Sitkeä Sissi

Telkkarista tuli eilen elokuva nimeltä Näkymätön vihollinen.

Meillä täällä Suomessakin voi joutua taistelemaan näkymätöntä vihollista vastaan.

Taitelija Minna Äkkijyrkän taistelu Helsingin virkamiehiä ja -naisia vastaan on juuri sellaista taistelua, harmaa liituraitamassa vai edessä.

Yksinäinen ihminen virkailijoita vastaan, virkailijoita, joilla ei ole mitään menetettävää, eikä rahasta puutetta. Veronmaksajathan heidän taistelunsa maksavat.

Jotenkin sääliksi käy Minnaa, vaikka minustakin lehmätila keskellä Helsinkiä tuntuu oudolta.

24

621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilvi*

Minna Äkkijyrkkä. Kävin toissa kesänä Pohjan kunnassa missä on sukulaisia. Ruokailtuamme läksimme kävelemään katsellaksemme näitä Minnan lehmiä ja touhuja siellä, jossa sukulaismies pehtori koulutukseltaan oli åarin vuoden ajan hoitanut tätä suomenrotukarjaa.

Pehtorin (jo iäkkään) lopetettua karjan hoitamisen, on rappio vallalla siellä!---- 6 metriset suuret avolantaläjät
      pilaavat maisemaa. EU:n vaatimaa lantapattereiden peittämistä ei valvonut kukaa.... kesällä haitta vielä kärpästen muodossa lähiympäristölle.

Kukaan ei kynnä lantaa peltoon vaan rumentaa maisemaa, nyt en tiedä onko enään, karja lienee siirretty Helsinkiin.
      Epäkohtia t'äytyy olla sielläkin, jos häädön on saanut, vaikka soisi karjatilana olevan lapsille mieluinen paikka.

Yksinäinen naistaiteilija ei käytännön asioita jaksa hoitaa, mutta taivuttavahan se on yhteiskunnan vaatimuksiin. Nuo avoimet lantapatterit lisäävät typpipäästöjä haihtuessaan, lisäten näinollen ilmaston lämpenemistä.

Sellainen Minna:D PC. Lehmäpatsaansa ovat taitavat!

• *Kukkahame*

ole asunut Vuosaaressa Skatan kartanossa, sieltä ne lehmätkin laitettiin autoon viikolla.
        Olen joskus mennyt siitä kautta jonnekin venerantaan, siellä oli Miinan lehmät kivisellä pellolla.

• 60män
        *Kukkahame* kirjoitti:

ole asunut Vuosaaressa Skatan kartanossa, sieltä ne lehmätkin laitettiin autoon viikolla.
        Olen joskus mennyt siitä kautta jonnekin venerantaan, siellä oli Miinan lehmät kivisellä pellolla.

Hyvää maata laitumeksi, mutta kallista. Sille tilalle mahtuu monta kerrostaloa.
        Vuokralaisen asema on hutera olipa vuokraaja yksityinen tai kaupunki.

• On kai sitten loppunäytöstä vaille. Tunnen häpeää, etten ole mitenkään voinut osaltani lievittää hänen monivuotista taisteluaan välttämättömän edessä.
        Häpeää siksi, että M Ä:n isä ja minun äiti olivat sisarukset. Kuitenkin Miina on käynyt useaan otteeseen minua tervehtimässä. Jaksamista Miinalle.

• Maalaismies*

Miina Äkkijyrkkä/Riitta Loiva/Liina Lång ansaitsisi tulla palkituksi Helsingin taholta. Kaupungin tulisi palkata hänelle avustajia saattaakseen karjatilan keskelle Helsinkiä turistinähtävyydeksi. Lehmä on kotieläimistä hienoin ja hyödyllisin. Maidosta on tullut yhä arvostetumpi juoma vanhoissa viinimaissa.
      http://www.akkijyrkka.com/

Kaikki kaipaavat suomalaista ravintoa, mutta yksikään puolue ei pane tikkua ristiin sen puolesta.

• *Kukkahame*

Hänelle rakasta oli tämä kyyttö, 'elävä geenipankki, kotimainen laatu lehmä.
        Joskus vuosia sitten oli kuvaus Miinan arkisesta elämästä, siellä se lauleli karjalleen minkkiturkki päällä pahnoissa lehmiään halaten, kaikesta näki että vain nämä nelijalkaiset olivat hänelle rakkaita.

Alkuviikolla se lehmien lähtö Skatan tilalta oli raskasta katsottavaa, kyyneleet valui valtoimenaan poskille, ja se itku oli aito.
        Taisin siinä minäkin myötätunnosta kyynelehtiä, tuollainen on todella ikävä ero.

Jokainen kellä on lemmikki kyllä ymmärtää mitä siitä luopuminen oikeasti on?

• Pseudonyyymi M.Ä.
        *Kukkahame* kirjoitti:

Hänelle rakasta oli tämä kyyttö, 'elävä geenipankki, kotimainen laatu lehmä.
        Joskus vuosia sitten oli kuvaus Miinan arkisesta elämästä, siellä se lauleli karjalleen minkkiturkki päällä pahnoissa lehmiään halaten, kaikesta näki että vain nämä nelijalkaiset olivat hänelle rakkaita.

Alkuviikolla se lehmien lähtö Skatan tilalta oli raskasta katsottavaa, kyyneleet valui valtoimenaan poskille, ja se itku oli aito.
        Taisin siinä minäkin myötätunnosta kyynelehtiä, tuollainen on todella ikävä ero.

Jokainen kellä on lemmikki kyllä ymmärtää mitä siitä luopuminen oikeasti on?

ja tauluja tehnyt?
        Riita Loiva lienee sinua paljon nuorempi.

• pilvi*
        Pseudonyyymi M.Ä. kirjoitti:

ja tauluja tehnyt?
        Riita Loiva lienee sinua paljon nuorempi.

Maalaismaisematauluissani muutamassa, olen kuvannut lehmiä ja vasikoita. Yhden joulunaikaan tehdyn työn pelkästään navetasta, jossa tyytyväiset lehmät makaavat märehtien:) Siinä joutui muutaman kerran mennä luonnostelemaan, jolloin niillä oli jo iltarauha, vaan eivätpä ne nousseet ja häiriintyneet, kun tuttu ihminen kävi.

Ihmeesti ne ovat olleet suosittuja, tai ollut kysyntää. Siitä joulunavetasta pidin, kun olin koristellut ikkunarivin kuusenhavuilla, oli niin soman näköistä tummanvihreät "kehykset ikkunoissa!---- ja lehmäni nuuhkivat:D On niillä kauniit silmät ja ripsetkin, ettei mene roskia silmiin:D

Minna Äkkijyrkän ( jännä nimi) ikää en tiedä, uskoisin olevan hieman nuorempi minua.

PS. Hevosen kuvaaminen on vielä kiehtovampaa. taulussani " Kesäillan valssi " tanssii orihevonen Kössi
        maalaismaisemassa takajaloillaan nousten, niinkuin vain ori nousee, suurten kissakellojen heilahdellessa tuulessa. On siinäkin taulussa vasikka mukana laidunmaalla, kanojen ryntäessä hevosen pelästyttäminä.

Iso harakka.... nyt lopetan kuvailemisen moi då

• pilvi* kirjoitti:

Maalaismaisematauluissani muutamassa, olen kuvannut lehmiä ja vasikoita. Yhden joulunaikaan tehdyn työn pelkästään navetasta, jossa tyytyväiset lehmät makaavat märehtien:) Siinä joutui muutaman kerran mennä luonnostelemaan, jolloin niillä oli jo iltarauha, vaan eivätpä ne nousseet ja häiriintyneet, kun tuttu ihminen kävi.

Ihmeesti ne ovat olleet suosittuja, tai ollut kysyntää. Siitä joulunavetasta pidin, kun olin koristellut ikkunarivin kuusenhavuilla, oli niin soman näköistä tummanvihreät "kehykset ikkunoissa!---- ja lehmäni nuuhkivat:D On niillä kauniit silmät ja ripsetkin, ettei mene roskia silmiin:D

Minna Äkkijyrkän ( jännä nimi) ikää en tiedä, uskoisin olevan hieman nuorempi minua.

PS. Hevosen kuvaaminen on vielä kiehtovampaa. taulussani " Kesäillan valssi " tanssii orihevonen Kössi
        maalaismaisemassa takajaloillaan nousten, niinkuin vain ori nousee, suurten kissakellojen heilahdellessa tuulessa. On siinäkin taulussa vasikka mukana laidunmaalla, kanojen ryntäessä hevosen pelästyttäminä.

kysyisin, että saitko myytyä taulujasi Keskustan Nuorten taidegalleriaan viime vaaleissa?

• pilvi*
        Jopel kirjoitti:

kysyisin, että saitko myytyä taulujasi Keskustan Nuorten taidegalleriaan viime vaaleissa?

Keskustan vaaleja olen tukenut antamalle kuvata yhden maatilatauluni 5000 kpl mainokseen, ilman palkkiota. Toimin silloisen ammattini (ja kyläläisten pyynnöstä) keskustan paikallisosastossa.

• O-:-O
        pilvi* kirjoitti:

tuo Miina Äkkijyrkkä lienee taiteilijanimi, pseudonyymi.

Minusta lehmien pito on äärimmäistä hyväksikäyttöä, kytkettynä seinään, vapautta vailla...

• Maalaismies*

Näin unta, että pääministeri Paavo Väyrynen avasi Vuosaaressa upean taidemuseo KYYTÖN. Helsingin kaupunki oli Miina Äkkijyrkän ohjauksessa tehnyt siitä ainutlaatuisen Suomen lehmän kunnianosoituksen. Pääministeri Väyrynen sanoi, että taiteilija Miina Äkkijyrkkä on juuri nimitetty akateemikoksi ja Aalto yliopiston kunniaprofessoriksi pelastaessaan Suomen lehmän maineen.

Myös Suomen Keskusta on muuttanut nimensä takaisin Maalaisliitoksi. - Olemme kulkeneet väärää tietä, tähdensi pääministeri toivoen, että akateemikko Äkkijyrkän keräysmateriaalista luomat, tienviittoina toimivat monumentaaliset veistokset saisivat ihmiset ajattelemaan elämän todellisia arvoja.

Me yleisönä mukana olleet hurrasimme hirveästi, kun valkoiseen karjakon asuun siististi pukeutunut Miina Äkkijyrkkä vastaanotti onnitteluita. Siihen heräsin yrittäen turhaan saada unen päästä uudelleen kiinni.

• pilvi*

Sehän kertookin paljon, ihan varteenotettava:D Tuostahan tulisi hyvä sarjakuvajuttu! Onhan se kyyttörotu, säilyttämisen arvoinen, se kun ei vaadi paljon ravintoa, sopeutunut lienee Suomen karuun maaperään. Tuotto ei myöskään ole runsas sen myötä!

Kotimainen nostalgia kai Minnalla siinä on, syvempää merkitystä en löydä! Peltilehmät sensijaan saavat hymyä aikaan, voi sen noinkin sanoa:D

• *Kukkahame*
        pilvi* kirjoitti:

Sehän kertookin paljon, ihan varteenotettava:D Tuostahan tulisi hyvä sarjakuvajuttu! Onhan se kyyttörotu, säilyttämisen arvoinen, se kun ei vaadi paljon ravintoa, sopeutunut lienee Suomen karuun maaperään. Tuotto ei myöskään ole runsas sen myötä!

Kotimainen nostalgia kai Minnalla siinä on, syvempää merkitystä en löydä! Peltilehmät sensijaan saavat hymyä aikaan, voi sen noinkin sanoa:D

Hämeenlinnan moottoritien varressa oli Miinalla iso peltilehmäkarja monia vuosia, ohikulkijoiden ihailtavana.
        Kai ne lopulta ruostui, eivät muutamaan vuoteen enää ole olleet Myllykukon mäellä Nurmijärven kkn kohdalla.
        Jossain puutarha/pihanäyttelyssä olen nähnyt rekijonon jossa huivipäiset naiset istuvat hienossa reessä, se oli varmaan joku kiertävä näyttely, isotöinen ja hänen työnsä ovat massiivisia.
        Omalla tavallaan tositaiteilija, eikös tuollaisessa 'ulosheitossa' asukas saa jonkun vastaavan kodin, ei kai ihmistä voi ulos heittää noin vaan, ainakaan pakkasempaan aikaan vuodesta, kai siinä joku talo täytyy osoittaa asunnoksi?

• *Kukkahame* kirjoitti:

Hämeenlinnan moottoritien varressa oli Miinalla iso peltilehmäkarja monia vuosia, ohikulkijoiden ihailtavana.
        Kai ne lopulta ruostui, eivät muutamaan vuoteen enää ole olleet Myllykukon mäellä Nurmijärven kkn kohdalla.
        Jossain puutarha/pihanäyttelyssä olen nähnyt rekijonon jossa huivipäiset naiset istuvat hienossa reessä, se oli varmaan joku kiertävä näyttely, isotöinen ja hänen työnsä ovat massiivisia.
        Omalla tavallaan tositaiteilija, eikös tuollaisessa 'ulosheitossa' asukas saa jonkun vastaavan kodin, ei kai ihmistä voi ulos heittää noin vaan, ainakaan pakkasempaan aikaan vuodesta, kai siinä joku talo täytyy osoittaa asunnoksi?

oli Miinan vanhoista auton koreista tekemä lehmäpatsas tien varressa noin kymmenkunta vuotta sitten. Ihan hauskan näköinen näköispatsas. Minun mielestäni olisi saanut olla kauemminkin. Se kertoi niin vakuuttavasti ohiajavien peltilehmien kuljettajille, mikä unelmaloppu omalla lemmikilläkin voi joskus olla.

• *Kukkahame*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Hän on muuttanut nimensä virallisesti

Miina Äkkijyrkkä (s. 2. heinäkuuta 1949 Iisalmi) on suomalainen taitelija ja karjakko. Hänet tunnetaan erityisesti nauta-aiheistaan ja veistoksistaan. Äkkijyrkkä oli alkujaan nimeltään Riitta Loiva mutta muutti vuonna 1976 nimekseen Miina Äkkijyrkkä. Vuonna 2002 hän alkoi käyttää signeerausta Liina Lång; Lång on hänen sukunsa aiempi nimi.

• pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Hän on muuttanut nimensä virallisesti

Miina Äkkijyrkkä (s. 2. heinäkuuta 1949 Iisalmi) on suomalainen taitelija ja karjakko. Hänet tunnetaan erityisesti nauta-aiheistaan ja veistoksistaan. Äkkijyrkkä oli alkujaan nimeltään Riitta Loiva mutta muutti vuonna 1976 nimekseen Miina Äkkijyrkkä. Vuonna 2002 hän alkoi käyttää signeerausta Liina Lång; Lång on hänen sukunsa aiempi nimi.

Kovaa on ollut Miinan elämä, televisiossa olen vain nähnyt, olin uskonut vanhemmaksi! Rankkaa työtä on

tehnyt saadessaan aikaan romupelleistä mainioita patsaita! Ja tuntee lehmän liikkeetkin, tietenkin, muuten tuo kyyttörotu teki minuun oudon vaikutuksen sitä katsellessani. Valkoinen lehmänpää, jolla silmän yläpuolella vaakatasossa musta viiva, aivan kuin kulmakarvat. Oudoksuin sen ulkonäköä!

Ruskea nutipää lehmä on tutumman näköinen jo Hämeessä nähtynä. Mahtaakohan olla sisäsiitosta Miinan lehmissä? enpä tiedä. Onhan se melkoinen rekvisiitta! Ja pysyy hyvin yleisön tietoisuudessa.

• *Kukkahame*
        pilvi* kirjoitti:

Kovaa on ollut Miinan elämä, televisiossa olen vain nähnyt, olin uskonut vanhemmaksi! Rankkaa työtä on

tehnyt saadessaan aikaan romupelleistä mainioita patsaita! Ja tuntee lehmän liikkeetkin, tietenkin, muuten tuo kyyttörotu teki minuun oudon vaikutuksen sitä katsellessani. Valkoinen lehmänpää, jolla silmän yläpuolella vaakatasossa musta viiva, aivan kuin kulmakarvat. Oudoksuin sen ulkonäköä!

Ruskea nutipää lehmä on tutumman näköinen jo Hämeessä nähtynä. Mahtaakohan olla sisäsiitosta Miinan lehmissä? enpä tiedä. Onhan se melkoinen rekvisiitta! Ja pysyy hyvin yleisön tietoisuudessa.

Ihan mukavasti mietit sisäsiiittoisuutta, mahtaa olla tai ei!

Kyllä ne Volkswagen/kravattisonnit kiertää siellä Vuosaaressakin.. he hee! ;-DD

• pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Ihan mukavasti mietit sisäsiiittoisuutta, mahtaa olla tai ei!

Kyllä ne Volkswagen/kravattisonnit kiertää siellä Vuosaaressakin.. he hee! ;-DD

Mutta kanta on kovin pieni ja uutta siitosainesta ei maailmalla ilmeisesti ole, siitä ajatus.

• Ramoona*
        Jopel kirjoitti:

oli Miinan vanhoista auton koreista tekemä lehmäpatsas tien varressa noin kymmenkunta vuotta sitten. Ihan hauskan näköinen näköispatsas. Minun mielestäni olisi saanut olla kauemminkin. Se kertoi niin vakuuttavasti ohiajavien peltilehmien kuljettajille, mikä unelmaloppu omalla lemmikilläkin voi joskus olla.

Vielä viime kesänä kesänä näin Haikon kartanon puutarhassa Miinan peltilehmiä, värikkäitä ja pienempiä kuin se Hietalahden lehmä.Siellä parkkipaikka pullistelee hopeanhohtoisia tai tummanpuhuvia ökyautoja, monessa katumaasturissa venäläinen rekkari.

Espoon kaupunki on pitänyt Fiskarsinmäen luonnonsuojelualueen rantaniittyjä ja -ruovikoita hoitamassa lihakarjaa. Siinäpä olisi lehmikarjoille uusi työnkuva pusikoituneessa Suomessa maisemia hoitamassa, saisivat lapset tutustua ahomansikoihin ja silmä levätä rauhallisissa, lempeissä lypsikeissä. Paljon on kirjallisuudessamme kuvauksia, miten torpan väki koettaa sinnitellä talven yli ainoan lehmän mentyä umpeen ja uuden kesän toivossa, kun lehmästä saa taas herutella lapsille elintärkeätä maitoa. Moni emäntä on itkenyt murheitaan lypsyjakkaralla otsa lehmän lämmintä kylkeä vasten.

Rannikkotietä ajellessa Tvärminnessä näkyi olevan lumisella pellolla pakkasessa pitkäkarvaista liharotua, ei näyttänyt kylmä käyvän sorkkiinkaan.

• meiän Miinan ukko
        pilvi* kirjoitti:

Myös Marimekon muotisuunnittelija? Tuota julkisuudenkipeyssyndroomaa en kyllä ihan käsitä, kuin Väisäsriitta, aina pitäis pysyy kuvissa.

• maisemaa hoitamassa
        Ramoona* kirjoitti:

Vielä viime kesänä kesänä näin Haikon kartanon puutarhassa Miinan peltilehmiä, värikkäitä ja pienempiä kuin se Hietalahden lehmä.Siellä parkkipaikka pullistelee hopeanhohtoisia tai tummanpuhuvia ökyautoja, monessa katumaasturissa venäläinen rekkari.

Espoon kaupunki on pitänyt Fiskarsinmäen luonnonsuojelualueen rantaniittyjä ja -ruovikoita hoitamassa lihakarjaa. Siinäpä olisi lehmikarjoille uusi työnkuva pusikoituneessa Suomessa maisemia hoitamassa, saisivat lapset tutustua ahomansikoihin ja silmä levätä rauhallisissa, lempeissä lypsikeissä. Paljon on kirjallisuudessamme kuvauksia, miten torpan väki koettaa sinnitellä talven yli ainoan lehmän mentyä umpeen ja uuden kesän toivossa, kun lehmästä saa taas herutella lapsille elintärkeätä maitoa. Moni emäntä on itkenyt murheitaan lypsyjakkaralla otsa lehmän lämmintä kylkeä vasten.

Rannikkotietä ajellessa Tvärminnessä näkyi olevan lumisella pellolla pakkasessa pitkäkarvaista liharotua, ei näyttänyt kylmä käyvän sorkkiinkaan.

Viime kesänä Miina Äkkijyrkän kyytöt olivat lomailemassa Jorma Ollilan Toivonojan kartanon mailla Nastolassa. Kaiken rikkakasvillisuudenkin pitivät kurissa. Navettaa ei kesällä tarvittu eikä tarvinnut lypsääkkään, vasikat hoitivat sen puolen. Syksyllä taas Miina nouti lehmänsä.

• toimenpiteeni poisti helposti aamuöisen kirjoitukseni, joka olikin laimea kuin unisen lehmän laiska hännänheilautus.
      Sen sijaan kerron montakymmentä vuotta sitten näkemäni unen, jossa on mahtavaa symboliikkaa.
      Näin unta huoneen sisäoven yläkamanan päällä olevasta lehmästä. En sitä unessani lainkaan ihmetellyt, se toi vain lämpimän tunteen.
      Sitten miettiessäni untani myöhemmin,oivalsin sen olleen äitini. Olimme vast´ikään muuttaneet uudelle paikkakunnalle. kävin jo työssä, kaksi lastamme olivat pieniä.Olin pyytänyt äitiäni käymään luonamme, olisin varmaan kipeästi tarvinnut jossain asiassa hänen turvaansa, neuvojaan.
      Hän ei tullut. Ilmestyi kuitenkin symbolisesti unessani lehmän hahmoisena ja ilmeisesti sain jonkinlaista apua, neuvoa häneltä tällä tavoin. Vaikkapa,että...kyllä minä sinua rakastan, vaikken pääsekään nyt sinne luoksenne.
      Ajatella....yli neljäkymmentä vuotta sitten, ja vieläkin pystyn palauttamaan tämän lehmän silmieni eteen.
      Sillä siis oli todella vahva merkitys.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94