Moni ateisti vaahtoaa ipoon ääneen, ettei halua olla missään tekemisissä uskonnon kanssa eikä KÄYTTÄÄ mitään siihen kuuluvaa. Empä ole tavannut YHTÄÄN ateistia, joka ilmoittaisi, ettei nauti tai käytä kristillisen perinteen mukaisia vapaapäiviä esim. joulu ja pääsiäinen. Taitaa ajatus viikottaisista vapaa päivistäkin olla kristillistä perua
Miksi ateisteille kelpaa kristittyjen hankkimat edut
26
227
Vastaukset
- ....
On se vaan kummallista, että uskovainen katsoo oikeudekseen löhötä kotona täydellä palkalla vain siksi, että uskoo jumalaan.
Minä löhöilen täydellä palkalla kotona siksi, että ay-pomot ovat sen jutun minullekin junailleet. - kasvattaja!!
Kovin suppeasti ajattelet ja lienee provoa koko kirjoittelusi.
Ihan aikuisen oikeesti kansammekin, ateisti siinä mukana, mm. seuraavista todella edistyksellisistä oikeuksista:
- kansanopetus, jonka kirkko aloitti kiertokouluilla lukkariensa johdolla
- sairaanhoito, jonka kirkko aloitti diakonissojen kierroilla ympäri pitäjiä
- köyhäin-, vammaisten ja vanhusten huolto erilaisissa kirkollisissa laitoksissa
- kehitysvammaisten yleissivistävä ja ammatillinen koulutus kansanopistoissa, joilla on vahva kirkollinen tausta
- vapaapäivät, joista mainitsitkin jo ja juhlapyhät
- mielipiteen ilmaisun vapaus, joka puuttui pitkään monista muista maista
- äänestysoikeus naisille
- lapsi- ja nuorisotyö, joka alkoi muun yhteiskunnan toimesta vasta vuosisata myöhemmin
- kasvatus aikuisuuteen eli rippikoulu, joka vieläkin puuttuu koululaitokselta
- äänestysoikeus 16 v. täyttäneille kirkon jäsenille kirkon asioissa
Kaikista näistä ja monista mustakin yhteiskunnallisista uudistuksista voi nauttia kaikki kansalaiset tasapuolisesti."kansanopetus, jonka kirkko aloitti kiertokouluilla lukkariensa johdolla"
Yleinen oppivelvollisuus ei ollut kirkon aikaansaannos.
"sairaanhoito, jonka kirkko aloitti diakonissojen kierroilla ympäri pitäjiä"
Sairaanhoitoa harjoitettiin jo kauan ennen kuin kristinusko edes tuli suomeen.
"köyhäin-, vammaisten ja vanhusten huolto erilaisissa kirkollisissa laitoksissa"
Eivät ole kirkon vastuulla enää. Avustusta on tehty kautta historian kirkon ohi.
"kehitysvammaisten yleissivistävä ja ammatillinen koulutus kansanopistoissa, joilla on vahva kirkollinen tausta"
Suomen koulut, joilla ei ole mitään tekemistä kirkon kanssa.
"vapaapäivät, joista mainitsitkin jo ja juhlapyhät"
Joulu: talvipäivän seisaus, jota juhlittiin kauan enne kristinuskon tuloa
Pääsiäinen: kevään alku, jota juhlittiin kauan ennen kristinuskon tuloa
Miksi kristinusko haluaa ottaa kunnian varastamistaan juhlista?
"mielipiteen ilmaisun vapaus, joka puuttui pitkään monista muista maista
- äänestysoikeus naisille"
Eivät ole kirkon ansiota.
"lapsi- ja nuorisotyö, joka alkoi muun yhteiskunnan toimesta vasta vuosisata myöhemmin"
Lapsi- ja nuorisotyö, jolla oli tarkoituksena pitää kristinuskoa vallalla.
"kasvatus aikuisuuteen eli rippikoulu, joka vieläkin puuttuu koululaitokselta"
Aikuistumisriitti, joka kuuluu lähes kaikkiin kulttuureihin, joissa ei kristinuskolla ole mitään tekemistä.
"Kaikista näistä ja monista mustakin yhteiskunnallisista uudistuksista voi nauttia kaikki kansalaiset tasapuolisesti. "
Kyllä ja jos katsotaan asiaa laajemmin, ei uskonnolla ole ollut juuri mitään muuta tekemistä asian kanssa kuin se, että sen on täytynyt muuttua yhteiskunnan mukana.
- !!!
Aina ns. kristillisten juhlien alla nousee joillakin uskovaisilla kateus. Miksi ateistikin saa vapaata enkä vain minä? Joo-o. Sekä sinä, uskovainen, että minä, ateisti, vietämme vapaata, koska ay-liike on sen meille ansainnut. Sinä juhlit vapahtajasi syntymää, minä sydäntalvea ja uuden alkua. Ikävää, että koet sen niin harmilliseksi, että sinulla ei olekaan etuoikeutta vaan sama etu kuuluu monelle muullekin... Rakkautta on haluta muillekin hyvää.
- apina.
Joulupukki on kristillinen ja myös tontut. Se on roomalaisten Saturnalia se joulu, ei mikään kristitty juhla.
Sunnuntai, eli auringon päivä ei myöskään liity mitenkään kristinuskoon, vaan auringonpalvontaan.
Pääsiäinen taitaa olla kristittyjuhla, mutta miten silloin pääsee töihin jos vaikka haluaisi??- jk
on paljon ihmisiä töissä. Bussit, junat, laivaliikenne, kapakat, sairaalat, lentoliikenne, poliisi jne.
- evlmono
jk kirjoitti:
on paljon ihmisiä töissä. Bussit, junat, laivaliikenne, kapakat, sairaalat, lentoliikenne, poliisi jne.
suuri osa kirkon työntekijöitä papeista alkaen....
- evlmono
evlmono kirjoitti:
suuri osa kirkon työntekijöitä papeista alkaen....
ja vapaat on sitten joskus muullon
- jep jep
"Joulupukki on kristillinen" tuo ei aivan pidä paikkaansa...ainut asia joka pukissa muuttui pakana-ajoista oli ulkonäkö ja se ettei hän enää tuo risuja joilla pieksää tuhmat lapset(ainakaan toivottavasti). Ennen pukkui oli enemmän pukin (eläimen) näköiseksi pukeutunut mies.
- apina.
jep jep kirjoitti:
"Joulupukki on kristillinen" tuo ei aivan pidä paikkaansa...ainut asia joka pukissa muuttui pakana-ajoista oli ulkonäkö ja se ettei hän enää tuo risuja joilla pieksää tuhmat lapset(ainakaan toivottavasti). Ennen pukkui oli enemmän pukin (eläimen) näköiseksi pukeutunut mies.
ensimmäinen lauseeni oli sarkasmia. Ei tietenkään joulussa ole mitään kristillistä.
Saturnalia eli valon juhla on ikivanha pakanajuhla jota on juhlittu vuoden lyhyimpänä päivänä. Joulu vain lyötiin siihen päälle ja sitten leikitään että se olisi muka kristillinen juhla. Pääsiäinen taas on kevääseen liittyvä kylvökauden ja hedelmällisyyden juhla, jota munat ja puput symboloivat. Muistaakseni raamatussa ei lue mitään mämmin syömisestä tai virpomisesta. itseasiassa koko pääsiäisnoitaperinne on hyvin omituinen kristinuskoa ajatelleen, kun raamattu käskee tappamaan noitanaiset. Mutta en minä ole ottanut tavaksi valittaa kristityille siitä että he juhlivat pakanajuhlia. Saahan niistä kaikki nauttia, sillä jaettu ilo on kaksinkertainen ilo! Kiva vain kun kaikilla on kivaa, ja kerrankin pari ylimääräistä vapaapäivää. Hyvä että ne kelpaavat kristityillekin. :)
- evlmono
joulun ja pääsiäisen ajankohtaan on sijoittunut vanhoja perinteitä jo ennen kristinuskoa Totta. Meillä suomessa niille on tullut krisitillen merkityssisältö jos asiaa katsotaan kulttuuriperinnön kautta - että tältä pohjalta tänä päivänä.
Minun puolestani ateisiti voi nauttia kristittyjen hankkimsita vapaapäivistä ,moni ay aktiivi kuten allekirjoittanutkin on on myös kristitty. Pointtini jutussa olikin se, että ihmettelen vaahtoamista ja uhoamista siitä, että ateisti ei tarvitse kristinuskosta mitään eikä halua käyttää siitä mitään. - Nasse.
evlmono kirjoitti:
joulun ja pääsiäisen ajankohtaan on sijoittunut vanhoja perinteitä jo ennen kristinuskoa Totta. Meillä suomessa niille on tullut krisitillen merkityssisältö jos asiaa katsotaan kulttuuriperinnön kautta - että tältä pohjalta tänä päivänä.
Minun puolestani ateisiti voi nauttia kristittyjen hankkimsita vapaapäivistä ,moni ay aktiivi kuten allekirjoittanutkin on on myös kristitty. Pointtini jutussa olikin se, että ihmettelen vaahtoamista ja uhoamista siitä, että ateisti ei tarvitse kristinuskosta mitään eikä halua käyttää siitä mitään.että ihmismessiaan syntymä ei ole mitenkään kristinuskon omaperäinen idea, kuten ei myöskään tuollainen jumalan kuolema.
Ne ovat kaikki plagioitu kristinuskoon sitä varhaisemmista taikauskoista.
Kiitätkö sinä niitä siitä että meillä on nyt nämä vapaat? - Kössönöm
evlmono kirjoitti:
Minun puolestani ateisiti voi nauttia kristittyjen hankkimsita vapaapäivistä ,moni ay aktiivi kuten allekirjoittanutkin on on myös kristitty. Pointtini jutussa olikin se, että ihmettelen vaahtoamista ja uhoamista siitä, että ateisti ei tarvitse kristinuskosta mitään eikä halua käyttää siitä mitään."Pointtini jutussa olikin se, että ihmettelen vaahtoamista ja uhoamista siitä, että ateisti ei tarvitse kristinuskosta mitään eikä halua käyttää siitä mitään."
- Kun ne joulu- juhannus- tai pääsiäisvapaat eivät ole mitään muuta kuin ammattiyhdistysten sopimia palkallisia vapaapäiviä. Tai jos on töissä, niin saa korotettua palkkaa.
Juhlapäiviä on muitakin, joihin pätee samat säännöt. Esimerkkinä itsenäisyypäivä, uudenvuodenpäivä ja vappu. evlmono kirjoitti:
Minun puolestani ateisiti voi nauttia kristittyjen hankkimsita vapaapäivistä ,moni ay aktiivi kuten allekirjoittanutkin on on myös kristitty. Pointtini jutussa olikin se, että ihmettelen vaahtoamista ja uhoamista siitä, että ateisti ei tarvitse kristinuskosta mitään eikä halua käyttää siitä mitään.Olen kirjoittanut tästä samasta aiheesta joskus aiemminkin, joten en nyt jaksa kirjoittaa samaa ajatusta uudestaan, vaan viittaan aiempaan viestiini samasta aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/7076949#comment-37241061
Lyhyesti sanottuna, kyse on osittain käytännön pakosta. Jos muutama ateisti menisi yksinään töihin sellaisena päivänä kun kaikki muut ovat viettämässä lomaa, niin onko kaikilla työpaikoilla mahdollista tehdä töitä muutaman ihmisen, kun muut ovat lomalla. Tarkemmin olen käsitellyt aihetta siis tuossa yllä olevan linkin viestissä...- Kössönöm
Whitewash kirjoitti:
Olen kirjoittanut tästä samasta aiheesta joskus aiemminkin, joten en nyt jaksa kirjoittaa samaa ajatusta uudestaan, vaan viittaan aiempaan viestiini samasta aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/7076949#comment-37241061
Lyhyesti sanottuna, kyse on osittain käytännön pakosta. Jos muutama ateisti menisi yksinään töihin sellaisena päivänä kun kaikki muut ovat viettämässä lomaa, niin onko kaikilla työpaikoilla mahdollista tehdä töitä muutaman ihmisen, kun muut ovat lomalla. Tarkemmin olen käsitellyt aihetta siis tuossa yllä olevan linkin viestissä...mitä se virallisesti uskova tekee kirkollisena juhlapyhänä. Vetää viinaa naamaan. Ei Alko, vai mikä sen nimi nykyään on, tuollaista tuottoa tee ateistien rahoilla.
evlmono kirjoitti:
Minun puolestani ateisiti voi nauttia kristittyjen hankkimsita vapaapäivistä ,moni ay aktiivi kuten allekirjoittanutkin on on myös kristitty. Pointtini jutussa olikin se, että ihmettelen vaahtoamista ja uhoamista siitä, että ateisti ei tarvitse kristinuskosta mitään eikä halua käyttää siitä mitään."Pointtini jutussa olikin se, että ihmettelen vaahtoamista ja uhoamista "
Kun ateisti kirjoittaa mielipiteensä täällä, se on automaattisesti vaahtoamista ja uhoamista?
Tutkipa ihan kurillasi joitain ääriuskovaisten kirjoituksia täällä.
Keskustellaan sitten lisää siitä mikä oikeastaan on uhoamista.- ihan terve
evlmono kirjoitti:
Minun puolestani ateisiti voi nauttia kristittyjen hankkimsita vapaapäivistä ,moni ay aktiivi kuten allekirjoittanutkin on on myös kristitty. Pointtini jutussa olikin se, että ihmettelen vaahtoamista ja uhoamista siitä, että ateisti ei tarvitse kristinuskosta mitään eikä halua käyttää siitä mitään."Meillä suomessa niille on tullut krisitillen merkityssisältö jos asiaa
katsotaan kulttuuriperinnön kautta - että tältä pohjalta tänä päivänä."
Kelle on tullut ja kelle ei. Ei ainakaan minulle ole tullut eikä meidän perheellemme.
Älä yleistä omia arvojasi koskemaan kaikkia muita suomalaisia, kun meitä täysin
uskonnottomia on satoja tuhansia. Eikä joulupukissa ja lentävissä poroissa tai
pääsiäisnoidissa ole yhtään mitään kristillistä. Kristinuskon mukaan noidat pitäisi
polttaa rovioilla. Minun uskovalla äidilläni oli tapana huitoa ja lyödä luudalla päähän
jokaista pikku "pääsiäisnoitaa" joka tuli ovellemme virpomaan ja varpomaan. Siitä
valitettiin poliisillekin, mutta hulluhan saa vapaasti olla, jos sen vain perustelee
kristinuskolla ja pahan lähettiläiden (noitien) vastustamisella.
Sitä paitsi minä olen työni vuoksi aika usein joulunakin töissä.
Ja sinä itsehän olet tietysti aina töissä joka vappuna, eikös vain?
- vierailssa
Samoin voi sanoa suu vaahdossa mesoavista uskiksista, kun he vappua viettävät, vaikka se on alun perin atesitisen vasemmiston juhla. Mutta maistuu ne vapaapäivät uskiksillekin, hehheh...
- vierailssa
sieväisivät joutua ammutuksi
- FeliFel
vierailssa kirjoitti:
sieväisivät joutua ammutuksi
Huom! Joulu ja monet muut juhlat EIVÄT olleet alunperin kristillisiä vaan pakanallisia.
Ja miksen viettäisi vapaapäiviä, kun kaikki muutkin viettävät. Sama se minulle kuka ne on "junaillut".
Tuo vappu juttu oli kanssa hyvä pointti.
- Tietäjä999
Pitäisikö sitten muistuttaa että mikään mainitsemistasi ei ole alkuperäisesti edes kristillinen pyhä, joten töihin siitä pummi!
- ..etuilija
kelpaa, esim:
1) veden päällä kävelyn taito
2) 5:n leivän ja 2:n kalan ravintoarvon monistaminen
3) kulumatta palavien pensaiden energiavarannot.
Antakaa käyttöön heti!- ateisti#?
4) veden muuttaminen viiniksi
ateisti#? kirjoitti:
4) veden muuttaminen viiniksi
...ilman lääkkeitä. Miksi ei ole jo sairaalaa, jossa amputoidut sormet ja jalat kasvavat rukouksesta ja sokeat alkavat näkeä....tätä sairaalaa odotellessa...
...että ole aina joulut töissä, myös useimmat muut "pyhäpäivät". Kyllä se tietenkin on kurjaa, kun maksetaan silloin parempaa palkkaa...pakko kestää, että hihhulit voivat juhlia rauhassa...hähähähähääää....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.36114161Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1002141- 941809
- 831693
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te451271- 971220
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2801083Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi281044Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211033Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73997