Minulla on pieni 20 neliön mökki Lapissa, siinä on yksi huone ja sauna sekä nukkumapaikkana parvi.
Lämmitys hoituu puukamiinalla - oikein hyvä. Mutta ongelmana on se kun alaosassa on lämpö 20 celsiusta niin parvella se onkin jo lähes 30 celsiusta - nukkuminen lähes mahdotonta. Miten saada sähköttömällä mökillä tämä lämpötila tasaantumaan. Voin laskea parven lämmön jäähdyttämällä mökkiä, mutta sitten lattiataso on kylmä
Ilmanvaihto
7
916
Vastaukset
- Erakko.
Jos se parvi on saunan yläpuolella, on se ainakin saunanlämmityksen jälkeen varmsti lämmin.
Ilmanvaihtoa voi parantaa laittamalla korvausilmaräppänä parvelle ulkoseinään jos se parvi on ulkoseinää vasten. Silloin kaminan tarvitsema korvausilma tulee parvella olevan räppänän kautta, samalla viilentäen pavea. Räppänän voi sulkea, kun siltä tuntuu. - möcin ucco
jos saunan eristäisi uretaanilevyillä mahdollisimman tiiviisti.
Nyt tiedän että alkaa mekkala lahoamisesta ja mädäntymisestä ja uretaanin sopimattomuudesta hirsirakenteeseen, niin kuin varmaan pitää asiaa pohtiakin. Mutta itse tutkisin auttaisiko se asiaa.
Minulla kun on käsitys että niillä saa paljon paremman eristyksen aikaan kuin vuorivillalla.- Kummitus1
olisi mahdollista nukkua alakerrassa? Paitsi tietysti, jos 20 neliötä vain on tilaa...
Ymmärrän ongelmasi. Mulla on vähän sama tilanne, lämmittimenä pelkkä kamiina, mutta mökki on kyllä isompi ja siinä on kerrossänky.
Onneksi vaimo tykkää lämpimästä ja minä viileämmästä, joten meikä nukkuu usein miten alhaalla.
Ainakin paukkupakkasilla ylhäällä lämpimässä nukkumisessa voi tietysti olla etunsakin, mutta olisko sulla mitään mahdollisuutta korvata parvea esim. kerrossängyllä tai muulla vastaavalla rakenneratkaisulla?
Tai sitten ilmankiertoa pitäisi vaan jotenkin sähköttömästi saada aikaan.
Akku ja tuuletin?
Tein parvelle täyslattian, vain portaiden vaatima aukko jäi. No, lämmin ilma ei tullutkaan pelkästä porrasaukosta ylös parvelle ja siellä oli viileempää, kuin alhaalla. tein n. 30x80cm suuruisen aukon vierrethirsiin (katon kannatinhirsiä n. 1/3 räystäältä päin), niin johan alkoi lämmintä tulla. Tähän aukkoon vielä liukuläppä, niin hyvin pelas. Kovilla pakkasilla sai olla ihan auki, mutta nollakelillä kiinni.
- Säätelijä
Noin minäkin tein, eli laitoin parven, jonka etuosassa oli vain kaide ja sen takana harjaan asti ulottuva takkatupa, umpinaiseksi huoneeksi. Nyt sinne pääsee portaista avaamalla liuku- liuukun jolla samalla säädetään parvelle nousevan lämpimän ilman määrää. Ohut uretaanieristelevy parven lattialla. Päätyyn tein vielä tuuletusluukun, joka on toinen lämmönsäädin, eli sitä säätämällä voi vaikuttaa läpivirtaavan ilman määrään. Hyvin toimii kovillakin pakkasilla.
- >Mökkihöperö<
Säätelijä kirjoitti:
Noin minäkin tein, eli laitoin parven, jonka etuosassa oli vain kaide ja sen takana harjaan asti ulottuva takkatupa, umpinaiseksi huoneeksi. Nyt sinne pääsee portaista avaamalla liuku- liuukun jolla samalla säädetään parvelle nousevan lämpimän ilman määrää. Ohut uretaanieristelevy parven lattialla. Päätyyn tein vielä tuuletusluukun, joka on toinen lämmönsäädin, eli sitä säätämällä voi vaikuttaa läpivirtaavan ilman määrään. Hyvin toimii kovillakin pakkasilla.
Umpinaisista parvista mökillä saattaa tulla surmanloukkuja tulipalotilanteissa.
Meidän mökillä rakennustarkastaja määräsi laittamaan ikkunan parven päädyssä olevaan ulkoseinään. Se toimii varauloskäytävänä vaaratilanteissa. - Janus k
>Mökkihöperö< kirjoitti:
Umpinaisista parvista mökillä saattaa tulla surmanloukkuja tulipalotilanteissa.
Meidän mökillä rakennustarkastaja määräsi laittamaan ikkunan parven päädyssä olevaan ulkoseinään. Se toimii varauloskäytävänä vaaratilanteissa.Kysytään tähän perään samaa asiaa sivuten, että mitenkäs sellaisessa tapauksessa jos parvea ei voi sulkea?
Käytössä 12V järjestelmä, joten jonkinlaisen puhaltimen saisi aikaiseksi. Pyöreä kanava parven katonrajasta alakerran lattianrajaan kierrättäisi kyllä lämmintä ilmaa kanavapuhaltimen avulla, mutta ongelmana on tuollaisen kanavan sijoittaminen siististi. Vähän joka paikassa tuntuu, että tuollainen viritelmä olisi aika ruma.
Toisena vaihtoehtona olen miettinyt ILP:n sisäyksikön tapaista puhallinta. Tuollaisen puhallin täytynee olla kohtalaisen tehokas, että se jaksaa puhaltaa ilmaa alas asti. Tehokas puhallin taas syö akut nopeasti tyhjäksi.
Joten onko kenelläkään ideoita tällaiseen tapaukseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857415- 965364
- 2534524
- 444455
- 623227
- 482646
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222328Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘282291- 482240
- 412164