Miten määräytyy...

sukua vai ei

Eli haluaisin tietää miten lapselle määräytyvät kummit,enot,tädit sun muut. Isän vai äidin puolelta tai minkälaisia ratkaisuja voi itse tehdä. Jonkinlainen käsitys minulla on, mutta en ole varma onko näihin olemassa tarkempia sääntöjä.

6

649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkoolln

Anteeksi nyt jos olet mutta oudolta kuulostaa että joku miettii että miten tädit ja enot määräytyvät kun ne on miten on. Eno on äidin veli ja setä on isän veli. Isän ja äidin siskot ovat tätejä jne. Kummit on ne mitkä pääsee vanhemmat itse valitsemaan. Toki sitten monet puhuvat lapsille että kaikki, vieraatkin naiset ovat tätejä ja vieraatkin miehet ovat setiä mutta se nyt on sitten eri asia.

• sukua vai ei

Kaikilla ei ole niin läheistä sukua, että tuntisi kuka kukin oikeasti on. Toki äitini veli on enoni, sen tiedän. Mutta esimerkiksi jos isän veli on sylikummini, niin onko hän samaan aikaan myös setäni? Lähinnä kuitenkin mietin tätä kummitouhua, kun puhutaan kummeista, sylikummeista sekä haltiakummeista. Mikä on näiden välinen ero ja montako kummia lapsella voi/pitää olla? Ja vaikka tässä asiassa voinkin olla "tyhmä" niin toivon että vastaukset olisivat asiallisia, sillä en ilkeyttäni kysele vaan tahdon tietää miten asiat menevät. Enhän muuten kysyisi jos tietäisin! Jos hankin lapsia tulevaisuudessa niin haluanhan minä silloin tietää kuka kukin lapselleni on. (jos vaikka lapsi sattuu sitä joskus kyselemään)

• ----
        sukua vai ei kirjoitti:

Kaikilla ei ole niin läheistä sukua, että tuntisi kuka kukin oikeasti on. Toki äitini veli on enoni, sen tiedän. Mutta esimerkiksi jos isän veli on sylikummini, niin onko hän samaan aikaan myös setäni? Lähinnä kuitenkin mietin tätä kummitouhua, kun puhutaan kummeista, sylikummeista sekä haltiakummeista. Mikä on näiden välinen ero ja montako kummia lapsella voi/pitää olla? Ja vaikka tässä asiassa voinkin olla "tyhmä" niin toivon että vastaukset olisivat asiallisia, sillä en ilkeyttäni kysele vaan tahdon tietää miten asiat menevät. Enhän muuten kysyisi jos tietäisin! Jos hankin lapsia tulevaisuudessa niin haluanhan minä silloin tietää kuka kukin lapselleni on. (jos vaikka lapsi sattuu sitä joskus kyselemään)

Isäsi veli, joka on sylikummisi, on samaan aikaan myös setäsi. Lapsella pitää olla ainakin 2 kirkkoon kuuluvaa kummia; ylärajaa ei kai ole. Kummien määrässä saa ottaa järjen käteen. Sylikummi on se, joka pitää lasta sylissä kun lapsi kastetaan. Kummi on se, joka ei pidä, mutta on yhtätärkeä kuin sylikummi. Kummien siis tulee kuulua kirkkoon ja haltijakummi ei kuulu kirkkoon.

• miiuu
        ---- kirjoitti:

Isäsi veli, joka on sylikummisi, on samaan aikaan myös setäsi. Lapsella pitää olla ainakin 2 kirkkoon kuuluvaa kummia; ylärajaa ei kai ole. Kummien määrässä saa ottaa järjen käteen. Sylikummi on se, joka pitää lasta sylissä kun lapsi kastetaan. Kummi on se, joka ei pidä, mutta on yhtätärkeä kuin sylikummi. Kummien siis tulee kuulua kirkkoon ja haltijakummi ei kuulu kirkkoon.

Virallisesti sylikummilla ja "tavallisella" kummilla ei ole mitään eroa, kaikilla ei edes ole sylikummia. Kaikki kummit ovat samanarvoisia. Ja haltijakummi ei ole mitenkään virallinen kummi, ei saa edes nimeään papereihin. Haltijakummi ei ole pakollinen.

• sukua vai ei
        miiuu kirjoitti:

Virallisesti sylikummilla ja "tavallisella" kummilla ei ole mitään eroa, kaikilla ei edes ole sylikummia. Kaikki kummit ovat samanarvoisia. Ja haltijakummi ei ole mitenkään virallinen kummi, ei saa edes nimeään papereihin. Haltijakummi ei ole pakollinen.

selvä. Kiitos asiallisista vastauksista!

• ...

Kastetaan nyt kun käy ensin rippikoulun. Vauvana valitut kummit eivät kuulu kirkkoon kuten ei lapsikaan. Nyt hän itse ehdotti itselleen kummeja, jotka kuuluvat kirkkoon ja ovat konfirmoidut.
      Kummit olivat otettuja; harvoin sitä voi sanoa tuntevansa oman kummilapsensa jo 15 vuoden ajalta, ja itse sanoin, että jos haluatte ottaa lapsen syliin se on tehtävä mahdollisimman pian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      93
      1114
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe