Tuntityöntekijän irtisamisaika

Auttakaaaaaaa

Olen ollut IT firmassa tuntityöntekijänä 1,5 v. Minulle on saatettu ilmoittaa edellisenä iltapäivänä tulenko seuraavana päivänä töihin vai ei. Joskus olen joutunut kieltäytymään, koska olen ehtinyt sopia muuta. Työnantaja on tällöin pidättäytynyt maksamasta palkkaa ajallaan. Olen kyllästynyt moiseen ja irtisanoisin työsuhteeni. Mikä on irtisamisaikani? Meillä ei ole kirjallista työsopimusta, mutta enpä ole saanut viime kuun palkkakaan...

7

2119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjallista

työsopimusta?

Ilmeisesti kun käy ruokakaupassa, panet silmät kiinni, kun kassa naputtelee hinnat?

Ei ymmärrä...

• drtu

Mitä sillä kirjallisella sopimuksella on väliä koska palkka-asiat ja työsuhteen pituus näkyy annetuissa tilinauhoissa.

• 14

14 kalenteripäivää, jos et ole määräaikainen.

• 3

Työsopimuksen irtisanominen ja purkaminen ovat eri asiat. Jos työantaja lyö laimin velvoitteitaan niin vakavasti, että työntekijältä ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa. Palkan jättäminen maksamatta on aika vakavaa... muistelen kyllä että siinä olisi pari päivää armon aikaa. Purkaminen on tehtävä 14 vrk kuluessa perusteen ilmenemisestä.

• Auttakaaaaaa

Kiitos asiallisesta viestistä! Jotkut eivät näytä ymmärtävän työtilanteita... Pelkäsinkin, että aika on 14vrk. Joten joudun nyt kärvistelemään sen 2 vko vielä. Onneksi koko se aika asennuksia asiakkaan luona, joka näyttäisi palkkaavan meikäläisen heti kun olen "vapaa". Ps. Palkkakin tuli vain viikon myöhässä. Enään täytyy odottaa lomarahat ym mitkä on sisällä vielä.

• kirjallisesti !
        Auttakaaaaaa kirjoitti:

Kiitos asiallisesta viestistä! Jotkut eivät näytä ymmärtävän työtilanteita... Pelkäsinkin, että aika on 14vrk. Joten joudun nyt kärvistelemään sen 2 vko vielä. Onneksi koko se aika asennuksia asiakkaan luona, joka näyttäisi palkkaavan meikäläisen heti kun olen "vapaa". Ps. Palkkakin tuli vain viikon myöhässä. Enään täytyy odottaa lomarahat ym mitkä on sisällä vielä.

Koska työnantajasi ei ole luotettavinta sorttia, sinun kannattaa ehdottomasti tehdä irtisanoutumisilmoituksesi kirjallisesti.

Toivottavasti otat tästä tapauksesta sen verran oppia, että seuraavalla kerralla VAADIT kirjallisen työsopimuksen. Olen itse ollut pitkään IT-alalla ja normaalin tapaan allekirjoittanut työsopimuksen ennen töiden aloittamista. Samoin olen saanut uuden työsopimuksen, kun tehtäväni ovat ylennysten myötä muuttuneet oleellisesti. Nämä toimenpiteet ovat tapahtuneet automaattisesti.

• laiha sovinto

Vaan irtisanomiosesta. Ei monimutkaisteta turhaan asiaa. No totta, mutta varsin vaikea työntekijän on työsuhde purkaa, jos se ei ole helppoa TA:kaan. Hyvä että pääsee irti kunnialla irtisanoen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe