Kieli- ja käännöstieteet

kääntäjäksikö?

Hei,

osaisikohan joku auttaa minua kertomalla kieli- ja käännöstietesistä tai jos tietäisitte joitakin hyviä linkkejä.

Haluaisin siis opiskella yliopistossa kieliä, mutten tiedä kannattaako opiskella pelkästään kääntämistä ja tulkkausta vai yleisiä kielitieteitä?

Olen kirjoittanut englannin ja ruotsin yo:n ja olen lukenut saksan alkeita ja tällä hetkellä opiskelen espanjaa (Espanjassa). Yliopistossa haluisin kuitenkin opiskella englannin ja espanjan lisäksi ranskaa ja arabiaa. onkohan nämä hyödyksi? ja kuinka montaa kielta pitäisi/kannattaisi opiskella? ja kuinka monta uutta kieltä voi yliopistossa aloittaa?

olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi antaa informaatiota tai jos tietäisitte joitakin linkkejä. itse kun en tiedä kovinkaan paljoa yliopisto-asioista ja täältä etelästä käsin on vaikeaa saada tietoja.

tietäisiköhän joku sanoa, että kannattaisiko yliopisto käydä suomessa vai espanjassa? siis eritoten tarkoitan näitä kieliä...

kiitos paljon

1

467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HY-opiskelija

Veikkaisin, että yliopisto-opetuksen laatu Suomessa on parempaa kuin Espanjassa, mutta tietenkin oppisit espanjaa paremmin siellä. Kannattaa harkita tarkkaan, lähteekö tälle alalle, sillä työmahdollisuudet lingvisteille ovat aika rajoitetut. Sinänsä kääntäjäkoulutuksessa lukee itelleen ammatin, joten siitä on se hyöty. Liian montaa kieltä ei kannata valita, koska tutkintoon mahtuu suurinpiirtein pääaineen lisäksi kaksi laajaa tai yksi laajaa ja kaksi suppeaa sivuainetta (ja ainakin joissain yliopistoissa kääntäjäksi opiskelevilla on pakollisia sivuaineita). Ranskaa (jos et osaa sitä jo ennestään) ja arabiaa voi käsittääkseni opiskella kielikeskuksessa, jolloin niitä ei lasketa sivuaineisiin vaan muihin opintoihin, jotka nekin vievät tilaa tutkinnosta. Lisäksi jos et valitse kääntämistä, niin suosittelen jonkun työelämään orientoivan laajan sivuaineen valintaa, koska pelkillä kielillä on vaikea saada töitä. Kääntämistä voi muuten ainakin HY:ssä opiskella erillisenä sivuaineena, joten ei ole pakko valita pääaineekseen jonkin kielen kääntämistä, vaan kielen yleislinjakin riittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      65
      1977
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1901
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1649
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1609
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1357
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1289
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      70
      1132
    Aihe