Ostin kesällä yamahan 30 heppasen vm. 1987 perämoottorin jossa kaukoohjauslaite ja erillinen sähköstarttipaneeli jossa ryyppy jne. Myyjä näytti ja käynnisti koneen avaimella liikeessä ja kaikki toimi hyvin. Saatiin sitten kone mökille ja veneen perään ja kytkennät tehtyä ja kun piti käynnistää niin mitään ei tapahdu, huomattiin että virtakaapelit olivat menneet väärinpäin ja kun tämä korjattu niin ei edelleenkään avaimella käynnistäessä tapahdu mitään. Startti toimii kun syöttää suoraan virtaa ja se yksi sulake on ehjä jonka sanotaan kärähtävän vast. tapauksissa. Siis missä vika!? Lähtee siis käyntiin käsipelillä mut ei avaimella. Hätäkytkin myös kiinni.
Yamaha 30 sähkökäynnistys ongelma
10
7058
Vastaukset
- miesväärinpäin
Oletko 100-varma että sulake ehjä ?
Kannattaa kokeilla uutta sulaketta- "kokenut saman"
varmasti sulake kärähtänyt. Itse kytkin samalla lailla ja sulake kärähti. Kaikki meni mykäksi. Ilmoitappa, jos joku muu rikki. Silloin sulake väärä ja mennyt paljon muutakin.
- sähköukko
"kokenut saman" kirjoitti:
varmasti sulake kärähtänyt. Itse kytkin samalla lailla ja sulake kärähti. Kaikki meni mykäksi. Ilmoitappa, jos joku muu rikki. Silloin sulake väärä ja mennyt paljon muutakin.
Se on vaan sillai, että siellä ei ole paljon mitään hajoavaa. Musta laatikko ja sytytysosat eivät ole mitenkään tekemisissä startti/latausjärjestelmän kanssa eli akun väärin kytkeminen voi rikkoa tasasuuntaajan jos sulake on väärän kokoinen. Mitään muuta hajoavaa ei siellä ole. Se taas ei vaikuta starttimoottorin pyörähtelyyn.
Jos avaimesta kääntämällä ei mitään tapahdu, epäilen tyhjää akkua, huonoja liitoksia tai vioittunutta solenoidia.
Peräprutku on sähköiltään todella yksinkertainen. - HG
sähköukko kirjoitti:
Se on vaan sillai, että siellä ei ole paljon mitään hajoavaa. Musta laatikko ja sytytysosat eivät ole mitenkään tekemisissä startti/latausjärjestelmän kanssa eli akun väärin kytkeminen voi rikkoa tasasuuntaajan jos sulake on väärän kokoinen. Mitään muuta hajoavaa ei siellä ole. Se taas ei vaikuta starttimoottorin pyörähtelyyn.
Jos avaimesta kääntämällä ei mitään tapahdu, epäilen tyhjää akkua, huonoja liitoksia tai vioittunutta solenoidia.
Peräprutku on sähköiltään todella yksinkertainen.Sulake siis uusittiin samanlaiseen 20 ampeerin sulakkeeseen mikä siinä oli aiemmin, onko oikea koko, en tiedä!? Ongelma siis ei hävinnyt sulaketta vaihtamalla.
Jatketaan selvittämistä hyvien vinkkien pohjalta, kiitoksia..
- päällä?
Jos vaihdevipu ei ole ihan keskellä vapaa-asentoa voi se lyödä turvakytkimen päälle ja sillon ei herätevirta starttireleelle kulje. Se vaihdepäällä-esto-kytkin on voinu myös jumia pohjaan. Epäilen kuitenkin että sulake on palanut tai joku piuha jääny irti.
- HG
Solenoidin ja sulakkeen välissä olevassa liitoksessa ongelma. Kun liitintä yritti avata, katkesi piuha liittimen solenoidipäästä ja helposti pystyi toetamaan miksi virta ei kulje kun piuha mustunut/kärähtänyt jauhoksi asti.
- Anonyymi
Minulla on 50 HP ehkä 84 mallin trimmillä ja kaukoohjauksella varustettu malli.
Sama juttu jonka teit minäkin pässinpää kävi näin akkua laittaessa ja se akku oli vielä kaksilla novoilla varustettu.
Yksi kysyms vain olisi MISSÄ TUO PÄÄSULAKE SIJAITSEE JA MIKÄ SEN A ARVO ON?- Anonyymi
Sama kysymys täällä!
- Anonyymi
Sujuvasti nuo kommentit lennähtelevät vuosikymmenenkin kuluessa!
- Anonyymi
Vitun pällit MITEN VOI KYTKEÄ AKKUKAAPELIT VÄÄRIIN NAPOIHIN?
Ei teillä voi perkele ainakaan autonajokorttia olla tai sitten olette ajaneet sen pesukoneella.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742982
- 682857
- 681832
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171689- 241657
- 261622
- 201610
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91269