Olen 26-vuotias nainen. Noin puoli vuotta sitten aloin kärsiä valtavasta sairauden- / kuolemanpelosta. Kaikki alkoi luultavasti viime syksynä, jolloin hankin itselleni koiran, perheeseeni kuuluu nyt siis koira ja mies. Kuten monelle tämä sairaus on kehittynyt lapsien saannin yhteydessä, minulle niin kävi koiran kanssa. Se on minulle kuin lapsi, ja surenkin päivittäin sitä, miten se ja mieheni pärjäävät kun kuolen. Toinen sairastumiseeni vaikuttanut asia oli sikainfluenssaepidemia. Aloin pelätä siihen sairastumista, tai että mieheni sairastuisi siihen. En tiedä sairastimmeko kumpikaan sitä, jonkun sitkeän flunssan kuitenkin joka meni kotihoidolla ohitse. Sitten alkoi kova oikeanpuoleinen päänsärky, joka oli muutaman viikon päivittäistä. Tietenkin kävin yksityisellä lääkärillä, liittyihän oireisiin eräänä päivänä näköhäiriö, jonka takia näin toisella silmällä kaikki sumeana. Vaiva hävisi ajastaan. Sitten oli hieman aikaa rauhallista, kunnes vatsani alkoi reistailemaan. Sehän oli minulle selkeästi vähintäänkin pakusuolen syöpä tai muu vastaava. Kävin useilla lääkäreillä useissa kokeissa, jopa paksusuolen tähystyksessä. Tähystyksessä ei löytynyt mitään ja koepalatkin olivat puhtaat. Eli luultavasti ärtynyt paksusuoli. Tunnustelen ja kuulostelen itseäni koko ajan. Olen juossut lääkäreillä vähintäänkin viikottain, jopa usein viikossa. Yksityisellä ja erikoislääkäreillä. Vähän aikaa sitten sairastuin johonkin hankalaan ylähengitystieinfektioon, ja jouduin sen vuoksi olemaan jopa sairaalassa. Tämä tietenkin oli omiaan lisäämään ahdistuneisuuttani ja kuolemanpelkoani. Googletan sairauksiani ja muiden tarinoita useita tunteja päivässä. Itken paljon ja olen surullinen sekä ärtyisä koko ajan. Herään joka yö, ja pohdin näitä sairauksiani. Joku joskus täällä sanoi, että pelkää eniten sitä mitä janoaa eniten, elämää. Näin minullakin. Onko minulla kohtalotovereita? Miten olette sairaudesta selvinneet tai miten sen kanssa tulee toimeen? Itse olen alustavasti kysellyt psykoterapian mahdollisuutta, omin voimin en taida jaksaa. En tiedä onko tämä hypokondriaa vai yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, osaisiko joku avata näitä käsitteitä minulle enemmän?
Hypokondria
4
2088
Vastaukset
- b3n3ll1poika
Hei! Itse olen 16-vuotias poika. Minulla on ollut tuollaisia sairauksien pelkoja aina välillä. Vuosi sitten alkoi päässäni tuntumaan oudolta. Luulin heti että päässäni on jokin aivosyöpä yms. Tunne ei lähtenyt mihinkään vaan se pysyi. Yhtenä päivänä kuitenkin luin netistä, että se olisi ollut vain jännityspäänsärkyä. No päätin, että no eikai tässä mitään hätää. Oloni helpotti tuon myötä. Kyllä se ainakin mun kohdalla on niin, että kun ajattelen sitä tiettyä paikkaa joka on kipeä ja sitten menen heti nettiin lukeen, että se on jotain vakavaa. Niin sitten alkaa ahdistaa ja sitte se alkaa tuntumaan kuin se olisi sitä mitä juuri luin netistä. Mutta jos annan olla nii kappas kappas oireet lievittyy ja jopa poistuvat! Itse en enää mene lukemaan kaiken maailman sairauksien oireita, koska sitten ne kaikki oireet ja taudit onkin jo mulla! Kerran pelkäsin, että minulla oli hiv! vaikka se oli täys mahdottomuus. Luulin, että se vaan tuli! En silloin tosin tiennyt miten se tarttuu...
- Pelokas tyttö
Kyllä, itsekin olen huomannut, että mitä enemmän ajattelen jotain tiettyä vaikkapa onko minun vaikea hengittää niin kylläpä vain alkaa ahdistamaan. Tai jos kuulostelen onko sydämessäni jotain kipua niin samantien olen tuntevinani vihlontaa sillä suunnalla. Pyhä lupaukseni onkin nyt olla myös googlettamatta oireitani, koska en saa niistä mitään muuta kuin pahan mielen ja alan jo varmaan vaipua jonkinlaiseen masennukseenkin. Luen vastaisuudessa ainoastaan hypokondriasta ja siitä kärsineiden ihmisten kirjoituksia, koska minusta ne inhimillistävät tätä kaikkea ja tuovat minulle tietoa siitä että en ole ainoa, enkä ole yksin. Olisi ihanaa jos jossain päin nettiä olisi jokin aktiivinen yhteisö, jossa voisi jatkaa tällaista ajatustenvaihtoa. Minua tämä ainakin helpottaa paljon, ja olenkin kiitollinen sinulle b3n3ll1poika, että kerroit oman tarinasi. Ovatko nuo pahemmat ajat osaltasi jo takana päin? Toivon sinulle voimia sinne!
- poitsun_äiti
Minä kärsin myös hypokondriasta. Olen 22-vuotias, pienen pojan äiti. Olen kärsinyt jonkinlaisesta kuolemanpelosta melko nuoresta asti. Pienenä pelkäsin, että vain yksinkertaisesti kuolen. Tukehdun yöllä, tai sydän lakkaa pumppaamasta tosta noin vain. Kun tulin isommaksi ja, kun muutin pois kotoa (16-vuotiaana) alkoi oikeastaan vasta varsinainen sairauksien pelko. Silloin osasin jo nimetä sairaudet mitä pelkäsin eli lähinnä syöpä. Menetin mummuni aivokasvaimelle ollessani 10-vuotias, ukkini keuhkosyövälle ollessani 14-vuotias ja toisen ukkini (jolla ilmeisesti myös syöpä, ruumiinavausta ei tehty, mutta tutkimuksissa löydettiin vähän aiemmin "kuolio") 16-vuotiaana. En tiedä johtuuko syövänpelkoni myös osaksi noista.
Siihen asti pelot pysyivät suhteellisen hyvin kasassa, kunnes aloin odottaa esikoistani. Aikaisemmin rauhoitteluksi oli riittänyt joko jutteleminen äitini kanssa tai käyminen lääkärissä. Lääkärissä käyn tämän hypokondrian takia todella harvoin, koska minulla on myös lääkäri/sairaalakammo. Jokatapauksessa, silloin kun odotin poikaani niin minulla oli kaikista pahimmat jaksot tässä hypokondriassa kuin on vielä koskaan ollut. Pelkäsin lähinnä rintasyöpää. Pelko sai alkunsa ihan hullusta "oireesta", jota vain itse omilla ajatuksillani ja netin avulla ruokin. Tutkin rintojani jatkuvasti, mies joutui tutkimaan ne myös useasti sekä terkkarini, jolla kävin raskauden takia. Olin aina varma, että tunnen siellä möykyn eikä kukaan múu tuntenut sitä koskaan. Tutkin rintani täysin väärin, painoin lujaa ja lopulta rintani olivat todella kipeät ja mustelmilla. :( Rintasyöpäpelko oli minulla raskausaikana kaikenkaikkiaan 3 kertaa aina välillä "unohtuen". Pahin jakso oli, kun olin raskaana vko:lla 15 ja pelkäsin monta viikkoa, ellen jopa kuukauden. Lääkärissä en asian takia käynyt, lopulta luotin terveydenhoitajaan, mieheeni ja sairaanhoitaja siskooni. Tuosta minulle jäi pelko, etten uskalla tutkia itse omia rintojani vaan mieheni tekee sen puolestani, jos pyydän.
Aloin käymään psykologin juttusilla asian takia. Sain myös lääkityksen nimeltä Optipar, joka auttoi minua hurjasti. Söin lääkettä n. 1,5 vuotta ja yli vuoden olen ollut ilman pelkoja. :) Elämä on ollut huippua! Nyt aloitimme yrittämään toista lasta ja lopetin lääkityksen. Pelkään jo hieman etukäteen tulevaa, vaikkei saisi.
Minun neuvoni sinulle on, että hakeudut psykologin juttusille tai ihan terapiaan. Myös mahdollinen mielialalääkitys voisi olla kohdallaan, mikäli itse haluat. Itselläni on positiivisia kokemuksia Optiparin tehosta, ainut haitta minulle oli tuossa että ruokahaluni lisääntyi ja sen takia lihoin lääkkeen aikana (eli reilussa vuodessa) n. 15kg. Mutta pelot pysyivät poissa ja se on ollut tärkeintä. Toki on paljon muitakin lääkkeitä, mutta minulle suositeltiin tuota siksi, koska sitä voi käyttää myös raskaudenaikana ja silloin olin raskaana kun tuon aloitin.
Mielestäni hypokondria on eräänlainen pakko-oireinen häiriö. Tässä on pakkoajatuksena, että juuri minulla olisi joku vakava/tappava sairaus. Eli ihminen ajattalee pakonomaisesti että on sairas ja kuolee.
Tiedän täysin miltä sinusta tuntuu! Koita jaksaa ja hae apua! Ei tätä kannata yksin murehtia eikä läheisiäkään vaivata asialla liiaksi (minulla tuosta kokemusta). Minulle apu oli se lääkitys. Sinulle voi olla vaikka se terapia.
Aurinkoista kevättä sinulle ja VOIMIA! Meitä hypokondrikoita on paljon, et ole yksin! :) - 15v
Täällä myös yksi hypokondrikko :( Pelkään syöpiä, hiviä, sydänongelmia, raskautta.... KAIKKEA! Tämä on todella raskasta keksiä aina uusi pelon aihe... :( Misä voisin saada apua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728