On se kumma, kun täältä sensuroidaan täysin aiheetta asiallisia keskustelun avauksia. Laitetaan vielä kerran sama ja lähteen kanssa.
Kymmenen esimerkkiä Piispan 2007 vuosipalkkasta:
Björkstrand Gustav, Porvoon uusi piispa, 151 310 e
Heikka Mikko, Espoon piispa, 111 183 e
Huotari Voitto, Mikkelin piispa, 95 811 e
Huovinen Eero, Helsingin piispa, 113 360 e
Mäkinen Kari, Turun piispa, 101 492 e
Paarma Jukka, arkkipiispa, 137 880 e
Peura Simo, Lapuan piispa, 99 978 e
Pihkala Juha, Tampereen piispa, 104 252 e
Riekkinen Wille, Kuopion piispa, 102 258 e
Salmi Samuel, Oulun piispa, 100 221 e
LÄHDE: http://www.iltasanomat.fi/verotiedot/2007/kategoria.asp?katid=11
Piispojen palkat
20
384
Vastaukset
- Ni Ke
Ei tunnu ihan raamatun ohjeiden mukaiselta 100000€ vuosipalkka paimenelle. Toisaalta oman edun ja vallan hamuamiseen raamattua ja kristinuskoa on käytetty kautta historian.
- Jori Mäntysalo
Voin jossain määrin tämän argumentin ostaa, mutta useampi kysymys siitä nousee:
Ensiksi nuo ovat "ansiotulot", eivät välttämättä pelkkä palkka. Verotiedoistahan ei esimerkiksi näe paljonko minä ansaitsen ATK-amanuenssin ja paljonko laboratorioinsinöörin hommasta, vain yhteismäärän. (Tosin valtion palkat taisivat olla julkisia joka tapauksessa; ellei sitten tullut muutosta 1.1.2010 virkamiesaseman poistuessa.)
Toiseksi ei voi sanoa, että nuo kaverit olisivat ahneuttaan ryhtyneet papeiksi - tuskin nimittäin he piispan uraa ovat valmiiksi miettineet, ja peruspapin palkka ei ole mahdottoman suuri.
Ja tätä sivuten kolmanneksi piispoja on vähän. Kirkon menoista suuri osa ei mene piispojen palkkoihin. Kääntäen, jos nuo palkat laitettaisiin kirkon diakoniaan, sillä ei kovin paljon yhtä köyhää kohti tulisi.- njhutf
Kyllä varmaan aika moni haudankaivaja, eteisen luuttuaja, jne. ihmettelee tälläistä itsensä korottamista ja mitä raamattu sanoikaan itsensä korottamisesta, maallisen mammonan keräämisestä ja pappina/piispana olemisesta. Ei mene kristinuskon sanoma ja piispojen palkkataso ihan yksiin.
No, uskottavuuden onkelmahan se kristinuskon suurin onkelma on ollut kautta historian eikä tämä tee asiaan poikkeusta. Vanha totuushan on, että kirkko, papit ja piispat saarnaa eri asiaa mitä itse tekevät. - Essi M
Näinhän tämä mylly toimii. Rokotetaan ennemmin 1000 pieni palkkaiselta (alle 20000 euroa) 50 euroa per raskaantyö raataja eli yhteensä 50000 euroa kuin yhdeltä suuripalkkaiselta (100000 euroa) kevyentyön metafyysiseltä mietiskelijältä 50000 euroa. Kirkkon kerma arvostelee juhlapuheissa ja -saarnoissa markkinataloutta ja ahneutta, mutta toteuttaa sitä itse palkkapolitiikassa.
Mitä Jeesus tähän sanoisi? - Kössönöm
minunkaan kirkollisverostani suurta summaa kirkon diakonialle, mutta niin vaan Paarma minua muiden kirkkoon kuulumattomien ohella väittää moraalittomaksi, kun en maksa kirkollisveroa. Näyttäisi nyt itse esimerkkiä ja antaisi puolet palkastaan diakonialle. mutta ei taida moraali koskea Paarmaa.
- Rompix
Jaahas, kaksi kertaa jo poistettu aloitus piispojen ansioista. Miksi joku haluaa sensuroida tätä tietoa?
- Kuk regus susej
Björkstrandin kannattaisi erota kirkosta, hän säästäisi 2 072,89 € vuodessa.
- Meingott
Björkstrandin palkkaan taisi vaikuttaa paljon hänen edellinen pestinsä Åbo Akademin rehtorina. Siitä pestistä eläkkeelle jäätyään hän teki vielä lyhyen uran piispana. Jossain lehtihaastattelussa vuosia sitten hän sanoi laittavansa piispanpalkan sellaisenaan johonkin hyvään tarkoitukseen, mutta pitävänsä rehtorin eläkkeen, koska katsoi ansainneensa sen monen vuosikymmenen mittaisesta työurasta. Enempää ei ole tietoa, miten hän on toiminut.
- Kuk regus susej
Meingott kirjoitti:
Björkstrandin palkkaan taisi vaikuttaa paljon hänen edellinen pestinsä Åbo Akademin rehtorina. Siitä pestistä eläkkeelle jäätyään hän teki vielä lyhyen uran piispana. Jossain lehtihaastattelussa vuosia sitten hän sanoi laittavansa piispanpalkan sellaisenaan johonkin hyvään tarkoitukseen, mutta pitävänsä rehtorin eläkkeen, koska katsoi ansainneensa sen monen vuosikymmenen mittaisesta työurasta. Enempää ei ole tietoa, miten hän on toiminut.
"Jossain lehtihaastattelussa vuosia sitten hän sanoi laittavansa piispanpalkan sellaisenaan johonkin hyvään tarkoitukseen"
Jos hän eroaisi kirkosta hän voisi antaa enemmän hyväntekeväisyyteen.
- Ithyphallic
Miten se sanonta meni, että helpompi on kamelin (tai köyden, riippuen käännösvirheestä) mennä neulansilmästä kuin rikkaan taivasten valtakuntaan... Ovatkohan piispat huolissaan koskaan loppusijoituspaikastaan?
- Teurastuspäivänä
Sillä he ovat koko elämänsä etuoikeutetussa asemassaan palvelleet, mammonaa, silmäin pyyntöä- ja elämän korskaa, rituaaleissaan, jota ovat itse kehittäneet.
- riistohengen
Tuosta pitäisi jo selvästi nähdä riistohenki ja rahanahneus. Näkeehän sen, että missä isot edellä, siinä pienet perässä. Papit varmasti seuraavat paljon esimiestensä perässä, kuten muutkin kirkon työntekijät: korkeita palkkoja. Tasapuolisuutta tarvitaan, että palkkaerot saadaan tasattua. Veroprosentin korotus kirkon palkkalistoilla oleville: matalapalkkaisille 1-3 % korotus (kiinteistö, siivous, toimisto), keskituloisille 4-7 % (papit, kanttorit, diakonit, nuoriso- lapsityö), korkeapalkkaisille 8-10 % (piispat yms. ylemmät virkamiehet). Eivät ne niilä tuloilla paljoa tunnu, kun valtion sosiaalitoimeen tuloja enemmän maksaisivatkin.
- Kimmo Koo
Tästä näkee luusereiden logiikka: piispojen palkka on liian suuri, sillä se on suurempi oma palkka tai sosiaalituet. Luonnollisempi vertailukohde piispojen palkoille oli maaherrat, suurten kaupunkien johtajat ja pörssiyhtiöiden pomot. Piispat ovat oikeasti palkkakuopassa.
Valittajien kädettömyys näkyy myös siinä, että piispojen palkkoina tarjotaan verotietoja ja nekin on ikivanhoja. Eikö pojilla ole munaa vai taitoa selvittää verotettavia palkkatuloja. Vinkki uusavuttomille http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/Tuloverotuksen_julkiset_tiedot_verovuosi(18420)
Kaikkein huvittavinta on raskaantyön raatajien näkeminen parhaina työntekijöinä. Minusta on oikein maksaa insinööreille, jotka suunnittelevat kaivinkoneet, enemmän kuin lapionvarressa elämäntyönsä tekevät. C: - A. R.
Kimmo Koo kirjoitti:
Tästä näkee luusereiden logiikka: piispojen palkka on liian suuri, sillä se on suurempi oma palkka tai sosiaalituet. Luonnollisempi vertailukohde piispojen palkoille oli maaherrat, suurten kaupunkien johtajat ja pörssiyhtiöiden pomot. Piispat ovat oikeasti palkkakuopassa.
Valittajien kädettömyys näkyy myös siinä, että piispojen palkkoina tarjotaan verotietoja ja nekin on ikivanhoja. Eikö pojilla ole munaa vai taitoa selvittää verotettavia palkkatuloja. Vinkki uusavuttomille http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/Tuloverotuksen_julkiset_tiedot_verovuosi(18420)
Kaikkein huvittavinta on raskaantyön raatajien näkeminen parhaina työntekijöinä. Minusta on oikein maksaa insinööreille, jotka suunnittelevat kaivinkoneet, enemmän kuin lapionvarressa elämäntyönsä tekevät. C:Kyllä lapionvarressa työtä tekevät ovat parempia työtekijöitä ainakin kuin satuolennoista mielikuvitustarinoita kertovat ja siitä rahaa saavat piispat ja papit.
- Kimmo Koo
A. R. kirjoitti:
Kyllä lapionvarressa työtä tekevät ovat parempia työtekijöitä ainakin kuin satuolennoista mielikuvitustarinoita kertovat ja siitä rahaa saavat piispat ja papit.
Millä tavalla lapiomies on pappia parempi työntekijä? Kaivuri korvaa helposti 100 lapiomiestä edullisesti, mutta mikään kone ei korvaa pappia.
Tarpeita ei voi luoda tyhjästä. Ihmisellä on tarve samaistua johonkin suurempaan (esimerkiksi HIFK:n joukkue tai täällä ateistien sisäänpäinlämpenevä ryhmä), tuntea elämänsä tärkeäksi (omien lasten kasvattaminen, kirkon vastustaminen) ja löytää jonkun joka kuuntelee (lapselle vanhemmat, kaiken maailman terapeutit ja psykologit). Kaikkeen tähän on myös uskonto vastaus.
Meillä on valitettavasti myös taipumus väheksyä sellaisia ilontuojia joista emme osaa tai kasvatuksen mukaan saisi nauttia: huorat ovat syntisi, oopperalaulajat elävät kuolleella taiteella, papit pahoja...
Siviilipalveluksessa luin, silloin kun ei ollut ”oikeita töitä”, hartauskirjoja eräällä vanhukselle, joka ei enää nähnyt. Hänelle oli viikon kohokohta papin vierailu, kun vuoteen viereen istui hetkeksi oikea pappi, jolla oli aikaa juuri hänelle. Vapaaehtoistyössä olen nähnyt papin värittävän koko illan joulukortteja, pelaavan biljardia... ja juttelevan kehitysvammaisten kanssa. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen lapsenuskoa ja toivoa paremmasta iankaikkisesta elämästä?
Uskonto on hieno asia vaikka se ei ole minun juttu. Ongelma on kirkon levittäytyminen aluille, joille uskonto ei kuulu (esimerkiksi koulu) ja kirkon tukeminen yhteisillä varoilla.
- 20+3
Palkka kuopassa. Miksei ammattiliitot (Henkisten ja erikoisalojen liitto) tee mitään? Liittykää demarijohtoiseen liittoon, niin toverit auttavat mielellään.
- 20+3
Sana palkka kuoppa on kyseissä tapauksessa niin suuri ja ilmeinen, että kirjoitin vahingossa sana palkka erikseen, kuopan suuruuden johdosta, vaikka kyseessä onkin yhdys sana.
- ökypiispat
nosto.
- miksi maksaisin
Ottakaa huomioon, että tiedot ovat vuodelta 2007 !
Onneksi itse en maksa piispojen palkasta euroakaan, koska en kuulu kirkkoon. Kannattaa erota kirkosta, niin jokainen euro, jonka maksaisin kirkollisveroa jää omaan käyttöön, eikä piispojen öky palkkoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564830Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031434
- 881342
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301141Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681065Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255968- 72957
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955