Kokemusta yötyöstä?

The Bat

Mulle tarjottiin yötöitä!!! Arg. Onko kenelläkään kokemusta? Millanen palkka?

En mä aamu uninen ole mutta vähän yötyön sopivuus itselle arveluttaa. Tai siis miten se vaikuttaa sitten seuraavaan päivään, tuleeko sitä nukuttua aina koko(/puolet) päivä ja vaan öisin on hereillä? Tänä aikana ei paljon tekisi mieli evätä tarjottua työtä, joko makaan kotona työttömänä tai yötyössä. Haastattelu aika huomenna!

19

216

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä tein toistakymmentä vuotta katkeamatonta 3-vuorotyötä. Ilta- ja yövuorot olivat todella helppoja, mutta aamuvuoroon ei meinannut sisäinen kello kääntyä. Minä ainakin menin yövuoron jälkeen nukkumaan noin seitsemän aikaan aamulla ja herätyskello herätti kolmelta iltapäivällä. Koko ilta oli aikaa tavata kavereita ja harrastaa, kun muutkin olivat päässeet töistä. Meillä maksettiin yötyöstä 30% korotettua palkkaa, joten liksassakin se näkyi positiivisesti.

Tietysti se ei sovi kaikille. Jotkut eivät osaa nukkua päivällä, jolloin väsymys on varmaan kaamea ja saattaa tulla muitakin oireita, kuten kohonnutta verenpainetta, päänsärkyä jne. Minua auttoi pimennysverhot, ja että makuuhuone oli keskellä kirkasta päivääkin pilkkopimeä, hiljainen ja viileä.

• vänksy

parhaiten just yötyö rytmini puolesta - siis jos olisin yksin. Kyllä mä oon ajatellutkin että kun lapsi on jo niin iso että pärjää yötkin yksin niin menen vaikka jakamaan lehteä jossen muuta keksi :) Musta yöllä on ihanaa kulkea ja olla. Joskus oli niin että työvuoro loppui kahdentoista aikaan, niin se oli ihanaa kävellä töistä kotiin aina öisin. Viikolla kunnei liikennettäkään niin hirveesti ollut. Seuraavana päivänä kyllä tulee sit nukuttua.. En mä ainakaan alle kahdeksan tunnin yöunilla pärjää, vaan tarvin kyllä ne uneni, olivat ne sitten mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

• j-ere-75-

yksinhuoltaja vai?

• vänksy
        j-ere-75- kirjoitti:

yksinhuoltaja vai?

yksin- ja yhteishuoltaja. :) Musta on moneksi.

• dayum

mutta etenkin siitä, miten saat vuorokausirytmiäsi muutettua riippunee aika pitkälle se, miten yötyö onnistuu. Ja pitemmän päälle työn mielekkyyskin on omassa roolissaan. Kaipa tuota oman unentarpeesi tiedostat, itse ainakin suosittelisin pitämään melko säännöllisen uni/vuorokausirytmin vaikka yöt töissä olisitkin. Omanlaisensa luonteenlaadun se kyllä vaatii, monesta ei siihen ole, ja moni ei sellaiseen edes halua.

• Kyllä siinä aamu-uniseksi tulee jos yön valvoo :-)

Se palkka sun varmaan pitäs itte tietää.

Eipä se selviä kuin koittamalla. Ite oon vähän tehny ja tuntui sopivan ihan hyvin kunhan vaan oli sitä tekemistä. Jos on kuivaa puuhaa ni ei kiitos...

• Oopust

vaimo ja lapsia?

Ne on loppujen lopuksi ne varsinaiset hankaluudet yötyön kanssa...

• Vaimo on päivät töissä ja lapset päiväkodissa tai koulussa. Minusta iltavuoro oli paljon ongelmallisempi, koska silloin ei voinut tavata ihmisiä eikä harrastaa.

• dayum
        Ratikkakuski kirjoitti:

Vaimo on päivät töissä ja lapset päiväkodissa tai koulussa. Minusta iltavuoro oli paljon ongelmallisempi, koska silloin ei voinut tavata ihmisiä eikä harrastaa.

töissä tai hoidossa (etenkään vaimo), niin herkkäunisella voi olla tekemistä nukkumisen suhteen. Tai naisen työvuorojen ja kulkemisten ja lasten kuljettelujen suhteen voi tulla säätämistä. Tai jos nainen (olipa lapsia tai ei) ei ole ymmärtäväistä sorttia sen yötyön tai yleensäkin 8-16 työajoista poikkeavien työaikojen kanssa. Etenkin tämä viimeinen. Silloin voi toki pohtia onko valinta osunut rosvosektoriin.

• dayum
        dayum kirjoitti:

töissä tai hoidossa (etenkään vaimo), niin herkkäunisella voi olla tekemistä nukkumisen suhteen. Tai naisen työvuorojen ja kulkemisten ja lasten kuljettelujen suhteen voi tulla säätämistä. Tai jos nainen (olipa lapsia tai ei) ei ole ymmärtäväistä sorttia sen yötyön tai yleensäkin 8-16 työajoista poikkeavien työaikojen kanssa. Etenkin tämä viimeinen. Silloin voi toki pohtia onko valinta osunut rosvosektoriin.

Olipa taas tyhmästi kirjoitettu. Unirytmin sovittaminen, etenkin mitä herkkäunisempi on, voi muodostua haastavaksi jos itse alkaa nukkumaan siinä vaiheessa kun toiset heräilevät tai puuhastelevat lähtöä. Joka aamuinen show. Vaati venymistä.

• dayum kirjoitti:

Kas kun minä en ikinä törmännyt moiseen rosvosektoriin. Kaikki ovat aina ymmärtäneet, että töihin mennään silloin kuin firma määrää. Se on tietysti totta, että nukkuminen saattaa vaatia korvatulppia ja lukkoa makuuhuoneen ovessa.

• dayum
        Ratikkakuski kirjoitti:

Kas kun minä en ikinä törmännyt moiseen rosvosektoriin. Kaikki ovat aina ymmärtäneet, että töihin mennään silloin kuin firma määrää. Se on tietysti totta, että nukkuminen saattaa vaatia korvatulppia ja lukkoa makuuhuoneen ovessa.

Onpa jätkällä käynyt mäihä. Ilmankos sitä ei ole minulle enää riittänyt kun kaikki tuuri on jaettu sinulle. Minun jonkinlaisilla kokemuksilla olen saanut osakseni näennäistä ymmärtämistä. Tai miten tuota nyt kuvaisi, näennäistä ymmärtämistä ja/tai sellaista "aitoa" tai melkein aitoa ymmärtämistä, että työt on tehtävä, mutta se ei siltikään ole ollut hyvä eikä etenkään se, ettei minusta ole venymään joka paikkaan. Onhan minussakin ollut vikaa, ja suhteessa yleensäkin, mutta silti enemmän vastapuoli olisi voinut katsoa peiliin.

• dayum kirjoitti:

Onpa jätkällä käynyt mäihä. Ilmankos sitä ei ole minulle enää riittänyt kun kaikki tuuri on jaettu sinulle. Minun jonkinlaisilla kokemuksilla olen saanut osakseni näennäistä ymmärtämistä. Tai miten tuota nyt kuvaisi, näennäistä ymmärtämistä ja/tai sellaista "aitoa" tai melkein aitoa ymmärtämistä, että työt on tehtävä, mutta se ei siltikään ole ollut hyvä eikä etenkään se, ettei minusta ole venymään joka paikkaan. Onhan minussakin ollut vikaa, ja suhteessa yleensäkin, mutta silti enemmän vastapuoli olisi voinut katsoa peiliin.

Tosin viesteistä päätellen sinulla näyttää olevan enemmän kohtalotovereita kuin minulla. Valitettavasti.

• Oopust
        Ratikkakuski kirjoitti:

Vaimo on päivät töissä ja lapset päiväkodissa tai koulussa. Minusta iltavuoro oli paljon ongelmallisempi, koska silloin ei voinut tavata ihmisiä eikä harrastaa.

Pienet lapset menevät kouluun yhdeksäksi tai kymmeneksi, tulevat yhdeltä tai kahdelta, isommatkin kahdeksasta kolmeen, joten mahdollisuus siihen, että kunnon unien saaminen on vaikeaa, on pirun iso.

Varsinkin nuoremmat muksut kun eivät oikein tahdo muistaa, että pitää olla hissun kissun...

• uk-ko

ei oma mutta koettu. Mun eksä teki yötöitä. Kolmivuorotyö oli todella raskasta, kun vuorokausirytmit ja vireystilat oli koko ajan sekaisin ja se näkyi kyllä arjessa. Kaikki vapaapäivät menivät rytmin kääntämiseen. Raskasta.
      Myöhemmin hän teki pelkkää yötyötä: viikko yövalvpmista ja viikko vapaalla. Se toimi suhteellisen hyvin. Työviikon jälkeen 1 vuorokausi meni rytmin kääntämiseen, mutta loput vapaapäivät olivat normaalia lomailua.

Mun kokemus sivusta seuraajana oli, että ei se valvominen niin kovaa ole, vaan alituinen vuorotyöhön sisältyvä rytmin muuttaminen.

Mutta kyllä perhe-elämä oli koetuksella joka tapauksessa, kun itse tein päivätyötä ja kersat myös. Ja yksi joko nukkuu tai on vapaalla. Tekemisissä oli aika paljon sovittelua.

• Itse olin koulun kesäloman ajan autolle eri paikoissa kelloavaimia kääntävä vartia.

Yössä suhasin noin 200 km. Johtuen siitä, että sain kiireisimmän piirin.
      Joissain paikoissa joutui käymään viisikin kertaa.

Hyvin sain päivällä nukuttua.

Tehtaalla olin kolmesa vuorossa, päivävuoro oli vaikein.
      Iltavuorolla taas nukui puoleen päivään ja minusta huonoin, koska muhun ei juri jäänyt aikaa.

• Onhan täällä sentään yksi samanmielinenkin.

• Jazuli

oon ollu kolmivuorotyössä...mä en oikee tykänny yövuoroista..joskus sattu niinki et 4 yötäki oli peräkkäin (tuurausta)..=o((

ei oikee sovi mulle..menee sitten unirytmit sekasin eikä taho herää, et mieluusti teen päivävuoroja..=o)

palkkahan on alan mukaan..

• aloittaja

kokemuksia siis on, hyvä lukea näitä! haastattelu aika on 13.00. jos pääsee jatkoon, pääsee toiseen haastatteluun. no mulla ei ole lapsia mutta tyttöystävä löytyy. hän ei ole sanonut oikeestaan mitään tähän, käskenyt vaan käymään siellä haastattelussa nyt ensin kai se palkkakin siellä sitten selviää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8033
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5647
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      4993
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4933
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3707
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2498
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2432
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe