Miksi ateistit käyttävät niin paljon energiaa ja voimavaroja sellaisen asian kieltämiseen, mihin he eivät edes usko? Eihän kukaan vaahtoa pitkin vuotta esim. että "en usko joulupukkiin" tai "viisaaseen insinööriin".
Miksi nostattaa mokomasta asiasta verenpainettaan. Jos ei usko niin ei usko ja piste.
Vai onko taustalla kuitenkin pieni pelko, että jospa se onkin totta:)
Miksi?
14
185
Vastaukset
- Retris
Samaa voi kysyä kuuppajumilta, miksi vaahdota kokoajan kantorakettijumalasta, jos se kerran on totta? Ehkä taustalla onkin pelko siitä, ettei mokomaa paskasäkkiä ole olemassa...
"Miksi ateistit käyttävät niin paljon energiaa ja voimavaroja sellaisen asian kieltämiseen, mihin he eivät edes usko?"
Energiaa ei kulu lainkaan vuorien siirtämiseen kun ei siirrä vuoria.
Energiaa ei kulu lainkaan uskomiseen kun ei usko.
Osasta ateisteja on kuitenkin mukava kuluttaa energiaa ja aikaa sen ruotimiseen miksi monet muut uskovat erilaisiin ihmisen luomiin jumaliin.En minä käytä aikaani varsinaisesti sen jumalan kieltämiseen. Käytän aikaa ja energiaa ihmisten kanssa keskusteluun, vuorovaikutukseen. Jumalalla ei ole vaikutusta yhteiskuntaan, koska sitä ei ole olemassa. Sen sijaan jumalaan uskovilla ihmisillä on tietty vaikutus yhteiskuntaan. Uskovaiset äänestävät vaaleissa, käyttävät ja verovaroja, opettavat kouluissa, ja kirjoittavat mielipiteitä lehtien palstoille. Tämä yhteiskunnallinen vaikutus on mielestäni ongelma, koska taustasyynä olevan "jumala" on silkkaa satua. Siksi pyrin vaikuttamaan ruohonjuuritasolla yhteiskuntaan ottamalla kantaa erilaisiin asioihin.
Tämä ei liity mitenkään siihen että kuvittelisin jumalan olevan olemassa, vaan siihen että haluan olla osana ajamassa taikauskon haittavaikutuksia pois suomalaisesta yhteiskunnasta.
En kuitenkaan ota tätä asiaa tai varsinkaan vastapuolen keskustelijoita niin vakavasti että verenpaine sen takia nousisi...- rebunto
Kuten sanoit ongelma on se, että uskovaiset pyrkivät muokkaamaan yhteiskunnan oman mielensä mukaiseksi, ja usein haluavat pakottaa kaikki omaan muottiinsa. Ei ateisti hukkaa energiaa ja voimavaroja jumalan kieltämiseen, sillä jumalaa ei ole, vaan jumaluskosta seuraavien kielteisten vaikutusten minimoimiseen.
- Höynä
Asiaan on olemassa pari helppoa ratkaisua:
1) Valtion on pysyttävä neutraalina, tasa-arvoisena ja sekulaarina katsomusten suhteen. Tämä turvataan luonnollisesti siten, että neurtaaliuden ja tasa-arvoisen kohtelun takaamiseksi valtion ylimpien päättäjien ovat katsomuksellisesti sitoutumattomia, neutraaleja siis tässä kysymyksessä. Lainsäädännön kautta säädettäisiin, ettei päättäjä voi olla uskonnollisen liikkeen kannattaja, ei valtiokirkon jäsen tai vastaavaa. Arkielämässään hän voi uskoa ihan mitä haluaa, sillä valtio ei voi ottaa asiassa kantaa kunnioittaessaan kansalaistensa uskonnonvapautta. Tällä menettelyllä taattaisiin yhteiskunnan suvaitsevainen ja katsomuksellisesti neutraali kehitys. Tällä tavalla ei myöskään mitään katsomusta saateta eriarvoiseen asemaan, ketään ei suosita eikä sen puolen syrjitäkään. Kantaa ei oteta.
2) Valtion ei tarvitse kysyä uskontojen mielipidettä päättäessän asioista. Valtionhallinto ei kuulu uskonnoille ja valtion pitää olla katsomuksellisesti sitoutumaton. Kysyessään kantaa valtio osoittaa uskontosidonnaisuutta eikä neutraaliutta. Tällöin ei valtiota ja kirkkoa esim. ole erotettu toisistaan.
- ...
koulussa ala-asteilta lähtien tai rakennetaanko hänelle isoja juhlavia monumentteja joka niemeen ja notkelmaan?
Alkavatko valtiopäivät joulupukin palvontatilaisuudella, pakkoliitetäänko lapset joulupukkikulttiin jo vauvana ja onko synti olla uskomatta joulupukkiin ikuisen kidutuksen arvoinen rikos?
Antaako joulupukki määräyksiä, miten ihmisten pitää arjessaan toimia, jotta ovat joulupukin armon ansaitsevia? Onko joulupukilla liuta pappeja ja muita korkea-arvoisia palkannauttijoita, jotka pitävät joulupukkikulttia yllä? Saako joulupukki oman osuutensa yhteisöverojen tuotosta? Onko joulupukilla monopoli haudata kaikki ihmiset Korvatunturille tai muuhun "siunattuun maahan"? Onko joulupukki-instituution varallisuus n. 3 miljardia euroa, vaikka joulupukki itse sanoikin, että "auttakaa kaikkia köyhiä tonttuja kykyjenne mukaan"?
Tuossa nyt muutama pointti, varmaankin melko vajavainen lista. Mutta ilmeisesti sinä edustat sitä näkökantaa, että "turha potkia tutkainta vastaan". Makselee vaan kirkollisveronsa, vaikkei koko satuun ihan oikeasti uskoisikaan. Pääsee silleen niin kuin helpomalla...maksaminen kun on helpompaa, kuin miettiä sitä, mistä helvetistä minä tässä nyt oikein maksankaan. - jonah fowl
kumpi on hassumpi setä, setä joka kieltää olemattoman vai setä joka väittää että olematon onkin olemassa!
- Thronos
Ajattelepa nyt hieman.
Elämme yhteiskunnassa jossa enimmäkseen arvostetaan totuutta ja tietoa. Jopa kansanedustajan sohvakauppoja ja pääministerin lautakasoja tutkitaan ja selvitetään - pyritään saamaan selville miten asiat todellisuudessa ovat.
Samaan aikaan keskellämme röhnöttää valtava virtahepo - tunnettua kielikuvaa lainatakseni - jonka olemassaoloa vain harvat tuntuvat ihmettelevän. Ristiriitaisia uskomuksia, summittaisia tuntemuksia, myyttinen hahmo josta jokaisella tuntuu olevan omanlaisensa näkemys, vaikkakaan hyvin harva pystyy täsmällisesti kertomaan millainen se näkemys oikein on - tarkoitan tietenkin kristinuskoa.
Ja tästä virtahevosta vaietaan hienotunteisesti, siis enimmäkseen...
Minä en voi lakata ihmettelemästä miten tuollainen sokeus voi olla mahdollista. Miksi tuota virtahepoa palvellaan valtiopäivien avajaisissa ja itsenäisyyspäivänä, miksi virtahevonhoitajat ovat arvostettuja yhteiskunnan jäseniä ja jopa väittävät omaavansa yksinoikeuden moraaliin ja hyvään elämään, miksi ei yleisesti kysytä mitä ihmettä se virtahepo yleensäkään tekee täällä, sehän ei edes ole kotoperäinen laji Suomessa.
Kuvittelevapa itse: jos Suomessa palvottaisiin My little Kitty -hahmoa valtiovaltaa ja kouluja myöten ja jokainen joka ei usko sen olevan oikea ja ainoa jumala tuomittaisiin helvetin tuleen, niin etkö sinä ihmettelisi?
Toisaalta, pahoin pelkään että et ihmettelisi ollenkaan.... - Tajutkaa jo hihhulit
Omalta osaltani yritän vain saada nämä kaiken sortin uskovaiset tajuamaan totuuden: mitään korkeampaa voimaa EI OLE ja sellaiseen uskominen on todella säälittävää. Ajatelkaahan vähän, ettekö kykene seisomaan omilla jaloillanne ja pitämään puolianne ilman että turvaudutte olemattomaan? Sama kuin nojaisi jossain Everestin huipulla taaksepäin jyrkänteen kohdalla, uskotellen itselleen että siinä takana on tukeva kivimuuri. No, tekeekös tuo ''muurista'' sitten todellisen?
Ja keino millä selitämme miten näitä himouskovaisia riittää on se että lapset opetetaan uskomaan näihin valheisiin jo lapsesta asti, jolloin totuuden tajuaminen on niin pirun vaikeaa että on helpompi elää siinä valhemaailmassa missä pilvien keskellä istuskelee isäukko joka pitää kaikista huolta... Onneksi en ikinä itse suostunut uskomaan tuohon, muuten olisin varmaa kirkossa joka ikinen sunnuntai, rukoilemassa olemattomalta milloin mitäkin.
Lyhyesti sanottuna; ihmiskunnan ruumiissa on useampia mätäpaiseita mutta suurin mahdollinen on asia nimeltään uskonto... - uskonsa tunnustava
Luin ketjun kun kiinnosti. Eli ateistit silti miettivät näitä uskonasioita, vaikka vaan todistelleakseen itselleen ja muille että uskonto on himp hamppua. Heitä ottaa aivoon kun kirkko on olemassa, ja sen varjolla jopa kerätään rahnukkaa. Eihän tuon luulisi olevan ateistin pussista pois? Vai mihin ateisti käyttäisi ne rahat? Itsensä hyväksi??? Me kirkkoon/uskontokuntiin kuuluvat maksamme itse sinne kirkkoihimme. Ja se mitä valtio avustaa, on tasapuolista. Syydetään rahaa taiteilijoillekin jotka eivät saa elantoaan omilla taideteoksillaan. (vain yksi esimerkki).
Menkää hyvät ateistit huutelemaan "jumalaa ei ole huutojanne" kesken kirkonmenojen tai kirkollisten hautajaisten ihmisten keskelle. Aatteensa puolesta pitää tulla kuulluksi.
Täällä tuntemattoman on meillä kaikilla hyvä louskuttaa leukojamme, mutta todistakaa tekin "uskonne" julkisella tunnustuksella ihmisten keskellä.- Thronos
...pähkinänkuoressa uskovaisen käsitys maailmankatsomuksen perusteista ja hienotunteisuuden taso.
Et siis itse osaa kuvitella muuta syytä ateismiin kuin raha? Miten olisi järki, rehellisyys tai moraali? Ei tainnut tulla sinulle mieleen, ovat ehkä outoja käsitteitä?
Vai että hautajaisiin pitäisi mennä huutelemaan jotta osoittaisi olevansa omien ajatustensa takana? Niinkö sinä teet? Minusta ainakin pitää kunnioittaa ihmisten surua ja antaa heidän hyvästellä rakkaansa rauhassa, oli sitten mitä mieltä tahansa siitä millä menoilla ne hyvästit jätetään. Sinulle tuollainen ajattelutapa on varmaan täysin vieras?
Kaikki jotka minut tuntevat varmaan tietävät että olen ateisti, en ole sitä mitenkään salannut. Ainoa tapa tehdä asia tiettäväksi ei suinkaan ole mennä häiritsemään muiden ihmisten elämää huutamalla ja metelöimällä. Ymmärrän että tämä voi kuulostaa sinulta oudolta, mutta näinkin voi elää.
Kiitos että valotit taas omalta osaltasi uskovaisten ajatusmaailmaa - vai onko sana "ajatus" ehkä liioittelua? Thronos kirjoitti:
...pähkinänkuoressa uskovaisen käsitys maailmankatsomuksen perusteista ja hienotunteisuuden taso.
Et siis itse osaa kuvitella muuta syytä ateismiin kuin raha? Miten olisi järki, rehellisyys tai moraali? Ei tainnut tulla sinulle mieleen, ovat ehkä outoja käsitteitä?
Vai että hautajaisiin pitäisi mennä huutelemaan jotta osoittaisi olevansa omien ajatustensa takana? Niinkö sinä teet? Minusta ainakin pitää kunnioittaa ihmisten surua ja antaa heidän hyvästellä rakkaansa rauhassa, oli sitten mitä mieltä tahansa siitä millä menoilla ne hyvästit jätetään. Sinulle tuollainen ajattelutapa on varmaan täysin vieras?
Kaikki jotka minut tuntevat varmaan tietävät että olen ateisti, en ole sitä mitenkään salannut. Ainoa tapa tehdä asia tiettäväksi ei suinkaan ole mennä häiritsemään muiden ihmisten elämää huutamalla ja metelöimällä. Ymmärrän että tämä voi kuulostaa sinulta oudolta, mutta näinkin voi elää.
Kiitos että valotit taas omalta osaltasi uskovaisten ajatusmaailmaa - vai onko sana "ajatus" ehkä liioittelua?http://www.youtube.com/watch?v=b3PyoUPcobA
Joillekin se on vaan normaalia mennä huutaan hautajaisiin:-(- Höynä
Thronos kirjoitti:
Kiitos että valotit taas omalta osaltasi uskovaisten ajatusmaailmaa - vai onko sana "ajatus" ehkä liioittelua?Ilmaisun- ja sananvapaus on olemassa, turvattu perustuslaissa. Omien oikeuksiensa toteuttaminen ei pitäisi olla ongelma.
- 010101111
"Miksi ateistit käyttävät niin paljon energiaa ja voimavaroja sellaisen asian kieltämiseen, mihin he eivät edes usko? Eihän kukaan vaahtoa pitkin vuotta esim. että "en usko joulupukkiin" tai "viisaaseen insinööriin".
Miksi nostattaa mokomasta asiasta verenpainettaan. Jos ei usko niin ei usko ja piste.
Vai onko taustalla kuitenkin pieni pelko, että jospa se onkin totta:)"
Ei, "energiaa kulutetaan", koska ihmiset jotka uskovat tähän taruolentoon tuovat ongelmia. Huomaatko esim, että kaikki ihmiset eivät ole tasa-arvoisia uskonnon takia? ( Selvitä tasa-arvo vaikka wikipediata jos et ymmärrä termiä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018043- 1075657
- 2795003
- 494943
- 763717
- 542940
- 642667
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222508Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 422358