juhlivat vuosikymmenen vaihtumista vääränä vuonna samalla tavalla kuin tapahtui vuoden 1999 ja 2000 vaihteessa. Koska vuotta 0 ei ole, vuosikymmen vaihtuu vasta vuoden kuluttua.
Laskutaidottomat
63
275
Vastaukset
- handek
Jeesus syntyi 4vuotta ennen ajanlalkumme alkua...
- handek
Teotwawki kirjoitti:
että Jeesus yleensä syntyi?
Kuka opetti sinut laskemaan...
handek kirjoitti:
Kuka opetti sinut laskemaan...
Jeesuksen syntymästä ei ole objektiivisia todisteita.
- hairioilmoitus
Teotwawki kirjoitti:
Jeesuksen syntymästä ei ole objektiivisia todisteita.
Raamatussa sanotaan sivulla 456, Jesaja 12 muistaakseni. "Heinillä härkäin, halvassa seimessä syntyi Joosefin tunnustama lapsi, joka Jeesus-pojaksi kastettiin" Niin menivät Joosef ja Maria ylös Juudeaan veromätkyjä selvittämään ja isyystestillä Joosefin lankeemuksen varmistamaan"
Joulu peruutettiin Joosefin tunnustuksen vuoksi mutta aikakirjat, sen ajan lakien mukaan, sai notaari avata vasta 2009 vuoden kuluttua eli isot lööpit on iltiksessä tulossa!
Objektiiviset todisteet siis avautuvat 2010 puolella, eli Jeesus-lapsi on oikeasti syntynyt mutta siitä kiistellään että oliko isä Joosef vai kiksauttiko pyhä henki Marian paksuksi.
Noinkos se menee. Eiks sit sellasta vuotta olakkaan ku 10. Olen minä tuosta kuullut ennenkin, mutta ei nyt leikkaa. Jos lasku aloitetaan nollasta ja seuraava vuosi on yksi niin miten niin ei ole vuotta 10, vai onks se oikeesti silloin 9.
- Anjaniina
Teotwawki kirjoitti:
vasta vuoden kuluttua. Laskeminen aloitetaan ykkösestä, ei nollasta.
eikö me kuitenkin elettäisi se vuosi 0, ensin?
Anjaniina kirjoitti:
eikö me kuitenkin elettäisi se vuosi 0, ensin?
kun ensimmäinen vuosi on täyttynyt sano yksi ja niin edespäin.
Teotwawki kirjoitti:
vasta vuoden kuluttua. Laskeminen aloitetaan ykkösestä, ei nollasta.
mutta ensinhän on pitänyt vuosi mennä enneku voidaan sanoa vuosi yksi. Toisaalta tuossa jutussas on järkeä, mutta siirtyykö se vuosi joka kymmenes vuosi yhden pykälän eteenpäin. Eli vuonna "20" oltaisiinkin vasta 18 vuonna.
- Anjaniina
Teotwawki kirjoitti:
kun ensimmäinen vuosi on täyttynyt sano yksi ja niin edespäin.
kauheesti viitti.
Kun en ole oikein varma tuon ajanlaskun oikeellisisuudesta.
Meidän ajanlasku aloitettan jonkun juutalaisen syntymästä? WTF?
Ja onko sekään vuosi tiedossa, historiankirjat arvelee ettei. Vaan raamatun tapahtumat kulkee -300 vuotta.
Loppujenlopuks, on ihan sama mikä vuosi on... Anjaniina kirjoitti:
kauheesti viitti.
Kun en ole oikein varma tuon ajanlaskun oikeellisisuudesta.
Meidän ajanlasku aloitettan jonkun juutalaisen syntymästä? WTF?
Ja onko sekään vuosi tiedossa, historiankirjat arvelee ettei. Vaan raamatun tapahtumat kulkee -300 vuotta.
Loppujenlopuks, on ihan sama mikä vuosi on...onks sillä merkitystä , kunhan tiedetään itse millä vuosisadalla olemme. Matemaattisesti vai jollain paperilla kikkailulla mikä vuosi nyt on.
Nittaminax kirjoitti:
mutta ensinhän on pitänyt vuosi mennä enneku voidaan sanoa vuosi yksi. Toisaalta tuossa jutussas on järkeä, mutta siirtyykö se vuosi joka kymmenes vuosi yhden pykälän eteenpäin. Eli vuonna "20" oltaisiinkin vasta 18 vuonna.
vuoden 10 mennä ennen kuin sanotaan 10:-)
- Anjaniina
Nittaminax kirjoitti:
onks sillä merkitystä , kunhan tiedetään itse millä vuosisadalla olemme. Matemaattisesti vai jollain paperilla kikkailulla mikä vuosi nyt on.
joissain maissa tällä maapallolla ajanlasku on eri kuin meillä.
Ihmiselle rittää se, millä numerolla tätä vuotta kutsutaan ;)
Sen vaan raapustaa kaikkiin papereihin. Teotwawki kirjoitti:
vuoden 10 mennä ennen kuin sanotaan 10:-)
kun kirjoitin väärin. Eli ton laskuopin mukaan olemme edellä varsinaista vuosilukua.
Nittaminax kirjoitti:
kun kirjoitin väärin. Eli ton laskuopin mukaan olemme edellä varsinaista vuosilukua.
vuosi on kulunut, sanotaan yksi, kun toinen vuosi on kulunut sanotaan kaksi......kun kymmenes vuosi on kulunut sanotaan kymmenen. Nyt alkaa kymmenes vuosi.
Teotwawki kirjoitti:
vuosi on kulunut, sanotaan yksi, kun toinen vuosi on kulunut sanotaan kaksi......kun kymmenes vuosi on kulunut sanotaan kymmenen. Nyt alkaa kymmenes vuosi.
no mitäs sit höpäjät. Vuodethan on kohallaan.
Nittaminax kirjoitti:
no mitäs sit höpäjät. Vuodethan on kohallaan.
mutta uusi vuosikymmen alkaa vasta vuoden kuluttua:-)
- jassumarketta
Teotwawki kirjoitti:
Noista vuosista hiiteen. Olen ateisti ja siinä pysyn. En siis ole ole uskonnollinen. Luulen, että hyvä omatunto on paras päänalunen. Kukaan ihminen ei voi antaa syntejäsi anteeksi. Minun ulko-ovella on enkeli koska se on kaunis. En anna itseäni narrata tällä uskonnon höpötyksellä koaka siina ei ole päätä ei häntää enemmän kuin Ahti-sillissä. Kaikki paikat olen käynyt kuitenkin katsastamassa, Myös Bet Lehem joka kirjoitetaan aina väärin yhteen.
Teotwawki kirjoitti:
mutta uusi vuosikymmen alkaa vasta vuoden kuluttua:-)
nyt mä tajusin tän homman. Heh olen todellakin laskutaidoton. Hih......
jassumarketta kirjoitti:
Noista vuosista hiiteen. Olen ateisti ja siinä pysyn. En siis ole ole uskonnollinen. Luulen, että hyvä omatunto on paras päänalunen. Kukaan ihminen ei voi antaa syntejäsi anteeksi. Minun ulko-ovella on enkeli koska se on kaunis. En anna itseäni narrata tällä uskonnon höpötyksellä koaka siina ei ole päätä ei häntää enemmän kuin Ahti-sillissä. Kaikki paikat olen käynyt kuitenkin katsastamassa, Myös Bet Lehem joka kirjoitetaan aina väärin yhteen.
minäkin ja ajattelin sinun olevan tietoinen siitä. Mutta jollain laillahan se ajan kulu on laskettava.:-)
Nittaminax kirjoitti:
nyt mä tajusin tän homman. Heh olen todellakin laskutaidoton. Hih......
matikassa saanut kuului: kun sormet loppuvat, ota avuksi varpaat:-)
- jassumarketta
Teotwawki kirjoitti:
minäkin ja ajattelin sinun olevan tietoinen siitä. Mutta jollain laillahan se ajan kulu on laskettava.:-)
No mulle passaa tämä ajanlasku, ei kai se ole niin nuukaa. Mielelläni laskisin oman ajankuluni jotenkin toisin :)
Teotwawki kirjoitti:
mutta mitäs jos puuttuu sormia taikka varpaita. Ihan oikeesti mä tajusin ton asian vasta äsken. Voi helevata mun laskupäätä. No ei se ole koskaan mikään hyvä ollut, mutta....
Nittaminax kirjoitti:
mutta mitäs jos puuttuu sormia taikka varpaita. Ihan oikeesti mä tajusin ton asian vasta äsken. Voi helevata mun laskupäätä. No ei se ole koskaan mikään hyvä ollut, mutta....
jossain muussa asiassa:-)
jassumarketta kirjoitti:
No mulle passaa tämä ajanlasku, ei kai se ole niin nuukaa. Mielelläni laskisin oman ajankuluni jotenkin toisin :)
päin????? :-D)))))))))))))))))
- avustamaan !
Teotwawki kirjoitti:
päin????? :-D)))))))))))))))))
Ottakaa sormet avuksenne jos lasku ei onnaa . Nyt alkaa 2010 vuosi
avustamaan ! kirjoitti:
Ottakaa sormet avuksenne jos lasku ei onnaa . Nyt alkaa 2010 vuosi
viimeinen vuosi.
- kihkih
Teotwawki kirjoitti:
sitten vasta ottaa varpaat avuksi 10 1 10=?
kihkih kirjoitti:
sitten vasta ottaa varpaat avuksi 10 1 10=?
mutta sittenhän yksi niistä ei ole varvas tai sormi??????:-O
- hairioilmoitus
jassumarketta kirjoitti:
Bet-Lehem tosiaan kirjoitetaan tahi lausutaan junttisuomalaisittain "Beeetlehem".Kiitos oikaisusta sinkkuneiti Jassumarketta. Ja tuossa oli tahallaan kolme eeetä korostaen suomalaisten lausumista.
Eräs nainen kirjoitti sanomalehteen: "Naishenkilö haluaa ostaa kestopuu-terassin". No teksti meni lehteen oikein mutta tavutusvirhe, eli tavuviiva väärässä paikassa, aiheutti lehteen lopputulokseksi: "Naishenkilö haluaa ostaa kestopuute-rassin"
- mitäkä mies
Päivän selvä juttu. 0-vuosi ei ole vielä kulunut.
Tetäisiinkö niin että lainaan sinulle tonnin ja maksat ensi viikolla takaisin ilman korkoa,lisään siihen vain yhden nollan:)))- mitäkä mies
Teotwawki kirjoitti:
tilinumerosi:-D)))))))))))))))))))))))
Lainaan sinulle,joten laita numero ja sotu niin minä laitan sitten viikon päästä oman numeroni:)))))
- 21th century
että nolkytluku loppuu kohta. Eihän ne voi olla väärässä :( Lehelläkin oli niin.
- äskönen
ennekuin kukaan näsvis korjaa, tottakai se on 21st :)))
- 21st cent..
Teotwawki kirjoitti:
sanalasku sanoo, että hölynpöly on hölynpölyä vaikka tuhat ihmistä uskoisi siihen.:-)
tuon olen kuullut tuhat kertaa :)
Entäpä sitten joku oma ajatus. Mikä on ihan oma ajatus, mietipä sitä. Montakohan sellaista sinulla tai minulla on päivässä niitä täysin omia. - hairioilmoitus
Teotwawki kirjoitti:
sanalasku sanoo, että hölynpöly on hölynpölyä vaikka tuhat ihmistä uskoisi siihen.:-)
Eivät kiinalaiset asioita noin ilmaise. He antavat mielipiteensä ilmi ns. "kautta rantain" eli äärettömänylikohteliaannöyrästi.
Eli tuo sun lause "hölynpöly on...............siihen" ilmaistaan kiinalaisittain: "mädännyt nuudelimössö on nuudelia mädänneenä vaikka tuhat kunnioitettavaa hellaa minulle kuljalle kuppatautisen lotan alvoiselle ihmislauniolle muuta selittäsi"
Mutta noin suomennettuna puhut asiaa :) hairioilmoitus kirjoitti:
Eivät kiinalaiset asioita noin ilmaise. He antavat mielipiteensä ilmi ns. "kautta rantain" eli äärettömänylikohteliaannöyrästi.
Eli tuo sun lause "hölynpöly on...............siihen" ilmaistaan kiinalaisittain: "mädännyt nuudelimössö on nuudelia mädänneenä vaikka tuhat kunnioitettavaa hellaa minulle kuljalle kuppatautisen lotan alvoiselle ihmislauniolle muuta selittäsi"
Mutta noin suomennettuna puhut asiaa :)Eikö se olekaan kiinalainen sananlasku?
- SAS*
Mistä sen tietää, ettei vuotta 0 ole ollut? Onhan maapallolla eletty vaikka kuinka kauan, vuodet ovat vain pelkkiä numeroita.
Vuosikymmen vaihtuu aina, kun luku siirtyy seuraavalle kymmenelle.
Näin minä tämän ajattelen, ja ainakin itse tähän uskon.vaihtuu, kun vuosikymmenen viimeinen vuosi on kulunut. 2010 tammikuussa alkaa vuosikymmenen viimeinen vuosi.
- MeSelf
vuoden kuluttua, nooh laitampa rakettit pakastimeen oottelemaan ykköstä..
Mä kyllä vähän epäilinkin etteise tämä vuosi voi mennä näin hyvin ku on mennyt tähän asti, mokomaki nolla piste :(- MeSelf
Teotwawki kirjoitti:
juhlia vuosikymmenen viimeisen vuoden alkua:-)
Äkkiä raketit ulos, kait ne toimii puoli jäässäkin?
- lukuja
että nolla oli hyvä keksintö.
Se ei aina ole 'ei mitään'. Numeron sijainti määrittää sen arvon. niinku 10 tai 101.
Jaapas koneella vaikka 999 nollalla, mitä saat vastaukseksi? - apeturt
... niitä on ollut kautta historian. Välillä on hypätty 20-50 vuotta eteenpäin,välillä pakitettu muutama vuosi. Ihan miten silloiset hallitsijat (ja kirkko) sattuivat haluamaan. Sen verran tiedetään että nyt on noin 2000 luku;)
kirkko on ollut kautta historian samassa veneessä, lukuun ottamatta muutamaa esim. Englannin Henrik VIII:tta.
- ape...
Teotwawki kirjoitti:
kirkko on ollut kautta historian samassa veneessä, lukuun ottamatta muutamaa esim. Englannin Henrik VIII:tta.
...ammoisina aikoina,yli tuhat vuotta sitten,ei kirkolla ollut kaikkialla samaa valtaa kuin keskiajalla. Ja silloin reilut tuhat vuotta sitten ajan määrittämiseen käytettiin mitä erilaisimpia keinoja. Nykyisen euroopan alueellakin saattoi olla kymmenien vuosien erot siinä mitä vuotta missäkin elettiin:)
Tuosta "0 vuodesta" tietää Almanakkatoimisto kertoa seuraavaa:
Ajanlaskumme ensimmäinen vuosi yritettiin keskiajalla ajoittaa Jeesuksen syntymävuoteen. Tuon ajan historiantuntemus ei kuitenkaan ollut kovin hyvä, sillä ajoitus erehtyi usealla vuodella. Jeesus on todennäköisesti syntynyt 27 vuotta ennen ajanlaskumme alkuvuotta.
Ajoituksessa tehtiin myös toinen virhe, kun ajanlaskun alkuvuosi merkittiin numerolla 1 eikä numerolla nolla; nollaa ei tuohon aikaan vielä osattu käyttää. Virhe on sama kuin jos tavallisesta lämpömittarista jättäisi nollan pois ja panisi yhden lämpöasteen alapuolelle yhden pakkasasteen. Lämpötilaerot tulisivat asteella virheelliset.
Koska ajanlasku alkoi vuoden 1 alusta, on vuoden 2000 alussa kulunut ajanlaskun alusta vasta 1999 vuotta.
Vuosituhannen vaihteessa voimme siksi pitää kahdet juhlat. Vuoden 1999 lopussa voimme juhlia 2000-luvun alkamista, ja vuotta myöhemmin voimme juhlia sitä, että ajanlaskumme alusta on kulunut täydet 2000 vuotta. ape... kirjoitti:
...ammoisina aikoina,yli tuhat vuotta sitten,ei kirkolla ollut kaikkialla samaa valtaa kuin keskiajalla. Ja silloin reilut tuhat vuotta sitten ajan määrittämiseen käytettiin mitä erilaisimpia keinoja. Nykyisen euroopan alueellakin saattoi olla kymmenien vuosien erot siinä mitä vuotta missäkin elettiin:)
Tuosta "0 vuodesta" tietää Almanakkatoimisto kertoa seuraavaa:
Ajanlaskumme ensimmäinen vuosi yritettiin keskiajalla ajoittaa Jeesuksen syntymävuoteen. Tuon ajan historiantuntemus ei kuitenkaan ollut kovin hyvä, sillä ajoitus erehtyi usealla vuodella. Jeesus on todennäköisesti syntynyt 27 vuotta ennen ajanlaskumme alkuvuotta.
Ajoituksessa tehtiin myös toinen virhe, kun ajanlaskun alkuvuosi merkittiin numerolla 1 eikä numerolla nolla; nollaa ei tuohon aikaan vielä osattu käyttää. Virhe on sama kuin jos tavallisesta lämpömittarista jättäisi nollan pois ja panisi yhden lämpöasteen alapuolelle yhden pakkasasteen. Lämpötilaerot tulisivat asteella virheelliset.
Koska ajanlasku alkoi vuoden 1 alusta, on vuoden 2000 alussa kulunut ajanlaskun alusta vasta 1999 vuotta.
Vuosituhannen vaihteessa voimme siksi pitää kahdet juhlat. Vuoden 1999 lopussa voimme juhlia 2000-luvun alkamista, ja vuotta myöhemmin voimme juhlia sitä, että ajanlaskumme alusta on kulunut täydet 2000 vuotta.eiköhän tämä nyt tullut selväksi piste.
Ajanmittauksessa vuosi, kuukausi ja päivä ovat järjestyslukuja ja ilmoittavat siis kuluvaa aikaa. Eli, nyt vuoden vaihtuessa päivämäärä on 01.01. Ei, 00.00 Kellonajoissa taasen tunnit, minuutit ja sekunnit ilmoittavat kulunutta aikaa. Eli kun vuorokausi vaihtuu, niin kello on, 00.00.00
- huhhuh ja huh
Teotwawki kirjoitti:
alkaa esim. ensimmäinen päivä, joka muuttuu toiseksi päiväksi lopussa 00.00.00.
Luultavasti maailman ensimmäisenä päivänä ei kukaan osannut kirjoittaa, mutta jos olis osannut, niin maailman kaikkein ensimmäinen päivä olisi luultavasti kirjoitettu näin: 01.01.01 eli ei se silloinkaan olis alkanu oikeesti nollasta, koska nolla ei ole mikään. 1 pv tammikuuta vuosi 1 ja sitten olis jatkettu eteenpäin viimeisenä 31pv joulukuuta ja vuosi olisi ummessa ja maailma täytti yhden vuoden ja seuraava vuosi alkaa 01.01.02 ja se vuosi kaksi olisi kokonaan täysi vuoden lopussa, mutta alkaa kyllä jo tammikuulta. HEH HEH näin helppoa se on ja te viitsitte jankuttaa tuota samaa huuhaata, miksikö se teistä tuntuu noin vaikealta?
huhhuh ja huh kirjoitti:
Luultavasti maailman ensimmäisenä päivänä ei kukaan osannut kirjoittaa, mutta jos olis osannut, niin maailman kaikkein ensimmäinen päivä olisi luultavasti kirjoitettu näin: 01.01.01 eli ei se silloinkaan olis alkanu oikeesti nollasta, koska nolla ei ole mikään. 1 pv tammikuuta vuosi 1 ja sitten olis jatkettu eteenpäin viimeisenä 31pv joulukuuta ja vuosi olisi ummessa ja maailma täytti yhden vuoden ja seuraava vuosi alkaa 01.01.02 ja se vuosi kaksi olisi kokonaan täysi vuoden lopussa, mutta alkaa kyllä jo tammikuulta. HEH HEH näin helppoa se on ja te viitsitte jankuttaa tuota samaa huuhaata, miksikö se teistä tuntuu noin vaikealta?
huuhaata, vaan vakavasti otettava ketju:-D)))))))))))))))))))
- 23:33 ja risat
Teotwawki kirjoitti:
huuhaata, vaan vakavasti otettava ketju:-D)))))))))))))))))))
Ja kun vakavissaan ollaan,kellonaikamerkinnöissä käytetään kaksoispisteitä.
Päätän raporttini klo: 23:33 23:33 ja risat kirjoitti:
Ja kun vakavissaan ollaan,kellonaikamerkinnöissä käytetään kaksoispisteitä.
Päätän raporttini klo: 23:33mainitsit, niin päätän raporttini täältä tähän klo 23:56
huhhuh ja huh kirjoitti:
Kyllä ensimmäinenkin päivä alkaa nollasta. Ensimmäinen ilmoittaa järjestystä, yksi kokoa. Ensimmäisen päivän lopussa kulunut aika on yhden päivän mittainen/kokoinen.
Vuosiluvut ovat järjestyslukuja, nyt alkaa kahdestuhanneskymmenes.
- ...
Sinällään asialla ei ole mitään merkitystä, koska ajanlasku pitäisi aloittaa alkuräjähdyksestä. Siinä, että joku on keksinyt laittaa nollan johonkin kohti aikajanaa on hyvät puolensa. Ainakin se, että nykyinen on paljon lyhyempi kirjoittaa.
Typerintä nykysysteemissä on laskea miinusmerkkisiä vuosia, se nyt kylläkin johtuu siitä, että alkuräjähdyksen täsmällistä aikaa ei tiedetä. Ja kun ajanlaskua ei jostain syystä saada kohdilleen laitettua ja pidetään niitä karkausvuosia.
Aika suurpiirteistä on siis ajanlaskumme, vuosikymmenen vaihtumisen juhliminen vääränä vuotena sopii kyllä ihan hyvin kuvioon.
=DW=esille vain siksi, että minulla oli kymmenen vuotta sitten hauskaa kun tajusin, että vääränä vuonnahan ihmiset vuosituhannen vaihdetta viettävät.:-) Itse istuin kotona ja katselin televisiota. Minulle on aivan yhdentekevää milloin joku päivämäärä saavutetaan, en juhli edes syntymäpäiväni.
esille vain siksi, että minulla oli kymmenen vuotta sitten hauskaa kun tajusin, että vääränä vuonnahan ihmiset vuosituhannen vaihdetta viettävät.:-) Itse istuin kotona ja katselin televisiota. Minulle on aivan yhdentekevää milloin joku päivämäärä saavutetaan, en juhli edes syntymäpäiväni.
Noo, ainoa laskutaidoton taisi olla se munkki, jonka työksi tuli määrittää ajanlaskun alkupiste. Ei osunut kohdalleen historiallisesti eikä sitten siinäkään että olisi aloittanut nollasta. Itse asiassa puhumalla vuosikymmenen vaihtumisesta ensi yönä teemme vain pienen korjauksen tuohon ajanlaskun aloitukseen, siirrämme sitä hiljaisesti keskinäisellä sopimuksella vuotta aiemmaksi. Varsinaisen virheen teemme vasta jos puhumme vuodesta 1 eaa kun pitäisi puhua vuodesta 0. Ja niin taannemmaspäin...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.39615270Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1172337- 941849
- 831738
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461317- 971230
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2801133Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi301104Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin811091Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211063