Eiköhän olisi jo aika jättää hevosvoimat historiaan ja käyttää tehon yksikkönä kilowattia.
Tuntuu suorastaan pahalta kun hybridiauton sähkömoottorin teho ilmoitetaan hevosvoimina.
Jonkilaista ryhtiliikettä kaivattaisiin automediaan.
Hevosvoimat historiaan
16
380
Vastaukset
- hellokitty2
hevosvoima on vanhentunut yksikkö. kyllä kannatan kilowatteihin siirtymistä, joka olisi SI-järjestelmän mukainen yksikkö.
MUTTA kun
hevosvoima kuulostaa kivalta
sillä saadaan mainoksiin suuremmat numerot (1 hv > 1 kw)- jfoekfddscpkfekc
Minusta se kuulostaa naurettavalta kun ajattelee mitä sillä aikanaan tarkoitettiin, silloin kun hevosia käytettiin työjuhtina.
Pitäisikö säätää laki joka kieltää muiden kuin SI-yksikköjen käyttämisen mainonnassa? Sehän on kuluttajien harhaanjohtamista.
Mediassa on yritetty siirtyä kilowatteihin (esim. Tekniikan Maailma) mutta yritykseksi on jäänyt. Nähdäkseni ainoa mahdollisuus on unohtaa hevosvoimat kokonaan. Jos käytetään kilowattia ja hevosvoimaa rinta rinnan niin ei siitä mitään tule. - 5054
jfoekfddscpkfekc kirjoitti:
Minusta se kuulostaa naurettavalta kun ajattelee mitä sillä aikanaan tarkoitettiin, silloin kun hevosia käytettiin työjuhtina.
Pitäisikö säätää laki joka kieltää muiden kuin SI-yksikköjen käyttämisen mainonnassa? Sehän on kuluttajien harhaanjohtamista.
Mediassa on yritetty siirtyä kilowatteihin (esim. Tekniikan Maailma) mutta yritykseksi on jäänyt. Nähdäkseni ainoa mahdollisuus on unohtaa hevosvoimat kokonaan. Jos käytetään kilowattia ja hevosvoimaa rinta rinnan niin ei siitä mitään tule."Mediassa on yritetty siirtyä kilowatteihin"
-Media on myös yrittänyt keksiä omia yksiköitään, esimerkkinä pari viikkoa vanha keltaisen lehdistön artikkeli, jossa esiintyy "kilometriä per tonni" (km/t)
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1733643
- muuttelemaan
kun kaikki ymmärtävät paremmin hevosvoimat. Onko sillä termillä niin kauheasti merkitystä?
- Hurskastelua
SI - järjestelmä täyttää pian 50 vuotta mutta esimerkiksi angloamerikkalaisen järjestelmän (naula, tuuma, gallona) siirtymisestä ei ole ponnisteluista huolimatta merkkiäkään.
Hevosvoima on hyvä tehon yksikkö, se kun on suunnilleen sama myös em tuuma-, naula- pohjaisissa järjestelmissä.
Myös SI- järjestelmä hyväksyy käytettäväksi vanhoja käsitteeksi muodostuneita yksikköitä, kuten km/h , bar , tonni ym.- hellokitty2
ovat tietenkin eri asiat.
km/h on helpompi käsittää auton kuljettajana kuin m/s. tosin m/s saattaisi joissain tilanteissa olla myös kätevämpi, jos ajatellaan jarrutusmatkoja jotka mitataan yleensä metreillä. tonnille olisi virallisin yksikkö megagramma tai 10^3 kg, mutta tässäkin käytäntö ajaa edelle.
tuumasysteemit, mitä amerikkalaisilla ja brittiläisillä ovat (ja nekin vielä eroavat toisistaan) ovat hiljakseen näyttämässä suuntaa SI-järjestelmään päin. tällähetkellä ainakin amerikassa on hiukan molempia järjestelmiä päällekkäin, vasta ajan kanssa nähdään miten niiden kanssa käy - tuleeko siirtymä vai ei. tuuma on vakiintunut jo esim rengaskokoihin, kun kysytään monenko tuuman renkaat sinulla on. se, että maailmassa on monia mittajärjestelmiä, vaikeuttaa esim. kaupankäyntiä. muistaisin tilanteen, jossa euroopan avaruusjärjestö rakensi jenkkien mitoittaman piirustuksen mukaan avaruusmodulin ja he unohtivat muuttaa tuumayksiköt metreiksi. tästä tietenkin seurasi että osat eivät valmistuessaan sopineet yhteen :]
"Hevosvoima on hyvä tehon yksikkö"
-saman asian se ajaa kuin kilowattikin, eli aivan yhtä hyviä ovat molemmat. tosin laskutoimituksissa kilowatit ovat usein kätevämpiä :) - .....
hellokitty2 kirjoitti:
ovat tietenkin eri asiat.
km/h on helpompi käsittää auton kuljettajana kuin m/s. tosin m/s saattaisi joissain tilanteissa olla myös kätevämpi, jos ajatellaan jarrutusmatkoja jotka mitataan yleensä metreillä. tonnille olisi virallisin yksikkö megagramma tai 10^3 kg, mutta tässäkin käytäntö ajaa edelle.
tuumasysteemit, mitä amerikkalaisilla ja brittiläisillä ovat (ja nekin vielä eroavat toisistaan) ovat hiljakseen näyttämässä suuntaa SI-järjestelmään päin. tällähetkellä ainakin amerikassa on hiukan molempia järjestelmiä päällekkäin, vasta ajan kanssa nähdään miten niiden kanssa käy - tuleeko siirtymä vai ei. tuuma on vakiintunut jo esim rengaskokoihin, kun kysytään monenko tuuman renkaat sinulla on. se, että maailmassa on monia mittajärjestelmiä, vaikeuttaa esim. kaupankäyntiä. muistaisin tilanteen, jossa euroopan avaruusjärjestö rakensi jenkkien mitoittaman piirustuksen mukaan avaruusmodulin ja he unohtivat muuttaa tuumayksiköt metreiksi. tästä tietenkin seurasi että osat eivät valmistuessaan sopineet yhteen :]
"Hevosvoima on hyvä tehon yksikkö"
-saman asian se ajaa kuin kilowattikin, eli aivan yhtä hyviä ovat molemmat. tosin laskutoimituksissa kilowatit ovat usein kätevämpiä :)Samasta syystä ilmoitetaan vääntömomentti Newtonmetreinä.
Saadaan kymmenen kertaa isompi luku kuin kilopondimetreinä, joka "kuuluisi"
hevosvoiman yhteyteen - Laskut käteviä ?
hellokitty2 kirjoitti:
ovat tietenkin eri asiat.
km/h on helpompi käsittää auton kuljettajana kuin m/s. tosin m/s saattaisi joissain tilanteissa olla myös kätevämpi, jos ajatellaan jarrutusmatkoja jotka mitataan yleensä metreillä. tonnille olisi virallisin yksikkö megagramma tai 10^3 kg, mutta tässäkin käytäntö ajaa edelle.
tuumasysteemit, mitä amerikkalaisilla ja brittiläisillä ovat (ja nekin vielä eroavat toisistaan) ovat hiljakseen näyttämässä suuntaa SI-järjestelmään päin. tällähetkellä ainakin amerikassa on hiukan molempia järjestelmiä päällekkäin, vasta ajan kanssa nähdään miten niiden kanssa käy - tuleeko siirtymä vai ei. tuuma on vakiintunut jo esim rengaskokoihin, kun kysytään monenko tuuman renkaat sinulla on. se, että maailmassa on monia mittajärjestelmiä, vaikeuttaa esim. kaupankäyntiä. muistaisin tilanteen, jossa euroopan avaruusjärjestö rakensi jenkkien mitoittaman piirustuksen mukaan avaruusmodulin ja he unohtivat muuttaa tuumayksiköt metreiksi. tästä tietenkin seurasi että osat eivät valmistuessaan sopineet yhteen :]
"Hevosvoima on hyvä tehon yksikkö"
-saman asian se ajaa kuin kilowattikin, eli aivan yhtä hyviä ovat molemmat. tosin laskutoimituksissa kilowatit ovat usein kätevämpiä :)SI -yksiköillä laskiessa luonnollisesti tulos on järjestelmän mukainen, mutta tuumamittoja ym käyttävälle kilowatti on tosi eksoottinen verrattuna tuttuun hevosvoimaan.
Maapallo on paljon muutakin kuin Eurooppa, ja asettuminen opettajan tai poliisin asemaan ei aina saa toivottua vastakaikua. - .....
Laskut käteviä ? kirjoitti:
SI -yksiköillä laskiessa luonnollisesti tulos on järjestelmän mukainen, mutta tuumamittoja ym käyttävälle kilowatti on tosi eksoottinen verrattuna tuttuun hevosvoimaan.
Maapallo on paljon muutakin kuin Eurooppa, ja asettuminen opettajan tai poliisin asemaan ei aina saa toivottua vastakaikua.Maapallo on muutakin kuin Eurooppa. Mielenkiintoista katsoa USA-Chryslerin teknisiä tietoja.
Tilavuus, esim. pa-säiliö ilmoitetaan gallonoissa, matkustamo kuutiojalkoina, mutta mootorin
tilavuus taas litroina, jolloin saadaan paljon suurempi luku kuin gallonoissa. - NASAn kämmi
hellokitty2 kirjoitti:
ovat tietenkin eri asiat.
km/h on helpompi käsittää auton kuljettajana kuin m/s. tosin m/s saattaisi joissain tilanteissa olla myös kätevämpi, jos ajatellaan jarrutusmatkoja jotka mitataan yleensä metreillä. tonnille olisi virallisin yksikkö megagramma tai 10^3 kg, mutta tässäkin käytäntö ajaa edelle.
tuumasysteemit, mitä amerikkalaisilla ja brittiläisillä ovat (ja nekin vielä eroavat toisistaan) ovat hiljakseen näyttämässä suuntaa SI-järjestelmään päin. tällähetkellä ainakin amerikassa on hiukan molempia järjestelmiä päällekkäin, vasta ajan kanssa nähdään miten niiden kanssa käy - tuleeko siirtymä vai ei. tuuma on vakiintunut jo esim rengaskokoihin, kun kysytään monenko tuuman renkaat sinulla on. se, että maailmassa on monia mittajärjestelmiä, vaikeuttaa esim. kaupankäyntiä. muistaisin tilanteen, jossa euroopan avaruusjärjestö rakensi jenkkien mitoittaman piirustuksen mukaan avaruusmodulin ja he unohtivat muuttaa tuumayksiköt metreiksi. tästä tietenkin seurasi että osat eivät valmistuessaan sopineet yhteen :]
"Hevosvoima on hyvä tehon yksikkö"
-saman asian se ajaa kuin kilowattikin, eli aivan yhtä hyviä ovat molemmat. tosin laskutoimituksissa kilowatit ovat usein kätevämpiä :)> muistaisin tilanteen, jossa euroopan avaruusjärjestö rakensi jenkkien mitoittaman piirustuksen mukaan avaruusmodulin ja he unohtivat muuttaa tuumayksiköt metreiksi. tästä tietenkin seurasi että osat eivät valmistuessaan sopineet yhteen :]
Kyse oli kyllä näiden tuuma - vai pitäisikö sanoa naulapäiden - ihan keskenään keittämästä sopasta. Kyseessä oli Mars-luotain, jonka NASA hukkasi, kun meni Newtonit ja naulat sekaisin. NASA oli (yli 10 vuotta sitten!) siirtynyt käyttämään SI-yksiköitä, mutta luotaimen moottorinohjaussoftasta vastannut putka pelasi vielä nauloilla .... eivätkä vaivautuneet moisesta itsestäänselvyydestä ääntä pitämään .... joten luotaimen ratakorjaus sen saapuessa Marsin kiertoradalle meni ns. vituiksi eikä luotaimesta enää koskaan kuultu mitään.
http://entrononentro.haaan.com/pounds-x-newton-crash/
Alkaa tuulimyllyjä vastaan taistelemaan.
Ne on lujassa tietyt asiat, tuskin siinä auttaa muuta kuin hyväksyä ne.- Miekka ja kirves
Tekniikan Maailma mittasi millä teholla ravihevonen pystyy hinaamaan henkilöautoa. Maksimiteho liikkui siellä 30 hevosvoiman paikkeilla. On tainnut mennä hevosvoiman määritelmä (75 kg * g * 1 m/s) pieleen ja pahasti. Sitäpaitsi g riippuu paikasta eli koko hevosvoima on epämääräinen käsite.
Roskiin vain koko hevosvoima.- Olet taas väärässä
Hevosvoima on tarkoin määritelty tehoyksikkö, eikä se tarkoita hevosen voimaa.
Voit täydentää tietojasi vaikka googlaamalla. - rupliska
Olet taas väärässä kirjoitti:
Hevosvoima on tarkoin määritelty tehoyksikkö, eikä se tarkoita hevosen voimaa.
Voit täydentää tietojasi vaikka googlaamalla.Isäni puhui autossaan olleen 55 hevosvoimaa ja 45 kynttilän lamput, kuttaperkka verhoilun ja pantajarrut.
Salamarautaa käytettiin usein käynnistysapuna akkumulaattorin vanhettua.
Renkaista tiesi kertoa, kun pinta kului, että kanvestit tuli näkyville, niin pito vain parani.
Entiaikaiset hevosvoimat oli vääntävämpiä. Esimerkkinä vanhat maamoottorit. 6 hevosvoiman moottori pyöritti vaivatta puimakonettaa, nyt siihen tarvitaan 30 hevosvoiman traktori.
Meillä euroopassa ollaan ihan nykyaikaisia mittojen suhteen, mutta miten on esimerkiksi Kanadassa,
tuosta saat jonkinlaisen käsityksen, jos yrität lukea työntömitan tuumaasteikkoa. - jatkuvaa tehoa
> Tekniikan Maailma mittasi millä teholla ravihevonen pystyy hinaamaan henkilöautoa. Maksimiteho liikkui siellä 30 hevosvoiman paikkeilla. On tainnut mennä hevosvoiman määritelmä (75 kg * g * 1 m/s) pieleen ja pahasti.
Ei ole mennyt, koska hevonvoima on määritetty sen mukaan, kuinka paljon 1 kpl työhevosia jaksaa tehdä työtä esim. jotain konetta/myllyä pyörittäessään - kyseessä on siis jatkuva teho, mitä pollesta saadaan irti koko (päivän) ajan. Hetkellisissä riuhtaisuissa teho voi olla paljon suurempi, ihminenkin pystyy hetkellisesti kehittämään yhden hevosvoiman tehon.... - 12+10=22
jatkuvaa tehoa kirjoitti:
> Tekniikan Maailma mittasi millä teholla ravihevonen pystyy hinaamaan henkilöautoa. Maksimiteho liikkui siellä 30 hevosvoiman paikkeilla. On tainnut mennä hevosvoiman määritelmä (75 kg * g * 1 m/s) pieleen ja pahasti.
Ei ole mennyt, koska hevonvoima on määritetty sen mukaan, kuinka paljon 1 kpl työhevosia jaksaa tehdä työtä esim. jotain konetta/myllyä pyörittäessään - kyseessä on siis jatkuva teho, mitä pollesta saadaan irti koko (päivän) ajan. Hetkellisissä riuhtaisuissa teho voi olla paljon suurempi, ihminenkin pystyy hetkellisesti kehittämään yhden hevosvoiman tehon....Jos nostaa 75kg painon metrin korkeudelle maasta sekunnissa niin silloin on saavuttanut 1 hevosvoiman tehon. Portaita juostessa voi kokeilla saavuttako minkälaisen tehon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.26610746Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4052934Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei921678- 871671
- 801496
- 641409
Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau81379Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti581353Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa1021294- 361196