Miten lukion käymätön pärjää OKL:ssa?

RunMe

Hei!

Onko kokemuksia OKL opiskelusta ilman lukiotaustaa? Itse olen hakukelpoinen, mutta ilman lukion todistusta ja mietin tuossa kun esim. Jkl:n OKL:n sivuja tutkailin, että tutkintorakenteessa oli miltei kaikkiin opintokokonaisuuksiin tarvittavana pohjakoulutuksena esim. "lukion lyhyt matematiikka"... yms. Järjestetäänkö jonkinlaisia pienimuotoisia kursseja niille, jotka opiskelevat muu kuin lukio pohjakoulutuksena, esim. juuri joku intensiivikurssi matematiikasta tms.? Miten me muut korkeakoulukelpoiset olemme huomioituina?

6

903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4nen

oletetaan että ne tiedot ja taifot on.
      Etälukioissa voi suorittaa yksittäisiä kursseja vaikka matikasta...sinne vaan.
      T. nimim. kokemusta on , nelosen matikkalainen

• Harmi1

Joutuu tekemään 200%:sti enemmän työtä, koska ei ole tiedollisesti samalla tasolla muiden kanssa ja sillä tasolla, joka oletetaan hallitsevan jo opiskelujen alussa. Sisulla voi pärjätä. Onnea matkaan.

• RunMe
        Harmi1 kirjoitti:

Joutuu tekemään 200%:sti enemmän työtä, koska ei ole tiedollisesti samalla tasolla muiden kanssa ja sillä tasolla, joka oletetaan hallitsevan jo opiskelujen alussa. Sisulla voi pärjätä. Onnea matkaan.

Kiitos näistä vastauksista. Pitäisi ottaa yhteyttä vielä yliopistoon ja kysellä sieltäkin aiheesta. On se kuitenkin kumma, kun olen kaikesta huolimatta korkeakoulukelpoinen. Minusta pitäisi ottaa enemmän huomioon myös ne, jotka eivät ole lukiota käyneet. Motivaatio on kuitenkin korkea. Kasvatustieteen appro on suoritettuna ja aineopinnot vuorossa seuraavana. Sisulla aion pärjätä, mutta olisihan se kiva tietää, jos olisi mahdollista syventää osaamistaan esimerkiksi juuri matematiikassa...

• Ilman yo-todistusta
        RunMe kirjoitti:

Kiitos näistä vastauksista. Pitäisi ottaa yhteyttä vielä yliopistoon ja kysellä sieltäkin aiheesta. On se kuitenkin kumma, kun olen kaikesta huolimatta korkeakoulukelpoinen. Minusta pitäisi ottaa enemmän huomioon myös ne, jotka eivät ole lukiota käyneet. Motivaatio on kuitenkin korkea. Kasvatustieteen appro on suoritettuna ja aineopinnot vuorossa seuraavana. Sisulla aion pärjätä, mutta olisihan se kiva tietää, jos olisi mahdollista syventää osaamistaan esimerkiksi juuri matematiikassa...

Olen tähän asti pärjännyt vallan mainiosti ilman minkään sortin lukiopohjaa. Matematiikasta en tiedä muissa laitoksissa, mutta ei se minulle ainakaan erityisen vaikealta tuntunut. Tämä siis pätee, jos ei ole valitse kyseistä ainetta sivuaineekseen. Matematiikassa on ollut oleellisempaa ymmärtää matematiikan käsitteitä niin, että kykenee ne mahdollisimman tehokkaasti oppilaille avaamaan. Haitaksi ei tietenkään ole, jos matematiikkaan perehtyy jo ennalta.

Mikäli kielet ovat olleet aikasemmin ongelmana, saattaa OKL:ssä joutua tekemään tavallista enemmän työtä, mutta kyllä niistä jokainen läpi tavalla tai toisella pääsee. Eli jos pääset sisälle laitokseen, niin kyllä sieltä ajallaan vielä poiskin pääset.

• RunMe
        Ilman yo-todistusta kirjoitti:

Olen tähän asti pärjännyt vallan mainiosti ilman minkään sortin lukiopohjaa. Matematiikasta en tiedä muissa laitoksissa, mutta ei se minulle ainakaan erityisen vaikealta tuntunut. Tämä siis pätee, jos ei ole valitse kyseistä ainetta sivuaineekseen. Matematiikassa on ollut oleellisempaa ymmärtää matematiikan käsitteitä niin, että kykenee ne mahdollisimman tehokkaasti oppilaille avaamaan. Haitaksi ei tietenkään ole, jos matematiikkaan perehtyy jo ennalta.

Mikäli kielet ovat olleet aikasemmin ongelmana, saattaa OKL:ssä joutua tekemään tavallista enemmän työtä, mutta kyllä niistä jokainen läpi tavalla tai toisella pääsee. Eli jos pääset sisälle laitokseen, niin kyllä sieltä ajallaan vielä poiskin pääset.

Kiitos, valoit hieman enemmän uskoa tulevaisuuteeni :) Kuten sanoin, motivaatio on kova ja harmittaa niin, kun joka paikassa tuntuu että se lukion todistus tarvitaan, vaikka korkeakoulukelpoisuus olisikin olemassa. Tiedän että ilma yo -todistusta olevia siellä OKl:ssakin on. No, toivotaan että tänä vuonna itsellänikin tärppää :)

• Opex

Minun mielestäni OKL on helpohko paikka opiskella ilman yo-taustaa (vertailukohtana humanistinen tiedekunta). Itse olen tosin ylioppilas, mutta todella huonoin arvosanoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1781
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1561
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      142
      1514
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      99
      1445
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      78
      1371
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1229
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      275
      1148
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1031
    9. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      17
      1009
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1005
    Aihe