Onko kenelläkään tietoa/kokemusta mitä tämä velkojen vanheneminen 15v tarkoittaa?
Itselläni on 7200e velkaa,jotka kokonaisuudessaan Ulosotossa.Olen vakityössä,ja palkasta menee jokoa kuukausi 1/3 voudille(n. 400-500e).
Laskin että velkani ei liiemmin lyhene,ja tilanne tuntuu toivottomalta.Sikis haluaisin tietää että voinko 15v kuluttua aloittaa "puhtaalta pöydältä".Eli vanhenevatko velat?
Miten jos jään työttömäksi ,enkä pysty lankaan lyhentämään UOttoon niin miten se vaikutaa?
Kiitos asiallisista vastauksista.
mitä velkojen vanhentuminen käytännössä tarkoittaa??
5
332
Vastaukset
- kaistapäätön
Ulosottokaaressa on hyvin selkeästi kerrottu, miten vanhentuu sellainen velka, josta on annettu velkomustuomio. Lue allaolevat pykälät ajatuksella.
"Täytäntöönpanokelpoisuuden määräaikaisuus
24 §
Määräaika
Tässä laissa tarkoitettu ulosottoperuste, jossa luonnolliselle henkilölle on asetettu maksuvelvoite, on täytäntöönpanokelpoinen 15 vuoden ajan (ulosottoperusteen määräaika). Määräaika on 20 vuotta, jos ulosottoperusteessa tarkoitettu velkoja on luonnollinen henkilö tai jos korvaussaatava perustuu rikokseen, josta velallinen on tuomittu vankeuteen tai yhdyskuntapalveluun.
25 § Ulosottoperusteen määräaika lasketaan siitä, kun yksipuolinen tuomio taikka lainvoimaiseksi tullut tuomio tai muu lopullinen ulosottoperuste on annettu.
27 § Saatava vanhentuu, kun ulosottoperusteen määräaika kuluu umpeen. Saatavasta on sen jälkeen voimassa, mitä vanhentuneesta velasta säädetään velan vanhentumisesta annetussa laissa (728/2003)."
Näin, tuossahan se on selvästi sanottu. Velka vanhenee 15 vuoden kuluttua siitä, kun velkomustuomio on annettu, ja 20 vuodessa, jos kyseessä on rikosperusteinen vahingonkorvausvelka tai velkoja on yksityisvelka. Vanhentumiseen ei tällä perusteella vaikuta se, että onko velkaa lyhennetty vai ei.
Sitten on muistettava, että kyllähän velka voi vanhentua huomattavasti nopeamminkin yleisten vanhentumissääntöjen perusteella. Eli jos velka "otetaan pois ulosotosta" eikä siitä muistuteta (vanhentumista katkaista), velka vanhentuu nykyisin voimassa olevan lain mukaan pääsääntöisesti kolmessa vuodessa. Mutta, jos velka on koko ajan ulosotossa (ja vanhentuminen siten aina katkaistaan), tuo 15 vuotta pätee.
Toivottavasti selvensi.- avusta
Kyllä sinun vastaus selvensi aika lailla.
Ja antaa vähän toivoa. että tulevaisuudessa olisi todellakin päivä jolloin palkasta jäisi elämiseenkin rahaa.Tuo 500 jonka nyt UO perii jäisi omaan käyttöön.Tuntuu uskomattomalta.
Kiitos vastauksesta - loputon velka
avusta kirjoitti:
Kyllä sinun vastaus selvensi aika lailla.
Ja antaa vähän toivoa. että tulevaisuudessa olisi todellakin päivä jolloin palkasta jäisi elämiseenkin rahaa.Tuo 500 jonka nyt UO perii jäisi omaan käyttöön.Tuntuu uskomattomalta.
Kiitos vastauksestaaika olla ulosotossa tuo 15 vuotta. Oma kokemukseni konkurssi 1991 ja maksoin ulosottoon 2008 asti vanhaa velkaa kolminkertaisesti alkuperäisen summan. Töissä olen koko ajan ollut, mutta elämä on mennyt ohi, nyt olen kohta viiskymppinen, eikä mitään ole kertynyt tyhmyydestä olen kalliisti maksanut.
- voimaa meille
loputon velka kirjoitti:
aika olla ulosotossa tuo 15 vuotta. Oma kokemukseni konkurssi 1991 ja maksoin ulosottoon 2008 asti vanhaa velkaa kolminkertaisesti alkuperäisen summan. Töissä olen koko ajan ollut, mutta elämä on mennyt ohi, nyt olen kohta viiskymppinen, eikä mitään ole kertynyt tyhmyydestä olen kalliisti maksanut.
50-vuotiashan on vielä nuori .osi kiva jutella kanssasi ihan privaatisti,ehkä voisit neuvoa minua.
voimaa meille kirjoitti:
50-vuotiashan on vielä nuori .osi kiva jutella kanssasi ihan privaatisti,ehkä voisit neuvoa minua.
on 50:n vielä Nuori..ite 60:n enkä viel "vahukseks" tunne itseäni! Mulla kans 15v. meni velkojen vanhenemiseen,eli yli tuplasti maksoin kaikkia!Oli kyl välillä rankkaa, töissä kans koko ajan.Jakamista vaan Teille,kyl se joskus onneks helpottaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038202- 1105743
- 555191
- 2895186
- 783831
- 583021
- 662747
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481