Mikähän tässä taas on.
Häntäluuhuni sattuu jatkuvasti. Kipu yllättää lähinnä silloin, kun yritän istua. Välillä sattuu kävely. Muut liikkeet eivät satu. Kipu ei ole jatkuvaa, vaan yllättää silloin tällöin: välillä useamman kerran päivässä, välillä kerran parin päivän aikana.
Kipu on todella ikäväntuntoista, istuminen on todella vaivalloista.
Mitä tämä nyt voisi olla? Kaaduin ensilumien aikaan pyörällä, mutta en tullut täysin persuksilleni alas, vaan ennemminkin oikealle pakaralle. Tästä on kuitenkin jo muutama viikko aikaa, eikait tämä nyt siitä enää? Silloin ei tuntunut mitään, vaan kivut ovat olleet nyt parisen viikkoa.
Asiallisia vastauksia kiitos.
Häntäluu
7
7601
Vastaukset
- häntäluu
Minulla oli vuosia, vuosia sitten samanlainen vaiva . Olin konttorissa työssä , siis istumatyöläinen . Istuminen kävi vihdoin niin vaikeaksi että marssin lääkärille . Hän ehdotti pyllyn alle sellaista rengasta mutta sanoin että ei se käy , mitä asiakkaatkin ajattelee kun nousen tuolista ja sellainen jää näkyviin . Kun lääkäri koski häntäluuhun hyppäsin petillä ylöspäin , niin sattui . Hän laittoi silloin sinne kortisoni piikin . Lopun pv mulla oli aivan hirveä kipu mutta sitte hellitti , eikä kipu uusiutunut yli 20 vuoteen . Mutta nyt , muutaman kk on tuntunut kipua , silloin tällöin , toivottavasti siitä ei tule vakituista seuralaista . Sitä piikkiä ei sitte kenen vaan lääkärin kannata antaa laittaa ! !
- M.N.
Minulta on häntäluu poistettu, kivut olivat kovat ja jatkuvat, joten kirurgi suositteli häntäluun poistoa. Leikkauksen jälkeen kirurgi sanoi, että häntäluuni oli jo hetkunut siihen malliin, että jos olisin esim. kaatunut pepulleni, niin häntäluu olisi voinut irrota irtopoikki. Röntgenkuvasta näkyi, että häntäluu oli kuin ongenkoukku. Häntäluu sai kokea kovia, kun hyppäsin veneestä rannalle, niin putosin veneen kokan päälle ja tässä häntäluu koki kovia.
Peppuni oli niin kipeä etten voinu olla töissä, pitkään sairaslomalla ja vahvoja kipulääkkeitä.
Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja avohaavaa tuli noin 6cm. Leikkauksen jälkeen ei saanut istua 4 viikkoon.
Leikkaus toi kyllä suuren helpotuksen! Kortisonipiikkiä minulle ei edes ehotettu.
- simba12
"häntäluuhuni sattuu jatkuvasti", "kipu ei ole jatkuvaa" ...ööö... Siis en tiedä miksi edes kyselet tällaisesta asiasta, jos kipu on jatkunut jo pari viikkoa? Lääkäriin siitä ja nopeaa!
Oltiin n. neljä vuotta sitten pulkkailemassa yksillä kallioilla ja tietenkin minä sain kokeilla ensin. Ei siinä, pulkka alle ja alaspäin. En kerennyt huomata kuin pienen nyppylän, jota päin laskin ja sitten lensinkin jo ilmassa ja pulkka oli luiskahtanut altani. siinä sitten laskeuduttiin persusta suoraan edellä kiventynkään. Tuli niin prkleen kipeetä ettei saanut edes henkeä. No, kaverit kantoivat mut metsästä pois.
Siitä noin neljä kk eteenpäin kipua kesti koko ajan. En jostain syystä tajunnut mennä lääkäriin. Automatkat olivat yhtä tuskaa. tyynyn päällä istuttiin jopa ruokapöydässä. Sisulla siitä selvittiin ja ei kyllä ole enää varoitellut. oli varmaan joku murtuma silloin, mutta kuinkas siihen mikään auttaa.
No, meet lääkäriin kun on tollainen erikoinen homma.- Mos-33
Kaaduin liukkailla keleillä Ja ny on kivaa, leikatkoo turhan pois, joskus vuonna n:
Erikoinen kyl näitä sattuu - ei häntää tarvita
Mos-33 kirjoitti:
Kaaduin liukkailla keleillä Ja ny on kivaa, leikatkoo turhan pois, joskus vuonna n:
Erikoinen kyl näitä sattuuEi sitä viitiis panacodi motifene sotuak louikkäsä syödä......
- kristiinaregina
ei häntää tarvita kirjoitti:
Ei sitä viitiis panacodi motifene sotuak louikkäsä syödä......
Kyllä sitä häntäluuta tarvitaa. Siihen kiinnittyy n. 5 lihasta ja toimii eräänlaisena iskunvaimentimena istuttaessa.
Itse harrastan lumilautailua ja on moneen otteeseen oltu jäätiköllä perse edeltä. Muutaman kerran häntäluu murtunut ja ikääkin vasta 17 vuotta. Lääkärit eivät kuitenkaan yllä mainittavien syiden takia leikkaa pois. Monesti pitää elää särkylääkkeillä päivästä toiseen, mutta siihenkin tottuu. :)
- Anonyymi
Itselläni oli noin 6kk kestänyt kova häntäluukipu joka alkoi olemaan todella tuskainen enkä pystynyt istumaan vähääkään pidempään.
Kävin monella eri ortopedilla ja fyssarilla mutta muuta apua ei tullut kun kortisooni piikki ja joitakin liikkeitä jotka eivät kuitenkaan auttanut. Aloin olemaan asian kanssa jo melko toivoton ja puntaroimaan jopa leikkausta (joka kuulemma aika iso riski).
Sain kuitenkin vinkin Kampin terveystalossa työskentelevästä Johanna Koppisesta joka on erikoistunut häntäluun alueen hoitoon. Kävin hoidossa yhteensä viisi kertaa ja kipu on hävinnyt lähes kokonaan. Saattaa vaivata vähän edelleen jos istun monta tuntia putkeen paikallaan mutta todella paljon parempi! Ajattelin laittaa tänne jos tavoittaa samasta vaivasta kärsiviä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1107010- 954511
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524237Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493617- 513598
- 1923545
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242999- 492579
- 131964
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.191862