Kenellä on kokemuksia kesämökin aurinkopaneeli-akuista. Mikä akku pitää jännitteen mahdollisimman pitkään korkealla, kun sitä puretaan?
Minulla on 230Ah:n ka-akku ja kun akku on kutakuinkin täynnä se kestää tuollaisen 150 watin kuorman. Silloin säätimen ledi vilkuttaa punaista ja jos kuormaa vielä lisätään säädin katkaisee automaattisesti kaikki kuormat pois päältä.
Sitä vaan, että kun tv on 60w, läppäri saman verran, niin valoissa täytyy noudattaa vuorottaiskäyttö periaatetta.
Onko kaikissa akuissa jännitteenalenema verrannollinen kuormitukseen (käyrä)?
Parasta etsivä
2
253
Vastaukset
- säätimessä?
Annettujen tietojen perusteella ei ole mahdollista sanoa mitään tarkkaa. Kovin on pienen tuntuinen tuo 150 W kuorma. Se vastaa noin 12,5 A virtaa joka on isolla kuorma-autoakulla aika mitätön. Sillä virralla saat kuormittaa akkuasi 9 tuntia että saat ulos puolet varauksesta. Enempää ei ole syytä tyhjentää.
Sanot että säädin katkaisee. Se viittaa siihen, että otat kuorman säätimen kautta eikä suoraan akusta. Silloin pitää tarkistaa mikä on säätimen kautta otettava maksimivirta. Olisiko tämä virta jossain 10 - 12 A paikkeilla? Vika voi olla liian pieni säädin.
Säätimessä voi myös olla asetettuna joku jännitteen alaraja jolla se katkaisee, mutta 12,5 A virralla ei pitäisi alittaa järkevästi asetettua alarajaa moneen tuntiin.
Voit myös ottaa virran suoraan akusta ohi säätimen. Mutta silloin tarvitaan hiukan teknistä tietämystä ja varokeinoja jotta et kuormita akkua tyhjäksi saakka. Joku laite tulisi olla siinä välissä joka katkaisee ennen akun piloille kuormittamista.Siinä säätimessä on sellainen hipaisukytkin, jolla saa kaikki sen kautta menevät virrat poikki ja se myös katkaisee automaattisesti, jos virran voimakkuus menee yli 20 amppeerin. Siinä on se jännitetunnistin kans joka katkaisee, mutta en nyt muista sitä tarkalleen (ohjekirja mökillä), mutta olisko ollu 11,9 volttia ja suojaa akkua syväpurulta. En muista säätimen nimeä, mutta siinä on 8 kpl ledilamppua (jännitesymboli) Vihreät, keltaiset ja punaiset.
Saunalle menee suoraan akulta n.30m, 20mm2 parikaapelia, mutta siellä ei kuormaa ole, kuin neljä valaisinta yht. n. 55w.
Akulta säätimellekään ei ole matkaa, kuin 2m ja taisi olla 6mm2
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857425- 965374
- 2544533
- 444465
- 623227
- 482656
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222338Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292302- 492252
- 412164