Uimarantojen vaarat on otettava vakavasti

etelän matkailija

Rantalomalaisille vakava varoitus:

Joka vuosi hukkuu pelkästään Espanjassa n. 2000 ihmistä. Valtaosa onnettomuuksista tapahtuu loman ensimmäisten päivien aikana etenkin vanhusten ja lasten kohdalla. Syynä on useammin tietämättömyys kuin uimataidottomuus. Turistit ovat enimäkseen täysin tietämättömiä vaaroista kun taas paikkakuntalaiset eivät asiasta paljonkaan puhuu.

Rip- virtaukset

Hyvin monissa onnettomuuksissa on pääsyy n.s. rip- virtauksissa, jotka voimakkaina suuntautuvat suoraan rannalta poispäin. Tuulen ja aaltojen rantaan kuljettama vesi hakee tiensä takaisin avomerelle ja kohdistuu vedenalaisten esteiden vuoksi kapealle alalle tai yksinkertaisesti muodostaa oman pääsyn mihin tahansa, jopa nopeasti vaihdellen. Tämä tapahtuu aallokossa myös matalassakin vedessä. Monet jotka ovat sen kokeneet eivät ole tajunneet mitä oli tekeillä.

Tämän vuoksi kannattaa rip- virtausten tunnusmerkit painaa mieleen ja yrittää välttää säätilat ja rannat, joilla rip- virtausten syntyminen on todennäköistä. On hyvä ennakoida ja valmentaa itsensä mahdolliseen hätätilanteeseen.

Miten toimia?

Perussääntö: Älä mene veteen jos hiukan kovempi tuuli on rantaan päin tai rannan suuntainen ja jos rannassa on vedenalaisia esteitä kuten hiekkasärkkiä, riuttoja, aallonmurtajia. Vaara voi olla myös suorassa matalassa rannassa! Siis, älä mene silloin yksin uimaan. Älä luota lippuihin ja rantavahteihin, järjestelmä ei ole luotettava!

Jos joudut rip- virtaukseen ja olet hyvä uimari, älä ponnistele virtausta vastaan, se on sinua voimakkaampi. Anna virran viedä, ui kohtisuoraan siitä ulos sivuille ja takaisin rantaan. Jos vanhus tai lapsi joutuu virran vietäväksi, avuksi on haettava ammattipelastaja, ihmisketju tai olosuhteita tunteva todella hyvä uimari.

Lisätietoja ja kuvia rip- virtauksista: www.blausand.de usealla kielillä.

Toivon tästä olevan apu.

1

611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rannalla näkijä

Minä olen nähnyt juuri näin käyvän. Toki liputkin varoittivat, mutta ihmiset menivät silti uimaan. keski-ikäinen mies hukkui silmiemme edessä ( itse olimmen rannassa, emme uimassa) Bulgariassa. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2962
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2837
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1679
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1602
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1269
    Aihe