Hei te kaikki joilla on jo ristiäiset olleet lähiaikoina

HelluRellu

Lapsemme ei ole vielä edes syntynyt, mutta suunittelen jo ristiäisiä innolla...asumme nimittäin ulkomailla ja tulen kohta Suomeen synnyttämään. Vietämme noin kuukauden Suomessa ja ko. aikana pitäisi ehtiä järjestää myös ristiäiset. Kummeiksi olemme valinneet nykyiset naapurimme - hyvät ystävämme, jotka eivät kuitenkaan pääse matkustamaan ristiäisiin Suomeen. Siitä olen jo selvillä, että kummeiksi voidaan ottaa myös ei-ristiäistilaisuudessa läsnä olevia henkilöitä, kunhan he vaan kuuluvat kirkkoon. Nyt tarvitsin tiedon, tarvitaanko nykyisin Väestörekisterikeskuksen lomakkeeseen, jonka seurakunta lähettää lapsen nimen rekisteröintiä varten etukäteen myös kummien henkilötunnukset. Muistan, että ole törmännyt viime vuosina kumpaankin tapaukseeen. Toisessa kummeista kerättiin vain nimi- ja seurakuntatiedot, toisessa kummeista otettiin ylös myös henkilötunnus. Mietin vaan, että minun pitää muistaa sitten tulevilta kummeilta nämä tiedot valmiiksi ennen kuin lähdemme Suomeen. Mutta jos se ei ole välttämätöntä ko. lomakkeen kannalta, en viitsi kysellä niitä, kun ovat kuitenkin aika henkilökohtaista tietoa...Muistuuko teille mieleen, jotka olette viime aikoina joko järjestäneet lapsellenne ristiäisiä tai olleet kummeina ko. tilaisuudessa?

3

1976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äi

Tuskinpa väestörekisterikeskusta kiinnostaa kummien henkilötunnukset - eiköhän se ole vain seurakunnan asia, ketkä ovat kummeja. Muistaakseni kummeista ei kysytty kuin nimi ja minkä seurakunnan jäsen kummi itse on.

• pitänyt äiti

Meidän srk haluasi seuraavat tiedot: kummin koko nimi, mihin srk:n kummi kuuluu ja sosiaaliturvatunnus.

• benedicera

Käytännöt tosiaan vaihtelee.
      Kannattaa kysyä asiaa kotiseurakunnasta eli kätevimmin soittamalla kirkkoherranvirastoon. He osaavat kertoa mikä juuri jheillä on tapana. Silloin sinun ei tarvitse kummeja hätyytellä turhaan. :)

Olen itse usean lapsen kummi ja henkilötunnustani ei ole tarvinnut koskaan antaa. Myöskään omien kolmen lapseni kummien sotuja ei ole kyselty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2640
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe