konfirmaatiossa kuka siunaa??

kummitäti1

Olen ollut siinä luulossa, että kummit ovat mukana lapsen konfirmaatiossa siunaamassa. Nyt kummilapseni äiti on lukenut "rippikoulu, konfirmaatio" ohjeista/kirjeestä, että siunaamassa on vanhemmat, kummit tai muut läheiset mielellään max kolme henkilöä. En ole aiemmin kuullut, että vanhemmatkin olisivat siunaamassa... Ja miettivät vielä tuleeko siunaukseen mukaan myös isän uusi vaimo (2 v yhdesäoloa) ?
kokemuksia ja kommettea kuulisin mieluusti ?

6

987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sijari

minä olen sijaisäiti - lapset nyt jo aikuiset ja heillä on omat perheet. Toisella pojalla oli konfirmaatiossa mukan omat kummit, toisella ei yhteyksiä omiin kummeihinsa ja hän pyysikin minun siskoa "rippikummiksi" itselleen. Minusta nuori voi itse päättää kenet haluaa siihen tilaisuuteen mukaan.

• mitä väliä!!!

Kyse on vain huvittavasta teatteriesityksestä, eikä mistään presidentin linnan itsenäisyyspäivän vastaanotosta! Kaikki halukkaat sekaan vaan ketään väheksymättä, oli sitten kuukauden ollut suvussa tai 15 vuotta kummina. Vai onko tuossa joku ihmisen paremmuuskilpailu kyseessä..

• tiiipiii

Kaikki tuollaiset käsien päällepanot ym. muut sirkushuvit.

• justiinsa..
        tiiipiii kirjoitti:

Kaikki tuollaiset käsien päällepanot ym. muut sirkushuvit.

Aivan! Voihan sitä pitää käsiä toisen päällä muulloinkin, jos se niin hyvältä tuntuu ja on tärkeää :)

• miemie^^

Itselläni olivat kummit siunaamassa, mutta pikkuveli ei kummiensa kanssa ole kauheasti ollut tekemisissä ja halusi että menen hänet siunaamaan poikaystäväni kanssa. Eli jos kummit eivät ole lapsen kanssa tekemisissä/eivät konfirmaatioon pääse, niin periaatteessa kuka vaan läheinen ihminen voi lapsen mennä siunaamaan.

• ,,,,,,,,,,,,,

Meillä riparin isonen oli siunaamassa.... Ja 15 vuotias on tarpeeksi vanha sanomaan kenet sinne haluaa vai haluaako ketään.... Meillä on ollut sopimus että kummin velvollisuus loppuu konfirmaatioon... Kummihan huolehtii lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta... Tämän jälkeen muistaminen on vapaa ehtoista... Minä edelleen mustan omaa kummiani soittelen, muistan kortilla ja jouluna lahjalla... käyn myös kylässä kummin luona... Kumminikin muistaa minua..... Pienenä äidin kanssa tehtiin yhdessä joka joulu kummille joululahja.... Esim pyyhe johon tein kanava työä kuvioita tai piirsin tekstiiliväreillä kuvan t-paitaan.... Äiti keksi joka joulu jotain uutta... Näin opin että lahjojen antaminen on kivaa... Eihän se oo reiluu että lapselle kannetaan jouluna iso kasa lahjoja mutta kummi jää ilman... Pienenä minulle kerrottiin että joulupukki ei tuo ihan kaikkia lahjoja vaan lahjoja antaa myös ihmiset jotka välittävät sinusta kuten äiti, isä, mummi,ukki ja kummi...... Ja kun sain lahjan kummilta opin myös tärkeän taidon nimittäin kiittämisen... Ei vanhempien tarvitse lapsen puolesta kiittää... Lahjoja vaihtamalla lapsi oppii antamista ja kiittämistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe