Eikö niin? Miten uskovaiset kuvittelevat tietävänsä kuolemasta ja sen jälkeisestä elämästä enemmän kuin ateistit? Ateisti ei näe, että kuoleman jälkeen olisi mitään, mutta uskovaisen näkemyksen mukaan kuoleman jälkeen vasta elämä alkaa.
Kuolemasta puhuvat vain elävät.
18
256
Vastaukset
- Kössönöm
"Miten uskovaiset kuvittelevat tietävänsä kuolemasta ja sen jälkeisestä elämästä enemmän kuin ateistit?"
- He nimenomaan kuvittelevat. - ...
heillä on Jumalan ilmoitus asiasta kirjassa, jonka kaikki kirjoittajat ovat kuolleet;)))
Täällä joku yhteenlasku yrittää vääntää juurin tätä samaa asiaa.
Pitäisi kuulemma tunnustaa että kuoleman jälkeistä elämää voi olla vaikka siihen ei uskokaan.
Taas tulee tunne että hakkaa päätänsä "karjalan mäntyyn" kun yrittää selittää omaa kantaansa.Teotwawki kirjoitti:
on aika kovaa puuta. Tunnetko Veskun laulun Hyvää puuta?
Että en tuntenut.
Piti käydä juutuupissa kuuntelemassa.
Vaikuttava laulu..weccu kirjoitti:
Että en tuntenut.
Piti käydä juutuupissa kuuntelemassa.
Vaikuttava laulu..kuuluu uudempaan tuotantoon ja kertoo kateudesta. Tunne, jota en oikein tunnista.
Teotwawki kirjoitti:
kuuluu uudempaan tuotantoon ja kertoo kateudesta. Tunne, jota en oikein tunnista.
On todella hienoja lauluja Veskulta. Siinä on mies jolla on ollut lahjoja vaikka muille jakaa. Alkaa laulujen aiheet olemaan syvällisiä ja herkkiä. Komedia vaihtunut draamaan.
KeljuKooKojootti kirjoitti:
On todella hienoja lauluja Veskulta. Siinä on mies jolla on ollut lahjoja vaikka muille jakaa. Alkaa laulujen aiheet olemaan syvällisiä ja herkkiä. Komedia vaihtunut draamaan.
niin, että sitten kun kaikki on jo sanottu, kuten Juicella, aika on lähteä. Vesku on selvästikin väsynyt monilahjakkuus.
Sori et tulee sekä 33/38 ja Biblia1776. En hiffaa tota hakuu, no näillä mennää.
19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
19 Oli yksi rikas mies, joka vaatetti itsensä purpuralla ja kalliilla liinavaatteilla, ja eli joka päivä ilossa herkullisesti.
20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
20 Oli myös kerjääjä, nimeltä Latsarus, joka makasi hänen ovensa edessä täynnänsä paisumia,
21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
21 Ja pyysi ravittaa niistä muruista, jotka rikkaan pöydältä putosivat; mutta koirat myös tulivat ja nuolivat hänen paisumansa.
22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
22 Niin tapahtui, että kerjääjä kuoli ja vietiin enkeleiltä Abrahamin helmaan: niin kuoli myös rikas ja haudattiin.
23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
23 Ja kuin hän helvetissä vaivassa oli, nosti hän silmänsä ja näki Abrahamin taampana ja Latsaruksen hänen helmassansa.
24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
24 Ja hän huusi, sanoen: isä Abraham, armahda minun päälleni ja lähetä Latsarus kastamaan sormensa pää veteen, että hän jäähdyttäis minun kieleni; sillä minä kovin vaivataan tässä liekissä.
25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
25 Niin sanoi Abraham: poikani, muista, että sinä sait sinun hyvääs elämässä, niin myös Latsarus pahaa. Mutta nyt hän lohdutetaan, ja sinä vaivataan.
26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
26 Ja paitsi kaikkia näitä on meidän ja teidän välillä suuri juopa kiinnitetty, että ne, jotka tahtovat, ei he voi, eikä sieltä tännekään tulla.
27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
27 Niin hän sanoi: minä rukoilen siis sinua, isä, ettäs lähetät hänen minun isäni kotoon;
28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
28 Sillä minulla on viisi veljeä, todistamaan heille, ettei hekin tulisi tähän vaivan siaan.
29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
29 Sanoi hänelle Abraham: heillä on Moses ja prophetat; kuulkoot niitä.
30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
30 Mutta hän sanoi: ei, isä Abraham: vaan jos joku kuolleista menis heidän tykönsä, niin he parannuksen tekisivät.
31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
31 Hän sanoi hänelle: ellei he Mosesta ja prophetaita kuule, niin ei he myös usko, jos joku kuolleista nousis ylös.hobo7 kirjoitti:
totisesti toivon. Ei muuta, loppu.
pitkästymään niin paljon, kuin raamatun lauseiden copypeistaaminen. Hohhoijjaa
- Tähtis98
viitsi! Minulla kun olisi nimenomaan tähän asiaan liittyvä kysymys, ja suunnattuna yksinomaan ateistille koska ateismi -palstalla oleskellaan.
- cakeisalie&soisurgod
Miksi ateisti ei usko kuolemanjälkeiseen elämään ja uskonnonharjoittaja uskoo? Pelosta, se minkä pohjalle kaikki uskonnot rakentuvat.
Ihminen niinkuin kaikki muutkin elävät olennot pelkäävät kuolemaa mikä on aivan luonnollista monestakin syystä eikä vain omasta elämän loppumisesta. Tästä syystä ihminen epätoivon keskellä rupeaa rakentamaan illuusioita siitä että hänellä on jokin suuri cosminen tarkoitus tässä elämässä ja näin syntyy mielikuvitus ystävä aka jumala. Ihminen uskottelee itselleen että tämä maaginen olento jota ei voi nähdä, koskettaa tai havaita on vastuussa kaikesta mitä hän on ja hänellä on suunnitelma kaikelle. Tämä auttaa häntä luomaan valheen lohduttaakseen itseään että tämä elämä on vain alku paremmalle jatkumolle jos hän on hyvä ihminen.
Toisin sanoen, ateisti pyrkii olemaan hyvä ihminen vaikka uskoo ettei häntä siitä loppujen lopuksi millään palkita, uskovainen pyrkii olemaan hyvä ihminen koska hän pelkää että muuten hän joutuu kadotukseen, helvettiin yms. ja ei pääse seuraavaan elämään.
Eli siis, uskovainen väittää tietävänsä kaiken kuolemasta ja sen jälkeisestä elämästä koska hän pelkää sitä vaihtoehtoa yli kaiken että me olemme täällä vain tämän elämän ja että meitä ei palkita siitä että olemme epäitsekkäitä ja hyviä ihmisiä kuoleman jälkeen. Ateistille riittää se että hän tekee muille hyvää vain sen takia että heidän elämänsä oli parempi, ei sen takia että siitä saa armo pisteitä.
Lyhyesti siis:
Uskovainen pelkää ja turvautuu mihin tahansa valheeseen paetakseen sitä mahdollisuutta että tässä se elämä on, eikä mitään sen ihmeellisempää. Ateisti hyväksyy sen näkemyksen taas että eletään vain kerran ja yritetään tehdä parhaamme ja edistää ihmiskunnan tulevaisuutta tähtiin ja niiden taakse.Onko jumala sittenkin olemassa?
Eräässä aloituksessa kirjoittaja kävi kuviteltua dialogia itsensä kanssa siitä, että onko jumala sittenkin kaiken takana, vaikka nyt tiedämme mm., että maailmankaikkeus on 13,7 miljardia vuotta vanha.
Ensinnäkin, vaikka tiedämme jo kosolti maailmankaikkeuden rakenteesta, on eräitä asioita, joita ei voida havaita millään mittausmenetelmällä. Matemaatikot ovat laskelmissaan tulleet siihen tulokseen, että kaikkeuden käyttäytymiseen vaikuttaa voimia, joita ei vielä tunneta.
Näitä voimia ovat mm. pimeä aine, joka saa maailmankaikkeuden toimimaan tavalla, josta edes Einstsein ei osannut uneksia.
Eräät tutkijat ovat sitä mieltä, että kaikkeudessa on enemmän ulottuvuuksia, kuin mitä ihmisaivot voivat kuvitella. Niistä eräs on ajan käsite. On ajateltu, että aika ei ehkä sittenkään ole aina samalla nopeudella etenevä vakio, vaan aika on kuin muovailuvahaa, joka joustaa oikeissa olosuhteissa joka suuntaan. Myös taaksepäin.
Jotkut ovat ajatelleet, että jospa meidän havaittava maailmankaikkeutemme ei olisikaan ainoa kaikkeus, vaan sen ohella olisi rinnakkaisia maailmankaikkeuksia, jotka sitten olisivat kehityksissään eri vaiheissa.
Kysymyksiä siis on aina enemmän kuin vastauksia. Tiede on siitä kiehtovaa, että kun varsinaisia vastauksia aletaan saada, syntyy exponentaalisesti lisää kysymyksiä, joihin olisi saatava vastauksia. Siis, kun saamme tietää yhden asian, on vastassa enemmän kysymyksiä, kun alun perin oli.
Nyt sitten eri koulukunnat käyvät puberteettista väittelyä siitä, että onko jumala kaiken takana, vai onko kysymys vain erilaisten fysikaalisten ja kemiallisten reaktioiden ketjusta.
Vaikka itsekin osallistun tähän keskisormen nosteluun aika ajoin, olen kuitenkin sitä mieltä, että oikeasti me emme tiedä vastausta.
Yhdestä asiasta olen kuitenkin täysin varma: nimittäin, että vaikka tämän kaikkeuden takana olisi kuinka mielikuvituksellisia voimia, mikään, minkään uskontokunnan jumala ei ole tässä asiassa ihmisen kertomalla tavalla mukana.
Se, että ihmisellä on tarve selittää maailmaa omalla vajavaisella tavallaan, on psykologinen ongelma, ei opillinen.
Teksti on omani ja kiellän sen kopioimisen ja käyttämisen ansaintatarkoituksiin tekijänoikeuslain nojalla. Jos kuitenkin päätät kopioida sen, niin voit varautua siihen, että samassa osoitteessa kanssani asuva juristi tulee soittamaan ovikelloasi lähiaikoina:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.30211652Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4163292Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951848- 891626
- 831623
- 911099
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te411071Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73927Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21913Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e253887