Hyvät vehkeet hirventeurastukseen?

TerraZtaja

Mikä merkki olisi hyvä ja millainen arsenaali erin mallisia veitsiä pitää olla jotta irroittaminen on mielekästä ja lihanlaatu pysyy hyvänä? Paljonko maksaa hyvät lihanleikkuupuukot, siis se koko arsenaali?

9

11386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammmmmattilainen

Pärjään muutaman kympin lihaveitsellä.Turhha niitä useampia.

• MMMnnn

Eipä niihin paljoa rahaa mene. Metsässä tarttet kunnon puukon, jolla saat veret ja suolet pihalle, samalla pärjää nylkyhommissa. Itellä on paloitteluun ja lihanleikkuuseen ostettu Wengerin Swibo-veitsi (samanlaista käyttäävät lähikaupan lihatiskillä) ja hyvin puree. Hinta oli 19,90€. Lihanveitsen kaveriksi tarttet teroituspuikon, n. 10€. Tosin meidän nestori hoitaa kaiken alusta loppuun ihan tavan Moralla, eikä ainakaan meikäläisen ammattitaidolla kannata mennä neuvomaan. Mä oon käyny hirvellä vasta 26v, hän 60 v.

• 3+5

Ostin eräkontista EKA-merkkisen ruotsalaisen teurastussetin. Siinä on avausveitsi, nylkyveitsi, ja kaksi paloitteluveistä.
      Olen tykännyt kovasti tuosta sarjasta ja hintakaan ei ollut paha vain 69euroa. Jokaiselle työvaiheelle on hyvä olla oma veitsensä, yleisveitset tahtoo olla aina johonkin suuntaan konpromisseja.
      Tuo kaarevamallinen avausveitsi on mielestäni parempi kuin avauskoukku, koska se on helpompi teroittaa ja karva ei tuki sitä niin helposti.

• huko

Olisit jättänyt hinnan kertomatta:) Ostin kans EKA-merkkisen ruottalaisen veitten.
        Maksoin hiukan eri hinan.
        Oliko sulla kaikki erillisinä puukkoina. Sait ainakin kohtuu hintaan.
        Mulla on Tuo EKA:n kääntöpuukko. Elikä samassa kahvassa puukko ja avauspuukko.
        Toinen puoli on kahvan sisällä suojassa. Hiukan aluksi arvelutti tuon puhtaanapito, mutta
        kun olen niitä suuressa maailmassa nähnyt niin aattelin kokeilla. Hyvä peli.
        Mulla on tuon lisäksi yksi lihapuukko. Muuta en ole tarvinnut.

• 2+13
        huko kirjoitti:

Olisit jättänyt hinnan kertomatta:) Ostin kans EKA-merkkisen ruottalaisen veitten.
        Maksoin hiukan eri hinan.
        Oliko sulla kaikki erillisinä puukkoina. Sait ainakin kohtuu hintaan.
        Mulla on Tuo EKA:n kääntöpuukko. Elikä samassa kahvassa puukko ja avauspuukko.
        Toinen puoli on kahvan sisällä suojassa. Hiukan aluksi arvelutti tuon puhtaanapito, mutta
        kun olen niitä suuressa maailmassa nähnyt niin aattelin kokeilla. Hyvä peli.
        Mulla on tuon lisäksi yksi lihapuukko. Muuta en ole tarvinnut.

kaikki 4 oli eri veitsinä. Se on hyvä sarja lahtivajakäyttöön mutta ei niitä mettään viitsi ottaa.
        Tuo kääntöveitsi on varmaan hyvä mettäpuukko, sillä saa pistettyä, aukaistua mahan ja makkaratikun tehtyä.

• En ole roskapostirob
        2+13 kirjoitti:

kaikki 4 oli eri veitsinä. Se on hyvä sarja lahtivajakäyttöön mutta ei niitä mettään viitsi ottaa.
        Tuo kääntöveitsi on varmaan hyvä mettäpuukko, sillä saa pistettyä, aukaistua mahan ja makkaratikun tehtyä.

Jos kohtuu hinnalla puukon haluaa: Martiini Ilves, joku Hellen puukko ja mun vanha tuohikahvainen leuku olivat ainoita, joita ei tarvinnu kesken teurastuksen teroitella. Tuo uudempi Ilveksen terä oli mulle senverta iloinen yllätys, että ostin itellekki sellaisen kala ja eräpuukoksi tuon leukun tilalle. Leuku on joku norjalainen vissin turistituote (tupesta puuttuu lestakin), mutta hyvin on leukun tehtävän hoitanut ja terässä pysynyt.

Luonnollisesti vyöllä roikkuu myös kyläsepän takoma peruspuukko, jolla on hyvä vuolla kiehiset, levittää leipää ja suolistaa pienriista. Nämä yksilölliset kyläseppien tekemät puukot ovat parhaita ja vielä jokseenkin senhintaisia mitä hyvästä käyttöpuukosta viitsii maksaa vuolu/yleispuukoksi, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee eli esim. J.Hankalan metsästysveitsellä teurastaa luultavasti naapuriseurankin hirvet. Ainakin mitä voi päätellä nuista käyttöpuukonteristä.

• Lihakauppamestari

en osaa ottaa kantaa minkälainen on hyvä teurastuspuukko, mutta siihen osaan kyllä ottaa kantaa minkälainen on hyvä lihan paloittelu puukko. Kokemus perustuu noin pariin miljoonaan kiloon nautaa, sikaa, hirveä myös jonkinverran poroa. Myös kaikki merkittävät veitsivalmistajat olen käynyt läpi. Ehdoton veitsi ison riistan ja naudan sekä possun paloitteluun on se 16cm pitkä käyrä yläpäähän hieman suippeneva puukko joita tekee moni valmistaja. Yksi vain on ylivoimainen Victorinox 16cm lihapuukko, sen jos vielä saisi niitattuna puupäisenä se on kuin jousi viulistin kädessä. Toinen on Svibon vastaava muovipäinen, myös Sanellin veitsi toimii. Kaikki muut tulee kaukaa perästä. Kysymys on huippuunsa hiotusta teräksen laadusta, se kestää terävänä, se kestää kiertoa, se mukautuu paksun paisin pihvin leikkaukseen niinkuin vahvaan niskan puhdistukseen. kaveriksi hyvä teräs, se ei ole halpiskaupan kympin teräs vaan oikea teroitusteräs. sitä kun hoidat kuin lastasi saat huippu veitsestäsi kaikki ominaisuudet irti. Kaikki viidakko ja kyläseppä veitset heittäkää niillä sorsia rannalla, mutta kun lähdette hirven paloitteluun hankkikaa kunnon veitset!

• Anonyymi

ainut ammattimiehen veitsi on Dick

• Anonyymi

Avauspuukoksi ja jalkojen avaamiseen Eka Swingblade, pistopuukoksi käy mikä tahansa terävä puukko, itselläni rosteriteräinen Mora, samalla Moralla katkoo myös jalat.

Varsinaiseksi lihaveitseksi suosittelen kapeateräistöä erotteluveistä. Kaikki ”oikeat” lihaveitsimerkit ovat riittävän hyvä, kunhan sinulla on hyvät teroitusvälineet. Teroitusvälineitä taasen on todella monenlaisia.

Itseltänikin löytyy teröitusvälineitä monenlaisia, mutta käytännöllisin on kaksipuolinen timantti, jossa toinen puoli 600 ja toinen puoli 400 karkeuksinen. Ensin terään 400:lla sitten 600:lla ja lopuksi viimeistelen keraamisella teroituspuikolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5397
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1957
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      78
      1125
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      951
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe