on joko loppuun palamassa tai sitten hän suunnittelee jo elämää ilman sinua.. veikkaan todellakin kokeneena ettei hän koe asuvansa siinä talossa kanssasi. Jaksamista ja hyviä päätöksiä elämääsi. Siunausta elämääsi.

• Noh Noh...

minkä takia naapurit sinua kyttäilis, ja vielä vittuilis jostain saunakaljanjuomisesta? Oletko itse antanut aihetta, on jotenkin kumma kun minä en vaan ole tuollasiin naapureihin törmännyt. Olen koko ikäni asunut kerrostaloissa ja juonut kaljani sillon kun haluan ilman saunaakin joskus viikonloppuna ja aina olen kummasti pärjännyt ihmisten kanssa.

• kaljaa koneeseen

taidat olla idiootti vai onko kerrostalohuoneistoissa ikkunat naapurin kämppään.kerrostaloissa ei tunneta naapureita kovinkaan usein .naapuri voi olla pari kk. kuolleena.vasta huolestutaan kun on aivan hirveä haju lähellä.toivottavasti sulle ei käy niin.saat vielä traumoja !!!

• Luhtaniitty

Lyhyesti minä sanoisin mielipiteeksi,että niin suuri hanke kuin talonrakentaminen onkin niin kaikissa asioissa täytyy kuulla toisenkin milelipide. Me rakennamme mieheni kanssa myös tällä hetkellä taloa ja valmiusaste alkaa olla kohta 50%,eli siis työtä vielä on paljon edessä. Meillä asiat menee niin,että kaikista asioista ollaan keskusteltu ja hyväksytty ne yhdessä.Toki minä saan enemmän päätäntävaltaa sisustussuunnittelussa ja minä en taas puutu niin paljon joihinkin rakennus-/taloteknisiin asioihin kun en niistä niin paljon ymmärräkään. Itse varmaan suuttuisin samalla tavalla jos mieheni jyräisi kaikissa asioissa mielipiteitteni yli. Olen sitämieltä,että jos yhdessä aletaan rakentamaan niin sitä kotia tehdään molemmille eikä vain toiselle toisen mileipiteiden mukaan. Kaikesta pitää osata puhua, eihän se edes tuntuisi omalta kodista jos toinen on tehnyt kaikki päätökset kuulematta toiselta ainoatakaan mileipidettä mistään asiasta. Jakselua sinulle. Toivottavasti pääsette vielä yhteisymmärrykseen asioista,sitä nimittäin tarvitaan näinkin suuressa projektissa.

• Ot<>tO

Minusta ei kannata lohkoa tonttia pienemmäksi joten sen voi jättää hyvin hätävaraksi tulevaisuutta varten . Itsellä on viiden tuhannen neliön tontti ja sekin tuntuu välillä pieneltä kun toisella puolella naapureina on täysiä ääliöitä .

Jos olette avioliitossa niin miehesi ei myy mitään vaikka siinä onkin hänen nimensä ilman sinun suostumistasi . Näin laki menee .

• hanakala juttu
        Ot<>tO kirjoitti:

Minusta ei kannata lohkoa tonttia pienemmäksi joten sen voi jättää hyvin hätävaraksi tulevaisuutta varten . Itsellä on viiden tuhannen neliön tontti ja sekin tuntuu välillä pieneltä kun toisella puolella naapureina on täysiä ääliöitä .

Jos olette avioliitossa niin miehesi ei myy mitään vaikka siinä onkin hänen nimensä ilman sinun suostumistasi . Näin laki menee .

Ellei kiinteistö ole ollut perheen yhteisenä kotina.. Omistaja taitaa kyetä myymään...
        Kuka maksaa rakentamisen? Talolle tarvittaisiin vuokrasopimus tai jotakin dokumenttia, jonka on laatinut osaava juristi, jos tonnti on toisen puolison ja talon rakentamiseen käytetään molempien rahoja. Lainoissa pitää olla tarkkana.. Ovatko lainat molempien? Omat kuitit pitäisi varmaan säilyttää hyvin kauan... Käytä lainoppinutta ihmistä apuna. Silloin saisit tietää asemasi ihan tarkasti ja voit edetä haluamallasi tavalla.

• santtu41
        Ot<>tO kirjoitti:

Jos jotain omistat papereilla niin saat sen myös yksin myydä,ei siihen aviopuolisoa kysellä.

• Ei oma lehmä ojassa

Ukosta ero ja koko omaisuus puoliksi, niin siinäpän sitten tekee mitä haluaa...
      Et ole tehnyt kärpäsestä härkästä vaan ukko on pettänyt ahneuksissaan luottamuksesi.
      Kun parisuhde perustuu luottamukseen ja yhteispeliin niin tuosa valossa niiltä on pudonnut pohja. Etsikööt itselleen sellaisen "joo naisen" joka ei ajattele yläpäällään...

• Näin on.

Jos olette aviossa ja teillä ei ole avioehtosopimusta niin kaikki on puoliksi sinun ja myymiseen tarvitaan molempien suostumus.

• yks vaan __256

sellasta sattuu ja tapahtuu :(())))
      Ei sinulla ole mitään asiaa sanoa miehellesi myykö hän vai ei kun ei ole mustaa valkoisella että paljonko sinä omistat jne.. teidän olis kannattanut pistää tontti puoliksi alunperin että puolet on sinun tätä mitä nyt alkaa myymään . niin hän eio olisi voinut tehdä sitä . Peiraatteessahan hän olisi voinut keskutella sinun kanssa asiasta mutta käytännössä ei . Mieti nyt mikis olet ollut hänen kanssaann jne .. ennen kuin jätä hänet. Ja selvitä miksi ei kertonut sillu aikeistaan mitään . Toisaalta aika ohkanen syy nyt jättää mies , ehkä hän ei vaan ajatellut että olisi pitänyt ouhua sisnukin kanssassi . Juttele miehesi kanssa ja nosta kissa pöydälle. Mutta tosiasia on että hän saa tehdä tontillaaan mitä haluaa ilman sinulta kysysmättä , koska sinä et ole omistaja.

• Yllätetty

...Hei, en tässä missään vaiheessa ole jättämässä miestäni! Joku ilmeisesti käsitti väärin täällä, meillä on asioista erimielisyyksiä muttei se autmaattisesti tarkoita suhteen päättymistä. Olen kyllä ajatellut että keskeustelemalla tämä saadaan hoidettua, oon van niin pirun suuttunut nyt tästä alkuperäisestä ongelmasta.

• lasimaalaus

haluan ja tarvitsen miestä lähinnä rakkauden ja hellyyden takia, raha-asiani hoidan itse, samoin työni, asumiset , asumme sitten yhdessä tai erikseen , pidän huolen siitä etten jää "kadulle", jos tulee vaik ero tai mies tekee tuollaisii temppuja , lapsia on, mutta huolehdin et lapsilla on katto ja koti jos tapahtuu jotain minulle tai isäpapalle..
      kaljaa en juo kotona enkä kodin terassilla , joten ei ole kokemusta naapureiden " vinoilusta"..eikä muutenkaa ´naapurien mielipiteillä tai sanomisilla ole mitään merkitystä elämässäni.

suuttuminen on ihan sinun oma valintasi.tai voithan valita olla suuttumatta ja suhtautua jollain toisel tapaa asiaan.

• hölömöukko

En minäkään suostuis asumaan kaava-alue slummeissa, kun pakko ei ole.
      Eli osta itse se maapalanen poijes tai rakentakaa talo
      valmiiksi tai taloja ja myykää ne pois. Niistä nettoomalla ostakaa sitten luonnonrauhasta iso kunnon tontti.

• Kukin makunsa ja kukkaronsa mukaan

on kiva asua!!!
        Meillä kulkee fillaritiet, jalkakäytävät ja julkisiin on helppo päästä. Koulut ovat lähellä ja kunnallistekniikka toimii !!!
        Ihan ihanaa. Lisäksi naapurimme ovat mukavaa väkeä. En puutu heidän kaljoihinsa, eivätkä he puutu meidän kaljoihimme tai pensaisiimme. En haluaisi asua haja-asutusalueella pitkän välimatkan päässä palveluista. en kaipaa isoa mansikkamaata perattavaksi. Haen mansikat torilta tai kaupasta. Kesän perunat kasvavat myös meidän kaavoitetulla pihallamme hienosti.

• hölömöukko
        Kukin makunsa ja kukkaronsa mukaan kirjoitti:

on kiva asua!!!
        Meillä kulkee fillaritiet, jalkakäytävät ja julkisiin on helppo päästä. Koulut ovat lähellä ja kunnallistekniikka toimii !!!
        Ihan ihanaa. Lisäksi naapurimme ovat mukavaa väkeä. En puutu heidän kaljoihinsa, eivätkä he puutu meidän kaljoihimme tai pensaisiimme. En haluaisi asua haja-asutusalueella pitkän välimatkan päässä palveluista. en kaipaa isoa mansikkamaata perattavaksi. Haen mansikat torilta tai kaupasta. Kesän perunat kasvavat myös meidän kaavoitetulla pihallamme hienosti.

Itse olen halunnut luonnonrauhaan, enkä kaipaa joukkoliikennettä vartin välein koska auto on muutenkin välttämätön niinkuin kuitukaapelikin kotia asti.
        Samoin halusin rakentaa mieluisan talon ja harrastuksiini ison verstashallin jota ei kyllä kaavalle sais tehä, vaan kaikki ois toisten määräämää johtuen kaavasta.Ehkä olen vaan niin itsenäinen.

• tuokin uni on jo ennen eletty, valitettavasti...

Samanlaisen tilanteen kokeneena suositan että rikot säästöpossusi ja käyt perhe-asioihin perehtyneen juristin juttusilla. Nimittäin minulle kävi samalla tavalla ja sittemmin selvisikin että minun tilalleni oli jo uusi puolisoehdokas katsottuna ja testattuna. Se myyntiin aiottu määräala oli ennakkoviritys yhteisomaisuutemme osittamista varten.

• sebu99999

Jos teille jää vaan alle 1000 m2 ...Kuinkas iso se tontti olikaan ? Kuulostaa hieman.... Missäs kunnassa Suomessa saa haja-asutusalueelle poikkeusluvan noin pienelle tontille...

• Mennikäinen

Sukulaiseni osti talon sukulaiselta. Tontilla oli kaksi taloa, jotka molemmat siis myyvä henkilö omisti. Pankin juristi oli todennut, ettei talokauppoja voida tehdä uudelle omistajapariskunnalle ilman, että tonttiosuuttakin siirtyy kaupoissa uudelle omistajalle. Eihän talo voi olla ns. ilmassa. Eli miten esim. kiinteistöverolipuissanne lukee, verotetaanko sinua pelkastä talosta>rakenteillakin olevasta vai onko mukana myös maaosuutta? Entä oletteko ottaneet velkaa rakentamiseen yhdessä yms??
        Ehkä olisi kannattanut olla tiukkana omistuskuvioista ennen kuin aloititte rakennusprojektinne. Nyt sinua ollaan kyllä käyttämässä hyväksi!

• Mennikäinen
        Mennikäinen kirjoitti:

Sukulaiseni osti talon sukulaiselta. Tontilla oli kaksi taloa, jotka molemmat siis myyvä henkilö omisti. Pankin juristi oli todennut, ettei talokauppoja voida tehdä uudelle omistajapariskunnalle ilman, että tonttiosuuttakin siirtyy kaupoissa uudelle omistajalle. Eihän talo voi olla ns. ilmassa. Eli miten esim. kiinteistöverolipuissanne lukee, verotetaanko sinua pelkastä talosta>rakenteillakin olevasta vai onko mukana myös maaosuutta? Entä oletteko ottaneet velkaa rakentamiseen yhdessä yms??
        Ehkä olisi kannattanut olla tiukkana omistuskuvioista ennen kuin aloititte rakennusprojektinne. Nyt sinua ollaan kyllä käyttämässä hyväksi!

Kyselen vielä hiukan lisää... Oletteko naimisissa ja onko teillä avioehtoa? Jos olette naimisissa eikä teillä ole avioehtoa, on sinulla oikeus tonttiin avioliiton nojalla. Jos teillä on avioehto, joka määrittää ettei sinulla ole oikeutta miehesi ennen avioliittoa hankkimaan omaisuuteen, olet heikoilla. Mikäli olette avoliitossa ja mitään kirjallista sopimusta rakentamisesta ja tontista ja koko kuviosta ei ole, olet ikävä kyllä heikoilla.

Muitten puheita ja kokemuksia kuunnelleena olen oppinut, ettei kannata luottaa rakkauden huumassa tehtyihin lupauksiin ja suunnitelmiin. Ne muuttuu viimeistään siinä vaiheessa, kun rahasta tulee puhetta ja tiukkaa. Eli vaikka on ikävä puhua rahasta ja miten omaisuus jaetaan,jos erotaan yms. ne keskustelut ja sopimiset kannattaa käydä. Se on asioista sopimista, joihin turvaudutaan vain jos asiat menee vikaan. Ja siinä vaiheessa on vielä se keskusteluyhteys tallella.

• Yllätetty
        Mennikäinen kirjoitti:

Talo on yhteinen, velkaa ei ole toistaiseksi tarvinnut ottaa. Rahoitettu pääosin yhteisillä säästöillä ja vuokratuloilla toisesta asunnosta. Talosta ei vielä veroja ole mätkähtänytkään koska vasta alettu rakentamaan, mies on tähän asti maksanut tontin kiint.veron (joka ei ole kovinkaan iso summa ollut)...

• oma rauha

Loukkaava käytöstä miehesi puolelta.
      Minäkin pidän yksityisyydestä ja olenkin istuttanut rivitalon päätyyni kasvillisuutta sen verran että se onnistuu nykyään kesällä. Voin mennä päätypihaani vaikka uimapuvussa kesällä kenenkään sitä huomaamatta.

Talvella lehdet varisee ja kun luon lunta pihastani niin naapurinmuija vetää sätkää rappusillaan hajareisin n. 10 min välein ja kattelee, eikä liiku kotoaan ikinä minnekkään. Ajattelen että voi vee sunkin elämääsi ...
      Pitäisi istuttaa lisää ikivihreää ...

Mieheni (nyk. ex) ei välittänyt yksityiseedestä pätkääkään pihallamme kun ei ollut ikinä kotona. Itse duunasin tämän pihankin.

Jos parisuhteenne on muuten kunnossa niin puhu miekkosesi ympäri. Edellyttäen että mies on pitämisen arvoinen.
      Huom. maailma on vapaita miehiä pullollaan !!!

• No jos ei tuosta asiasta pysty etukäteen "eukolleen" puhumaan...niin mistä muusta ei pysty puhumaan???.
      Pykälienhän mukaan "äijä" on ihan oikeassa...mitä sitä kiistämään.
      Ei millään pahalla...mut mä oisin jo jättänyt "akkani" jos vastaavaa tekis...

• Mennikäinen

Kopion tähän Finlexin sivulta pätkän avioliittolaista:

37 §

Puoliso hoitakoon omaisuutta, johon toisella puolisolla on avio-oikeus, niin, ettei se aiheettomasti vähene tämän vahingoksi.

• Näin on.
        Mennikäinen kirjoitti:

Kopion tähän Finlexin sivulta pätkän avioliittolaista:

37 §

Puoliso hoitakoon omaisuutta, johon toisella puolisolla on avio-oikeus, niin, ettei se aiheettomasti vähene tämän vahingoksi.

Tässä on asian ydin

• Dr. Doctor

En ehkä ehtinyt lukea ajatuksen kanssa koko viestirimpsua, mutta sanoit, että tonttinne on kuitenkin suhteellisen suuri.

Onko jokin erityinen syy sille, että miksi myytävän lohkon on juuri oltava siitä talonne nurkalta...? Eikö löytyisi vastaavaa jostain kauempaa tontiltanne, jonka voisi myydä hyvällä hinnalla ja joka ei enää niin paljoa häiritsisi omaa asumistanne...?

• Yllätetty

Sattuu olemaan niin, että tonttimme rajoittuu isoon valtatiehen ja on pitkän mallinen.. Mies on ehdottomasti sitä mieltä että mitä kauempana tiestä (eli lähempänä omaa taloamme) myytävä tontti on, sitä paremman hinnan siitä saa. Ja tottahan se on ettei kukaan tahdo asumaan vilkasliikenteisen tien välittömään läheisyyteen.

• ihmettelee kovasti

Moi!noin tärkeässä asiassa puhutaan todellakin kumppanin kanssa mitä tehdään.Miehesi käytös osoittaa ettei hän juurikaan piittaa sinusta.Jos hänellä on ehdottoman jyrkkä kanta asiaan,eli ei halua kuulla sinua asiasta eikä anna mielipiteesi vaikuttaa niin HANKKIUDU EROON ukosta,koska ongelmia tulee tulevaisuudessa lisää.Onneksi meressä riittää"kalaa".

• Mennikäinen

'siis saako toisen maalle rakentaa, legendaarinen kysymys jossakin radin kekusteluohjelmassa, joka sopii tähänkin jossain määrin. Rakennusala on puolison (tod. näk. avopuoliso), aletaan rakentaa, yhteisellä tai erillisillä lainoilla. Mutta Yllätetty rakentaa toisen maalle, kärjistetysti, jos hän on avopuoliso. Aviopuolisona ei!!

• Näin on
        Mennikäinen kirjoitti:

'siis saako toisen maalle rakentaa, legendaarinen kysymys jossakin radin kekusteluohjelmassa, joka sopii tähänkin jossain määrin. Rakennusala on puolison (tod. näk. avopuoliso), aletaan rakentaa, yhteisellä tai erillisillä lainoilla. Mutta Yllätetty rakentaa toisen maalle, kärjistetysti, jos hän on avopuoliso. Aviopuolisona ei!!

Ei tässä tapauksessa ole toisen maasta vaan yhteisestä jos ei avioehta ole.

• Mennikäinen
        Näin on kirjoitti:

Ei tässä tapauksessa ole toisen maasta vaan yhteisestä jos ei avioehta ole.

Mielestäni ei mistään.

• Ollison

Tontti on siis ruhtinaallisen iso kun se on 2000 neliötä? Meillä on sellainen mutta ihan hyvin riittäisi puoletkin tuosta koosta.

Jotenkin sinun pitäisi ymmärtää sekin että miehesi kantaa isoa taloudellista vastuuta ja saattaa olla velkojen painama. Hyvä tapa lieventää taakkaa on myydä tontti pois jos se on hinnaltaan kohdillaan. Kumpi sinulle on sitten tärkeämpi; 1) iso tontti ja iso velka, stressaantunut mies, 2) pieni tontti, pienempi velka ja rennompi mies. Päätä rakastaa miestäsi ja luota siihen että hän osaa hoitaa asian. Riitelemällä tontin koosta saatat aiheuttaa eron miehestä joka kuitenkin sinulle lienee rakas? Monta kertaa sivuasia nousee pääasian yläpuolelle ja silloin ongelmat on jo parisuhteessa.

Jos asutte tuon kaksi vuotta tuossa paikassa niin teillä on jo iso pääoma omaa rahaa joten voitte jatkossa hakea väljempääkin paikkaa jos sellaiseen haluatte. Mutta ei tuo 1000 neliön tontti mikään mahdoton ole asua ja naapureihin tottuu. Ja toisaalta olisit onnellinen siitä että mies ei ole vaihtamassa sinua johonkin toiseen, vaan myymässä vain maata yhteisen hyvän eteen.

• Ollison

Ihmettelen näitä kommentteja kun käsketään eroamaan, minä kehoitan kaikkia pysymään uskollisina puolisolleen ja tekemään töitä liittonsa eteen. Eroamalla pääsee eroon puolisostaan mutta itseään ei pakoon pääse. Monesti vika on myös itsessä joten ei se uuden suhteen perustaminen tilastojenkaan valossa hyvin onnistu.

Sitten tuohon miehen itsepintaisuuteen. Tunnistan siitä myös itseni ihan hyvin. Olen ostanut tontteja kertomatta vaimolleni, syystä että osaan arvioida tonttien arvon ja jos olen nähnyt hinnan järkeväksi niin olen tehnyt kaupan ja ilmoittanut siitä jälkikäteen. Tiedän että jos kysyn asiasta saan aina kielteisen vastauksen. Kuitenkin meillä on onnellinen avioiliitto vaikka kritiikkiä olen saanut itsepintaisuudesta. En tee kauppaa kuitenkaan näytönhalusta, vaan järkisyistä. Haluan että meillä on talo hyvällä paikalla jossa lasten kanssa voimme nauttia elämästä, ja paikassa josta talon voi tarvittaessa myydä pois nopeastikin.

Naisten on joskus vaikea päästä miehen maailmaan käsiksi, mutta väitän että suurin osa miehistä ajattelee kyllä vaimoaan tehdessään vaikka tonttikauppaa.

• repeat
        Ollison kirjoitti:

Ihmettelen näitä kommentteja kun käsketään eroamaan, minä kehoitan kaikkia pysymään uskollisina puolisolleen ja tekemään töitä liittonsa eteen. Eroamalla pääsee eroon puolisostaan mutta itseään ei pakoon pääse. Monesti vika on myös itsessä joten ei se uuden suhteen perustaminen tilastojenkaan valossa hyvin onnistu.

Sitten tuohon miehen itsepintaisuuteen. Tunnistan siitä myös itseni ihan hyvin. Olen ostanut tontteja kertomatta vaimolleni, syystä että osaan arvioida tonttien arvon ja jos olen nähnyt hinnan järkeväksi niin olen tehnyt kaupan ja ilmoittanut siitä jälkikäteen. Tiedän että jos kysyn asiasta saan aina kielteisen vastauksen. Kuitenkin meillä on onnellinen avioiliitto vaikka kritiikkiä olen saanut itsepintaisuudesta. En tee kauppaa kuitenkaan näytönhalusta, vaan järkisyistä. Haluan että meillä on talo hyvällä paikalla jossa lasten kanssa voimme nauttia elämästä, ja paikassa josta talon voi tarvittaessa myydä pois nopeastikin.

Naisten on joskus vaikea päästä miehen maailmaan käsiksi, mutta väitän että suurin osa miehistä ajattelee kyllä vaimoaan tehdessään vaikka tonttikauppaa.

Haja-asutusalueella ja tontin nykyinen koko on ilmeisesti sen 5000m² vai 2000m².
        Lyhelläkin matikalla osaa laskea että tuo mainitsemasi 1000m² täyttyy joka tapauksessa.
        Tuossa tilanteessa kannattaa miettiä kolikon molempia puolia eikä vain omaa napaansa, mistä voit tietää vaikka olisi ostamassa sinulle timantteja myyntivoitolla.

• hmmm...

Oletko varma, että mies ei ole vaihtamassa häntä johonkin toiseen?
        Minusta hänen käytöksensä viittaisi juuri siihen suuntaan, että hän on alkanut pedata tulevaisuutta jonkun toisen naisen kanssa.

• Ollison
        repeat kirjoitti:

Haja-asutusalueella ja tontin nykyinen koko on ilmeisesti sen 5000m² vai 2000m².
        Lyhelläkin matikalla osaa laskea että tuo mainitsemasi 1000m² täyttyy joka tapauksessa.
        Tuossa tilanteessa kannattaa miettiä kolikon molempia puolia eikä vain omaa napaansa, mistä voit tietää vaikka olisi ostamassa sinulle timantteja myyntivoitolla.

Kirjoittaja kirjoitti että mies aikoo lohkaista ison tontin ja heille jäisi alle tuhat neliötä omaksi tontiksi. Karkeasti voisi ajatella että tontti olisi jotakuinkin 2000 m2. Itsekin mietin että aloittajalla ei jokin täsmää vaikerruksessaan koska haja-asutus alueella monesti tontin koko on mainitsemasi 5000 m2 jotta siihen voi rakentaa vakituisen asunnon. Miten tuo tontin lohkominen sitten etenee jos vaatimus on 5000 m2 ja itselle jää 1000 m2? Rakennusoikeutta voi olla 0,15 joten 150 m2 saisi rakentaa, mutta ei varmaankaan edes poikkeusluvalla. Tuon tontin täytyy olla ap kaavassa tai vastaavassa, ei haja-asutusalueella.

Olisipa hyvä kun aloittaja olisi vähän tarkentanut.

• Ollison
        hmmm... kirjoitti:

Oletko varma, että mies ei ole vaihtamassa häntä johonkin toiseen?
        Minusta hänen käytöksensä viittaisi juuri siihen suuntaan, että hän on alkanut pedata tulevaisuutta jonkun toisen naisen kanssa.

Kannattaako meidän saivarrella tuntemattomien asioilla?

• Yllätetty
        Ollison kirjoitti:

Kirjoittaja kirjoitti että mies aikoo lohkaista ison tontin ja heille jäisi alle tuhat neliötä omaksi tontiksi. Karkeasti voisi ajatella että tontti olisi jotakuinkin 2000 m2. Itsekin mietin että aloittajalla ei jokin täsmää vaikerruksessaan koska haja-asutus alueella monesti tontin koko on mainitsemasi 5000 m2 jotta siihen voi rakentaa vakituisen asunnon. Miten tuo tontin lohkominen sitten etenee jos vaatimus on 5000 m2 ja itselle jää 1000 m2? Rakennusoikeutta voi olla 0,15 joten 150 m2 saisi rakentaa, mutta ei varmaankaan edes poikkeusluvalla. Tuon tontin täytyy olla ap kaavassa tai vastaavassa, ei haja-asutusalueella.

Olisipa hyvä kun aloittaja olisi vähän tarkentanut.

.. Koko tonttihan on tosi suuri, päälle 3 hehtaaria, mutta suurin osa siitä on miehellä metsätalouskäytössä. Alunperin suunnittelimme itsellemme muutamaa tuhatta neliötä ja sen verran mies metsää hakkauttikin --> siinä eriteltiin meille omekotitalomme tontti. Nyt sitten tuli tämä myyntitouhu.. Uskon vaan ettei mieheni ole kovin perehtynyt noihin lakikiemuroihin itsekään ja voi siinä tulla vielä ongelmia vastaan jos meinaa meille noin pienen palan jättää. Ja miten se lohkominenkin sitten onnistuu..

• nainen on tyhmä

Juuri näitten naisten mielipiteitten takia olen poika mies,ei ole akka narisemassa mitä rakennat myytkö omia maitas ym sellaista!!

• jokainen tavallaan

Elämä olis aika tappavan tylsää ilman naisia. Kolikolla on toinenkin puoli.

• nainen50vuotta

Minun mielestäni et ole kohtuuton. Miehelläsi voi olla juridinen oikeus tontin myyntiin, mutta se ettei hän ole puhunut kanssasi asiasta osoittaa ettei hän välitä tunteistasi.

Ihmisillä on erilainen "reviirivaisto" ja minä ymmärrän oikein hyvin halusi asua niin ettei naapuri ole näköetäisyydellä. En ole vainoharhainen vaan tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa ja pidän yleensä kaikista ihmisistä, silti minusta on mukava olla rauhassa omissa oloissani.

Sitä varten ostin omilla rahoillani (ja pankin) kahden hehtaarin tontin, johon ei näy yhtään naapureita. Olen siellä herrankukkarossa ikionnellinen ja nautin sanomattoman paljon olostani.

Mieti miksi olet parisuhteessa. Kenenkäänhän ei ole pakko olla. Jos sinulle on tärkeintä kulissit, taloudellinen turva ja se ettei tarvitse olla yksin niin jatka suhteessasi kaikin mokomin. Tuo turva kyllä kertomuksestasi päätellen taitaa olla vähän kyseenalainen... Jos sinulle taas on tärkeintä luottamus, yhteisymmärrys, kumppanuus ja ilo niin kannattaa ehkä hieman miettiä onko syytä jatkaa.

Minusta suhteessa pysyminen ei ole itseisarvo. Kuka siitä saa vahinkoa jos et ole ihmisen kanssa joka ei kunnioita tunteitasi? En minä ainakaan. Varsinkin jos sitoudut taloudellisesti tuohon rakennushankkeeseen - tai omalla työlläsi - niin mieti tarkkaan!

• omani löytäny jo

lähe kaljalle ja etsi mies jolla on kartano mettää ja peltoa niin ei tarvi vinkua.

• nainen50v
        omani löytäny jo kirjoitti:

lähe kaljalle ja etsi mies jolla on kartano mettää ja peltoa niin ei tarvi vinkua.

Mikähän vastauksessani mahtoi mielestäsi olla vinkumista? Minähän sanoin olevani ikionnellinen.
        Enkä minä tarvitse miestä maata saadakseni, minulla on jo metsää ja peltoa. Ihan omaa.

• Ollison

Miksi rohkaisette ihmisiä eroamaan? Eikö se nyt ole parempi että ihmiset elävät yhdessä kun vaihtavat kumppaniaan kuin rukkasta?

• nainen50v
        Ollison kirjoitti:

Miksi rohkaisette ihmisiä eroamaan? Eikö se nyt ole parempi että ihmiset elävät yhdessä kun vaihtavat kumppaniaan kuin rukkasta?

Kenelle parempi? Kumppanille joka ei välitä alkeellisistakaan kohteliaisuussäännöistä? Vai kenelle?

Ihmisellä on vain yksi elämä tietääkseni. Miksi viettää se jonkun kanssa joka ei ole hyvää seuraa, ei välitä, ei tuota iloa?

• vinkkivinkki

No et todellakaan ole kohtuuton. Se säälittävä äijäsi sen sijaan on. Jätä se luuseri ja etsi joku kunnollinen MIES joka arvostaa sinua!

• eräs..

Nooh vois tuosta *minä teen maatilkullani mitä lystään* niin onkohan se nyt niin yhteistä se maa sitten loppuen lopuks?. Ei oikeen vaikuta siltä. Melkeen tuli jo mieleen *saanko minä (sinä) kulkea sun(miehen) pihalla jos oikaisen takapihan kautta lenkille vai meenkö suoraan siitä mistä on lyhin ettei herran piha kärsi*. Vois melkeen mennä niihin periaatteisiin sitten että mikä olisi loogisinta. Tyyliin *onko meillä mies varaa niin isoon tilaan kuin oli puhe, mikä meidän oikea raha tilanne on, että pystymmekö aikuisten oikeasti ylläpitämään näitä asioita vai oliko se vain niitä suuria ajatuksia?*.

• juupas-eipäs

Jaa, jos tontti on yksin miehesi nimissä tulee myös talo olemaan!! Sinulla ei mitään sanomista.

• Reetwin

kitiset kylkikappale; into taloon ja ukkoon on mennyt. Eimuuta kun hyppäät seuraavan aisan nokkaan kiukutteleen. Tontti on miehesi ja sinä olet uinut yhtiöön jonkun savuisen ja viinahöyryisen baarikeikan kautta. Tyydy es siihen että saat olla sen ukon kanssa. Sehän on ylpee susta, haluaa naapurin likelleen ihan sen vuoksi, että saa näytellä rehevää rouvaansa muillekkin! Ja sinä haluat pöpelikköön piiloon. Olet vaan ymmärtänyt miestäsi väärin tai sitten suuruudenhullu, jolle pitäs olla osoittaa puoli valtakuntaa missä lysmyjään piilotella. Relaa hieman, eiköhän siinä vielä ole sinunkin kankuillesi tilaa sillä tontilla?

• uiku

Mua alkoi jo naurattaa (sori) kun joku oli kirjoitellut alkupäässä, että jos miehes myy talonkin pian pois!? :D ei voi mitään mut kuulostaa aika uskomattomalle! Väärinhän tuo on, jossei hän ole voinut edes kertoa, että haluaa myydä osan tontista pois. Olisi ollut reilua kertoa edes se, mut hyvä että edes jälkikäteen sanoi, ettei tule yllätyksenä jos joku tulee mylvimään sitä myytyä tonttia joku aamu...

Et nipota siis aiheettomana. Kannattaa ottaa asioista selvää, et miten kaikki tapahtuu ja mikä on myös sinun, jos kerran tontti on vain hänen. Kysy mieheltäs et pitääkö hän tonttia vain omanaan, eli rakennatteko te yhteisen talonne HÄNEN tontilleen vai TEIDÄN. Jos mies pitää kaikkea hänen omanaan, niin tuntuu et sinä olet hänelle "hälläväliä".

Toitotaan parasta. Mä olisin kans onnellinen ku olis omakotitalo, vaik oliskin naapuria siinä muutaman metrin päässä. Aina siihen saa puita ja pensasta väliin!! Jos tuo tonttikauppa on varmaa, kysy mieheltäs mistä se raja menee, ni istuta jo valmiiks siihen puita tai pensaikkoa väliin, ovat jo hyvässä alussa ennenkuin naapurit siihen saavat talonsa pystyyn...

Ja jos siihen ei tulekaan ketään, ni mitä väliä, nätti pensaikko rajaa aluetta, toiselle pläntille voit tehdä vaikka perunamaan, jossei siihen tulekaan ketään :)

• sdddd

sinä paska, selvästi näkee että olet tavallisen suomalainen kaljamaha ukko, perjaatteena se että vaimoa nussitaan, vaimo tekee raskaat työt, ja vaimoon kyllästytään eikä vaimo saa päättää mistään. Kyllä mua ainakin vituttais saatanasti jos mies menis tonttia myymään, juuri kun haaveet on toteutunut, ihana iso tontti jossa oma rauha. Että kyllä nyt vain marssit talosta ulos etkä tule takasin ennenkun mies on kaupat perunu.

• maailma on julma
        uiku kirjoitti:

Mua alkoi jo naurattaa (sori) kun joku oli kirjoitellut alkupäässä, että jos miehes myy talonkin pian pois!? :D ei voi mitään mut kuulostaa aika uskomattomalle! Väärinhän tuo on, jossei hän ole voinut edes kertoa, että haluaa myydä osan tontista pois. Olisi ollut reilua kertoa edes se, mut hyvä että edes jälkikäteen sanoi, ettei tule yllätyksenä jos joku tulee mylvimään sitä myytyä tonttia joku aamu...

Et nipota siis aiheettomana. Kannattaa ottaa asioista selvää, et miten kaikki tapahtuu ja mikä on myös sinun, jos kerran tontti on vain hänen. Kysy mieheltäs et pitääkö hän tonttia vain omanaan, eli rakennatteko te yhteisen talonne HÄNEN tontilleen vai TEIDÄN. Jos mies pitää kaikkea hänen omanaan, niin tuntuu et sinä olet hänelle "hälläväliä".

Toitotaan parasta. Mä olisin kans onnellinen ku olis omakotitalo, vaik oliskin naapuria siinä muutaman metrin päässä. Aina siihen saa puita ja pensasta väliin!! Jos tuo tonttikauppa on varmaa, kysy mieheltäs mistä se raja menee, ni istuta jo valmiiks siihen puita tai pensaikkoa väliin, ovat jo hyvässä alussa ennenkuin naapurit siihen saavat talonsa pystyyn...

Ja jos siihen ei tulekaan ketään, ni mitä väliä, nätti pensaikko rajaa aluetta, toiselle pläntille voit tehdä vaikka perunamaan, jossei siihen tulekaan ketään :)

Kuule, näin on käynyt todellisessa elämässä. Eräs nainen antoi kaikkensa suhteelle ja talon rakennukselle. Kun talo oli valmis, mies myi sen ja otti uuden eukon. Nainen ei saanut korvausta, ei mitään tehdyistä töistä, sillä he eivät olleet naimisissa.

• Hohtalontoveri

ennekuin on liian myöhäistä, hän ei tule muuttumaan eli tulevaisuudessakin hän tekee niinkuin haluaa kysymättä sinulta ja jos sanot siihen jotain hän vastaa "tontti/talo on minun, teen niinkuin haluan"...

• Keneen luotat?

Ylläreitä elämässä sattuu kyllä, mutta jos miehesi hallitsee näitä omistusasioita ja häneen luotat, yritä myötäillä häntä ja pääset eteenpäin. Ehkäpä yhtä yllätyksellisesti jokin päivä hän saattaa tehdä sinun kotiin liittyvät haaveesi todeksi?

• ---------

ja uuden ukon hakuun, on sellasiakin jotka kunnioittaa ja ottaa myös toisen huomioon PARISUHTEESSA!! T: kunnon mies 36v

• Asiaa ymmärtävä

Ei noin saa tehdä! Jos olette yhdessä rakennusprojektin suunnitelleet ja tontin koko on ollut oleellinen asia sen toteuttamiseen (itse sanoit, ettet olisi kyseiselle paikalle pienelle tontille taloa halunnut), niin hänellä ei pitäisi olla valtaa myydä tonttia omavaltaisesti. Ihan sama tilanne kuin se, että ostat talon, jossa on tonttia 2000 neliötä, mutta kaupan teon jälkeen kuuletkin, että sitä ei olekaan kuin 1000. Sellainen kauppa ei ole laillinen. Ilmeisesti kaikkia eivät naapurit häiritse niin paljoa kuin sinua, joten he eivät osaa pitää sitä pienenä juttuna.

Koko elämäni unelma on aina ollut saada iso tontti ja oma rauha. Ostimme talon, joka täytti vaatimukseni. Jos puolelle tontista nyt rakennettaisiin naapuritalo, niin tämä paikka ei enää täyttäisi unelmaani, jolloin mieluummin asuisin jossain vuokrarivarissa, josta sentään voi edes muuttaa pois unelmataloon helposti joskus. Jos mieheni myisi puolet tontistani, niin minä myisin mieheni. Onneksi minun ei tarvitse pelätä sellaista, koska mieheni kunnioittaa minun näkemystäni ja on asiasta myös samaa mieltä.

• jäätävää-kyllä

pitäis tollaset helvetin runkkari äijät upottaa jäihin... On olemassa myös miehieä isolla M-kirjaimella..

• Wilma4567

Olisin itsekin tosi vihainen, mutta joka suhteessa on omat karikkonsa (niin kuin tälläkin talonrakentajapariskunnalla, ikävä kyllä). Tuli vain mieleen, että luullakseni koko kiinteistö tulee miehesi nimiin, koska hän on tontin omistaja. Kannattaa siis varmistaa asia, jos teillä on avioehto, ettet joudu tyhjän päälle, jos mies lähtee.

• Jätä kaljapullot avaamatta

Minkä kokoinen se teidän tontti on nyt, minkä verran se mies aikoo siitä myydä ja mitä siitä jää teille?
      Jos siitä saa hyvät rahat ja vielä jää itsellekin tarpeeksi, niin ehkä kannattaakin myydä. Tosin vielä paremmat rahat vermasti saisi, jos möisi sen tontin rakennettuna, eli tekisi toisen talon siihen viereen ja lohkoisi vsta sitten. Ja aivan parhaiten pääsee tuloille, jos pitää toista taloa parin-kolmen vuoden ajan vuokralla ennen myyntiä ja sitten myy sen, jossa on itse asunut ja muuttaa itse siihen, jota piti vuokralla.

Minusta miehelläsi on ärsyttävä asenne, kerta kaikkiaan en itse tuollaista hyväksyisi omalta puolisoltani, mutta jokaisella on ristinsä tietysti ja olet hänet valinnut. Ehkä hänellä on tarpeeksi muita avuja niin sanotusti.

Se on mukava, että saat suunnitella itse sisustuksen omaan taloonne. Niin minäkin sain tehdä kun rakensimme. Miehen kannalta asiat päätettiin kaupassa, mutta oikeasti ei niitä voi siellä kaupassa pelkästään alkaa suunnittelemaan. Katsele sisustuslehtiä, leikkaa mieleisesi kuvat talteen ja tee niistä kollaasi. Sitten menet sen kollaasin kanssa kaupoille, niin on paljon helpompi valita. Sama juttu on puutarhan kanssa, ala suunnitella niitä suojaistutuksia tonttien rajoille jo nyt ennen kuin siinä on toinen naapuri, jonka kanssa pitää neuvotella pensasaidoista. Nyt saat vielä aivan itse päättää, mitä haluat ikkunastasi katsella. Syksy on hyvää istutusaikaa.

• Ohoh sano eemeli

Lyhyesti ytimeen ota ero siinä sitten miettimistä jannulle.

• ei ollenkaan hyvä merkki

paras on se että otat eron. miehelläsi ei ole kanssasi me-henkeä. erittäin huono merkki.

jos haluat vielä jatkaa niin osta itse tai pane tuttusi ostamaan puolestasi se toinen puoli tontista. ota vaikka laina.

• Salaojakaivo
        ei ollenkaan hyvä merkki kirjoitti:

paras on se että otat eron. miehelläsi ei ole kanssasi me-henkeä. erittäin huono merkki.

jos haluat vielä jatkaa niin osta itse tai pane tuttusi ostamaan puolestasi se toinen puoli tontista. ota vaikka laina.

syy tälläiseen käytökseen ovat huume tai pelivelat jotka ovat karanneet hallinasta ja näiden maksamiseen tarvitaan nopeasti rahaa keinoja kaihtamatta.

• uiku
        Salaojakaivo kirjoitti:

syy tälläiseen käytökseen ovat huume tai pelivelat jotka ovat karanneet hallinasta ja näiden maksamiseen tarvitaan nopeasti rahaa keinoja kaihtamatta.

Tai sitten miehes suunnittelee jotai autonostoa tai jotai muuta selkäsi takana... unohtanu taas kertoa jotain muuta? Tarttee sellaiseen rahaa. Tai sit on vaan ahneus iskeny, tai sitten se suunnittelee jotai kallista poreallasta teille kämppään ja tarttee siihen rahaa, ni pakko myydä puoli tonttia pois? Mut on kyllä erikoinen et jos on sanonu haluaa rauhaa yms, ni miks lohkoo sitten unelmatontista puolet pois??? Mut ihan ekana varmistat häneltä (ennen kuin on liian myöhästä) että onko se tontti TEIDÄN vai HÄNEN, se mihin teidän omakotitalonne tulee. Jos se sanoo et hänen, kysy et onkos talokin sitten vaan hänen!! Sano että maksat kaikesta puolet ja ostat puolet tontista itelles ni sitte se on TEIDÄN jos se noin tarkkaa on.

Mä ainaki oon maksanu MEIDÄN vuokrakämppää YKSIN vuoden ajan, vaik nainen olenkin, koska olin ainoa joka oli töissä, ni en mä ajattele et tää on MUN asunto ku mä oon tätä maksanu. Yhteistä on kaikki, jos elämä on yhteinen.

• miehet nyt sanoo ...
        uiku kirjoitti:

Tai sitten miehes suunnittelee jotai autonostoa tai jotai muuta selkäsi takana... unohtanu taas kertoa jotain muuta? Tarttee sellaiseen rahaa. Tai sit on vaan ahneus iskeny, tai sitten se suunnittelee jotai kallista poreallasta teille kämppään ja tarttee siihen rahaa, ni pakko myydä puoli tonttia pois? Mut on kyllä erikoinen et jos on sanonu haluaa rauhaa yms, ni miks lohkoo sitten unelmatontista puolet pois??? Mut ihan ekana varmistat häneltä (ennen kuin on liian myöhästä) että onko se tontti TEIDÄN vai HÄNEN, se mihin teidän omakotitalonne tulee. Jos se sanoo et hänen, kysy et onkos talokin sitten vaan hänen!! Sano että maksat kaikesta puolet ja ostat puolet tontista itelles ni sitte se on TEIDÄN jos se noin tarkkaa on.

Mä ainaki oon maksanu MEIDÄN vuokrakämppää YKSIN vuoden ajan, vaik nainen olenkin, koska olin ainoa joka oli töissä, ni en mä ajattele et tää on MUN asunto ku mä oon tätä maksanu. Yhteistä on kaikki, jos elämä on yhteinen.

Se on oikeesti ihan se ja sama mitä mies sanoo siitä että onko tontti tai talo meidän vai hänen. Papreilla tontti on hänen, niin se on hänen. Ja tontilla olevat rakennukset kuuluvat kiinteistön omistajalle, eli miehelle. Miksi se tontti on miehen nimissä? Onko mies perinyt sen? Periessä voi olla ehto että puolisot eivät peri. Silloin et kyllä voi saada sitä puolikasta itsellesi muuten kuin ostamalla.

• Oikeuden mukainen

Nyt ei kirjotuksestasi ilmene oletteko vihittypari ja jos niin, kauanko olette ollut avioliitossa?
      Mikäli avioliittoanne ei ole solmittu hyötymistarkoituksessa eikä välillänne ole avioehtosopimusta, sillon molemmilla on puolella omistusoikeus toistensa omaisuuteen, mitä ennen avioliittoa on ollut. Tässä tapauksessa miehesi ei yksin pysty tonttia myymään ja jos sitä yrittää tehdä ilman sinun nimeäsi myyjän paikalla, niin kaupan vahvistaja ei vahvista kauppaa, tai jos sen tekee, teke virkavirheen. Kauppakirjassa pitää olla molempien nimet myyjä puolella, samoin ostajat jos niitä on kaksi.

Tsemppiä sulle ja ota selvää oikeuksistasi, ei ole niin yksinkertaista mitä kirjeessäsi kerroit.

• vain naapureita

Ole kuule hyvillään kun sinulla hyvä ukko sinulla taitaa olla korvien valissä vikaa kun et salli nähdä muita ihmisiä

• tyhjä tasku

Oleko ollut pers aukinen kun tapasit miehesi .ole vain hyvillään kun miehellä sattuu olemaan omaisuutta .

• tilan perinnyt

Taitaa olla miehen perimä paikka ,älä valita minä ainakin antasin tommoselle akalle kenkää

• talot vierekkäin

olet tosi tyhmä kun pitää omia asioita kirjoitella kaikkien luettavaksi,varmaan liiraa jostakin päästä pitää olla hyvillään kun on katto päällä.

• tuo on kyllä ihan syvältä! ihme äijä..

• Kaki löytyy

• Kaikki löytyy asiasta
        Kaki löytyy kirjoitti:

Etsin tämän ja löytyi linkki:

http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234

Tässä linkki avioliittolaista:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234

• Naistakaan ei saa jymäyttää.
        Kaikki löytyy asiasta kirjoitti:

Tässä linkki avioliittolaista:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234

Ihmettelen etenkin miesten suhtautumista siihen kun nainen alkaa vaatia oikeuksiaan.
        Kunnon mies ei tekis tuollaista ilman yhteistä palaveria.
        Lukekaa tuo avioliitolaki. Siinä on että vaikka yhteinen asunto olisi toisen maalla se on
        perheen asunto ja sitä ainakaan toinen myydä ilman toisen lupaa.
        Lisäksi tontti joka on kyseisen asunnon alla vaikka toisen nimissä ei oikeuta yksin päättämään
        asunnon myynnistä. Lisäksi ne avioehto ja muut asiat löytyy linkistä. LUKEKAA!

• transcend
        Naistakaan ei saa jymäyttää. kirjoitti:

Ihmettelen etenkin miesten suhtautumista siihen kun nainen alkaa vaatia oikeuksiaan.
        Kunnon mies ei tekis tuollaista ilman yhteistä palaveria.
        Lukekaa tuo avioliitolaki. Siinä on että vaikka yhteinen asunto olisi toisen maalla se on
        perheen asunto ja sitä ainakaan toinen myydä ilman toisen lupaa.
        Lisäksi tontti joka on kyseisen asunnon alla vaikka toisen nimissä ei oikeuta yksin päättämään
        asunnon myynnistä. Lisäksi ne avioehto ja muut asiat löytyy linkistä. LUKEKAA!

aloittajan viesti uudelleen, he eivät asu vielä kyseisessä talossa, vaan vasta rakentavat sitä. Täten tuo sinun viittaamasi kohta EI PÄDE!

• Laki on olemassa
        transcend kirjoitti:

aloittajan viesti uudelleen, he eivät asu vielä kyseisessä talossa, vaan vasta rakentavat sitä. Täten tuo sinun viittaamasi kohta EI PÄDE!

Vaikka ei vielä valmis, mutta oikeuksia on vaimollakin. Ei naista tarvii mollata kuten täällä jotkut.
        Miehet haluu siis naista vain käyttääkseen hyväkseen. NIINKÖ ?
        Avioliittolaki on hyvä tuntea ja kysyä neuvoakin ellei muu auta. Naiset pitäkää puolenne !

• juuli28

Tuskin nyt sentään vielä eron paikka on mutta ole tosi tarkkana miten sijoittamasi rahojen tulee käymään...jos olette olleet aviossa alle viisi vuotta et tule osituksessa saamaan yhtään mitään tuosta miehen omistamasta tontista. Lisäksi toisen maalle rakennetun talon osittaminen on äärimmäisen vaikea juttu ja aivan varmasti menee käräjille ennen kuin saat omasi pois jos tosi huonosti käy ja ero tulee.
      Pidä nyt kirjaa siitä mitä kaikkea sijoitat hankkeeseen, niitä tietoja voit tarvita myöhemmin.
      Talon arvo on osituksessa melkoisen huono koska se sijaitsee toisen maalla joten siihen on syytä varautua.
      Yritä tässä vaiheessa lunastaa itsellesi edes tuo puolikkaan puolikas tontista ja saada lainhuuto sille puolikkaalle kiinteistöllesi, siten voit varmistaa ettei tarvitse erotilanteessa menettää rahojaan kun on mennyt rakentamaan talonsa toisen maalle.

• Höplää

olet kohtuuton suuttuessasi kun ukkos myy omaisuuttaan. Kohtalotoveriksi en tunnustaudu, mutta lohdutuksen sana lienee paikallaan: Tuskin se ukko sun tamppoonies käytön perään on noin kärttyisä kuin sinä tontin jakamisesta, joten rakenna se pirtti ja nauti naapureistasi, kyllä täälä tilaa on vaikka luontoa rakastaakin.

• uiku

Niin mutta mun mielestä ihan oikein olla suuttunut, kun mies ei kertonut. Siis hänhän tietenkin SAA tehdä tontillensa mitä haluaa, mutta on väärin ettei hän puhunut sinulle siitä, että haluaa myydä puolet pois.

Pitäis ton verran edes olla avoimuutta ja luottamusta parisuhteessa, et pystyy kertomaan haaveistaan ja tulevaisuuden suunnitelmista toiselle. Jos hän luuli et suutut, ni eiköhän olis luullu, että suutut tosiaanki enemmän siitä, et jälkikäteen kertoo tuollaista.

Kuitenkin on kyseessä elämän isoimmat asiat, talo tontti. Se on äärettömän tärkeä ja iso asia ja tuntuu kummalliselle ettei mies tosiaan sanonut mitään tällaisesta sinulle! Mut tontti on hänen, on hänellä oikeus sille tehdä mitä haluaa.
        Mä olisin kans vetäny herneen nenään jos mun mies olis tehny mulle tuollai! Mut ehkä sun pitää keskittyä vaan nyt siihen teidän puolikkaaseen, et olette edes siitä yhtämieltä kenelle se kuuluu ja kenelle kuuluu talo joka siihen rakennetaan! Mä olisin onnellinen tuollaisestakin tonttialueesta, kyllä siihenkin mahtuu vaikka mitä ja tee niin hyvä pensasaita väliin että suojaa katseilta jos haluat niitä saunaolusia maistella.

Mä en ainakaa välitä yhtään, vaik mä täällä kerrostalossa vien itelle saunaolusen yhteissaunaan ja vastaan tulee porukkaa, katsokoon jos katsoo, mitä väliä?

• 16+16=32

No niin... tässä se taas nähtiin. Ootte jotain rikkaita porvareita joille ei mikään riitä. Pitää vaaan olla lisää rahaa lisää rahaa. Naitko ukkosi rahan takia? Että ei haittaa vaikka äijä on ruma ku rullatuoli, kunhan vaan on rahaa! Älä valita siitä että saat omakotitalon!

• Mennikäinen

Eihän tässä ole rikkaudesta tai porvaroinnista kyse, vaan siitä, että Yllätettyä on ehkä johdettu harhaan. Me keskustelijat emme tiedä kaikkia tarinan yksityiskohtia ja kerrottuna on vain Yllätetyn versio asiasta.

Minua ainakin ihmetyttäisi ja kiukuttaisi jos olisin puolisoni toimesta samanlaisessa tilanteessa.
        Meille palstalaisille Yllätetty on kertonut yhteisestä rakennushankkeesta isolle, miehen nimissä olevalle tontille. Yhteinen voidaan tässä käsittää monella tapaa. Minulle yhteinen merkitsee sitä, että esim. taloudellinen vastuu(velka) on molempien nimissä ja tuleva rakennuskin on molempien nimissä. Silloinhan tontti ei voi olla vain toisen nimissä,koska toisen tontille ei voi rakentaa, paitsi jos Yllätetty ja miehensä ovat naimisissa, sitähän me emme edelleenkään tiedä.

Voihan olla niinkin, että Yllätetylle on puhuttu yhteisestä kodista yms..luonnon rauhassa, mutta mies ottaa velan, tarjoaa rakennuspaikan ja Yllätetylle mahdollisuuden sisustaa unelmien kotia. Silloin yhteinen saa kuitenkin aika vääristyneen merkityksen, varsinkin jos Yllätetty olettaa olevansa tonttia lukuunomatta täysvaltainen tekijä "yhteisessä" projektissa.

• tietoatietoa

Tietääkö miehesi, että kirjoittelet tänne? Ei taida tietää..

• elämäähän tää vain on

Eipä tunnu rouvalla olevan ongelmia elämässään, kun tuollaisesta asiasta tulee onelma.

• Tsaaritarko

ole äkäinen miehellesi, sehän nakkaa sut mäkeen kylkiäisinä siinä tonttikaupan mukana kun kotvan aikaa siinä kiukuttelet.
      Herää PELLE. Moni on onnellinen terveydestään ja siitä että arki jotenkin rullaa, sinulle pitäisi olla oma valtakunta, osta Ahvenanmaa.
      Köyhällä on näemmä aina köyhän ongelmat. Miehesi myy omaa omaisuuttaan sinulta salaa ja sinä moitit häntä täälä hänen selkänsä takana? Pitäisitkö pikkuisen pienempää ääntä kurjuudestasi?

• tollero1

omistaa tontin omistaa myös talon?! Eli vaikka maksat loppuelämäsi asuntolainaa tuosta talostanne et omista sitä vaan miehesi ellei hän myy sinulle osuutta myös tontista!!

• josefiina1234

Et todellakaan ole kohtuuton. Mitä syytä teidän on enää edes muuttaa jos naapurit ovat aivan vieressä??? Ja kokemuksesta tiedän, että mitkään istutetut puut/ pensaat tai puuaidat eivät auta tuossa asiassa paskan vertaa. Anteeksi suorasukaisuuteni, mutta jos olisin miehen kanssa samassa tilanteessa vetäisin kyllä niin pultit että!

Argh! Miehet! Aina raha mielessä.

• AnnaStiina34

Myykää se tontti KOKONAAN, ja ostakaa YHDESSÄ uusi tontti, jonne rakennatte yhteisen talon yhteiselle tontille. Muuten voit joutua miehesi jymäyttämäksi ja ryöstämäksi.

Kuulostaa kyllä siltä, että miehelläsi voi olla jotain velkoja, joista sinä et ole tietoinen....
        pelivelkoja, sijoitusvelkoja, pieleen menneitä bisneksiä, joiden takia on nyt veloissaan...?

• Järki käteen
        AnnaStiina34 kirjoitti:

Myykää se tontti KOKONAAN, ja ostakaa YHDESSÄ uusi tontti, jonne rakennatte yhteisen talon yhteiselle tontille. Muuten voit joutua miehesi jymäyttämäksi ja ryöstämäksi.

Kuulostaa kyllä siltä, että miehelläsi voi olla jotain velkoja, joista sinä et ole tietoinen....
        pelivelkoja, sijoitusvelkoja, pieleen menneitä bisneksiä, joiden takia on nyt veloissaan...?

Ei kai tässä tontin koosta ole lopulta kyse, vaan siitä että toinen katsoo oikeudekseen tehdä suuria, molempien kotiin ja elämään vaikuttavia asioita keskustelematta siitä toisen kanssa! Jos yhdessä ollaan tontille muuttamassa, tietenkin toisen mielipide pitää edes kuunnella. Ihan riippumatta siitä kenen rahat ovat missäkin ja mitä papereissa lukee.

Miksi tämä usein sallitaan miehille, mutta jos nainen tekee selän takana asioita jotka vaikuttavat myös miehen elämään, ovat naiset kamalia akkoja?

• jälki-viisas
        Järki käteen kirjoitti:

Ei kai tässä tontin koosta ole lopulta kyse, vaan siitä että toinen katsoo oikeudekseen tehdä suuria, molempien kotiin ja elämään vaikuttavia asioita keskustelematta siitä toisen kanssa! Jos yhdessä ollaan tontille muuttamassa, tietenkin toisen mielipide pitää edes kuunnella. Ihan riippumatta siitä kenen rahat ovat missäkin ja mitä papereissa lukee.

Miksi tämä usein sallitaan miehille, mutta jos nainen tekee selän takana asioita jotka vaikuttavat myös miehen elämään, ovat naiset kamalia akkoja?

ovat olemassa. Et ole tyytyväinen sopimisiinne, ja kyse on stressaavasta projektista, jonka pitäisi olla iloinenkin asia. Olette nuoriakin.
        Kannattaa miettiä, onko tärkeintä jatkaa yhdessä ja molempia tyydyttävin ehdoin. Onnistutteko löytämään yhteisen sävelen? Talojahan tulee ja menee. Niitä voi jopa ostaa valmiina.
        Katkeruuden kerääminen on ainakin huono vaihtoehto, siinä menee elinvuosiakin hukkaan.

• cz

Kuinka olet ajautunut suhteeseen miehen kanssa joka ei ole kiinnostunut mielipiteistäsi.?
      Miksi annat naapureiden vittuilla aidan ylitse?
      Mikä on sinulle sopiva varoetäisyys muihin ihmisiin?
      Varmasti löytyy laki joka turvaa sinun oiketesi,mikäli olet kärsinyt vääryyttä.
      Ehkä uudet naapurisi ovat kaltaisiasi ja tulette hyvin toimeen.

• ha-loooo

He eivät ole naimisissa, siksi avioliittolakiin ei kannata edes viitata. Naista jymäytetään!

• Yllätetty

... Eli en ala vastailemaan kaikkiin näihin erikseen, kiitos kuitenkin erittäin runsaista kommenteista. Olihan tämä odotettavissa, että porukka kommentoi omasta näkökulmastaan tietämättä taustoja, enkä viitsi niitä taustoja tänne laittaakaan, ettei tulla tunnistetuksi.

Mutta korjaisin muutaman väärinkäsityksen nyt:
        -Olemme naimisissa, kolmatta vuotta, avioehtoa ei ole

-Tontti ei ole miehen perimä vaan muutama vuosi ennen tapaamistamme hänen ostamansa, ei velalla vaan säästöillä ym. sijoitusrahoilla, eikä ole miehen ainoa tontti

-Tontti on alunperin ollut iso, mutta siitä on omaa taloamme varten eritelty n. 3000 neliöä --> mies on sitä mieltä että 1000 riittää meille, ja naapurille myy/lohkoo isomman palan että saa hyvät rahat. Olen ollut siinä uskossa että mieheni haltsaa nämä lohkomiset ym. koska tontin omistaa, mutta saattaa ollakin ettei itsekään ole asioista tarpeeksi perillä (vielä).

-En ole itse persaukinen, kuten täällä joku haukkui, en ole hyväksikäyttämässä miestäni vaan kaikki kustannukset ollaan laittamassa puoliksi. Olen suunnitellut ottavani lainaa jos tarvitaan, mutta tod.näk ei tarvitse. Olemme varallisuudeltamme suht samalla viivalla. Tuota en ole edes ajatellut, että talo olisi silti ainoastaan miehen, jos se on hänen omistamallaan tontilla --> todennäköisesti nyt ostan puolet koko tontista metsäalueineen kaikkineen, jos hän myy. Tai mitä jos minä ostankin kaiken sen 1000 m2:n ulkopuolelle jäävän?

-Jotkut tarttuivat siihen kaljapullon avaamiseen, se nyt vaan oli vertauskuva, en ole mikään alkoholisti tai säälittävä muutenkaan. Hain lähinnä sitä että joku koko ajan näkee mitä teet.. Meilläpäin on ilmeisen kova kyttäys ja juorukulttuuri, koska kaikki tuntuvat aina tietävän toisten asiat ja se ärsyttää. Eräs sukulaiseni joutui perustelemaan (yhden ainoan) lauantaisaunakaljansa juontia terassilla lapsensa opettajalle (ala-aste), joka oli kuullut naapurintädiltä että "sielä se akka vaan keskellä päivää kittas kaljaa ja lapset leikki omin päin pihalla", ope tietysti huolestui lapsensa kotioloista.

-En aio erota miehestä, se on hyvä mies muuten, vaikka tässä asiassa olenkin pettynyt! Myönnän että kertomattomuuteen saattaa olla syynä se, että olen aika vahvasti ilmaissut toiveeni isosta tontista ja omasta rauhasta --> mies ei ole "tohtinut" puhua asiasta minulle ja on vaan hissutellut ja myötäillyt aikaisemmin. Ehkä olen ollut liian jyrkkä.

- Miehelläni ei pitäisi eikä voi olla pelivelkoja, tai todella vaikea ajatella että olisi.. Missä vaiheessa ne syntyisivät kun viettää kuitenkin iltansa kotona ja tulee töistä aina viideksi kotiin.

Lopuksi vielä tiedoksi, ollaan vähän saatu keskusteltua miehen kanssa nyt.. Kerroin pettymyksestäni miehelleni olematta vihainen ja ollaan sen verran päästy eteenpäin, että oman osiomme kokoa todennäköisesti kasvatetaan :) Silti mies edelleen tahtoo myydä, mutta nyt tuntuu jo itsestäkin siltä että olen tullut edes jollain lailla kuulluksi. Nämä teidän kommentit kyllä rohkaisivat minua ottamaan härkää sarvista, eli kiitos niistä.. Ainakin suurimmalle osalle, kyllähän noita asiattomiakin mukaan pääsi...

• Itsesyytöksistä
        Yllätetty kirjoitti:

... Eli en ala vastailemaan kaikkiin näihin erikseen, kiitos kuitenkin erittäin runsaista kommenteista. Olihan tämä odotettavissa, että porukka kommentoi omasta näkökulmastaan tietämättä taustoja, enkä viitsi niitä taustoja tänne laittaakaan, ettei tulla tunnistetuksi.

-Tontti ei ole miehen perimä vaan muutama vuosi ennen tapaamistamme hänen ostamansa, ei velalla vaan säästöillä ym. sijoitusrahoilla, eikä ole miehen ainoa tontti

-Tontti on alunperin ollut iso, mutta siitä on omaa taloamme varten eritelty n. 3000 neliöä --> mies on sitä mieltä että 1000 riittää meille, ja naapurille myy/lohkoo isomman palan että saa hyvät rahat. Olen ollut siinä uskossa että mieheni haltsaa nämä lohkomiset ym. koska tontin omistaa, mutta saattaa ollakin ettei itsekään ole asioista tarpeeksi perillä (vielä).

-En ole itse persaukinen, kuten täällä joku haukkui, en ole hyväksikäyttämässä miestäni vaan kaikki kustannukset ollaan laittamassa puoliksi. Olen suunnitellut ottavani lainaa jos tarvitaan, mutta tod.näk ei tarvitse. Olemme varallisuudeltamme suht samalla viivalla. Tuota en ole edes ajatellut, että talo olisi silti ainoastaan miehen, jos se on hänen omistamallaan tontilla --> todennäköisesti nyt ostan puolet koko tontista metsäalueineen kaikkineen, jos hän myy. Tai mitä jos minä ostankin kaiken sen 1000 m2:n ulkopuolelle jäävän?

-Jotkut tarttuivat siihen kaljapullon avaamiseen, se nyt vaan oli vertauskuva, en ole mikään alkoholisti tai säälittävä muutenkaan. Hain lähinnä sitä että joku koko ajan näkee mitä teet.. Meilläpäin on ilmeisen kova kyttäys ja juorukulttuuri, koska kaikki tuntuvat aina tietävän toisten asiat ja se ärsyttää. Eräs sukulaiseni joutui perustelemaan (yhden ainoan) lauantaisaunakaljansa juontia terassilla lapsensa opettajalle (ala-aste), joka oli kuullut naapurintädiltä että "sielä se akka vaan keskellä päivää kittas kaljaa ja lapset leikki omin päin pihalla", ope tietysti huolestui lapsensa kotioloista.

-En aio erota miehestä, se on hyvä mies muuten, vaikka tässä asiassa olenkin pettynyt! Myönnän että kertomattomuuteen saattaa olla syynä se, että olen aika vahvasti ilmaissut toiveeni isosta tontista ja omasta rauhasta --> mies ei ole "tohtinut" puhua asiasta minulle ja on vaan hissutellut ja myötäillyt aikaisemmin. Ehkä olen ollut liian jyrkkä.

- Miehelläni ei pitäisi eikä voi olla pelivelkoja, tai todella vaikea ajatella että olisi.. Missä vaiheessa ne syntyisivät kun viettää kuitenkin iltansa kotona ja tulee töistä aina viideksi kotiin.

Lopuksi vielä tiedoksi, ollaan vähän saatu keskusteltua miehen kanssa nyt.. Kerroin pettymyksestäni miehelleni olematta vihainen ja ollaan sen verran päästy eteenpäin, että oman osiomme kokoa todennäköisesti kasvatetaan :) Silti mies edelleen tahtoo myydä, mutta nyt tuntuu jo itsestäkin siltä että olen tullut edes jollain lailla kuulluksi. Nämä teidän kommentit kyllä rohkaisivat minua ottamaan härkää sarvista, eli kiitos niistä.. Ainakin suurimmalle osalle, kyllähän noita asiattomiakin mukaan pääsi...

Ehkä et ole ollut liian jyrkkä vaan mies on raukkamaisesti häärinyt selkäsi takana, syystä että:

- saa tehdä mitä haluaa kysymättä sinulta mitään
        - tietää tahtosi mutta pitää omaansa tärkeämpänä
        - on sitä mieltä että miehet ne tietää miten jutut hoidetaan
        - välttelee asian esille ottamista sinun kanssasi edellä mainituista asioista
        - pelkää asioiden selvittämistä ja siksi toimii salaa

Kyllä mikään ei ole niin suurta kuin naisen kyky pettää itseään kun on omasta miehestä kyse

• täytyy huokaista helpotuksesta.....
        Yllätetty kirjoitti:

Ja kiittää onneaan siitä että on itse mennyt naimisiin siinä vaiheessa kun kummallakaan ei ole ollut mitään mainittavaa omaisuutta.
        Kun kaikki on yhdessä hankittu, ei tarvitse vaivata päätään omaisuuden jaolla, eikä sillä kuka päättää mistäkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8182
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5733
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      287
      5158
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      53
      5146
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      77
      3803
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2737
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2538
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2471
    Aihe