Pähkinäallergia

uusi vaiva

Minulla on pähkinäallergia, joka kattaa kaikki pähkinät. Päivittäinen kaupassa käynti venyy kun joutuu lukemaan tuoteselosteita ja jopa leikkeleiden valinta on hankalaa, koska osa niistä sisältää muskottipähkinää. Olen lähdössä matkalle ja mietin miten allergia vaikuttaa esimerkiksi seisovasta pöydästä ruokailuun.

Kertokaas te muut pähkinäallergiset vinkkejä miten allergian kanssa tulee toimeen? Myös ruoka-aineita, joihin usein "piilotetaan" pähkinää.

9

3099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Boss ladyn mies

En osaa vastata, mutta itseäni mietityttää, onko muskotinkukka vaarallinen pähkinäallergikolle. Sitähän se yleensä on makkaroissa yms.
      Vaimoni on pähkinäallergikko, mutta pärjäsimme hyvin esim. Gambiassa, kun pyysimme huonepalvelijaa kirjoittamaan lapun aiheesta ravintoloita varten paikallisella murteella. Pieniä oireita tuli vain siksi, että olin syöttänyt apinoille maapähkinöitä. Olin tyhjentänyt taskuni ja pessyt käteni, mutta yhden ranskalaisen ojentaminen sormin sai kihelmöinnin alkamaan. Silloin hiukan hirvitti!
      Vaimoni on allerginen myös järvikalalle, joten melkoista taiteilemista ruokailu oli maassa, jonka pääasialliset vientituotteet ovat maapähkinä ja kalat!

• sis. pähkinää

Geenimuunnellussa soijassa on pähkinän geeni. Varo siis soijaa sisältäviä tuotteita. Toinen vaihtoehto on, että varmistat, onko luomusoijaa vai tehotuotantoa.

• Boss ladyn mies

Yritin kysyä tätä jo aikaisemmin, mutta kukaan ei taida tietää. Pitääkö pähkinäallergikon väistellä myös muskotinkukkaa (jota on joka saamarin makkarassa ums.)?

• Bäng-
        Boss ladyn mies kirjoitti:

Yritin kysyä tätä jo aikaisemmin, mutta kukaan ei taida tietää. Pitääkö pähkinäallergikon väistellä myös muskotinkukkaa (jota on joka saamarin makkarassa ums.)?

itselläni on ollu aina ERITTÄIN vakava pähkinä allergia, mutta oireita ei ole aiheuttanu muskottipähkinä sillä se ei ole pähkinä vaan on saanut nimensä pähkinän omaisesta muodosta. Samoin on jos on kyseessä kookospähkinä... siitäkään ei tulee minkään laisia oireita sillä sekään ei ole pähkinä.

• siedätyshoitoa

Voiko itseään siedättää pähkinälle pikku hiljaa. Esimerkiksi jos ei ole hirveän alleginen pähkinälle mutta on kuitenkin. Jos yrittää niin että joka päivä syö puolikkaan maapähkinän niin miten on vuoden päästä, sietääkö sitä sitten. Vai onko jollain tietoa/kokemusta siitä miten voi itse siedättää jollekkin aineelle.

• siedätyshoitoa

Eikö kukaan tiedä
        vaiko ei halua
        vai mistä johtuu...

• Bäng-
        siedätyshoitoa kirjoitti:

Eikö kukaan tiedä
        vaiko ei halua
        vai mistä johtuu...

itselläni on ollu aina ERITTÄIN vakava pähkinä allergia, mutta oireita ei ole aiheuttanu muskottipähkinä sillä se ei ole pähkinä vaan on saanut nimensä pähkinän omaisesta muodosta. Samoin on jos on kyseessä kookospähkinä... siitäkään ei tulee minkään laisia oireita sillä sekään ei ole pähkinä.

• Bäng-
        siedätyshoitoa kirjoitti:

Eikö kukaan tiedä
        vaiko ei halua
        vai mistä johtuu...

Aiheesta löytyy paljon tieto netistä... Mutta Pähkinän siedätyshoitoa ei saa KOSKAAN tehdä itse kotona vaan se tehdään aina sairaalassa ammattilaisten valvonnassa

• paap

Itse olen allerginen paljon muullekin kuin vain pelkästään kaikille pähkinöille...

Alussa tuntuu hankalalta mutta tuotesarjat oppii kyllä tunnistamaan. Yleensä pähkinää on kekseissä, patukoissa, suklaassa, pullapitkoissa/wienereissä, leikkeleissä tosiaan joissakin, jäätelössä usein, mysleissä, muroissa jne. Lähinnä kaikki makeiset ja välipalat siis pois, etenkin viljaiset ja suklaiset välipalatuotteet. Jos olet herkkä niin ei kannata syödä mitään keksejä ja suklaita vaikkei niissä pähkinää olisikaan koska ne on yleensä valmistettu samalla linjalla kuin pähkinätuotteet. Pähkinää voi olla myös öljytuotteissa esim. apteekeissa lääkkeissä ja meikkituotteissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1517
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1380
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1146
    4. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1109
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      66
      1068
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      971
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      895
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      890
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      831
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      813
    Aihe