Ja uskomuksia?
Muistan vaan sen että jos ensimmäinen ihminen jonka kohtaat ekana päivänä on nainen, se tietää huonoa onnea tulevalle vuodelle.
Mitäs niitä muita on?
uudenvuoden taikoja?
43
545
Vastaukset
- vänksy
kuullut kuin juhannustaioista vaan. Mut varmaan joku muu voi tietääkin..
- rusalkaa
se tietää sitte hyvää onnea mulle ...vai?
- rusalkaa
pitääkö olla vieras mies?
- vänksy
eläin? Vaikuttaako niissäkin sukupuoli? Joiltain pikkueläimiltä sitä ei vaan niin kovin helposti heti saa selville.:)
- rusalkaa
vänksy kirjoitti:
eläin? Vaikuttaako niissäkin sukupuoli? Joiltain pikkueläimiltä sitä ei vaan niin kovin helposti heti saa selville.:)
Riittääkö, että on tavattu ennen vuoden vaihtumista...vai pitääkö nukkuakin välillä...että voi sanoa päivällä tapaavansa. Se kun uusi päivä alkaa heti keskiyön jälkeen meinaan.
- rusalkaa
rusalkaa kirjoitti:
Riittääkö, että on tavattu ennen vuoden vaihtumista...vai pitääkö nukkuakin välillä...että voi sanoa päivällä tapaavansa. Se kun uusi päivä alkaa heti keskiyön jälkeen meinaan.
koko yön juhlimisen jälkeen.
- ...
rusalkaa kirjoitti:
pitääkö olla vieras mies?
Vastasinkin tuossa jo yybeelle.
Käsittääkseni pitää olla vieras ihminen se ensimmäinen jonka kohtaa.
Ennenvanhaan ei varmaan vietetty uuttavuotta baareissa. - ...
vänksy kirjoitti:
ennenvanhaan silläkin oli merkityksensä. Siis ei eläimen sukupuolella vaan lajilla.
- rusalkaa
... kirjoitti:
ennenvanhaan silläkin oli merkityksensä. Siis ei eläimen sukupuolella vaan lajilla.
No näistä tietenkin pitää jokin nykyversio kehitellä. Se lienee helppoa, jos kyse on oman talon väestä.
- ...
rusalkaa kirjoitti:
No näistä tietenkin pitää jokin nykyversio kehitellä. Se lienee helppoa, jos kyse on oman talon väestä.
Voihan jonkun jyrsijänkin nähdä. Tai linnun...
- rusalkaa
... kirjoitti:
Voihan jonkun jyrsijänkin nähdä. Tai linnun...
jää sitten taika tulematta voimaan...onneksi.
ei koskaan puhutakaan uuden vuoden heiloista. Ne tuottaa siis pahaa onnea :/ Siis miehille :D
- ...
Olen tuotakin pohtinut, mutta tullut siihen tulokseen että taiassa on kyse vieraan ihmisen kohtaamisesta nukutun yön jälkeen :)
... kirjoitti:
Olen tuotakin pohtinut, mutta tullut siihen tulokseen että taiassa on kyse vieraan ihmisen kohtaamisesta nukutun yön jälkeen :)
saattaa tosiaan huonoa onnea tuoda, jos nainen, jonka aamulla vierestä löytää, on ihan vieraan näköinen. Ei välttämättä aina, mut..
- rusalkaa
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
saattaa tosiaan huonoa onnea tuoda, jos nainen, jonka aamulla vierestä löytää, on ihan vieraan näköinen. Ei välttämättä aina, mut..
järjestää itelleni onnea koko vuodeksi...vieras mies pitäs kohdata heti ensmäiseksi, kun silmänsä avaa. Helppoa!
rusalkaa kirjoitti:
järjestää itelleni onnea koko vuodeksi...vieras mies pitäs kohdata heti ensmäiseksi, kun silmänsä avaa. Helppoa!
sen pitää olla vieras siinä vaiheessa, niin onhan se hieman haastavaa. Ettei ole millään lailla tutuksi tullut ennen silmien sulkemista.
- ...
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
sen pitää olla vieras siinä vaiheessa, niin onhan se hieman haastavaa. Ettei ole millään lailla tutuksi tullut ennen silmien sulkemista.
Kun poistut nukutun yön jälkeen kotoasi(tai missä sitten olet ollutkin) ja lähdet ulos kävelemään, ensimmäinen näkemäsi ihminen on se joka tuo onnea tai epäonnea.
... kirjoitti:
Kun poistut nukutun yön jälkeen kotoasi(tai missä sitten olet ollutkin) ja lähdet ulos kävelemään, ensimmäinen näkemäsi ihminen on se joka tuo onnea tai epäonnea.
kyl mä sen taisin tajuta ;)
- rusalkaa
... kirjoitti:
kaatokännissä kyörätä jonkun miehen kotia...johka sitte tutustun seuraavana päivänä tarkemmin, kunhan pää selviää :) Näin se menee ja onnea koko vuodeksi.
- rusalkaa
... kirjoitti:
siihe taikaan tuli?
- ...
rusalkaa kirjoitti:
siihe taikaan tuli?
Oletko aina noin vaikea?
En minä mistään taioista tiedä sen enempää kuin kukaan muukaan. Kuullut vain olen tuollaisesta.
Tykkäätkö kiusaamisesta? - rusalkaa
... kirjoitti:
Oletko aina noin vaikea?
En minä mistään taioista tiedä sen enempää kuin kukaan muukaan. Kuullut vain olen tuollaisesta.
Tykkäätkö kiusaamisesta?Ensin sinä kerroit, että pitää kohdata. Sitten se taika pitää kävellä ja siinä välissä jo ehtiä nukkuakin.
Mä vaan meinasin toimia siten, että taika onnistuu. Ei muuta. Hyvää Uutta Vuotta Sinullekin. - ...
rusalkaa kirjoitti:
Ensin sinä kerroit, että pitää kohdata. Sitten se taika pitää kävellä ja siinä välissä jo ehtiä nukkuakin.
Mä vaan meinasin toimia siten, että taika onnistuu. Ei muuta. Hyvää Uutta Vuotta Sinullekin.Jokainen voi omat taikansa kuvitella omalla tavallaan. Leikkiähän tämä on. Kovasti olet ollut tästä aiheesta kiinnostunut.
Hyvää uutta vuotta sinullekin!
Minähän olen ylensä herännyt Rouva Ratikan vierestä uudenvuoden päivänä, joten ihmekös tuo, että on ollut jatkuvaa epäonnea. Tosin jos olisin herännyt miehen vierestä tai yksin, olisi luullut olevan enemmän epäonnea tiedossa...
- ...
Sun kirjoituksista olen saanut sen käsityksen että sulla on ollut aika paljon onnea elämässäsi.
Mutta... vastasin jo samasta aiheesta yybeelle ja rusalkaalle. ... kirjoitti:
Sun kirjoituksista olen saanut sen käsityksen että sulla on ollut aika paljon onnea elämässäsi.
Mutta... vastasin jo samasta aiheesta yybeelle ja rusalkaalle.Olen minä ollut paljon onnekkaampi kuin olisin mielestäni ansainnutkaan. Kunhan vain vastasin aloituksen sananalaskua vahvistaakseni. ;-)
- rusalkaa
Ratikkakuski kirjoitti:
Olen minä ollut paljon onnekkaampi kuin olisin mielestäni ansainnutkaan. Kunhan vain vastasin aloituksen sananalaskua vahvistaakseni. ;-)
kerrotusta huonosta vitsistä seuraa kymmenen vuotta epäonnea KERTOJALLE.
rusalkaa kirjoitti:
kerrotusta huonosta vitsistä seuraa kymmenen vuotta epäonnea KERTOJALLE.
Mahtaakohan Rouva Ratikka tulla laisinkaan takaisin sukuloimasta?
- uk-ko
Tärkeät päivät ovat 21.12. talvipäivänseisaus ja 13.1. talvennapa, sydäntalvi. Niiden välinen aika ylimalkaan on "taika-aikaa", pesäpäivät. Silloin aurinko nukkuu pesässään, vainajat liikkuvat ja samaan ajankohtaan uppoaa luontevasti niin joulu kuin vuoden vaihtuminenkin. Koko aika on sopivaa erilaisten taikojen suorittamiselle :-)
- ...
Kun näytät tietävän näistä asioista niin kerro millaisia taikoja tuolla aikavälillä tehtiin?
- uk-ko
... kirjoitti:
Kun näytät tietävän näistä asioista niin kerro millaisia taikoja tuolla aikavälillä tehtiin?
Ei mulla ole mitään erityisiä taikoja antaa :-) Pimeä aika liittyy yleisesti vainajien liikkumiseen ja esi-isien muistamiseen ainä Pyhäinpäivästä (kekri, halloween) alkaen. Vainajia sopii muistaa Nuutinpäivään asti. Samoin tulevaa vuotta valmisteltiin koko yuo aika.
21.12. talvipäivänseisauksen päivänä ennustettiin tulevan vuoden säätä: jos aurinko edes vilahti, tuli poutainen kesä, jos oli pilvistä, tuli sateinen kesä.
13. tammikuuta on Nuutin päivä. Nuutin päivän on vanhaan aikaan katsottu päättävän jouluajan ja päivään on liittynyt monia perinteitä. Päivä tunnetaan nuuttipukeistaan, jotka kiertelivät naamioituneina kylää riehakkaassa hengessä. Taloissa vierailleet pukit esittivät lauluja ja piloja, joiden vastineeksi talon piti kestitä heitä. Mitä kehnompi oli kestitys, sitä rankemmiksi pilat kävivät.
Talvennapa on myös päivä, jolloin karhu kääntää kylkeä pesässään; talven puoliväli siis.
Yleisesti aika on vainajien ja esi-isien muistamisen juhlaa.
Jouluinen mässäily kuuluu oleellisesti asiaan: sillä taattiin tulevan vuoden satoa. Se on siis oikeastaan uhriateria. Jos isäntä ei ollut jouluna kännissä kuin käki, tai ainakin kivassa hönössä, niin se tiesi huonoa onnea tulevalle vuodelle...
uudenvuoden tinat kuuluvat samaan tuklevan vuoden ennustamiseen, joten kylläse sinänsä asiaan liittyy sekin. - uk-ko
... kirjoitti:
josa on paljon ajankohtaan liittyviä uskomuksia ja tapoja eri puolilta Suomea. Kiinnostavasti tavat menevät sekaisinkin: asiat tapahtuvat milloin jouluna, milloin uutena vuotena, milloin loppiaisenas tai nuutinpäivänä.
http://www.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/joulu/etela.htm - ...
uk-ko kirjoitti:
Ei mulla ole mitään erityisiä taikoja antaa :-) Pimeä aika liittyy yleisesti vainajien liikkumiseen ja esi-isien muistamiseen ainä Pyhäinpäivästä (kekri, halloween) alkaen. Vainajia sopii muistaa Nuutinpäivään asti. Samoin tulevaa vuotta valmisteltiin koko yuo aika.
21.12. talvipäivänseisauksen päivänä ennustettiin tulevan vuoden säätä: jos aurinko edes vilahti, tuli poutainen kesä, jos oli pilvistä, tuli sateinen kesä.
13. tammikuuta on Nuutin päivä. Nuutin päivän on vanhaan aikaan katsottu päättävän jouluajan ja päivään on liittynyt monia perinteitä. Päivä tunnetaan nuuttipukeistaan, jotka kiertelivät naamioituneina kylää riehakkaassa hengessä. Taloissa vierailleet pukit esittivät lauluja ja piloja, joiden vastineeksi talon piti kestitä heitä. Mitä kehnompi oli kestitys, sitä rankemmiksi pilat kävivät.
Talvennapa on myös päivä, jolloin karhu kääntää kylkeä pesässään; talven puoliväli siis.
Yleisesti aika on vainajien ja esi-isien muistamisen juhlaa.
Jouluinen mässäily kuuluu oleellisesti asiaan: sillä taattiin tulevan vuoden satoa. Se on siis oikeastaan uhriateria. Jos isäntä ei ollut jouluna kännissä kuin käki, tai ainakin kivassa hönössä, niin se tiesi huonoa onnea tulevalle vuodelle...
uudenvuoden tinat kuuluvat samaan tuklevan vuoden ennustamiseen, joten kylläse sinänsä asiaan liittyy sekin.Mietin tuota talvipäivänseisausta. En muista millainen sää oli, mutta pakkasta kuitenkin.
Mielenkiintoisia vanhat uskomukset ovat, vaikka huuhaana niitä pidetäänkin. - ...
uk-ko kirjoitti:
josa on paljon ajankohtaan liittyviä uskomuksia ja tapoja eri puolilta Suomea. Kiinnostavasti tavat menevät sekaisinkin: asiat tapahtuvat milloin jouluna, milloin uutena vuotena, milloin loppiaisenas tai nuutinpäivänä.
http://www.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/joulu/etela.htmVoi jestas! Ei ole pitkä aika siitä kun ihmiset todella uskoivat. Tai ainakin varmuuden vuoksi toimivat niinkuin ennenvanhaan oli tapana toimia.
- rusalkaa
Tietääkö kukaan? Pitääkö piehtaroida lumessa alasti seitsemän tien risteyksessä, että sais miehen vai jotain muuta...juosta naapurin pelto takaperin ympäri...
- rusalkaa
olan yli silmät kii. Niin voisi löytyy mies...esimes baarissa voisi kokeilla heti keksiyön jälkeen.
- rusalkaa
rusalkaa kirjoitti:
olan yli silmät kii. Niin voisi löytyy mies...esimes baarissa voisi kokeilla heti keksiyön jälkeen.
hankeen ja katsoa mihin suuntaan se leviää, niin sieltä se mieskin tulee...seuraavana vuonna.
Uuden vuoden taian tein,
sen sylissäni ulos vein.
Tuulen mukana sinulle heitin,
pehmeillä toiveilla hellästi peitin,
ettei särkyisi taika vaan tulisi onnen aika.
Hyvää Uutta Vuotta!
(Tiina)
---------
Tinavalannan varjokuvan tulkinnassa perinteisimmät ennusteet ovat olleet:
Laiva tietää matkoja
Avain etenemistä uralla
Kori hyviä sienisatoja
Hevonen uutta autoa, mutta muu eläin petollista ystävää
Naisen pää epäsopua naapurien kanssa
Tinassa oleva ryhelmä tietää rikkautta
Jos tina menee pieniksi siruiksi, on onnikin tulevana vuonna särkyvä.
--------
Hän, joka nousee vuoden ensimmäisenä päivänä aikaisin ylös, pysyy koko vuoden virkeänä ja työt sujuvat vikkelään. Aamu-unista taas nukuttaa koko vuoden.
Lapset ovat hyvätapaisia koko vuoden, jos heitä ei toruta uudenvuodenpäivänä.
Kirkas tähtitaivas ennustaa hyvää vilja-, sieni- ja marjavuotta.
Tinan valannassa käytettyyn veteen kasteltu nenäliina asetetaan tyynyn alle ja tuleva kumppani näyttäytyy unessa.
Jos vuoden ensimmäinen vierailija on mies, tulee hyvä vuosi, nainen puolestaan ennustaa onnettomuutta.
-----
Farmielämän noustessa nykypäivänä uuteen suosioon, vanha ennuste on jälleen ajankohtainen:
Jos tyttö on onnekkaasti sikojen kasvattajan tytär, hän voi esittää sikalan ovella kuuluvasti ja kirkkaasti kysymyksen: "Pääsenkö tänä vuonna naimisiin?" Jos joku sioista röhkäisee, tietää se häitä, hiljaisuus taas on kiellon merkki.
-------
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2419791
-----
http://www.mtv3.fi/helmi/kuudesaisti/artikkeli.shtml/493780?kuudesaisti-tarua_vai_totta-kalenteri- ...
...tuossa tulikin tarkennettua myös oma taikani :)
Että vierailijasta kyse olikin.
- scale
vanhan kansan viisauksia keksiä vaikka ite
Jos unohtaa tinaa sulatellessaan lieden päälle vuoden viimeisenä päivänä, se tietää talokauppojen tekoa alkuvuodesta.
Mikäli mies herää vuoden ensimmäisenä aamuna vieraan naisen vierestä, se tietää tulevana vuonna avioeroa.
Mikäli mies herää vuoden ensimmäisenä aamuna vieraan miehen vierestä, sitä on tultu viime vuonna kaapista.
Näitä voi jokainen keksiä vaikka kuinka paljon ja kun ne on kerran niitä vanhan kansan viisauksia, niin voi kerrankin tuntea ittensä viisaaksi. Nii, uutena vuotena heilutellaan taikasauvaa... tähtisädetikkua siis ;-)
- tiedä sitten tuosta
Jos kaikki putelit jo illalla tyhjät, aamulla päänsärky. Jos aamusella vähän vielä drinksuja jäljellä, jysäri siirtynee myöhempään ajankohtaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997873- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763617
- 512859
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294