Fiat Laatua

Grande-09

Tekee Autoja ,joita ei tarvitse heti takaisinkutsua korjattavaksi , Fiat ja Suzuki= vähiten takaisinkutsuja!

32

1366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hra Hannu

      Niin tulee tässä mieleen toinenkin automerkki jolla ei ole ollut takaisinkutsuja.

      Se on LADA.

      Koska Ladalla on ollut takaisinkutsuja? Ei koskaan.

    • 5+15 = 79

      No tarkoittaaako tuo automaattisesti sitä että Fiat on laadukkaampi kuin muut, tai onko se edes laadukas, koska AKE:n listassa ei ole takaisinkutsuja ?

      • sefulla ylitöitä

        Tai olla pieni kuitti tojoteroille, jotka ovat sokeasti uskoneet tojon ylivoimaiseen laatuun.

        Nyt kun kupla on puhkaistu, niin mitä jää jäljelle? Halpa hinta? Silmäähivelvän kaunis muotoilu? Loistavat ajo-ominaisuudet tai vääntävät moottorit?

        Ei ihme, että puntti tutisee, kun auto on ostettu mahtava jälleenmyyntiarvo silmissä kiillellen. Ja kiirettä pitää sefulla, kun täytyy yrittää yhä pitää kulissit pystyssä.....


    • Melko laadukasta ?

      Saksan katsastuslaitos TUV listasi katsastuksen läpäisseet merkit ja mallit paremmuusjärjestykseen.
      Missään ikäluokassa yksikään Fiatin malli ei päässyt 25 parhaan joukkoon, sen sijaan
      Fiatin malleja oli 25 huonoimman joukossa seuraavasti.

      2-3 vuotiaat:

      113. Fiat Punto
      118. Fiat Stilo
      120. Fiat Doblo

      ------------------------------------

      4-5 vuotiaat:

      95. Fiat Panda
      104. Fiat Seicento
      113. Fiat Stilo


      ------------------------------------

      6-7 Vuotiaat:

      77. Piat Punto
      80. Fiat Seicento
      88. Fiat Doblo
      96. Fiat Stilo


      ------------------------------------

      8-9 Vuotiaat

      66. Fiat Punto
      74. Fiat Seicento
      78. Fiat Bravo/Brava

      ------------------------------------

      10-11 vuotiaat

      62. Fiat Bravo/Brava
      67. Fiat Seicento

      • Grande-09

        Suomes vähä "höllempi" katsastus,mun 60:N Punto meni 10 vuotta aina laakista läpi,ja katsastusmies kehu et on hyväs kunnos!Ja uskoisin et nykyinen Grandekin menee ainaki ekasta katsastuksesta!


      • kvalitet

        Näissä takaisinkutsukampanjoissa ovat mukana vain todella vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle aiheuttavat viat.Eli jotain on tai voi mahdollisesti olla todella pielessä.Siinä mielessä näillä takaisinkutsuja lähettäneillä automerkeillä on suunnittelussa,valmistuksessa,laadussa tai laaduntarkkailussa sattunut virheitä,jotka täytyy myöhemmin korjata.
        Ehkä jonkun automerkin monet takaisinkutsukampanjat kertovat sittenkin myös jostakin muusta kuin vain halusta pyrkiä täydellisyyteen tai ylläpitää merkin huolehtivaa imagoa...


      • talven keskelle

        Yleensä kannattaa lukea usampi tutkimus samasta aiheesta. Nimittäin siinä yhdessä ainokaisessa voi olla joko tahallista tai tahatonta vääristymää. Kun maassa on vahvaa, omaa, autoteollisuutta ja pitkät perinteet protektionismista (ja sen piilottamisesta erilaisin kikkailuin), kannattaa näihin tuloksiin suhtautua varauksella.

        Mm. englantilaisten laatututkimuksissa on järjestys ollut välillä kovasti toisenlainen.

        ...eikä noistakaan, katastustilastoihin perustuvista, tutkimuksista käy ilmi sellainen arkipäivän laatu, kuten pääseekö autoon edes sisälle tai sieltä ulos (ei itsestäänselvää saksanseisojissa) tai tykkääkö auto syleskellä öljyt peltoon pakkasella....


      • SF-tilasto
        talven keskelle kirjoitti:

        Yleensä kannattaa lukea usampi tutkimus samasta aiheesta. Nimittäin siinä yhdessä ainokaisessa voi olla joko tahallista tai tahatonta vääristymää. Kun maassa on vahvaa, omaa, autoteollisuutta ja pitkät perinteet protektionismista (ja sen piilottamisesta erilaisin kikkailuin), kannattaa näihin tuloksiin suhtautua varauksella.

        Mm. englantilaisten laatututkimuksissa on järjestys ollut välillä kovasti toisenlainen.

        ...eikä noistakaan, katastustilastoihin perustuvista, tutkimuksista käy ilmi sellainen arkipäivän laatu, kuten pääseekö autoon edes sisälle tai sieltä ulos (ei itsestäänselvää saksanseisojissa) tai tykkääkö auto syleskellä öljyt peltoon pakkasella....

        Jos Germaani vetäis kotiin rajusti, niin miksi sitten mm. japsimerkkejä oli aivan kärjessä?


        Tässä myös suomalainen tilasto vuodelta 2008, täällä on aivan sama trendi -Fiat kuuluu pääasiassa mukana olleilla malleillaan huonoinpaan kolmannekseen.

        3 vuotta vanhat (39 mallia listalla):

        26. Fiat punto
        29. Fiat Stilo

        ------------------------------------

        5 vuotta vanhat (33 mallia listalla)

        19. Fiat Punto
        26, FIat Stilo

        ------------------------------------------------

        9 vuotta vanhat (31 mallia listalla)

        30. Fiat Punto


        Lähde: http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilasto_2008.pdf


      • etkö tiennyt
        SF-tilasto kirjoitti:

        Jos Germaani vetäis kotiin rajusti, niin miksi sitten mm. japsimerkkejä oli aivan kärjessä?


        Tässä myös suomalainen tilasto vuodelta 2008, täällä on aivan sama trendi -Fiat kuuluu pääasiassa mukana olleilla malleillaan huonoinpaan kolmannekseen.

        3 vuotta vanhat (39 mallia listalla):

        26. Fiat punto
        29. Fiat Stilo

        ------------------------------------

        5 vuotta vanhat (33 mallia listalla)

        19. Fiat Punto
        26, FIat Stilo

        ------------------------------------------------

        9 vuotta vanhat (31 mallia listalla)

        30. Fiat Punto


        Lähde: http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilasto_2008.pdf

        > Jos Germaani vetäis kotiin rajusti, niin miksi sitten mm. japsimerkkejä oli aivan kärjessä?

        Johan tähän vaikuttaa moni muukin asia, kuin autojen laatu. Esim. se, kuin suuri osa autoista on liisattu, jolloin niille tehdään automaattisesti tarvittavat huollot & vaihdellaan renkaat tarvittaessa.

        Esim. siinä sun A-katsastuksenkin tilastossa on muutamalla autolla yleisin "vika" kuluneet renkaat. Lisäksi käyttö & käsijarrujenkin viosta saattaa osa mennä kuskin piikkiin (jarrut ruosteessa & jumissa käytön puutteesta).

        Kolmas juttu on huoltovälien ja katsastusten sopiminen yksiin. Japseissahan on tunnetusti lyhyet huoltovälit, joten niillä on todennäköisempää, että auto on käynyt huollossa tarkastettavana ennen katsastusta.

        Ja tuostakin tilastosta edelleen puuttuu
        - vitutusta aiheuttavat pikkuviat, kuten lukkojen temppuilu
        - kustannukset ... eli onko hajalla joku muutaman kympin kumipusla vaiko ilmamassamittari/lamda-anturi tms.


      • elävästä elämästä
        etkö tiennyt kirjoitti:

        > Jos Germaani vetäis kotiin rajusti, niin miksi sitten mm. japsimerkkejä oli aivan kärjessä?

        Johan tähän vaikuttaa moni muukin asia, kuin autojen laatu. Esim. se, kuin suuri osa autoista on liisattu, jolloin niille tehdään automaattisesti tarvittavat huollot & vaihdellaan renkaat tarvittaessa.

        Esim. siinä sun A-katsastuksenkin tilastossa on muutamalla autolla yleisin "vika" kuluneet renkaat. Lisäksi käyttö & käsijarrujenkin viosta saattaa osa mennä kuskin piikkiin (jarrut ruosteessa & jumissa käytön puutteesta).

        Kolmas juttu on huoltovälien ja katsastusten sopiminen yksiin. Japseissahan on tunnetusti lyhyet huoltovälit, joten niillä on todennäköisempää, että auto on käynyt huollossa tarkastettavana ennen katsastusta.

        Ja tuostakin tilastosta edelleen puuttuu
        - vitutusta aiheuttavat pikkuviat, kuten lukkojen temppuilu
        - kustannukset ... eli onko hajalla joku muutaman kympin kumipusla vaiko ilmamassamittari/lamda-anturi tms.

        Otetaan vielä käytännön esimerkki elävästä elämästä. Erehdyin aikanaan ostamaan "laatuauto" tojon, kun sitä niin laadukkaana pidettiin. Malli oli Tercel...

        Pidin autoa 6-vuotiaasta 13 vuotiaaksi. Ja käytin tänä aikana perkeleenmoisen summan korjauksiin, kun hölmö luulin, että nyt kun on pyörälaakerit/jäähdytin/ohjausakselin nivel/pyyhinkoneisto/polttoaineen tankkausputki/ruostunut takaluukku/startti yms. yms. yms. uusittu, niin edessä on huolettomia kilometrejä. Ja puhuttiin sentään autosta, jossa oli ostettaessa alle 130 tkm mittarissa ja jolla itse ajoin n. 8 tkm vuodessa.

        Katsastuksessa auto pomppasi vain yhden ainoan kerran eli minäkin olin luomassa tilastomerkintöjä tojon viattomuudesta, kun vanhalla autolla meni viisi katsastusta "heittämällä läpi". Mutta tosiasiassa olisi ollut fuksumpaa työntää auto jonkkaan ja ostaa joku halpa pommi tilalle. Niitä olisi saanut useammankin summalla, minkä korjauksiin upotin.


      • SF-tilasto kirjoitti:

        Jos Germaani vetäis kotiin rajusti, niin miksi sitten mm. japsimerkkejä oli aivan kärjessä?


        Tässä myös suomalainen tilasto vuodelta 2008, täällä on aivan sama trendi -Fiat kuuluu pääasiassa mukana olleilla malleillaan huonoinpaan kolmannekseen.

        3 vuotta vanhat (39 mallia listalla):

        26. Fiat punto
        29. Fiat Stilo

        ------------------------------------

        5 vuotta vanhat (33 mallia listalla)

        19. Fiat Punto
        26, FIat Stilo

        ------------------------------------------------

        9 vuotta vanhat (31 mallia listalla)

        30. Fiat Punto


        Lähde: http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilasto_2008.pdf

        Ku ihmetellä noit tilastoja! Mun vm. 2000 Punto 60 meni joka vuos läpi, ainoo huolto oli öljynvaihto,minkä tein 2 kert. vuodessa. Jakohihnan vaihdatin.Jarrupalat kerran vaihdoin ja raidetangon pään.


      • 2+2
        etkö tiennyt kirjoitti:

        > Jos Germaani vetäis kotiin rajusti, niin miksi sitten mm. japsimerkkejä oli aivan kärjessä?

        Johan tähän vaikuttaa moni muukin asia, kuin autojen laatu. Esim. se, kuin suuri osa autoista on liisattu, jolloin niille tehdään automaattisesti tarvittavat huollot & vaihdellaan renkaat tarvittaessa.

        Esim. siinä sun A-katsastuksenkin tilastossa on muutamalla autolla yleisin "vika" kuluneet renkaat. Lisäksi käyttö & käsijarrujenkin viosta saattaa osa mennä kuskin piikkiin (jarrut ruosteessa & jumissa käytön puutteesta).

        Kolmas juttu on huoltovälien ja katsastusten sopiminen yksiin. Japseissahan on tunnetusti lyhyet huoltovälit, joten niillä on todennäköisempää, että auto on käynyt huollossa tarkastettavana ennen katsastusta.

        Ja tuostakin tilastosta edelleen puuttuu
        - vitutusta aiheuttavat pikkuviat, kuten lukkojen temppuilu
        - kustannukset ... eli onko hajalla joku muutaman kympin kumipusla vaiko ilmamassamittari/lamda-anturi tms.

        Kyllä Fiiuissa on yleensä vuoden välein vuosihuollot, näin on myös monissa tojoissa. VW, Audi, Skoda ja jotkut muut(Opel) ovat 2v/30tkm huoltoväleillä.

        "Esim. siinä sun A-katsastuksenkin tilastossa on muutamalla autolla yleisin "vika" kuluneet renkaat. Lisäksi käyttö & käsijarrujenkin viosta saattaa osa mennä kuskin piikkiin (jarrut ruosteessa & jumissa käytön puutteesta). "

        Yritätkö selittää Fiiun huonoa menestystä sillä, että sen käyttö- ja käsijarrua käytetään harvemmin ja Fiiuissa on useimmiten huonot renkaat ja pääasiassa näistä syistä Fiiu menestyy huonommin sekä Saksassa että Suomessa verrattuna kärkimerkkeihin?

        Eiköhän uusiin autoihin laiteta pääsääntöisesti uusia renkaita riittävän usein. Ne jotka ajaa todella vanhoilla kulkimilla, käyttävät renkaatkin varmaan helpommin sakkorajalle, kun rahaa ei ole. Eihän renkaat nykypäivänä maksa juuri mitään verrattuna autoilun muihin kuluihin nähden. Rengaskulut tavallisilla perheautoilla ovat luokkaa 1 euro / 100km, muut kulut yhteensä lähes kymmenkertaiset (huolto, polttoaine, vakuutukset, arvonalenema).

        Tässä on nyt kaksi täysin erillistä katsastustilastoa josta molemmista näkyy se että Fiat hylätään selvästi keskimääräistä useammin, on turhaa selitellä huonoa menestystä kuluneilla renkailla ja käsijarrun tai käyttöjarrun käyttämättömyydellä.

        Kärjessä oli kuitenkin mm Yaris jota aikas vähän liisataan.


        "Ja tuostakin tilastosta edelleen puuttuu
        - vitutusta aiheuttavat pikkuviat, kuten lukkojen temppuilu
        - kustannukset ... eli onko hajalla joku muutaman kympin kumipusla vaiko ilmamassamittari/lamda-anturi tms. "

        - No entäs sitten vaikka puuttuukin, niitä on varmaan monissa autoissa, myös Fiiateissa.
        Niitä voi jokainen lukea useiden autolehtien 60tkm tai 100tkm kestotesteistä.
        Katsastuksessa tulee ilmi se mitkä ovat ko. merkin tyyppiviat.


      • Toi ota .
        elävästä elämästä kirjoitti:

        Otetaan vielä käytännön esimerkki elävästä elämästä. Erehdyin aikanaan ostamaan "laatuauto" tojon, kun sitä niin laadukkaana pidettiin. Malli oli Tercel...

        Pidin autoa 6-vuotiaasta 13 vuotiaaksi. Ja käytin tänä aikana perkeleenmoisen summan korjauksiin, kun hölmö luulin, että nyt kun on pyörälaakerit/jäähdytin/ohjausakselin nivel/pyyhinkoneisto/polttoaineen tankkausputki/ruostunut takaluukku/startti yms. yms. yms. uusittu, niin edessä on huolettomia kilometrejä. Ja puhuttiin sentään autosta, jossa oli ostettaessa alle 130 tkm mittarissa ja jolla itse ajoin n. 8 tkm vuodessa.

        Katsastuksessa auto pomppasi vain yhden ainoan kerran eli minäkin olin luomassa tilastomerkintöjä tojon viattomuudesta, kun vanhalla autolla meni viisi katsastusta "heittämällä läpi". Mutta tosiasiassa olisi ollut fuksumpaa työntää auto jonkkaan ja ostaa joku halpa pommi tilalle. Niitä olisi saanut useammankin summalla, minkä korjauksiin upotin.

        Kuudessa vuodessa voi auto mennä huonoon kuntoon jos sitä ei pestä talvella suolasta, ajo voi olla repivää yms.

        Tercel on muuten jo yli 15 vuotta vanha malli.


      • Tilastot ?
        maragrande kirjoitti:

        Ku ihmetellä noit tilastoja! Mun vm. 2000 Punto 60 meni joka vuos läpi, ainoo huolto oli öljynvaihto,minkä tein 2 kert. vuodessa. Jakohihnan vaihdatin.Jarrupalat kerran vaihdoin ja raidetangon pään.

        Eihän tilastot pädekään suoraviivaisesti yksilötasolla, se vaan kertoo miten tietty malli keskimäärin pärjää esim katsastuksessa.
        Tilasto antaa todennäköisyyden sille, että tietty vika esiintyy tietyllä todennäköisyydellä.

        Mun tutulla oli taasen Punto jossa oli kaikkea mahdollista jo 120tkm mennessä.
        -Öljypohja ruostui puhki.
        -Vaihteisto hajosi
        -Kytkin hajosi.
        -Muuta pienempää remppaa


        Tilastoja tarvitaan mm. laadunvalvonnassa ja jos halutaan verrata eri tuotteita keskenään, vaikkapa vikatiheyden vuoksi.


      • itsesi kanssa
        2+2 kirjoitti:

        Kyllä Fiiuissa on yleensä vuoden välein vuosihuollot, näin on myös monissa tojoissa. VW, Audi, Skoda ja jotkut muut(Opel) ovat 2v/30tkm huoltoväleillä.

        "Esim. siinä sun A-katsastuksenkin tilastossa on muutamalla autolla yleisin "vika" kuluneet renkaat. Lisäksi käyttö & käsijarrujenkin viosta saattaa osa mennä kuskin piikkiin (jarrut ruosteessa & jumissa käytön puutteesta). "

        Yritätkö selittää Fiiun huonoa menestystä sillä, että sen käyttö- ja käsijarrua käytetään harvemmin ja Fiiuissa on useimmiten huonot renkaat ja pääasiassa näistä syistä Fiiu menestyy huonommin sekä Saksassa että Suomessa verrattuna kärkimerkkeihin?

        Eiköhän uusiin autoihin laiteta pääsääntöisesti uusia renkaita riittävän usein. Ne jotka ajaa todella vanhoilla kulkimilla, käyttävät renkaatkin varmaan helpommin sakkorajalle, kun rahaa ei ole. Eihän renkaat nykypäivänä maksa juuri mitään verrattuna autoilun muihin kuluihin nähden. Rengaskulut tavallisilla perheautoilla ovat luokkaa 1 euro / 100km, muut kulut yhteensä lähes kymmenkertaiset (huolto, polttoaine, vakuutukset, arvonalenema).

        Tässä on nyt kaksi täysin erillistä katsastustilastoa josta molemmista näkyy se että Fiat hylätään selvästi keskimääräistä useammin, on turhaa selitellä huonoa menestystä kuluneilla renkailla ja käsijarrun tai käyttöjarrun käyttämättömyydellä.

        Kärjessä oli kuitenkin mm Yaris jota aikas vähän liisataan.


        "Ja tuostakin tilastosta edelleen puuttuu
        - vitutusta aiheuttavat pikkuviat, kuten lukkojen temppuilu
        - kustannukset ... eli onko hajalla joku muutaman kympin kumipusla vaiko ilmamassamittari/lamda-anturi tms. "

        - No entäs sitten vaikka puuttuukin, niitä on varmaan monissa autoissa, myös Fiiateissa.
        Niitä voi jokainen lukea useiden autolehtien 60tkm tai 100tkm kestotesteistä.
        Katsastuksessa tulee ilmi se mitkä ovat ko. merkin tyyppiviat.

        > Kyllä Fiiuissa on yleensä vuoden välein vuosihuollot, näin on myös monissa tojoilija

        Joo, mutta siinä on sellainen pieni ero, että fiiulla huoltoväli on 30 tkm/1 vuosi ja tojolla 15 tkm/1 vuosi. Eli 20 tkm/vuosi ajava käy huollattamassa tojon 9 kk välein.

        > Yritätkö selittää Fiiun huonoa menestystä sillä, että sen käyttö- ja käsijarrua käytetään harvemmin

        Nämä viat ovat pitkälti käytön puuttesta johtuvia eli kertovat enemmänkin siitä, millaiset kuskit autoa ajavat kuin auton laadusta.

        > Ne jotka ajaa todella vanhoilla kulkimilla, käyttävät renkaatkin varmaan helpommin sakkorajalle, kun rahaa ei ole

        Ahaa, siis sinunkin mielestäsi 3-vuotias Corolla Verso on jo todella vanha.
        ...vai olisiko sittenkin niin, että tässäkin on enemmän kyse kuljettajiksi valikoituneiden mielenlaadusta (=säästö ennen turvallisuutta).

        > Eiköhän uusiin autoihin laiteta pääsääntöisesti uusia renkaita riittävän usein.

        Kannattaako linkittää katsastustilastoja ja sitten alkaa itse esittämään niiden kanssa ristiriidassa olevia väitteitä?

        > Tässä on nyt kaksi täysin erillistä katsastustilastoa josta molemmista näkyy se että Fiat hylätään selvästi keskimääräistä useammin, on turhaa selitellä huonoa menestystä kuluneilla renkailla ja käsijarrun tai käyttöjarrun käyttämättömyydellä.

        Katsastustilastoista näkyy vain sellaisia vikoja, jotka eivät estä autolla ajoa. Esim. etujousi poikki (tullut hlökohtaisesti vastaan 2 kertaa; Stilo vm 2003 ja Almera vm 2001).

        Ne viat, joita ei tilastoida, voivat olla paljon kalliimpia. Esim. kahdella työkaverilla on kilahtanut moottori, toinen oli Fiat Bravo (vanha malli, jakohihna poikki) ja toinen DSL corolla (jotain kanteen liittyvää siinäkin, kustannusarvio 2 k€, sen enempää en kehdannut kysellä, kun mies oli niin päreinä....)

        > Niitä voi jokainen lukea useiden autolehtien 60tkm tai 100tkm kestotesteistä.

        Joo, mutta ei kyllä kannattaisi tojoteron ainakaan saksalaisia testejä lukea - menee vielä yöunet.


      • on jokaisella
        Tilastot ? kirjoitti:

        Eihän tilastot pädekään suoraviivaisesti yksilötasolla, se vaan kertoo miten tietty malli keskimäärin pärjää esim katsastuksessa.
        Tilasto antaa todennäköisyyden sille, että tietty vika esiintyy tietyllä todennäköisyydellä.

        Mun tutulla oli taasen Punto jossa oli kaikkea mahdollista jo 120tkm mennessä.
        -Öljypohja ruostui puhki.
        -Vaihteisto hajosi
        -Kytkin hajosi.
        -Muuta pienempää remppaa


        Tilastoja tarvitaan mm. laadunvalvonnassa ja jos halutaan verrata eri tuotteita keskenään, vaikkapa vikatiheyden vuoksi.

        on sitä mullakin,ajoin fiat unolla vuosina 99-2006 , ostin unon 133 000 ajettuna,auto jo tuolloin 10 vuotias,katsastin sen 8 kertaa,aina 1 kerralla läpi,ja ajoin todellakin 80 000km/vuosi,ja todella rankkaa ajoa,kertaakaan en vienyt korjaamoon vaan itse rassasin ennen katsastusta,toi kilometri määrä on todellakin tosi 4xkeskiarvo autoilijaa enemmän.
        pointti on siinä että tottakai näitä kalliimpia autoja esim.toyotaa huolletaan ja buunataan rahalla,kertonee sekin että toyota autoilijalle se huoltokirja on kuin pyhä raamattu,ja joka ajaa näillä halvoilla esim.puntot,bravat/bravot on huollettu etukäteen paljon vähemmän ,niin katsastuksessa joku onneton esim.ulompi raidetankon pää narahtaa leimalla,niin tuleehan tästäkin tilastoo,kun ei 10min.(12e)vikaa ennakkoon laiteta.

        olen katsastanut lukuisia fiatteja jälkitarkastus lapulla (tuttujen autoja) on mitättömiä ja halpoja vikoja,käsijarrun vaijeria,raidetankoo,alatukivartta,jarrupaineen säätimen jousta 3e(30sekuntia asennus) yms.se on vaan niin että tämmöinen halpa auto viedään leimalle ja sitt korjataan .useimmiten tämä systeemi on järkevämpi kuin maksaa niistä valohoito huoltokirja leimoista.

        ja miksiköhän näihin TUV listan kärki autoihin myydään joka varaosa liikkeessä varaosia,kun eihän ne kuulemma mee rikki,näin hän ne täällä suoli 24 kirjoittelee,mutta aika metkaa kun ite oon varaosa tiskillä ,niin vieressä ostetaan japseihin jos jotakin kulutus osaa.


        ja tämä on sitä tilastoo,mutta tämä on myös faktaa jokainen joka ei usko ja haluaa lyödä vetoa ed.mainutusta unosta 50 euroa veto,mulla on kaikki unon dokumentit katsastuksista että 1aina läpi.


      • ei mene läpi
        Toi ota . kirjoitti:

        Kuudessa vuodessa voi auto mennä huonoon kuntoon jos sitä ei pestä talvella suolasta, ajo voi olla repivää yms.

        Tercel on muuten jo yli 15 vuotta vanha malli.

        > Kuudessa vuodessa voi auto mennä huonoon kuntoon jos sitä ei pestä talvella suolasta, ajo voi olla repivää yms.

        Joo, sehän selittääkin mm. tankkausputken poikkiruostumisen - en tiennyt, että se pitää tojossa pestä ja vahata säännöllisesti - pyyhkijoiden hajoamisen sekä jäähdyttimen hajoamisen (muovisen yläosan ja metallikennoston sauma petti). Nämä kaikki alle 10 v / 150 tkm ajetussa autossa.

        Pelkän ruostumisen nyt olisi vielä voinut sulattaakin, koska tuohon aikaan moni muukin auto (esim. Kadett) lahosi käsiin.

        > Tercel on muuten jo yli 15 vuotta vanha malli.

        Niin on myös teidän essonbaarin tietäjien tiedot Fiatista.


      • Väitös
        itsesi kanssa kirjoitti:

        > Kyllä Fiiuissa on yleensä vuoden välein vuosihuollot, näin on myös monissa tojoilija

        Joo, mutta siinä on sellainen pieni ero, että fiiulla huoltoväli on 30 tkm/1 vuosi ja tojolla 15 tkm/1 vuosi. Eli 20 tkm/vuosi ajava käy huollattamassa tojon 9 kk välein.

        > Yritätkö selittää Fiiun huonoa menestystä sillä, että sen käyttö- ja käsijarrua käytetään harvemmin

        Nämä viat ovat pitkälti käytön puuttesta johtuvia eli kertovat enemmänkin siitä, millaiset kuskit autoa ajavat kuin auton laadusta.

        > Ne jotka ajaa todella vanhoilla kulkimilla, käyttävät renkaatkin varmaan helpommin sakkorajalle, kun rahaa ei ole

        Ahaa, siis sinunkin mielestäsi 3-vuotias Corolla Verso on jo todella vanha.
        ...vai olisiko sittenkin niin, että tässäkin on enemmän kyse kuljettajiksi valikoituneiden mielenlaadusta (=säästö ennen turvallisuutta).

        > Eiköhän uusiin autoihin laiteta pääsääntöisesti uusia renkaita riittävän usein.

        Kannattaako linkittää katsastustilastoja ja sitten alkaa itse esittämään niiden kanssa ristiriidassa olevia väitteitä?

        > Tässä on nyt kaksi täysin erillistä katsastustilastoa josta molemmista näkyy se että Fiat hylätään selvästi keskimääräistä useammin, on turhaa selitellä huonoa menestystä kuluneilla renkailla ja käsijarrun tai käyttöjarrun käyttämättömyydellä.

        Katsastustilastoista näkyy vain sellaisia vikoja, jotka eivät estä autolla ajoa. Esim. etujousi poikki (tullut hlökohtaisesti vastaan 2 kertaa; Stilo vm 2003 ja Almera vm 2001).

        Ne viat, joita ei tilastoida, voivat olla paljon kalliimpia. Esim. kahdella työkaverilla on kilahtanut moottori, toinen oli Fiat Bravo (vanha malli, jakohihna poikki) ja toinen DSL corolla (jotain kanteen liittyvää siinäkin, kustannusarvio 2 k€, sen enempää en kehdannut kysellä, kun mies oli niin päreinä....)

        > Niitä voi jokainen lukea useiden autolehtien 60tkm tai 100tkm kestotesteistä.

        Joo, mutta ei kyllä kannattaisi tojoteron ainakaan saksalaisia testejä lukea - menee vielä yöunet.

        "Joo, mutta siinä on sellainen pieni ero, että fiiulla huoltoväli on 30 tkm/1 vuosi ja tojolla 15 tkm/1 vuosi. Eli 20 tkm/vuosi ajava käy huollattamassa tojon 9 kk välein."


        -Siltikin noilla bensakoneisilla fiiuilla ei ajeta keskimäärin 30tkm vuodessa vaan se on lähempänä 20tkm.
        Eikä tojoon tehdä muuta 'huoltoa' 15tkm kohdalla kuin vaihdetaan moottoriöljyt ja suodatin, se ei ole varsinainen huolto. Eikä tuolla 15 tkm öljynvaihdolla ole merkitystä siihen alkuperäiseen asiaan (eli se ei selitä sitä miksi tojo pärjää katsastuksessa keskimäärin paremmin ja Fiiu heikommin).

        Kyllä fiiuhinkin öljyt vaihdetaan useammin kuin 30tkm, eli fiiuissa ei ole pääsääntöisesti 30tkm long-life öljynvaihtovälejä.
        Fiatinhan pitäisi pärjätä katsastutilastoissa huollon puolesta todella hyvin, koska siihenhän vasta osia vaihdetaankin vuosihuollossa ( öljyt, kaikki suodattimet, jarrujakin ehkä herkistellään, sytytystulpat saatetaan uusia joka vuosi, ja tämän lisäksi jakopää ja vesipumppu kolmen vuoden välein ainakin kaikki 1.4 bensakoneet )


        "Kannattaako linkittää katsastustilastoja ja sitten alkaa itse esittämään niiden kanssa ristiriidassa olevia väitteitä?"

        - Miten niin ristiriidassa? -en ole sellaista esittänyt.
        Eiväthän nämä katsastustilastot itsessään väitä yhtään mitään.
        Jos väittäisin että Fiat pärjäsi katsastustilastoissa hyvin, olisi se ristiriidassa tuohon tilastoon nähden.
        Kannattaako muuten esittää sellaista mitä toinen ei ole sanonut?

        "Ahaa, siis sinunkin mielestäsi 3-vuotias Corolla Verso on jo todella vanha."

        -Mitähän olet mahtanut ajatella kun tälläisen keksit? Tuollaistakaan en ole väittänyt, en ole aiemmin Corollaan viitannut missään, enkä ole maininnut kolmen vuoden ikäisistä autoista mitään.
        Vanhana pidän 10v tai vanhempaa autoa.

        "Katsastustilastoista näkyy vain sellaisia vikoja, jotka eivät estä autolla ajoa. Esim. etujousi poikki (tullut hlökohtaisesti vastaan 2 kertaa; Stilo vm 2003 ja Almera vm 2001). "

        - Niin, harvoin sinne asemalle sellainen auto menee jonka vika estää autolla ajon.
        Ja uudehkoissa (alle 5v) autoissa harvemmin on sellaisia vikoja että katsastusmies laittaa autolle ehdottoman ajokiellon katsastuksen yhteydessä, tai että autossa on sellainen vika että matka ei jatku.
        En tiedä kaveripiiristä kuin yhden tapauksen että alle 100tkm on tullut sellainen vika että matka päättyi kesken.

        "Ne viat, joita ei tilastoida, voivat olla paljon kalliimpia"

        - Niin voivat.


      • KAPSLOK
        itsesi kanssa kirjoitti:

        > Kyllä Fiiuissa on yleensä vuoden välein vuosihuollot, näin on myös monissa tojoilija

        Joo, mutta siinä on sellainen pieni ero, että fiiulla huoltoväli on 30 tkm/1 vuosi ja tojolla 15 tkm/1 vuosi. Eli 20 tkm/vuosi ajava käy huollattamassa tojon 9 kk välein.

        > Yritätkö selittää Fiiun huonoa menestystä sillä, että sen käyttö- ja käsijarrua käytetään harvemmin

        Nämä viat ovat pitkälti käytön puuttesta johtuvia eli kertovat enemmänkin siitä, millaiset kuskit autoa ajavat kuin auton laadusta.

        > Ne jotka ajaa todella vanhoilla kulkimilla, käyttävät renkaatkin varmaan helpommin sakkorajalle, kun rahaa ei ole

        Ahaa, siis sinunkin mielestäsi 3-vuotias Corolla Verso on jo todella vanha.
        ...vai olisiko sittenkin niin, että tässäkin on enemmän kyse kuljettajiksi valikoituneiden mielenlaadusta (=säästö ennen turvallisuutta).

        > Eiköhän uusiin autoihin laiteta pääsääntöisesti uusia renkaita riittävän usein.

        Kannattaako linkittää katsastustilastoja ja sitten alkaa itse esittämään niiden kanssa ristiriidassa olevia väitteitä?

        > Tässä on nyt kaksi täysin erillistä katsastustilastoa josta molemmista näkyy se että Fiat hylätään selvästi keskimääräistä useammin, on turhaa selitellä huonoa menestystä kuluneilla renkailla ja käsijarrun tai käyttöjarrun käyttämättömyydellä.

        Katsastustilastoista näkyy vain sellaisia vikoja, jotka eivät estä autolla ajoa. Esim. etujousi poikki (tullut hlökohtaisesti vastaan 2 kertaa; Stilo vm 2003 ja Almera vm 2001).

        Ne viat, joita ei tilastoida, voivat olla paljon kalliimpia. Esim. kahdella työkaverilla on kilahtanut moottori, toinen oli Fiat Bravo (vanha malli, jakohihna poikki) ja toinen DSL corolla (jotain kanteen liittyvää siinäkin, kustannusarvio 2 k€, sen enempää en kehdannut kysellä, kun mies oli niin päreinä....)

        > Niitä voi jokainen lukea useiden autolehtien 60tkm tai 100tkm kestotesteistä.

        Joo, mutta ei kyllä kannattaisi tojoteron ainakaan saksalaisia testejä lukea - menee vielä yöunet.

        KILOEURO. ET VIT...TIEDÄ AUTOISTA MITÄÄN KUN ET OSAA EDES RAHAYKSIKÖITÄ.


      • ali46

        Takaisinkutsutilastot tulivat tapetille Tuulilasin toimesta aamutelevisiossa maanantaina 8.2.2010. Ihmettelelen itsekin näitä AKE:n tilastoja, sillä on minullekin tullut kahdesta Fiatista takaisinkutsu ja tilasto väittää, että Fiatilla on ollut vain yksi kutsu Suomessa. Fiat Stilosta tuli kutsu ohjausvaihteen kiinnityksen tarkastukseen vuonna 2005 ja Fiat Cromasta 2008 takapyörien suuntauksen tarkastukseen. Näin ollen näyttää siltä, että Delta oli laiminlyönyt ilmoittaa takaisinkutsut AKE:een. Sama tilanne on varmaan M-B:n kohdalla eli kyseiseen tilastoon pitää suhtautua varauksin ja ne ovat vain suuntaa antavia.

        Katsastustilastot antavat myös suuntaa autojen huonoudelle, mutta eivät nekään kerro absoluuttista totuutta. On muistettava, että halpojen autojen omistajat ovat köyhiä ja jättävät autonsa huoltamatta ja katsastukseen mennään kokeilemaan kepillä jäätä. Tämä ilmiö selittää osittain niiden häntäpään autojen tilannetta ja tosiasiahan on, että Fiat majailee siellä häntäpäässä katsastustilastojen mukaan. Sitten on toisessa vaakakupissa autojen arkipäivän luotettavuus ja kokonaiskustannusten halpuus. 50 vuoden ja 1,5 milj. km:n Fiat-kokemuksella voin sanoa, että ei se Fiat kaikesta haukkumisesta huolimatta ole kovinkaan huono. Ei se viaton ole, mutta eipä ole jättänyt tielle kuin pari kertaa tämän 50 vuoden aikana.


      • tojoterolla
        Väitös kirjoitti:

        "Joo, mutta siinä on sellainen pieni ero, että fiiulla huoltoväli on 30 tkm/1 vuosi ja tojolla 15 tkm/1 vuosi. Eli 20 tkm/vuosi ajava käy huollattamassa tojon 9 kk välein."


        -Siltikin noilla bensakoneisilla fiiuilla ei ajeta keskimäärin 30tkm vuodessa vaan se on lähempänä 20tkm.
        Eikä tojoon tehdä muuta 'huoltoa' 15tkm kohdalla kuin vaihdetaan moottoriöljyt ja suodatin, se ei ole varsinainen huolto. Eikä tuolla 15 tkm öljynvaihdolla ole merkitystä siihen alkuperäiseen asiaan (eli se ei selitä sitä miksi tojo pärjää katsastuksessa keskimäärin paremmin ja Fiiu heikommin).

        Kyllä fiiuhinkin öljyt vaihdetaan useammin kuin 30tkm, eli fiiuissa ei ole pääsääntöisesti 30tkm long-life öljynvaihtovälejä.
        Fiatinhan pitäisi pärjätä katsastutilastoissa huollon puolesta todella hyvin, koska siihenhän vasta osia vaihdetaankin vuosihuollossa ( öljyt, kaikki suodattimet, jarrujakin ehkä herkistellään, sytytystulpat saatetaan uusia joka vuosi, ja tämän lisäksi jakopää ja vesipumppu kolmen vuoden välein ainakin kaikki 1.4 bensakoneet )


        "Kannattaako linkittää katsastustilastoja ja sitten alkaa itse esittämään niiden kanssa ristiriidassa olevia väitteitä?"

        - Miten niin ristiriidassa? -en ole sellaista esittänyt.
        Eiväthän nämä katsastustilastot itsessään väitä yhtään mitään.
        Jos väittäisin että Fiat pärjäsi katsastustilastoissa hyvin, olisi se ristiriidassa tuohon tilastoon nähden.
        Kannattaako muuten esittää sellaista mitä toinen ei ole sanonut?

        "Ahaa, siis sinunkin mielestäsi 3-vuotias Corolla Verso on jo todella vanha."

        -Mitähän olet mahtanut ajatella kun tälläisen keksit? Tuollaistakaan en ole väittänyt, en ole aiemmin Corollaan viitannut missään, enkä ole maininnut kolmen vuoden ikäisistä autoista mitään.
        Vanhana pidän 10v tai vanhempaa autoa.

        "Katsastustilastoista näkyy vain sellaisia vikoja, jotka eivät estä autolla ajoa. Esim. etujousi poikki (tullut hlökohtaisesti vastaan 2 kertaa; Stilo vm 2003 ja Almera vm 2001). "

        - Niin, harvoin sinne asemalle sellainen auto menee jonka vika estää autolla ajon.
        Ja uudehkoissa (alle 5v) autoissa harvemmin on sellaisia vikoja että katsastusmies laittaa autolle ehdottoman ajokiellon katsastuksen yhteydessä, tai että autossa on sellainen vika että matka ei jatku.
        En tiedä kaveripiiristä kuin yhden tapauksen että alle 100tkm on tullut sellainen vika että matka päättyi kesken.

        "Ne viat, joita ei tilastoida, voivat olla paljon kalliimpia"

        - Niin voivat.

        > Eikä tojoon tehdä muuta 'huoltoa' 15tkm kohdalla kuin vaihdetaan moottoriöljyt ja suodatin, se ei ole varsinainen huolto.

        Jaa, miten sitten ne 15, 30 jne. tkm huollot ovat likimain samanhintaiset? Niissä muissakaan ei sitten vaihdeta kuin öljyt? Ja jarrujahan ei tosiaan tarvitse tojoissa herkistellä eikä korjailla, juuei...

        > vesipumppu kolmen vuoden välein ainakin kaikki 1.4 bensakoneet

        Satusepon vikaa sinussa ainakin on.

        > - Miten niin ristiriidassa? -en ole sellaista esittänyt.

        Väitit, että renkaista johtuvia hylkäyksiä tulee vain vanhoille raadoille. Oke, mutta silloin Corolla Verso on 3 vuotiaana raato (yleisin hylkäyksen syy).

        > Ja uudehkoissa (alle 5v) autoissa harvemmin on sellaisia vikoja

        ...korjaus: ihan riippumatta siitä, onko uusissa autoissa vikoja vai ei, niin katsastustilastoista niitä on turha etsiä, koska uusia (alle 3 v ikäisiä) autoja ei katsasteta.

        Ja edelleen.... vanhoissakin autoissa jää isot = kalliit viat tilastoimatta, kun autoa ei saa edes ajettua konttorille. Eli katsastuksessa voi odottaakin löytyvän pääasiassa jotain pikkuvikoja = kuluneita kumipuslia/jarrulevyjä, jousia, mistä on katkennut pala pois yms. vikoja, joilla on pieni vaikutus ajettavuuteen ja joita kuljettaja ei ole välttämättä edes havainnut.


      • vuosittain
        KAPSLOK kirjoitti:

        KILOEURO. ET VIT...TIEDÄ AUTOISTA MITÄÄN KUN ET OSAA EDES RAHAYKSIKÖITÄ.

        Saitko?


      • luulet vähemmän
        ali46 kirjoitti:

        Takaisinkutsutilastot tulivat tapetille Tuulilasin toimesta aamutelevisiossa maanantaina 8.2.2010. Ihmettelelen itsekin näitä AKE:n tilastoja, sillä on minullekin tullut kahdesta Fiatista takaisinkutsu ja tilasto väittää, että Fiatilla on ollut vain yksi kutsu Suomessa. Fiat Stilosta tuli kutsu ohjausvaihteen kiinnityksen tarkastukseen vuonna 2005 ja Fiat Cromasta 2008 takapyörien suuntauksen tarkastukseen. Näin ollen näyttää siltä, että Delta oli laiminlyönyt ilmoittaa takaisinkutsut AKE:een. Sama tilanne on varmaan M-B:n kohdalla eli kyseiseen tilastoon pitää suhtautua varauksin ja ne ovat vain suuntaa antavia.

        Katsastustilastot antavat myös suuntaa autojen huonoudelle, mutta eivät nekään kerro absoluuttista totuutta. On muistettava, että halpojen autojen omistajat ovat köyhiä ja jättävät autonsa huoltamatta ja katsastukseen mennään kokeilemaan kepillä jäätä. Tämä ilmiö selittää osittain niiden häntäpään autojen tilannetta ja tosiasiahan on, että Fiat majailee siellä häntäpäässä katsastustilastojen mukaan. Sitten on toisessa vaakakupissa autojen arkipäivän luotettavuus ja kokonaiskustannusten halpuus. 50 vuoden ja 1,5 milj. km:n Fiat-kokemuksella voin sanoa, että ei se Fiat kaikesta haukkumisesta huolimatta ole kovinkaan huono. Ei se viaton ole, mutta eipä ole jättänyt tielle kuin pari kertaa tämän 50 vuoden aikana.

        > tilasto väittää, että Fiatilla on ollut vain yksi kutsu Suomessa

        Olisiko taikasana "voimassa oleva"?


      • 8-2
        tojoterolla kirjoitti:

        > Eikä tojoon tehdä muuta 'huoltoa' 15tkm kohdalla kuin vaihdetaan moottoriöljyt ja suodatin, se ei ole varsinainen huolto.

        Jaa, miten sitten ne 15, 30 jne. tkm huollot ovat likimain samanhintaiset? Niissä muissakaan ei sitten vaihdeta kuin öljyt? Ja jarrujahan ei tosiaan tarvitse tojoissa herkistellä eikä korjailla, juuei...

        > vesipumppu kolmen vuoden välein ainakin kaikki 1.4 bensakoneet

        Satusepon vikaa sinussa ainakin on.

        > - Miten niin ristiriidassa? -en ole sellaista esittänyt.

        Väitit, että renkaista johtuvia hylkäyksiä tulee vain vanhoille raadoille. Oke, mutta silloin Corolla Verso on 3 vuotiaana raato (yleisin hylkäyksen syy).

        > Ja uudehkoissa (alle 5v) autoissa harvemmin on sellaisia vikoja

        ...korjaus: ihan riippumatta siitä, onko uusissa autoissa vikoja vai ei, niin katsastustilastoista niitä on turha etsiä, koska uusia (alle 3 v ikäisiä) autoja ei katsasteta.

        Ja edelleen.... vanhoissakin autoissa jää isot = kalliit viat tilastoimatta, kun autoa ei saa edes ajettua konttorille. Eli katsastuksessa voi odottaakin löytyvän pääasiassa jotain pikkuvikoja = kuluneita kumipuslia/jarrulevyjä, jousia, mistä on katkennut pala pois yms. vikoja, joilla on pieni vaikutus ajettavuuteen ja joita kuljettaja ei ole välttämättä edes havainnut.

        "Väitit, että renkaista johtuvia hylkäyksiä tulee vain vanhoille raadoille. Oke, mutta silloin Corolla Verso on 3 vuotiaana raato (yleisin hylkäyksen syy)."

        En ole tuollaista väittänyt, mutta varmasti vanhoissa ja halvoissa autoissa on keskimäärin huonommat renkaat kuin uusissa. Noita 3-vuotiaita autoja jotka hylätään huonojen renkaiden vuoksi, on erittäin vähän -Olkoon auton merkki sitten tojo, VW, Fiat tai Audi.



        "Jaa, miten sitten ne 15, 30 jne. tkm huollot ovat likimain samanhintaiset? Niissä muissakaan ei sitten vaihdeta kuin öljyt? Ja jarrujahan ei tosiaan tarvitse tojoissa herkistellä eikä korjailla, juuei..."

        Yhdestä uudesta tojosta on seuraava kokemus:

        15/45/75 tkm huolto 130 euroa (öljyt suod)
        30tkm huolto jotain 170 euroa (öljyt suod raitisilmasuod)
        60 tkm huolto 230 euroa (ns. iso huolto, suodattimet, öljyt, jarruneste, sytystulpat )
        Keskimäärin päästiin selvästi alle 200 euron vuosihuolloilla merkkiliikkeessä.

        Eikä tuon viiden vuoden aikana jona auto meillä oli, ei tarvinnut auton jarruja herkistellä, saati korjata.
        Eikä ole tarvinnut muidenkaan merkkisissä autoissamme(poislukien 12 vuotta vanha Mazda 323 jolla ajettu 277tkm). Jarruvikoja ei pitäisi olla uusissa autoissa lainkaan, ei ole normaalia että uuden auton jarruja herkistellään tai korjataan joka vuosi.


      • dukato
        luulet vähemmän kirjoitti:

        > tilasto väittää, että Fiatilla on ollut vain yksi kutsu Suomessa

        Olisiko taikasana "voimassa oleva"?

        Ducatossa ollut pari kutsua, joita ihmettelin kun eivät ole tuolla listalla. Selvisi, että sinne täytyy ilmoittaa vain turvallsuuteen ja ympäristöön vaikuttavat kutsut. Ducatossa ruiskutettiin jotain suojamömmöä ruiskutussuuttimiin ja korjattiin jotain vesivuotoja...


      • valtiovalta.

        vie valtion kurjille pakkotilasto konttoreille, konttorin pitää tehdä tietty hylkäysprosentti että ei tule sanomista.


    • hyviä

      Nissani mitkä inssin mukaan vois vapauttaa koko katsastuksesta ensimmäisiksi kymmeneksi vuodeksi

      • kypsää kauraa

        > Nissani mitkä inssin mukaan vois vapauttaa koko katsastuksesta ensimmäisiksi kymmeneksi vuodeksi

        Jaa, että Almeralla, missä on etujousi poikki 7 vuotiaana (oma kokemus) ja pohja ruostunut puhki 9 vuotiaana (ks. tilastot, 3. yleisin hylsyn syy pohjalevy/alusta) saisi surutta painella liikenteessä?


      • Datsun kestää??
        kypsää kauraa kirjoitti:

        > Nissani mitkä inssin mukaan vois vapauttaa koko katsastuksesta ensimmäisiksi kymmeneksi vuodeksi

        Jaa, että Almeralla, missä on etujousi poikki 7 vuotiaana (oma kokemus) ja pohja ruostunut puhki 9 vuotiaana (ks. tilastot, 3. yleisin hylsyn syy pohjalevy/alusta) saisi surutta painella liikenteessä?

        Serkulla meni alle 130 tkm ajetusta -03 Primerasta vaihdelaatikko. Maksoi jotain 3000 €. Kaverini osti kesällä siistin -99 Primeran ja olikohan kilometrejä 150-200 tkm:n välillä. Hiljattain mennyt 1000 € huoltoihin ja korjauksiin. Mm. kytkin ja pakoputki. Tässä oli syksyllä Iltasanomissa tai -lehdessä juttua -95 Primerasta kuinka on omistajalleen suorastaan painajainen. Koko ajan tulee mystisiä vikoja, mm. laturia korjattu useaan kertaan.


      • no nissan
        Datsun kestää?? kirjoitti:

        Serkulla meni alle 130 tkm ajetusta -03 Primerasta vaihdelaatikko. Maksoi jotain 3000 €. Kaverini osti kesällä siistin -99 Primeran ja olikohan kilometrejä 150-200 tkm:n välillä. Hiljattain mennyt 1000 € huoltoihin ja korjauksiin. Mm. kytkin ja pakoputki. Tässä oli syksyllä Iltasanomissa tai -lehdessä juttua -95 Primerasta kuinka on omistajalleen suorastaan painajainen. Koko ajan tulee mystisiä vikoja, mm. laturia korjattu useaan kertaan.

        nissanit joissa poksahtelee ilmastoinnit vajaassa 5 vuodessa. Primera laatua.


    • Nollåtta

      jospa se johtuukin siitä, että fiatin viat ovat monesti sellaisia, ettei mitään ole tehtävissä.

    • Puntonen .

      Kyllä Fiat kutsuu mm. Puntoja takaisin: http://www.automotorblog.com/fiat-grande-punto-recall/
      Fiat will recall 500000 Grande Punto units in the factory, because of some problems to the steering.

      Ensimmäisen katsastuksen jälkeen 4,2 - 8% Fiiuista joutuu korjaamolle, vaikka takaisinkutsuja ei tulisikaan.
      Aamulehden juttu uusien autojen katsastuksesta.

      http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/naissa-autoissa-on-eniten-vikoja-lue-listat/169804

      2006 käyttöönotetut parhaimmat mallit listattuna:
      Fiat Croma on parhaana Fiatina päässyt sijalle 51
      Punto sijalla 78 (pakokaasupäästöt ylittyvät)
      Stilo sijalla 83 (pakokaasupäästöt ylittyvät)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8192
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5171
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      287
      5168
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      77
      3813
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2737
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2481
    Aihe