retikat, margit ja tikrut!

Qållo

eli, en ole löytänyt näistä juurikaan suomenkielisiä selviä ohjeita, ainakaan reticuloista ja marginatoista.. tarvitsevatko nämä lajit todella jotain erityisvarusteita, esim. lämpömaton? miten ja minne se kiinnitetään? terran ulko vai sisäpuolelle? ö__ö minä en todellakaan tiedä näitä asioita! miten iso terra per 1-2? ja muutenkin tietoja noista, hoito-ohjeita yms..! nopeasti, kiitos! :---D

ja tikrut... tartteeko nekin jtn lämpöjuttuja tms? olen kuullut että ne ovat aktiivisia vain öisin, onko totta? jne...

tietoa siis noista lajeista! suomeksi, kiitos. :---)

2

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neparina

Kyllä, kaikki nuo lajit tarvitsevat jonkin lämmityssysteemin. Oli se sitten lämpömatto, lämpökaapeli tai lamppu. Matto/kaapeli sijoitetaan terraarion ulkopuolelle pohjaan. Kaapelin kiinnityksestä en osaa sanoa mutta lämpömatoissa on joko liima millä se läntätään tai sitten vaan teipataan reunoista. Mikäli käyttää lämölamppua, tulee se sijoittaa myös terran ulkopuolelle sopivalle etäisydelle.

Terran koko riippuu kotilon koosta. Retikat kasvavat 12-15cm ja tikrut 18-22cm. Marginatojen mitat riippuu ihan alalajista. Suurin ja yleisin taitaa olla ovum ja ne voivat kasvaa 18cm mittaan. Alle laittamissani linkeissä on tilantarpeista.

Kaikki kotilot ovat yöllä aktiivisimmillaan. Ainakin omat marginatani ja tiikerikotiloni heräävät vasta siinä klo 22 jälkeen illalla. Jos niitä yrittää päivällä herätellä, niin aika nopeasti mönkivät takaisin turpeeseen/piilopaikkoihinsa nukkumaan.

Kelaa sivu lopuun niin löydät reticulatan hoito-ohjeen: http://www.freewebs.com/samurainkotilot/hoito.htm
      Kelaa sivua hiukan alemmas niin löydät tietoa margeista: http://neparinankotilot.suntuubi.com/?cat=20

• -kotilo

Oma retikka on 18cm... :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2522
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe