fiatin hidas nostolaite

bhd

Nyt on talven kylmillä ilmoilla tullu fiiattiin sellanen vika et ei tahdo nostolaite toimii ei sitten millään.
Alkaa vähän epäilyttää et siinä ei oiken öljyt jostain syystä lämpene.
Jos antaa koneen olla piuhan päässä 2 - 3 tuntii ni hyvin kyl käyntiin lähtee mut nostolaite ei jaksa toimii vaik antas tyhjäkaynnillä runksuttaa usean tunnin. Tänään viimeeks käytin konetta ulosotto päällä tunnin verran ja sen jälkeen meni tupakin verran aikaa et linko nous ylös nykivällä liikkeellä. Kävin ajamassa pienen lenkin n.30 min ja tämänkään jälkeen ei ollu nostolaitteen vauhdissa kehumista. Oon kyl kattonu et on onko "klik-klak" - laitteen vaijeri kireellä ja koittanu säätää nostolaitteen nopeudensäätöä.
Oliskohan mahdollista et hyd.pumppu alkas vedellä viimesiään ku pitää välillä pientä vihellystä??

9

6112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bhd

      ja konehan oli 82-94

      • henri.

        olisi varmaan aika vaihtaa hydrauliöljyt ja suodatin.


    • Hydrauliikkapumppu etupäässä, moottorin kyljessä, pitkä imupuolen putki pumpulle ja vielä ainoat hydrauliikka- ja peräöljyn suodattimet imupuolella kuristamassa. Vanhemmissa Fiateissa, 80-sarjaa tarkoitan, rupeaa vuotamaan se suodatinkotelon peltinen kansi, herkästikin pakkasella. Uudemmassa, 90-sarjassa ei ole sitä mahdollisuutta, on sellaiset kertakäyttöiset, peltikuorelliset suodattimet, joten aikansa kavitoituaan, siis tyhjää kiskottuaan, pumppu väljenee sen verran, että repii ilmoja moottorin öljytilasta stefan ohitse, tai sitten rikkoo pumpun päädyistä niitä o-renkaita, ym. härpäkkeitä ja kierrättää pelkkiä kaasuja päädyn kautta. On se perkelettä, ettei niitä suodattimia ole voinut laittaa painepuolelle! Imusihdin paikka se normaalihydrauliikassa on imupuolella!

      Suodatinten, öljyn, tiivisteiden, pumpun vaihtoa! Siinä sellaisia normaalin asentajan tekemiä korjauksia. Miten lienee? Millaisia tarvikesuodattimia, paineen kestävine kuorineen lienee myynnissä hydrauliikkaliikkeissä? En ole vielä ikinä kysellyt itse, noitunut ja tapellut vaan itsekseni saman ongelman kanssa aina talvipakkasilla. Suodattimet eivät kuitenkaan saa olla tukossa, tai edes tukkoon menossa, kun siellä imupuolella sijaitsevat. Minusta lopullinen korjaus olisi oikeastaan suodatinten saaminen painepuolelle ja imupuolelle pelkkä karkeasuodatin, ihan pelkkä sihti vaan.

      • c52007

        koskaan ollut vaikeuksia hydrauliikan kanssa. Kerran vuodessa vaihtaa suodattimen,niin hyvin on pelannut. On aivan sama onko suodatin imu-vai painepuolella,jos se on tukossa niin vahinkoa tulee. Järjen käyttö ei ole kielletty näissäkään asioissa. Jos tökkii,niin peilin eteen ensin vikaa hakemaan


      • c52007 kirjoitti:

        koskaan ollut vaikeuksia hydrauliikan kanssa. Kerran vuodessa vaihtaa suodattimen,niin hyvin on pelannut. On aivan sama onko suodatin imu-vai painepuolella,jos se on tukossa niin vahinkoa tulee. Järjen käyttö ei ole kielletty näissäkään asioissa. Jos tökkii,niin peilin eteen ensin vikaa hakemaan

        Kun ei ole ongelmia ollut öljyn kierrossa, vai onko niin onnellinen tilanne, että starttaat aina lämpimästä tallista Fiatisi? Minulla eivät mahdu kaikki koneet lämpimään vallankaan työkoneet kytkettynä. Pakkasta oli tänä aamuna -27°C ja kylmin aamu tänä talvena oli jo -37,5°C. Kyllä se kuule niin on, että öljy on kankeaa tuollaisissa lukemissa ja jo -20°C riittää kangistamaan noita mineraaliöljyjä. Imupuolella ei kestäisi olla suodattimia virtausta kuristamassa tuolloin. En minä tietenkään edes yritä traktoreita käyntiin kylmimmillä keleillä, ellei sitten ole aivan pakko. Lumitöiden aikaan on normaalisti hiukan lauhempaa. Tänä talvena lumi on kylläkin tullut pääasiassa -20°C pakkasilla ja jopa kylmemmälläkin, että on noita ollut pakkaskäynnistyksiäkin. Uudet suodattimet, ei varmaan, kuin noin 10 h ajetut, mutta nykien, hiljakseen heräilee hydrauliikka silti.

        Koneinsinööri opetti minulle aikanaan normaalia hydrauliikkapiirin rakennetta koneenkorjauskurssilla joskus -70 -80 lukujen taitteessa ja niissä opeissa imupuoli oli aina mahdollisimman avara, eikä kuristettu, pelkkä imusiivilä vaan ja varsinainen suodatin oli painepuolella. Hydrauliöljysäiliö erillinen muusta voitelusta. Mainitsin kylläkin hänelle, ettei tuo rakenne toteudu noin ihanteellisena monessakaan traktorissa, jokseenkin tärkeimmässä maanviljelijän koneessa. Perästä kiskoo Fiatkin raudansekaisen öljynsä pitkällä pillillä ja minun suurin Fiatini vieläpä kahden suodattimen lävitse.

        Oikea öljy ja riittävän tiheä suodatinten vaihto mahdollistaa kyllä myös talviajon, mutta kyllä se vaan minusta on tahallista hydrauliikkapumpun rääkkäystä laittaa suodattimet imuputkeen Suomen talvessa käytettävään koneeseen.


      • c52007
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Kun ei ole ongelmia ollut öljyn kierrossa, vai onko niin onnellinen tilanne, että starttaat aina lämpimästä tallista Fiatisi? Minulla eivät mahdu kaikki koneet lämpimään vallankaan työkoneet kytkettynä. Pakkasta oli tänä aamuna -27°C ja kylmin aamu tänä talvena oli jo -37,5°C. Kyllä se kuule niin on, että öljy on kankeaa tuollaisissa lukemissa ja jo -20°C riittää kangistamaan noita mineraaliöljyjä. Imupuolella ei kestäisi olla suodattimia virtausta kuristamassa tuolloin. En minä tietenkään edes yritä traktoreita käyntiin kylmimmillä keleillä, ellei sitten ole aivan pakko. Lumitöiden aikaan on normaalisti hiukan lauhempaa. Tänä talvena lumi on kylläkin tullut pääasiassa -20°C pakkasilla ja jopa kylmemmälläkin, että on noita ollut pakkaskäynnistyksiäkin. Uudet suodattimet, ei varmaan, kuin noin 10 h ajetut, mutta nykien, hiljakseen heräilee hydrauliikka silti.

        Koneinsinööri opetti minulle aikanaan normaalia hydrauliikkapiirin rakennetta koneenkorjauskurssilla joskus -70 -80 lukujen taitteessa ja niissä opeissa imupuoli oli aina mahdollisimman avara, eikä kuristettu, pelkkä imusiivilä vaan ja varsinainen suodatin oli painepuolella. Hydrauliöljysäiliö erillinen muusta voitelusta. Mainitsin kylläkin hänelle, ettei tuo rakenne toteudu noin ihanteellisena monessakaan traktorissa, jokseenkin tärkeimmässä maanviljelijän koneessa. Perästä kiskoo Fiatkin raudansekaisen öljynsä pitkällä pillillä ja minun suurin Fiatini vieläpä kahden suodattimen lävitse.

        Oikea öljy ja riittävän tiheä suodatinten vaihto mahdollistaa kyllä myös talviajon, mutta kyllä se vaan minusta on tahallista hydrauliikkapumpun rääkkäystä laittaa suodattimet imuputkeen Suomen talvessa käytettävään koneeseen.

        jos suositustenmukaisia käyttää,taatusti traktori pelaa. Edellisen koneinsinööri on itseoppinut tunari,jota ei kannata uskoa.


      • c52007 kirjoitti:

        jos suositustenmukaisia käyttää,taatusti traktori pelaa. Edellisen koneinsinööri on itseoppinut tunari,jota ei kannata uskoa.

        Ja suodattimen paras paikka on imupuolella? Niinkö? Jos suodattimen paikka olisi imupuolella ryntäisivät kaikki moottorinkin valmistajat laittamaan sen imusiivilän tilalle moottoreihin. Moottoreidenkin voitelu hoidetaan pienellä hydraulipumpulla nykyään ja jo iät ajat, jostakin Fordson N:stä alkaen kait? (Tuota heittoa en tarkastanut), enkä minä ole vielä avannut ainuttakaan moottoria, jossa olisi suodatin kuristamassa imuputkea. Ainakin minun purkamissani dieseleissä on ollut pelkkä imusiivilä imuputkessa ja suodatin sitten siellä painepuolella, tai vaikkapa jossakin sivuvirtakanavassa painepuolella.

        Ehdotapa vaikka Sisu-dieselille tuollaista parannusta! Imusihti pois ja tiukka suodatin tilalle! Eivät tule kylläkään ymmärtääkseni hyväksymään tuota. Tai mistäpä minä tiedän millainen pohjoisen rahan himo niillä suunnittelijoilla on? Saattavat peijoonit jopa hyväksyä! Äläpä ehdotakaan! Maksumiehet löytyvät täältä pohjoisesta tuollaiselle viritelmälle.

        Kaivinkoneiden, ym. työkoneiden hydrauliikkaan voisit myös tutustua. Hydrauliikkasuodattimen paras paikka ei ole imupuolella kylmissä olosuhteissa.

        Ja kuule! Kyllä minä olen merkkiliikkeessäkin keskustellut tuosta aiheesta suodattimia hakiessani. Ei ollut kyllä sielläkään pakettiratkaisua tarjolla tuohon ongelmaan, sen toki myönsivät, että suodatin imuputkessa kuristaa öljyn virtausta pakkasella ja etenkin tuo kahden peräkkäisen suodattimen viritelmä. Eikä ollut "eilisen teeren poikia" se varaosamyyjä, eivätkä muutkaan keskusteluun osallistuneet traktorimyyntipuolen edustajat.

        Ja pelaahan se häthätää noinkin, kun ei käynnistä kylmimmillä ilmoilla hangesta. Kesällä ei ole ongelmia, eikä syksyllä, tai keväällä.

        Edelleenkin väitän ettei tiukan, ainoan hydraulipiirin suodatusjärjestelmän paras paikka ole pumpun imuputkessa.


      • koskaan
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Ja suodattimen paras paikka on imupuolella? Niinkö? Jos suodattimen paikka olisi imupuolella ryntäisivät kaikki moottorinkin valmistajat laittamaan sen imusiivilän tilalle moottoreihin. Moottoreidenkin voitelu hoidetaan pienellä hydraulipumpulla nykyään ja jo iät ajat, jostakin Fordson N:stä alkaen kait? (Tuota heittoa en tarkastanut), enkä minä ole vielä avannut ainuttakaan moottoria, jossa olisi suodatin kuristamassa imuputkea. Ainakin minun purkamissani dieseleissä on ollut pelkkä imusiivilä imuputkessa ja suodatin sitten siellä painepuolella, tai vaikkapa jossakin sivuvirtakanavassa painepuolella.

        Ehdotapa vaikka Sisu-dieselille tuollaista parannusta! Imusihti pois ja tiukka suodatin tilalle! Eivät tule kylläkään ymmärtääkseni hyväksymään tuota. Tai mistäpä minä tiedän millainen pohjoisen rahan himo niillä suunnittelijoilla on? Saattavat peijoonit jopa hyväksyä! Äläpä ehdotakaan! Maksumiehet löytyvät täältä pohjoisesta tuollaiselle viritelmälle.

        Kaivinkoneiden, ym. työkoneiden hydrauliikkaan voisit myös tutustua. Hydrauliikkasuodattimen paras paikka ei ole imupuolella kylmissä olosuhteissa.

        Ja kuule! Kyllä minä olen merkkiliikkeessäkin keskustellut tuosta aiheesta suodattimia hakiessani. Ei ollut kyllä sielläkään pakettiratkaisua tarjolla tuohon ongelmaan, sen toki myönsivät, että suodatin imuputkessa kuristaa öljyn virtausta pakkasella ja etenkin tuo kahden peräkkäisen suodattimen viritelmä. Eikä ollut "eilisen teeren poikia" se varaosamyyjä, eivätkä muutkaan keskusteluun osallistuneet traktorimyyntipuolen edustajat.

        Ja pelaahan se häthätää noinkin, kun ei käynnistä kylmimmillä ilmoilla hangesta. Kesällä ei ole ongelmia, eikä syksyllä, tai keväällä.

        Edelleenkin väitän ettei tiukan, ainoan hydraulipiirin suodatusjärjestelmän paras paikka ole pumpun imuputkessa.

        pohtinut, että miksi suodatin on moottorissa paineopuolella ja hydrauliikassa imupuolella? Arvelisitko sillä olevan mitään tekemistä asian kanssa, että moottorin öljynpaineet ovat luokkaa 2-6 barian ja hydrauliikassa tyypillisesti 180-230 baria ? Jos tuossa aloittajan Fiatissa nostolaite on hidas ja nykii, kyseesä ei voi olla mikään muu, kuin vuoto imupuolella; Nykiminen = ilmaa järjestelmässä. Noissa Fieteissa on imupuolella useampiakin liitoksia, jostakin niistä, tai tukkoisesta suodattimesta vika tulee löytymään. Pumppu on kunnossa, mikäli tehot ovat tallella, siis traktori jaksaa nosta sen mitä ennnenkin.
        Tietysti nostolaite menee myös hitaaksi, ellei pumppu saa kunnolla öljyä. Lämpötilalla ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä, ainakin muinun Fiatti toimii ilmalla kuin ilmalla.


      • Kipexon
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Ja suodattimen paras paikka on imupuolella? Niinkö? Jos suodattimen paikka olisi imupuolella ryntäisivät kaikki moottorinkin valmistajat laittamaan sen imusiivilän tilalle moottoreihin. Moottoreidenkin voitelu hoidetaan pienellä hydraulipumpulla nykyään ja jo iät ajat, jostakin Fordson N:stä alkaen kait? (Tuota heittoa en tarkastanut), enkä minä ole vielä avannut ainuttakaan moottoria, jossa olisi suodatin kuristamassa imuputkea. Ainakin minun purkamissani dieseleissä on ollut pelkkä imusiivilä imuputkessa ja suodatin sitten siellä painepuolella, tai vaikkapa jossakin sivuvirtakanavassa painepuolella.

        Ehdotapa vaikka Sisu-dieselille tuollaista parannusta! Imusihti pois ja tiukka suodatin tilalle! Eivät tule kylläkään ymmärtääkseni hyväksymään tuota. Tai mistäpä minä tiedän millainen pohjoisen rahan himo niillä suunnittelijoilla on? Saattavat peijoonit jopa hyväksyä! Äläpä ehdotakaan! Maksumiehet löytyvät täältä pohjoisesta tuollaiselle viritelmälle.

        Kaivinkoneiden, ym. työkoneiden hydrauliikkaan voisit myös tutustua. Hydrauliikkasuodattimen paras paikka ei ole imupuolella kylmissä olosuhteissa.

        Ja kuule! Kyllä minä olen merkkiliikkeessäkin keskustellut tuosta aiheesta suodattimia hakiessani. Ei ollut kyllä sielläkään pakettiratkaisua tarjolla tuohon ongelmaan, sen toki myönsivät, että suodatin imuputkessa kuristaa öljyn virtausta pakkasella ja etenkin tuo kahden peräkkäisen suodattimen viritelmä. Eikä ollut "eilisen teeren poikia" se varaosamyyjä, eivätkä muutkaan keskusteluun osallistuneet traktorimyyntipuolen edustajat.

        Ja pelaahan se häthätää noinkin, kun ei käynnistä kylmimmillä ilmoilla hangesta. Kesällä ei ole ongelmia, eikä syksyllä, tai keväällä.

        Edelleenkin väitän ettei tiukan, ainoan hydraulipiirin suodatusjärjestelmän paras paikka ole pumpun imuputkessa.

        Ei suodattimen tarvitse olla välttämättä painepuolellakaan, vaan se voidaan sijoittaa myös paluulinjaan, jolloin se ei ole kuristamassa imua eikä painepuolen virtausta. Yksinkertaisimmissa hydraulijärjestelmissä on usein juuri pelkästään tuo paluusuodatin. Hammaspyöräpumppu ei ole aivan niin nuuka, mutta mäntäpumppu kuluu/vaurioittuu helpommin esim. metallihiukkasista ja jos ei varsinainen suodatin, niin ainakin tiheämpi imusiivilä tulee kysymykseen. Vanhempi traktori on erittäin haasteellinen kohde, sillä koviin pakkasiin ja helteisiin soveltuva öljy ei välttämättä toimi hyvänä peräöljynä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe