Tipsun astutus

tipsutin

Terve!

Olen todella huono näissä koira-asioissa joten parempi kysyä kuin tehdä ominpäin.

Eli minkä ikäisenä saisin teettää koirallani pentuja. Urostipsuni on nyt vasta vuoden ikäinen joten ei vielä ainakaan mutta koska on oikea aika? En myöskään tiedä paljonko siitä yleensä maksetaan että vie oman koiransa rummuttamaan jonkun toisen narttua. Tarkoitukseni on saada vain hieman lisätuloja köyhä kun olen. Haluaisin myös tietää onko näissä yleensä kovat terveyskriteerit? Tipsullani on kaikki tausta selvillä ja papereissa lukee kaikki tärkeät asiat....koira on rokotettu ja lääkärin tarkastama mutta voiko olla tiettyjä asioita jotka estävät astuttamisen. Kuulostan varmasti tyhmältä mutta menkööt.

Kiitoksia jo etukäteen!

2

419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tibbberi

Rotua sen kummemmin tuntematta sanoisin, että on vastuutonta teettää pentuja ennen kuin tarkastutat koiran polvet ja silmät (eivät vaadi sedaatiota). Onhan se muutenkin terve ja purenta ok...? Esim. perinnöllinen silmäsairaus tai polvivika, kivesvika, purentavika ym. terveysongelma eivät tod. puolla jalostuskäyttöä.

Voi myös olla etteivät ainakaan puhdasrotuisten tipsupentujen kasvattajat ole kiinnostuneita uroksestasi, jos sillä ei ole ulkomuodollisia ansioita (näyttelyt). Pienikokoisilla sekarotuisilla pennuilla on kova kysyntä ja hinnat pilvissä, joten varmasti joku (luultavasti useampikin) pikkunartun omistaja innostuisi. Hinta astutuksesta kai on yleensä yhden pennun hinta eli tässä tapauksessa noin 500 e. Mutta....ne polvet ja silmät ihan oikeasti tarkastuta virallisesti, veikkaan että selviät reilulla satasella. Jos koiruli on terve, löytyy narttuja varmasti kun vain mainitset terveystulokset ilmoituksessasi....saat rahasi moninkertaisesti takaisin. Sekarotuisten teettäminen on ihan jees, kunhan se on vastuullista.

Ja kyllä koirallasi voi periaatteessa jo teettää pentuja, se vain saattaa olla vielä niin lapsellinen ettei tiedä mitä tehdä. Riippuu luonteesta.

• koiralla rahastaa

Tuo pennun hinta maksuna on vanhanaikainen juttu, varsinkin kääpiöissä kun niitä pentuja voi tulla vaan yks.
        Rotukoirilla yleensä 10 % pennun myyntihinnasta uroksen omistajalle. Sekarotuisista en tiedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2560
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      61
      2506
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1410
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1193
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1137
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe