Vinkkejä koulutukseen?

Kiitos etukäteen :)

Tiedän että tipsun koulutus on haastavaa, meilläkin kohtalaisen itsepäinen neiti.
Mutta olisiko hyviä vinkkejä siihen miten tipsun saa ulkona tulemaan luokseen (aina) käskystä.
Sisällä tämä onnistuu, mutta pihalla kun sattuu olemaan niin paljon kaikkea muuta mielenkiintoista, että välillä on mahdotonta saada edes koiran huomiota.

Olisi kiva kun voisi pitää toista mökillä pihassa vapaana yms.

Sinun onnistumis kikkasi haluaisin siis tietää :)

1

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soww

Hei,

Itse vaikka kuinka kauan olen kouluttanut, sain toisen kävelemään koko aika perässä lenkillä (vapaana) ja kiinostumaan hajujen lisäksi ainoastaan minusta eikä muista koirista. Toisen tipsumme luonne taas on ylivilkas, joten jos se saa mahdollisuuden riehaantua, en saa siihen enää mitään kontaktia. Vaikeinta itselleni tipsujen kanssa on ollut se, että tämä vilkkaampi ei tule luokseni jos olen yhtään vihainen. Vaikka kuinka lässyttäisin ja hihkuisin ja tanssisin onnesta se vaistoo että olen vihainen. Tämä on siis kokemusten kautta opittu ja huomattu. Älä ainakaan jahtaa koiraa, jos se ei meinaa tulla. Itse koulutan tätä vilkkaampaa nyt niin, että pidän sitä erittäin pitkässä narussa kiinni, eikä naru ole missään myöskään kiinni. Jos koira keksii lähteä juoksemaan johonkin, saan nopeasti narun pituuden vuoksi tapattua jalan narun päälle. Myös koira oppii helposti pitkän narun kanssa luoksetuloa. Kun kutsut sitä kerran, jos ei lähde HETI tulemaan, vedät narusta viereesi KEHUT PALJON äänin, rapsutuksin ja herkuin ja päästät taas vapaaksi, tietty näin jos tulee itse myös :)

Vinkkejä muita en osaa oikein kertoa, jos tipsu on ruualle perso, sillä kannattaa houkutella. Moni mm. palveluskoiran omistaja ei ymmärrä että tipsua koulutetaan hieman eritavalla. Pitää olla ovelampi, koska itsepäisyys tipsulla voi olla todella luja, eikä sillä aina löydy syitä miksi meitä ihmisiä pitäisi miellyttää :)
      Itse pidän vapaana koiriani aina kun mahdollista, joten se ei ole tipsuille mikään WOW juttu, kun ne kerrankin pääsevät pois hihnoista, näin myös ne ei ole niin innoissaan asiasta ja tottelevat paremmin. Koirapuistossa jos käytte niin sielläkin harjoitusta, eli kutsu, kehut ja vapaa. Näin pitäisi vähitellen koiran luottaa ettet vie kaikkea kivaa siltä pois kun kutsut sen luokse.

Hermoja ja sinnikkyyttä sinne! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe