Olen usein miettinyt mitä muut ateistit tekevät näissä tilanteissa kun tulee eteen kirkkohäät, hautajaiset tai vaikka kastajaiset? Millä perusteella päätätte menettekö tähän tilaisuuteen? Olen monesti ollut siinä tilanteessa, että minulta odotetaan totta kai osallistumista tilaisuuteen johon en välttämättä haluaisi mennä. Miten kieltäytyy menemästä, jos vaikka kumppanin sisaren lapsi kastetaan? Onko kamalan epäkunnoittavaa mennä vaikka vain kahvittelutilaisuuteen? Kun ajattelee vaikka eri uskontoja, ainakaan oman kokemuksen mukaan helluntalainen ei ole mennyt kristilliseen toimitukseen. Vaikka asia ei olekaan sama, niin miksei sitten minulla olisi oikeus kieltäytyä menemästä? Itselläni on tilanne, että suht hyvä ystävä sai lapsen ja luultavasti hän pyytää minua lapsen kummikseen. Olen tässä vähän kahden vaiheilla.. Liittyisinkö kirkkoon sen takia, jos vaikka pyydettäisiin sylikummiksi?
Kirkolliseen toimitukseen osallistuminen
38
353
Vastaukset
- W.Wildschwein
"Itselläni on tilanne, että suht hyvä ystävä sai lapsen ja luultavasti hän pyytää minua lapsen kummikseen. Olen tässä vähän kahden vaiheilla.. Liittyisinkö kirkkoon sen takia, jos vaikka pyydettäisiin sylikummiksi? "
Naapurini käytännössä pakotti minut lapsensa kummiksi 15 vuotta sitten. Liityin silloin kirkkoon vähäksi aikaa. Pari kuukautta sitten jouduin vielä osallistumaan lapsen konfirmaatioon. Ystävyys ja toiselle tärkeiden asioiden kunnioittaminen ovat joustamisen arvoisia asioita. Minulla on varaa kunnioittaa toisella tavalla ajattelevia ihmisiä.- mietinpävain
Niin no itselleni nuo asiat ovat tärkeitä ja toki ymmärrän etteivät sitä kaikki ymmärrä. En kyllä mitään hienoa näe tuommosessa kummiksi pakottamisessa. Ko. hlöt tietävät etten kuulu kirkkoon ja muitakin ajatuksiani tästä asiasta. En ole varma aikovatko pyytää kummiksi, mutta haluaisin olla valmistunut asiaan, tietää mitä vastata jne. Toisaalta sen voisi ajatella niin, että pyytääkö ystävä tekemään jotain minkä tietää olevan todella vastenmielistä/vaikeaa/ei samantekevää toisesta?
Kummi pitäisi valita sen mukaan, että voi luottaa lapsen henkisen kasvatuksen toimivan kummin kanssa samalla tavalla kuin itsenä. Monesti tietysti on _pakko_ ottaa sisko tai veli, mutta meidät on valittu kummiksi kahdelle lapselle meidän oman ateistisen vakaumuksemme perusteella.
Toiselle olemme kummeja "epävirallisesti" ja toiselle ihan oikeasti. Sillä oikealla oli tänään konfirmaatio... Emme menneet sinne, mutta olisimme halunneet. Oli työeste. Soiteltiin. Olen jutellut kummipojan kanssa elämästä, kuolemasta ja muusta vilosoviasta. Äitinsä on papin tytär ja kysyin, että mitä mieltä on, jos otan ateistisen maailmankatsomuksen mukaan jutteluihin ja äiti sanoi, että minut on valittu kummiksi sen takia, millainen olen, ei siksi, mihin uskon.
Tämä kummilapsi ei ole meille mitään sukua.
Meidänkin lapsilla on kummit. Ateisteja kaikki neljä ;o)
Kirkkoon en voisi itse liittyä mistään syystä. En mistään. Okei. Liittyisin jos tulisin uskoon. Ehkä.- mietinpävain
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Kummi pitäisi valita sen mukaan, että voi luottaa lapsen henkisen kasvatuksen toimivan kummin kanssa samalla tavalla kuin itsenä. Monesti tietysti on _pakko_ ottaa sisko tai veli, mutta meidät on valittu kummiksi kahdelle lapselle meidän oman ateistisen vakaumuksemme perusteella.
Toiselle olemme kummeja "epävirallisesti" ja toiselle ihan oikeasti. Sillä oikealla oli tänään konfirmaatio... Emme menneet sinne, mutta olisimme halunneet. Oli työeste. Soiteltiin. Olen jutellut kummipojan kanssa elämästä, kuolemasta ja muusta vilosoviasta. Äitinsä on papin tytär ja kysyin, että mitä mieltä on, jos otan ateistisen maailmankatsomuksen mukaan jutteluihin ja äiti sanoi, että minut on valittu kummiksi sen takia, millainen olen, ei siksi, mihin uskon.
Kirkkoon en voisi itse liittyä mistään syystä. En mistään. Okei. Liittyisin jos tulisin uskoon. Ehkä."meidät on valittu kummiksi kahdelle lapselle meidän oman ateistisen vakaumuksemme perusteella."
Tuo kuullostaa hienolta, hienoa, jos asia on noin. :) En tiedä mistä itselleni on tullut vaikeus osallistua noihin kirkollisiin menoihin. Oli ne sitten kirkkohäät tai kastaminen kirkossa. Voi olla, että se johtuu siitä, koska minua on aiemmin pakotettu sellaisiin tilaisuuksiin joihin en olisi halunnut mennä. Aina ei ymmärretä, että kyseessä ei ole mikään teini-iän niskottelu vaan se, ettei halua osallistua moisiin. Tokihan tuosta ajasta olen kasvanut, mutta en voi sille mitään, että koen nuo tilanteet erittäin epämiellyttävinä ja ahdistavina. UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Kirkkoon en voisi itse liittyä mistään syystä. En mistään. Okei. Liittyisin jos tulisin uskoon. Ehkä.RE:Kummi on "kakkosvanhempi"
-hyvä kirjoitus ja ihminen itse tulee ottaa huomioon noissa jutuissa, kuten sinulle oli vastattu.
Jos uskoon Kristukseen Jesukseen tulet, niin kuin toivoisin, älä siitä huolimatta liity kirkkoon.
Ymmärrätkö asian pointin?
- Kössönöm
"voiko ateisti mennä uskovaisen äitinsä hautajaisiin, kysyy nimim, epätietoinen"
Olen ollut kerran kastetilaisuudessa ja ihan älytöntä touhua oli. Kirkkohäissäkin olen ollut ja jopa rippijuhlissa, jossa harras uskova sisareni paineli öylättiä hakemaan kristuksen veren kera äklöttävän omahyväinen ilme naamallaan.
Minä pyörittelin silmiäni, että ei voi olla totta. Aikuiset ihmiset menevät tuollaisiin taikamenoihin ja ovat jopa ylpeitä osallistumisestaan moisiin!
Liity ihmeessä kirkkoon, jotta saat armon sielunpaimenen silmissä, jos sinut vaikka kummiksi pyydetään ja saat kunnian olla tukemassa kummilapsesi kristillistä kasvatusta.- mietinpävain
"Aikuiset ihmiset menevät tuollaisiin taikamenoihin ja ovat jopa ylpeitä osallistumisestaan moisiin!"
Valitettavasti itselläkin on kokemusta moisista ehkä vähän liiallisuuksiin menemisistä tuollaisissa tilaisuuksissa.
"Liity ihmeessä kirkkoon, jotta saat armon sielunpaimenen silmissä, jos sinut vaikka kummiksi pyydetään ja saat kunnian olla tukemassa kummilapsesi kristillistä kasvatusta."
En nyt aivan ymmärrä mitä tuosta pitäisi ajatella? Jonkin sortin ironiaa? - Kössönöm
mietinpävain kirjoitti:
"Aikuiset ihmiset menevät tuollaisiin taikamenoihin ja ovat jopa ylpeitä osallistumisestaan moisiin!"
Valitettavasti itselläkin on kokemusta moisista ehkä vähän liiallisuuksiin menemisistä tuollaisissa tilaisuuksissa.
"Liity ihmeessä kirkkoon, jotta saat armon sielunpaimenen silmissä, jos sinut vaikka kummiksi pyydetään ja saat kunnian olla tukemassa kummilapsesi kristillistä kasvatusta."
En nyt aivan ymmärrä mitä tuosta pitäisi ajatella? Jonkin sortin ironiaa?Mutta se on ev.lut.kummin tehtävä. Siis olla tukemassa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. näin on jämpti.
"Kummi ja kummius luterilaisessa kirkossa
Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kummin tehtävä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummeja pitää olla vähintään kaksi 15 vuotta täyttänyttä henkilöä. Kummina voi toimia luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvän uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kummeja voidaan myöhemmin lisätä, mutta kummiutta ei voi purkaa.[1]"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kummi - mietinpävain
Kössönöm kirjoitti:
Mutta se on ev.lut.kummin tehtävä. Siis olla tukemassa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. näin on jämpti.
"Kummi ja kummius luterilaisessa kirkossa
Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kummin tehtävä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummeja pitää olla vähintään kaksi 15 vuotta täyttänyttä henkilöä. Kummina voi toimia luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvän uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kummeja voidaan myöhemmin lisätä, mutta kummiutta ei voi purkaa.[1]"
http://fi.wikipedia.org/wiki/KummiSehän se on se tehtävä. Veikkaan kuitenkin, että monet ei ajattele asiaa ollenkaan hengelliseltä puolelta. Se on vaan asia mikä tehdään kun kerta muutkin sen niin tekevät. Montakohan kertaa olen saanut naurut osakseni kun olen muistuttanut mikä kummin oikea tehtävä onkaan. "No ei se nyt mitään semmosta ole uskonnollista ole se kummius ja mekin haluttiin vaan kirkkohäät koska niin on tapana."
- Kössönöm
mietinpävain kirjoitti:
Sehän se on se tehtävä. Veikkaan kuitenkin, että monet ei ajattele asiaa ollenkaan hengelliseltä puolelta. Se on vaan asia mikä tehdään kun kerta muutkin sen niin tekevät. Montakohan kertaa olen saanut naurut osakseni kun olen muistuttanut mikä kummin oikea tehtävä onkaan. "No ei se nyt mitään semmosta ole uskonnollista ole se kummius ja mekin haluttiin vaan kirkkohäät koska niin on tapana."
ja ihmettelen, että ihmiset menevät mukaan tuollaisiin älyttömyyksiin.
Muuten, tuo sana "hengellinen". Mitä sillä tarkoitat? Onko mielestäsi olemassa jokin erillinen "hengellinen" olevaisuus, vai onko tuo sana tarttunut uskonnollisesta jargonista? - W.Wildschwein
mietinpävain kirjoitti:
Sehän se on se tehtävä. Veikkaan kuitenkin, että monet ei ajattele asiaa ollenkaan hengelliseltä puolelta. Se on vaan asia mikä tehdään kun kerta muutkin sen niin tekevät. Montakohan kertaa olen saanut naurut osakseni kun olen muistuttanut mikä kummin oikea tehtävä onkaan. "No ei se nyt mitään semmosta ole uskonnollista ole se kummius ja mekin haluttiin vaan kirkkohäät koska niin on tapana."
Hän osti pojalleen rippilahjaksi jonkun uskonnollisen elämänopaskirjan. En tutustunut kirjaan tarkemmin. Silti ystäväni halusi minut lapsensa kummiksi. Toinen kummi, ystäväni sisar, on ilmeisesti ainakin jossain määrin uskovainen, mutta kummipoika halusi nimenomaan minut mukaan konfirmaatioon, joka oli pojan äidille tärkeä, ei pojalle. Näissä asioissa on kaikenlaista hienosäätöä.
- mietinpävain
Kössönöm kirjoitti:
ja ihmettelen, että ihmiset menevät mukaan tuollaisiin älyttömyyksiin.
Muuten, tuo sana "hengellinen". Mitä sillä tarkoitat? Onko mielestäsi olemassa jokin erillinen "hengellinen" olevaisuus, vai onko tuo sana tarttunut uskonnollisesta jargonista?Liekö sana ollut oikea, mutta tarkoitin sitä, että kummi on kirkkoon liitettävän hengellinen ohjaaja. Eli kummia ajattellaan yleensä vaan kummina, ei hengellisenä ohjaajana.
- Kössönöm
mietinpävain kirjoitti:
Liekö sana ollut oikea, mutta tarkoitin sitä, että kummi on kirkkoon liitettävän hengellinen ohjaaja. Eli kummia ajattellaan yleensä vaan kummina, ei hengellisenä ohjaajana.
mitä itse käsität sanalla "hengellinen".
- mietinpävain
Kössönöm kirjoitti:
mitä itse käsität sanalla "hengellinen".
Enpä ole ajatellut pahemmin asiaa, mutta kai se riippuu sanayhteydestä. On esimerkiksi hengellistä työtä ja musiikkia sekä toimintaa tai vaikka hengellinen joulu. En ole sen pidemmälle asiaa ajatellut.
- Kössönöm
mietinpävain kirjoitti:
Enpä ole ajatellut pahemmin asiaa, mutta kai se riippuu sanayhteydestä. On esimerkiksi hengellistä työtä ja musiikkia sekä toimintaa tai vaikka hengellinen joulu. En ole sen pidemmälle asiaa ajatellut.
vaikka piti mennä nukkumaan. Mutta jos sallit, niin pohditaan tuota sanaa ja mitä se merkitsee eri ihmisille.
Hengellisyys=uskonnollisuus
Hengellisyys=pyhää
Hengellisyys=jumalallista
Hengellisyys=tajunnan tuolla puolen
jne jne
Mielestäni tuota sanaa käytetään värittämään ja antamaan ansiotonta arvoa ilmiölle, jota kutsutaan uskonnoksi ja jota minä kutsun huuhaaksi. Kössönöm kirjoitti:
vaikka piti mennä nukkumaan. Mutta jos sallit, niin pohditaan tuota sanaa ja mitä se merkitsee eri ihmisille.
Hengellisyys=uskonnollisuus
Hengellisyys=pyhää
jne jne
Mielestäni tuota sanaa käytetään värittämään ja antamaan ansiotonta arvoa ilmiölle, jota kutsutaan uskonnoksi ja jota minä kutsun huuhaaksi.Tuota...
"Hengellisyys=uskonnollisuus
-ei sama, uskonnollinen ihminen ei ole mielestäni hengellinen?
Hengellisyys=pyhää
-on siinä sitä, vaikka ihmisen vajavaisuudesta johtuen saattaa ja tuleekin sekaan vähemmän pyhää.
-on sitä, viittaus myös edelliseen
-ei ole, hengellinen on tämän elämän piirissä ja hengellinen ihminen on mitä miellyttävin persoona. :D
Oisko näin: hengellinen= mieli/sydän taivaallisissa, jalat maassa. Ja Jumalan Sanan pohjalla.
Tässä pohdinnassani käytän Uutta Testamenttia, eli kristinuskon perustaa. (ei uskonnon).
Uuden Testamentin pohjalta; Jumalan on Rakkaus, yhdessä totuuden kanssa.- Aslak Mustapää
Jumalanhullu kirjoitti:
Tuota...
"Hengellisyys=uskonnollisuus
-ei sama, uskonnollinen ihminen ei ole mielestäni hengellinen?
Hengellisyys=pyhää
-on siinä sitä, vaikka ihmisen vajavaisuudesta johtuen saattaa ja tuleekin sekaan vähemmän pyhää.
-on sitä, viittaus myös edelliseen
-ei ole, hengellinen on tämän elämän piirissä ja hengellinen ihminen on mitä miellyttävin persoona. :D
Oisko näin: hengellinen= mieli/sydän taivaallisissa, jalat maassa. Ja Jumalan Sanan pohjalla.
Tässä pohdinnassani käytän Uutta Testamenttia, eli kristinuskon perustaa. (ei uskonnon).
Uuden Testamentin pohjalta; Jumalan on Rakkaus, yhdessä totuuden kanssa.Hengellinen ihminen on mitä miellyttävin persoona.
Hengellinen ei ole uskonnollinen.
Siis uskonnollinen ihminen on mitä epämiellyttävin persoona.
Pyhä jumalallinen ihminen on mitä miellyttävin persoona.
Onko sellaisia olemassa? - öteisti
W.Wildschwein kirjoitti:
Hän osti pojalleen rippilahjaksi jonkun uskonnollisen elämänopaskirjan. En tutustunut kirjaan tarkemmin. Silti ystäväni halusi minut lapsensa kummiksi. Toinen kummi, ystäväni sisar, on ilmeisesti ainakin jossain määrin uskovainen, mutta kummipoika halusi nimenomaan minut mukaan konfirmaatioon, joka oli pojan äidille tärkeä, ei pojalle. Näissä asioissa on kaikenlaista hienosäätöä.
Tahtoi sinut kummiksi mutta ei osannut arvata ettet 15 vuotta myöhemmin olisi kiinnostunut lukemaan kummipoikasi saamaa lahjakirjaa.
- W.Wildschwein
öteisti kirjoitti:
Tahtoi sinut kummiksi mutta ei osannut arvata ettet 15 vuotta myöhemmin olisi kiinnostunut lukemaan kummipoikasi saamaa lahjakirjaa.
Kommenttini oli huonosti ja huolimattomasti muotoiltu. "Siitä huolimatta"-alkuinen lause olisi pitänyt sijoittaa toisin, tai sen alku olisi pitänyt rakentaa huolellisemmin. Nyt kyseinen lause viittasi edelliseen lauseeseen ja vääristi ajatuksen. Kuten olen aiemminkin sanonut, kirjallinen ilmaisu ei ole vahvimpia puoliani. Se paljastuu, kun kirjoitan nopeasti, enkä tarkasta tuottamaani tekstiä. Sanavarastokin tökkii joskus, yleensä silloin, kun olen paneutunut intensiivisesti johonkin tekemiseen. Eilen illalla pohdin, missä voisi kerrata suomen kielen oikeinkirjoitusta.
- ..
W.Wildschwein kirjoitti:
Kommenttini oli huonosti ja huolimattomasti muotoiltu. "Siitä huolimatta"-alkuinen lause olisi pitänyt sijoittaa toisin, tai sen alku olisi pitänyt rakentaa huolellisemmin. Nyt kyseinen lause viittasi edelliseen lauseeseen ja vääristi ajatuksen. Kuten olen aiemminkin sanonut, kirjallinen ilmaisu ei ole vahvimpia puoliani. Se paljastuu, kun kirjoitan nopeasti, enkä tarkasta tuottamaani tekstiä. Sanavarastokin tökkii joskus, yleensä silloin, kun olen paneutunut intensiivisesti johonkin tekemiseen. Eilen illalla pohdin, missä voisi kerrata suomen kielen oikeinkirjoitusta.
Eipä tuo suomen kieli niin helppoa ole, etteikö siinä jokaiselle virheitä sattuisi.
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/
http://www.kirjoittajanapu.fi/
On niitä linkkejä siellä enemmänkin. Aslak Mustapää kirjoitti:
Hengellinen ihminen on mitä miellyttävin persoona.
Hengellinen ei ole uskonnollinen.
Siis uskonnollinen ihminen on mitä epämiellyttävin persoona.
Pyhä jumalallinen ihminen on mitä miellyttävin persoona.
Onko sellaisia olemassa?>>>Hengellinen ihminen on mitä miellyttävin persoona.Siis uskonnollinen ihminen on mitä epämiellyttävin persoona.>Pyhä jumalallinen ihminen on mitä miellyttävin persoona.
Onko sellaisia olemassa?
- Ron J.
Hmm... Minulla on elämässäni tasan kolme ihmistä joiden hautajaisiin voisin osallistua jos he haluavat kristilliset hautajaiset.
Kaikki muu, kuten esim. kavereiden häät tai lapsiensa ristiäiset, ovat turhaa taikauskopaskaa enkä aio niihin osallistua... Ei elämä ole niistä kiinni, mutta minä en halua olla kristinopin kanssa missään tekemisissä.
Kirkkorakennus on kauneimmillaan silloin kun se palaa.- sinne vain
Kirkko on kauneimmillaan päivänvalossa, kun aurinko paistaa, tai talvella kun menet joulukirkkoon. Ei siellä tartte nimeänsä kenellekkään ilmoitella.
- Ron J.
sinne vain kirjoitti:
Kirkko on kauneimmillaan päivänvalossa, kun aurinko paistaa, tai talvella kun menet joulukirkkoon. Ei siellä tartte nimeänsä kenellekkään ilmoitella.
Mitä sekoilet?
http://www.youtube.com/watch?v=CZzh7hj9rbQ
- en ole itse kyllä
Hyvä ilme, ryhtiä. asennossa ja lisää ilmettä, niin kyllä se hyvin menee...!
...on tärkeä tehtävä ja hölmöltä kuulostaa,jos joku pyytää ateistia KUMMIKSI lapselleen ja se että pyydetty vielä miettii lupautumistaan. Miten ateisti voi ohjata kummilastaan hengellisissä osioissa,ellei itse usko Jumalaan. Kummius ei ole sitä,että muistaa syntymäpäivänä.
Minne haudataan ateistit ja muut uskomattomat nykyään . Minun lapsuudessani hautausmaan peränurkassa pensaiden takana oli muutamia hautoja,joitten sanottin olevan toisuskoisten hautoja.- ..
että joku ei tiedä mihin kirkkoon kuulumattomat voidaan haudata. Vaihtoehtoja on monia. Joko tuhkana mereen tai muualle luontoon, Vapaa-ajattelijain liiton paikallisyhdistysten talkoilla ylläpidetyille hautausmaille (Suomessa niitä on 10) tai kirkon yhteiskunnan varoin ylläpidetyille hautausmaille.
- sdfgsdfgsdg
paremmin esim 10 käskyä, siksi atet ovat hyviä kummeja. 10 käskyssä on 3 pykälää, joka kieltää varastamisen ja siksi suomessa on maailman 6. kovin verotus, koskeivat krisselit noudata 10 käskyä.
Jos ihminen on ystäväni, niin menen hänen häihinsä, hautajaisiinsa, ristiäisiinsä, ym, kun kutsutaan. Koska hän on minun ystäväni. Se mitä itse ajattelen uskovaistouhuista ei vaikuta asiaan mitenkään.
- e.k.v
Lainaus; "Olen usein miettinyt mitä muut ateistit tekevät näissä tilanteissa kun tulee eteen kirkkohäät, hautajaiset tai vaikka kastajaiset?"
Menen paikalle.
Lainaus; "Olen tässä vähän kahden vaiheilla.. Liittyisinkö kirkkoon sen takia, jos vaikka pyydettäisiin sylikummiksi? "
Jos haluat sylikummiksi, sinun on kait sitten pakko. Toisaalta voithan erota vaikko jo heti seuraavana päivänä jos siltä tuntuu.
Toisaalta ainakin minun mielestäni tuo kummius on nyt sellaista last-season kamaa. - Atte Ateisti
Helluntalaiset sukulaiseni harrastivat sitä, että kirkollisen sukujuhlan alla he sopivasti "sairastuivat" eivätkä päässeet tulemaan.
Myös kotiseutuajelulla heidän kylillään minä pistäydyin katsomassa paikallista kirkkoa sisältä, mutta hellarisukuni pysyi siitä talosta ulkona.
Itse olen kyllä tullut tilaisuuksiin, kun kutsuttu on.
Mutta siinä kyllä menee raja, että kummiksi päästäkseni en kirkkoon liity. Sen verran järkeviä ovat sukulaisetkin olleet, etteivät ole sellaista toimenpidettä edes ehdottaneet. - Milian***
Lähinnähän nuo taikauskoiset menot saavat minut vain huvittuneeksi ja ajattelemaan, miten ajattelemattomia ihmiset ovat.
Meidän lapsillamme on kummeiksi nimetyt henkilöt, emmekä valinneet heitä vakaumuksiensa mukaan vaan siten, miten läheisissä väleissä ja luotettavia ihmisiä he ovat. Kirkkokummeja eivät siis ole, koska ateisteja olemme. He ovat kummien (kakkos-vanhempien) asemassa nimellisesti ja velvoitimme heidät osallistumaan lapsen kasvatukseen pyytämällä heitä jossain vaiheessa lapsen elämää opettamaan tälle jonkin tärkeän taidon. Siinä kaikki. He voivat itse valita, kuinka paljon muutoin haluavat osallistua ja sanotaampa sitten tylysti suoraan, että toisen lapsemme kummipariskunta ei ole osallistunut lapsemme elämään käytännössä mitenkään. Ovat kr.uskovaisia ja kirkkoon kuuluvia he. Toinen kummiksi valittu taas (ateisti) osallistuu lapsen elämään kaikin keinoin mitä pitkältä välimatkalta taas kykenee.
Oma hedotukseni on, että pyydä saada tulla lapselle kummiksi ilman kirkollista rasitetta takana. Sama velvoite siitä saadaan, eikä uskonnolla tarvitse olla asian kanssa mitään merkitystä. Jos niin pikkumainen on, ettei voi käsittää kummiuden merkitystä ilman taikauskoisia laitoksia, niin oma on häpeänsä..- haskiisa
eli lapsilla on "kummi"vanhemmat, jotka valittu läheisyyden ja muiden ominaisuuksien perusteella. Hieno ajatus sinulla tuo "jossain vaiheessa lapsen elämää opettamaan tälle jonkin tärkeän taidon" !!!
Suvussamme on niin paljon eri uskontojen edustajia, että niin kirkolliset kuin muutkin kuhlat sujuvat jo tottuneeseen kaavaan; kunnoitetaan toisten uskoa hiljentymällä itsekin, mutta rukoiluihin yms ei mukaan mennä. En koe vaikeaksi esim kirkkohäihin osallistumista, koska tiedän että suurimmalle osalle kavereista kyse on traditiosta, ei uskosta.
Mutta ap:lle : jos koet asian vaikeaksi, juttele siitä asianomaisten kanssa. Sitä paitsi läheisesi tosin varmasti tietävät sinun kantasi.
>>> Olen usein miettinyt mitä muut ateistit tekevät näissä tilanteissa kun tulee eteen kirkkohäät, hautajaiset tai vaikka kastajaiset? Millä perusteella päätätte menettekö tähän tilaisuuteen? Olen monesti ollut siinä tilanteessa, että minulta odotetaan totta kai osallistumista tilaisuuteen johon en välttämättä haluaisi mennä. > Onko kamalan epäkunnoittavaa mennä vaikka vain kahvittelutilaisuuteen? > Kun ajattelee vaikka eri uskontoja, ainakaan oman kokemuksen mukaan helluntalainen ei ole mennyt kristilliseen toimitukseen. Vaikka asia ei olekaan sama, niin miksei sitten minulla olisi oikeus kieltäytyä menemästä? Itselläni on tilanne, että suht hyvä ystävä sai lapsen ja luultavasti hän pyytää minua lapsen kummikseen. Olen tässä vähän kahden vaiheilla.. Liittyisinkö kirkkoon sen takia, jos vaikka pyydettäisiin sylikummiksi?
- iskias
Eli itse menen jos kutsutaan ja kunnioitan kutsujia. En näe ongelmaa vaan ainoastaan suvaitsevaisuutta, eihän tuo satu?
- iskias
Ei siihen kirkkoa tarvita jos lupautuu huolehtimaan, on sitten vanhempien asia miettiä suvaitsevaisuuttaan ketä kummiksi haluaa.
En tiedä kuinka yleinen käytäntö se on, mutta itse olen kirkosta eroamiseni jälkeen ollut mukana kastetilaisuudessa otsikon nimikkeellä. Tuo oli siis virallinen nimike, käytännössä on aina puhuttu että olen lapsen kummi. Tilaisuudessa piti tietysti minun lisäkseni olla kaksi muuta kirkkoon kuuluvaakin kummia. Tässä saattaisi olla yksi vaihtoehto.
Itse asiassa olen myöhemmin ollut toisenkin lapsen kummina, enkä muista tuliko silloin misssään vaiheessa puheeksi etten kuulu kirkkoon. Mitenkäs tuo on, tarkistetaanko asia jossain vaiheessa? :)
Ainakin minun ystävä- ja sukulaispiirissäni tehtyjen havaintojen pohjalta luulen ettei kukaan tuollaisissa tilaisuuksissa juuri kuuntele pappia, muuta kuin korkeintaan siihen saakka kun puheessa tulee tämä käänne: "...ja näin on asia myös pyhässä seurakunnassa, jossa taivaan isä blaa blaa blaa...". Sen jälkeen yritetään malttaa istua hiljaa paikallaan siihen saakka kunnes päästään kahvipöytään. Ensin työ, sitten huvi.
Viimeksikin kun olin kastetilaisuudessa, oli papin puhe itse asiassa yllättävän hyvä aina siihen saakka kunnes tuli tuo hengellinen käänne. Olin jo ehtinyt tempautua mukaan, ja unohtaa tilaisuuden luonteen, kun yhtäkkiä astuivatkin jumalat ja jeesukset peliin. Harvoin tunnelma latistuu yhtä nopeasti.
Olisi muuten tarvetta sellaisille ammattipuhujille, jotka osaisivat puhua tuollaisissa tilaisuuksissa kauniita ja viisaita asioita ilman hengellistä osuutta. Mistähän voisi tilata tuollaisia ateistipuhujia? Olisi hienoa järjestää kaunis ja tunteikas tilaisuus jossa uusi perheenjäsen toivotettaisiin juhlallisesti tervetulleeksi ja otettaisiin mukaan sukuun ja ystäväpiiriin. Ja annettaisiin vähän hyviä neuvoja ja rohkaisua uusille vanhemmille. Eikä sanaakaan mistään taikauskoista ja satuolennoista. Ja sitten hyvää kakkua ja vaikka vähän konjakkiakin.Olen parhaani mukaan vältellyt kaikkia edellä mainittuja tilaisuuksia. Yksissä häissä ja hautajaisissa olen joutunut olemaan viimeisen parin vuoden sisällä, mihinkään rippijuhliin tai ristiäisiin ei kiinnosta mennä.
Kyllä nuokin "pakolliset" tilaisuudet aina jotenkin kestää, vaikka pappien puheita onkin vaikea kuunnella ilman että alkaa hymyilytttää:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.25810537Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4032870- 871641
Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei891636- 781473
- 641399
Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau81369Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti581343Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa981260- 361186