Miten terveyskeskus/painonvartijat auttaa?

23v 120kg

Olen sairaalloisen ylipainoinen ja lähes ikäni jojoillut painoni kanssa. Olen vielä nuori ja haluaisin nyt vaikuttaa loppuelämäni terveyteen. Laihdutus on minulle todella vaikeaa - tai vaikea on muuttaa elintapojaan iäksi. Olen yrittänyt sitä useita kertoja mutta jotenkin repsahtanut muutaman kuukauden kuluessa. Haluaisinkin tietää, miten terveyskeskus auttaa tällaisessa tapauksessa? Olen kuullut ryhmistä, joihin pääsee mukaan. Onko joku ollut sellaisella? Tekeekö oma lääkäri muuta, kuin antaa ravitsemusvinkkejä? Minulla on todella ongelmallinen suhtautuminen ruokaan, ajattelen sitä koko ajan ja syön kymmeniä kertoja päivässä vähän jotain aina vaikka nälkä ei olisikaan. Entäs painonvartijat, tehdäänkö kokoontumisissa mitään muuta kuin punnitaan?

Olen aika turhautunut kun olen kokeillut jo kaikkea - kaloreiden laskeminen tai keventäjiin liittyminen ei vaan riitä motivoimaan. Jotain konkreettista pitäisi tapahtua psyykeeseen ja ruokaan suhtautumiseen niin että se ei olisi koko elämä.

138

9016

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OmShantiShivaShakti

Yksi keino ruoka-addiktion suitsimiseksi on se että kotiinsa ei varastoi kuin kulloisenkin päivän sapuskat. Eli aamulla ruokakaappien, jääkaapin ja pakastimen on oltava tyhjiä. Kaupasta saa ostaa vain sitä mitä syö tänään. Mitä nopeammin sapuskat syö, sitä nopeammin ne loppuu siltä päivältä eikä lisää saa.

Lisäbonuksena kauppaan on mentävä joka päivä heti aamusta ennenkuin saa ruokaa ja illalla ei voi enää syödä kun kaupat on jo kiinni. Ruokakauppa kannattaa valita mahdollisimman kaukaa ja sinne mennään aina kävellen. Näin on PAKKO mennä aamulenkille jos haluaa syödäkseen.

Päätökset kehon tulevaisuudesta tehdään ruokakaupassa, ei kotona ruokapöydässä. Päivä kerrallaan eläminen pakottaa suunnittelemaan kulloisenkin päivän syömiset etukäteen, mistä on yleensä paljonkin hyötyä laihduttamisen suhteen.

• apus apus

tapa laihduttaa on syödä vähemmän kuin kuluttaa,ei ole muita konsteja,kaikki muu on humpuukkia.

• OmShantiShivaShakti
        apus apus kirjoitti:

tapa laihduttaa on syödä vähemmän kuin kuluttaa,ei ole muita konsteja,kaikki muu on humpuukkia.

Näin on, mutta tässä kysyttiin apua siihen kun oma käsivarsi tunkee sapuskaa suuhun eikä sille mahda mitään. Kyseessä on siis Army of Darkenss -tyyppinen riivattu käsivarsi! :)

• Selviytynyt elämään
        apus apus kirjoitti:

Lopeta viinan ja oluen kanssa lutraaminen,syö kohtuullisesti ja liiku tunti päivässä; miten tahansa,kunhan liikut

• Santeri777

Oot siis ylipainoinen eli syöny etukäteen koko kuorman.
        Homma on helppoa kuin hengittäminen, kulutat energiaa enemmän kuin kehoosi tunget.

Mikään ei ole helpompaa kuin painon pudottaminen, kaikki muu on paskapuhetta.
        Turha purkaa energiaa noihin painonvahtaamisiin ja kaloreittein pällistelyihin, kroppa kertoo.
        Suurimmaks osaks ongelmat tulee mentaalipuolella, tehdään perkeleen iso numero täysin yksnkertaisesta asiasta.

Jokainen saa olla läski tai tikku minun puolesta. Älä tee asiasta isompaa numeroa kuin se on, helvetin simppeliä loppupeleissä...puhdasta matematiikkaa.
        Liikunta tuo lisää energiaa elämään ja saa suupielet messingille ja ne laardit lähtee aika kovaa vauhtia jos haluaa, mulla toinen ongelma eli joudun ahtamaan koko ajan energiaa kroppaan...hiilareita/kuitua menee iso kasa joka päivä ja kroppa kiittää.

Pääasia että on tyytyväinen kehoonsa, ihan sama mitä vaaka näyttää.

• miull
        apus apus kirjoitti:

ei onnistu kaikilla toi syö vähemmänkun kulutaa homma

• irti läskistä ry.
        OmShantiShivaShakti kirjoitti:

Näin on, mutta tässä kysyttiin apua siihen kun oma käsivarsi tunkee sapuskaa suuhun eikä sille mahda mitään. Kyseessä on siis Army of Darkenss -tyyppinen riivattu käsivarsi! :)

LUKEMISEN ARVOISIA VINKKEJÄ:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8740142

• mk
        OmShantiShivaShakti kirjoitti:

Itse hillintää että pystyt olemaan syömättä ja kun tulee nälkä juo puolilitraa vettä niin nälän tunne menee ohitse ja taas jakasaa. Sama homma on tupakan polton ja alkoholin kanssa että onko henkinen kanttisi tarpeeksi vahva että pystyt olemaan syömttä liikaa ja polttamatta ja juomatta alkoholia ja sehän on vain henkisestä kantiata kiinni ja vaikka nälkä olisi niin siinähän kidutetaan itseään sama homma on urheilussa että kun tykkää laittaa itsensä likoon ja kestää tuskaa niin hyvää tulee. Hyvä keini on että syöt vain hyviä keittoa uhden lautasellisen päivässä ja liikuntaa riittävästi ja sellainen laji joka kiinostaa ja niin edelleen.

• .
        mk kirjoitti:

Itse hillintää että pystyt olemaan syömättä ja kun tulee nälkä juo puolilitraa vettä niin nälän tunne menee ohitse ja taas jakasaa. Sama homma on tupakan polton ja alkoholin kanssa että onko henkinen kanttisi tarpeeksi vahva että pystyt olemaan syömttä liikaa ja polttamatta ja juomatta alkoholia ja sehän on vain henkisestä kantiata kiinni ja vaikka nälkä olisi niin siinähän kidutetaan itseään sama homma on urheilussa että kun tykkää laittaa itsensä likoon ja kestää tuskaa niin hyvää tulee. Hyvä keini on että syöt vain hyviä keittoa uhden lautasellisen päivässä ja liikuntaa riittävästi ja sellainen laji joka kiinostaa ja niin edelleen.

Vesi ei tuo kylläisyyden tunnetta, koska siinä ei ole ollenkaan energiaa eikä se tällöin täytä vatsaa niinkuin ruoka.

• __hi__
        . kirjoitti:

Vesi ei tuo kylläisyyden tunnetta, koska siinä ei ole ollenkaan energiaa eikä se tällöin täytä vatsaa niinkuin ruoka.

vesi tuo kylläisyyden tunnetta. Vaikka siinä ei ole energiaa, se antaa mahaan täysinäisen olon.

• kaiserwursi
        . kirjoitti:

Tutkittu juttu, että näläntunne voi olla merkki janosta. Ja janoonhan parhaiten auttaa vesi. Mehut ynnä muut sisältää paljon sokeria ja tiivistemehut myös lisäaineita. Vesi myös putsaa kehon kuona-aineista ja parantaa ihoa ja aineenvaihduntaa yleisesti.

Syödä kannattaa ja pitää, mutta kevyesti. Vaalea leipä kannattaa korvata ruisleivällä tai täysjyvälä. Hedelmiä ja vihanneksia kannattaa käyttää monipuolisesti. Lihaa voi syödä ja pitääkin, mutta kannattaa syödä enemmän kanaa ja kalaa.

Itselle painonhallintaan on auttanut juuri mehujen pois jättäminen, 1,5 litran pullo vettä aina jääkaapissa. Herkut olen jättänyt vähälle ja korvannut välipala leipiä yms. hedelmillä tai vihanneksilla. Tietysti joskus pitää saada myös herkutella, mutta ei jokapäivä tai edes viikko. Perus kotiruoka lihottaa vähemmän kuin einekset ja noutoruoka. Olen myös koittanut katsoa annosten koon perään, vaikka nälkä on ruokaa ottaessa kovakin olen opetellut ottaman ruokaa sopivia annoksia enkä lapa lautasta täyteen aivan kuin kyseessä olisi viimeinen ateria maanpäällä. Hyötyliikunta yhdistettynä näihin toimii, kävelen kauppaan ja lähestulkoon kaikkialle, sään salliessa pidemmät matkat pyörällä. Hissin olen vaihtanut portaisiin. Tietysti, jos ylipainoa on todella reilusti voi olla syytä miettiä muutakin liikuntaa kuin hyötyliikuntaa..

• Tervetuloa tutustumaan karppaajien iloiseen porukkaan: http://karppaus.info/ Karppifoorumi on vertaistukifoorumi. Voin suositella lämpimästi, tuolla ihmiset ovat pudottaneet painoaan ja useat jopa puolet painostaan pois ja opetelleet hallitsemaan syömisiään ja uusia terveellisempiä elämäntapoja.

• Netistä tilaa tai ostaa luotaiskaupasta, tai sitten lehtien ilmoituksen mukaan, niitä kun kaikkia tilaa, ei jää rahaa ruokaostoksiin. :)
        Ylenmääräinen seksi, sekin laihduttaa, jos ei kerkii syömään ees:)
        Se että liikunta laihduttaa on höpöö. jos ihminen syö liikaa, ei vuorokaudessa ole niinpaljon tunteja, että liikkumalla saa nuo ylimääräiset tuhottua.
        Mutta auttaa se jonkinverran, siis yleensä mieli on virkeempi kun paino-indeksi.
        Oon ihan sivusta seurannut näitä juttuja ja tullut siihen tulokseen, että jollekin sopii joku ja taas toiselle toinen, sairaalloinen dietti on loppupelissä huono, siis jokin pitkäjänniteinen elämänmuutos ja miten sanoisin että kysyy lekurilta, ei ennustajalta eikä ihmeparantajalta. Tai toisaalta ihan sama jos toimii, ihminen on niin kumma otus, että jokainen on erillainen, onneksi.

• marhelp

onko karpaajiin rekisteröityminen maksullista? kiloclub:iin rekisteröityminen on ilmaista!

• äiti vm1956

..laihtua ja pysyä loppuelämän kunnossa on karppaaminen.
        Itselläni on kymmenien kilojen ja elämänkokemus painonhallinnasta.
        Laihduttaa ei kannata. Siinä sanassa on jo ikävä fiilis.

Aloitin karppamisen n.1,5 vuotta sitten monien *kuurien* jälkeen ja sen jälkeen olen saanut sanoa muillekin ikäville jutuille elämässäni hyvästi ylikilojen lisäksi. Pääsin pakkomielteistä, unettomuudesta, alkoholista, tupakasta, masennuksesta, iho-oireista....
        Mutta kiloja lähti siis yhteensä 38 ja ihan vaan sillä etten ylittänyt hiilihydraattien grammamääriä per päivä. Muuta laskemista hommassa ei ollut. Aluksi söin reilusti kermaa ja rasvaa sillä olin myös suklaa-addikti ja rasvainen ruoka lohdutti suklaan sijasta. Nyttemmin elän kohtuullisemmin, mutta kyllä kermavaahto ja marjat maistuvat vieläkin.
        Tutustu karppaamiseen. Ole avoin ja unohda ennakkoluulosi hetkeksi. Luen sivustoja ja vaikka sitten jossain vaiheessa Antti Heikkilän kirjallisuutta. Lue myös Sokeripommi-kirja ja ylläty.

Uusi elämäntyyli istuu muutamien viikkojen jäleen kuin hansikas etkä ajattele sitä enää sen enempää. Kilot karisee ja mieli kevenee. Kohta et edes ajattele koko juttua ja voit keskittyä muihin osa-alueisiin elämässäsi. Älä elä nälässä, se lihottaa!

• Ex-ylipainoinen

Lueppa tämän lääkärin sivut, minä laihduin hänen ohjeitaan noudattamalla ja en kärsinyt nälkää koskaan. Myös monet muut ongelmat terveyden kanssa parantuivat ihan itsellään. Suosittelen kaikille.

http://www.anttiheikkila.com/

• Tavismamma

Olen laihduttanut tuon sivuston (kalorilaskuri.fi) avulla jo kymmeniä kiloja pysyvästi ja pian olen normaalipainoinen. Siellä voit olla anonyymi halutessasi tai julkaista omaa päiväkirjaasi tsempiksi myös muille. Palveluna se on todella edullinen ja vertaistukea löytyy joka lähtöön. Siellä voit valita oman tapasi laihduttaa ja saat vinkkejä muilta. Ei ihme, että sivustolla on Suomen paras merkintä. Olen kokeillut myös muutamia muita vastaavia palveluita ja tämä on tuntunut niistä ehdottomasti parhaalta. Voit tilatan aikaa kännykällä ja muistaakseni kaksi ensimmäistä kokeiluviikkoa ovat maksuttoia. Olen todella tyytyväien käyttäjä ja erittäin kiitollinen sieltä saamastani tuesta.

• BMI 21,6
        Tavismamma kirjoitti:

Olen laihduttanut tuon sivuston (kalorilaskuri.fi) avulla jo kymmeniä kiloja pysyvästi ja pian olen normaalipainoinen. Siellä voit olla anonyymi halutessasi tai julkaista omaa päiväkirjaasi tsempiksi myös muille. Palveluna se on todella edullinen ja vertaistukea löytyy joka lähtöön. Siellä voit valita oman tapasi laihduttaa ja saat vinkkejä muilta. Ei ihme, että sivustolla on Suomen paras merkintä. Olen kokeillut myös muutamia muita vastaavia palveluita ja tämä on tuntunut niistä ehdottomasti parhaalta. Voit tilatan aikaa kännykällä ja muistaakseni kaksi ensimmäistä kokeiluviikkoa ovat maksuttoia. Olen todella tyytyväien käyttäjä ja erittäin kiitollinen sieltä saamastani tuesta.

Kalorilaskuria suosittelen minäkin- 24kg lähti hujauksessa ja samalla myös elämäntavat menivät remonttiin. Alunperin aloitin tosin kutri.net:in avulla, mutta tuo loistava sivusto ei ikäväkyllä enää ole käytössä :( Että terkkuja vaan Katri Manniselle: suurkiitos! :) Psyykkisen puolen puputusongelmiin sain apua ratkaisukeskeisestä toimintamallista.

• Nti Hoo

Laihduttaminen ei ole helppoa, mutta ei missään nimessä mahdotonta! Jokapäiväiset valinnat keittiössä ovat ratkaisevin tekijä, mutta liikuntaa ei myöskään kannata unohtaa..

Minun neuvoni ovat:

1. Käy vain muutaman kerran viikossa kaupassa ja suunnittele jo etukäteen, mitä sieltä ostat.. Ja älä osta mitään ylimääräistä. Voit huijata vain itseäsi!! Suosi hedelmiä ja kasviksia, vältä rasvaa, sokeria ja suolaa. Tarkoitus ei ole, että näet nälkää! Saat syödä vatsasi täyteen, mutta se, millä sen täytät on hyvin merkittävää.

2. Merkitse esim. kalenteriin jokainen herkuton päivä ja ole niistä jokaisesta ylpeä!!

3. Tunne muutenkin ylpeyttä siitä, että välillä kieltäydyt herkuista kun tekisi niitä mieli. Muista, että herkuttelupäivän jälkeen menee noin 3-4 päivää, jolloin keho huutaa sokeria ja rasvaa, mutta sen jälkeen himo helpottaa!

4. Liiku, liiku, liiku!!! Uusi harrastus, kävelylenkkeily, ihan mitä vaan, kunhan et ole neljän seinän sisällä (lähellä jääkaappia)!! Muista että suurin kynnys on kotiovella.. Aloita rauhallisesti ja maltilla. Alku on raskas, mutta kun huomaat, että kunto kohenee ja paino laskee, saat varmasti liikunnasta lisäenergiaa.. Alle 2-3 kilometrin matkat aina kävellen!

5. Jos ja kun tulee notkahduksia, nouse jaloillesi uudestaan!! Älä anna hyvän työn mennä hukkaan.. eli jos olet päässyt alkuun, älä suostu ottamaan askelia takaisin päin vaan mieti, miten pääset taas eteenpäin!

6. Muista, että sinä olet itse ainut, joka voi tilanteelle tehdä jotain.. Jos et ole tyytyväinen painoosi, tee itsestäsi tyytyväinen keinolla millä hyvänsä! Ylipaino ei ole ainoastaan ulkonäöllinen ongelma, vaan riski sairastua mm. tyypin 2 diabetekseen ja moniin sydän- ja verisuonisairauksiin!

Eli ota joka päivä askel kohti terveellisempää elämää itsesi takia!! Onnea ja itsekuria!! :)

• TEX WILLER

ÄKÄH MAURIN RESEPTI KUULUU NÄIN, OSTETAAN TARJOUKSESTA NOIN 12 KILON KINKKU PAISTETAAN NOIN 150 ASTEISSA LEIVIN UUNISSA, KUNNES SAAVUTETAAN NOIN 78 ASTEINEN SISÄLÄMPÖ TILA.JA EIKÖ SYÖHMÄÄN JA VAIN KINKKUA KYLLÄ PAINO PUTOAA,SON VARAMA.SOLEKKO KOKHEILA JOKA USKALTAA.

• Miia Maria

Kokeile painonvartijoita. Sieltä saat paljon hyvää tietoa, ei tarvitse kaikesta kieltäytyä ja ymmärtää mikä aiheuttaa ylipainoa ja millä tavalla se myös lähtee. Yllättävän paljon saa myös syödä, nälässä ei tarvitse olla. Pääpiirteittäin syödään terveellistä ja kevyttä kotiruokaa ja joskus voi vähän herkutella. Mitään ihmedieettejä tai muita poppakonsteja ei kannata kokeilla. Painonvartijat on siitä hyvä, että siellä kaikki tieto on valmiina, ei tarvitse itse laskeskella kaloreita. Punnitusten lisäksi on tunnin kestävä kokoontuminen, jossa kerrotaan painonpudotukseen liittyviä asioita ja keskustellaan niistä.Keskusteluihin ei ole pakko osallistua, voi olla ihan vaan kuunteluoppilaanakin jos haluaa. Lisäksi painonvartijoista saa ostaa kevyitä herkkuja ym. Ryhmän tuki kannustaa eikä tarvitse yksinään näitä asioita miettiä, koska yksin laihdutettaessa kuitenkin repsahtaa helpommin. Kannattaa ainakin kokeilla. Tsemppiä.

• Jasuragi5

Itse olen saanut onnistuneesti pois ylimääräiset kilot Keventäjissä. Kolme kuukautta maksaa 29 euroa. On siellä ilmaisiakin, mutta kun maksaa, sekin on mitivaatio, että onnistuu pudottamaan. Keventäjät on helppo. Ruokien punnitus, ruokapäiväkirjan pito ja liikunnan kirjaus kuuluvat asiaan. Täytyyhän hieman vaivaakin nähdä, että saa tuloksia. Alota siitä, niin olet jo oikealla tiellä.

• EI JOJO LAITUMISTA
        Miia Maria kirjoitti:

Kokeile painonvartijoita. Sieltä saat paljon hyvää tietoa, ei tarvitse kaikesta kieltäytyä ja ymmärtää mikä aiheuttaa ylipainoa ja millä tavalla se myös lähtee. Yllättävän paljon saa myös syödä, nälässä ei tarvitse olla. Pääpiirteittäin syödään terveellistä ja kevyttä kotiruokaa ja joskus voi vähän herkutella. Mitään ihmedieettejä tai muita poppakonsteja ei kannata kokeilla. Painonvartijat on siitä hyvä, että siellä kaikki tieto on valmiina, ei tarvitse itse laskeskella kaloreita. Punnitusten lisäksi on tunnin kestävä kokoontuminen, jossa kerrotaan painonpudotukseen liittyviä asioita ja keskustellaan niistä.Keskusteluihin ei ole pakko osallistua, voi olla ihan vaan kuunteluoppilaanakin jos haluaa. Lisäksi painonvartijoista saa ostaa kevyitä herkkuja ym. Ryhmän tuki kannustaa eikä tarvitse yksinään näitä asioita miettiä, koska yksin laihdutettaessa kuitenkin repsahtaa helpommin. Kannattaa ainakin kokeilla. Tsemppiä.

Ne nyt ottaa osallistumis maksun , jolla voit ostaa muutamia kilo hedelmiä tai vihannneksia ja ´nauttia vaikka tv:tä katsellessa, jolloin jää vitamiinit itsellesi ja silti laihtua. popsi iltaisin hedelmiä , sekä vihanneksia ja aseta ne kauniisti tarjolle, joka tuottaa mieli hyvää . klo 19.00 jälkeen on hyvä syödä kevyemmin , eli juureksia ja hedelmiä. Päivisin voisi tehdä parin ,kolmen päivän keitot joissa ei paljoo rasvaa kuten esim. pakastekalakeitto, jauhelihakeitto...ym. ja helpot uuniruuat. ÄLÄ PELKÄÄ JOS SORRUT SYÖMÄÄN RUOKAA ÄÄRIMMILLEEN, SILLÄ se on PAREMPI kuin syödä nälkääsi makeaa suklaata tai muita herkkuja joitka lihottaisi. HYVÄÄ JA PAREMPAA UUTTA VUOTTA JA SITEN KEVYEMPÄÄ.

• sopivasti lihava
        Jasuragi5 kirjoitti:

Itse olen saanut onnistuneesti pois ylimääräiset kilot Keventäjissä. Kolme kuukautta maksaa 29 euroa. On siellä ilmaisiakin, mutta kun maksaa, sekin on mitivaatio, että onnistuu pudottamaan. Keventäjät on helppo. Ruokien punnitus, ruokapäiväkirjan pito ja liikunnan kirjaus kuuluvat asiaan. Täytyyhän hieman vaivaakin nähdä, että saa tuloksia. Alota siitä, niin olet jo oikealla tiellä.

Mitä tehdä jos on alkoholista saatavaaa energiaa enemmän ja alkoholi on yksi ruuan täydentävä päivän annos. Istuma työtä tekevä ja ruoka monipuolisemmaksi?? TERV. TANTTA

• jaretta
        EI JOJO LAITUMISTA kirjoitti:

Ne nyt ottaa osallistumis maksun , jolla voit ostaa muutamia kilo hedelmiä tai vihannneksia ja ´nauttia vaikka tv:tä katsellessa, jolloin jää vitamiinit itsellesi ja silti laihtua. popsi iltaisin hedelmiä , sekä vihanneksia ja aseta ne kauniisti tarjolle, joka tuottaa mieli hyvää . klo 19.00 jälkeen on hyvä syödä kevyemmin , eli juureksia ja hedelmiä. Päivisin voisi tehdä parin ,kolmen päivän keitot joissa ei paljoo rasvaa kuten esim. pakastekalakeitto, jauhelihakeitto...ym. ja helpot uuniruuat. ÄLÄ PELKÄÄ JOS SORRUT SYÖMÄÄN RUOKAA ÄÄRIMMILLEEN, SILLÄ se on PAREMPI kuin syödä nälkääsi makeaa suklaata tai muita herkkuja joitka lihottaisi. HYVÄÄ JA PAREMPAA UUTTA VUOTTA JA SITEN KEVYEMPÄÄ.

Sinun (ja minun ) kaltaisen ihmisen tahdonvoimalla ei laihduteta pelkästään netissä tai kirjoista tai vedetä pelkkää proteiinia tai kasvista jne. Painonvartijoissa käyt joka viikko vaa-alla jonkun muun ja niin joudut "vastuuseen" syömisistäsi. Painonvartioiden dieettiohjeet ohjaavat sinua muutenkin normaaliruokavalioon.

PV: on paras tietämäni painonhallinta tapa, mutta helposti sekään ei tule. Joku Atkins tai mukaelma voi olla lyhyellä tähtäimellä miellyttävämpi, koska siinä saa syödä niin paljon kuin tahtoo, mutta pidemmän päälle voi olla vähän karu.

Xtravaganzaa en tunne, mutta voi olla hyväkin.

• Aina liikkeellä
        sopivasti lihava kirjoitti:

Mitä tehdä jos on alkoholista saatavaaa energiaa enemmän ja alkoholi on yksi ruuan täydentävä päivän annos. Istuma työtä tekevä ja ruoka monipuolisemmaksi?? TERV. TANTTA

Ei tästä nyt oikkeen seleviä, mitä ajat takaa. Mutta: alkoholista et saa minkäänlaisia ravintoaineita, vain energiaa, joten se on huono ruuan täydennys. Ja alkon tuotteet muutenkin 'väärin' nautittuna tuhoavat terveyden. Jätä se pois tavallisesta arkipäivästä tykkänään, vesi, maito, piimä ... parempia vaihtoehtoja löytyy. Syömisen tarkoitus on taata elimistölle 'rakennusaineet'; vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet yms. ja sinä syöt elääksesi, et elä syödäksesi (saatika juodaksesi).

Silloin tällöin, kun haluat juhlistaa ruokahetkeäsi, voit ottaa ruokajuomaksi KUIVAA puna- tai valkoviiniä. Kruunaavat ruuan mauillaan eivätkä lisää turhan energian määrää, kuivassa, siis happamassa, ei ole sokeria.

Ihan oikein ajattelet; jos teet istumatyötä, ruuan tulee olla kevyttä ja ravintorikasta ja lisäksi sinun tulee liikkua riittävästi istumisen vastapainoksi. Ainut oikea terveellinen lääke sokeri- ja veren rasva-arvojen kohillaan pitämiseksi on riittävä, säännöllinen liikunta.

• -16 kg pysyvästi
        jaretta kirjoitti:

Sinun (ja minun ) kaltaisen ihmisen tahdonvoimalla ei laihduteta pelkästään netissä tai kirjoista tai vedetä pelkkää proteiinia tai kasvista jne. Painonvartijoissa käyt joka viikko vaa-alla jonkun muun ja niin joudut "vastuuseen" syömisistäsi. Painonvartioiden dieettiohjeet ohjaavat sinua muutenkin normaaliruokavalioon.

PV: on paras tietämäni painonhallinta tapa, mutta helposti sekään ei tule. Joku Atkins tai mukaelma voi olla lyhyellä tähtäimellä miellyttävämpi, koska siinä saa syödä niin paljon kuin tahtoo, mutta pidemmän päälle voi olla vähän karu.

Xtravaganzaa en tunne, mutta voi olla hyväkin.

Ryhmässä saa tietoa ruuasta ja syömistottumuksista sekä tapaa ihmisiä, jotka on samassa tilanteessa. Ketään ei syyllistetä ja jos takapakkia tulee, kannustetaan jatkamaan. Tärkein juttu oli minulle se, että opin pysyvästi terveelliset syömistottumukset. Laihdutin 16 kg vuonna 2003 ja ne on pysynyt poissa. Töitä joudun vieläkin tekemään sen eteen, ettei mopo taas karkaa käsistä.

Yksi hyvä juttu on myös se, että ryhmässä käydään joka viikko, on sitten mennyt hyvin tai ei. Siinä oppii ottamaan itseään niskasta kiinni ja petraamaan tulevina viikkoina. Tammikuussa on painonvartijoilla yleensä hyviä tarjouksia aloitusmaksuista.

• ~S~

Olen joskus ollu titse ylipainoinen (yli10kg liikaa)
      Olin jo luopunut toivosta ja syhtauduin tosi epäilevästi kaikkiin yrityksiini, mutta silti jaksoin yrittää. Ostin Dr Philin Painonpudotushaaste-kirjan ja luin sen. Koko asenteeni ruokaan muuttui. Kirjan luettuani tajusin, mistä epäterveelliset ruokailutottumukseni johtuivat.
      Kirjassa ei käsketä tekemään mitään, siinä ei ole mitään ihmedieettejä tms, mutta siinä pureudutaan ihmisen omaan asenteeseen. (Mitä syömme, miksi syömme, missä syömmme, miten syömme)

Suosittelen lämpimästi kirjaa, siitä on ollut apua minulle ja monelle muulle tuntemalleni ihmiselle.

• joku tyyppi

ravitsemusterapeutilla? Toimii useimmissa terveyskeskuksissa / sairaaloissa, en tiedä pääseekö ilman lääkärin lähetettä. Ravitsemusterapeuttejakin on varmasti monenlaisia, mutta ainakin useimmiten ne neuvoo ja opastaa - ei moiti - ruokien kanssa yms., juttuun kuului punnitusta yms. Itselläni on kokemusta sellaisella käynnistä muutama vuosi sitten, ainakin hän oli ihan mukava ;)

• remox

itte laihdutin 31kg 222päivässä ihan ruokatottumuksen täydellisellä muuttamisella sekä hiukan liikuntaa lisää..

• toopelivisio

Syöt vähemmän, ja liikut enemmän. So simple is that.
      Lihavuus johtuu siitä että saat enemmän energiaa kuin kulutat.

• kesäksi kuntoon :)

Ja tuossa välipäivinä katsottuani peiliin järkytyin syvästi. Paino on noussut mässäilyn seurauksena, vatsakin alannut roikkumaan rumasti. Olen kokeillut atkinsia, painonvartijoita ja yrittänyt seurata syömistäni. aina muutaman kilon saanut pudotettua ja kaikki tullut vähintään tuplana takaisin. Motivaatiota kyllä on ollut mutta en vain saanut itseäni niskasta kiinni ja liikunta puuttui.. vaikka mulla on stepperi ja crosstrainer, ei niitä ole tullut käytettyä. sitä jotenki niin helposti luistaa..

olin laittanut viestiä kuntoklubille ja sieltä sitten soitettiin mulle. menin käymään ja tein vuoden sopimuksen sinne. alle 60e/kk on mielestäni pieni hinta siitä että saan käyttää kuntosalia rajoituksetta, mennä kaikille ohjatuille tunneille ja saan vielä lisäksi maksuttoman lapsiparkin (valvottu) sekä omaohjaajan jonka kanssa katottiinkin heti paino/rasvaprosentti sekä tavoite jonka mukaan hän tekee juuri minulle sopivan ohjelman.

oikeesti, mun kehossa on ylimääräistä RASVAA 27,7kg!!! ja rasvaprosentti oli 33% kun sen pitäis olla kai alle 20%

sitä ohjelmaa sitten noudatan ja käyn lisäksi ohjatuilla tunneilla, tietyin väliajoin ohjelmaa taas päivitetään tilanteeseen.. solariumissa käyn nauttimassa välillä, tosin se on maksullinen muttei kallis.
      nyt on vaan niin, että periaatteessa mun on pakko mennä sinne kun joka tapauksessa sen kk-maksun joudun maksamaan.

Suosittelen ehdottomasti tuota! ite liityin finnbodylle ja siellä ainakin on mukava ja kannustava henkilöstö ja viihtyisät tilat!

• ex-läski

on vaikea juttu,eikä se tosiaankaan ole niin "so simple is that".Jos olisi niin maailmassa ei olisi yhtään ylipainoista ihmistä.

Minä olen kokeillut kaikki mahdolliset ja muutaman mahdottomankin keinon,mutta aina ne kilot tulivat pikkuhiljaa takaisin.
        Onneksi löysin 3 vuotta sitten karppauksen ja sain pois 25 kg,eikä yksikään kilo ole tullut takaisin.
        Minulle se sopi sen takia,että olen sokeriaddikti,enkä pysy ruodussa,jos puputan liikaa hiilareita.
        Kakkujen ja karkkien syönti loppui kertaheitolla,eikä enää tee edes mieli.Syön hyvää ruokaa tarpeeksi ja voin loistavasti-
        Liikkunut olen aina,mutta nyt hoikkana sekin on tietysti mukavampaa.
        Toivotan aloittajalle onnea uuden elämänmuutoksen tekemiseen,koska sen se laihtuminen vaatii,mutta ihan varmasti sen voi saavuttaa ja kun alkuun on päässyt ja tuloksia alkaa tulla niin se kannustaa eteenpäin.
        Niin ja vielä yksi asia,naisten NORMAALI rasvaprosentti on 20-30,ei missään nimessä alle 20%

• siinä yksi

vaihtoehto ja ilmainen voi kirjata liikunnat syömiset kysellä apua ammattilaisilta. toinen on sitten atkins/low carp. näissä syödään vähän hiilareita mutta saa syödä kumminkin ihan kunnolla:) ja pikkuhiljaa jos liikkumaan alkaa niin sekin jo jotakin itse kävelyllä 16km 5päivänä viikossa eli 8 kouluun 8 takaisin pudotin 10kg vuodessa. (karkit pullat limut leivokset pois) itse vaihdoin perunan riisin pastan.. parsa kukka kaaliin ja baby porkkanoihin:) silti syön terveellisesti ja kävelen ja punttisalilla käyn kun jaksan.

apteekeista on saatavana ALLI laihdutuslääke ilman reseptiä. ALLI estää rasvan imeytymistä kehoon ja jos syö liian rasvaista ruokaa niin on sitten rasvaripulilla. jos syö sopivasti rasvaa niin ongelmaa ei ole. ja tiedän kokemuksesta- tuo rasvaripuli on tosi inhottava!!! eli toimii taatusti. ALLI on aiemmin ollut reseptilääke mutta nyt sitä saa ilman reseptiä miedompana. lääkärit ei auttaneet ainakaan minua, käskivät vaan liikkua. ja tottahan se on, kunhan pääsee liikuntaan kiinni niin uskon että suhtautuminen ruokaan muuttuu sinullakin parempaan päin.

mulla myös ongelmana ruoka. se vaan on niin hyvää et sitä syö, syö ja syö. vaikkei ole nälkä niin tekee vaan jotain mieli... toivottavasti sekin kohdallani muuttuu kunhan aloitan tuon kuntoilemisen :)

• huippu kuntoinen 50v

googleta netistä oheinen otsikko, siinä kirjassa on pilkulleen kalenteri, mitä milloin ja miten syöt
      alustavasti, jätä hiilarit kokonaan pois, pasta, riisi, peruna, vaalea leipä jne (nyt moni älähtää)
      Muttaheikkiläperustelee hyvin (lääkäri) hiilihydraatti on pelkkä polttoaine, energia joka muuttuu elimisössä sokeriksi ja pakottaa elimitön pumppaamaan jatkuvasti insuliinia ja insuliini taas ajaa sokereita soluihin, eli insuliini myös lihottava hormooni, ainoat elimistön rakennus aineet ovat rasvat ja proteiinit(joku älähtää nytrasvoista) ne ovataivojen ainoa rakennusaine, eliosa henkistä hyvinvointia.
      kun syöt kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä lihan ja kalan lisäksi, saat niistä ne hiilarit mitä nky yhteiskunnan ns liikkumaton ihminen tarvitsee, mutta, lue kirja, et kadu!

ps. ikävä kyllä monelle ihmiselle nykyisin ravinnon pääasia on sen hetkellinen maku eikä se miltä näytät, kuinka terve olet läpi elämäsi, mutta, nyky ihminen hakee vain hetken hyvinvointia, katsomatta pidemmälle ja se näkyy jo ihmisten fysiologiassa ja fysiikassa, muutos tapahtunut jo 20 vuodessa!

• ihminen on sitä mitä se syö.liikuntaa,liikuntaa liikuntaa!kiitti hei!

• näin se on

Laihduttaa jos painoa on noin paljon, tuo on aivan eri asia kuin tiputtaa painoa 5-10kg. Itse liikuntaterapeuttina voisin jotain vinkkejä antaa mutta en tiedä onko näistä nyt mitään hyötyä virtuaalisesti..
        Ensin sinun pitää miettiä mihin aikaisemmat laihdutusyrityksesi ovat tyssänneet? Miksi into on yhtäkkiä lopahtanut ja vienyt halusi yrittää? Onko osa syynä se että olet sortunut herkuttelemaan, luistanut ruokavaliosta ja sitten lyönyt hanskat tiskiin täysin?
        Et voi koskaan laihtua pysyvästi jos ajattelet että elät loppuelämäsi herkkuja ja vaikka eläisit vuoden tai kaksi niin ne kilot tulee takaisin kun taas pääset herkuttelun makuun jossain vaiheessa elämää.
        Tuollaisen jojo laihdutuksen syy on se juuri että lähdetään mielettömällä draivilla laihduttamaan.
        Sinun pitää ensinnäkin sisäistää se asia että laihdutus ei ole mikään "KUURI" vaan se on elämänpituinen matka, laihdutus pitää ottaa elämäntapamuutoksena, sinun pitää opetella tekemään sellasia ruokia mitkä maistuvat hyvälle ja alkaa harrastamaan sitä mikä tuntuu hyvältä.
        Toisekseen onhan tutkittu ettei ylipainon syynä ole mikään sairaus? Kuinka kauan olet kärsinyt ylipainosta?
        Olitko lapsena ylipainoinen?
        Tämä on tosi että pelkällä liikunnalla ei pysty laihduttamaan kuin muutamia kiloja jos ruokavaliossa ei tapahdu mitää muutosta.
        Olisi tarpeen varmaankin että hankkisit jonkun ystävän jonka kanssa voisit vaikka yhdessä käydä lenkillä jne. Silloin into tosiaan säilyy paremmin:)
        Onko ongelmaksesi koitunut joskus se että jos alottanut laihdutuksen niin juurikun olet päässyt laihdutuksen makuun niinsillä hetkellä joku on kenties maininnut painostasi ja ihmisten kommentit on saaneet sinut luovuttamaan ja masentumaan?
        Sinun kannattaa ihan ensimmäiseksi ottaa sellainen asenne että teet kaiken itsesi takia, et voi elää elämääsi muiden odotuksia vaalien ja yrittää täyttää niitä, silloin et pääse koskaan tuosta kierteestä pois ennenkuin näet peilistä tosiaan arvokkaan itsesi ja ymmärrät että olet ansainnut paremman ja terveellisemmän elämän. Niin kauan kuin välität muiden mielipiteistä niin et pääse puusta pitkälle, siksi että muiden ihmisten kommentit ja arvostelu on niin musertavaa että helposti sitä vain luovuttaa.
        Jokainen ihminen tietää että laihduttaa voit vain syömällä vähemmän, terveellisesti ja tasapainoisesti sekä liikkumalla. Sinulle tuskin tarvitsee tätä enää kertoa? Yleensähän ongelma on jossain ihan muualla kuin siinä että ihminen ei tiedä miten laihduttaa..

• Aloittaja
        näin se on kirjoitti:

Laihduttaa jos painoa on noin paljon, tuo on aivan eri asia kuin tiputtaa painoa 5-10kg. Itse liikuntaterapeuttina voisin jotain vinkkejä antaa mutta en tiedä onko näistä nyt mitään hyötyä virtuaalisesti..
        Ensin sinun pitää miettiä mihin aikaisemmat laihdutusyrityksesi ovat tyssänneet? Miksi into on yhtäkkiä lopahtanut ja vienyt halusi yrittää? Onko osa syynä se että olet sortunut herkuttelemaan, luistanut ruokavaliosta ja sitten lyönyt hanskat tiskiin täysin?
        Et voi koskaan laihtua pysyvästi jos ajattelet että elät loppuelämäsi herkkuja ja vaikka eläisit vuoden tai kaksi niin ne kilot tulee takaisin kun taas pääset herkuttelun makuun jossain vaiheessa elämää.
        Tuollaisen jojo laihdutuksen syy on se juuri että lähdetään mielettömällä draivilla laihduttamaan.
        Sinun pitää ensinnäkin sisäistää se asia että laihdutus ei ole mikään "KUURI" vaan se on elämänpituinen matka, laihdutus pitää ottaa elämäntapamuutoksena, sinun pitää opetella tekemään sellasia ruokia mitkä maistuvat hyvälle ja alkaa harrastamaan sitä mikä tuntuu hyvältä.
        Toisekseen onhan tutkittu ettei ylipainon syynä ole mikään sairaus? Kuinka kauan olet kärsinyt ylipainosta?
        Olitko lapsena ylipainoinen?
        Tämä on tosi että pelkällä liikunnalla ei pysty laihduttamaan kuin muutamia kiloja jos ruokavaliossa ei tapahdu mitää muutosta.
        Olisi tarpeen varmaankin että hankkisit jonkun ystävän jonka kanssa voisit vaikka yhdessä käydä lenkillä jne. Silloin into tosiaan säilyy paremmin:)
        Onko ongelmaksesi koitunut joskus se että jos alottanut laihdutuksen niin juurikun olet päässyt laihdutuksen makuun niinsillä hetkellä joku on kenties maininnut painostasi ja ihmisten kommentit on saaneet sinut luovuttamaan ja masentumaan?
        Sinun kannattaa ihan ensimmäiseksi ottaa sellainen asenne että teet kaiken itsesi takia, et voi elää elämääsi muiden odotuksia vaalien ja yrittää täyttää niitä, silloin et pääse koskaan tuosta kierteestä pois ennenkuin näet peilistä tosiaan arvokkaan itsesi ja ymmärrät että olet ansainnut paremman ja terveellisemmän elämän. Niin kauan kuin välität muiden mielipiteistä niin et pääse puusta pitkälle, siksi että muiden ihmisten kommentit ja arvostelu on niin musertavaa että helposti sitä vain luovuttaa.
        Jokainen ihminen tietää että laihduttaa voit vain syömällä vähemmän, terveellisesti ja tasapainoisesti sekä liikkumalla. Sinulle tuskin tarvitsee tätä enää kertoa? Yleensähän ongelma on jossain ihan muualla kuin siinä että ihminen ei tiedä miten laihduttaa..

Kiitos vinkeistä sulle mutta myös muillekin.
        Ongelmallisinta tässä on se, että en pariin vuoteen ole ajatellut laihdutusta kuurina vaan nimenomaan elämäntapamuutoksena. Parhaimmillaan se on kestänyt puoli vuotta. En edes muista itse, mihin se tyssäsi. Luultavasti vain haluun syödä roskaruokaa ja kaikkea muuta mitä ei olisi saanut. Olen ollut ylipainoinen 7-vuotiaasta saakka, jonka vuoksi tämä on niin ongelmallista. Olen oppinut suhtautumaan ruokaan tällä tavalla lapsesta saakka, ja 13-vuotiaana painoin jo lähemmäs 90kg. Olen aina syönyt suruihin ja murheisiin, ja nyt tunnesyömisestä eroon pääseminen tuntuu mahdottomalta. Tässä ei tunnu auttavan enää mitkään vinkit kuten "syö säännöllisesti, syö kasviksia, harrasta liikuntaa". Kyllä mä siihen pystyn jonkun aikaa mutta en loppuelämääni. Minulla on myös huono itsetunto ylipainoisuuteni takia, ja välillä tuntuu ettei elämässäni ole muuta iloa kuin syöminen. Tuntuu ihan kauhelta mutta niin se vain on. Jos vietän ihanan illan, niin siihen kuuluu erilaiset lihottavat herkut ja ehkä joku elokuva. Ennen en syönyt roskaruokia, mutta viimeisen vuoden aikana olen siihenkin oppinut mieheni kautta.

Jotenkin minun täytyy alkaa ajattelemaan, että teen tämän vain itseni takia ja ansaitsen paremman elämän. Jotenkin alan yhä enemmän uskomaan siihen, että tarvitsen tässä joko psykiatrin tai ravitsemusterapeutin apua, sillä en pysty tähän psyykkeeseeni itse vaikuttamaan. En muista elämässäni sellaista aikaa, jolloin en olisi ollut riippuvainen ruoasta, ja se tuntuu kamalalta.

• askldjhfaskjdf
        Aloittaja kirjoitti:

Ongelmallisinta tässä on se, että en pariin vuoteen ole ajatellut laihdutusta kuurina vaan nimenomaan elämäntapamuutoksena. Parhaimmillaan se on kestänyt puoli vuotta. En edes muista itse, mihin se tyssäsi. Luultavasti vain haluun syödä roskaruokaa ja kaikkea muuta mitä ei olisi saanut. Olen ollut ylipainoinen 7-vuotiaasta saakka, jonka vuoksi tämä on niin ongelmallista. Olen oppinut suhtautumaan ruokaan tällä tavalla lapsesta saakka, ja 13-vuotiaana painoin jo lähemmäs 90kg. Olen aina syönyt suruihin ja murheisiin, ja nyt tunnesyömisestä eroon pääseminen tuntuu mahdottomalta. Tässä ei tunnu auttavan enää mitkään vinkit kuten "syö säännöllisesti, syö kasviksia, harrasta liikuntaa". Kyllä mä siihen pystyn jonkun aikaa mutta en loppuelämääni. Minulla on myös huono itsetunto ylipainoisuuteni takia, ja välillä tuntuu ettei elämässäni ole muuta iloa kuin syöminen. Tuntuu ihan kauhelta mutta niin se vain on. Jos vietän ihanan illan, niin siihen kuuluu erilaiset lihottavat herkut ja ehkä joku elokuva. Ennen en syönyt roskaruokia, mutta viimeisen vuoden aikana olen siihenkin oppinut mieheni kautta.

Jotenkin minun täytyy alkaa ajattelemaan, että teen tämän vain itseni takia ja ansaitsen paremman elämän. Jotenkin alan yhä enemmän uskomaan siihen, että tarvitsen tässä joko psykiatrin tai ravitsemusterapeutin apua, sillä en pysty tähän psyykkeeseeni itse vaikuttamaan. En muista elämässäni sellaista aikaa, jolloin en olisi ollut riippuvainen ruoasta, ja se tuntuu kamalalta.

Hei, kuulostaa siltä, että sinun täytyy saada ensin selväksi itsellesi, miksi syöt. Miksi syöt vaikkei sinulla ole nälkä. Mitä lohdutat itsessäsi, rankaisetko itseäsi jostain? Kokeile alkaa pitämään esim tunnepäiväkirjaa. Yhdistä syöminen ja siihen liittyvä tunnetila. Mikä on kokonaismielialasi, oletko masentunut? Laihtuminen lähtee usein korvien välistä. Jos mielesi on hyvä ja tasapainoinen, olet elämääsi tyytyväinen, niin tuskin ahdat sisääsi valtavia määriä ruokaa. Ruoan syöminen kun lisää mielihyvää. Tässä lainaus paula heinosen sivuilta: "Miten sitten ruoka vaikuttaa mielialaan? Ruoan sisältämät ravintoaineet voivat vaikuttaa aivojen toimintaan useiden eri mekanismien kautta. Ruoasta saamme muun muassa keskushermoston välittäjäaineiden esiasteita, esimerkiksi tryptofaania. Se on yksi kahdeksasta ihmiselle välttämättömästä aminohaposta, jonka saanti riippuu ruokavaliosta, ja sen määrä elimistössä on pienin kaikista aminohapoista. Sillä sanotaankin olevan keskeinen asema ravinnossa. Aivoissa tryptofaanista muodostuu serotoniinia, joka toimii aivoissa välittäjäaineena. Serotoniini säätelee ihmisen mielialaa, unta, ruoan valintaa ja syömistä. Masennuspotilailla on veressä vähän tryptofaania ja serotoniinin määrä aivoissa on alentunut. Serotoniinia ei turhaan kutsuta "onnellisuuskemikaaliksi". Myös hiilihydraatit vaikuttavat serotoniinin muodostumiseen. Ne näyttävät edistävän tryptofaanin pääsyä aivoihin. Tosin masentuneella on taipumus syödä huonoja, "nopeita hiilihydraatteja" eli erilaisia herkkuja, sokeria, valkojauhotuotteita, jotka itse asiassa sotkevat tilannetta entisestään. Tryptofaania on monissa ruoka-aineissa, kuten esimerkiksi kalkkunassa, palkokasveissa, pähkinöissä, tofussa, täysjyvätuotteissa, hedelmissä, vihanneksissa, maitotaloustuotteissa ja lihassa."

• mk
        Aloittaja kirjoitti:

Niin miehesi kanssa harrastamaan seksiä ja sehän on hyvä liikuntanmuoto ja kaikkein hauskin. Kun sekstailette 2-6 kertaa päivässä niin varmasti kilot putoo kun ette kerkiä syömään ollenkaa ja kilot putoo varamasti.

• Vättäköön tutkimukset mitä tahansa, usemman tunnin lenkille vaan ja evääksi helemiä vain. Eikä matkalla poiketa sit kiskkalle :)
      Niin taatusti paino putoaa !

• liikunnanohjaaja!!

moni ehkä juuri parempi kuntoinen ja kevyempi ei ymmärrä sitä että valtavalla ylipainolla on lähes mahdotonta ja jopa vaarallistakin (sydän, nivelet ym) lähteä lenkille, he vain heittävät noita välin pitämättömiä kommentteja, joten, painoa ensin alemmaksi ja sitten lenkille tai uimaan, sauvakävely jne.

lue heikkilää kuten moni täälä jo kertoo, myös hiilarit on aivan turhia nyky ihmiselle koska eiole enää fyysisiä töitä!

• ex-fat

Googlaapa Cambridgen kuuri. Kirjoituksesi kuulosti aivan kuin omalta. Olen kokeillut kalorin laskennat, allit ym. muita laihdutusvalmisteita. Nyt olen ollut kolmisen viikkoa Cambridgella ja kiloja on lähtenyt 7. Vielä on paljon edessä, mutta tuo jo motivoi jatkamaan. Olen ns. puhtaalla kuurilla. Sen jälkeen jatketaan vähähiilarisella ruokavaliolla. Eli se mitä tässäkin ketjussa on jo mainittu eli karppaus ja Antti Heikkilän neuvot. Tsemppiä!!!

• tyiol

kiva että joku muukin painii paino-ongelman kanssa.
      Se että ruoka on koko ajanmielessä....on kauheaa ja sitten koko ajan on mielessä paino.
      No yksi mistä voi olla apua on ihan psykiatri....

ja sitten vielä se,että voi ihan itsekin tehdä luetteloa miksi syö ja aika hyvä on pitää kirjaa mitä syö....
      eli ne asiat voisi laittaa ylös vihkoon tyyliin...aika.mitä syö,tuntemukset ennen syöntiä ja ruokailun jälkeen.

On on haastava ongelma tämä liikapainokin.

• iitintintti

Minä menisin painonvartijoihin! Siellä punnituksessa tehdään muutakin ku punnitaan. Siellä annetaan neuvoja ja vinkkejä, keskustellaan yms....mulle ainakin jäi hyvä mieli ja läskit lähti..

• meitä on monia

Painovartioissa viedään vain rahat,painovartioiden rahalla voisi ostaa vaikka hedelmiä, kevyttä ruokaa, ei makaronia. Koska nykypäivänä pasta tai makaroni on monen elämässä joissa on muutama kalori enemmän kuin kaksi lautallisessa pakastesej keitossa tai ym. muussa keitoissa. Syö mahasi täyteen ennen kauppaan menoa. Pidä kauppalistaa aina, yritä olla lipsumasta kauppalistasta, joilloin kun olet päässyt kaupan ulkopuoleelle ja olet ostanut ainoastaan ne tarvittavat ostokset olet silloin tehnyt jotain hyvää itsellesi ja itsetunnolllisesi. MUISTA HILJAA HYVÄÄ TEKEE! ;)

• Helppo vinkki

Syö perinteisen lautasmallin mukaan, mutta jätä hiilihydraatin osuus (peruna ym.) pois kokonaan ja lisää vastaavasti proteiinia (esim. lihaa), niin paino putoaa kuin itsestään, eikä tarvi olla nälissään.

• Nature75

Itse ryhdyin vegetaristiksi viime vuoden puolella ja samalla muotoilin ruoka-aikoja niin, että syön 3-4 kertaa päivässa. Aamuin ja illoin kevyemmin, päivemmällä vähän paremmin. Ennen ruokailua pyrin myös juomaan lasillisen vettä antaakseni täyttävämmän tunteen aterialle. Lisäksi lisäsin hieman liikuntaakin, tosin vain kävelyä, mutta kuitenkin. Samalla pyrin myös siihen, että klo 18-19 jälkeen en syö mitään, vain vettä juon tarvittaessa. En voi kutsua näitä mitenkään helpoiksi keinoiksi, mutta tuloksia on todellakin tullut itselleni. Alku oli suoraan sanottuna yhtä helvettiä, mutta se siitä sitten on iloksi muuttunut.

• rampetus

mie painoin 2008 lokakuussa 97kg,,aloin päivittäin pölkupyöräilemään,,olin silloin työtön,ja se antoi myös kiva vaihtelua päivärytmiin,,aluksi noin 20km päivässä,samalla syömiseen tuli uusi rymi,,miun kohalla se oli,,on että iltanapostelu muuttui hedelmiin,Aluksi ol vaikeaa kun oli iltakahvil tottunu viineriin ja pullaan,,mutta ITSEKURIA vaatii laihduttaminen.Niin sitten Jouluun mennessä oli kolmisen kiloa tippunut,,ja siitä se lähti..maaliskuussa 2009 paino 82kg ja lenkin pituus alkoi olla 40-120km ,juhannuksena oli 6000km polettu pyörällä ja painoa 82 kg,,mie omineni liikkunu.Varmaan helpommaksi tekee sen joillekin jos saa ystäviä mukaan

• Die Dame

on epäterveellistä, koska se neutraloi vatsan suolahappoja, jotka sulattavat ruoan. Muutenkin on todettu, että vedenjuonti ennen ateriaa EI oikeasti lisää kylläisyydentunnetta. Suositus onkin, että juoma nautitaan vasta ruokailun jälkeen. Olen itse kärsinyt vatsavaivoista vuosia, ja kokeiltuani ko. neuvoa, huomasin, että vaivat vähenivät. Olen muutenkin vähentänyt vedenjuontia, ja sekin on lieventänyt turvotusta ym. ikäviä vatsaongelmia. Liika on liikaa, on kyseessä mikä asia hyvänsä.
        Ja tuo ohje, että älä syö mitään jonkin kellonajan jälkeen.. huhhuh! Nälkä ja näläntunne jumittaa rasvat kehoon paremmin, kuin mikään muu poppaskonsti. Keho pudottaa kulutuksen minimiin, koska se "pelkää" nälkäkuolemaa. Kropalla pitää olla polttoainetta, kun laihduttaa, mutta sen polttoaineen pitää olla oikeanlaista.

• 18kg laihtunut

en lukenut kaikkia vastauksia joten en tiedä onko joku muu jo ehdottanut, mutta: palkkaa personal trainer :) Voin luvata, että toimii erinomaisesti vaikkei teekään ihmeitä sun puolesta. Antaa kuitenkin opastusta ja motivaatiota ym.! Epäilen että olet epäonnistunut koska sinulla ei ole ollut tarpeellista tietoa ravinnosta ja liikunnasta. Älä missään nimessä sorru dietteihin!

• Kokemus

Ajattelin, että en vastaa, koska en tiedä vastausta kysymykseesi (tk:n tai paikkareiden ryhmistä), mutta olet saanut jo niin monta huonoa ohjetta laihdutukseen, että pitää sen vastapainoksi antaa jotain hyvääkin. Anna olla painonvartijoiden ja kuntoklubien jäsenyyden, ellet halua niitä lisämotivaattoreiksi - itse ongelmaa ne eivät ratkaise. ÄLÄ ala vältellä rasvaa kuten joku tuolla suositteli, ja karppauskin sopii pysyvänä painonhallintakeinona vain joillekin. Lääke Alli vähentää ruokavalion rasvan imeytymistä suolistossa - mitä jos vain nauttisi sitä rasvaa sopivasti eikä liikaa? Olisi vähän halvempaa.

Lue Patrik Borgin Rentoa painonhallintaa. Ymmärsin aloitusviestistäsi, että itse ravitsemustiedon puuttuminen ei ole ongelma - harvoin onkaan. Patrikin kirja oli erittäin silmiä aukaiseva, kun kuvittelin tietäväni kaiken tarpeellisen ruokailusta, mutta en silti saanut sitä toimimaan. Suosittelen lämpimästi... ennen 120kg, nyt 75kg ja matka jatkuu :)

eli se tosiaan vähentää rasvan imeytymistä. onhan toki halvempaa vältellä rasvoja muutenkin mutta allin tarkoituksena on myös saada ihminen huomaamaan miten kannattaa syödä sillä jokainen rasvainen ateria aiheuttaa ongelmia. kun pidempään syö vähemmän rasvoja, huomaa itsekin miten paljon helpommalla pääsee, jos syö rasvaisen aterian esim pizzan on taas rasvaripulilla, oikeasti silloin ei voi edes pieraista.. valitettavasti liian moni ei siitä huolimatta vähennä rasvan käyttöä ja muuta ruokailutottumuksiaan. ALLIn avulla kuitenkin pyrkii paremmin noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja kun siihen jo tottuu, voi allin käytön lopettaa ja jatkaa sitten oppimillaan tavoilla. sanotaan, että vie noin kuukauden että on jo tottunut uusille tavoille.

Kokeilin karppausta myös itse joskus. sain 6kg pois ja kun palasin virallisterveelliseen tuli 8kg takaisin. että se siitä. itse koen toisen ihmisen jatkuvan kannustamisen ja tuen erittäin tärkeäksi laihdutuksessa. jos vaikka saisi kaverin mukaan juttuun. itse en saanut paljoa kannustusta, otin itteeni niskasta kii ja salille. pidän liikunnasta ja nyt on pakko mennä ku kuitenkin pitää maksaa vaikkei kävisi ;) samalla pidän päiväkirjaa syömisistäni ja yritän pitää kiinni terveellisestä ruokavaliosta. kuitenkin 25kg pudotettavaa!

• PERSONAL TRAINER!!!
        kesäksi kuntoon :) kirjoitti:

eli se tosiaan vähentää rasvan imeytymistä. onhan toki halvempaa vältellä rasvoja muutenkin mutta allin tarkoituksena on myös saada ihminen huomaamaan miten kannattaa syödä sillä jokainen rasvainen ateria aiheuttaa ongelmia. kun pidempään syö vähemmän rasvoja, huomaa itsekin miten paljon helpommalla pääsee, jos syö rasvaisen aterian esim pizzan on taas rasvaripulilla, oikeasti silloin ei voi edes pieraista.. valitettavasti liian moni ei siitä huolimatta vähennä rasvan käyttöä ja muuta ruokailutottumuksiaan. ALLIn avulla kuitenkin pyrkii paremmin noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja kun siihen jo tottuu, voi allin käytön lopettaa ja jatkaa sitten oppimillaan tavoilla. sanotaan, että vie noin kuukauden että on jo tottunut uusille tavoille.

Kokeilin karppausta myös itse joskus. sain 6kg pois ja kun palasin virallisterveelliseen tuli 8kg takaisin. että se siitä. itse koen toisen ihmisen jatkuvan kannustamisen ja tuen erittäin tärkeäksi laihdutuksessa. jos vaikka saisi kaverin mukaan juttuun. itse en saanut paljoa kannustusta, otin itteeni niskasta kii ja salille. pidän liikunnasta ja nyt on pakko mennä ku kuitenkin pitää maksaa vaikkei kävisi ;) samalla pidän päiväkirjaa syömisistäni ja yritän pitää kiinni terveellisestä ruokavaliosta. kuitenkin 25kg pudotettavaa!

Älä missään nimessä jätä rasvoja(aivojen ainoa rakennusaine) vaan kato mitä rasvoja syöt, samoin proteiini elimistön tärkein rakennus aine, älä mssään nimessä usko noita rasvaa pelkääviä, hiilarit on ihmisen pahin vihollinen nyky yhteiskunnassa, usa rappeutunut jo vaaleasta leivästä ja pastasta jne, päin vastoin, voit lisätä rasvoja jos jätät hiilarit, ne ei ole kuin elimistön energiaa joka on nyky ihmiselle turhaa, todisteena, on kevyttä ja lightiä, rasvatonta jne tuotetta kaupat täynnä, ja ihminen eikun lihoo entistä enemmän, syy, ei ymmärä jättää hiiihydraatteja, lue esim Antti Heikkilä, kertoo tarkemmin ja ammattitaitoisemmin hiilarien vaarallisuuden!

ps, hiilihydrsaatit joka muodossa muuttuu elimistössä sokereiksi ja haima pumppaa insuliinia ja insuliini on taas hormoni joka lihottaa!

ELI, VAIN RASVOJA JA PROTEIINEJA, ET KADU, TAKUUÖLLA PAINO PUTOAA, VIHANNEKSISTA, MARJOISTA JA HEDELMISTÄ SAAT NE HIILARIT JA KUIDUT MIKÄ VÄLTTÄMÄTÖNTÄ!

PS.KEVYT LEVITE MARGARIINIT OVAT VAIN MOLEKYYLIN PÄÄSTÄ MUOVISTA!

• myuyummyu
        PERSONAL TRAINER!!! kirjoitti:

Älä missään nimessä jätä rasvoja(aivojen ainoa rakennusaine) vaan kato mitä rasvoja syöt, samoin proteiini elimistön tärkein rakennus aine, älä mssään nimessä usko noita rasvaa pelkääviä, hiilarit on ihmisen pahin vihollinen nyky yhteiskunnassa, usa rappeutunut jo vaaleasta leivästä ja pastasta jne, päin vastoin, voit lisätä rasvoja jos jätät hiilarit, ne ei ole kuin elimistön energiaa joka on nyky ihmiselle turhaa, todisteena, on kevyttä ja lightiä, rasvatonta jne tuotetta kaupat täynnä, ja ihminen eikun lihoo entistä enemmän, syy, ei ymmärä jättää hiiihydraatteja, lue esim Antti Heikkilä, kertoo tarkemmin ja ammattitaitoisemmin hiilarien vaarallisuuden!

ps, hiilihydrsaatit joka muodossa muuttuu elimistössä sokereiksi ja haima pumppaa insuliinia ja insuliini on taas hormoni joka lihottaa!

ELI, VAIN RASVOJA JA PROTEIINEJA, ET KADU, TAKUUÖLLA PAINO PUTOAA, VIHANNEKSISTA, MARJOISTA JA HEDELMISTÄ SAAT NE HIILARIT JA KUIDUT MIKÄ VÄLTTÄMÄTÖNTÄ!

Totta puhut. Rasvoja ei kannata vähentää yhtään, mutta ne kannattaa vaihtaa terveempiin rasvoihin kuten rasvaiseen kalaan, kokolihaleikkeleisiin, oikeaan voihin, öljyihin jne. Sen sijaan rasvaiset ranskalaiset ja muut uppopaistetut sonnat pois koska niissä on rasva pilattu ja lisäksi samaan kasaan on heitetty vielä hiilarit päälle.

Hiilarit on kaiken pahan alku ja juuri. Siksi pelkällä oluella tai tavallisella hiivaleivällä saa hyvin äkkiä itsensä lihotettua muodottomaksi eikä niissä ole rasvaa paskan vertaa!

Ihminen tarvitsee myös suoloja, mutta niitä kannattaa varoa ja yrittää hankkia vähemmän, koska yleensä valmisruuat on kaikki aivan liian kovin suolattuja. Parasta ruokaa saa kun tekee raaka-aineista itse syötävänsä.

Ruisleipä on hyvää koska siitä saa kivennäisiä ja muita terveitä aineita, kuten kuituja. Mutta nuo hiilaritavarat, pastat (paitsi tumma pasta) valkoiset leivät, riisi, peruna, pois kokonaan.

• kesäksi kuntoon
        PERSONAL TRAINER!!! kirjoitti:

Juuri tätä haen, terveellinen ruokavalio..olin kai selittänyt jotain väärin :o
        en siis tarkoittanut että KAIKKI rasva täytyy jättää vaan vaihtaa tervellisempään (se nyt jäi sitten sanomatta ennemmin niin kaiketi oletettiin että mielestäni kaikki rasva täytyy jättää pois..vaikkakin puhuin ylimääräisten rasvojen vähentämisestä.). allin tarkoitus on huomauttaa käyttäjäänsä epäterveellisestä ruokavaliosta. eli jos vetäsee kukkurallisen lautasen pelkkää perunaa, lihaa ja rasvaista kastiketta niin maha on kuralla taatusti. noudattaen virallisterveellistä ruokavaliota eli lautasmallia niin silloin vatsan toimintakin paranee. sopiva määrä terveellisiä rasvoja ja hiilareitaKIN (!) . saalaatti vie hienosti pois nälkää ja pitääkin sen pois, on myöskin paljon terveellisempää kuin pelkkä peruna. hedelmät ovat loistavia välipaloja. aamulla puuroa ja mansikoita, tai mansikkakeittoa >10kcal niin ai että on hyvää! ja pitää nälän pois pitkään!

rasvojen vähentämisestä vielä. eli mielestäni ei ole tarpeen syödä rasvaista pizzaa, rasvaista hampurilaista, rasvaisia ranskalaisia kun ne voi vaihtaa terveellisempään. tätä siis tarkoitin rasvojen vähentämisellä. pizzan voi oikein hyvin korvata esim kanasalaatilla ja leivällä, eikä siihen salaattiin tarvi lisätä pizzan verran edes sitä terveellistä rasvaa. (toivottavasti nyt kukaan ei käsitä väärin..)

Itse siis syön normaalisti, virallisterveellisesti. vähennän rasvan käyttöä siis siten, että en syö pizzoja, ranskalaisia vaan kevyttä terveellistä ruokaa joka kuitenkin sisältää kaiken tarvittavan.

onhan se karppauskin yksi tapa, ilman hiilareita. ja voin kyllä kokemuksesta sanoa että helppoa se ei ole, missään muodossa. vaikka toiselle se voi olla se oikea vaihtoehto, mulle ei sopinut. liikunta on oikein loistava tapa polttaa kaloreita sekä kiinteyttää mutta se tarvitsee kaveriksi terveellisen ruokavalion. minä noudatan tätä. ilmoittelen lähempänä kesää miten menee ;)

• KOKENUT!!!
        kesäksi kuntoon kirjoitti:

Juuri tätä haen, terveellinen ruokavalio..olin kai selittänyt jotain väärin :o
        en siis tarkoittanut että KAIKKI rasva täytyy jättää vaan vaihtaa tervellisempään (se nyt jäi sitten sanomatta ennemmin niin kaiketi oletettiin että mielestäni kaikki rasva täytyy jättää pois..vaikkakin puhuin ylimääräisten rasvojen vähentämisestä.). allin tarkoitus on huomauttaa käyttäjäänsä epäterveellisestä ruokavaliosta. eli jos vetäsee kukkurallisen lautasen pelkkää perunaa, lihaa ja rasvaista kastiketta niin maha on kuralla taatusti. noudattaen virallisterveellistä ruokavaliota eli lautasmallia niin silloin vatsan toimintakin paranee. sopiva määrä terveellisiä rasvoja ja hiilareitaKIN (!) . saalaatti vie hienosti pois nälkää ja pitääkin sen pois, on myöskin paljon terveellisempää kuin pelkkä peruna. hedelmät ovat loistavia välipaloja. aamulla puuroa ja mansikoita, tai mansikkakeittoa >10kcal niin ai että on hyvää! ja pitää nälän pois pitkään!

rasvojen vähentämisestä vielä. eli mielestäni ei ole tarpeen syödä rasvaista pizzaa, rasvaista hampurilaista, rasvaisia ranskalaisia kun ne voi vaihtaa terveellisempään. tätä siis tarkoitin rasvojen vähentämisellä. pizzan voi oikein hyvin korvata esim kanasalaatilla ja leivällä, eikä siihen salaattiin tarvi lisätä pizzan verran edes sitä terveellistä rasvaa. (toivottavasti nyt kukaan ei käsitä väärin..)

Itse siis syön normaalisti, virallisterveellisesti. vähennän rasvan käyttöä siis siten, että en syö pizzoja, ranskalaisia vaan kevyttä terveellistä ruokaa joka kuitenkin sisältää kaiken tarvittavan.

onhan se karppauskin yksi tapa, ilman hiilareita. ja voin kyllä kokemuksesta sanoa että helppoa se ei ole, missään muodossa. vaikka toiselle se voi olla se oikea vaihtoehto, mulle ei sopinut. liikunta on oikein loistava tapa polttaa kaloreita sekä kiinteyttää mutta se tarvitsee kaveriksi terveellisen ruokavalion. minä noudatan tätä. ilmoittelen lähempänä kesää miten menee ;)

pitää vain laittaa asiat ns, vaakakuppiin, jos ei ole helppoa jättää hiilihydraatteja, pitää miettiä kumpi on itselle vaikeampaa, pysyä lipainossa vai olla syömättä hiilareita, nykyinen terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositus lautas mallista on rikollinen ihmisen terveyttä ajatellen KAIKKI HIILARIT OVAT LOPPU PELISSÄ SOKEREITA, KOSKA OLI HIILARI MISSÄ MODOSSA TAHANSA, SE MUUTTUU ELIMISTÖSSÄ SOKEREIKSI JA PITÄÄ INSULIININ TUOTANNON HUIPUSSAAN, SOKERIT OVAT VALTAVA STRESSI ELIMITÖLLE, KOSKA ELIMISTÖ JOUTUU TEKEMÄÄN KAIKKI MAHDOLLISET VASTATOIMET PITÄÄKSEEN VEREN SOKERIT TASAISENA, ELI VAIN PROTEIINEJA JA RASVOJA, PILKKU JA PISTE, MUTTA, KUKIN SAA TUTKIA NETISTÄ JA PÄÄTTÄÄ MITÄ SYÖ JA MITÄ EI, PS. ANTTI HEIKKILÄ, GOOGLETA.

• jotka auttoivat

Mene ruokakauppaan heti ruokailun jälkeen. Se, että vatsa on täpötäynnä, vaikuttaa ehkäisevän impulssiostoksia, kuten irtokarkkeja, suklaata ja sipsejä. Niiden ajattelu vaikuttaa täpötäydellä vatsalla kuvottavalta. Pahin skenaario on käydä kaupassa nälkäisenä heti töiden jälkeen. Silloin tulee helposti lastattua mukaan kaikkea p*skaa.

Sen lisäksi laadi ostoslista kaikessa rauhassa kotona, äläkä tee päätöksiä vasta kaupassa. Säästyt silläkin monelta harmilta. Sen lisäksi osta kerralla mahdollisimman monen päivän ruoat, joten tilaisuuksia lankeamisille ei synny.

Näiden toimien lisäksi katkaise kokonaan runsaasti sokeria ja rasvaa sisältävien ruokien, einesten ja makeisten osto. Vieroitusoireet kestävät muutamia päiviä ja selviät niistä sillä, että kämppä on tyhjä kaikista kiusauksista. Vieroittaminen ei onnistu "kohtuullistamalla" vaan katkaisemalla kierre toptykkänään.

Oman kokemukseni mukaan syöpöttelyn takana on elimistön totuttautuminen nopeaan veren sokeritason nousuun, eräänlaiseen "sokerihumalaan", joka synnyttää mielihyvän tunteen. Parhaiten taistelet tätä vastaan syömällä sellaisia ruokia, jotka pitävät veren sokeritason mahdollisimman pitkään vakaana. Se hillitsee oman kokemukseni mukaan erittäin tehokkaasti "makeannälkää".

• zaroula

Ihan ensiksi suosittelen käymistä lääkärissä,jos painosi on todella terveydelle vaaraksi.Hän voi sitten suositella eri vaihtoehtoja.En tiedä paikkakuntaasi,mutta useissa terveskeskuksissakin(mm.Lahdessa) on koottu laihdutuspiirejä.Ne ovat edullisempia kuin Painonvartijat ta Personal trainerit.Vertaistuki on paras apu.Sen saat muilta samasta ongelmasta kärsiviltä.Itse olen saanut apua Painonvartijoilta.Punnitsemisen lisäksi saat sieltä pomminvarman ruokaohjelman,joka nykyään on todella monipuolinen;ruokaohjeita ja neuvoja ja toisten laihduttajien tuen.Lisäksi siellä on ohjaajatkin laihduttaneet ohjelman mukaan.Tietenkin sitä ohjelmaa pitää sitoutua noudattamaan,mutta voin taata,että nälkä ei tule.Ruokaa on liikaakin,ainakin alkuun.Älä sorru "poppakonsteihin" ja kalliisiin valmisteihin,joita on tarjolla.ne ovat huijausta,etkä saa niistä pysyvää apua.Vertaisryhmässä voit kypsytellä rauhassa elämänmuutosta ja jokainen pudotettu kilo antaa uutta uskoa!Tsemppiä sinulle!Kyllä sä pystyt!:o)

• Aina liikkeellä

Sinulla on jo hyvä alku asiassa; olet alkanut ajatella vääriä tapojasi ja tottumuksiasi. Siitä sinun pitää jatkaa, sinun tulee muuttaa ajattelutapaasi ja elämäntapaasi ja ne eivät muutu kuin tekemällä töitä sen ajatuksen kanssa, että elämäntapamuutos on ainoa tie, joka tuottaa tuloksia. Kaikenlaisilla erilaisilla laihiksilla et ikinä pääse lopulliseen tulokseen.

Siitä ajatuksesta sitten pikkuhiljaa rupeat konkreettisesti muuttamaan elämäntyyliäsi, vähennät syömistä, lisäät liikuntaa ja opettelet asennoitumaan niin, että näin minä teen loppuelämäni - ja pysyn terveenä ja kunnossa. Vippaskonsteja ei ole. Oikea, ravitseva ruoka takaa hyvän pohjan terveydelle ja liikunta on ainoa terveellinen lääke joka pitää sokeri- ja rasva-arvot normaaleina. - Hae toki silti apua ja tukea lääkäriltä, vertaistukiryhmistä ja psyykenkin auttamiseen alan ammattilaisilta, jos sinusta siltä tuntuu. Tsemppiä.

• kanssasisar

Tuo on hyvä alku, että haluat tehdä jotain painollesi. Seuraava askel voisi olla vaikka se , että näet
      itsesi hoikkana ja terveempänä myös keski-iässä vielä. Sen jälkeen mieti mistä olet valmis luopumaan.
      Sokerista ? Suklaasta ? Hampurilaisista ? Pitsasta ? Alkoholista ( 7 kcal / gr ) Isoista annoksista ?
      Ranskalaisista perunoista ? Makkarasta ?
      Entä miten olisit valmis liikkumaan, aluksi uimalla, kuntopyörällä, myöhemmin kävellen, hiihtäen, jumpaten ?
      Voisit myös katsella "sielusi silmillä" vatsaontelon sisäpuolelle, ympäröikö tärkeitä elimiäsi paksu rasvakerros,
      joka altistaa verenpaineelle ja diabetekselle ? Entä ovatko nivelesi järeät kuin norsulla ja kestävät
      pettämättä painosi vuodesta toiseen ?
      Anna ajan kulua, ja psyykkaa sopiva mielentila ja tahto itsellesi vaikka se kestäisi kuukausia tai
      vuodenkin. ÄLÄ ALOITA ENNENKUIN OLET VALMIS, ÄLÄKÄ ALOITA PELKKÄÄ PAINON PUDOTUSTA VAAN
      ALOITA UUSI AJATTELUTAPA. ET ELÄ SYÖDÄKSESI, VAAN SYÖT ELÄÄKSESI !
      Näillä eväillä olen lopettanut tupakoinnin ja hillittömän makean syömisen. Ei se helppoa ole, mutta koska
      se on välttämätöntä, TEE SE ITSESI VUOKSI !

• entinen plösö

Itse olen kokeillut kaikki mahdolliset laiharit painonvartijoita myöden, mikään ei auttanut vaan kilot tulivat aina liki pitäen tuplana takaisin.
      Viime vuoden huhtikuussa jotakin vain tapahtui, minä, laiska liikkuja (suorastaan inhosin liikuntaa)lähdin pienelle kävelylenkille ja huomasin, että siitä tuli hyvä olo. Niinpä päätin kokeilla kävelylenkkiä seuraavanakin päivä ja sitä seuraavana... Siinä sivussa huomasin, että liikunta vei ruokahalua, seuraava askel oli pikku hiljaa tapahtuneet ruokailutottumusten muutokset. Vaalea leipä pois, tumma tilalle, säännölliset ruokailuajat jne. Mitään en kirjannut ylös ja myös herkuttelua sallin. Nyt olen jo 16 kg hoikempi kuin viime huhtikuussa. Nautin lenkkeilystä, jossa mp3 soitin mainio apu. Oli hienoa huomata, että jaksoin hölkätä osan lenkistä. Liikunta onkin kivaa=)))
      Ennen joulua menin vaatekaappini läpi ja heitin kaikki koon 46-48 housut pois, nyt tilalla on 40-42 koon housut=) Ihannepainoon on vielä matkaa, mutta mihin minulla on kiire, ei mihinkään. Kun ei ahnehdi liikaa, ei tule pettymyksiä ja hommaa tyssää siihen.
      Tee siis muutokset pikku hiljaa, ei kaikkia kerralla
      Älä liian intohimoisia tavotteita
      Ja jos siltä tuntuu, kokeile sitä Allia ruokavalion tueksi EI sen sijaan!
      Pettymyksiäkin tulee, mutta niitä ei kannata jäädä murehtimaan, saati lohduttaa itseään ruualla, vaan sinnikkäästi jatkaa eteenpäin.
      Jos olet napostelija, älä osta kotiin sipsejä, suklaata tms. Etsi tilalle jokin muu naposteltava. Itse tykkään niistä pienistä snack-porkkanoista, joita kaupoissa myydään pienissä pusseissa.
      Pienen totuttelun jälkeen kukka- ja parsakaalista on tullut mun suurta herkkua. Kasvikset ja hedelmät on hyviä ja niitä kannattaa suosia ;)

Mä toivotan sulle onnea ja olen varma, että onnistut, jos todella sitä tahdot!

• Nannuli40
    • -30kg 10v sitten,

on elämäntapa muutos!
      Syöt vähemmän kuin kulutat. Se ei ole sen ihmeellisempää.
      Pitäisi vallan lailla kieltää sana laihdutus ja dieetti. Painonvartijat sun muut kaikki pillerikuurit on silkkaa hömpänpömppää. Kuitenkin tärkeintä on, että olet jo tiedostanut ongelman. Nyt vain muutat elämäntapojasi terveellisempään suuntaan. Vähennät ruuan määrää ja lisäät liikuntaa. Jo päivittäisen hyötyliikunnan määrää lisäämällä saat huomattavia muutoksia.
      Hävität auton, sillä rahalla ostat hyvän pyörän. Unohdat yleiset kulkuneuvot, varaat vaan matkoihin enemmän aikaa. Ja niillä säästyneillä rahoilla voit ostaa vaikkapa hyvällisen repun selkään keikkumaan ja mp3-soittimen korville mölisemään. Siellä kulkee mukavasti kaupasta satsi kuin satsi ruokaa kotiin.
      Näillä arkisilla muutoksilla lähtee 30kg kepeesti.
      Voin antaa lisääkin arkipäivän vinkkejä jos kiinnostaa.

• MinnaMann

Kokeile www.kiloklubi.fi. Ehdottomasti paras mihin olen törmännyt.

• sukurasitevatsainen

mulle tuli paras apu personal trainerilta, joka on perehtynyt ruokavalioon ja liikuntaan ja joka vielä tunsi mun tyylin olla, eli ei tuputtanut sellaisia asioita, joihin en ollut valmis tai en olisi ehtinyt. Ei vaatinut kuntosalikäyntejä, vaan opasti mun liikuntalajeissani, miten saan tehoa lisää. Ruokailuissa katsoi ruokapäiväkirjani, poisti punakynällä haitalliset jutut ja lisäsi mitä katsoi tarpeelliseksi, huomioiden aamukahvini jaa leipäni, sekä sekalaisen työaikani, sai soviteltua asiat niiden mukaan.
      Terveyskeskuksesta pyysin 40v tarkastuksessa apua, mutta th vain pyöritti päätään ja selitti, kuinka pitkä tie siitä tulee, pyysin ravinto-ohjeita, hänellä ei ollut tarvittavaa materiaalia. Rosenterapiassa ja elämäntaidonvalmennuksessa kävin saamassa apua tohon henkisempään puoleen, kannustusta ja syiden kaivelua, ei tuntunut edes pahalta, koska olin itse valmis muutokseen, mutta jos et sitä ole, unohda koko juttu.

• mulla näin

Kirjoitit, että sulla on ongelmallinen suhtautuminen ruokaan, ajattelet sitä koko ajan ja syöt kymmeniä kertoja päivässä, vaikka nälkä ei olisikaan. Minusta sulla on selvästi masentuneen ihmisen oireet ja siihen ei auta mitkään dieetit. Sun pitää ensin selvittää mikä ajaa sinut tuohon ja jollet pysty muuttamaan itteäs itse, niin hae ammattiapua.

Olen itse ollut aina normaalipainoinen, mutta viime vuosina itselläni on tullut syöpöttelykausia ja syön koko illan kaikki mitä ikinä löytyykin. Painoa on kertynyt kylläkin ihan liikaa ja yritän kovasti muuttaa elämäntapaani, ettei jää illalla tuota tyhjää aukkoa, minkä sitten täytän syömisellä. Elikkä yritän omin voimin päästä eroon tuosta syömis vimmastani ja palata normaaliin päivä rytmiin.

• äiti 90,94 ja 95

Haluaisin antaa sinulle sellaisen neuvon, että lähde päivittäisille kävelylenkeille, kävele vaikka 5 km päivässä ja ota sellainen tavoite, että lenkkiisi pitäisi kulua vain 50 min, eli 1 km /10 min, niin sitten ainakin olet 50 min pois jääkaapin läheisyydestä. Itse laihdutin tuollaisella tavalla 30 kg ja ole saanut painoni pidettyä, nyt kyllä en ole ehtinyt paljoa lenkkeilemään, mutta kelin sen salliessa, menoksi.
      Toinen hyvä konsti on pienentää annoskokoja, siis leikkelelautanen normaalin lautasen tilalle, pientä huijausta vatsalle, mutta mitä siitä.
      Älä ota stressiä painonpudotuksesta, muuta elämäntapoja, itsekkään en aloittanut ns. laihdutuskuuria, vaan aloin ulkoilemaan ja niin siinä sitten kävi.
      Jos olet murrosikäinen, niin sitten rauhallinen toiminta ko. asiaan, muuten menee kaikki elämäsi sekaisin.
      Omalla lapsellani kävi niin ja nyt siitä sitten pähkäillään, mitä nyt tehdään.
      Onnea yrityksellesi.

• Luki-luki

Kyllä tämä aloittajaihminen ihan ilmoitti ikänsä.

• läskiliisa

on se että syöt normaalia ruokaa vaan vähemmän ja liikut enempi. Ite oon kokeillut kaikki poppakonstit ja
      n kans laihduttaa tueks ni se kyl kans auttaa.
      Taivalta itel viel edes aikalailla mut periks ei anneta.

• aliina ja aliisakin

Itselläni auttoi painon pudotuksessa 120kg-50 kg. otin vihkon keitiön pöydälle johon merkkasin kaikki mitä söin, no lukiessani sitä tuliki aika hyvin taukoja jääkaapilla käyntiin. nyt riittää pelkät ateriat, en enä haikaile välipalojen ja herkkujen luokse. Olo on hyvä nyt. eli ei ihme reseptejä siihen taida löytyä. toi vihko sai mut tajuamaan kuinka paljon söin joskus

• OmShantiShivaShakti

Ruokapäiväkirja on kaiken viisauden alku. Yhdet laihtuu tuurilla, toiset kemikaaleilla, mutta useimmat laihtuvat kun näkevät lopulta omilla silmillään paljonko laittavat suusta sisään.

• Herra Huu

kisko kelkkaa

• akmez

Hei, en ole pahemmin lukenut mitä muut ovat kirjoittaneet enkä tiedo käytkö lukemassa näitä vastauksia jne. Mutta kuitenkin. Minulla oli ihan samanlainen tilanne kuin sinulla, mutta sitten liityin painonvartijoihin ja olen enemmän kuin tyytyväinen että liityin! ! Ryhmä on siellä tukena jne! Olen laihduttanut lähelle 40 kiloa siellä ollessani. Zemppiä !

• superlaihduttaja

useita kertoja elämässäni reilusti yhteensä yli 100kg.
        eli 30 kg olen saanut aina pois itselleni räätälöimällä dietillä
        joka sopii minun keholleni. nuorempana useita kertoja
        5-10kg ja isompia määriä nyt aikuisena
        28-44-vuotiaana 3 kertaa mutta valitettavasti
        olen lihonut ne aina takaisin.
        lahduttaminen on minun elämäntapani ja tiedän
        että se jatkuva kova pudotus ja lihominen
        on elimistölle raskasta.
        nyt kun vuoden vaihteessa taas aloitin niin
        1,5 vuoden kuluttua olen taas ihannepainossa jolloin BMI on n.26.
        painoskaalani on tämän pituisena 167 cm vaihdellut 39-105,5kg.
        nyt en tiedä mitä painan mut ehkä vähän alle 100kg.
        toisaalta vois taas kokeilla miltä näyttäisin keski-ikäisenä esim. 58kg,
        mut mulle riittäis sekin että paino olis 80kg.
        sitä en tiedä miten saisin painon sitten pysymään siellä
        ihannemitoissa sillä rakastan hyvää ruokaa.
        mut sit taas lahdutan kun kyllästyn läskeihin
        eikä jalat enää toimi kunnolla. sellaista se on.

• Tyttären äiti

...jätä peruna,vehnäjauhoja sisältävät tuotteet sekä glutamaatti (E621) sekä keinotekoiset makeutusaineet ruokavaliostasi pois. Huolehdi tarpeellisten vitamiinien ja hivenaineiden sekä rasvahappojen saannista niin vuoden kuluttua olet aivan eri ihminen. : )

• bebrerbbr

Tämä auttaa.

Lopeta kaloreiden laskeminen. Kun käyt kaupassa, niin valitse sellaisia hyviä ruokia jotka ovat kevyitä. Tee siitä ihan lista itsellesi ylös kotona mitkä ovat kevyempiä tuotteita. Tuon listan tarkoituksena ei ole muu kuin osoittaa että kevyempiä hyviä ruokia on olemassa ja psyykata niin että et kuole nälkään vaikka vähennät syömäsi energiamäärää. Listan tekeminen ei ole kuin päivän homma joten se kannattaa tehdä alkuun.

Tuon listan mukana voit tehdä listaa siitä millaisia ruokia tykkäät tehdä itsellesi kotona. Nyt vain yhdistät ne listat ja katsot että seuraavasta ruuasta tai ateriasta minkä teet, tulee kevyempi. Tämä koskee ihan kaikkea, ihan yksinkertaisesta leivästä ruokalajeihin.

Toinen vinkki. Kaikki herkut pois. Yksinkertaisesti roskaruuat (noutoruuat), pullat, kääretortut, karkit, sipsit ja muut sellaiset herkut pois. Ei enää yhtään suupalaa kyseisiä tuotteita. Noin kaksi kuukautta meni itsellä ennenkuin totuin niistä pois. Ensimmäinen kuukausi meni pelkällä tahdonvoimalla, mutta toisena kuuna jouduin pitämään itseni niistä erossa. Sen jälkeen himo helpotti eikä herkkuja enää tehnyt mieli.

Tämän lisäksi joudut vaihtamaan kaikki makkarat pois ja käyttämään leivän päällä kokolihaleikkeleitä. Myös vaalean leivän joudut jättää pois ja vaihtaa sen tummaan.

Kolmas vinkki. Tee viikon ajalta lista siitä mitä söit. Laita siihen ihan kaikki mitä suuhusi pistit. Viikon jälkeen tarkastele että mitä voit vähentää. Sinun ei tarvitse, etkä saakaan jättää pois mitään muuta kuin nuo turhat roskat joita tuossa joitakin luettelin. Esimerkiksi jos käytät kahvissa, teessä, kaakaossa tai muussa juomassa sokeria, niin ensin vähennät sen sokerin määrää ja pikkuhiljaa kun viikot etenevät, totuttaudut siihen ettet lisää sokeria enää joukkoon. Vaikka ei uskoisi, niin makunystyrät tottuvat tuollaiseen vähennykseen ja sen jälkeen lisätty sokeri alkaa maistumaan aivan liian makealta ja pahalta.

Jos syöt isoja annoksia lautaselta, niin heitä nykyinen lautasesi pois ja hanki tilalle lasten lautanen. Et usko kuinka tehokkaasti se vähentää syömisen määrää, mutta ei kuitenkaan aiheuta nälkää. Sinulla on varmasti vähän samaa vikaa kuin itsellä, eli että tuli syötyä liian nopeasti niin että aivot eivät ehdi saamaan tietoa että nyt on jo energiavarastot täytetty ja nälkä voitettu, voi lopettaa ruuan ahmimisen. Kun syö hitaammin ja joka suupalan jälkeen laskee haarukan tai lusikan alas, ja sen lisäksi vielä käyttää tuota pienemmän annoskoon lautasta, aivot alkavatkin paljon aiemmin sanomaan että nyt voi lopettaa ja että nälän tunne on voitettu.

Siinä on muutama vinkki millä lähteä liikkeelle, mutta tosiasia on se että sinä et laihdu lainkaan ellet syö vähemmän kuin kulutat. Mitkään kikka kakkoset, tai ihmedieetit tai lääkkeet eivät siihen auta, sillä ihmisen keho on rakennettu niin että se käyttää energiaa tietyn määrän ja saadun ylimäärän se varastoi pahan päivän varalle. Sinun täytyy vähentää syömisiäsi niin että alat kuluttamaan hieman enemmän kuin mitä energiaa saat. Sen jälkeen paino alkaa pikkuhiljaa tippumaan alaspäin ja kun painoa pudottaa pikkuhiljaa tehodieettien sijasta, niin se elämäntapa jää päälle eikä tule tunnetta siitä että koko ajan jää elämään jotakin tyhjää. Tuota yhtälöä voi nopeuttaa sillä että pistää kehon töihin, eli vaikkapa lähtee tunnin kävelylenkille joka ilta. Sen ei tarvitse olla sen kummempaa liikuntaa.

Et voi muuttua toiseksi yhdessä yössä, joten vain pieniä askelia täytyy ottaa ja vain vähän saada kiloja vähenemään viikossa että se vähemmän energian elämäntapa alkaa tarttumaan kiinni. Kilo viikossa on hyvä tahti koska silloin elämään jääkin jotakin, eikä tunnu niin tyhjältä kun kaikki entinen on lopetettu.

• Dashiane

Olipas kyllä ihan pakko nyt vastata :)

Minulla on ollut aina epäterveellinen suhde ruokaan: söin jääkaapista ihan mitä sattui ja tosiaan välillä tuntui kuin se oma käsi olisi ollut riivattu sen suhteen, mitä suuhuni tungin ja millä vauhdilla. Lääkärillä ja terveydenhoitajan luona käytyäni minulle diagnosoitiin BED (Ahmimishäiriö), joka selitti paljon omaa käytöstäni. Painoa ja ikää minulla oli tässä vaiheessa saman verran kuin sinulla.

Aikaisemmin painonvartijat sun muut kokeneena (osaan edelleen kaikkien ruokien pisteet ulkoa..heh), huomasin etten saanut silti ahmimistani kuriin ja elämä tuntui rasvattomalla ruualla ja pienillä annoksilla kituuttamiselta (kuka sellaista haluaa loppuelämäkseen?).
      Löysinpäs kuitenkin puoli vuotta sitten foorumin (www.karppaus.info/forum) ja sen jälkeen kaikki on muuttunut :) Olen laihtunut kokonaisuudessaan 14 kiloa, senttejä on lähtenyt pelkästään vyötäröltä 15cm ja ennen kaikkea: suhtautumiseni ruokaan muuttui totaalisesti.

Enää ei ole ollenkaan tai edes hieman hankalaa hallita omaa syömistään ja ei tarvinnut luopua hyvästä ruuasta :) En itseasiassa koskaan ole syönyt näin mainiosti kuin tällä ruokavaliolla!

Tsemppiä aloittajalle elämäntapamuutokseen! Toivottavasti sinä löydät keinon, joka auttaa sinua parhaiten :)

• popu

Varma tapa on se, että syö vähemmän ja liikkuu enemmän. Säännöllinen liikunta päivittäin ja kevyempi ruokavalio. Elimistö alkaa tottua ajan myötä siihen, ja paino tippuu pysyvästi.

• Masa

Moikka moi,

1. Syö tasaisesti pitkin päivä, esim vihannes, joka toinen tunti. Muuten kolme "yhden lautasellisen ateriaa" päivässä.
      2. Vältä alkoholia ja sokeripohjaisia juomia.
      3. Juo paljon vettä väh. 10 lasia päivässä. Ensimmäinen lasi tyhjään vatsaan aamulla ja viimeinen juuri ennen nukkumaan menoa.
      4. Muista lautasmalli. Puolet lautasesta tulisi olla vihanneksia, neljännes hiilihydraatteja (perunaa, pastaa tms) ja neljännes proteiinia (lihaa, kalaa jne). Syö hitaasti ja nautiskellen. Niin ja sitten vain yksi lautasellinen ruokaa per ateria. Mikäli nälkää jää - syö lisää vihanneksia.
      5. Antioksidanttien saanti on erittäin tärkeää. Helppo sääntö on värikoodit: Päivittäin tulee syodä punaisia, oransseja, keltaisia, vihreitä ja valkoisia vihanneksia.
      6. Rasvojen saanti on myös erittäin tärkeää. Kylmäpuristettu oliiviöljy ja perinteinen voi on parempaa kun kaikki kevytlevikkeet. Muista kuitenkin määrät! (Tästä aiheesta voi olla montaa mieltä. Toimintamalli on kuitenkin osoittanut toimivaksi!)
      7. Myös vitamiinit kannattaa muistaa. Hedelmät siältävät kuitenkin yllättävä palljon sokeria joten älä syö paljon. Mikäli tuntuu että et saa riittävästi vitamiineja suosittelen monivitamiinivalmisteita apteekista.

8. Lisää liikuntaa. Tee jotain tunti-kaksi päivässä. Jos aloitat liikkumisen nollatasolta kaikki on lisä on hyvästä. Hanki vaikka Nintendo Wii ja heilu urheilupelijen tahdissa kaksi tuntia päivässä (toimii! Malli luotiin yhdelle asiakkaalleni kun en keksinyt enää muuta). Kävele paljon! Uiminen on helppo ja hyvä tapa aloittaa liikuminen. Uiminen ei rasita esim. niveliä juuri ollenkaan.

9. Kauppaan kerran päivässä. Osta vain sille päivälle tarvittava ruoka ennakkoon luodun listan mukaan. Listan olet luonut edellispäivänä heti illallisen jälkeen. Kauppaan et saa mennä nälkäisenä => ostat silloin liikaa.

10. Ja lopuksi. Luo päiväkirja! Kerro siinä itsellesi mitä olet tehnyt, mitkä ovat tuntemukset, onko ruoka ollut hyvää jne jne. Sitten kun sinulla on heikko hetki, luet läpi kirjoittamasi ja kerää itseltäsi energiaa jatkaa!

Tsemppiä uuteen elämään!

• k mikko

MONTA OLET HYVÄÄ NEUVOA SAANT...KERROPPA MEILLE VAIK JUHANNUKSEEN MENNESSÄ,MITEN OLET ONNISTUNUT. MONI MEISTÄ HALUAA TUKENAS OLLA.

KAIKKI KONSTIT EI KAIKILLE SOVI. ITSE OLEN VUOSKYMMENIÄ .. PAINO 65 KILOA .. AAMUSYÖMÄTTÖMYYTTÄ HARRASTANT. MONESTI RUOKAHALU HERÄÄ VAST RUUALLE RUVETESSA. ANNETAAN YÖLEVON JÄLKEEN VATSAN EDELLEEN RAUHASSA HUILAILLA...VAIK ILTAAN ASTI. EIKÄHÄN JOKA PÄIVÄ TARVII OLLENKAAN SYYVVÄ!!! VETTÄ VAAN...TEETÄ .. SUOSITAN PUNAPENSASTEETÄ .. AAVIKKOKERMA-SEKOITUSTA .. TAI TERVEELLISTÄ MEHUA.

TOINEN KONSTI ON JATKUVA PIENI LIIKEHDINTÄ. PYÖRITTELET NILKKOJAS..KIPRISTELET VARPAITAS.. JÄNNITTELET PAKAROITAS..VATSALIHAKSIAS..HIEROT ITSEÄS TAI NAAPUREITAS .. NOSTELET PAINOJA TAI VAIK HUONEKALUJA. JA VARMAAN PITKÄT PÄIVITTÄISET KÄVELYLENKIT LÄHI- TAI ETÄLUONNOSSA MONESSAKIN MIELESSÄ ERITTÄIN OVAT EDUKSES.

IKIRAITISTA JA MUUTOINKIN ERINOMAISTA UUTTA AIKAA JA TERVETTÄ TULEVAISUUTTA SINUL TOIVOTTAEN...k mikko

• :nuori:

tässä olisi minun konstit...
      - esim välipalana voisit syödä purukumia... siinä on vain 4 kcal ja sinulle tulee täysi olo kun pureskelet sitä pitkään
      - karamelli / herkku lakkokin auttaa...
      - hyvä liikunta ja illalla kannattaa tehdä jumppa liikkeitä (:

• Hessu hopo

Sun viestistä jo totesi sellaisen piirteen,että yrität pudottaa painoasi liian nopeasti.
      Ei se ole mikään salaisuus,että sellaiset on tuomittu kyllä epäonnistumaan.
      Pieniä elämänmuutoksia pienin askelin..siitä se varmaankin lähtee liikkelle,eikä mitään orjallisia tavoitteita.
      Kannattaa alkaa ulkoilla enemmän,lähteä vaikka kävelemään siihen kotisi lähiympäristöön ja nauttia raikkaasta ulkoilmasta ja mikä parempaa jos saat vielä jonkun mukaasi.Siitä voi tulla pian jokapäiväistä ihan luonnostaan.Samalla varmaan alat tuntea myös janon tunnetta,eli lisäät myös nesteen juomista.Siinäpä jo toinen hyvä piirre...siis ihan tällaisia yksinkertaista touhua.

Jätä ekaksi kaikki ylimääräinen syöminen.
      Noudata säännöllisiä ruokailuaikoja ja syö sekaravintoa.

Ei mitään radikaaleja ratkaisuja...

• xfilesy

täydellinen ruokaremontti karppauksen tyyliin auttaa. Lue lisäksi kirja "Sokeripommi". Vika ei nimittäin ole päässäsi, vaan elimistössäsi......

• Toimii tai ei

Itselläni on auttanut todella hyvin karppaus. Olen entinen täydellinen sokeriaddikti/holisti, suklaata meni päivittäin, kuin myös sipsejä ja kaikkea muutakin paskaa. No eihän mikään ihmekään sitten että paisuin n. 25 kiloa usean vuoden aikana. Ihme ettei sen enempää! En ole kyllä koskaan aikasemminkaan perustanut mistään kevyttuotteista. Kuka haluaa syödä styroksilta, pahvilta tai peräti kengänpohjalta (en oo kyllä maistanut), maistuvaa ruokaa?

Ruoan pitää olla maukasta ja hyvää, niin että sen lautasellisen jälkeen voit huokaista nautinnosta ja jatkaa muita toimia, eikä tarvitse syömisen jälkeen enää haikailla jääkaapin perään. Oman kokemuksen mukaan mitkään karkkilakot eivät toimi. Pitää syödä ruokaa, joka ei aiheuta himoja. Minulla hiilihydraatit laukaisevat välittömästi ahmimishimon kaikkea kohtaan.

En myöskään koe, että jokin liikunta voisi pelastaa tilanteen. Lähinnä tulee mieleen kaikki pakkolenkit ja hirveä tehokkuus: täytyy lähteä lenkille tunniksi. Jos ei jaksakaan koko tuntia vaan esim. 45 minuuttia, on koko ilta menetetty/ei tarpeeksi itsekuria/on pettänyt itsensä. Tulee helposti lohtusyötyä, jossei onnistukaan liian tiukoissa tavoitteissa. Parhaalta tuntuu liikkua niin kuin on hyvä, tai olla liikkumatta silloin kun ei siltä tunnu! Ei väkisin kannata, siitä ei tule kuin paha mieli ja epäonnistunut olo. Liikunta on terveellistä silloin kun siitä tulee hyvä mieli eikä se ole pakko. Jos on paljon ylipainoa, ei varmasti kannata aloittaa millään näännytystreeneillä, voi tyssätä koko juttu siihen.

Eikö sitä sanota että elämäntapamuutokset eivät luonnistu yhdessä illassa? Lähde liikkeelle pienestä. Voipi olla, että huomaat jo puolen vuoden jälkeen että teet/syöt/toimit aivan eri tavalla kuin ennen! Toisaalta esim. hitaasti hivuttautuminen liioista hiilihydraateista eroon ei välttämättä onnistu, vaan niihin täytyy tehdä jonkinlainen täysstoppi ja vieroittautua. Itse pitää kokeilla mikä tuntuu parhaalta, kaikille ei sovi kaikki.

Vielä tuohon terveyskeskus/ravitsemusterapeuttiasiaan ja esim. painonvartijoihin, niillähän on melkeinpä tasan se yksi malli jonka mukaan neuvotaan, eli: hiilihydraatteja lisää, rasvoja vähemmän. Kaikilla tuo ei toimi, joten kannattaa kokeilla myös päinvastaista eikä luottaa noihin täysin. Jos ensimmäinen ei toimi, kokeile seuraavaa. Kokeile tarpeeksi kauan, yksi viikko ei vielä kerro totuutta.

• Juba85

Hei!

olen itsekin vielä sairaalloisen ylipainoinen mutta paino on hyvää tahtia menossa alaspäin. aloituspainoni oli
      n.150 kg, nyt 2kk myöhemmin 129 kg. salaisuutena on yksinkertaisesti se mitä suuhun laittaa. aamulla aamupuuro joka pitää nälän poissa pitkään, päivälliseksi kalaa,kanaa sekä paljon kasviksia ja vihanneksia.
      karkit,rasvat,sokeriset limut leivokset, keksit yms. pois listoilta. jos tekee mieli makeaa niin syö esim. sokerittomia karkkeja, myös hedelmät ovat sallittujen listalla joita voi laittaa mihin väliin tahansa (ei banaania kuitenkaan, aika kaloripitoinen kun on). liikkumista en ole hirveästi jaksanut vielä harrastaa, mutta nyt kun paino on pelkällä ruokailutottumusten avulla saatu laskemaan, tekee myös mieli ruveta harrastamaan jotain liikuntaa.

• MiesX.

Painonpudotus on helppoa, syö hyvin ja laihdu.

Peruna,vaalealeipä,pastat, makaronit, pullat ja makeiset pois kokonaan.

Aamupuuro ja näkkäri juuston ja kinkun aamulla,sitten muuten aterioilla lihaa, kalaa, broileria saa syödä vaikka kuinka paljon ja niiden kera salaattia ja vihanneksia.
        Hedelmiä saa syödä mielinmäärin, mutta ei koskaan yhtä aikaa ruan kanssa.

Olen mies ja pudotin marras-joulukuussa tällä systeemillä 6kg, nyt on tullut jouluna 2kg takaisin mutta palaan oikeaan ruokarytmiin taas loppiaisen jälkeen,ylipainoa minulla on nyt noin 7- 8kg

Koskaan ei saa olla nälkä jos yrität saada painoasi alas.

• Tavismamma

Vastailinjo aiemmin, mutta halusin kertoa niistä asennemuutoksista, jotka minulla ovat vaikuttaneet nykyiseen onnistumiseen. Kertomuksesi on näet kuin omasta elämästäni. Painonvartijat ja kaikenlaiset vaihtoehtoiset dieetit tulivat tutuiksi. 4 vuoden aikana olen pudottanut painoa 45 kiloa. Asetin tavoitteeksi -10 kiloa vuodessa. Ensimmäisen vuoden aikana kukaan ei huomannut laihtumistani, mutta tunsin sen keventyneenä olona ja väljentyneinä vaatteina. Mahdun nyt seisomaan tuolloisten housujeni toiseen lahkeeseen, Pidin ne muistona ja sovitan niitä säännöllisesti. Päätin, että teen pieniä muutoksia. Luovuin ensin herkuista ja huonoista tavoista, joita ilman oli helpointa olla. Sitten lisäsin turhia askelia. Jätin auton pari parkkiruutua kauemmas tai kävin isommassa liikkeessä ostoksilla. Kun paino laski ja kykenin liikkumaan enemmän, aloin käyttää portaita hissin sijaan ja aloitin vesijuoksun. Kunhan ensin kehtasin, aloin käydä uimassa ylipainoisten uintivuorolla. Nykyään liikun pari tuntia päivässä viitenä tai kuutena päivänä viikossa. Olen kokeillut uusia lajeja ja löytänyt monia sellaisia, joita en ollut aiemmin uskaltanut edes kokeilla. Aloin mitata mittojani: vyötärö, rinta, lantio, reisi, pohje, hauis. Silloin, kun paino ei pudonnut, pienenevät mitat antoivat uskoa siihen, että olin oikealla tiellä. Kävin myös inbody mittauksessa ja jatkoin siellä käymistä puolen vuoden välein. Mittaus kertoi, mistä painoa lähti ja kannusti todella paljon eteenpäin. 45 lähtenyttä kiloa on pelkkää rasvaa ja tilalle on tullut lihasta, josta olen ylpeä. Päätin, että yksi plussaus tai retkahdus ei kaada tätä elintapamuutosta. Juhlat ja herkuttelutkin kuuluvat elämään. Keksin korvaavia herkkuja ja pikkuhiljaa olen voinut nauttia taas vanhoista himoruuistakin, pienempinä annoksina. Jos paino välillä nousee kilon tai kaksi, seuraan pidemmän ajan käyrää, joka on kuitenkin laskeva. Punnitsen itseni päivittäin, mutta seuraan vain kuukauden tulosta. Kilo pois kuussa on hyvä tulos. Päivittäinen punnitus on auttanut ymmärtämään oman elimistöni toimintaa. Paino saattaa kuukautisten aikana nousta 1-3 kiloa, joka on todella paljon lähes normaalipainoisessa naisessa. Tällä rauhoittumisella, olen päässyt eroon jatkuvasta painonvaihtelun aiheuttamasta tunnevuoristoradasta. Apua voi olla myös esim. terapeutista, joka auttaa käsittelemään tunteita muuten kuin syömällä. Addiktiohan tämäkin on, ilman viinaa/tupakkaa/huumeita voi elää, mutta ei ilman ruokaa. Matkalle mahtuu jalkavammoja ja leikkauksia, jotka vetivät mielen matalaksi, koska en päässyt liikkumaan. Yritin keksiä ruuan tilalle muuta ilahduttavaa tekemistä. Jalkaleikkauksesta toipuessa kalorilaskurin yhteisön tuki ja muiden blogien lukeminen oli tärkeää. Lisäksi opettelin tekemään käsitöitä. Mieli virkistyi, kun sai kaunista aikaiseksi, eikä käsitöitä voinut sotkea syömällä samalla grillikylkeä. Vesipullo oli seuralaisenani. Niinä aikoina, kun koin laihduttamisen liian vaikeaksi, keskityin siihen, että paino ei lähtenyt uudestaan nousuun. Pisin tällainen jakso kesti puoli vuotta. Nyt on taas edessä ryhdistäytyminen joulun herkuttelujen jälkeen. Plussasin joulun aikaan pari kiloa, mutta olin henkisesti valmistautunut siihen. Kävin päivittäin vaa'alla ja pidin tuon liikkumavaran mielessä. En uskokaan lihoneeni, vaan varmaankin runsas hiilareiden ja suolan syöminen on osaltaan aiheuttanut turvotusta. Tammikuun aikana on tarkoitus päästä eroon näistä joulukiloista ja sitten jatkaa viimeiset kilot normaalipainoon. Se toteutuu vielä tänä vuonna. Ruokavaliossani tärkeimmällä sijalla ovat hyvät hiilarit, eli täysjyväviljatuotteet, hyvät rasvat, vähärasvaiset proteiinit (2g/kilo) ja hedelmät sekä vihannekset. Juon vettä päivittäin noin 2-3 litraa muista juomisista riippuen. Mielestäni on tärkeää etsiä itselleen parhaiten soveltuva ruokavalio, eikä seurata orjallisesti jotain valmista ohjetta. Oma ruokavalioni on yhdistelmä hyväkarppaamista ja ihan vaan vanhanaikaista lautasmallia. Sitä on helppo toteuttaa ulkona syödessäkin. Helppous on ainakin minulle ensisijaisen tärkeää. haluan elää normaalia perhe-elämää, enkä kikkailla ruualla. Netistä löytyy paljon reseptejä ja vinkkejä, mutta niitä kannattaa lueskella kriittisesti. Kalorilaskurissa teen itse esim. omia reseptejä. Olen vältellyt ääri-ilmiöitä ja ns. saarnaajia, joiden mielestä on vain yksi oikea tapa elää. Mielestäni ei kannata yrittää mahtua jonkun muun luomaan muottiin vaan etsiä omat rajansa. Toivottavasti sinäkin löydät oman tapasi tehdä elämänmuutos, Se lähtee ensisijaisesti omista ajatuksistasi. Yritä asettaa riittävän pieniä, saavutettavia tavoitteita, niin voit juhlia useammin onnistumisia. Älä odota muiden huomaavan muutosta kovin pian, mutta luota omaan tunteeseesi onnistumisesta. Se, ettei paino nouse tästä ylemmäs on jo onnistuminen. Minulla ensimmäinen tavoite oli saada painonnousu pysähtymään. Toivotan sinulle onnea valitsemallasi tiellä. Toivottavasti osaat etsiä ja saat kaiken tarvitsemasi avun.

• Porhaltaja

Ei riitä että pitää ruokapäiväkirjaa, vaan liikuntapäiväkirja on yhtä tärkeä. Laihduttamisella nykyään rahastetaan, on kaikenmaailman personal traineria, kuntosalia, kurssia, kotisivua, kirjoja...
        Kaikki nämä voi jo unohtaa. Itseasiassa lähes jokaisella on riittävästi tietoa terveellisestä ruuasta, miksi ei syödä terveellisesti. Erittäin halvalla laihtuu esim. talviaikaan varsinkin näin lumisena talvena lumitöissä. Kerrostaloissa voi pitää piha-alueet siistinä, hiekoittaa jne, ja omakotitaloalueilla voi tehdä lumitöitä vanhuksille, siinä samalla laihtuu ja saa hyvän mielen auttaja ja autettava. Kesällä voi tehdä risusavottaa, polttopuita esim. vanhuksille saunapuita, hoitaa piha-alueita kuten leikata nurmikkoja, orapihlaja-aitoja sekä käydä kaupassa. Laihduttaminen on omasta mielestä ja mielikuvituksesta kiinni...

• "Karkki-Kaisa"

Hienoa, olet ottanut ensimmäisen askeleen toteamalla asian ja tekemällä päätöksen alentaa painoa!
      Sinun on punnittava eri vaihtoehtoja ja kokeiltava, mikä sopii sinulle. Muista kuitenkin itsekuri! Itse sain 8 vuotta sitten ikäisenäsi laihdutettua 14 kg Painonvartijoissa. Olin hyvin tarkka ja kirjasin ylös kaikki syömiseni ja niistä tulevat pisteet, jotta päiväkohtainen pistemäärä ei ylittynyt. Otin itselleni myös aikaa joka päivä suunnitellakseni etukäteen, mitä ruokaa valmistan evääksi töihin ja laadin etukäteen kauppalistan, jotten sortuisi helppoihin valmisruokiin. Painonvartijoista ostin kevytpatukoita (jotka olivat tällaisen karkki-kaisan pelastus heikkoina hetkinä!! toinen pelastus olivat pienet läkerol-askit ja purukumi) ja kevyitä ruokaohjekirjoja. Kilot tuntuivat lähtevän helposti, noin 0,5 - 1 kg viikossa. Mikään ei motivoinut paremmin kuin pienempi lukema vaa'alla. Laihdutukseni pysähtyi ennen normaalipainon saavuttamista siihen, kun tulin liian tyytyväiseksi itseeni ja ajattelin ansainneeni pienen tauon, koska kaikkihan oli niin helppoa. Minua myös otti päähän painonvartijaryhmän tiukat läsnäolovaatimukset ja rahastus. Lisäksi kerroin ihmisille saavutuksestani (-14kg) ja tämän kuultuaan moni vanhempi tuttavani päivitteli, että minusta tulisi pian anorektikko. Kauhistuin itsekin "liian nopeaa pudotustani", vaikka en vielä ollut edes normaalipainossa. Aloitettuani "tauon" pysyin alkuun samassa painossa, mutta pikkuhiljaa unohdin itsekurin, töissä tuli pientä stressiä ja aloin taas herkutella. Nyt "tauko" on kestänyt vuosikausia, ja kilot ovat tulleet takaisin korkojen kanssa (paino yli 100)... olen kyllä tässä välillä aloittanut eri liikuntaharrastuksia, mutta niistä ei ole ollut painonhallinnassa apua. Kuntosalilta kotiin lähtiessä on kylläkin hyvä mieli, mutta hirmuinen nälkä ja kotimatkalla on vaikka mitä houkutuksia.

Nyt täytyisi ottaa itseä taas niskasta kiinni. En usko että tällä kertaa lähden painonvartijoihin, sillä olen nähnyt sen touhun ja minulla on heidän ohjeensa ja kirjansa. Ikäisenäsi olin hyvin motivoitunut painonpudotukseen ja noudatettuani painonvartijoiden ohjeita ensimmäiset 2 viikkoa ohjeiden noudattaminen kävi yhä helpommaksi. Nyt täytyisi saada se motivaatio nostettua ensin, jotta jaksan tuon haastavan 2 viikon yli. Minun täytyy taas ottaa itselleni aikaa ruoka-annosten suunnitteluun, siitä se lähtee (toivottavasti?)

• VALITA

LIIKUNTAA,LIIKUNTAA,LIIKUNTAA,OLO PARANEE JA PAINO LÄHTEE!

• laitoshuoltaja
        VALITA kirjoitti:

LIIKUNTAA,LIIKUNTAA,LIIKUNTAA,OLO PARANEE JA PAINO LÄHTEE!

Hei mistäpäin noin suurinpiirtein olet? Jos pohjanmaalta niin musta saisit seuraa painonpudotukseen, voitais punnita yhdessä ja muutenki tsempata toisiamme.

• Arkiliikkuja

Rupea liikkumaan! Itse olen kulkenut työmatkani kesät/talvet polkupyörällä ja kilometrejä kertyy 34km/päivä. Vuodessa n. 6000 - 6500km. Olen keski-ikäinen suht´kevyttä mutta kuitenkin fyysistä työtä tekevä mieshenkilö, eikä minulla ole ollut yli 15 vuoteen minkäänlaisia paino-ongelmia!

Voin syödä aivan mitä haluan ja niin paljon kuin haluan ja silti painoni pysyy vuodesta toiseen muutaman kilon tarkkuudella samoissa lukemissa ja oloni on hyvä! Minulla ei myöskään ole mielestäni minkäänlaisia psyykkisiä- tai unensaanti -ongelmia. Työpäivän jälkeen, etenkin talvella, saisin unenpäästä kiinni heti kotiin tullessani.

Mutta on tuossa toteuttamassani konstissa nk. varjopuolensa: Joudut ponnistelemaan ja hikoilemaan päivittäin! Pyörä ei kulje tuolla lumipöperössä metriäkään ilman lihasvoimaa ja siinä lihakset tutisee, pumppu hakkaa ja kotiin tullessasi olet, kelistä ja matkasta riippuen, todella väsynyt.

Kun käyt sen jälkeen kuumassa suihkussa tai saunassa, syöt ja juot jotain, heität pitkällesi niin takaan etteivät mielessäsi pyöri painonvartijat, kalorit ja parsapoliisi Hanna Partasen diettivinkit, vaan uni tulee muutamassa minuutissa, eikä ole arkipäivän vapaa-ajan ongelmia ;)

Ja mikäli vain olet sisukas niin simsala bim: painosi putoaa, läskit tippuvat tielle, kestävyys paranee, kroppa ja lihakset vahvistuvat, olo paranee etkä tarvitse painonvartijoita, terveyskeskuksia tai ihmedieettejä!

Mutta näin vain, jos olet valmis tinkimään arkiliikkumisen mukavuudestasi ja valmis ponnistelemaan, hikoilemaan ja kestämään kipua, eli käyttämään kehoasi siihen mihinkä se on tarkoitettu.......

• 60v emäntä

... et ota miestäsi mukaan kuntotalkoisiin. Luulen että syy onkin miehesi eikä paino-ongelma ole vain ja yksistään sinun!

Kirjoitit että miehesi "opetti" sinulle roskaruuan syönnin. Siitä et pääse eroon ennenkuin hänkin tajuaa ruokaremontin tärkeyden.

Mieti miehesi kanssa yhdessä ongelmaasi, ehkäpä hänellä on sama ongelma (monesti on). Alkakaa yhdessä liikkua, päätätte yhdessä tehdä terveellisempää ruokaa ja jätätte roskaruuat pois. Niissä on ihan liikaa hiilareita ja lisäaineita.

Toisen rakastaminen on helpompaa kun hyväksyy hänet, ole ilo miehellesi!

• Aloittaja

Hei. Olemme keskustelleet tästä monesti mutta hän ei ole kiinnostunut, ei halua että vedän hänet mukaan tähän "hömpötykseen", hän ei ymmärrä että syöminen voi olla ongelma. Olen vuoden yrittänyt saada häntä liikkumaan kanssani - edes 15 minuutin kävelylenkille. Suuttuu vain, kun en usko ettei hän aio lähteä nyt eikä huomenna. Joten tämä tosiaan on vain yksin minun käsissäni ja apu/tuki täytyy etsiä muualta.

• 60v emäntä
        Aloittaja kirjoitti:

Hei. Olemme keskustelleet tästä monesti mutta hän ei ole kiinnostunut, ei halua että vedän hänet mukaan tähän "hömpötykseen", hän ei ymmärrä että syöminen voi olla ongelma. Olen vuoden yrittänyt saada häntä liikkumaan kanssani - edes 15 minuutin kävelylenkille. Suuttuu vain, kun en usko ettei hän aio lähteä nyt eikä huomenna. Joten tämä tosiaan on vain yksin minun käsissäni ja apu/tuki täytyy etsiä muualta.

kun hänellä on kanttia olla välittämättä sinun ulkonäöstä ja jaksamisestasi? Eikö hänellä ole minkäänlaista paino-ongelmaa?
        Ei uskoisi että mies jonka vaimolla on noin vaikeaa, viitsii sysätä syyn yksin vaimolle.

Olette vielä nuoria ja tuo "hömpötys" koituu molempien hyväksi jos vain jaksatte vetää yhtä köyttä.

Minä tiedän myös, kuinka vaikeaa laihduttaminen on, olen käynyt läpi kaikki mahdolliset konstit painon pudottamiseksi. Viimein tajusin että valkoisen sokerin ja huonojen rasvojen nauttiminen on pahinta mitä voimme itsellemme tehdä.

TV:stä tulee hyviä ohjelmia joista saa vinkkejä, ja Heikkilän kirjat ovat kyllä parhaita neuvonantajia. Hanki joku niistä itsellesi niin saat pian näyttää pitkää nenää miehellesi, osoita hänelle että sinussa on naista tekemään itse se missä hän ei halunnut sinua tukea.

Tsemppiä ja onnea, toivottavasti pääset alkuun!

• pyydä omalääkäriltäs että pääsisit reseptiliikunta ryhmään. niissä on ihmisiä joilla on ylipainoa. se on ohjattua liikuntaa ryhmässä. vesijumppaa, vesikävelyy, lumikenkäkävelyy, kuntopiiriä yms.
      tsemppiä sulle!

• Jojoilija minäkin

Minä kehottaisin sua ryhtymään vähähiilihydraattiselle dietille, ellei sinulla ole munuais- tai maksasairautta. Luepa Antti Heikkilän Hyvän olon keittokirja, niin saat aivan maalaisjärkeen menevää tietoa ja ainakin mulle se on ollut ainut tapa pudottaa painoa. Toki olen minäkin repsahdellut ja se lupa on siinäkin dietissä, kunhan korjaa tilanteen. Täytyy sanoa kyllä, että sekin dietti vaatii elämäntapamuutoksen, mutta ainakin mulla se on onnistunut, koska siinä saa syödä riittävästi ja kunnon perinteistä ruokaa eikä ole pakko edes liikkua. Suurempi ongelma on sitten, jos et voi luopua perunasta, vaaleasta leivästä ja pullasta ym. makeasta. Tässä dietissä ei kyllä oikeastaan tuu makeanhimoa, kun sen ottaa tosissaan ja haluaa laihtua. Olo on tosi virkeä ja virtaa vaikka muille jakaa. Kehottaisin ainakin kokeilemaan, mutta tosiaan se Heikkilän kirja antaa hyvät ohjeet vasta-alkajalle. Ei muuta kun syömään ja laihtumaan!

• Olen itse temppuillut painoni kanssa kauan,olen kokeillut niin nälkäkuurit,kuin pillereillä laihduttamisen,olen paastonnut enimmillään kaksi viikkoa ja kyllähän niilläkin laihtuu,mutta ovat kovin vaativia,ei meinaa motivaatio riittää.Viimeisin laihdutus oli helpoin kaikista ja se oli PROTEINIDIEETTI, söin ainoastaan proteinia viikon ajan ja join vettä,niin tippui 5-6 kiloa painosta .Tämähän on ATKINSIN dietti,minä vaan tein lyhyesti,tällä moni on pudottanut painoaan jopa kymmeniä kiloja.Käy hakemassa kirjastosta ATKINSIN diettiä käsittelevä kirja ja tutustu siihen,voit yllättyä,kuinka helppoa on painon pudotus.Lykkyä laihdttamiseen.

• 174cm, 95kg

et kertonut ikääsi, pituutta ja painoasi..jonka vuoksi vikea kommentoida eri vaihtoehtoja muuten kun liiku päivittäin aineenvaihdunta liikkeelle..

• köyhä saa olla mutte

saat syödä tai juoda niin paljon kuin haluat,,kun muistat ottaa myös laihdutuslääkettä
      nimeltään ARSEENI ( tunnettiin ennen nimellä Arsenikki ) varmasti laihdut.

• Näin auttaa

Terveysaeman tarjoama apu riippuu varmaan vähän kunnasta. Selviää parhaiten kun soitat ja kysyt. Itse sain tarvitessani apua painonpudotukseen työpaikan terveydenhoitajalta. Kävin pari vuotta sitten kevään ajan säännöllisesti punnituksessa, pidimme n. 15 minuutin session alkuun joka viikko ja harvensimme sitten joka toiseen viikkoon. Paino lähti 20 kiloa, eli kaikki ylimääräinen. Yksin en olisi pystynyt laihduttamaan niin terveellisesti ja pitkäjänteisesti, eli terkkarista oli kyllä todella paljon apua. Pidin ruokapäiväkirjaa, johon teimme yhdessä muutoksia. MInun vastuulleni jäi muutosten toteuttaminen.

Joitakin kokemuksia matkan varrelta. Ensinnäkin laihtuminen edellyttää nimenomaan muutosta ruokavaliossa ja ruokailutottumuksissa. Et mitenkään voi liikkua niin paljoa, että pelkästään liikunnan avulla laihtuisit. Päin vastoin, jos ylipainoa on paljon ja pakotat itsesi liikkumaan heti alussa, niin koko homma voi kaatua siihen kun et enää jaksakaan harrastaa liikuntaa. Ei ole hyvä tehdä liian suuria muutoksia heti alkuun. Aloita siis ruokavalion muutoksella ja ota liikunta mukaan vasta siinä vaiheessa kun olosi on kevyempi ja haluat oikeasti liikkua. Liikuntaharrastus auttaa sinua myöhemmin säilyttämään painosi.

Toinen asia on säännöllisyys ruokailussa, eli syöt vain ruoka-aikoina etkä jätä ruoka-aikoja väliin. Suunnittelet syömisesi etukäteen. Sinun tapauksessasi, kun olet tottunut syömään usein, kannattaisi ehkä kokeilla rytmiä kahden tunnin välein. Esim. klo 8 aamuateria, 10 välipala, 12 lounas, 14 välipala, 16 päivällinen, 18 välipala ja 20 kevyt iltapala. Pidä ateriat kevyinä, n. 300-400 kcal ja välipalat max. 100 kcal niin rytmi säilyy eikä tule liikaa energiaa.

Vielä voin paljastaa joitan niksejä, jotka minua auttoivat paljon.
      - Makeannälkä. Makeannälkään auttavat light-mehut ja limut. Myös makuvissyt ovat aika hyviä ja ne ovat hampaillekin parempi vaihtoehto. Osta light-mehuja ja makuvissyjä kotiin varastoon. Jos suklaanhimo iskee, niin nauti aterialla Nutrilett-patukka. Älä kuitenkaan osta niitä kotiin varastoon. Jos on aivan pakko pitää karkkipäivä, niin pidä karkkipäivä max. kerran viikossa. Ei sitä ole pakko pitää joka viikko, ja osta vain sen verran karkkia kuin syöt karkkipäivänä, äläkä yritä säilyttää karkkia kotona. Irtokarkkeja esimerkiksi on helppo ostaa vaikka 100 g. Karkkipäivän jälkeisinä parina päivänä syöt kevyemmin.
      - Iltanälkä. Jos illalla vatsa kurnii, niin lämmin tee tai lihaliemi auttaa. Jos ei auta, niin tee keittoa. Kevyt keitto syntyy lihaleimestä ja kourallisesta sekavihanneksia. Kevyt keitto tulee myös tomaattimurskasta ja säilykeherkkusienistä.
      - Suunnitelmallisuus. Täällä joku jo totesikin viisaasti, että valinnat tehdään kaupassa. Suunnittele ruokailut etukäteen ja tee ostoslista. Laita listalle vähäkalorisia herkkuja: vesimelonia, kurkkua, mandariineja, kaalia, porkkanoita ... Jos tekee mieli tehdä heräteostoksia, niin osta muuta kuin syötävää, esim. lehti tai kivoja serviettejä.
      - Jätä ostamatta ongelmalliset ruuat. Itse luovuin käytännössä lähes kokonaan ranskalaisista perunoista (ei tee enää edes mieli), sipsejä ja suolapähkinöitä syön nykyään ehkä kerran vuodessa (jos joku tarjoaa en edelleenkään voi vastustaa) ja jäätelöä ostan tosi harvoin. Siideristä pidin aikaisemmin, mutta se ei enää maistu.
      - Sulje korvasi turhilta terveysintoiluilta ja ääriliikkeiltä. Voileivässä on n. 100 kcal riippumatta siitä, onko se tehty vaaleasta vai tummasta leivästä, ja saman verran kaloreita on myös pikkupullassa. Syö sitä mitä tekee mieli ja mikä on seuran ja sosiaalisen elämän kannalta järkevintä. Monet hoikat ihmiset syövät joskus pullaa ja vaaleaa leipää ja voivat oikein hyvin.

• Terveyskeskuksesta saa ainakin ravitsemusneuvoja palveluita. Tosin, ne eivät vättämättä ole kummoisia. Lääkäriltä voit myös saada lääkeapua laihdutukseen. Esim, kuituja, jotka vaihdittavat ruoansulatusta. Samoja saa tosin apteekistakin, esim Agiolax tai Agiokur tai Vi-Siblin. Lääkäri voi myös määrätä lääkettä, seromex on mielialalääke, jota käytetään myös laihdutuksen tukena. Monilla terveysasemilla on myös ns. laihdutusryhmiä, tai osaavat ohjata tälläiseen ryhmään, jota valvoo lääkäri.

Luontaistuotekaupoista voi kokeilla esim. vihreä tee-kapseleita, tai rasvansieppaajia tukemaan lahdutusta, jos ne soveltuvat ruokavalioosi.

Liikuntaa lisäämällä ja muuttamalla ruokavaliota vihreämmäksi ja keveämmäksi vähitellen, saat aikaa pysyviä elämänmuutoksia. Tälläin paino alkaa pudota. Elimistömme kun on suunniteltu keräämään ns. vararavintoa, joten paino putoaa hitaasti. Toisaalta hitaasti putoava paino myös usein pysyy paremmin poissa, ja on terveellisempi tapa kuin ns. jojo-laidutus, joka on rasite elimistölle.

Ota kuidut käytöön muista juoda runsaasti (vesi paras, sokeriton mehu tms), ja sulahda vaikka vesijuoksemaan, joka on hyvä ja äärimmäisen tehokas tapa liikkua ja tukea painonpudotusta. Vesi antaa vastusta, mutta ei rasita niveliä. Uudet uikkarit vaan päälle ja menoksi. Uimahallista voi tiedustella rohkeasti milloin on ns. hiljaisin aika käydä uimassa, ja lähes kaikissa uimahalleissa on jo lainattavia vesivöitäkin. Tekniikka on helppo, rauhallinen kävely on paras tapa aloittaa... Tee tavoite, että kävelet/juokset ensin vaikka 6 kierrosta, sitten aina yksi enemmän... tms.. tai katso kelloa, esin 20 min, sitten 40 sitten kokonainen tunti... Ota kaveri mukaan, höpötellessä aika kuluu nopeammin ja kierroksia kertyy huomaamatta.

Tsemppi sulle

• Auttamis haluinen

Miksi syöt? Ymmärrän sinua sillä ennen halusin syödä koko ajan, vaikka nälkä ei ollutkaan. Mieti miksi syöt ylen määriä. Jos syöt suruun, kannattaa vaihtaa syöminen vaikka liikuntaan ja jos ei liikunta tepsi niin syöt sitten pelkkiä kasviksia/vihanneksia/hedelmiä tms. Jos syöt tyhjyyden tunteeseen, niin yritä täyttää olo muulla kuin ruoalla. Mieti miksi syöt ja keksi vaihto ehtoinen tapa ratkaista se.

• Niin no, se on vähän paha homma kun kaikki mitä sä teet lähtee susta itsestäs.

Toisin sanoen ilman itsekuria homma on lähes mahdoton toteuttaa.

Sun pitäis löytää joku juttu mistä sä pidät. Itselläni se on patikointi ydistettynä kaikenlaiseen luonnossa peuhaamiseen, pilkkimiseen ja kalastukseen ja eräjormailuun. Nyt olen yrittänyt hiihtoa ja onhan se ihan mukavaa kun nuo pakkaset vain pysyisivät alle -15 asteessa. Nyt olen tehnyt lumitöitä. Ihan sama missä sitä lunta siirtelee, vaikka pellolla, se on älyttömän tehokasta liikuntaa. Suojakelillä voi pyöritellä lumipalloja - takuulla niin kovaa treeniä, että läskit sulaa silmissä. Työpaikalla juoksen rappusia ylös ala, en käytä hissiä. Mielikuvitus asettaa terveellä ihmisellä rajat liikkumiselle. Jotkut tykkää uimisesta ja on tehokasta mutta itseäni kuvuóttaa ajatus pulikoida jossain kloorivedessä toisten ihmisten pallimehuissa ja ihokarvoissa, mutta toimii varmaan toisilla paremmin kuin itselläni. Kokeilemalla löytyy oikea harrastus.

Ruuan kanssa pitää muistaa, että lähes tulkoon mitä vain saa syödä, jos on valmis kuluttamaan sen pois. Helpommalla pääsee kun vähän tarkkailee mitä suuhunsa pistää. Meikäläisellä ei ruuan kanssa ole sinällään koskaan ollut mitään ongelmia. En syö karkkeja, en juo limukoita ja sipsit ja rasva eivät ole koskaan oleet intohimoni. Täytyy kyllä tunnustaa, että suolaset välipalat ja olut on ollut kompastuskiveni, mutta nyt olen niistäkin melko hyvin päässyt eroon.

• laiha

Mausta jokainen ruoka väkiviinaetikalla tms ni ei oo ihan niin nälkä enää

• muutama vinkki

Et kertonut mitä yleensä syöt kymmeniä kertoja päivässä,,,Jätä sokeri, karkit, limut´.KAIKKIi makea ja herkut pois. Jätä rasva siirry kasvisrasvoihin ja paistamiseen kasvisölyä. Unohda pizzat ja hampurilaiset ym.Vaihda makkarat vähärasvaisiin alle 5% esim. keittokinkkuihin ja kevyt versioihin, juustot kaikki vähärasvaisiin alle 5%. Vaalea leipä, vaihda ruisleipään ja näkkäriin. Syö paljon vihanneksia/salaattia ja hedelmiä. Maito rasvattomaan, jugurtit myös ym. Yksi tärkeä olisi vesi, juo vettä paljon 1,5-2 litraa päivä. Rupea hiljalleen kävelemään joka päivä, vaikka pukkulenkkejä puoli tuntia kerralla. Siitä tulee vähän kerrassaan tapa. Aina kun tekee mieli välipalaa syö hedelmä tai vihanneksia, ruisleipää tai näkkäriä niissä on kuituja. Kaikki motivaatio ja halu laihtua lähtee itsestä. Ei sinua auta painonvartijat tai terveyskeskus jos et ITSE TOSISSASI halua laihtua. Onnea laihtumiseen., älä odota nopeaa ratkaisua, hiljalleen hyvä tulee. Ja pysyvän painonhallin tie on pitkä se vaatii kokonais valtaisen asenteen ja ruoka tottumusten muutoksen.

• Annnikka

vaan pieni askel kerrallaan kohti terveellisempää elämää.
      Ota joka viikolle joku uusi juttu, almanakka käteen ja merkkaa suunnitelmasi sinne.

Lisää tällä viikolla vaikka veden juontia, juo vähintään 2l vettä päivässä.
      Ensi viikolla ota vaikka muutama elintarvike jotka vaihdat kevyempään ja terveellisempään, leipämargariini, juusto, leipä...

Seuraavalla viikolla ala noudattamaan vaikka lautasmallia aterialla, älä ota ruokaa lisää.

sitten ota herkkupäivä käyttöön,yhtenä päivänä voit syödä jotain herkkua tai juoda saunaolusen.
      seuraavalla viikolla lisää hedelmien syöntiä.

Sitten hanki vaikka askelmittari, laita mittari kaulaan heti aamusta ja illalla katso oletko minkä verran kävellyt ja jos ei askeleita ole tarpeeksi käy kävelyllä. Aseta alkutavoitteeksi se 5000 askelta ja lisää sitten määrää.
      Kun kevät aurinko jo lämmittää googlaa Porin juoksukoulu ja ala noudattaa sitä juoksuohjelmaa, kunto nousee kohisten ja pienellä vaivalla.
      Vähitellen lisäät juttuja kalenteriisi ja noudatat päättämiäsi asioita.

Ihan huomaamatta paino alkaakin sitten tippua ja mikä parasta ilman mitään dieettiä. Ja kun tunnet että olet valmis niin liity sitten keventäjiin tai kiloklubiin niin opit syömään ja liikkumaan oikealla lailla.

Näin minä onnistuin.

• Aloittaja

Tosiaan kun olen syönyt kymmeniä kertoja päivässä, niin se tarkoittaa sitä että napostelen koko ajan jotakin, se voi olla yksi leipä, juustoviipale, suklaakonvehti tms. Monesti myös iltaisin tulee himo tilata pitsa kotiin (varsinkin kun tässä lähellä on hyvä ja halpa pitseria ilmaisella kotiinkuljetuksella). Suklaata ja karkkia meillä on kaappi täynnä, sillä yleensä kun mieli tekee jotain, en kuitenkaan syö loppuun ja karkkipussi jää sitten kaappiin. Sit kun himo iskee, etsin kaapista mitä kaikkea löytyy. Nyt on avaamattomia joulusuklaakonvehteja, joista en edes tykkää mutta jos oikein himo iskee, tulee nekin varmasti ahmittua.

Nyt olen aloittanut säännöllisesti syömään, eli lasken kellosta monelta saan syödä seuraavaksi (otan 3h välin) ja yritän olla syömättä mitään sillä välillä (paitsi vettä). Toivon että se hävittäisi iltasyömisen ja mielihalut syödä iltaisin makeaa. Aamuisin olen alkanut syömään puuroa. Huomasin itse asiassa, että minulle tuli mieli syödä jotain (eli siis mitä vaan) heti kun nälkä iski, eli 3 tuntia edellisestä syömisestä. Toivottavasti siis säännöllinen syöminen pitää nälän loitolla ja verensokerin tasaisena pitkin päivää, jolloin mieluhalut saattavat pysyä poissa. Nyt lähden lenkille ja kahdelle päivälle ensi viikosta olen sopinut uinnin kaverin kanssa. Aion ostaa kevääksi jumppakortin, jolla pääsee rajattomasti erilaisille jumppatunneille. Toivottavasti motivaatio säilyy käydä niissä 2-3 kertaa viikossa. Aion myös ottaa yhteyttä lääkäriin, mikäli olisi joku ryhmä tarjolla tai ravitsemusneuvontaa.

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

• AJ

Itse laihtusin koulunkäynnin jälkeen kun ei tarvinnut istua tuntitolkulla koululuokassa ja sen jälkeen vielä kotonä läksyjä tehdessä. Koululiikunnassakin taas vaadittiin liian paljon ja raskaan repun vuoksi ei jaksanut liikkua. Kun koulut loppui niin painokin alkoi pudota. Ei tarvinnut raahata reppua, voi vapaammin tulla ja mennä eikä ollut hyötyliikunnasta puutetta. Lisäksi kaikki Stressi oli poissa, joten ei tullut ahmittua joka väliin limsoja ja karkkeja. Talvisin mulla paino nousee 96 kiloon ja kesällä se laskee 83:een. Ihan hyötyliikunnan avulla. Ei kannata liittyä painonvartijoihin jos ongelma on ajankulun kanssa. Kaupunkilaisilla se on hankalampaa, mutta kannattaa muutamia kertoja pakottaa itsensä puistoon rauhallisille kävelylenkeille ja pysähtyä seuraamaan lintuja ja oravia. Itse huomasin että olen paljon virkeämpi ja sitten ei ole niin herkästi nälkäkään. Illalla vaikka olisin nälkäinen niin en syö. Silti aamulla ei ruoka välttämättä maistu. Stressi ensin pois, sitten ulos pari kolme tuntia päivässä, sitten syö sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän. Sokeria, voita, suolaa en karsisi pois ruoka valiosta. Mutta majoneesit ja salattikastikkeet kyllä karsisin.

• Älä retkahda tänään
        Aloittaja kirjoitti:

Tosiaan kun olen syönyt kymmeniä kertoja päivässä, niin se tarkoittaa sitä että napostelen koko ajan jotakin, se voi olla yksi leipä, juustoviipale, suklaakonvehti tms. Monesti myös iltaisin tulee himo tilata pitsa kotiin (varsinkin kun tässä lähellä on hyvä ja halpa pitseria ilmaisella kotiinkuljetuksella). Suklaata ja karkkia meillä on kaappi täynnä, sillä yleensä kun mieli tekee jotain, en kuitenkaan syö loppuun ja karkkipussi jää sitten kaappiin. Sit kun himo iskee, etsin kaapista mitä kaikkea löytyy. Nyt on avaamattomia joulusuklaakonvehteja, joista en edes tykkää mutta jos oikein himo iskee, tulee nekin varmasti ahmittua.

Nyt olen aloittanut säännöllisesti syömään, eli lasken kellosta monelta saan syödä seuraavaksi (otan 3h välin) ja yritän olla syömättä mitään sillä välillä (paitsi vettä). Toivon että se hävittäisi iltasyömisen ja mielihalut syödä iltaisin makeaa. Aamuisin olen alkanut syömään puuroa. Huomasin itse asiassa, että minulle tuli mieli syödä jotain (eli siis mitä vaan) heti kun nälkä iski, eli 3 tuntia edellisestä syömisestä. Toivottavasti siis säännöllinen syöminen pitää nälän loitolla ja verensokerin tasaisena pitkin päivää, jolloin mieluhalut saattavat pysyä poissa. Nyt lähden lenkille ja kahdelle päivälle ensi viikosta olen sopinut uinnin kaverin kanssa. Aion ostaa kevääksi jumppakortin, jolla pääsee rajattomasti erilaisille jumppatunneille. Toivottavasti motivaatio säilyy käydä niissä 2-3 kertaa viikossa. Aion myös ottaa yhteyttä lääkäriin, mikäli olisi joku ryhmä tarjolla tai ravitsemusneuvontaa.

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

Jos 3 tuntia tuntuu liian pitkältä ateriaväliltä, niin syö 2 tunnin välein. Pienennä ateriaväliä varsinkin jos tuntuu, että muuten retkahdat illalla. Itselläni ainakin illat olivat alkuun vaikeimpia, koska olin tottunut iltaherkutteluun, mutta sitten kun tottui menemään nukkumaan vatsa tyhjänä, niin siihen osasi suhtautua oikealla tavalla. Tyhjä tunne vatsassa kertoo, että tänään olen laihtunut ja tästä on hyvä huomenna jatkaa.

• terveellistä

älä osta jääkaappiin mitään ns. roskaruokaa vaan jotain terveellistä pelkästään. joutavat hiilarit jätä pois, eli puurot, ruisleivät, perunat sekä vehnätuotteet (kuten makaroni jne..). älä siis yksinkertaisesti valmista mitään suomalaista perinteistä ruokaa. sillä ei laihdu.

ravintohan muodostuu proteiinista, hiilareista ja rasvasta. suomalainen perinteinen ateria, vaikkapa lihamakaroonilaatikko jossa ketsuppia, ruisleipä voita ja lasi maitoa. tällainen syöminen tuottaa kerralla aivan liikaa hiilareita, niitä tulee jo makaroonista, ketsupista ja siitä leivästä. ainut mitä voisit jättää kyseistä ateriasta jäljelle "dieetillä" on se liha ja maito. liha ja rasva kahdestaan ei lihota mutta jos niiden kaveriksi ottaa ihan vaikka ruisleivän niin lihottaa.

pakolliset hiilarit (niitä kuitenkin tarvitaan esim. aivotoimintaan) saa helposti vaikka omenasta, ananaksesta, greipistä jne.. kaikki mehut jätä pois, myös ns. täysmehut jotka on silti eri asia kuin tuorepuristettumehu. täysmehuissa on paljon sokereita. c-vitamiinia saa päivän tarpeen jo esim. yhdestä punaisesta paprikasta.

aamiaisesksi ei kannata syödä siis mitään leipää tai tämmösiä, vaan esim. neljä kananmunaa pannulla joista heität keltuaiset pois, tai säästät vaan yhden. käytännössä syöt vaan sen valkuaisosuuden jossa ei ole kolesterolia eikä rasvaa. siihen vaikka greippiä ja omenaa mukaan.

normaali punainenliha kannattaa heittää pois korkean rasvan takia. tilalle vaikka broileri tai kalkkunafilee. nekin ihan sellaisenaan ilman mitään riisiä. lisukkeeksi jotain kasvista vaikka paprikaa, kurkkua ja ananasta.

kerralla älä koskaan syö paljoa, ei yli 400 kaloria. päivän mittaan kuitenkin noin 4-5 ateriaa tuottaa energiaa tarpeeksi.

kaikki vähärasvaiset laihdutus/dietti valmisteet kannattaa unohtaa jo heti. ne on keksitty just vain rahanteon vuoksi.

noin kuukaudessa laihtuu jo aika kummasti.

• kaikkea kohtuudella

... joo, tottahan broilerin rintafilee ja vihannekset on hyvä dieettiateria.

Makaronilaatikostakin - ja myös eineksistä - saa kelpo aterian, kun ottaa vain puoli annosta ja syö toisen puolen tilalla porkkanaraastetta tai vihannessalaattia. Ketsuppia riittää makua antamaan teelusikallinen, eikä makaroniruoan kanssa tarvita leipää. Laihtumisen kannalta ei muuten energiamäärien kannalta ole väliä, ovatko makaronit tummia tai vaaleita tai proteiinipastaa, mutta nälkä pysyy monen mielestä pitempään pois, jos valitsee täysjyvä- tai proteiinipastaa.

Varmaan jokainen osaa ajatella että onko järkeä luopua kokonaan ruisleivästä ja puurosta ja vaihtaa ne ananaksiin. Suomessa. Ihan kuin hiilarilla ja hiilarilla oikeasti olisi jotain eroa. Varo näitä ääriliikkeitten edustajia. Tunnen monia karppaajia, jotka ovat ikiläskejä ja syöpöttelevät salaa pihvejä ja valkosipuliperunoita kun puolison valvova silmä välttää. Se on yhtä naurettavaa kuin tupakan poltto salaa. Kotona sitten ollaan taas niin hurskaita uskovaisia, että ihan pahaa tekee. On paljon parempi syödä kaikkea kohtuudella.

• terveellistä
        kaikkea kohtuudella kirjoitti:

... joo, tottahan broilerin rintafilee ja vihannekset on hyvä dieettiateria.

Makaronilaatikostakin - ja myös eineksistä - saa kelpo aterian, kun ottaa vain puoli annosta ja syö toisen puolen tilalla porkkanaraastetta tai vihannessalaattia. Ketsuppia riittää makua antamaan teelusikallinen, eikä makaroniruoan kanssa tarvita leipää. Laihtumisen kannalta ei muuten energiamäärien kannalta ole väliä, ovatko makaronit tummia tai vaaleita tai proteiinipastaa, mutta nälkä pysyy monen mielestä pitempään pois, jos valitsee täysjyvä- tai proteiinipastaa.

Varmaan jokainen osaa ajatella että onko järkeä luopua kokonaan ruisleivästä ja puurosta ja vaihtaa ne ananaksiin. Suomessa. Ihan kuin hiilarilla ja hiilarilla oikeasti olisi jotain eroa. Varo näitä ääriliikkeitten edustajia. Tunnen monia karppaajia, jotka ovat ikiläskejä ja syöpöttelevät salaa pihvejä ja valkosipuliperunoita kun puolison valvova silmä välttää. Se on yhtä naurettavaa kuin tupakan poltto salaa. Kotona sitten ollaan taas niin hurskaita uskovaisia, että ihan pahaa tekee. On paljon parempi syödä kaikkea kohtuudella.

"Varmaan jokainen osaa ajatella että onko järkeä luopua kokonaan ruisleivästä ja puurosta ja vaihtaa ne ananaksiin. Suomessa. Ihan kuin hiilarilla ja hiilarilla oikeasti olisi jotain eroa."

ei aivan. hiilareita on eri laatuisia. periaattessahan ruisleivän tai perunan tärkkelys pitäisi olla pitkäpotkuisempaa energiaa ja näin vähemmän lihottavaa kuin hedelmien hedelmäsokeri mutta itsellä on kyllä toisinpäin ja kokeiltu on.

mulla oli pitkään sellanen pienehkö maha ja aina halusin sixpäkin. tein vatsoja, lenkkeilin ja treenasin mutta se ei mihinkään kadonnut. esim istuma-asennossa vatsaan ilmeni sellaset pienet makkarat. mulla oli myös tapana silloin syödä aamiaiseksi aina aamupuuro (1dl hiutaleita). vaihdoin koemielessä nuo viljatuotteet kokonaan pois ja otin tilalle kaikkea muuta, esim. just kananmuna aamupalan ja hedelmiä.
        en oo ees treenaillu ja vatsaa on ihanku itsestään kokoajan hävinnyt.

puuro on tosiaan ihan yliarvostettua ravintoa.

• Ei sitä nyt kaivattu
        terveellistä kirjoitti:

"Varmaan jokainen osaa ajatella että onko järkeä luopua kokonaan ruisleivästä ja puurosta ja vaihtaa ne ananaksiin. Suomessa. Ihan kuin hiilarilla ja hiilarilla oikeasti olisi jotain eroa."

ei aivan. hiilareita on eri laatuisia. periaattessahan ruisleivän tai perunan tärkkelys pitäisi olla pitkäpotkuisempaa energiaa ja näin vähemmän lihottavaa kuin hedelmien hedelmäsokeri mutta itsellä on kyllä toisinpäin ja kokeiltu on.

mulla oli pitkään sellanen pienehkö maha ja aina halusin sixpäkin. tein vatsoja, lenkkeilin ja treenasin mutta se ei mihinkään kadonnut. esim istuma-asennossa vatsaan ilmeni sellaset pienet makkarat. mulla oli myös tapana silloin syödä aamiaiseksi aina aamupuuro (1dl hiutaleita). vaihdoin koemielessä nuo viljatuotteet kokonaan pois ja otin tilalle kaikkea muuta, esim. just kananmuna aamupalan ja hedelmiä.
        en oo ees treenaillu ja vatsaa on ihanku itsestään kokoajan hävinnyt.

puuro on tosiaan ihan yliarvostettua ravintoa.

Tiedät hyvin itsekin, että toiveet sikspäkin esillesaamisesta voi ottaa tosissaan vasta sitten kun on ensin laihduttanut liian rasvan pois kehostaan. Ei se tapahdu vaihtamalla ruisleipää ananaksiin. Kysyjä painoi 120 kg ja sairaalloisen ylipainoinen. Siinä tilanteessa kannattaa syödä nimenomaan ruisleipää, koska se pitää nälän pitkään loitolla. Vaikka gluteiini vähän nestettä sitookin, niin leipä ja puuro ovat suomalaista perusruokaa, joista ei ole syytä luopua. Sitten kun haluaa poistaa elimistöstään viimeisetkin gluteiiniin sitoutuneet nesteet, niin tottakai voi pitää vähän aikaa jotain ananas-proteiinidieettiä.

• Souwotsoni

peilistä. Sielä se sinua kurkkii joka painoasi vartioi. Kyselet ja vastaat tietäen ongelmasi. TAHTO se on ja puhdas matematiikka, kuluta enempi kuin syöt, kun ne kilot karistaa. Itse kusetin itseäni 20 vuotta, itsesäälin lopetettuani pudotin 26 kiloa yheksässä kuussa, eikä harmita yhtään vaikka näkeekin kullinsa vatsan takaa. Painon pudotuksesta on kuusi vuotta, eli ei ollut hetken hurma. Katso peiliin, lupaa itsellesi ja pidä lupauksesi. Onnea.

• kaijaanne

Sama ongelma. Ja vaikeaahan se on, mutta toivoa en ole vielä menettänyt. Luin juuri HyväTerveys-lehdestä laihduttamisesta. Sen voi tehdä niinkin, ettei ota stressiä koko hommasta. Ajatus oli se, että syö 2-3 tunnin välein. Lounas ja päivällinen ovat tarpeellisia, samoin välipalat ja aamupala, mieluusti paljon vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä. Paino putoaa vähitellen huomaamatta. Tähän pitäis uskoa. Ja punnitukseen kerran kuussa, ei ihan joka päivä.
      Tsemppiä. Et oo yksin. Mulle sanottiin kerran, ettei kukaan väkisen sun suuhun mitään laita. Omaa valintaa kaikki.

• OmShantiShivaShakti

Niin kauan kuin on ylimääräistä läskiä, kannattaa punnitus tehdä ensimmäisenä asiana joka ikinen aamu. Näin ei pääse edes vahingossa unohtumaan että projekti jatkuu ja laihtumiseen tähtääviä valintoja on tehtävä myös tänään.

Viimeisimmän 7 päivän keskiarvoa voi helposti ylläpitää taulukko-ohjelmassa, jolloin päivittäiset heilahtelut eivät hätkäytä lukemaa.

• Apassi73

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/200906099690898_lh.shtml

• -40kg / 9kk

Googleta Extravaganza ja liity ryhmään! Kyllä lähtee kilot! Tsemppiä! :)

• Emppu 1

Itselläni on seuraava tapa liikun päivässä 2-3 tuntia työn päälle joka sekin on liikkuvaa, kun kaaduin ja katkaisin luun selästä paino pomsahti heti muutamassa kuukaudessa 10kg, jopa jurppi kun jalat ei kestä juoksemista, ilmeisesti kulumaa on riittävästi, no nyt kun on lunta hiihdän joka päivä tuon tunti määrän ja kas päivällä kun en oletöissä en ehdi syömään ja painosta lähti eka viikolla 4kg se kyllä tuntuu ja on hienoa katsella peiliin kun jenka kahvat on selvästi hävinneet, nyt alkaa tiukka ottelu kun 6-7kg saa häädön mun ropasta ,läskit on tiukasti kiinni mutta kun runttaa oikein niin tuloskin on miellyttävä voi juhannuksena mennä rantsuun eikä naiset huutele että älä tuu vain tänne, voin odottaa että ne jopa pyytää siihen viereen, saa nyt nähdä onko miestä.

• samankokenut

Olen melkein kuusikyppinen ja itsekin taistellut viimeiset 20 vuotta saman asian kanssa, tässä iässä hormoonitkin vaukuttaa mutta kaikkein tärkeintä on saada psyyke kuntoon ja tehdä selväksi omassa päässänsä suhde ruokaan ja syy syömiseen. Olen sitä mieltä että kaikki on hallittavissa. Olen itse laihtunut melkein 30 kiloa puolessa vuodessa pelkästään sen ansiosta että sain selvittettyä itseni kanssa mistä minun syömisen tarve johtui. Tosin siinä oli osasyy hormooneilla.

• Reductil

Kokeilisitko lääkäriltä saatavia laihdutuslääkkeitä?
      Minulla on oikein vaikea laihdutus- ja syömisongelma, ollut kohta 40 vuotta. Kertomasi kuulosti hyvin tutulta! Kaikki mahdolliset ja mahdottomat konstit olen kokeillut = jojoillut vuosien varrella.
      Kesällä lääkäri kirjoitti minulle Reductil- nimistä laihdutuslääkettä. Silloin painoindeksini oli yli 50. Lääke ei sovi kaikille ja se on kallis.
      Minulle se sopii: nyt on pudonnut yli 20 kiloa, ja iloisesti! Lääke vaikuttaa sekä ruokahaluun (aivoihin) että makuaistiin. Sen avulla olen pystynyt lisäämään terveellisiä ruokia ja pienentämään epäterveellisten ruokien määrää - luopumatta kuitenkaan kokonaan mistään "ihanasta".
      Lääkkeellä on haittavaikutuksia, mutta itse en ole kärsinyt mistään vakavasta.
      Olen todella tyytyväinen!

• Reductil

Nimenomaan lääke on auttanut minulla siihen perusongelmaan, että ruoka oli ennen aina mielessä.
        Muilla laihdutustavoilla elämä alkoi pyöriä kehää soppakattilan ympärillä, mikä oli aivan sietämätöntä.
        Toinen tekemäni muutos on, että olen lisännyt proteiinia selvästi ja vähäntänyt hiilareita. Minulle ei sovi ehdottomuus siinäkään. Ennen lääkkeen saantia yritin aloittaa karppausta. Se tuntui kehossa hyvältä, mutta pää ei "kestänyt" sitä että jokin ruoka on ehdottomasti kiellettyä.
        Ja pähkinöitä syön ihan sikana, vastoin kaikkia aiemmin oppimiani laihdutusvinkkejä.
        Viiskytkiloa on vielä pudotettavaa, mutta otan aina 10% tavoitteita.

• mk

Helpoin tapa on että kaikki matkat mitkä mahdollista niin kävelle tai polkupyörällä niin varmasti kilot putoo mutta kun harrastat liikuntaa niiin sen liikunnan jälkeen ei saa syödä vaan sitä enne ja vähän ja liikunnan jälkeen vain vettä tai paluttavia urheilujuomia niin tulos on tattu.

• fkoifj98f8u9u

Vähähiilihydraattinen ruokavalio toimii takuuvarmasti,olen itse sillä laihduttanut nyt 7 viikossa,7 kiloa.
      Vältellyt leipää,jauhoja,perunaa,makaronia ja leivoksia kaikkee pahaa,syönyt monipuolisesti kasviksia,kalaa,lihaa ym.

• mooooooooooooooooooo

moi

• Valmis kuolemaan

Ainoa mikä kunnolla auttaa, on vatsalaukun pienennysleikkaus. Olen 38-vuotias ja yli 200 kiloa elämässäni laihduttanut, sellaiset isommat rykäisyt yhteenlaskettuna. Nyt painoa melkein 140kg, pahimmillaan 170kg ja kakkostyypin diabetes jo "hankittuna"... Mene ihmeessä leikkaukseen, pelasta itsesi! Niitä tehdään jo melko paljon suomessa ja jos olet köyhä, niin sosiaalitoimistokin jopa voi maksaa kun hankit lääkärin lähetteen siihen!

• Octagon

Hei. Laihtumista ei kannata edes yrittää sillä tavalla, että näivettää itseään eli vähentää syömisen minimiin. Sillä tavalla kyllä laihtuu aluksi, mutta keho kärsii ravintoaineiden puutteesta sekä aineenvaihdunta hidastuu aivan olemattomiin, jolloin myöhemmin tulee tämä jojo-ilmiö. Ravintoaineiden puutteella taas on todella ikäviä seurauksia. Kysymys onkin siitä MITÄ SYÖ, sillä syödä pitää, vähän mutta usein.
      On joitakin lainalaisuuksia, jotka kannattaa sisäistää. Pahin mahdollinen yhdistelmä on nopeasti palavat hiilihydraatit ja rasva, eli sokeri, valkoiset vehnäjauhot, valkoinen riisi, maissi ja peruna PLUS rasva, joka vielä usein on esim.kekseissä ja leivonnaisissa tyydyttyneessä muodossa (ns. kovia rasvoja ovat mm. maitorasvat) TAI mikä vielä pahempaa, TRANSrasvojen muodossa. Kaikki ns. "kovetetut kasviöljyt ja -rasvat ovat näitä transrasvoja, eli normaalisti juoksevista kasviöljyistä on keinotekoisesti tehty kiinteitä, jolloin niiden molekyylirakenne on sellainen jota ei luonnossa ei esiinny, ja kehon on todella vaikea niitä käsitellä.
      Kannattaa siis opetella lukemaan tuoteselosteet.
      Keho kuitenkin tarvitsee rasvaa, hyviä rasvoja, omega 3:a erityisesti. Kannattaakin ottaa päivittäin esim.pellavansiemenöljyä, vehnänalkioöljyä, syödä kalaa kolmesti viikossa tai ostaa luontaistuotekaupasta jotain omega3-valmistetta. Ja pitää huoli siitä että valkoiset vehnäjauhot/riisit sokeri eivät kuulu ruokavalioon lainkaan.
      Ruoanvalmistuksessa on oliiviöljy parasta (omega9). Voin käyttö on tarpeetonta, maito sopii rasvattomana jopa kahviin. Jos syöt juustoja, riittää 5-%. Makuaisti tottuu vähitellen niin,että jos saisit yhtäkkiä voita leivällä olisi se sinusta kuvottavaa. 1,5-% raejuustokin on ruisleivällä muuten hyvää( tomaatit etc siihen päälle).
      Kun mielesi tekee napostella tai on oikeasti nälkä aterioiden välillä, syö porkkanoita, omenoita, puolukoita, rapeaa salaattia ja paprikaa/tomaattia/kurkkua/avokadoa leipäviipaleen päällä, tai muutamia manteleita rusinoita. Kasvisten ja pähkinöiden rasva on hyvää rasvaa, ja kun valkoiset hiilihydraatit eivät ole mukana, voit syödä niitä vaivatta, kasviksia ja hedelmiä jopa rajoituksetta. Nimenomaan aamulla kannattaisi saada aineenvaihdunta käyntiin syömällä hedelmiä. Muista myös juoda raikasta vettä n. 1,5 litraa päivässä. Limut(jopa lightit!) ja energiajuomat pois. Irtokarkit ja suklaat, keksit ja sipsit pois. Kaikki lisäaineet ja transrasvat pois.
      Laihtumisessa kannattaa muistaa se, että pienistä muutoksista tulee pitkällä aikavälillä suuria. Jos avaruusalus lähetetään Marsiin vain desimaalin laskuvirheen kanssa, ei aluksi mikään näytä menneen vikaan, mutta matkan jatkuessa alus ohittaa määränpäänsä. Ole kärsivällinen ja näe itsesi sellaisena kuin haluat olla.
      Toki tämä kaikki tehostuu, jos aluksi vaikka kävelet päivittäin reippaassa tahdissa puoli tuntia. Sehän tulee helposti jo hyötyliikunnastakin, mutta puhdas happi ja kunnon keuhkotuuletus on oma lisäbonuksensa.
      Uskon että jo vuoden kuluttua olet kuin uusi ihminen!
      Luota tulevaisuuteen ja itseesi. Pienet repsahduksetkaan eivät tuhoa kokonaisuutta, eli et tipu nollaviivalle jos joskus käy niin. Tee hyvällä mielellä kaikki se, mitä teet. Muutos kasvaa sinuun, vähitellen.

• rasev

Runsaasti hyvää rasvaa. Pois jauhot, leivät, makaroni, sokeri, peruna (tärkkelystä=sokeria), riisi.
      Elikkäs vähähiilihydraattinen ruokavalio. Ja nimenomaan ruokavalio, ei mikään ihmedieetti.
      Pari vuotta olen surutta syönyt rasvaista lihaa, juonut kahvin kermalla, korvannut makaronin yms kasviksilla yms.

Paino tippui, parani rasvamaksa ja kolesteroliarvot.

Löytyy netistä tietoa sanalla karppaus.

http://karppaus.info/ruoto/numerot/05/02/index.php?sivu=ateriamatriisi

• Hullu ukko

Tällä hetkellä olen 96 kiloinen 34 v, mies 185cm. Harrastanut ajoittain paljonkin liikuntaa mm, punttien nostelua välillä aika tosissaankin. Armeija aikana painoin vaivaiset 69kg. 20 vuotiaana aloin treenaamaan tosissani ja lihoin/kasvoin 3 vuodessa yli 100 kiloiseksi. Söin tolkuttomasti ruokaa ja treenasin myös yhtä tolkuttomasti punttien kanssa. Vastapainoksi dokasin vähintään yhtä älyttömästi. Alkoholia olin käyttänyt erittäin runsaasti 16 vuotiaasta saakka. Söin ja dokasin varmaan kun olin välillä todella masentunut. masentunut olin tietenkin sen takia kun join niin paljon ja join sitten lisää ja päälle söin kun ketutti ja se lohdutti. Sitten tuli taas vähän syyllinen olo ja eikun puntteja heiluttelemaan hulluna. 28 vuotiaana painoin 110 kiloa ja olin aika väsynyt. Olin kyllä aloittanut lenkkeilyn ja pyöräilyn n,24-25 vuotiaana tarkoituksena saada itseni parempaan kuntoon ja läskit pois. Tupakoin myös paljon. Tupakoinnin lopetin 26 vuotiaana 13 vuotta tupakoineena. Kokeilin rasvanpolttajaa ja söin sitä suuria annoksia ja laihduin 32 vuotiaana nopeasti 98,5 kiloiseksi. lopetin rasvanpolttajan ja lihoin heti 107 kiloiseksi. Sitten päätin oikeasti tehdä asialle jotain ja muutin syömistottumuksiani. En syö joka kerta kun on nälkä. Läskini on energiavarasto jota kehoni rupeaa käyttämään kun en syö kokoajan. Juon paljon vettä ja syön paljon kasviksia. Periaatteessa voi syödä mitä vaan kunhan annokset eivät ole liian suuria ja kertoja liikaa. Alkoholi lihottaa paljon ja masentaa. Se kannattaa lopettaa tai vähentää paljon. Kehossa on paljon nestettä joka poistuu kun ei dokaa. Suolaa ei saa lisätä ruokaan. Se lisää nestettä kehossa paljon. Ihmisen hyvinvointiin vaikuttaa todella moni asia. Pidä itsestäsi huoli kokonaisvaltaisesti niin kehosi voi hyvin. Kun olet masentunut niin oireilet mm, lihomalla. Jokainen valitsee itse oman polkunsa. Viimeinen sysäys painoni putoamiseen oli kun rupesin tekemään 10 km kävelylenkkejä sekä 1 tunnin mittaisia lenkkejä kävellen 16 kg painoja repussa. Nyt 96 koogeena on ihan hyvä olla. Yritän vielä laihduttaa pari kiloa jonka jälkeen rasvaa ei paljon ole. Taas uutena vuotena tuli ryypiskeltyä ja vaaka näyttää 2 kiloa enemmän. Kyse on nesteestä. No taas ketuttaa ja mietin että pitäisikö laittaa itsensä jojoon. Tullut taas tehtyä kaikkea hölmöä( ei okeasti...masentuneena vaan tuntuu siltä). Se on tuo viina mikä tätä aiheuttaa. No ei auta valittaa... Eikun lenkille, vihannesta ja vettä naamaan ja puntit kouraan niin kyllä se siitä. Sen unohdin mainita että kannattaa syödä vitamiineja lisäravinteena. Saapahan niitä sitten tarpeeksi ja keho kiittää. Ei mitään sellaista että vaan yksi nappi sillintällöin vaan kunnolla vaan kaadat naamaasi niin keho kiittää. Osa vitamiineista on vesiliukoisia niin ei haittaa jos syö paljon niitä. Itse taidan syödä niitä joskus vähän liikaakin. Ihminen on tarkoitettu aktiiviseksi eläimeksi joka tekee puuhaa ja taistelee. Silloin se voi hyvin.

• Pyhiinvaeltaja2010

Vaikka olet saanut lukemattoman määrän vastauksia, niin halusin jakaa sinulle kuitenkin oman tarinani. Luin viime kevään lehteä, joka antoi minulle aluksi ihan älyttömältä kuullostavan tavoitteen, lähteä vaeltamaan 700 km matka läpi Espanjan vuoriston. Naureskelin kaverini kanssa että ehkä viiden vuoden päästä voisi olla sellaisessa kunnossa, että siihen pystyy. Ajatus kuitenkin jäi muhimaan päähän ja loppuen lopuksi toukokuussa päätimme, että matkalle lähdetään syyskuussa 2010. Tämä oli se kipinä, jolla tiellä olen, matkaa on vielä paljon. Mutta kesäkuussa kun uskaltauduin vaalle ja näin että painoa on kamalat 120 kiloa päätin, että kiloilla ei ole mitään merkitystä elämässäni. Ainoastaan sillä, miltä tuntuu kun käyn liikkumassa. Kesällä kuntoiltua tuli välillä jopa hieman liiankin intohimoisesti, mutta syksyn ja työ opiskelukiireiden keskellä salilla/lenkillä/uimassa on tullut käytyä 3-4 kertaa viikossa.

Itselläni kyseessä oli elämän muutos. Vaikka päätös muuttaa asioita ei varsinaisesti koskenut syömistä se on vaikuttanut myös siihen osa-alueeseen. Syön edelleen herkkuja varmaan liikaakin, mutta niin että en koe siitä koskaan huonoa omatuntoa. Nautin huomata jumppatunnilla kuinka jalka nousee korkeammalle ja syke jää matalammalle.

Seuraan kyllä painoani, vaikka se suurin tekijä tällä matkallani ei olekaan. Ja tottakai nautin myös siitä, kun näen vaalla pienempiä lukuja. Olin vuoden vaihteen reissussa ja hieman pelottikin tänä aamuna vaalle astua, mutta ilokseni sain huomata, että ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen vaan luku oli kaksi numeroinen...

• 8kg kevyempi

Osta keittiövaaka ja punnitse lautaselle laittamasi ruoka. Suosi runsaasti kasviksia. Itse käytän rajana 400 grammaa. Sen yli ei annos saa painaa

• Roos

En jaksanut lukea kaikkia joten joku on voinut jo vastata samalla tavalla.

Olen ollut pienestä pitäen ylipainoinen ja lukiossa vihdoin tuskastuin asiaan ja päätin että nyt saa kilot lähteä. Minulla oli vaikeuksia päästä liikkeelle ulos ja harrastaa liikuntaa joten piti siis vähentää syömistä.

Minulla auttoi se että pidän aina välillä karkin ostamis lakkoja jolloin jos joku muu tarjoaa karkkia voin aivan rauhassa syödä mutta en saa kuitenkaan itse ostaa jolloin söisin pussin karkkia tai levyllisen suklaata vain pienen määrän niin että on suu makeana.

Toinen mikä minulla auttoi oli että mietin tarvitsenko ruokaa silloin kun minulle tulee nälkä ja mietin ajallisesti että söin noin tunti sitten joten minulla ei voi olla nälkä. Tietysti minulla tähän vaikutti se että minulla oli häiriintynyt nälän tunne ja olin uudestaan nälkäinen 15 min päästä ruokailusta vaikka olin syönyt itseni täyteen. Samalla tavalla auttaa jos keskittyy johonkin asiaan perusteellisesti jolloin unohtaa että on nälkä tai että teki mieli ruokaa. Tässä tietysti täytyy olla tarkkana ettei mene anoreksian puolelle siinä vaiheessa kun on laihtunut.

Jos haluat naposteltavaa syö hedelmiä. Ne täyttävät mutta ne ovat hyviä ja terveellisiä. muista kuitenkin että banaani on kaikkein epäterveellisin hedelmä ainakin perus hedelmistä ruoka kaupassa.

Julmaa mutta kyllä liikunta auttaa. Se auttaa kiinteyttämään siinä vaiheessa kun laihtuu ja kun maha alkaa pienetä myös vatsa nahka löystyy jolloin olisi kiva jos vatsakin näyttäisi timmiltä. Jos on kävelymatka töihin kannattaa kävellä tai pyöräillä Bussin kanssa voi jäädä yksi pysäkki aikaisemmin pois jolloin on pakko kävellä.

Ja vielä allista sen verran että se on auttanut minua. Kun syöt esimerkiksi rasvaisempaa ruokaa (hampurilainen ransaklainen kebab pitsa) on hyvä ottaa alli päälle niin ainakaan kaikki rasva ei imeydy ja jos syö aivan liian rasvaisesti niin kyllä vatsa ilmoittaa olemassa olostaan seuraavana päivänä. Allin netti sivuilla on tietoa siitä lisää ja muutenkin laihduttamisesta.

Melkein unohdin. Minulla auttoi myös se että kirjaan ylös aina kun olen laihtunut jolloin voin aina katsella tyytyväisenä miten olen laihtunut. Merkkaan kiloklubiin laihtumiseni. Siinä kone piirtää paino käyrän jolloin näet miten se paino on mennyt. Se piristää kummasti kun se menee alaspäin (ainakin melkeen koko ajan). Kiloklubissa on myös kalorilaskin ja liikunta laskin joita on helppo käyttää.

Ja vielä yksi älä pistä liian suuria väli matkoja laihdutukseen vaan joitain about 10-15kg välein olevia välejä jolloin se ei tunnu niin suurelta kuin että haluan tiputtaa 100kg -->60kg (luvut päästä heitettyjä) ja sitten voi olla jokin sponssi siellä esim. voit vaikka ostaa itsellesi jotain kivaa.

Toivottavasti auttaa. Ja parhaiten auttaa ettei suunnittele vaan toimii ja vaikka se on kuinka turhauttavaa niin silti jatkaa ja yrittää.

• 178945

minä sain itseni motivoiduksi juuri tuon peilin kautta.eli katsoin itseäni peilistä yhden saunareissun jälkeen ja päätin että nyt tämä äijä kiinteytyy.eli minä en ole yrittämässäkään ns laiduttamista vaan kiinteytän kaikki höllyvät pois.olen voimailu taustan omaava eli minulla on paljon lihastakin joten en töllötä vain painoa.koska painoni on muutenkin paljon suurempi kuin muilla.tosin tarkkaan kalorit laskettuani painoa on kyllä pudonnut 10kg viimeisen 2v aikana. toki tämä on eri juttu kun minulla ei ole ns tunne pohjaa ruokailuun eli syön vain kun niin pitää tehdä.mutta sauna oluen ja ilta oluen pois jättäminen näkyi aika nopeasti vyötäröllä.nykyään jos haluan jouda ruuan kanssa jotain parempaa juon kuivaa valkkaria ja siihen loraus light spriteä.
      nuorempana kävin lenkillä yms treeneissä kaverin kanssa. mutta nyt vanhemmpana olen huomannut että,on parempi opetella lähtemään yksin lenkille.toki kaveri jelppaa suuresti mutta minulla se olin aina minä joka kyseli lähetäänkö,lähetäänkö.mutta kuten eräs kirjoittaja totesi suurin kynnys lenkille lähdössä löytyy sieltä ulko ovelta.sen kun ylität olet jo lenkillä.
      kerroit suhteestasi ruokaan joten rupesin miettimään. voisiko hypnoosista olla apua liika syömiseen\ahmimiseen?

• frencell

Helppohan se on sanoa että lopeta juominen ja syö terveellisesti liiku ja käy salilla 5 kertaa viikossa, hanki personaltrainer jne.

Mutta tuolle edellisellä kerrotulla tavalla jos ihmiset kykenisivät toimimaan, olisi 50% kansasta kilpaurheilijan kropassa.

Tällainen taikasana kuin Reductil toimi ainakin minulla...

lihaksia nämä ei tietenkään lisää, mutta läskistä pääsi eroon muutamassa kuukaudessa

• ........

on sen arvoista.. kyllä se siitä! askel kerrallaan. olet oikeilla jäljillä, ensin lääkärin paikkeille ja kun selität tilanteesi tarkasti niin saat asian mukaista apua!:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      54
      7168
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3314
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      142
      1605
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      245
      1424
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1220
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe